Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: HS på fredag 30. september 2016, klokken 12:04

Tittel: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: HSfredag 30. september 2016, klokken 12:04
Her er en video av den nye Opel Ampera-E. Hva tenker dere?
https://youtu.be/LZHhpkmWf24
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Amossfredag 30. september 2016, klokken 12:44
Sitat fra: HS på fredag 30. september 2016, klokken 12:04
Her er en video av den nye Opel Ampera-E. Hva tenker dere?

At jeg må se på, ta på og sitte selv i stoff-varianten av setene - helst på en litt lengre tur - før jeg kan ta noen beslutning. Jeg nekter plent å skulle ha skinnseter (igjen), og det han sa om smale seter var ikke oppløftende. Regner meg ikke som så veldig bred, men er nok i det minste litt bredere enn ham, og han reagerte kjapt på hvor smale de var. I tillegg har jeg vond rygg, og den reagerer veldig på dårlige seter i bilene jeg kjører. Tidligere omtaler av setene i Bolt (tynne og fjærbaserte) har gitt meg vonde assosiasjoner til seter i dårlige/billige 60-talls europeere, men håper virkelig det er bedre enn som så :)

Seter og ladenettverk er vel de største betenkeligheter jeg måtte ha med denne. At den i mine øyne heller ikke ser like bra ut som alternativet er av noe mindre betydning. Usikkerheter om pris gjør meg også noe tilbakeholden enn så lenge.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: jkirkebofredag 30. september 2016, klokken 14:27
Sitat fra: HS på fredag 30. september 2016, klokken 12:04
Her er en video av den nye Opel Ampera-E. Hva tenker dere?

At den skulle vært en halvmeter lengre...
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: piltfredag 30. september 2016, klokken 17:14
Sitat fra: HS på fredag 30. september 2016, klokken 12:04
Her er en video av den nye Opel Ampera-E. Hva tenker dere?
At jeg håper den kommer i den andre gulfargen.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Speederfredag 30. september 2016, klokken 17:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 14:27
Sitat fra: HS på fredag 30. september 2016, klokken 12:04
Her er en video av den nye Opel Ampera-E. Hva tenker dere?

At den skulle vært en halvmeter lengre...

DA hadde vi snakket game changer!
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Gnilrefredag 30. september 2016, klokken 17:35
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 14:27
Sitat fra: HS på fredag 30. september 2016, klokken 12:04
Her er en video av den nye Opel Ampera-E. Hva tenker dere?

At den skulle vært en halvmeter lengre...
Enig. Skulle vært levert samme drivlinje i en Astra stasjonsvogn. Da hadde jeg kanskje kjøpt den i tillegg til Ampera-e og blitt helelektrisk.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: moby666lørdag 01. oktober 2016, klokken 08:30
Snakket med en kollega som er på bilmessen nå og har prøvesittet AE. Bilen er ganske romslig innvendig, tatt størrelsen i betraktning. Mellomting mellom zoe og Soul.  I følge han kunne ikke bilen sammenlignes med feks egolf  (han har egolf), mye hardplast enkle løsninger innvendig, på lik linje som zoe. Setet virket veldig hardt og få muligheter til justering.   GUI på instrumenter så ikke ferdig ut. Ingen tvil om at pengene er brukt på batteriet, men det er jo greit tenker jeg
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Tommalørdag 01. oktober 2016, klokken 09:26
Jo mer jeg får vite om denne jo mer virker det som det ikke blir et kjøp for min del. Smale, harde og enkle seter, mye hardplast, liten størrelse og ingen ACC. Eneste fordelen for meg med denne kontra Leafen jeg har i dag er kjørelengden, men kan vel telle på 1 hånd i løpet av de 2 årene jeg har hatt bilen hvor jeg hadde trengt lengre kjørelengde. Nå er det jo så mange av eksisterende elbiler som kommer med oppgradert kjørelengde i tillegg til helt nye modeller som er "rundt hjørnet". Så føler ikke at man som forbruker har lite å velge mellom lenger. Blir spennende å se hva de mener bilen er verdt. Det blir ihvertfall HELT avgjørende for meg om det blir et kjøp
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mlørdag 01. oktober 2016, klokken 09:31
Skal de selge en Premier (Premium ?) modell til ca 35000 euro med et veldig kostbart batteri så må de spare inn litt. En i3 med fullt utstyr koster til sammenlikning over 51.000 Euro. Jeg synes importøren burde lage en spesiell visning i Norge av bilen så snart som priser og spesifikasjoner er klare. Tror de fleste føler en usikkerhet over å kjøpe en bil til 330.000 som man ikke har sett. Det kan jo ikke koste så mye å frakte utstillingsbilen fra Paris til Oslo for å vise den fram til de mange 100 (0) kjøpelystne nordmenn.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: moby666lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:45
Genial konebil, tenker da på min kone. Hun er ikke så flink til å kjøre økonomisk og liker ikke å tenke på å lade. Bryr seg heller ikke om at bilen er enkel og simpel innvendig. Liten utvendig er også en fordel. Acc har hun aldri brukt, selv om vi har det på bilen i dag. Jeg derimot setter pris på litt myke former, gode seter og mye teknologi, så ioniqen jeg venter på blir til meg :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mlørdag 01. oktober 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Tomma på lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:26
Blir spennende å se hva de mener bilen er verdt. Det blir ihvertfall HELT avgjørende for meg om det blir et kjøp
På bakgrunn av den informasjonen jeg sitter med hittil, så er 330'  over hva jeg er villig til å betale eks. levering, vinterdekk, metallic.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: hELgenenlørdag 01. oktober 2016, klokken 14:33
Sitat fra: TM på lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Tomma på lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:26
Blir spennende å se hva de mener bilen er verdt. Det blir ihvertfall HELT avgjørende for meg om det blir et kjøp
På bakgrunn av den informasjonen jeg sitter med hittil, så er 330'  over hva jeg er villig til å betale eks. levering, vinterdekk, metallic.

