Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: kammiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 18:07

Tittel: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 18:07
Da har vi fått vite utvendige mål og spesifikasjoner på Ampera-e,

•288 lithium-ion celler og en kapasitet på 60 kWh
•Lengde: 417 cm
•Bredde: 176 cm (uten speil)
•Høyde:160 cm
•Akselavstand:260 cm
•Bagasjerom:381 liter
•Ytelse: 150 kW/204 hk
•Dreiemoment:360 Nm

Opel Norge har også kommet med et mer konkret leveringstidspunkt.

De antyder at de første kundesolgte Amperaene kommer i Juni/Juli 2017 for de som var tidligst ute med å skrive kontrakter.

Meld deg som interessent hos Thrane Steen for å få oppdatert informasjon

http://actioncenter.no/thranesteen/ampera-e/?gclid=CNGwlL-Vvs8CFUgMcwodIo0LFQ

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: TFSEtorsdag 06. oktober 2016, klokken 18:58
Fyfan, allt försent! dags att se på andra lösningar
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002torsdag 06. oktober 2016, klokken 19:02
Jeg kontaktet Opel Norge i går og henviste til at rykter om at bilen skulle komme i juni.

Fikk da beskjed om at dette skulle jeg ikke tro på og at dette ikke kom fra dem.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Zuexitorsdag 06. oktober 2016, klokken 19:30
@Kammiz:
Er dette informasjon du har fått av Thrane Steen?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bnotorsdag 06. oktober 2016, klokken 20:02
Min bestilling henger da i en tynn traåd om faktum blir juni/juli
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammizfredag 07. oktober 2016, klokken 10:09
Sitat fra: Zuexi på torsdag 06. oktober 2016, klokken 19:30
@Kammiz:
Er dette informasjon du har fått av Thrane Steen?

Korrekt. Offisiell informasjon fra dem. Og de har fått det fra Opel Norge. Så stusser litt på at noen har snakket med Opel Norge og de sier at det bare er rykter?

Snakket med min selger igjen nå, han bekrefter at de alle har fått mail fra Opel Norge med denne informasjonen.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 07. oktober 2016, klokken 12:35
Ved inngåelse av kontrakt nå, er det i følge Thrane-Steen Skøyen AS mest sannsynlig at Ampera-e "vil komme etter høsten 2017".

Alstå snakker vi nå om levering tidlig vinter 2017.

Ser ut som om Nissan reddes av manglende levering hos Opel...

Legger også ved kontraktutkast fra Thrane-Steen Skøyen AS.

Skulle gjerne bestilt nå, men har en "limit" på 300.000 i forhold til Leaf, og da må jeg vente på endelig pris...

Lars
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002fredag 07. oktober 2016, klokken 12:53
Måtte ringe min forhandler for å sjekke dette med levering i juni.

Han hadde forøvrig vært på Parisutstillingen og prøvd bilen.  Hadde et veldig bra inntrykk av kvaliteten og plass i bilen.

Han sier at Opel Norge har sagt:

"Det kommer 30 demobiler i april. Levering av kundebilder, både når, hvor mange og pris er ikke er ferdig forhandlet enda. Alle som er registrert med kontrakt hos Opel vil få epost fra Opel sentralt når denne informasjon er klar."


Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: knut3448fredag 07. oktober 2016, klokken 12:54
Men dette er ikke nødvendigvis relevant for de første som skrev kontrakt? Det er vel mulig at de som signerer nå får biler fra en senere leveranse. Med levering tidlig vinter 2017 så er jo de første kontrsktene ugyldige. Håper dette blir opp/avklart snart.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mfredag 07. oktober 2016, klokken 12:57
Sitat fra: bmw2002 på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:53
Hadde et veldig bra inntrykk av kvaliteten og plass i bilen.
Bra ! Men det er vel å forvente at en selger sier dette  ;)
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammizfredag 07. oktober 2016, klokken 13:03
Den nye informasjonen om juni/juli gikk ut på epost til forhandlere (ihvertfall til Thrane Steen) igår kveld. Ring Thrane Steen Skøyen for bekreftelse på dette.

Ang at hvis du bestiller nå så opplyses det om høst 17, så er det korrekt. Det blir vel mer vinter 17/18 tenker jeg. Det er 115 i kø bare hos Thrane Steen Skøyen, så på landsbasis sier det seg at det begynner å bli et anseelig tall.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bnofredag 07. oktober 2016, klokken 13:24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:35
Ved inngåelse av kontrakt nå, er det i følge Thrane-Steen Skøyen AS mest sannsynlig at Ampera-e "vil komme etter høsten 2017".

Alstå snakker vi nå om levering tidlig vinter 2017.

Ser ut som om Nissan reddes av manglende levering hos Opel...

