Elbilforum.no

Populære temaer => Lade hjemme => Ladeplasser og ladekabler => Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading => Emne startet av: andy76 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:35

Tittel: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: andy76lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:35
Om jeg har forstått rett når det gjelder lade stasjoner opp til 16 ampere-
Ved fast montering kreves b vern
Ved montering med CEE stikk kreves ikke b vern.

Hvorfor dette?
Jeg tenker at 16 ampere holder, er det da noen vits å vurdere fast installasjon med b vern?
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimlørdag 22. oktober 2016, klokken 12:49
Jeg tror det kreves dersom formålet med kursen er primært lading av elbil. Denne kan nok være vanskelig da en kunde kan bestille en slik stikk og oppgi at den skal brukes til en kompressor/vasker og da vil det ikke utløse krav om b-vern.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: andy76lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:07
Ja de monterer vel ikke mer enn 10A kurs på Shuko når du sier elbil, men trodde de så annerledes på CEE stikk, da disse skal kunne tåle mye mer. På elbilhjelpen står det om en Ratio lader:
Det er 2 måter å montere disse ladestasjonene:

Mode 2: Semiportabel tilkobling til 16A kurs via 16A Cee stikk/støpsel.
Mode 3: Fast tilkobling direkte fra 20A kurs med Jordfeilvern type B
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: kodalselørdag 22. oktober 2016, klokken 13:48
Når jeg på vårparten bestiller ny kurs til garasjen vil jeg be om 32A 3-fas med et lite sikringsskap med 3 kurser, samt ett 32A rødt industristikk.

På det røde industristikket vil jeg plassere den semiportable laderen med innebygd B-vern.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebolørdag 22. oktober 2016, klokken 15:42
Sitat fra: andy76 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:35
Om jeg har forstått rett når det gjelder lade stasjoner opp til 16 ampere-
Ved fast montering kreves b vern
Ved montering med CEE stikk kreves ikke b vern.

Hvorfor dette?
Jeg tenker at 16 ampere holder, er det da noen vits å vurdere fast installasjon med b vern?

Det er krav om B-vern på alle nye kurser til lading av elbil montert etter 1.1.2015. Uavhengig av om det er fast ladestasjon, schuko eller CEE, om det er 1-fase 230V eller 3-fase 400V, og om det er 6A eller 32A.

Hvis du bruker en fast koblet ladestasjon kan B-vernet integreres i den, om du bruker CEE eller schuko må det plasseres i sikringsskapet.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Ferrylørdag 22. oktober 2016, klokken 22:09
Stridens kjerne vil stå om et CEE-stikk er "primært beregnet for lading av elbil". Det vil jo kunne variere over tid. Teknisk sett kan du sørge for å bruke annet utstyr på kursen ofte og lenge nok, så er det ikke lenger "primært beregnet for lading av elbil". Her vil det finnes alle mulige varianter av bruk, fra aldri elbil til kun elbil. Og den eksakte klare konsise definisjonen som alle fagfolk er enige om er : "....."
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: PSTlørdag 22. oktober 2016, klokken 23:34
CEE har vel aldri vært beregnet for lading av elbil og ses på av fagfolk som bare litt bedre løsning en shuko.
Nå er det sånn i Norge at det er den som eier eller bruker elanlegget er ansvarlig for at det er forsvarlig. Så vis en tror at det er bare å fortelle elektrikeren noe annet en det en skal bruke elanlegget til, så er det vel å lure seg selv. Hvis elektrikeren gjør jobben sin så tar han en risikovurdering av hva og hvordan elanlegget skal brukes til og får en underskrift fra begge parter. Dermed har elektrikeren ryggen fri vis elanlegget brukes til noe annet en hva det er beregnet for.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimsøndag 23. oktober 2016, klokken 00:15
Det er ikke forbudt å lade på CEE uten type B vern såvidt jeg vet. Om jeg f.eks reiser til bekjente uten elbil som nettopp har fått installert CEE til elektrisk utstyr så er det jo ikke slik at man ikke kan lade der uten at eier av anlegget bryter forskriften vel? Han installert jo ikke denne kontakten for å lade en bil han ikke har og han skal ikke kunne trenge å kjenne til spesifikt kunnskap som hvilket type jordfeil vern som behøves ved ulik last på en stikk.

PST har dog et godt poeng med at å opplyse om annen bruk så vil man kunne lure seg selv..Jeg oppfordrer på ingen måte folk om å gjøre dette om det var det som kom frem i fra mitt tidligere innlegg!

