Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Rust => Emne startet av: trondhla på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:01

Tittel: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: trondhlatirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:01
Har noen funnet litt brunt på Leaf'en sin? Nissan er ikke de beste når det gjelder korrosjonsbeskyttelse med mindre bilen er en Renault med Nissan-logo.
Hva er status så langt?

Tips for den som vil beskytte seg:
http://www.dinside.no/motor/hvordan-virker-rustbehandling-med-lanolin/61196508
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: AtellusCalidustirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:25
Fan då, är inne och läser den jävla artikeln och inser att jag inte tänkt på detta alls. Ska man behöva kunna allt om allt numera

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: Smiling when sailingtirsdag 25. oktober 2016, klokken 21:10
Den ruster som bare det. Tror faktisk at batteriet kommer til å vare lengre enn karosseriet...
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 25. oktober 2016, klokken 21:26
Vi får se. Håper ikke det. Hater rust. Kommer til å selge den straks jeg ser en rustflekk, og jeg vasker og polerer bilen nøye, så vet om hver minste ting!
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: Alecoonsdag 26. oktober 2016, klokken 00:35
Ser rustdannelser nedi bunnen i motorrommet... skal få sjekka det, men kommer ikke til på egen hånd. To år gammel denne måneden - vaska med såpe minst hver uke og voksa hver måned så lenge været har tillatt det.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: sylwesteronsdag 26. oktober 2016, klokken 00:39
Hvor ofte må bilen på ullprogram da?
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 26. oktober 2016, klokken 06:24
For dere med rust i motorrommet, er dette biler som er blitt understellsbehandlet som nye?

Min er behandlet med Mercasol under, i alle hulrom, skjermer, panser og inni motorrommet.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: vartlionsdag 26. oktober 2016, klokken 07:54
Har ikke sett etter rust, men rundt festebøylen for panseret ser det ikke bra ut på vår 2011 modell.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: nr1rayneronsdag 26. oktober 2016, klokken 08:36
@Øystein
Da anbefaler jeg deg å gjøre intet annet enn å sette deg inn i bilen og kjøre, uansett bil.
I Norge, hvor det omtrent havner mer salt enn snø på veiene er ALLE biler dømt til å ruste..
Mercasol du nevner, er det behandlingen fra Nissan, eller har du tatt ekstra behandling?

Traversen under motor ruster. Overflaterust på min -13, ingenting å bry seg om (enda), selv om det selvsagt burde vært behandlet for at det ikke skal fortsette å ruste.

Bortsett fra den traversen, og selvsagt deler som bremseskiver osv vet ikke jeg om noe spesielt som ruster.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: Burgonsdag 26. oktober 2016, klokken 08:50
Lanolinbehandlingen er topp. Har brukt dette lenge. Men nå er gamle Mercedes-biler blitt til Leaf 2015. Med Lanolin-behandling annen hvert år. Topp.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: tomrhonsdag 26. oktober 2016, klokken 08:57
Et tips er faktisk å velge lukkede felger, spesielt om vinteren. Da unngår man mye av partikkelspruten fra bremsene som skjærer inn i lakken.

(...jeg var dum nok til å erstatte stålfelgene på fossilen med litt kulere åpne alufelger, da startet rustproblemene...)
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: Bondeknølonsdag 26. oktober 2016, klokken 18:41
Men fordelen med åpne felger er at da får en spylt bremsene godt. Dette bør gjøres ofte i saltperioden, også med mange minusgrader.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: tomrhonsdag 26. oktober 2016, klokken 20:36
Jeg gjør som Leafnor, spyler og vasker bremsene godt om høsten og sprayer alt godt inn med zinkspray (tørker av selve skivene da som selvfølgelig ikke skal sprayes der klossene tar). Det viser seg å holde rusten i sjakk, uansett felgdesign. Ser litt stilig ut også med jevnt grå calipere og skivekant istedet for en brunsjattert rustklump bak felgen.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 26. oktober 2016, klokken 22:05
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:36
@Øystein
Da anbefaler jeg deg å gjøre intet annet enn å sette deg inn i bilen og kjøre, uansett bil.
I Norge, hvor det omtrent havner mer salt enn snø på veiene er ALLE biler dømt til å ruste..
Mercasol du nevner, er det behandlingen fra Nissan, eller har du tatt ekstra behandling?

Traversen under motor ruster. Overflaterust på min -13, ingenting å bry seg om (enda), selv om det selvsagt burde vært behandlet for at det ikke skal fortsette å ruste.

Bortsett fra den traversen, og selvsagt deler som bremseskiver osv vet ikke jeg om noe spesielt som ruster.


Jeg vet ikke hva andre Nissan forhandlere gjør, men den lokale jeg kjøpte bilen av leverte den inn til et Mercasol verksted, og fikk utført behandlingen der.