330 er alt for høy pris her - den burde ligge på 270-280' for innsteg inkl. vinterhjul og premium utstyrt på maks 300' inkl. vinterhjul. Det ser ut til å være en ok bil med grensprengende rekkevidde, men de færreste trenger en småbil med slik rekkevidde og dermed blir den fort dyr sammenlignet med i3,e-golf,soul,zoe osv.. Zoe tar jo imot bestillinger allerede i dag på en 400 KM bil til priser på 270++ for en ok utstyrt bil med hjemmelader inkludert.
Utvalget av små elbiler er jo enormt om dagen...........
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: 3irikurlørdag 01. oktober 2016, klokken 15:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. oktober 2016, klokken 14:33
330 er alt for høy pris her - den burde ligge på 270-280' for innsteg inkl. vinterhjul og premium utstyrt på maks 300' inkl. vinterhjul.
Tror du har rett. Jeg kan være villig til å slå ned seter for å få plassen jeg trenger, men da kan ikke bilen koste over 300k...
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Comotirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:55
Jeg har hele tiden tenkt, helt siden jeg bestilte AE, at det viktigste er rekkevidden. Vi skal ha dette som eneste bil i husstanden. Den har vært beskrevet som en Golf klasse innvendig, med mindre ytre. Da forventer jeg at de også konkurrerer med e-golf på utstyr og kvalitet. Blir derfor litt skuffet over høre at setene er harde og smale. Hadde gjerne ofret 5 cm plans i baksete mot bedre seter fremme. Ser også på bilde av brytere for el vinduer at kun førervinduet har "auto-helt-opp-og-ned". På de andre vinduene må du holde bryteren inne. Det må man ned i småbilklassen for å finne i dag. Var jeg for rask til å bestille?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: knut3448tirsdag 04. oktober 2016, klokken 16:16
Sitat fra: Como på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:55
Jeg har hele tiden tenkt, helt siden jeg bestilte AE, at det viktigste er rekkevidden. Vi skal ha dette som eneste bil i husstanden. Den har vært beskrevet som en Golf klasse innvendig, med mindre ytre. Da forventer jeg at de også konkurrerer med e-golf på utstyr og kvalitet. Blir derfor litt skuffet over høre at setene er harde og smale. Hadde gjerne ofret 5 cm plans i baksete mot bedre seter fremme. Ser også på bilde av brytere for el vinduer at kun førervinduet har "auto-helt-opp-og-ned". På de andre vinduene må du holde bryteren inne. Det må man ned i småbilklassen for å finne i dag. Var jeg for rask til å bestille?
Hvem er det som sier at setene er harde? Det er mange rykter og spekulasjoner om denne bilen og ikke alt stemmer.

