Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: elektrolux på torsdag 11. november 2010, klokken 20:18

Tittel: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtorsdag 11. november 2010, klokken 20:18
Har endelig fått tid til litt SAM kos. Batteripakken ble omhyggelig demontert, og funnet i skjønneste orden, med 12,4V hvilespenning på helt ubrukte, men 2 år gamle blokker.

Hovedsikringen var ikke koblet inn, og er forhåpentlig eneste grunn til manglende framdrift. Denne ble lagt inn etter opplading av kondensatorer i motorstyringen ved hjelp av en glødelampe.

Lading avslørte alvorlig overlading fra Zivan Laderen og gav godt over 15,5V / blokk. Arne Magnus har alledrede gitt tips og råd, og skulle sende over et pulsprogram for uttesting. Tipper Zivan er skyld i at batteriene allerede etter 5000 km måtte byttes i første omgang.

Farkosten er helt genialt bygget, med vannkjølt permanentmagnet 3 fase motor, og "radiatoren" er selve ryggraden inne i bilen. Dermed sikres en viss kupevarme.

Nyt bildene.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: Dj_Devilfredag 12. november 2010, klokken 12:17
hvor får man kjøpt en slik doning da?
Å hva kreves av sertfikater for å kjøre den?
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: PerBearfredag 12. november 2010, klokken 12:40
Electrolux,
Burde ikke lette elektriske kjøretøy få en egen overskrift rett under elbilforum, parallellet med bilmerker osv?
Så kunne den igjen være delt i rene elektriske kjøretøy og el/muskel hybrider?

Eg berre spør, eg  :)
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxfredag 12. november 2010, klokken 12:41
Bygges i Polen; vistnok i Stettin eller Warshawa. Pris 18000 Euro

Bil og eller MC lappen burde duge for å kjøre den. Desverre må du være over 18 år.

Se: http://www.youtube.com/watch?v=BHMLe0wSE2Y&NR=1
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: Elmofredag 12. november 2010, klokken 13:14
Fikk ikke sett den jeg :(
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: Dj_Devilfredag 12. november 2010, klokken 14:38
Sitat fra: elektrolux på fredag 12. november 2010, klokken 12:41
Bygges i Polen; vistnok i Stettin eller Warshawa. Pris 18000 Euro

Bil og eller MC lappen burde duge for å kjøre den. Desverre må du være over 18 år.

så den går under bil\mc da med andre ord?
har ingen av delene :P bare moppa :P
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 12. november 2010, klokken 16:12
Sitat fra: Elmo på fredag 12. november 2010, klokken 13:14
Fikk ikke sett den jeg :(

Dobbeltklikk. Da får du sett den direkte fra youtube sin side. AFP har blokkert videoen slik at den ikke kan vises som et vindu inne i andre nettsider.

Lars
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Sent på Farsdagen startet SAM!

Litt brutal på fartspedalen, og lett å høre hvordan strømmen ble hugget opp i biter og sendt rundt omkring. Det er nok ikke uten grunn at bilen i Tyskland klassifiseres som Oldtimer eller veteran, tross sin beskjedne alder. Fatteren kommer nok til å gjenta utsagnet om hvorfor jeg ikke heller kjøpte en behagelig og driftsikker Toyota Yaris, og sparte resten av pengene til noe annet.

Vel ute på veien gikk det ikke lenge før jeg hadde et fåret smil rundt munnen. Lyden utviklet seg til en slags kunstig brummelyd ikke helt ulikt en 2 sylinder 4 takter, eller mer spesifikt gammel Honda CB500 turbo aktige lyd. Greit nok.

Kjøreegenskapene er imponerende. Porsche har vært involvert, og har også på denne farkosten klart å kombinere behagelig fjøring og god veiholdning. Forsøkte å vippe den opp på 2 hjul uten hell, men med skrikende unger i baksetet.

Desverre kunne jeg ikke kjøre langt, da batteripakken er ustabil, og jeg må ha satt ladebryteren i AV stilling, da laderen ikke starter. Siden det er snakk om blybatterier, må jeg derfor snarest ut med batteriet igjen, og ordne dette. Synd, for nå kunne jeg virkelig tenkt meg å kjørt dette greiene.