Jeg hadde installert det hos meg om det var krav eller ikke krav :)
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Ferrysøndag 23. oktober 2016, klokken 00:52
Sitat fra: PST på lørdag 22. oktober 2016, klokken 23:34
CEE har vel aldri vært beregnet for lading av elbil og ses på av fagfolk som bare litt bedre løsning en shuko.

God nok til at det nylig ble montert en drøss av dem på Gardermoen, av fagfolk...

Sitat
Nå er det sånn i Norge at det er den som eier eller bruker elanlegget er ansvarlig for at det er forsvarlig. Så vis en tror at det er bare å fortelle elektrikeren noe annet en det en skal bruke elanlegget til, så er det vel å lure seg selv.

Det er derfor jeg skriver at tilstrekkelig annen bruk av anlegget sørger for å "ugyldiggjøre" kravet om B-vern. F.eks. hvis jeg monterer et CEE-stikk i verkstedet for å drive kompressor, sveiseapparat, kappsag og høytrykksspyler, så er det ingenting i veien for at jeg en eller annen gang kan lade en elbil der. Både CEE og schuko kan lovlig brukes til elbillading.
Spørsmålet er ved hvilken grense en CEE går fra å være "primært beregnet for lading av elbil" til bare å være en CEE for generelt bruk? Det er ingenting uærlig ved å ha en kontakt som hovedsaklig brukes til annet en elbillading.
Jeg kan tenke meg en mengde ulike problemstillinger i så måte. F.eks. har vi på jobben noen 2-3 år gamle CEE som så vidt meg bekjent ennå ikke har vært benyttet til noe som helst. De er satt opp for å ha litt å vokse i, for framtidig bruk. Hvis jeg lader elbilen min der èn gang, så er den brukt 8 timer til lading, 0 timer til annet. Altså brukt 100% til elbillading. Gjør jeg da noe galt? Er det bruksendring som utløser krav om B-vern? Hva om jeg i stedet bruker kontakta som søylebormaskina er tilkoblet, er det da innafor? 8 timer lading kontra 2-3 års bruk på ei søylebormaskin.

Sitat
Hvis elektrikeren gjør jobben sin så tar han en risikovurdering av hva og hvordan elanlegget skal brukes til og får en underskrift fra begge parter. Dermed har elektrikeren ryggen fri vis elanlegget brukes til noe annet en hva det er beregnet for.

Da er spørsmålet hva legges i "beregnet for"? Skal elektrikeren ved den minste "mistanke" om elbillading kreve B-vern? Det vil jo kunne gjelde enhver CEE der det er fysisk mulig å komme i nærheten med en bil, dvs. veldig mange CEE. Det er ikke mulig å forutsi eksakt hva et elektrisk anlegg skal brukes til. Da faren min bygde verksted på midten av 70-tallet så kunne han ikke vite at jeg i 2014 dukket opp med en elbil for å plugge i, eller at han skulle arve en elektrisk høvel av onkelen sin. Kontaktene brukes fremdeles hovedsaklig til alt annet enn elbil.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebosøndag 23. oktober 2016, klokken 01:27
Sitat fra: Ferry på søndag 23. oktober 2016, klokken 00:52
Det er derfor jeg skriver at tilstrekkelig annen bruk av anlegget sørger for å "ugyldiggjøre" kravet om B-vern. F.eks. hvis jeg monterer et CEE-stikk i verkstedet for å drive kompressor, sveiseapparat, kappsag og høytrykksspyler, så er det ingenting i veien for at jeg en eller annen gang kan lade en elbil der. Både CEE og schuko kan lovlig brukes til elbillading.
Spørsmålet er ved hvilken grense en CEE går fra å være "primært beregnet for lading av elbil" til bare å være en CEE for generelt bruk? Det er ingenting uærlig ved å ha en kontakt som hovedsaklig brukes til annet en elbillading.

Jeg vil si at grensen går ved om CEE-stikket er den lademuligheten du har til elbilen din hjemme eller om du har annen lademulighet. Har du en ladestasjon i garasjen og en CEE-kontakt utenfor som normalt brukes til høyttrykksspyler o.l så mener jeg det er innafor at du en gang innimellom også lader elbilen der fordi det ikke passet å kjøre den inn i garasjen av en eller annen grunn. Da er det greit med CEE-kontakt uten B-vern.

