Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Euroleaf => Emne startet av: bakskj på onsdag 02. november 2016, klokken 12:23

Tittel: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: bakskjonsdag 02. november 2016, klokken 12:23
Tenkte jeg skulle spørre om råd her hvis noen har erfaringer. Ser nå på finn at de rimeligste 2014 leaf 2.gen stort sett er USA-modeller. Er det noen utfordringer med disse vs europeiske modeller jeg bør være klar over før jeg eventuelt kjøper meg en brukt Leaf?

Takk for hjelpen.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: Kanuttenonsdag 02. november 2016, klokken 13:38
Sitat fra: bakskj på onsdag 02. november 2016, klokken 12:23
Tenkte jeg skulle spørre om råd her hvis noen har erfaringer. Ser nå på finn at de rimeligste 2014 leaf 2.gen stort sett er USA-modeller. Er det noen utfordringer med disse vs europeiske modeller jeg bør være klar over før jeg eventuelt kjøper meg en brukt Leaf?

Takk for hjelpen.

Navigasjonssystem og app vil ikke fungere på USA-modellene. I tillegg kan radioen kun ta inn kanaler med oddetall i frekvensdesimalen (eller var det partall?).
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: 3irikuronsdag 02. november 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Kanutten på onsdag 02. november 2016, klokken 13:38
I tillegg kan radioen kun ta inn kanaler med oddetall i frekvensdesimalen (eller var det partall?).

Er det sant? For en merkelig begrensning!
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. november 2016, klokken 17:04
Sitat fra: 3irikur på onsdag 02. november 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Kanutten på onsdag 02. november 2016, klokken 13:38
I tillegg kan radioen kun ta inn kanaler med oddetall i frekvensdesimalen (eller var det partall?).

Er det sant? For en merkelig begrensning!

Det er fordi man kun sender på oddetall-frekvenser i USA. Da går det kjappere å søke om radioen hopper over partallsfrekvensene.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: kaiatonsdag 02. november 2016, klokken 18:09
Sitat fra: bakskj på onsdag 02. november 2016, klokken 12:23
Tenkte jeg skulle spørre om råd her hvis noen har erfaringer. Ser nå på finn at de rimeligste 2014 leaf 2.gen stort sett er USA-modeller. Er det noen utfordringer med disse vs europeiske modeller jeg bør være klar over før jeg eventuelt kjøper meg en brukt Leaf?

Takk for hjelpen.

Disse rimeligste gen.2-Leafene er ofte S-versjon ser jeg. Disse tilsvarer Visia her i Europa, men har fordelen av at de har 6,6kW-lader om det er hurtigladeport på bilen (de fleste har det). Problematikken med manglende app-styring og ikke-fungerende er ikke aktuelt på S-utgavene da de ikke har dette i "hjemlandet" heller. Det største problemet er likevel at du kan finne norsksolgt Acenta til samme prisen innimellom, og da får du navi og app. I tillegg mangler billig-Leafen - om de nå heter S eller Visia - varmepumpe.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: sylwesteronsdag 02. november 2016, klokken 18:57
Sitat fra: 3irikur på onsdag 02. november 2016, klokken 16:29
Er det sant? For en merkelig begrensning!

Det er halvparten så mange mulige kanaler i USA enn i europa siden de var redde for interferens mellom kanalene. F.eks. at du kunne risikere at radioen din endte opp på satanmusikk når du trykket på gospelkanalen. i USA kan det bli crazy rettsaker av mindre så best å være på den sikre siden og ha 200kHz istedenfor 100kHz imellom kanalene. Kvaliteten på selve radiodelene blir sikkert litt billigere og. I norge blir vel kanalene plassert for å unngå refleksjon, men det skjer alikevel enkelte steder der det er fjell at man plutselig får inn gospellkanalen og det er alltid like irriterende når man hører på ekte musikk :-)
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: bakskjtorsdag 03. november 2016, klokken 10:49
Radioen kan jeg leve uten, men manglende appstyring betyr vel at forvarming er vanskelig å få til også?
Finnes det ingen hack eller tilsvarende som kan kjøpes/ettermonteres på disse for å få appstyring?
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: sylwestertorsdag 03. november 2016, klokken 15:42
Du kan alltids programmere lading + forvarming på faste tidspunkt.