Før jeg kom så langt slet jeg felt med de nevnte batteriene: laderen er innstill og merket til å gi 15,6V i snitt / blokk. Underlig da ladeprogrammet er til nettopp disse batteriene, samtidig som de er merket til å ha maks 15V. I praksis så jeg helt opp mot 16,5V på en blokk, mens andre hadde 13,4V. Noe måtte gjøres, og løsningen ble en individuell opplading av samtlige blokker for å ballansere disse, samt justering av Zivan laderen slik at den nå gir maks 15V / blokk i sluttfasen. (Kanskje en ide for Kewet eiere å gjøre noe lignende)

Kaptest ble en skuffelse med enkelte blokker under 8V allerede etter 17 Ahr ved 17A last. Hadde ikke laderen blitt stående i av stilling, eller hva det nå er, var planen å kjøre korte turer og lade, og utvide kapasiteten på denne måten.

Får se neste gang jeg får tjangs å dra pakken ut igjen.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: Baltortirsdag 16. november 2010, klokken 11:11
Bra du har fått den ut på veien!
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Kaptest ble en skuffelse med enkelte blokker under 8V allerede etter 17 Ahr ved 17A last. Hadde ikke laderen blitt stående i av stilling, eller hva det nå er, var planen å kjøre korte turer og lade, og utvide kapasiteten på denne måten.
Får se neste gang jeg får tjangs å dra pakken ut igjen.
Batterikjemien og batteriets oppbygging (en svært lang streng med små 12v bly-blokker) blir da en alvorlig svakhet med denne bilen. Jeg er redd du ikke klarer å utvide kapasiteten noe særlig.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
laderen er innstill og merket til å gi 15,6V i snitt / blokk. Underlig da ladeprogrammet er til nettopp disse batteriene, samtidig som de er merket til å ha maks 15V.
Kan dette være en temp korreksjon? I min Zivan lader på Keweten måler jeg 87 v uten temperaturkompensasjon innkoblet og 91,7 v når den er innkoblet, ved 6 pluss grader.

Har du funnet ut hva som ulikt på hjuloppheng på denne og den nye utgaven?

Kjøring på 2 hjul med elkjøretøy er uhyre krevende, dette pga det ekstremt lave tyngdepunktet. Reva Lover klarer det med Reva ;D.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2453.msg20358#msg20358 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2453.msg20358#msg20358)

Med EVT 345 er det ikke så vanskelig, dette er endel av opplæringen de gir til postbud som skal kjøre EVT. Men denne er temmelig smal mellom bakhjulene.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtirsdag 16. november 2010, klokken 12:25
Sitat fra: Baltor på tirsdag 16. november 2010, klokken 11:11
Har du funnet ut hva som ulikt på hjuloppheng på denne og den nye utgaven?

Den nye bruker dobbel A arm lik f.eks Volvo Amason, mens denne versjonen bruker en torsjonbar lik Nye Corvetten. ;D

Forskjellen ligger vel egentlig i at den nye har et kompromiss mellom pris og ytelse, mens Prototypen er bygget etter ingeniørenes ønske, før økonomene entret scenen og fortalte at dette ble for dyrt.

F.eks er framvognen min i støpt aluminium, mens den nye er i stål..

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: Dj_Devilonsdag 17. november 2010, klokken 14:24
bytte ut hele batteri pakken med litium batterier? hadde ikke det vert ett bedre alternativ? Eller er eg helt borte vekk nå? :P
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: El rayoonsdag 17. november 2010, klokken 15:17
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Sent på Farsdagen startet SAM!
Vel ute på veien gikk det ikke lenge før jeg hadde et fåret smil rundt munnen.
Gratulerer! Ja, å kjøre SAM er en opplevelse selv for en garvet elbilist som deg!

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. november 2010, klokken 06:31
Desverre kunne jeg ikke kjøre langt, da batteripakken er ustabil,
Bruker du blybatteriet som satt i den?
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxonsdag 17. november 2010, klokken 20:20
Ja.

Tidligere eier hadde byttet hele pakken, og aldri fått start på den etter det.

Det betyr at blokkene fra feb 2008 var ubrukte, og med 12,4V hvilespenning.

Ikke ille, men under spenningsgrensen for sulfatering, og mer enn de "pålagte" annenhvert årlige vegdikeholdsladeintervallene på batterier so ikke er i bruk.

Vurderer 56 stk 40 Ahr litium fra Thunderteam som et alternativ, men hadde nå vært kjekt å prøve bly også.

