Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 13:58

Tittel: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: elektroluxlørdag 12. november 2016, klokken 13:58
Hadde endelig muligheten til å studere bremsene på Nissan Leaf.

Disse er jo beryktet for å kreve ekstra mye vedlikehold, og skal i følge Nissan demonteres og smøres opp på hver service.

Leieboeren hadde fått ene skiven bak underkjent på EU kontrollen på sin 2012 Leaf med fullstemplet servicehefte fra Birger Haug i Oslo så her forventet vi å finne godt med kopperpasta på bevegelige deler.

Eller gjorde vi det? 

Vel vi så ingen tegn på at disse bremsene på noe som helst tidspunkt hadde blitt smørt! 

Det som er positivt er at bremsene dermed har bevist at de ikke trenger slik årlig smøring, synd for de som har betalt for en jobb som ikke har blitt gjort.

Konstruksjonen er bra som forventet på en japansk bil. Med en mellomplate i rustfritt stål der klossene beveger seg i. Det som hadde skjedd her var at 4 år uten service og uten smøring hadde medført rust ikke bare på klossene sine anleggsflater men også under den rustfrie platen. Tilslutt hadde rusten ekspandert så mye at klaringen som skal sikre fri bevegelse var vekke og klossene fikk ikke gjort jobben de skal.

Leieboeren skrapet rent alle anleggsflatene og fikk låne vinkelsliperen til skivene. Klossen på den underkjente skiven måtte planslipes med sandpapir og etter 2 timers arbeid fungerte bremsene som de skulle.

Moralen her er vel som alltid; nemlig at selvgjort er velgjort. Og ikke minst at et servicestempel ikke nødvendigvis betyr at alle servicepunktene er adressert.  :(

Husk også at det er du som fører av bilen som har ansvaret for at bilen er i teknisk god stand før hver kjøretur. Derfor ekstra viktig å påse at sikkerhetsdetaljer som bremsene er i orden. Når en tar sertifikatet på MC lærer en hvordan en sjekker ut bremsene, men jeg vet ikke hvordan det er når en tar bil sertifikatet, siden bremsene her ofte er vanskelig tilgjengelige uten å ta av hjulene. Uansett er bremsene på dagens biler stort sett av meget høy kvalitet, og har 2 kretser. Det skal uhyre mye til at noe går alvorlig galt med disse mellom de 2 årlige EU kontrollene.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: nr1raynerlørdag 12. november 2016, klokken 20:11
Beryktet er de vel ikke..?
Det er utrolig mange bremsefeil på PKK på relativt nye biler.
Kalipre og skiver byttes på sånn ca første PKK, og det gjelder så langt fra bare Leaf. Reparasjoner som fort passerer 10.000..

Bremsefeil er et stort problem, og hovedårsaken er nok salting..
Husker ikke om det ble 2. eller 3. gang jeg "åpnet" bremsene på min nå i forbindelse med omlegg av hjul, men årlig rengjøring og smøring er kanskje unødvendig ofte. Men samtidig er man på "forkant".
Etter anbefaling fra flere får mine et strøk med sinkspray for å forhåpentligvis holde potensiell rust unna.
Ingen av mine biler har havnet på noen service, og det ser vel ikke ut til at de havner på noen service heller. Alt for ofte ser jeg slike eksempler, x skulle vært rengjort, y skulle vært byttet uten at det er rørt..
Så som du sier, selvgjort er velgjort! Så lenge man vet hva man holder på med selvsagt...
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 13. november 2016, klokken 09:00
Vil disse forhåndsregelene hjelpe?

-Av og til kjøre bremsene varme. Man kan sette bilen i N utfor bakker, og bremse i vei.
-Høytrykkspyle bremsene om vinteren, når man vasker bilen.
-Bruke p-bremsen av og til, ved å slå den på og av for å få litt bevegelse.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: elektroluxsøndag 13. november 2016, klokken 09:51
Egentlig ikke, og høytrykkspyling kan gjøre vodt verre ved å fjerne eventuell smøring som måtte være der.