Har hatt den til kontroll etterpå hos en annen lokal understellsbehandler, og de bekreftet at det var sprøytet nøye over alle plasser det skal behandles.
Noe jeg også merket da det tøt Mercasol ut av allverdens hull og åpninger på bilen.
Ser også tydelig at det er sprøytet godt ned i motorrommet.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: nr1raynertorsdag 27. oktober 2016, klokken 08:27
Ser ganske stilig ut ja tomrh  ;)
Trenger ikke være så blånøye med å tørke av på slitedelen av skiva, det tar klossene seg av  ;) Men klart, man prøver jo å spraye så det ikke kommer så utrolig mye på slitedelen da.
Første gang var jeg -litt- nøye med renhold av kalipre, da så de også nesten ut som de kom rett fra fabrikken. Brukte rødsprit og greier husker jeg. Nå tørker jeg bare av det værste med litt tørt papir før jeg sprøyter på. Og det sitter svært godt.
På X-trailen har jeg gjort det samme, -05 modell og i utgangspunktet temmelig brune kalipre. Der blir ikke akkurat resultatet like bra, men det ser ut som det kommer seg der også.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: tomrhtorsdag 27. oktober 2016, klokken 12:17
Jepp, det er slik mine biler ser ut også nå. Ganske delikat. Var på EU-kontroll på NAF med Leafen i juni, hadde zinksprayet etter hjulskift på våren og rengjort felger og bil. Det skinte gjennom at kontrolløren var imponert over tilstanden til bremsesystemet og generelt ellers. :)

Jeg har faktisk også vurdert å spraye en antirustprimer over zinksprayen:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesprimer-2000028154/

Jeg behandlet noen stålfelger i forfjor/fjor vår, pusset vekk rust, deretter zinkspray, så denne antirustprimeren for til slutt å lakkere med felglakk. Felgene ble veldig bra, har kjørt en sesong på fossilen uten at de har begynt å ruste igjen. Fargen til denne antirustprimeren er rød, noe som jeg tror blir litt stilig det også. Samt at den gir grunnlag for annen lakk, avhengig av forfengelighetsgrad. :D
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: jsa061torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:15
Aiaia, skulle sett dette for en uke siden før jeg skiftet dekk. Neste gang!
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: nr1raynertorsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Problemet er jo vedheften, og hvordan de forskjellige sprayene fungerer sammen.
Problemet på kalipre på X-trailen er jo at de er så rustne i utgangspunktet, burde vært slipt ned, men enda da er det jo vanskelig å få vedheft.
Og videre spørs det jo hvordan den primern fungerer sammen zinksprayen, er zinken egentlig overspraybar?
Har zinksprayet traversen på Leafen, men det flasset bare av, sitter ikke på den svarte lakken som er der originalt.

Har prøvd den antirust-sprayen selv, direkte på bart metall (pusset ned rustskader), men det bobler vakkert opp igjen kort tid etterpå.
En som drev med lakkering snakket om plastprimer eller noe sånt. Poenget med den var at den var helt tett, så da skulle det visstnok ikke boble opp igjen.
Har ikke prøvd dette selv..
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: tomrhtorsdag 27. oktober 2016, klokken 14:05
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Og videre spørs det jo hvordan den primern fungerer sammen zinksprayen, er zinken egentlig overspraybar?
Det var det jeg prøvde å eksemplifisere ved å nevne felgprosjektet mitt der zinksprayen er nederste "primer". Ser ut til å fungere.
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Har prøvd den antirust-sprayen selv, direkte på bart metall (pusset ned rustskader), men det bobler vakkert opp igjen kort tid etterpå.
Derfor jeg brukte zinkspray nederst.
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Problemet på kalipre på X-trailen er jo at de er så rustne i utgangspunktet, burde vært slipt ned, men enda da er det jo vanskelig å få vedheft.
Ja, har opplevd at zinken flasser litt av etterhvert, men holder seg fin ei god stund. Vil bli bedre med sliping først ja, hvis man orker. Gjentatte behandlinger vil til slutt galvanisere metallet. Poenget mitt er at denne antirust-primeren er like enkel å spraye oppå zinksprayen og kan gjøres ved hvert hjulskift. Men som sagt, er bare en uprøvd idé fremdeles.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: leafnorsøndag 19. november 2017, klokken 13:59
Var opp med bilen på bukk i dag, og tok unna bunnplaten.
Funn: Rust begynt å "bite" seg fast. Har gjort zinkbehandling, men det virker på bart metall og lett rust. Nå på seosng 5 er det modnet såpass at en ser hvor den originale lakken ikke holde mål. Det er spesielt rundt sveiser på bærende saker.
Uten noen tiltak vil det etter 3 vintre med saltlake ikke se spesielt bra ut.
Hadde en boks "Fluid Film" stående, og sprayet på rusten. Får sjekke til våren hvordan det ser ut.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: Bjorismandag 12. februar 2018, klokken 06:59
Drar fremme denne igjen. Min LEAF er for salg og tenker at jeg vil at alt skal se 100% strøkent ut, derfor tenkte jeg å smøre opp med sink på kaliptere og på kanten av bremseskivene der det alltid blir rust. Skal gjøre dette på den nye fra starten av.

Ser de har en boks på Biltema er det ikke lettere å smøre på med liten pensel feks? E lit skeptisk til bare å spraye over alt, men kanske uten grunn?

Hvordan er det å gjøre dette i kaldt være? Tenkte det var best å ikke spray i garasjen, men kan kjøre den inn etter på å ha på varme selvsagt
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: leafnormandag 12. februar 2018, klokken 16:33
Har alltid sprayet, aldri penslet. Prøver selvfølgelig å unngå å spraye rett på selve friksjonsflaten. Kommer noe av betydning på den holder det å tørke med noe papir før det tørker helt inn. Det vesle som da er igjen slites bort etter "10 meter" bremsing.
Går i kulde, trenger bare lengre tørketid, men sørg for at det er tørt så det ikke er vann som har frosset du sprayer på.
Tittel: Sv: Noe rustproblematikk på Leaf?
Skrevet av: tomrhmandag 12. februar 2018, klokken 17:05
Ser strøkent ut etter «10 meter bremsing» er min erfaring også, alltid bare sprayet og ikke spart. Spesielt langs kanten av bremseskiva har jeg guffet på. Viktig å rotere hjulet 1/4 omdreining og fortsette så man får sprayet kanten «inni» caliper.