Interresant nok kan disse 26 Ahr batteriene lades med opp med inntil 180 A, og er på den måten konkurransedyktige med NiCd ang. hurtiglading
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: El rayotorsdag 18. november 2010, klokken 17:14
Hvis dette er rulleblokk-celler á la Optima kan du forsøke dere rekondisjonerings/desulfaterings-metode:
* Batteritemperatur 25 grader pluss/minus 1 grad
* Påtrykt 15,00 V i 30 døgn
* Batteritemperaturen må ikke øke

Du kan koble alle batteriene i parallellog rekondisjonere dme samtidig.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtorsdag 18. november 2010, klokken 19:57
Takk for tips.

Vet ikke om jeg klarer å holde meg i 30 dager. Men skal absolutt vurdere det.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: bosonicfredag 19. november 2010, klokken 12:03
Husk at det er grader av sulfatering. Til El rayo; din oppskriften kan muligens hjelpe på sterkt angrepne batterier.

Jeg vil imidlertid anbefale denne metoden:
Utgangspunktet er at batteriene står oppkoblet i bilen og bilen er oppjekket på bakhjulet.
- Begynn med å lade ut alle batteriene til samme spenning (eks 11 volt). Det beste er å lade ut et og et batteri med en last som blir styrt av et spenningsstyrt relé. Bruk en moderat utladestrøm, eks 4,5A (55W billampe).

- Lad så opp med original lader, men avbryt ladingen når spenningen er på 14V pr batteri. Dette for å unngå at noen batteri får overspening.
- Kjør motoren med konstant belastning og amperemeter tilkoblet. Kjør så lenge at du har forbrukt ca 2Ah.(Amper x tiden)
- Koble til originallader og lad inn ca 2,6Ah, dvs 30% mer enn forbrukt effekt (mål med amperemeter og beregne tiden den skal stå på)
- Dette forløpet gjentas 10-12 ganger samtidig som man øker Ah uttaket for hver gang. (Eks utlade 3Ah, lade 3,9Ah – utlade 4Ah, lade 1,2Ah etc.....)
- På den siste ladingen lar du laderen stå i til den slår seg helt av. Mål imidlertid spenningen på hvert batteri og observer at ikke noen får ladespenning over eks 15,3V.
- Ta bilen ut på en kjøretur og se om kjørelengden har øket. Unngå å kjøre bilen "helt tom".
- Mål deretter hvert batteri og noter! Observer forskjellene.

Dersom denne prosedyren ikke virker, gjenta med høyere utladestrøm, men ellers samme prosedyre.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxfredag 19. november 2010, klokken 12:18
Takk for forslag til recondisjonering.

Bosonic sitt forslag er i praksis bunnballansering, i motsettning til topsynkronisering slik jeg har gjort ved hjelp av individuelle ladere.

Problemet mitt er at blokkene helt klart yter forskjellig, og jeg prøver gjerne ut bunnballansering slik Bosonik foreslår. Jeg har Vifteovn som laster batteriet med 17A, og kan lade med mellom 0 og 53 A. Robometeret kan måle Ahr ut og inn, og Bantam'en kan dra de individulle blokkene ned i 11V, f.eks etter at vifteovnen har dratt den svakeste blokka ned i 11V

Eneste jeg ser kan hende er at enkelte batterier vil få overspenning under opplading? Skal jeg f.eks avslutte opplading før 30% "overlading" om jeg ser mer enn 15V/Blokk?

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: bosonicfredag 19. november 2010, klokken 12:30
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. november 2010, klokken 12:18

Eneste jeg ser kan hende er at enkelte batterier vil få overspenning under opplading? Skal jeg f.eks avslutte opplading før 30% "overlading" om jeg ser mer enn 15V/Blokk?


Ja helt rett tenkt elektrolux!
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. november 2010, klokken 12:52
Etter en stekt Bantam ( igjen), og ladespenninger oppi 16,5V (Igjen) har jeg gitt opp bunnballansering, og gått over til det jeg skulle gjort hele tiden, nemlig individuell recondisjonering. ( ville spare tid, men har i stedet brukt mer tid på tull og herverk )

Drar nå blokkene ned i 10V med 39 A i.h.h.t. batterileverandørs beskrivelser. Det skal ved 25C gi 1/2 times utlading eller 19,5 Ahr. Får ut ca 15-16 Ahr ved 5C, og lader så inn ca 19 Ahr med C-tek 25000 som pulser opp i 27A i starten, og bulklader med 24 A. Nå har jeg endelig full kontroll over lade og utlade spenninger.

Blokkene er  hittil såpass jevne, at jeg tror jeg kan ta sjangsen på å kjøre dem ned til ca 155-150V i SAM'en.