LA Times sin test
"It's quiet, comfortable and very easy to drive.
(...)
Though I found the fitting a little narrow, the thinner seats create more than an inch of rear compartment leg room, the company says."
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-bolt-ev-drive-20160912-snap-story.html

De sier at setene er litt smale ja, men ingen ting om at setene er harde. De sier at bilen er komfortabel, da vil jeg tro at setene er komfortable og.

Greencarreports levner ingen tvil om hva de mener om setene.
"In addition to proving that its EPA-rated range holds up in real-world use, the Bolt EV impressed us with its large and crisp displays, and comfortable seats, among other things."
http://www.greencarreports.com/news/1106450_2017-chevy-bolt-ev-review-consensus-car-is-good-range-is-real

Dårlige seter er en dealbreaker for meg og, men det er lite som tyder på at setene er ukomfortable, annet enn antakelser og spekulasjoner her på forumet (:
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Amosstirsdag 04. oktober 2016, klokken 17:03
Sitat fra: knut7 på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 16:16
Dårlige seter er en dealbreaker for meg og, men det er lite som tyder på at setene er ukomfortable, annet enn antakelser og spekulasjoner her på forumet (:

Nå var det jeg som tok opp det med ster først i denne tråden, og ja jeg kan bekrefte at det absolutt ikke er bekreftet at de er dårlige. Jeg viste til hva jeg hadde lest tidligere om hvordan de var konstruert og at det ga meg noen dårlige assosiasjoner - som så klart slett ikke behøver å være korrekte.

Ut over det så var det i videoen over (topic i tråden) der det ble nevnt noe om at han syntes de var smale. Dette er nok til at jeg for egen del velger å vente til jeg kan se og ta på og sitte i å prøvekjøre bilen for jeg kan ta noen konklusjon. Andre kan vurdere det anderledes. Dessuten er jo seter nettopp en ting der en person lett kan synes de er komfortable mens en annen mener det stikk motsatte, så dette er noe en hver bør vurdere for sin egen del utifra egne preferanser.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: knut3448tirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:00
Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 17:03
Ut over det så var det i videoen over (topic i tråden) der det ble nevnt noe om at han syntes de var smale. Dette er nok til at jeg for egen del velger å vente til jeg kan se og ta på og sitte i å prøvekjøre bilen for jeg kan ta noen konklusjon. Andre kan vurdere det anderledes. Dessuten er jo seter nettopp en ting der en person lett kan synes de er komfortable mens en annen mener det stikk motsatte, så dette er noe en hver bør vurdere for sin egen del utifra egne preferanser.
Jepp, det nevnes også i sitatet fra LA Times i mitt forrige innlegg at noen synes de er litt smale. Likevel kaller de bilen komfortabel, så da lever jeg i håpet. For egen del gjør det uansett ikke noe om de er litt smale.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:26
Ja, at setene er for smale for feite amerikanere er et stort pluss  8)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Zuexitirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:37
I videoen øverst vil jeg vil si at han fremstår som ganske normal bygget med sine 1.86 på strømpelesten. Han har ikke sittet akkurat lenge i setet før han kommenterer comforten i setene.

Se fra 6:50 ut i videoen.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:52
Jeg liker generelt smale seter. I BMW'en vår kan setebredden justeres, og da står den på smalest. Jeg er mer bekymret for bruken av hardplast i interiøret. Det kan se veldig billig ut, men enda verre er at det pleier å knirke når det er kaldt.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: knut3448tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:08
Sitat fra: Zuexi på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:37
I videoen øverst vil jeg vil si at han fremstår som ganske normal bygget med sine 1.86 på strømpelesten. Han har ikke sittet akkurat lenge i setet før han kommenterer comforten i setene.