Er CEE-kontakten derimot eneste kontakt som brukes til lading hjemme blir det vanskelig å definere seg vekk fra B-vern. Selv om du skulle bruke kontakten ganske ofte til annet også.

Kontaktene på jobben din er montert før 1.1.2015 og ville uansett ikke krevd B-vern når de ble satt opp selv om de da hadde blitt satt opp som ladekontakter.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimsøndag 23. oktober 2016, klokken 08:03
Hva om kunden fikk det installert for det utstyret du nevner og i 2015 hadde en jobb 5km unna med lademulighet slik at det aldri ble ladet hjemme og aldri var plan om dette heller. Da mener jeg at dette stikket kunne vært montert uten B-vern.

Om vedkommende da byttet arbeidsgiver i 2016 og måtte begynne å lade så kan jo det gjøres. På et stikk så kan man jo ikke kreve at kunden skal sette seg inn i en forskrift som i beste fall kan kalles ullen på dette området.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: elektroluxsøndag 23. oktober 2016, klokken 08:49
Reglene er klare. Skal uttaket klassifiseres som ladepunkt for elbil følger krav om B-vern. Samtidig inntrer maks 10A på schuko og ingen andre stikk på en slik kurs.

Ellers er det ikke krav om B-vern på hverken gamle eller nye stikk.

Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimsøndag 23. oktober 2016, klokken 09:13
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. oktober 2016, klokken 08:49
Reglene er klare. Skal uttaket klassifiseres som ladepunkt for elbil følger krav om B-vern. Samtidig inntrer maks 10A på schuko og ingen andre stikk på en slik kurs.

Ellers er det ikke krav om B-vern på hverken gamle eller nye stikk.

Ja, men det er mange gråsoner som ferry påpeker :)
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Ferrysøndag 23. oktober 2016, klokken 11:26
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. oktober 2016, klokken 08:49
Reglene er klare. Skal uttaket klassifiseres som ladepunkt for elbil følger krav om B-vern.

At reglene er klare når punktet først er definert er greit. Problemet er hvor grensa går for når det klassifiseres som ladepunkt. Har f.eks. dine kontakter B-vern? Du har mange elkjøretøyer, men lader hovedsaklig ikke hjemme. Det kan jo gjelde hvem som helst.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 01:27
Jeg vil si at grensen går ved om CEE-stikket er den lademuligheten du har til elbilen din hjemme eller om du har annen lademulighet.

Ofte vil det være flere mulige stikk å bruke, jeg har i hvert fall 2 schuko og ett CEE som kan benyttes. Slik vil det være mange steder. Det finnes ALLTID en annen lademulighet. Jeg kan lade på jobb, eller på butikken etc. Hva kunden oppgir å gjøre vil være et eller annet sted mellom den fulle sannhet og reinspikka løgn.
Merk: Jeg sier ikke at vurderingen din er feil eller dum. Men den er nå engang bare en manns subjektive vurdering. En annen vil kunne vurdere annerledes.

Sitat
Kontaktene på jobben din er montert før 1.1.2015 og ville uansett ikke krevd B-vern når de ble satt opp selv om de da hadde blitt satt opp som ladekontakter.

Så du er ikke av den oppfatning at lading er å anse som bruksendring på en allerede eksisterende kurs? Vil det være forskjell på om kontaktene opprinnelig var tiltenkt lading eller ikke? Jeg mener, en CEE satt opp for lading i 2014 får ingen bruksendring om den brukes til lading i 2015. En CEE satt opp for vedkløyver i 2014 har ingen bruksendring om den brukes til lading i 2015? Og videre, CEE for vedkløyver i 2015 brukes deretter for lading i 2016, har den bruksendring?

Noe annet jeg har lurt på i denne forbindelse. Anlegg som ble bygget i overgangen 2014/2015, hva gjelder der? Jeg bor i et felt med nye boliger som er bygd fra ca. 2013 og framover. Mange med lading av elbil, både faste ladestasjoner, CEE og schuko. Hvis elektrikeren ikke rakk å montere ei kontakt før nyttår 2015, vil det da være "uttafor" å montere uten B-vern i januar 2015? Hva er det egentlig som gjelder? Er det dato for montasje? Dato for å sette på strøm? Dato for overlevering kunde? Prosjektering, prising m.m. er gjort med tanke på at anlegget bygges før 2015. Vil en forsinkelse endre kravet? Er det opp til installatør å legge inn tilstrekkelig margin for å ikke havne i en slik situasjon?


Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: zypsøndag 23. oktober 2016, klokken 12:00
Sitat fra: Ferry på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:26
Hvis elektrikeren ikke rakk å montere ei kontakt før nyttår 2015, vil det da være "uttafor" å montere uten B-vern i januar 2015? Hva er det egentlig som gjelder? Er det dato for montasje? Dato for å sette på strøm? Dato for overlevering kunde? Prosjektering, prising m.m. er gjort med tanke på at anlegget bygges før 2015. Vil en forsinkelse endre kravet? Er det opp til installatør å legge inn tilstrekkelig margin for å ikke havne i en slik situasjon?

I forhold til forskriftsendringer så er det vel typisk dato for prosjektering som gjelder, slik at et anlegg prosjektert etter gamle forskrifter vil også kunne fullføres etter dem.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: PSTsøndag 23. oktober 2016, klokken 18:07
Hvis kontakten er montert i januar 2015 så er det NEK 2014 som gjelder uansett så sant det ikke er søkt om disp. før 2015. Store prosjekt som var prosjektert før NEK 2014 var kjent, og ikke kunne sluttføres før 2015 kunne få disp. vis enn søkte om det.

Hensikten med B-vern er at det er noen som har kommet på at lading av elbiler kan medføre jordfeil med likestrømkomponenter. Jordfeil med likestrømkomponenter vil påvirke vanlige jordfeilbrytere slik at de i verste fall ikke vil virke i det hele tatt. Så jordfeilvern type-B er påbudt for å hindre skader på mennesker og utstyr. Mens overspenningsvern er frivillig til elbil, da det bare er for å hindre skader på elbilen eller ladeutstyret.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: andy76søndag 23. oktober 2016, klokken 20:14
Utifra hva som står her, kan ikke jeg forstå at det elbilhjelpen skriver om at laderen kan settes i ett cee stikk som en semi portabel mode 2 løsning uten b vern, er etter boka?
Jf mitt innlegg nr 2i denne saken.
Dvs står ikke nevnt noe om b vern sammen med cee, mens det er positivt nevnt ved fast montering.
Jeg tolket da dithen at det ikke trengtes sammen med cee
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebosøndag 23. oktober 2016, klokken 20:38
Sitat fra: andy76 på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:14
Utifra hva som står her, kan ikke jeg forstå at det elbilhjelpen skriver om at laderen kan settes i ett cee stikk som en semi portabel mode 2 løsning uten b vern, er etter boka?
Jf mitt innlegg nr 2i denne saken.
Dvs står ikke nevnt noe om b vern sammen med cee, mens det er positivt nevnt ved fast montering.
Jeg tolket da dithen at det ikke trengtes sammen med cee

Det er ikke noe krav om B-vern i portabelt ladeutstyr. Reglene er ikke laget for å gjøre det umulig å lade uten bruk av B-vern. Kravet om B-vern gjelder kursen, ikke utstyret.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Griffelsøndag 23. oktober 2016, klokken 21:04
Men der CEE kontakt for elbillading skal ha Jordfeilbryter B. Så med fastmontering slipper en jordfeilbrytern i ladestasjonen, eller i kablen mellom støpsel og ladestasjon.

Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: PSTsøndag 23. oktober 2016, klokken 21:46
Vi får se hvor mange dødsbranner det må til for at det blir strengere regler da.
Jeg blir som sakt stadig forundret over prioriteringene når jeg ser Teslaen bli laddet med en skjøteleding ut av vinduet med ledning kjøpt på Europris laget for inne bruk.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: automatsøndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Griffelsøndag 23. oktober 2016, klokken 22:15
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.
Min kommentar her var til tipset om å omgå installeasjonforskrifter ved å legge opp en CEE kontakt uten B vern, (ikke ment for elbil), for så å kunne koble en ladestasjon via sladd å støpse i strid med apparatforskrifter for mode 2 lading.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimsøndag 23. oktober 2016, klokken 22:38
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Jeg synst dette poenget er meget viktig. Mulig det er bare meg, men jeg mener at det må være 100 ganger bedre å lade på en CEE kurs uten B-vern enn å lade på en schuko fra 1980 på kjøkket sikret med en 16A skrusikring og skjøteledning hengende ut av vinduet som PST sier. Denne vil jo fungere "utmerket" siden sikring ikke løser ut selv om resten av huset står i brann og bilen kan sikkert lade i noen timer på både 20 og 25A til det er bare asken igjen.