Problemet er at uten smøring ( les rustbeskyttelse ) vil den klaringen som trengs for at bremseklossene skal bevege seg fritt minske i takt med rust oppbyggingen. Rust tar mer plass en rent stål.

Har en først rust beskyttet de aktuelle flatene bør problemet være eliminert i lang tid.

Husk at disse delene er ikke rustbeskyttet fra fabrikk, og bør derfor smøres opp f.eks i forbindelse med bilens første hjulbytte. Egentlig burde dette være en del av bilens klargjøring før salg, men det er vel å forlange for mye?


Det som skjer over tid er som sagt at rusten sprenger og låser klossene slik at de ikke lengre kan bevege seg fritt. Siden kraften mot skiven er betydelig større enn kraften vekk fra skiven kan det medføre at klossene henger noe som lett kan avsløres med en enkel håndspåleggelse på felgene etter en kjøretur.

Det andre som kan skje er at ene klossen låser seg, mens den andre beveger seg og gir en viss bremsevirkning. Det er da rust på skiven oppstår. Siden ene klossen ikke kommer i kontakt med skiven vil naturlig rust på skiven bygge seg opp og rusten vil så slipe bremseklossene. Dermed er en i den onde sirkelen og eneste vei ut er full pakke vedlikehold slik leieboeren gjorde.

Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: leafnorsøndag 13. november 2016, klokken 10:10
Hadde vår LEAF på jobb inne til sin første service på merkeverksted nå. Ved bytte til vinterdekk så jeg over bremsene, og de har i alle fall smurt opp glideflatene på bremsene. Kunne nesten se ut som de hadde byttet de rustfrie klipsene også.

Holder man anleggsflatene rene så klossene går lett, vil man har bremser som fungerer utmerket.
Har på alle biler i mange år tatt meg tiden å gå over klossene for å fjerne rust på de (De ruster og som nevnt tar rusten opp plassen, og klossene blir sittende)
I verste tilfelle drar jeg over med en fil, før et tynt lag kobberpasta (Og har man ikke det, hvilket som helst annet fett)
Så spraye på med sinkspray, kan aldri bli for mye sink (Spør autovern bølgeblikkplater, galvanisert spiker, gjerdenetting, hønsenetting mm)
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Selesøndag 13. november 2016, klokken 10:44
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 13. november 2016, klokken 09:00
Vil disse forhåndsregelene hjelpe?

-Av og til kjøre bremsene varme. Man kan sette bilen i N utfor bakker, og bremse i vei.
-Høytrykkspyle bremsene om vinteren, når man vasker bilen.
-Bruke p-bremsen av og til, ved å slå den på og av for å få litt bevegelse.

Jeg mener ja har hatt biler i over 30 år og har aldri smørt anleggsflater på klosser. Men har alltid ved bytte av klosser filt klosser og glideflater og bilene har alltid hatt over 20000km i året. Renhold og bruk har stor betydning for at bremser skal virke.
Og at Nissan smører bremser på elbiler er vel ikke noe nytt? Så dette på Nissan biler som kom fra service for over 15 år siden.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/her-maa-du-spyle-for-at-ikke-bremsene-skal-ruste/a/10142559/
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: nr1raynersøndag 13. november 2016, klokken 11:54
Bremser bør selvsagt brukes, men jeg tror nå sannelig de vil ruste uansett hvor langt bilen går og hvor hardt det bremses. Viktigere er nok å demontere en gang i blant og få bevegelse i stempel, glidere og klosser.

Jeg spyler bestandig godt inn gjennom hjulet.
Ja, du kan fjerne noe smøring på disse klipsene, men eventuell smøring der forsvinner nok fort uansett.
Det man også fjerner er salt. Metall, salt og vann = rust..
Hvordan spyling her skal føre til mer rust kan jeg ikke helt se..