Legger også ved kontraktutkast fra Thrane-Steen Skøyen AS.

Skulle gjerne bestilt nå, men har en "limit" på 300.000 i forhold til Leaf, og da må jeg vente på endelig pris...

Lars

Må man bør vel se dette ift. når man skrev kontrakt (uten at jeg vet når du skrev din....) ;D. Mange var tidlig i aug./sept. midten av september og da er det vel sannsynlig at disse får i første sending for å si det slik.

Har snakket med min selger i dag. Det kommer som sagt ovenfor her biler for demo i mars/april. Pris fastsettes først i januar 17
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mfredag 07. oktober 2016, klokken 13:34
" Pris fastsettes først i januar 17" er jo ikke i samsvar med den informasjonen som jeg har fått skriftlig fra forhandler 16.9. Da ble det oppgitt at prisene skulle være klare etter ca 14 dager, dvs. for 1 uke siden !!
Hvis priser kommer først i 2017, og leveransene til sommer / høst 2017, så er det litt vel "smart" av Opel å låse kundene ute fra konkurrerende løsninger nesten 1 år.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: TFSEfredag 07. oktober 2016, klokken 14:19
Utgår ifrån att avtalen inte är juridiskt bindande utan mer en intention.. Fick själv samma info.  De har ju tidigt sagt 2017 Q1, nu blir det kanske för några i Juni (Q2),  men alltså 2017 Q3-Q4 verkar realistiskt!!
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mfredag 07. oktober 2016, klokken 14:37
Sitat fra: Benji_9 på fredag 07. oktober 2016, klokken 14:19
Utgår ifrån att avtalen inte är juridiskt bindande utan mer en intention.. Fick själv samma info.  De har ju tidigt sagt 2017 Q1, nu blir det kanske för några i Juni (Q2),  men alltså 2017 Q3-Q4 verkar realistiskt!!
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Amossfredag 07. oktober 2016, klokken 14:43
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:35
Ved inngåelse av kontrakt nå, ...

Her var det jo vedlagt en kontrakt, så nå fikk jeg endelig med selvsyn sett hva som står - har jo vært litt frem og tilbake om det var "standardmodell"/"inngangspris" eller "premium utgave" som denne prisgrensen på 320-330k skulle gjelde for. Merker meg at det i alle fall i denne kontrakten står spesifisert "standardmodellen" og grensen på 325k, men med mulighet for terminering uten betingelser. Ser andre har rapportert at man kunne terminere kontrakten dersom prisen oversteg oppgitt beløp og/eller levering senere enn oppgitt tidspunkt.

Så tydeligvis mange varianter av denne kontrakten :)

Sitat fra: TM på fredag 07. oktober 2016, klokken 14:37
Når bestilte du ? Avtalen er vel utformet som en bindende avtale, men da må de opplysninger som er gitt om leveribgstid etc. være korrekt. Tror uansett ikke det er noe problem å gå fra avtalen, siden det står kunder i kø. (I følge Opel altså).

Som sagt så er det vist forskjellige utgaver av denne kontrakten. Den jeg refererer til over er tydeligvis ikke juridisk bindene.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammizfredag 07. oktober 2016, klokken 15:02
Sitat fra: bno på fredag 07. oktober 2016, klokken 13:24
Må man bør vel se dette ift. når man skrev kontrakt (uten at jeg vet når du skrev din....) ;D. Mange var tidlig i aug./sept. midten av september og da er det vel sannsynlig at disse får i første sending for å si det slik.

ingen kontrakter får tellende dato før 16. september. Det er først da opel norge åpnet for dette.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: TFSEfredag 07. oktober 2016, klokken 17:12
Har aldrig köpt ny bil tidigare men har väntat på lansering sedan tidigt sommar, lanseringen kom kan någon mer info, ska man nu behöva vänta till januari 2017 när bilen först sades komma 2017 Q1? Bedrövligt. Ser nu på andra bilar men är ju inget som direkt kan jämföras men kanske nöja sig med en Leaf som väntebil!
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Bjorisfredag 07. oktober 2016, klokken 17:47
Det er vel litt naivt å tro at det ikke skulle bli lang leveringstid på denne bilen?

Spennende bil, absolutt, men ser veldig liten ut. Noen som vet når den er ventet som demobil?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mfredag 07. oktober 2016, klokken 18:02
Sitat fra: bjoris på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:47
Det er vel litt naivt å tro at det ikke skulle bli lang leveringstid på denne bilen?

Spennende bil, absolutt, men ser veldig liten ut. Noen som vet når den er ventet som demobil?
Ja, lang leveringstid er ventet. Men når de sier at den skal på markedet til våren og man bestiller første dag (16.9), så regner man jo med april / mai og ikke Q3.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002fredag 07. oktober 2016, klokken 18:03
Sitat fra: bjoris på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:47
Det er vel litt naivt å tro at det ikke skulle bli lang leveringstid på denne bilen?