Har nå bestillt spesialprogram for Robometer, og håper det kan fungere også med blybatterier. Utladekurvene vil fortelle hvilke alarmgrenser jeg må legge inn.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxmandag 18. juli 2011, klokken 05:29
Som de interreserte sikkert har fått med seg, er nå blypakken byttet ut med Litium.

Allerede etter 4-5 turer med bly ble det ved hjelp av det spesialskrevne SAM programmet på Robometeret oppdaget skjevhet i pakken, og ved test av enkeltblokkene ble det oppdaget 2 blokker som hadde tatt kvelden.

Hadde jeg fortsatt å bruke denne pakken ville den ene etter den andre blokken blitt ødelagt.

Bildet viser hvor elegant de 54 Amita cellene passer inn i stedet for Blyblokkene. BMS'en er siste versjon fra Tunderteam, og overvåker og indikerer individuell cellespenning, og ballanserer med inntil 1A i tillegg til å indikere strøm og temperatur på batteriet.

Heldigvis ser det ut som om Amita cellene gjør en god jobb. De yter mellom 23 Ahr og 32 Ahr fra 32 Ahr celler.

SAM'en har nå 205V nominell spenning mot 168V og har slanket seg over 100 kg. Dette har medført at den er enda friskere enn før, og kan kjøres mellom 50-70 km på en lading. Regenereringen fungerer også bedre. Ikke så brutal, da strømmen er redusert grunnet den høyere spenningen. Acceleratoren føles også bedre, men det kan være at jeg er mer vant med den etterhvert.

Planen nå er å luke ut cellene med redusert kapasitet, slik at pakken yter sine fylle 32 Ahr eller 6,6 kWt slik at rekkevidden øker til opp mot 100 km.  
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: El rayomandag 18. juli 2011, klokken 23:18
Nydelig arbeid som vanlig, Elektrolux!
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxsøndag 16. oktober 2016, klokken 15:32
Tiden flyr, og her er hva som skjer med elbil som ikke vedlikeholdslades.

SAM kjørte for noen år siden ut av garasjen, og døde der ute på gata. Med nystartet firma som tok all tid måtte jeg tilslutt gi opp å kjøre ut til fjernlager og vedlikeholdslade bilen og etter en stund var det dødt.

Uansett, nye muligheter har åpnet seg, og SAM kommer sterkt tilbake, nå med 10 kWh Berlingo batteri og ny Sevcon motorstyring. Cellene fra Berlingo er som bygget for Cree SAM og gir mulighet til å dra ut 40 kW effekt. Gjett om jeg gleder meg til å kjøre dette på neste års Wave. (http://www.wavetrophy.com/)
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxonsdag 26. oktober 2016, klokken 22:47
Og der var det nye 130V 75 Ahr 9,7 kWt batteriet klart for BMS. ( reelt 67 Ahr / 8,7 kWt ) Edit: ( Mot Amita pakkens 205V x 23 Ahr = 4,7 kWt reelle kapasitet )

Bygget ny kasse med det samme perfekt tilpasset cellene både i bredde og høyde. Cellene tar litt mindre plass enn tidligere og er flyttet framover for best mulig vektfordeling og stabilitet. strømveien fra batteri via motorstyring til motor blir på under 50 cm.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxlørdag 10. desember 2016, klokken 17:52
Ny motorstyring under testing. Klarte 90 km/t med feltsvekking, så det ble nytt framdrev slik at cruice hastigheten på 80-100 km/t blir innenfor motorens mest effektive arbeidsområdet og toppfarten kommer opp i 115-120 km/t.

Bremset ned 10 kW med skivebremsen, og 75A strømtrekk, så med kontrolleren sin kapasitet på inntil 300A lover dette bra.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: petersvmandag 26. desember 2016, klokken 08:40
Kult. Veldig spennende  :)
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxmandag 26. desember 2016, klokken 11:20
Det stemmer. Målet blir å bygge mest mulig energieffektivt kjøretøy. Cree Sam er jo et meget godt utgangspunkt for det med sin Alu/plast 3 hjuls konstruksjon. 16 år senere har elektronikken utviklet seg og bare det å kjøre ren sinus inn i Synkron motoren med stillestående kjerneviklinger, og roterende magnet vil gi økt effektivitet.

Vi håper på under 1/2 kWhr forbruk / 10 km noe som er 1/4 av værstingene som Think City ( fra 2008 ), Tesla og MB. Klarer vi dette er vi nede i under halvparten av forbruket til en Hyundai Ioniq, uten sammenligning forøvrig. Bonus er selvfølgelig som også Hyundai reklamerer med, raskere lading fra vanlig stikk.