Om B-vern kravet er det som får en person til å ikke ville oppgradere, men heller gjør at en tviholder på den gamle og brannfarlige løsningen så mener jeg at forskriften jobber litt i mot seg selv.

Det er ingen her som gir råd i hvordan man skal lure seg rundt et sikkerhetskrav heller. Det bare diskuteres litt hvor mange hull det er i regelverket. På fastmontert utstyr er det ingen tvil, men på et stikk hvor behov endres over tid så vil det være umulig å følge opp.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebosøndag 23. oktober 2016, klokken 22:41
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Nåja. Man kan da kjøpe en ladestasjon til 5750,- inkl. integrert B-vern og få elektriker til å koble den fast til eksisterende 16A garasjekurs (gjerne begrenset til 14-15A så det er strøm igjen til lys og garasjeport). Elektriker sjekker forhåpentligvis at kursen ikke er innom tvilsomme koblingspunkter på veien og at ledningen er godt nok dimensjonert. Da får man en sikker og forskriftsmessig løsning til langt under 10.000,- Tipper man kan komme ned i under 7500,-. På kjøpet får man raskere lading.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimsøndag 23. oktober 2016, klokken 22:57
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:41
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Nåja. Man kan da kjøpe en ladestasjon til 5750,- inkl. integrert B-vern og få elektriker til å koble den fast til eksisterende 16A garasjekurs (gjerne begrenset til 14-15A så det er strøm igjen til lys og garasjeport). Elektriker sjekker forhåpentligvis at kursen ikke er innom tvilsomme koblingspunkter på veien og at ledningen er godt nok dimensjonert. Da får man en sikker og forskriftsmessig løsning til langt under 10.000,- Tipper man kan komme ned i under 7500,-. På kjøpet får man raskere lading.

Men er det en bedre løsning enn å legge opp en bedre dimmensjonert ledning direkte til et CEE stikk på en egen kurs til en lavere pris dog uten B-vern? Etter forskriften ja, men hva mener du sett bort i fra vernet? Dårlige torikser kan lett oversees, føringsvei er ukjent mtp dimmensjonering. Kan være underdimmensjonert i fra før, men har virket i alle år fordi man aldri har 16A last over 24timer++. Elektrikeren som utfører arbeidet skal vurdere den eksisterende installasjonen, men..

Man skal også ha et svært så godt kundeforhold til en elektriker for at han skal reise til kunde, sjekke eksisterende kurs, koble til ladeboks og gjøre nødvendig dokumentasjonsarbeid for 1500kr inkl. mva.

Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: elektroluxmandag 24. oktober 2016, klokken 06:31
Sitat fra: PST på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:46
Vi får se hvor mange dødsbranner det må til for at det blir strengere regler da.
Jeg blir som sakt stadig forundret over prioriteringene når jeg ser Teslaen bli laddet med en skjøteleding ut av vinduet med ledning kjøpt på Europris laget for inne bruk.

Vi har jo ladet elbiler i minst 16 år allerede. Lurer på hvor lenge PST orker å vente på å få stadfestet poenget sitt. ;D

Imens stadfestes i stedet at slik lading ikke er så farlig likevel, og installatøren som i sin tid befestet at det ikke bare kunne bli brann, men at det ville bli brann i et hvert hus der en ladet elbil i mode 2 ser også ut til å ha tatt feil.

- De første 10 årene fra 2000-2010 ( og fremdeles ) ladet vi gjerne våre Classic biler direkte fra Schuko med inntil 14A omtrent helt uten problemer.

- I 2010 kom I-miev med 14A lader og 16A / 2 kg kladd som brukt sammen med en Leaf med 3,6 kW lader og Schukostikket hengende halveis ute av stikket ødela mange Schuko stikk; dog uten alle disse etterlengtede brannene.

- Ca 2013 kom kladdene med temp sensor på Schuko og redusert PWM signal for 8-10A lading. På dette tidspunktet hadde ettermarkedet fjernet hele kladden slik at fysisk belastning av Schuko ble redusert til et minimum og sikkerheten ved lading via Schuko var tildels gjennopprettet.

- Likevel er det ingen som vil nekte for at det aller sikreste er å lade elbilen via mode 3 installasjon, fra en dedikert ladekurs, sikret med Jordfeilvern type B, gjerne plassert ute på en åpen plass innenfor 40 cm tykke brannmurer og mulighet til å dra en brennende bil ut i et minst 2m dypt vannfyllt basseng. Heldigvis er dette foreløpig ikke et krav.

Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimmandag 24. oktober 2016, klokken 06:51
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 06:31
- Likevel er det ingen som vil nekte for at det aller sikreste er å lade elbilen via mode 3 installasjon, fra en dedikert ladekurs, sikret med Jordfeilvern type B, gjerne plassert ute på en åpen plass innenfor 40 cm tykke brannmurer og mulighet til å dra en brennende bil ut i et minst 2m dypt vannfyllt basseng. Heldigvis er dette foreløpig ikke et krav.

Kravet med å dra en bil ut i et 2m vannfylt basseng er fremmet som et forslag i neste utgave av NEK ;)
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: ProsjektXmandag 24. oktober 2016, klokken 08:14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:41
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Nåja. Man kan da kjøpe en ladestasjon til 5750,- inkl. integrert B-vern og få elektriker til å koble den fast til eksisterende 16A garasjekurs (gjerne begrenset til 14-15A så det er strøm igjen til lys og garasjeport). Elektriker sjekker forhåpentligvis at kursen ikke er innom tvilsomme koblingspunkter på veien og at ledningen er godt nok dimensjonert. Da får man en sikker og forskriftsmessig løsning til langt under 10.000,- Tipper man kan komme ned i under 7500,-. På kjøpet får man raskere lading.
Apropo det ja, hvis det er integrert B-vern i ladestasjonen så skal det jo ikke være forankoblet A-vern på kursen, så det betyr jo at f.eks sikringsskap/jordfeilautomat og ledningsopplegg må gjøres noe med uansett..?

Hvordan er det med de integrert stasjonene du får inn f.eks? Forstyrrer de med integrert DC vern en forankoblet jordfeilautomat?
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: ProsjektXmandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: elektroluxmandag 24. oktober 2016, klokken 09:03
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?

Det har du helt rett i, og lading av Elbil er nok bare et godt startpunkt for å innføre dette.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Griffelmandag 24. oktober 2016, klokken 13:10
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:14
Apropo det ja, hvis det er integrert B-vern i ladestasjonen så skal det jo ikke være forankoblet A-vern på kursen, så det betyr jo at f.eks sikringsskap/jordfeilautomat og ledningsopplegg må gjøres noe med uansett..?

Hvordan er det med de integrert stasjonene du får inn f.eks? Forstyrrer de med integrert DC vern en forankoblet jordfeilautomat?
Dette er fullstendig missforstått. Det er lader som utløser krav om B-vern. Et B-vern er i prinsippet en RCD-DC i serie med et A-vern. Altså en ladestasjon med et RCD-DC og A-jordfeilbryter i skapet blir omtrent det samme som et B-vern.
A-vernet blir ikke forstyrret av et B-vern, men en DC feil på lasten vil kunne forstyrre A vernet. Det er mer slik at dersom det er behov for et B-vern blir et forankoblet A-vern galt fordi det ikke gjør jobben.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: ProsjektXmandag 24. oktober 2016, klokken 13:28
Sitat fra: Griffel på mandag 24. oktober 2016, klokken 13:10
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:14
Apropo det ja, hvis det er integrert B-vern i ladestasjonen så skal det jo ikke være forankoblet A-vern på kursen, så det betyr jo at f.eks sikringsskap/jordfeilautomat og ledningsopplegg må gjøres noe med uansett..?

Hvordan er det med de integrert stasjonene du får inn f.eks? Forstyrrer de med integrert DC vern en forankoblet jordfeilautomat?
Dette er fullstendig missforstått. Det er lader som utløser krav om B-vern. Et B-vern er i prinsippet en RCD-DC i serie med et B-vern. Altså en ladestasjon med et RCD-DC og A-jordfeilbryter i skapet blir omtrent det samme som et B-vern.
A-vernet blir ikke forstyrret av et B-vern, men en DC feil på lasten vil kunne forstyrre A vernet. Det er mer slik at dersom det er behov for et B-vern blir et forankoblet A-vern galt.
Oki. Men ser ikke hvorfor det påpekes, visstnok fra leverandører av gjordfeilautomater også, at A vern ikke skal stå foran B? Sitat fra Trainor forum

SitatA foran B er ikke ok (beskrevet av leverandører, som for eksempel Siemens).

B foran A kan være ok, men avsnitt 722.531.2 i NEK 400 skal være ivaretatt. Husk også på krav til selektivitet.