Se fra 6:50 ut i videoen.
Han sier forsåvidt ikke noe om komforten, bare at de er smale. LA Times kjørte 40+ mil med bilen, så de har iallefall sittet lenge nok i setene til å kunne uttale seg om komfort. Hvorvidt et sete er komfortabelt handler om personlige preferanser og antomi, men det er iallefall positivt at noen synes de er komfortable (:
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: tuttitirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:23
Sitat fra: Como på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:55
Ser også på bilde av brytere for el vinduer at kun førervinduet har "auto-helt-opp-og-ned". På de andre vinduene må du holde bryteren inne. Det må man ned i småbilklassen for å finne i dag. Var jeg for rask til å bestille?
Min min egolf så lever vindusheisen sitt eget liv (noen ganger auto, noen ganger push/pull). Dette har akkurat så stor betydning for meg at jeg vurderer å klage på det før garantien går ut om noen år.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizonsdag 05. oktober 2016, klokken 09:06
Husk at selv om en amerikaner oppfatter setene som smale, så kan det bare være fordi de er vant til ganske enorme seter. En to-seter sofa oppfattes som smal om du er vant til en 5-seter, men det betyr ikke at det ikke er plass nok? Så ikke legg vekt på slike uttalelser. :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Amossonsdag 05. oktober 2016, klokken 09:46
Sitat fra: kammiz på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:06
Husk at selv om en amerikaner oppfatter setene som smale, så kan det bare være fordi de er vant til ganske enorme seter. En to-seter sofa oppfattes som smal om du er vant til en 5-seter, men det betyr ikke at det ikke er plass nok? Så ikke legg vekt på slike uttalelser. :)

Nok en gang - den kommentaren kom i videoen i første post i denne tråden. Det var en test av Opel, ikke Chevrolet. Personen som testet så ut som en rimelig normal Europeer.

Men klart, hva han var vant med fra før, og hvilke preferanser han har er noe ingen her vet...
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:25
Hadde håpet å kunne gi en kommentar om setene nå. Kom akkkurat inn dørene og gikk rett til Ampera-e med en gang. Men ble skuffa. Bilen er låst og det eneste Opel vil åpne av dører osv er ladeluken :////
Kommer til å prøve å få komt meg inn senere i dag om det kommer andre Opel-ansatte, men Opelmannen sier det ikke vil bli låst opp. Jeg som reiste til Paris for å prøvesitte... :/
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:34
Ikke gi deg. Si du representerer Norges største interesseorganisasjon for elbiler "elbilforum.no", smør litt tjukt på. Si at du er utsendt for å se på bilen. Noe slik. Du er nødt til å få prøvesittet den! Jeg vil også gjerne at du ser på bagasjeplassen! :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:36
Skal prøve. Kanskje prøve like før stengetid. Ja, setene og bagasjerommet var det jeg var mest spendt på. Isja




Bare ett kamera på den andre bilen. Med/uten 360-kamera.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: piltonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:45
Hva ser du bak ladeluken da? Type 2?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: zbkonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:48
5:05 ut i videoen i første posting. Viser Type2 med CCS og man ser også at Type2-tilkoblingen er enfase (mangler pinner for de to andre fasene).
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:52
Jeg har ingen peiling på typene. Hjelper dette bilde?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:57
Dekk
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:00
Dekk/felg
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:05
Trodde en slik bil skulle være helt glatt under. Det er den ikke.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:23
Div
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:26
Ja, elektrisk innfellbare speil, sier Opelmannen her. Men det virker ikke som at han kan så mye om denne bilen.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: tuttionsdag 05. oktober 2016, klokken 11:31
Sitat fra: Amoss på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:46
Men klart, hva han var vant med fra før, og hvilke preferanser han har er noe ingen her vet...
Hvis du ser en annen video samme mannen lagde om egolf mkv2 så sier han mer om hva slags seter han liker (dvs. sportsetene til mkv 2).
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: tuttionsdag 05. oktober 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:52
Jeg har ingen peiling på typene. Hjelper dette bilde?
Det er type 2 med combo
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.monsdag 05. oktober 2016, klokken 11:34
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:25
Hadde håpet å kunne gi en kommentar om setene nå. Kom akkkurat inn dørene og gikk rett til Ampera-e med en gang. Men ble skuffa. Bilen er låst og det eneste Opel vil åpne av dører osv er ladeluken :////
Kommer til å prøve å få komt meg inn senere i dag om det kommer andre Opel-ansatte, men Opelmannen sier det ikke vil bli låst opp. Jeg som reiste til Paris for å prøvesitte... :/
Det var dårlig service. Det kan tyde på interiøret ikke er ferdig, og at det ville kunne gi feil inntrykk. Men de har jo sluppet til pressen, så teorien holder ikke. Vurderte å dra til Paris selv, men er glad for at jeg lot være. Det blir jo ikke mer nyttig enn å se en bil som er utstilt på en flyplass. Det var vel ikke noe matnyttig info fra de som stod på standen heller, tipper jeg.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:37
Nei han som er her nå for Opel, virker egentlig som han mest har pugget 500km og slike ting.