Savner mer tenking som Hyundai. For meg virker det nesten som inntoget av Litium batteriet fikk elbilprodusentene til å begynne å sløse med strømmen. Ut var diesel Webasto, og inn kom servostyring, og AC som suger strøm ut av framdriftsbatteriet. Drømmen min er at VW ( Som er en av få produsenter som forstår Autoseiling ) utvikler en fullelektrisk GT versjon av sin XL1. Tenk en slik med 1/2 kWhr / 10 km forbruk fra et 40 kWhr batteri kunne klart av rekkevidde.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtorsdag 20. april 2017, klokken 00:08
Klargjøringen for årets  Wave rally (http://www.wavetrophy.com/) er i rute.

Cree SAM kjører nå med Sevcon Gen4 motorstyring (http://www.sevcon.com/products/low-voltage-controllers/gen4/) tilsvarende den en finner i Renault Twicy og 36 x Yuasa LEV75 Celler fra en Berlingo som gir like under 10 kWt nominell batterikapasitet. (8,7 kWt reell kapasitet)

Etter litt testing kjørte vi ut 25 kW gjennom en vanlig tannreim, noe som medførte at denne strakk seg og hang i en en stor bue ned under akselerasjon. Skal bytte til Polychain GT2 (https://ww2.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=2984&location_id=3573) som tåler 30 kW for å unngå disse problemene.

Kjøreopplevelsen oppleves nå som sportslig.

Lyden, som stort sett kom fra den originale motorstyringen er nå heldigvis kraftig redusert, og oppleves nå som uproblematisk.

Nå skal 3 stk 3 kW ladere monteres for 1t lading fra 3 fase, og 1,5 t fra 1 fase. Regen er fjernet fra akselleratoren, og lagt til bremsepedalen, som har eget pot meter, og gir med det autoseiling. Cruice kontrol knapp skal forsøkes montert for optimal regenerering ved kjøring ned bakker.

Bremsene fungere fint, men 17 år gamle vinterdekk gir minimalt med veigrep, og skal byttes ut. Mange småting står igjen; bl.a fiks av sprukne skjermer, og innfestinger for gassløftere for dørene, og bytte av pakninger. DC-DC skal monteres. Nye skjermer med informasjon om batteri og motor skal integreres i dasjbord. Dette blir bra.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtorsdag 25. mai 2017, klokken 07:23
Mindre enn 2 uker til avreise Sveits, og på tide med en liten oppdatering på denne tråden som dobler som blogg for Wave2017. Det bes derfor om å ikke starte diskusjoner på denne tråden da det vil gjøre den uoversiktelig.

Gliset er som sagt testkjørt og oppgraderingene fungerer meget bra. Nye instrumenter er tilført for full kontroll over drivverk og batteri, og Polychain tannreim blir nå montert for økt driftsikkerhet. Grunnet redusert drivspenning. ( Fra 168V bly til 130V LiPo ) er teoretisk toppfart redusert med 22%, men dette kompenseres noe av endret utveksling på beltehjulene fra 28/128 til 32/128 = + 12,5% kombinert med feltsvekking av permanentmagnetmotoren. ( Ja, det er faktisk mulig, men på bekostning av effektiviteten )

Motoren har maks turtall på 4000 rpm, og med en nærmere 10 kg støpt magnet rotor like bak baksetet vil vi respektere dette. Vil ikke ha fragmenter fra den i ryggen.  :o

Vi satser likevel på toppfart på nærmere 120 km/t i første omgang, så vil ralliet vise om giringen bør endres ytterligere.

Med tannreim med forventet levetid på 2000 km, og 30 kW kapasitet og et forestående rallie på 1800 km blir nok SAM kjørt i Eco modus gjennom ralliet. Det betyr effektuttak begrenset til originale 15 kW, og forsiktig kjøring innenfor det effektområdet. Vi vil selvfølgelig ha et program tilgjengelig med dobbelt effektuttak, men bør vente til vi eventuelt går fra noe pinglete 22 mm bred tannreim til 32mm, noe som ser ut til å koste minst 10 000 kr i nye deler.

Den nye batterikassen i tykkere alu, kombinert med lettere batteri gir drivmodulen stivhet nok til enkel håndtering med kran som vist på bildet. Denne enheten tres så inn i SAM senter tunell.   

Har lagt til noen bilder av det nye Yuosa LEV75 batteriet. Legg merke til den tynne "folien" mellom og under cellene som er der for å hindre overslag. Cellene har nemlig metal hus, og må isoleres fra hverandre og chassis i motsettning til f.eks LiFePo4 celler som har plast hus.