Spennende bil, absolutt, men ser veldig liten ut. Noen som vet når den er ventet som demobil?

Greit nok med ventetid dersom man ikke har bestilt. Men bilen burde uansett leveres tidlig til de første kundene.

Demobiler kommer i april.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammizfredag 07. oktober 2016, klokken 18:57
De første kundene får nok bilen før sommerferien neste år tenker jeg.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: S4efredag 07. oktober 2016, klokken 19:21
Som mange andre skulle jeg hatt gjerne bilen så fort som mulig. Lang forsinkelse er selvfølgelig irriterende, men noen måneder kan jeg leve med ;-)

Viktigere er pris og at den funksjonelt og kvalitetsmessig svarer til forventningene!
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Mazzbotfredag 07. oktober 2016, klokken 22:18
Glad jeg har reservert model 3
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002fredag 07. oktober 2016, klokken 22:53
Tror nok det blir mye lengre å vente på Model 3. Tidligst 1 1/2 år etter Ampera-E vil jeg tro.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: S4efredag 07. oktober 2016, klokken 22:59
Tror også det. Både utfra historikk til Tesla, produksjonskapasitet og antall i kø.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 08. oktober 2016, klokken 07:18
Ser ut som forskjellen blir rundt ett år, både hvis man sammenligner de som står først i køene og de som står bakerst i køene.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: hELgenenlørdag 08. oktober 2016, klokken 09:25
Var innom forhandler i går - der sa de at som bestiller i dag ikke kan forvente å få bilen før til høsten 2017
Dersom det er tilfelle tror jeg strømmen av kunder plutselig vil stoppe opp - de færreste aksepterer mer enn 3-4 mnd. leveringstid.  Dette "problemet" er jo velkjent i bilbransjen når det dukker opp populære modeller. Basert på tidligere erfaringer hos flere andre merker så vil importøren finne en løsning. Antall produserte biler vil trolig være mer enn stort nok til å dekke norges etterspørsel - så da blir det opp til fabrikken sammen med importør å finne løsninger. Alternativet er at det raskt dukker opp parallellimport....Jmf. Kia Soul og hva som skjedde der....
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mlørdag 08. oktober 2016, klokken 09:52
Nå er det ikke nødvendigvis så stor forskjell på juni levering og tidlig høst. Hvis folk oppfatter bilen og prisen som veldig attraktiv, så vil nok mange kunne vente 8-9 mnd. Hvis den prises høyt i Norge, så vil det nok bli mange som ser etter andre alternativer og vurdere alternative kanaler. Så, Opel Norge..
gi oss en god pris og ikke en "introduksjonspris" med 20.000 i påslag
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mlørdag 08. oktober 2016, klokken 13:35
Snakket med en forhandler i Oslo i dag. Han fortalte at de nå hadde tegnet kontrakt på 120 biler. I tillegg kommer demo-biler. Han sa at de hadde fått beskjed om at levering til kunder vil starte i juni. I forhold til det antall biler importøren foreløpig var tildelt, så var 2017 leveransene snart utsolgt. Men slike spådommer er vanlig er vanlig å høre, og kan godt være en bevisst strategi fra importøren for å signalisere "løp og kjøp"  ;). Noen som vet hvilken årsproduksjon GM legger opp til ?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 08. oktober 2016, klokken 13:45
Sitat fra: TM på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:35Noen som vet hvilken årsproduksjon GM legger opp til ?
Det er snakk om et sted i området 20.000-50.000 biler per år. De har vært bevisst vage på å si noe for spesifikt. (De gikk ut veldig høyt med Volt, og fikk masse negativ PR når de ikke klarte å komme i nærheten av salgsmålene.)

Antar vi det er en 50/50 fordeling mellom Bolt og Ampera-e, så er det altså snakk om 10.000-25.000 Ampera-e. Antar vi Norge får 50% av Ampera-e-leveransene, så vil det altså være snakk om 5.000-12.500 biler som kan gå til Norge. Altså i området 400-1000 biler per måned.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Amosslørdag 08. oktober 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:45
Antar vi det er en 50/50 fordeling mellom Bolt og Ampera-e, så er det altså snakk om 10.000-25.000 Ampera-e.