Den gule og den andre bilen har forskjellig utstyr. Men at ladeluke-lokkene ikke er like er litt rart? Ikke bestemt seg helt enda kanskje?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.monsdag 05. oktober 2016, klokken 11:50
Ser ut som den gule har litt bedre tetting. Greit å unngå ladelokk som fryser fast. Takk for at du legger ut "live" fra Paris  :)

Edit: rettet skrivefeil
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 12:05
Enig! Såg pakningen på den gule først og tenkte at dette ser bra ut. Den virker større/bedre. Myk.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: piltonsdag 05. oktober 2016, klokken 12:22
Også enig i at det er supert med bilder live fra Paris. Og det fra vinkler og detaljer ingen annen har vist før! Fortsett sånn, vi går aldri lei!
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizonsdag 05. oktober 2016, klokken 12:34
Den gule ser ut til å være en nyere modell, bedre beskyttelse mot vær og vind rundt ladeluke. Eventuelt at den gule er europeisk og den andre er en rebadget chevrolet? bare beskyttelse mot støv?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kaiatonsdag 05. oktober 2016, klokken 12:46
Den andre bilen kan være en preproduksjonsbil, mens den gule er produksjonsversjonen. Da kan det være slike små forskjeller.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 12:50
Nr på de to
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: ankionsdag 05. oktober 2016, klokken 12:59
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:26
Ja, elektrisk innfellbare speil, sier Opelmannen her. Men det virker ikke som at han kan så mye om denne bilen.

Hva ser vi på bildet: IMG_8410.JPG?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 13:01
Sitat fra: anki på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:59
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:26
Ja, elektrisk innfellbare speil, sier Opelmannen her. Men det virker ikke som at han kan så mye om denne bilen.

Hva ser vi på bildet: IMG_8410.JPG?

Litt ustabilt nett her, men det var kanskje av sidespeil? Litt nedenfea og opp. Kamera på undersiden av speilet. (For 360-visning)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: piltonsdag 05. oktober 2016, klokken 13:14
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 05. oktober 2016, klokken 13:01
Sitat fra: anki på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:59
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:26
Ja, elektrisk innfellbare speil, sier Opelmannen her. Men det virker ikke som at han kan så mye om denne bilen.

Hva ser vi på bildet: IMG_8410.JPG?

Litt ustabilt nett her, men det var kanskje av sidespeil? Litt nedenfea og opp. Kamera på undersiden av speilet. (For 360-visning)
Det ser ut som det er tatt av toppen av frontruta, for man ser setene inni. Ved første øyekast kunne det se ut som solskjermen som var nede,  men det er noe rart midt på. Som om noe mangler. Er det der sladrespeilet skal festes på ruta??
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 13:27
Ah, da er det kanskje kamera i vinduet? Det er i toppen.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizonsdag 05. oktober 2016, klokken 13:46
Det er nok kameraet ved speilet i toppen av frontrute ja.