Jeg hadde carwings som søk på finn og da kom det kun opp norske biler og us med at carwings ikke virket så jeg tviler det virker på importerte biler.

Jeg syns app er veldig viktig og at man kan forvarme uten tilkobling.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: kaiattorsdag 03. november 2016, klokken 21:43
Sitat fra: bakskj på torsdag 03. november 2016, klokken 10:49
Radioen kan jeg leve uten, men manglende appstyring betyr vel at forvarming er vanskelig å få til også?
Finnes det ingen hack eller tilsvarende som kan kjøpes/ettermonteres på disse for å få appstyring?

Du kan sjekke ut denne linken: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28775.msg487999.html#msg487999 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28775.msg487999.html#msg487999)
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: sylwesterfredag 04. november 2016, klokken 00:34
Hvordan er det med garantivilkårene på en US leaf i forhold til en norsk en?
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: nr1raynerlørdag 05. november 2016, klokken 21:36
Les denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.0.html

Europeisk versjon skal stort sett være som en norsk, og appen skal vel funke.
Mange US-modeller som har fått "litt" vann innvendig, det er vel noen som også er kollisjonsskadet bygd opp og sendt hit for her tar vi alt vi får av elbiler..
Hva jeg har fått med meg skal man altså trå varsomt hvis man ser på US-modell..

Ellers er det endel utstyrsforskjeller.
For alle europeiske gjelder vel Visia, Acenta og Tekna, mens "Nordic" vel er en spesialmodell for Norge, tror jeg.
US har tilsvarende utgaver i utgangspunktet, men det er f.eks. ikke gitt at en US "Tekna" har round-view kamera slik den har her.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: Tore Bjørn Evensensøndag 06. november 2016, klokken 18:06
Har en 2014 mod US leaf som jeg er veldig fornøyd med. Forhandlere står for garantien som er lik for de norske.

Skjønner ikke at det er så mye negativt om US utgaver, det er Carwings og radio som er hoved forskjell, radio byttes til dab i 2017 så en dab adapter funker veldig bra, oppvarming kan programeres fra bilen når den er til ladig i det minste.
Kjøper man av en seriøs forhandler så følger det med en garanti for at bilen ikke er skadet på noen som helst måte fra USA , det er en  CARFAX Vehicle History Report, å der står alt.

Jeg kjøpte bil av Agder Auto i Arendal og de sender over hele landet.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: nr1raynermandag 07. november 2016, klokken 11:52
@Tore
Det ER mye negativt om US-modeller fordi det ER mye å ta hensyn til med de, garanti, historie, app og radio og sikkert noen flere.
Men for all del, kjøper man hos en seriøs forhandler som står for garantien som du sier og historien er bra, er det minimalt med bakdeler, og stort sett en mye mer hyggelig pris.
Eller man kjøper en -11 modell der garantien uansett er utløpt  ;)
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: Spirotorsdag 10. november 2016, klokken 17:39
Har hørt at det ikke er batterivarmer på usa modeller ?
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 10. november 2016, klokken 20:05
Sjekkliste ved kjøp av usa-bil:
-Sjekk historikken. Den er tilgjengelig via tjenester som Carfax og Autocheck og mange andre. Her er en gratistjeneste: https://www.vehiclehistory.com/. Importerer du sjølv, må du skaffe historikken og vise den fram, for å få godkjennt bilen på trafikkstasjonen. Ellers kan du spørre selger om å få se historikken.  Legg merke til om bilen er gått i varme stater eller ikke, og om den har vært i kollisjoner, og om den har rein Title. Med salvage title får du antakelig ikke registrert bilen i Norge.
-Sjekk om det er tilbakekallinger på bilen: http://www.nissanusa.com/recalls-vin#/
-Sjekk batteriet. At det har 12 kapasitetsbarer, hva SOH og HX ligger på, og hvor mange kwt-batteriet lades opp til. Alle verdiene er litt usikre og kan gå litt opp og ned.
-Sjekk utstyret på bilen. At den har hurtigladeport og ryggekamera.  2011-modellen er sær, da den blei levert uten kaldt vær-pakke i mange stater, og kun 90% av SL hadde hurtigladeport. På 2012 blei kaldt vær-pakke med varme i ratt, seter og batteri standard, og hurtigladeport blei standard på SL. S og SV fra 2011 og 2012 manger QC og er lite aktuelle.
2013 mangler ryggekamera. På S følger den med ladepakka, som er et must. På SV og SL følger aroundview med premiumpakka. Både S og SV trenger ladepakke, ellers mangler QC og 6kw, mens det er standard på på SL.
-Sjekk om det er butikkgaranti på bilen, dersom det er er fare for at batteriet ikke holder ut garantitida.
-Sjekk om varmeapparatet virker.
-Sjekk om det er tpms på både vinter- og sommerhjul.