Er det noen grunn til å anta en slik fordeling mellom Bolt og Ampera-e? Sitter litt på følelsen av at GM vil prioritere USA - spesielt enkelte av statene der (eks. CA) - fremfor andre markeder. Men klart, dette er kun ren gjetting/synsing fra min side, og har ikke noe mer konkret å bygge på...
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mlørdag 08. oktober 2016, klokken 14:54
Om bare 10 % av Lyft sjåførene skal ha Bolt, så går mesteparten av den første årsproduksjonen bort  ;)

http://autoweek.com/article/green-cars/will-lyft-drivers-get-first-dibs-chevy-bolt
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 08. oktober 2016, klokken 16:47
Sitat fra: Amoss på lørdag 08. oktober 2016, klokken 14:03Er det noen grunn til å anta en slik fordeling mellom Bolt og Ampera-e? Sitter litt på følelsen av at GM vil prioritere USA - spesielt enkelte av statene der (eks. CA) - fremfor andre markeder. Men klart, dette er kun ren gjetting/synsing fra min side, og har ikke noe mer konkret å bygge på...
Jeg mistenker egentlig at USA *ikke* vil bli prioritert. Prisene er betraktelig høyere i USA enn i Canada og Norge (om ryktene om prisene her er riktige). Jeg tenker dette kan være pga det statlige insentivet på 7500 USD. Dette blir delt ut til de 200k første bilene som en produsent leverer i USA.

Om GM går tom for disse insentivene, så vil Volt gå opp 7500 USD i pris i løpet av noen kvartaler, og da Volt allerede i dag ikke selger spesielt godt vil trolig dette utradere salget. Da kan det lønne seg for GM å selge de Bolt de klarer å produsere utenfor USA, inntil de går tom for insentiver. Så når det skjer kan de avslutte produksjonen av Volt og heller fokusere på Bolt i USA.

Salget av Bolt er uansett begrenset av produksjonen, altså er valget noe ala:

1. Selge 25.000 Volt i USA, og selge 30-50.000 Bolt i Canada/EU/osv
2. Selge 30-50.000 Bolt i USA.

GM går trolig tom for insentiver i 2018, og inntil da mistenker jeg at Ampera-e vil være prioritert over Bolt.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Amosslørdag 08. oktober 2016, klokken 17:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:47
GM går trolig tom for insentiver i 2018, og inntil da mistenker jeg at Ampera-e vil være prioritert over Bolt.

Gode poeng ja, og godt mulig du har rett her. Men slår dette til tror jeg også at Ampera-e markedet vil bli "sulteforet" fra og med det kvartalet de passerer 200k og de neste par/tre/fire++ kvartalene da utfasingen etter passeringen av 200k skjer etter kun på tid i hele kvartaler og ikke antall.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 08. oktober 2016, klokken 19:09
Mener å ha lest et sted:
Det er ikke produksjonen som bestemmer salgsvolumet.
Men salget som bestemmer produksjonsvolumet.

Med andre ord ikke noe problem å xdoble produksjonen
dersom etterspørselen xdobles.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 08. oktober 2016, klokken 19:12
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 08. oktober 2016, klokken 19:09
Mener å ha lest et sted:
Det er ikke produksjonen som bestemmer salgsvolumet.
Men salget som bestemmer produksjonsvolumet.

Med andre ord ikke noe problem å xdoble produksjonen
dersom etterspørselen xdobles.
Det vil ta noen år å øke produksjonen utover 50k per år. Først må LG Chem bygge noen nye fabrikker. Men i området 20k-50k per år er det nok etterspørselen som bestemmer.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Kanuttenlørdag 08. oktober 2016, klokken 23:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. oktober 2016, klokken 19:12
...Først må LG Chem bygge noen nye fabrikker. ...

Batterier vil kunne skaffes fra flere leverandører
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Amosssøndag 09. oktober 2016, klokken 00:56
Sitat fra: Kanutten på lørdag 08. oktober 2016, klokken 23:52
Batterier vil kunne skaffes fra flere leverandører

Kanskje kanskje ikke?  Kommer vel litt ann på avtalen mellom GM og LG? Husk at LG ikke bare leverer batteriene, men en ganske stor del av elektronikken i bilen.

Og om GM skulle kunne kjøpe batterer også fra andre, så er det vel egentlig litt tvilsomt at de får den samme gunstige prisen? LG ble en smule irritert da GM sa prisen de gir for batteriene offentlig, var vist ikke meningen at andre bilfabrikanter/kunder skulle kjennskap det...
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: zbksøndag 09. oktober 2016, klokken 07:59
Kilde til batteriprisingen? Evt. hva var prisen?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.msøndag 09. oktober 2016, klokken 08:32
Sitat fra: zbk på søndag 09. oktober 2016, klokken 07:59
Kilde til batteriprisingen? Evt. hva var prisen?

145 $ pr. kWh dvs. ca 70.000 kr eks. mva for 60 kWh. Merk at dette bare er prisen på battericellene, så hva hele batteriet koster er ukjent.

