Elbilforum.no

Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: Radiobil1 på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07

Tittel: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Radiobil1torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07
Blir så lei av å lese om lab tester på rekkevidde.
Det burde lages en standard elbil rekkevidde test, som alle typer ble kjørt igjennom, med samme kjøremønster av piloten.

Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Enig?


Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Gurbatorsdag 20. oktober 2016, klokken 14:55
Enig. Det er vel noe som dette EDC gjør. Det er ihvertfall mye mer reelt enn NDAC.
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Orbittorsdag 20. oktober 2016, klokken 15:20
Problemet er ikke først og fremst at det testes i lab, men hvordan testen er definert. Dagens forbrukstall målt etter NEDC måles over 4 km "bykjøring" (snittfart 18 km/t), slått sammen med 7 km "landeveiskjøring" med snittfart 63 km/t. Totalt 11 km med snittfart 33 km/t.

Det er ikke komplisert matematikk som skal til for å vise at dette er lite overførbart til "langtur" under norske forhold med med 70-80++ km/t i snitt.

Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: asgeirntorsdag 20. oktober 2016, klokken 20:48
Elbilforeningen kjører strekningen Drammen-Sigdal-Krødsherad-Drammen, en strekning på 152 kilometer med varierende topografi, når de tester elbiler.

Kanskje de kunne publisert resultatene i tabells form?
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Elmotorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Radiv på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07
Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Har du ikke hørt om "Lunde-testen (https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=lundetesten+elbil)" ?? :D
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Adrian Stachnikmandag 05. desember 2016, klokken 18:12
Jeg ser på flere elbiler jeg har vært borti, at de etter et normalt
kjøremønster har ca. 30% kortere rekkevidde enn NEDC-testen.

Mercedes: 200km NEDC = 140km (120-150km, personlige tester)
Kia Soul: 212km NEDC = 148km. (120-170km, personlige tester)

Jeg velger å omtale disse to bilene, da jeg har
testet begge på både langkjøring og bykjøring.

Konklusjonen er at 30% kortere enn NEDC virker å gi et realistisk bilde, forutsatt
at du har standard dekk-dimensjon, piggfrie vinterdekk, og rett lufttrykk.
Rekkevidden er naturlig nok også enda kortere ved kjøring i flere minusgrader.

Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Elmomandag 05. desember 2016, klokken 18:47
Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 05. desember 2016, klokken 18:12
Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.

Tja jeg vet ikke helt jeg.  Min eUp har NEDC 160 og jeg har ingen problem med å kjøre 140+ sommerstid.
Men i minusgrader er jeg nede i 100 hvis jeg ikke er forsiktig. Normalt (uforsiktig) vil si full fart og varmen på 25 grader.
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Adrian Stachnikmandag 05. desember 2016, klokken 19:20
Det er jo knall at du får mer ut av bilen enn hva jeg anslår.
Ingenting er bedre enn det.

Men det jeg skal frem til:
Forvent at rekkevidden er 30% kortere enn NEDC-rekkvidde,
og bli heller positivt overrasket om du kommer lenger :)
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: turfsurfmandag 05. desember 2016, klokken 21:18
Det blir litt for enkelt. Man må enkelt og greit innfinne seg med at rekkevidden varierer mye avhengig av fart og temperatur, og lære seg bilen å kjenne. Ikke noe problem å kjøre vår i3 tom på halvparten av NEDC rekkevidde, eller strekke den lengre enn NEDC og. Samme med 85D vi hadde, jeg kunne lett kjørt den 60 mil, men og kjørt den tom på under 30. Så forvent alt fra under halv rekkevidde opp til oppgitt.
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Elmomandag 05. desember 2016, klokken 23:24
Godt sagt turfsurf
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: GOLF-raidertorsdag 11. januar 2018, klokken 06:12
Min erfaring med strømforbruk i e-Golf er
en tur til Værnes en god sommerdag med
en passasjer til flyplassen. Batteriet var
nesten bånn i bøtta da jeg kom hjem etter
15 mil (4 km til gode / 190 x 81% = 154).
Nå på vinteren tenker jeg å må lade etter
ca 12 mil ved ÷1 °C,  ca 10 mil ved ÷5 °C,
ca 8 mil ved ÷9 °C,   ca 7 mil ved ÷12 °C. 
8)  ???
https://www.tu.no/artikler/industri-stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge/222230
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Disqusortorsdag 28. juni 2018, klokken 09:53
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868
Tittel: Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 11. oktober 2018, klokken 15:52
Det er vel vanskelig å få nøyaktighet med subjektive målinger.
Folk kjører så forskjellig, og det er mange måter å kjøre i 80 på.  For det om  bilister kjører i følge, kan det bli vesentlige ulike kjøremønstere.  Og det er mange miljøparametere som vil variere fra gang til gang.