Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: OZ1KNT på lørdag 12. november 2016, klokken 10:07
Hi'
I write this in english for "maby" a better understanding :-)
When my charger took the way to the land of death Think chargers, i decided to make some research of what went wrong.
I now have examined 3 diffrent chargers and 2 of them is working again, the last one is still on the workbench but i'm shure it will work again when new parts arrive shortly here.
It seems that the blow/bad components is allmost the same in each case, so there is a pattern in the fault.
So if any off you out there have some defect chargers that you maby will give a chance to work again, sent me a message.
It will be a "nonprofit" project where i look in each case to see if it is possible to repair it and what the cost will be.
Any way thank's for the backup in here, and let us keep up these nice cars running on the street and not ending up on a junkyard...
Best regard
Jesper
Well done!
How many do you want?
Have 10 chargers I can bring you 22 des.
That sounds great, will be happy to take a look on them.
I will be able to meet you some where i DK at 22 december, so lets arrange something.Br.
Jesper
Great!
Actually we will be south on E45 at 11:00 hrs on the 23rd des. Maybe Bilka Kolding?
Sounds great, i will meet you there.
let's keep in touch the days up to the 23. dec.
You can allways call me on phone
Br.
Jesper
Perfekt. Nummer lagret.
Hello
I have problem with my charger Actia Think 433 1004 , P104090E N'00286
On the last few charging charger didn't start at first second but after 10-20 minutes, at this moment charging don't start, all fuses are OK, 230V is comming to charger and 119v from batteries is connect , NikoMeter didn't see this values only showing temperature in three points, inside charger all looks perfect any defects, fuses OK, I checked four diodes BYW 99P200 in one way has got 12-16kohm, I haven't shemat this charger.
Chris
Hello
Charger working again !!! I changed two opotoelements SFH6136 inside charger .
By
Chris
Tror min siste lader er på tur til å dø, bilen stod plutselig med "fullt" batteri litt for tidlig her i ettermiddag. Flere som har byttet slike optokoblere med godt resultat?
https://m.elfadistrelec.no/search?q=SFH6136&submit=
Da ble denne aktuell igjen, noen flere som har ærfaring med rep av gamle uten synlige feil?
AR
Jesper ble dessverre umulig å kontakte etter at han fikk mine beste 10 ladere. Heldigvis har jeg enda noen som bør være reparerbare.
Ser det står gjest munder profilen hans her også, synd han forsvant.
AR
Jeg har to ladere som ser uskadet ut innvendig. alle tre utvendige vifter er OK. Jeg har testet de begge på en bil som lader og oppfører seg normalt med sin egen lader.
Når 230V kobles til, starter vannpumpen og 12V-laderen i bilen begynner å lade; Nikkometer viser 13,8V, ladelyset i dashbordet starter å blunke, men spenning på batteriet er uforandret og strømforbruket ligger på -0,09 til -0,1 kW hvor det normalt lader med +1,8 kW og bilen tar ikke lading. Noen ganger har det hendt at bilen har stått tilkoblet og ingenting har skjedd før etter tyve minutter og den har startet lading i noen få minutter før lading stopper, 12V-lader har vært i virksomhet sammen med vannpumpe.
Siden jeg plutselig har to ladere med samme symptom lurer jeg på om det er en kjent feil og om det er noen enkle grep å bytte noe innmat?
Dersom de ikke er ødelagt av vanninntrenging som gir brent kretskort er det effektfaktorkorrigeringen som har tatt kvelden. Logikken finner du på printkortet som står på høykant. Denne styrer boostkonverteren i inngangen. Dette systemet kollapser når laderen får for stort tap i forsyningen som skjøteledning, dårlig defakontakt eller feil i støyfilteret i den grå boksen.
Er det en kjent fix på dette?
Dersom du tenker på at det er samme komponent som havarerer så har jeg ikke hatt tålmodighet til å se på det. Det er håpløst mye arbeid å ta ut hovedkortet, i tillegg lodde ut det andre kortet.
I Frankrike er det stort sett bare vært en kondensator som ryker i Clio'ene, mens på Think som har samme lader så er feilene i all hovedsak følgefeil av dårlig ingeniørarbeid. ( Vanninntrenging fordi laderen er montert opp/ned, bruk av underdimensjonert og unødvendig sikringsholder og et idiotisk og unødvendig støyfilter i den grå boksen og bruk av Defas motorvarmekabler som også er underdimensjonert til ladekabel.)