Så hvis Ampera-e hadde vært en fossilbil, så hadde den nok hatt en pris på under 25.000 $. Det er kanskje verd å tenke på når vi setter forventningsnivå for kvaliteten. Man får ikke premium-kvalitet for denne prisen, selv ikke i USA. Det bør også Opel tenke på når de fastsetter prisen.

http://insideevs.com/gm-chevrolet-bolt-for-2016-145kwh-cell-cost-volt-margin-improves-3500/


Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: AmocoCadizsøndag 09. oktober 2016, klokken 18:57
Sitat fra: TM på søndag 09. oktober 2016, klokken 08:32
Sitat fra: zbk på søndag 09. oktober 2016, klokken 07:59
Kilde til batteriprisingen? Evt. hva var prisen?

145 $ pr. kWh dvs. ca 70.000 kr eks. mva for 60 kWh. Merk at dette bare er prisen på battericellene, så hva hele batteriet koster er ukjent.

Så hvis Ampera-e hadde vært en fossilbil, så hadde den nok hatt en pris på under 25.000 $. Det er kanskje verd å tenke på når vi setter forventningsnivå for kvaliteten. Man får ikke premium-kvalitet for denne prisen, selv ikke i USA. Det bør også Opel tenke på når de fastsetter prisen.

http://insideevs.com/gm-chevrolet-bolt-for-2016-145kwh-cell-cost-volt-margin-improves-3500/
Sant nok, men vil den virkelig tilsvare bil til kun 25000$ ?
Man kan vel trekke fra pris for en kostbar motor, girkasse, kløtsj, eksossystem, vannkjøler osv osv i prisen?
Hvis den kan sammenlignes med en US bil til 30000$ inngår det vel straks mer moderne autonome systemer på det prisnivået i USA, særlig fra en kosteffektiv produsent som GM
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.msøndag 09. oktober 2016, klokken 19:16
Jeg tror faktisk 25.000 $ er i overkant. Det er jo mer enn batteriet som skiller en elbil fra en tradisjonell fossil bil. Det er mye utvikling av elektronikk, ladeløsning og ikke minst batteristyring, batterikjøling, app for styring etc. En Chevrolet Malibou koster ca 22.000 $ og jeg forventer at ampera-e er en bil med dette kvalitetsnivået. Men jeg håper jo at jeg tar feil  ;)
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. oktober 2016, klokken 19:16
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 09. oktober 2016, klokken 18:57
Sitat fra: TM på søndag 09. oktober 2016, klokken 08:32
Sitat fra: zbk på søndag 09. oktober 2016, klokken 07:59
Kilde til batteriprisingen? Evt. hva var prisen?

145 $ pr. kWh dvs. ca 70.000 kr eks. mva for 60 kWh. Merk at dette bare er prisen på battericellene, så hva hele batteriet koster er ukjent.

Så hvis Ampera-e hadde vært en fossilbil, så hadde den nok hatt en pris på under 25.000 $. Det er kanskje verd å tenke på når vi setter forventningsnivå for kvaliteten. Man får ikke premium-kvalitet for denne prisen, selv ikke i USA. Det bør også Opel tenke på når de fastsetter prisen.

http://insideevs.com/gm-chevrolet-bolt-for-2016-145kwh-cell-cost-volt-margin-improves-3500/
Sant nok, men vil den virkelig tilsvare bil til kun 25000$ ?
Man kan vel trekke fra pris for en kostbar motor, girkasse, kløtsj, eksossystem, vannkjøler osv osv i prisen?
Hvis den kan sammenlignes med en US bil til 30000$ inngår det vel straks mer moderne autonome systemer på det prisnivået i USA, særlig fra en kosteffektiv produsent som GM

Lager GM noen biler som virker som noe annet enn en $25000-bil?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002søndag 09. oktober 2016, klokken 20:23
Opel Ampera er jo Chevrolet Volt. Da burde jo kvaliteten være på minst samme nivå.

Det jeg har lest om Ampera så får den bra tilbakemeldinger på seter, komfort og kjøreegenskaper. Negativ går mye på lite plass, noe som er bedre med Bolt/Ampera-E.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mmandag 10. oktober 2016, klokken 07:53
Denne testen av Bolt underbygger vel påstanden min om at kvaliteten (trolig) tilsvarer en bil til maks 25.000 $. Nå skal vi ikke ta alt vi leser som fakta, men den som forventer kvalitet på nivå med tyske premium-merker vil nok bli skuffet. Ampera-e er likevel en attraktiv elbil og den eneste som kan erstatte en fossilbil til en folkelig pris..som vi håper på :-).  Man må huske på at også Leaf er en bil med simpel interiørkvalitet, så det blir vanskelig å finne argumenter for å kjøpe Leaf 30 kW etter at Ampera-e blir tilgjengelig.

http://www.caranddriver.com/chevrolet/bolt-ev

Sitat:

"Making Sacrifices

While the Bolt's technology palette is attractive, we were a bit disappointed with its interior quality, which is more befitting a $20,000 car than a $30,000 one. Chief engineer Josh Tavel admitted that priorities for the Bolt dictated more of a focus on innovative tech than it did on soft-touch dashboard materials and the like. This is an understandable compromise, even with an abundance of hard plastic trim, some of which is poorly grained."
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: AmocoCadizmandag 10. oktober 2016, klokken 09:40
Sitat http://www.caranddriver.com/chevrolet/bolt-ev
" Chief engineer Josh Tavel admitted that priorities for the Bolt dictated more of a focus on innovative tech than it did on soft-touch dashboard materials and the like. "

Men hva er innovative tech annet enn et stort batteri på 60kWh?
Autonome systemer, online som Tesla og update over the air mangler jo bl.a. ( og enkle ting som ACC ) ?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bnomandag 10. oktober 2016, klokken 09:57
Kjøpte Leaf i 2011 var enkle greier. Du store....
Nå vil vi også måtte se ann prisen også vel. ?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: zbkmandag 10. oktober 2016, klokken 10:02
OTA updates er vel sagt kommer, ellers er det prioritert pris og rekkevidde, ser det ut for. Helt grei prioritering for meg. Har ikke eid en eneste "premium"-bil i hele mitt liv uansett (de som kanskje har vært i den kategorien som nye har vært 10-15år gamle før de kom til meg).

Vil man snobbe bil er nok ikke AE det umiddelbare valget :). For meg som vil ha en bil nummer to som faktisk har langturpotensiale, er den det mest spennende på markedet nå. Som bil nummer en dekker den ikke kravene mine (mangler hengerfeste og brukbar bagasjeplass med fullt baksete)

Håper jeg med tidlig kontrakt kan få bilen tidlig på sommeren i det minste (før Sankthans).
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: ankimandag 10. oktober 2016, klokken 10:38
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 10. oktober 2016, klokken 09:40
Sitat http://www.caranddriver.com/chevrolet/bolt-ev
" Chief engineer Josh Tavel admitted that priorities for the Bolt dictated more of a focus on innovative tech than it did on soft-touch dashboard materials and the like. "

Men hva er innovative tech annet enn et stort batteri på 60kWh?
Autonome systemer, online som Tesla og update over the air mangler jo bl.a. ( og enkle ting som ACC ) ?

Nå har jo også GM sagt at Bolt skal få "Over-The-Air Software Updates".

http://cleantechnica.com/2016/09/09/chevy-bolt-feature-air-software-updates/
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: S4emandag 10. oktober 2016, klokken 12:53
Sitat fra: TM på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:53
Denne testen av Bolt underbygger vel påstanden min om at kvaliteten (trolig) tilsvarer en bil til maks 25.000 $. Nå skal vi ikke ta alt vi leser som fakta, men den som forventer kvalitet på nivå med tyske premium-merker vil nok bli skuffet. Ampera-e er likevel en attraktiv elbil og den eneste som kan erstatte en fossilbil til en folkelig pris..som vi håper på :-).  Man må huske på at også Leaf er en bil med simpel interiørkvalitet, så det blir vanskelig å finne argumenter for å kjøpe Leaf 30 kW etter at Ampera-e blir tilgjengelig.

http://www.caranddriver.com/chevrolet/bolt-ev

Sitat:

"Making Sacrifices

While the Bolt's technology palette is attractive, we were a bit disappointed with its interior quality, which is more befitting a $20,000 car than a $30,000 one. Chief engineer Josh Tavel admitted that priorities for the Bolt dictated more of a focus on innovative tech than it did on soft-touch dashboard materials and the like. This is an understandable compromise, even with an abundance of hard plastic trim, some of which is poorly grained."

Testen var jo ellers veldig bra. Et område jeg er spent på er støydemping. Håper de ikke har spart på demping - det synes jeg personlig er viktigere enn om det ser premium ut eller ei...
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002mandag 10. oktober 2016, klokken 22:01
Er det noen som har hørt noe mer om leveringsdato?

Fikk en reklameepost fra forhandler der det sto at levering dersom man allerede ikke har bestilt nå er neste høst/vinter.

Sjefen i Opel sa April på Parisutstillinga

Opel i Tyskland sa early 2017 til meg
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: knut3448mandag 10. oktober 2016, klokken 22:05
Min forhandler bekrefter juni/juli 2017 for de som var først ute, og har ingen kommentar til utsagnene om levering vår/april 2017.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: alv1tirsdag 11. oktober 2016, klokken 02:03
Som tidligere nevnt er det vel positivt for norske kunder at prisen avventes litt, sett i lys av positiv valutautvikling. Hva angår dato for levering finnes det vel ingen som helst informasjon rundt det enda, utenom at bilen skal lanseres i løpet av 2017. Begynner å bli mange poster om hva folk tror?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 11. oktober 2016, klokken 09:49
Sitat fra: alv1 på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 02:03
<SNIP>: Hva angår dato for levering finnes det vel ingen som helst informasjon rundt det enda, utenom at bilen skal lanseres i løpet av 2017. Begynner å bli mange poster om hva folk tror?