Oppå der planlegges nå 2 stk 3 kW ladere for 2 fase mode 1 lading. Det betyr fritt valg av 1 eller 2 schuko stikk, eller parallelt innpå et 32A stikk via en byggbox. Med estimert forbruk på godt under 1 kW / 10 km, og inntil 6 kW ladeeffekt ser vi på hyggelige 60-80 km/t ladehastighet.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxtorsdag 08. juni 2017, klokken 19:43
Da er SAM hentet i Tyskland og går nå videre på henger til Sveits. Som dere ser er den nå defoliert og framstår i all sin originale sorte prakt.

Noen siste justeringer av parameter i motorstyring og montering av sisestøtter bak så er gliset klar for Rally.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxlørdag 10. juni 2017, klokken 06:37
Dag 0:

Vel framme i Sveits og i det som må være SAM himmelen. En gruppe entusiaster har tatt vare på originalt delelager inkludert støpeformer og dermed ble det ny tenningslås og deksel etter et tyveriforsøk for noen år siden.

Håndbrekket ble også fikset med oppgraderet hendel, og varmeapparat ble byttet til nytt som fungerer.

Etterpå bar det videre på 3 hjul til felles brifing før vi fikk deilig middag.

Der traff jeg gamle og nye Wave deltakere. Han ene hadde nettopp bygget en 3 fase til 1 fase omformer for å kunne lade sin Tesla Roadster med 3 fase strøm, og skulle bruke rallyet til å teste denne ut.

Copiloten og kona Aneta kom vel fram etter 3 fly via Oslo og København  og ble hentet på flyplassen før vi kjørte videre til hotellet.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxlørdag 10. juni 2017, klokken 19:36
Dag 1:

Rallyets første kjøredag bød på perfekt vær.

Heldigvis gikk ruten forbi der vi gjemte vekk Lemmywagen  (kallenavn på festival bilen). Oppdaget nemlig raskt at en av SAM sine svakheter er bagasjeplass. Tok derfor av fra ruten og kvittet oss med allerede svette klær, og unødvendig bagasje.

Opplegget i år er at vi følger en av top 5 kjøreturer nemlig Grand route rundt Sveits og stopper for lading av både kjøretøy og kropp.

Turen i dag gikk langs Bodensee, og vi fikk se et seilfly med 2,5kWt batteri og liten motor som eliminerer behov for eksosfly for å bli dratt opp i seilehøyde. Imponerende bygg. Egenvekt på 61kg er uvirkelig med tanke på nærmere 13,6m vingespenn.

Bildet viser elmotoren i all sin enkelhet.

I morgen klatrer vi opp i fjellene som ses i bakgrunnen.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxsøndag 11. juni 2017, klokken 13:23
Dag 2:

Første møteplass etter en god natt på et lite men flott hotell var i Appenzell.

Der traff jeg en gammel  bekjent,  Tobias fra Designwerk og deres nyeste kreasjon, nemlig en helelektrisk båsbil. Han kunne fortelle at en båsbil som kjører 10m og stopper for neste spann gjerne bruker 12l diesel på milen. Denne har 2 tonn med LiPo batteri ombord og går nå i ordinær drift i en by i Sveits og nye bygges hver 3. måned.

Dagen bød også på første skikkelige test av innstillinger. Litt nifst å tenke på at motoren tåler maks 85C og tempsensoren ikke virker.

I lav hastighet blir strømmen høy grunnet lav spenning og det betyr varmgang.

Samtidig krever høyere hastighet mer energi så det blir en ballanse på rundt 60-70 km/t. På det verste var motoren så varm at jeg ikke kunne holde hånden på den, så godt over 60C.

Regenereringen er satt til 35% av maks motorstrøm og med ca 6,6 kW effekt klarer den å begrense farten i nedstigninger på 10%.

Dermed holdes strømforbruket på meget sparsommelige 7,5kW/100km og SAM har med det rundt 120km rekkevidde. Ladehastigheten blir opp til 80km/t.

Bildet er fra Wildhaus der vi har ladet og spist før vi gikk løs på nye fjellpass.

Dagen bød nemlig på 3 slike på rad, og med minimalt med ladetid i mellom og tidspress for å rekke hotell innsjekk og mat var det flere som fikk problemer.

"Super Cop" fra Marokko ankom lenge etter at middag og kveldsbriefing på tilhenger, men mente at Twike'en kjørte nå etter nedkjøling.