Man bør gjøre seg litt kjennt med levetid på batterier: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Garantitid og levetid på batteriet er ett og samme spill. Dersom man kommer ned på 8 barer etter garantien er gått ut, har man gjerne ikke noe nytte av garantien.  På sørstatsbiler hvor batteriet gjerne ikke holder ut garantititda, er fabrikkgarantien nyttig hvis den gir nytt batteri. Med butikkgaranti får man gjerne bytta de dårligste cellene, i stedet for at man får nytt batteri. Da ville jeg heller sendt bilen tilbake til usa for å bruke fabrikkgarantien, enn å bytte enkeltceller her hjemme. Det beste er nok at bilen har bytta til nytt batteri, før den sendes fra Usa til Norge.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: bakskjsøndag 13. november 2016, klokken 13:34
Veldig bra trekkoppbil!  :D
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: Elbil fundamentalistsøndag 13. november 2016, klokken 14:09
US bilene tilhører US serviceservere. Det er ikke mulig for Nissan orginalforhandlere å oppdatere de til enhvertid nyeste service patcher. Uansett får de ikke EU servicepatcher som kan være annerledes ang lading på 220V etc oppdateringer på EU chademo ladere etc. Av samme grunn er det også umulig å får programmert opp ny nøkkel om du skulle bære uheldig å miste den. Dette er problemer som følger hele bilens levetid, ikke bare i (fraværet av) garantiperioden. Det blir ikke mye garanti å hente om forhandleren går konkurs, eller velger og avvikle. Garsntiansvsret gjelder kun hvis du møter opp hos forhandlere f.aks i Arendal. Ikke så lett å selge til høystbydende om de bor i Trondheim, som det er med europeiske eller norske Leaf'en som kan benytte Nissan org forhandlere i hele landet.
Tittel: Sv: USA leaf vs Europeisk
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 13. november 2016, klokken 23:12
Det kan nok være vanlig at europeiske nissanmekanikere ikke kan eller vil oppgradere software på usa-biler. Men jeg gikk en gang til en norsk nissanmekaniker med en amerikansk tilbakekalling på bremsekraftforsterkeren, og da fikk jeg beskjed om at akkurat denne softwareoppgraderinga var det åpna opp for, så han kunne legge den inn på usa-biler. Ellers så finnes det usa-importører her i landet som legger inn softwareoppgraderinger, hvis man betaler litt for det.
Nivå 2-lading i Nordamerika er på 240V, mens 230V er nominellt i Norge. Jeg bekymrer meg ikke over at det skulle være noen forskjell. Enkelte lader fra tørketrommeluttak som er på 240V der borte, men jeg regner med at det er vanlig å legge inn 240V 32A-uttak i garasjen hvis man har elbil der, og 6kw likeretter er vanlig på bilene.
Jeg har også fått kjøpe amerikansk nøkkel hos nissan-forhandler her i landet, og jeg har fått programmert opp usa-bil til den, så de kan nok hvis dem vil. Men det tok et par dager å få koder fra usa, og man bør ha ekstra nøkkel.
Det er litt ulikt radioutstyr i Europa og USA.I Europa brukes 433MHz på tpms og garasjeportåpner, mens det brukes 315Mhz på usa-biler. Og satelittradioen får man ikke brukt her.  Det finnes workarounds:
-Husk å spesifisere 315 Mhz når du skal kjøpe tpms.
-Garasjeportknappen i bilen får man ikke brukt her hjemme. Ebay-selgeren globalautomatics er etter min erfaring behjelpelig med å finne passende fjernkontroll som kan ligge på løst i bilen.
-Siden satelittradioen mangler dekkning her, kan man kjøpe dab-adapter eller høre på fm og am.
-Amerikansk nøkkel kan du kjøpe på f.eks Ebay, hvis du vil ha en ekstra. Så kan du få programmert bilen f.eks hos norsk nissan-forhandler.