Det Opel på Skøyen skriver i mail jeg fikk 7. oktober er: "Etter en voldsom pågang med kontrakter, så er det mest sannsynlig at de som kommer fremover vil komme etter høsten 2017."

Altså er det ikke tro, men info fra Norges største Opelforhandler.

Som kjent kommer vinter etter høst, og da snakker vi levering vinter 2017/2018.

Jeg vil ha bilen, men tør ikke skrive noe som helst av kontrakt før jeg vet mer om pris og utstyr.

Lars
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: S4etirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:52
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 09:49
Sitat fra: alv1 på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 02:03
<SNIP>: Hva angår dato for levering finnes det vel ingen som helst informasjon rundt det enda, utenom at bilen skal lanseres i løpet av 2017. Begynner å bli mange poster om hva folk tror?

Det Opel på Skøyen skriver i mail jeg fikk 7. oktober er: "Etter en voldsom pågang med kontrakter, så er det mest sannsynlig at de som kommer fremover vil komme etter høsten 2017."

Altså er det ikke tro, men info fra Norges største Opelforhandler.

Som kjent kommer vinter etter høst, og da snakker vi levering vinter 2017/2018.

Jeg vil ha bilen, men tør ikke skrive noe som helst av kontrakt før jeg vet mer om pris og utstyr.

Lars

Men de sier ikke noe om leveringstid for de som allerede har bestilt...

Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammiztirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:59
Det er jo ikke akkurat rakettforskning dette. De tidligste kundebilene kommer i juni/juli månedsskiftet. Bestiller du nå antyder de høst 17 eller kanskje enda senere på året, nærmere vinter. Så signerte du 16. september eller den første tiden etterpå bør du kunne få i juli, men desto lenger etter det, desto nærmere høst/vinter 17.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: S4etirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:13
Sitat fra: kammiz på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:59
Det er jo ikke akkurat rakettforskning dette. De tidligste kundebilene kommer i juni/juli månedsskiftet. Bestiller du nå antyder de høst 17 eller kanskje enda senere på året, nærmere vinter. Så signerte du 16. september eller den første tiden etterpå bør du kunne få i juli, men desto lenger etter det, desto nærmere høst/vinter 17.

Tipper det samme. Først demobiler, så de som har bestilt først før sommeren som de har lovet. Det som er spennende er hvor mange biler Norge får de første månedene i forhold til hvor mange som allerede har bestilt.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: kammiztirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:25
tror nok ikke vi ser noe mer enn 1000 biler før sommeren.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Comotirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:43
Sitat fra: alv1 på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 02:03
Som tidligere nevnt er det vel positivt for norske kunder at prisen avventes litt, sett i lys av positiv valutautvikling.
Ja, at de avventer med pris lengst mulig tror også jeg er positivt... bortsett fra for vår nysgjerrighet. Desto lenger de venter jo mer vet vi om kommende konkurrenter. Så gjenstår det å se om vi som bestilte tidlig blir straffet grunnet manglende konkurrenter i 2017.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Hansitirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:34
https://electrek.co/2016/10/11/gm-dealerships-are-starting-to-get-allocations-for-chevy-bolt-evs-but-only-in-states-with-zev-mandates/
Forhandlere i USA begynner å få tildelt Chevrolet Bolt.. Gleder meg til det samme skjer for norske forhandlere :) Det blir kanskje samtidig som prisen gis ut i januar?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Amossonsdag 12. oktober 2016, klokken 01:38
Har ikke sett det her før, så poster denne som visstnok skal røpe de veiledende prisene for Bolt og tilvalgene  i USA:
http://www.hybridcars.com/more-2017-chevy-bolt-pricing-info-released/
SitatA Chevy dealer site in Norman, Okla. offers what until now has been undisclosed option prices for the $37,495 base price LT, and $41,780 Premier.

Other dealer sites have yet to post this, and Chevrolet has not made an official announcement as of yet.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002mandag 17. oktober 2016, klokken 16:15
Hvis Opel drøyer helt til juni/juli med Ampera-E får de nå konkurranse fra BMW som kommer med 45 mil rekkevidde snart.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: S4emandag 17. oktober 2016, klokken 16:56
Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:15
Hvis Opel drøyer helt til juni/juli med Ampera-E får de nå konkurranse fra BMW som kommer med 45 mil rekkevidde snart.

Jeg kan garantere deg at de ikke "drøyer". De er jo klar over at de har et forsprang og de har alt å vinne på å få flest mulig måneder der ingen andre kan matche denne rekkevidden.