Mange andre slet med treg lading og nesten alle ankom sent.

Vi slet selv med tomt batteri 2 ganger og måtte til med slepetau den siste km opp til Fluela passet. Vel over toppen regenererte vi nok energi til å nå neste ladepunkt. Batteriet har tydeligvis minst en svak celle og yter derfor kun 60 Ahr og ikke 67 Ahr som jeg målte tidligere.

Det betyr at batteriet vårt nå er 8 kWt og ikke 8,7 som før. Dermed blir det enda viktigere å lade raskt opp der vi kan.

Har hatt 3 problemer i dag, men fikk hjelp på samtlige innen 5 minutter. Først på det familie drevne hotellet der fruen i huset gav meg ny Levis bukse fra hennes kreftdøde mann etter at min hadde sprukket i sømmen. Så da SAM ble sur på meg etter at jeg forsøkte å restarte Robometeret (og dermed 3 hjul sykkelen)  i fart. Hadde knapt stoppet opp før tour director Louis Palmer dukket opp og lurte på om vi trengte hjelp. Og tilslutt slepehjelp opp Fueka passet der to pedal syklister benyttet anledningen til å henge seg på. Kult bilde kommer.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxmandag 12. juni 2017, klokken 06:47
Dag 3:

Våkner opp i St. Moritz til enda en dag med perfekt vær. Kjøretøyene står i sentrum og er forhåpentlig fullt oppladet.

Kjørte i kortesje til Thusis der Wave ble dagens begivenhet. Vi hadde hovedgata som parkering og ladeplass mens vi fikk oss busstur til via Mala, eller dødsveien som passerer ett utrolig landskap.

Etterpå serverte den Sveitsiske arme oss 2 retters middag før turen gikk over San Bernadino passet ispedd et rebusløp.

Vi hadde hektet av dørene, og kjørte med åpen trehjuling. Mer avslappet etter at teknikken ser ut til å holde, og med redusert  ratling ble dette til beste dag hittil.

Endte tilslutt opp helt syd i Sveits i Locarno der alle bilene fikk benytte Piazza Grande til utstilling og lading.

Viste dere foresten at Tesla X kan synkron danse? Vel, følg med for 3 dansende X'er dukker nok opp på en av videoene fra rallyet.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. juni 2017, klokken 00:12
Dag 4:

Nok en perfekt dag.

Skulle tro at når en kjører runt i en 16år gammel 3 hjuler bygget i 80 eksemplarer så er det vanskelig med deler, men nei. Har allerede handlet nytt dashbord og baksete og lykteringer og framskjermer og tenningslås og deksel over den, men regnet med problemer da ene gasløfteren sin festeskrue datt ut. Vel, fulltreffer på første stopp hos et Mercedes verksted. Slapp unna det sedvanlige tøvet med bil nr eller biltype, og gikk rett på lageret og fant rette typen 5mm lang M4 senk.

Med vindu fikset, og sprukken framskjerm teipet bar det over Gotthart passet og ned til Andermatt der vi skulle ta med en skoleelev og kjøre han hjem. Det gikk bra, bortsett fra at han ikke helt viste veien, og vi havnet tilbake på Gotthart passet. Snuoperasjon og riktig retning førte oss over Furka passet, men vi hadde brukt opp strømmen og måtte se etter stikk å lade fra. Faktisk ikke lett. Vi hadde kun Swizz 16A overgang samt Schuko og 16 CEE, og slike var intet sted å se.

Guttungen fikk skyss videre hjem med en Tesla fra Holland, og vi måtte igjen til med slepetau, tilfeldig dieselbil  og regenerering for å nå neste mål. Tipper han fikk en uforglemmelig opplevelse.

Natten tilbringes i det flotteste hotell rommet jeg noensinne har bodd i, i selveste Zermatt som bl.a er kjent for å ha forbud mot biler. Kun noen spesielle eldrevne mikrobusser kjører her. Bildet viser et slikt kjøretøy knipset fra en av våre 2 balkonger
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. juni 2017, klokken 06:27
Dag 5:

Byr på nye utfordringer. Tenkte ikke på at neste strekning er en lang nedstigning, og siden SAM er satt på lading en togtur unna kunne jeg heller ikke stoppe ladingen. Dermed blir det kun mekanisk bremse og alt det medfører av redusert bremsekraft og varmgang.

Heldigvis løste dette seg. Satte på alt som bruker strøm og fikk svidd av en kW. Litt ineffektiv kjøring på en slette før nedstigningen og vips så hadde vi full regenereringen.