edit: sensor ja, ikke kamera
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Crownonsdag 05. oktober 2016, klokken 14:42
Sitat fra: kammiz på onsdag 05. oktober 2016, klokken 13:46
Det er nok kameraet ved speilet i toppen av frontrute ja.
Ikke regnsensor?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizonsdag 05. oktober 2016, klokken 15:01
Sitat fra: Crown på onsdag 05. oktober 2016, klokken 14:42
Sitat fra: kammiz på onsdag 05. oktober 2016, klokken 13:46
Det er nok kameraet ved speilet i toppen av frontrute ja.
Ikke regnsensor?
jo selvfølgelig, det var sensor jeg mente å skrive. takk :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kaiatonsdag 05. oktober 2016, klokken 15:16
Angående de to bildene av VIN: Hvilket tilhører den gule bilen og den andre? Slik det ser ut, er det ene et Chevy-VIN og det andre et Opel-VIN.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizonsdag 05. oktober 2016, klokken 15:17
Sitat fra: kaiat på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:16
Angående de to bildene av VIN: Hvilket tilhører den gule bilen og den andre? Slik det ser ut, er det ene et Chevy-VIN og det andre et Opel-VIN.
tipper det blant bildene av den gule, er av den gule. og det siste er av den andre.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 05. oktober 2016, klokken 15:44
Den som har 6 med ex til slutt er gul ja :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kaiatonsdag 05. oktober 2016, klokken 17:23
Det stemmer visst at den gule har -6EX til slutt ja. På siste side i dette dokumentet https://service.gm.com/dealerworld/vincards/pdf/2017%20Vincard%20Car%2009-27-16%20r1.10.pdf (https://service.gm.com/dealerworld/vincards/pdf/2017%20Vincard%20Car%2009-27-16%20r1.10.pdf), står oppbyggingen av VIN for Ampera-E. Og det stemmer med den gule.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 01:06
Noen som vet hva det feltet fremme på førersiden er? Det er kun på den siden. Ser det tydelig i refleksjonene i vinduet. Bildet er tatt fra utsiden av bakdøra.


Edit: hersens iphone som snur bildet feil veg.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 01:14
Ett bilde til.

Kan vel ikke være noe head-up-display? Har ikke lest om det tidligere ivertfall.



Edit: fant et bilde på wiki som ligner litt. Kaanskje?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: joddtorsdag 06. oktober 2016, klokken 07:23
Tipper det er head-up for kollisjonsalarm.

Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 07:26
Interessant.  Hva annen enn HUD skulle det kunne være da ? Var det bare på den gule ?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: bmw2002torsdag 06. oktober 2016, klokken 07:56
Håper det er HUD som viser hastighet og at man kan skru av de andre skjermene. Perfekt for kjøring i mørket.

Har HUD i dag og det er helt fantastisk. Var i tvil før jeg bestilte, men det er det viktigste utstyret vi har. Foretrekker HUD fremfor ACC.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 09:56
Wow. HUD er en fin overraskelse. Det er genialt. Og jeg kan ikke, for the love of god, skjønne at de skulle installere HUD kun for en enkelt funksjon som FCW. Dårlig utnyttet kostnad isåfall. Så forhåpentligvis får vi annen nyttig info der også. :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 09:59
Skal sjekke den grå senere i dag. Siste dagen her for meg i dag.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: joddtorsdag 06. oktober 2016, klokken 10:04
Ikke for å sette skår i gleden hos enkelte, men tviler på at det blir full HUD.

Per i dag leveres enkelte Opel modeller med HUD alarm for kollisjonsvarsel.
Den består av røde LED som lyser opp i frontruten.
Tror ikke det blir mer avansert i AmperaE
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 10:22
Sitat fra: jodd på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:04
Ikke for å sette skår i gleden hos enkelte, men tviler på at det blir full HUD.

Per i dag leveres enkelte Opel modeller med HUD alarm for kollisjonsvarsel.
Den består av røde LED som lyser opp i frontruten.
Tror ikke det blir mer avansert i AmperaE

Da er det jo ikke "HUD", men kun en varsellampe. "Head up warning lights" :P Skuffende :(
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: joddtorsdag 06. oktober 2016, klokken 11:19
Kan ikke forvente for mye i denne prisklassen. Personlig er jeg mest skuffet over manglende ACC. For meg var det en dealbreaker når nye Astra kom, og medførte kjøp av Insignia i stedet.

Her er bilde av hvordan det er i Astra, røde FCW lys i frontruten (ser nesten ut som ekstra bremselys på bilen foran)
https://www.flickr.com/photos/opelblog/20924294259/in/dateposted/
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 12:01
Sitat fra: jodd på torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:19
Kan ikke forvente for mye i denne prisklassen. Personlig er jeg mest skuffet over manglende ACC. For meg var det en dealbreaker når nye Astra kom, og medførte kjøp av Insignia i stedet.