Konkurrentene vil sikkert samtidig love at de har et like bra alternativ lenge før de faktisk kan levere dette - for å holde på egne kunder fram til de faktisk kan levere.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mmandag 17. oktober 2016, klokken 18:15
Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:15
Hvis Opel drøyer helt til juni/juli med Ampera-E får de nå konkurranse fra BMW som kommer med 45 mil rekkevidde snart.
Hva menes med snart ? Ryktet sier vel i 2018, og det kan bety 2019 modell fra juli 2018.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002mandag 17. oktober 2016, klokken 19:02
Sitat fra: TM på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:15
Hva menes med snart ? Ryktet sier vel i 2018, og det kan bety 2019 modell fra juli 2018.

BMW har vært ute i media og sagt at de kommer med 45 mils rekkevidde før planen for å konkurrere med Opel og Zoe bla, virket som det skulle samtidig som Opel ca.

Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Gurbamandag 17. oktober 2016, klokken 19:25
BMW har ett fortrinn som Opel ikke har. Det finnes en menighet som bare skal ha BMW. De kommer til å kjøpe i3 uansett. Opel har ingen slik menighet så de må konkurrere om de som ikke er i BMW-menigheten.

Jeg prøver ikke å fornærme noen. Smak er som de fleste vet individuelt. Men jeg synes i3 er et misfoster og at Ae er stilig. :)
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Trond.mmandag 17. oktober 2016, klokken 20:43
Sitat fra: Gurba på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:25
Smak er som de fleste vet individuelt. Men jeg synes i3 er et misfoster og at Ae er stilig. :)
Et misfoster som topper salgsstatistikken tyder på at mange har oppdaget de kvalitetene i3 har. Er mer enn skeptisk til kvaliteten på Ampera-e, men utseendet er greit...men ikke mer  :)
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Gurbamandag 17. oktober 2016, klokken 21:25
Sitat fra: TM på mandag 17. oktober 2016, klokken 20:43
Sitat fra: Gurba på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:25
Smak er som de fleste vet individuelt. Men jeg synes i3 er et misfoster og at Ae er stilig. :)
Et misfoster som topper salgsstatistikken tyder på at mange har oppdaget de kvalitetene i3 har. Er mer enn skeptisk til kvaliteten på Ampera-e, men utseendet er greit...men ikke mer  :)

BMW-menigheten er stor. ;-)
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: alagerqvtirsdag 18. oktober 2016, klokken 00:07
Smak og behag er lite relevant med elbil mistenker jeg. Hvertfall det med smak.

Det er jo merkelig at folk har løpt mann av huse for å kjøpe først Miev, så Leaf, deretter TMS, så e-Golf og i3.

Den eneste bilen som har "smak" er vel TMS av elbilene...  8)
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: turfsurftirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:47
Sitat fra: Gurba på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:25
BMW har ett fortrinn som Opel ikke har. Det finnes en menighet som bare skal ha BMW. De kommer til å kjøpe i3 uansett. Opel har ingen slik menighet så de må konkurrere om de som ikke er i BMW-menigheten.

Jeg prøver ikke å fornærme noen. Smak er som de fleste vet individuelt. Men jeg synes i3 er et misfoster og at Ae er stilig. :)

Merkelig at når såkalte premium merker selger bra, så er det plutselig en menighet bak. Det er ikke noe mere menighet der enn hos andre merker. Jeg kjenner flere som aldri skal ha annet enn Toyota h.h.v Volkswagen, enn andre merker til sammen. Har selv i3 nå, men det er kun p.g.a bilen ikke merket. 3 serien vi hadde i en periode var en møkkabil, og om noe var ett hinder for å velge i3.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: elhansentirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:22
Snakket med min opel forhandler idag og han hadde aldri sagt Mars/april slik jeg hadde forstått. De første bilene kommer i juni/juli trodde han slik at de første kommer til å få levert bilen i sommer17 og så utover høsten alt etter hvor man står i køen .....

Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: Gurbatirsdag 18. oktober 2016, klokken 16:02
Var de ikke sånn at demobilene kommer i aprilish?
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: bmw2002tirsdag 18. oktober 2016, klokken 16:18
Det kommer demobiler i april, 30 stk ifølge Opel Norge.

Leveranser til kunder har man ikke fått noen endelig dato på, det skrives juni og juli mange steder.
Tittel: Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato
Skrevet av: AmocoCadiztirsdag 18. oktober 2016, klokken 23:32
Sommer 2017 blir fin tid å få levert AE elbil på,
tenker vi fort får rapporter om kjøreturer med svært lang rekkevidde i starten uten behov for varme, snøveier og vinterdekk,
noe som kan booste etterspørsel enda mer...!