Men er jo fort et spørsmål om en ladestasjon implementerer fult B-vern DC/AC eller bare DC også da.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: minimmandag 24. oktober 2016, klokken 15:02
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 09:03
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?

Det har du helt rett i, og lading av Elbil er nok bare et godt startpunkt for å innføre dette.

Strengt tatt så har DSB faktisk klart å få med den ansvars fraskivelsen også slik at dersom en kurs primært skal brukes av utstyr som kan utløse DC-feil så skal elektriker i risikovurderingen sin ha kartlagt dette og montert type-b vern. Det er en del av risikovurderingen før/under installasjon om det er montert riktig jordfeil beskyttelse. Her skal alt ansvar skrives ned på arbeiderne slik at det er lett å plukke ut en syndebukk. Det er så deilig å se hvordan slikt er bygget opp!
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Griffeltirsdag 25. oktober 2016, klokken 01:08
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?
Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Griffeltirsdag 25. oktober 2016, klokken 01:09
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 13:28
Oki. Men ser ikke hvorfor det påpekes, visstnok fra leverandører av gjordfeilautomater også, at A vern ikke skal stå foran B? Sitat fra Trainor forum

SitatA foran B er ikke ok (beskrevet av leverandører, som for eksempel Siemens).

B foran A kan være ok, men avsnitt 722.531.2 i NEK 400 skal være ivaretatt. Husk også på krav til selektivitet.

På grunn av selektivitet kobler en ikke jordfeilbrytere med samme verdi i serie. Velger et B-vern er det fordi en "frykter" glatt DC. Det forankoblede værnet som er felles for mye annet kan da bli satt ut av spill eller løse ut på en for høy verdi på grunn av DC strømmer lavere enn B-vernets grense.

Har ladestasjonen en RDC-DC er det riktig å mate denne fra en jordfeilautomat. Har den en jordfeilbryter type B er det riktig å mate den fra en automatsikring. Men om den mates fra en jordfeil automat skjer det ikke noe galt av den grunn, men det er et brudd på selektivites regler.

Problemet er egentlig ikke relevant for kun to vern i serie, men når det forandkoblede vernet er felles for mange andre kurser enn de med B vern har det en betydning, ikke på grunn av B-vernet som sådan men fordi en forventer at DC strømmer fra kursene med B-vern med lavere verdi enn utløsestrømmen kan skape problemer for A-vernet.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: KjellGtirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebotirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:30
Sitat fra: KjellG på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

B-vern for ladekurs skal kun dekke ladekursen. Hvis ikke vil jo DC-feil i bilen slå ut strømmen til hele huset...
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Riotirsdag 25. oktober 2016, klokken 22:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:30
Sitat fra: KjellG på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

B-vern for ladekurs skal kun dekke ladekursen. Hvis ikke vil jo DC-feil i bilen slå ut strømmen til hele huset...

Men hvor mange av Norges elbiler har hatt DC-feil?
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkeboonsdag 26. oktober 2016, klokken 09:39
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 22:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:30
Sitat fra: KjellG på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

B-vern for ladekurs skal kun dekke ladekursen. Hvis ikke vil jo DC-feil i bilen slå ut strømmen til hele huset...

Men hvor mange av Norges elbiler har hatt DC-feil?

Har ikke peiling. Men forskriftsmessig skal B-vernet kun dekke ladekursen.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: kodalsetorsdag 27. oktober 2016, klokken 08:27
Huff her ble det mye teori og antagelser.

Jeg skal legge opp en 32A 3-fas kurs til garasjen. (Garasjen er ikke satt opp enda)
Denne skal benyttes til ordinær belysning, schuko uttak (tilstrekkelig), trefas tilkobling til en større kompressor og en 32A portabel ladestasjon (kan idag benytte kun 16A av disse 32A som laderen kan tilby).
I tillegg kommer alt av merkelig utstyr som man bare trenger i en garasje.

Såvidt jeg skjønner har man ikke krav om at det MÅ være egen dedikert kurs ut mot laderen, er det i det hele tatt noen utfordring med å kombinere alt dette på en egen garasjekurs?
Er det ikke vanlig at en garasje har kun en strømforsyning?

For meg virker det som litt hysteri rundt lading.
Bruker i dag en byttet schuko til 16A CEE og lader fast på 10A (syns tilførselsledningen inne i huset blir for lunken med 16A)
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: elektroluxtorsdag 27. oktober 2016, klokken 10:00
Med prosjektering på gang ville jeg lagt en 40A 3 fase kurs et underfordelingskap. Fra det kan du så legge ut x antall kurser, inkludert en for lading.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 27. oktober 2016, klokken 10:02
SitatHuff her ble det mye teori og antagelser.