P-bremsen har ikke noe med driftsbremsen å gjøre. Driftsbremser er skive/klosse, P-bremsen er trommel inne i skiva, altså eget system.
Men alle bevegelige deler bør beveges, innimellom. Det kan også være av fordel å kjøre SAKTE med P-bremsen litt på, da får man skrubbet litt på trommel/bånd.
Sakte, mener jeg sakte. P-bremsen er "nødbrems" og kan stoppe bilen (for gen2 med fotbrekk i hvert fall), men tar nok fort skade av kraftige oppbremsinger fra høy fart.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Selesøndag 13. november 2016, klokken 12:20
Alt bart metall ruster men det er ikke dermed sagt at calipere ikke virker. Bruk er da bedre enn ikke bruk. Har aldri byttet en bremseskive foran pga rust,kun pga kommet under minstemål. Heller aldri smørt bremser kun filt og rengjort ved bytte av klosser. Aktivt bruk gjør at deler ikke størkner men holder seg i bevegelse.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Selesøndag 13. november 2016, klokken 13:29
Må bare legge til at det er ikke feil og ta opp og smøre bremser. Men ut i fra min erfaring så synes det litt overdrevet.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: elektroluxmandag 14. november 2016, klokken 07:13
Nå må en være forsiktig med å bremse hardt for å rense bremseskivene. Kan føre til økt forsikringspremie i neste omgang:  ;D

https://www.nrk.no/norge/omfattende-datalagring-i-nye-biler-1.13224571

"Frykter misbruk
– Man kan tenke seg at hvis opplysningene blir solgt videre til et forsikringsselskap, kan forsikringen bli dyrere hvis du er litt hard på gassen og bilen "sladrer" om deg, sier Nils Sødal."
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Selemandag 14. november 2016, klokken 07:33
Dette må være en gedigen misforståelse eller ironi, for man bremser ikke hardt for og rense bremseskivene. Man bremser hardt for at alle bevegelige deler skal bevege seg så det harde trykket kan du ta stillestående. Skal du rense skivene så legger du lavt trykk på bremsepedalen for og file på skivene i fart.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: fredsjoonsdag 18. mars 2020, klokken 20:25
Tar opp en gammel tråd her.

Men hva er fasit, smøre glideflatene eller ikke?

Når jeg byttet skiver og klosser så smurte jeg ikke glideflatene. Men jeg installerte nye sånne rustfrie klips, samt filte ned rusten som var under de gamle klipsene.

Jeg ser for meg at fett på disse mulig kan bidra til ansamling sand og skit og på sikt gi dårligere glid?
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: leafnoronsdag 18. mars 2020, klokken 20:37
Har smurt opp glideflater siden 1983 (Da jeg fikk førerkort), og ikke erfart noe problem med det. Slik som "grus i maskineriet".
Derimot, så har jeg brukt alt for mange timer med å få orden på bremser på biler hos familie som ALDRI har gjort noe på bremsene.
Å holde det tørt vill virke kan jeg tenke, til rusten du filte bort igjen er erstattet av ny rust og saker begynner å blir trange.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 19. mars 2020, klokken 12:55
Jeg bor rett ved Gullfjellet, Norges våteste plass, og her er det en klar fordel å smøre bremsene. Ellers setter vann aeg der med det fineste rasket det drar med seg, for ikke å snakke om vinterens salteventyr. I et tørrere miljø kan det sikkert funke uten fett, men vi her må ha det - og likevel pusse og rense minst én gang i året.
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Kongleaftorsdag 19. mars 2020, klokken 22:17
Slenger ved denne videoen fra YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=g4UWG0IdLnE&t=5s

En av kommentarene under videoen understreker at man ikke burde bruke kobberpasta på nye biler fordi det vil påvirke elektronikk, men heller bruke keramisk gris. Er dere kjent med om det er sensitiv elektronikk på Leafen som kan påvirke dette?

For å oppsummere videoen:

- Bruk silikongris på glideboltene
- kobberpasta/keramisk gris på glideflater
Tittel: Sv: Bremsene på Nissan Leaf er ikke så dårlige
Skrevet av: Sjalabaisfredag 20. mars 2020, klokken 19:42
På min gen 1, som jo på alle måter er en "dum" bil, har kobberpaste ikke hatt noe merkbar effekt utover å smøre bremsene.