Turen gikk videre til en skole der 10 åringer skulle bedømme det kuleste kjøretøyet.

Vi satset på smøring med innkjøpt snop, og påstander om at SAM i praksis var 4 kjøretøy i ett. MC, bil, fly, og vannscooter, og det så lovende ut helt til en Tesla X satte i gang med innprogrammert dans.

Etter det bar det avsted til Fribourg for middag og overnatting. En flott by med imponerende arkitektur.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxfredag 16. juni 2017, klokken 06:44
Dag 6:

Byr på nye opplevelser. Vi er i fransktalende del av Sveits og første stopp er i Gruye'res som er en spektakulær liten landsby fokusert rundt kirken.

Midt i er et bisarr musee' og bar med imponerende figurer som ikke helt stemmer med resten av inntrykket.

Videre gikk turen innom Gstaad og endte opp i Interlaken der vi overnattet på et herskapelig hotell, Waldhotel Unspunnen. Klassisk alpehotel med balkong og utsikt til en isbre oppi fjellene.

Dagen bød også på reelle ladeproblemer da ladekapasiteten var underdimensjonert i forhold behovet. Dermed brillierte SAM sin nesten trinn løse  2 x 3kW ladesystem. Fram med kalkulatoren og regne ut hvor mye som var igjen på en 22kW kurs benyttet av 2 andre til 3 fase lading og så justere inn 4 kW lading. Med vårt forbruk på 0.7kW /10km ble dette anstendige 57 km/t.

Dagen bød som ellers også på reparasjon og i dag var det et sveist rele som måtte byttes. Hjelp var umiddelbart til stedet med nødvendig verktøy og medbrakt rele ble byttet på 10 min.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxlørdag 17. juni 2017, klokken 00:07
Dag 7:

Byr på litt friskere vær. Vi kjører innom en solcelle produsent i Thun som produserer paneler tilpasset takets form.
Videre til messe i Bern. Her ser jeg flere interessante ting, bl.a en lift med litium batteri.

En elektrisk Ioniq Politibil stod også der.

Dagen avsluttes på det strøkne hotellet desverre plassert like inntil en travel togskinne.
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxlørdag 17. juni 2017, klokken 15:08
Dag 8:

Og siste dag går fra Luzern til Zürich via div. omveier.

I Einsiedeln byttet vi bil og fikk prøve det vi mente måtte være den ideelle Wave bilen. Denne hadde en stor industri asynkron motor montert på original girkasse og gikk bra etter en relativt treg start. Sikkert bare en programerings sak. Den hadde også en meget interessant elektrisk servostyring som kan ettermonteres på alle rattstammer. Se bildet. 

Ble en flott tur der vi både fikk prøve hvordan det er å kjøre 2CV og beundre eget kjøretøy fra utsiden. Konklusjonen ble relativt raskt at vi bare er enda mer glad i den mindre gyngende og mer sportslige Cree SAM.

Grunnet bytte av kjøretøy havnet vi på feil mål, men hadde god tid til å navigere via en ny omvei til lunch plassen vår der vi nå lader og slappe av i en sofa under en parasoll etter kake og brus.

Siste etappe blir til Zürich der avslutningen med premier og middag venter.

Har hatt et perfekt rally med interessant faglig påfyll.

Anbefaler alle som liker flott natur og elektrisk mobilitet å melde seg på neste års rally.

Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxmandag 19. juni 2017, klokken 23:41
Turen hjem gikk via Polen, og det åpner for litt rimelig oppgradering av interiøret.

Fikk denne dyktige damen til å kantsy nye tepper til gliset.

Bør dempe resonans i kupeen noe, og gir et optisk løft. Har beundret oldtimere med flotte nye tepper, men aldri før fått installert egne da jeg har fryktet for kostnadene.

Her snakker vi småpenger, eller ganske nøyaktig 140 kr inkludert arbeid og materialer. ;)

Her er forresten link til stort bildegalleri fra Rallyet:   http://www.wavetrophy.com/gallery-2017

Cree SAM kommer nå virkelig til sin rett. Med nesten 30C foretrekkes denne framfor Mercedes til tross for at den har AC. Eneste aberet er trafikk kulturen her som tar lite hensyn til fartsgrenser, og tregere trafikanter. Her vil alle forbi, og det medfører mange stygge forbikjøringer
Tittel: Sv: Cree SAM
Skrevet av: elektroluxonsdag 21. juni 2017, klokken 14:01
Nyt utsikten