Når du spør på et brukerforum for elbiler må du regne med det. Lite fag og mye synsing.

Tenker at utgangspunktet ditt er feil. Dersom dette skal gjøres lovlig må du finne en elektriker som tør å sette navnet sitt på samsvarserklæringen.
Elektrikeren er ansvarlig for sluttresultatet og det er hans tolkning av regelverket som gjelder.
I tillegg vil det være lokale bestemmelser for tilkobling av enfaselaster som må taes med i betraktningen.

Skal du bruke industrikontakten til lading av elbil vil elektriker måtte regne med en samtidighetsfaktor på 1 og da har du null strøm igjen til resten av garasjen. Dermed er dette neppe gjennomførbart slik du skisserer.

Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 27. oktober 2016, klokken 10:05
Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. oktober 2016, klokken 10:00
Med prosjektering på gang ville jeg lagt en 40A 3 fase kurs et underfordelingskap. Fra det kan du så legge ut x antall kurser, inkludert en for lading.

Det ville du sikkert, men det avhenger om det er kapasitet i inntaket og nok effekt til resten av boligen.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebotorsdag 27. oktober 2016, klokken 11:02
Sitat fra: kodalse på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:27
Huff her ble det mye teori og antagelser.

Jeg skal legge opp en 32A 3-fas kurs til garasjen. (Garasjen er ikke satt opp enda)
Denne skal benyttes til ordinær belysning, schuko uttak (tilstrekkelig), trefas tilkobling til en større kompressor og en 32A portabel ladestasjon (kan idag benytte kun 16A av disse 32A som laderen kan tilby).
I tillegg kommer alt av merkelig utstyr som man bare trenger i en garasje.

Såvidt jeg skjønner har man ikke krav om at det MÅ være egen dedikert kurs ut mot laderen, er det i det hele tatt noen utfordring med å kombinere alt dette på en egen garasjekurs?
Er det ikke vanlig at en garasje har kun en strømforsyning?

For meg virker det som litt hysteri rundt lading.
Bruker i dag en byttet schuko til 16A CEE og lader fast på 10A (syns tilførselsledningen inne i huset blir for lunken med 16A)

Du må jo ha en underfordeling der du sikrer ned for å benytte belysning og schuko. Jeg ville lagt en 10mm2 kabel, den kan ofte sikres med 50A og minimum 40A. Min er sikret med 50A, greit å ha nok strøm til garasjen. Koster i praksis ikke noe mer enn 32A.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: kodalsetorsdag 27. oktober 2016, klokken 12:38
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. oktober 2016, klokken 11:02
Du må jo ha en underfordeling der du sikrer ned for å benytte belysning og schuko. Jeg ville lagt en 10mm2 kabel, den kan ofte sikres med 50A og minimum 40A. Min er sikret med 50A, greit å ha nok strøm til garasjen. Koster i praksis ikke noe mer enn 32A.

Det er klart at underfordeling vil det bli, men det vil jo være et uttak fra hovedsikringsskap sikret med 32A.
Mener det er rundt 50A inn til hovedskapet.
Sjekket med trikker når han bygde om til automatsikringer at det lot seg gjøre å trekke en 32A ut til garasje.
Tittel: Sv: Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).
Skrevet av: jkirkebotorsdag 27. oktober 2016, klokken 14:23
Sitat fra: kodalse på torsdag 27. oktober 2016, klokken 12:38
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. oktober 2016, klokken 11:02
Du må jo ha en underfordeling der du sikrer ned for å benytte belysning og schuko. Jeg ville lagt en 10mm2 kabel, den kan ofte sikres med 50A og minimum 40A. Min er sikret med 50A, greit å ha nok strøm til garasjen. Koster i praksis ikke noe mer enn 32A.

Det er klart at underfordeling vil det bli, men det vil jo være et uttak fra hovedsikringsskap sikret med 32A.
Mener det er rundt 50A inn til hovedskapet.
Sjekket med trikker når han bygde om til automatsikringer at det lot seg gjøre å trekke en 32A ut til garasje.

Det kan godt hende du kan oppgradere til 3x63A inntak bare ved å bytte hovedsikringen. Verdt å se på i samme slengen kanskje?