Her er bilde av hvordan det er i Astra, røde FCW lys i frontruten (ser nesten ut som ekstra bremselys på bilen foran)
https://www.flickr.com/photos/opelblog/20924294259/in/dateposted/

aha, se der ja. Ja, det er nok det Ampera-E får tenker jeg. Jeg har venner som venter på Astra K med ACC nå. Jeg har Insignia Country Tourer som skal byttes ut med Ampera-E. Det er et lite steg tilbake å miste ACC, men jeg setter mye større pris på Android Auto/Apple Carplay og Opel Onstar.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Zuexitorsdag 06. oktober 2016, klokken 13:25
Sitat fra: jodd på torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:19
Kan ikke forvente for mye i denne prisklassen. Personlig er jeg mest skuffet over manglende ACC. For meg var det en dealbreaker når nye Astra kom, og medførte kjøp av Insignia i stedet.

Her er bilde av hvordan det er i Astra, røde FCW lys i frontruten (ser nesten ut som ekstra bremselys på bilen foran)
https://www.flickr.com/photos/opelblog/20924294259/in/dateposted/

Denne HUD varslingen (bildet), kombinert med knappen med stjerne på rattet, manglende radar i grill tror jeg vi kan konkludere med at det ikke blir ACC på bilen, ved mindre de gjør endringer frem til produksjonen.

Hvor vanlig er det egentlig at der skjer (vesentlige?) endringer fra lansering frem til de første bilene ruller på veien? Regner med at de fleste biler som vises frem, vises med fullspekket utstyrsgruppe.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 13:28
du har nok rett, vi ser neppe acc på denne. ihvertfall ikke i første utgave.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 13:30
Støtter den konklusjonen. Da bør Opel sette en pris som gjenspeiler det faktum at bilen får lavere utstyrsnivå og billigere interiør enn eks. e-Golf og i3. Den har heller ikke 3-fas lading og varmepumpe, men kompenserer med større batteri.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 14:38
Altså, varmepumpe har jo ikke Tesla heller... Og at bilen får noe særlig lavere utstyrsnivå bare pga ACC er jo litt dramatisk å si synes jeg. Bilen er jo generelt billigere enn de dyrere merkenes alternativer nettopp fordi du får så mye mer rekkevidde men vil konkurrere på pris, men det er vel ingen stor overraskelse. Opel er et rimelig merke med kvalitet godt opp mot premium. Når bilen har ccs så ser jeg ikke behovet for 3-fas. 7,4kw er mer enn bra nok hjemme.

det er ikke tvil om at man prøver å holde prisen nede på bilen for å kunne konkurrere med premium merkers biler med mindre batteripakke og kanskje mer utstyr. det færreste hadde vel kjøpt en 60kwh a-e om den kostet det en bmw i3 60kwh ville kostet. just my two cents :)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:01
Sitat fra: kammiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:38
Opel er et rimelig merke med kvalitet godt opp mot premium. Når bilen har ccs så ser jeg ikke behovet for 3-fas. 7,4kw er mer enn bra nok hjemme.
Problemet er at de fleste kraftselskap ikke tillater 7,4 kW 1-fas. Og tror ikke mange vil definere  Opel-chevrolet i premium klassen. Nå skal vel også mva fritaket gjelde til 2020, så hvis ikke Ampera blir rimelig så sitter jeg på gjerdet til premium leverandøren kommer med lenger rekkevidde....eller mer korrekt, kjører i3 Fully Charged edition med ACC mens jeg venter ;)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:09
Sitat fra: TM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:01
Sitat fra: kammiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:38
Opel er et rimelig merke med kvalitet godt opp mot premium. Når bilen har ccs så ser jeg ikke behovet for 3-fas. 7,4kw er mer enn bra nok hjemme.
Problemet er at de fleste kraftselskap ikke tillater 7,4 kW 1-fas. Og tror ikke mange vil definere  Opel-chevrolet i premium klassen. Nå skal vel også mva fritaket gjelde til 2020, så hvis ikke Ampera blir rimelig så sitter jeg på gjerdet til premium leverandøren kommer med lenger rekkevidde....eller mer korrekt, kjører i3 Fully Charged edition med ACC mens jeg venter ;)
Man kan da få 7,4kw 1-fas lading hjemme med ladeboks? http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Jeg sa at de hadde kvalitet _opp mot_ premium klassen. Ang i3 fully charged, hvis potensielt 25-27 mil ifht 40-45 mil er greit for deg, så har du vel ikke behov for a-e i utgangspunktet? Det er jo rekkevidden som er Opelens beste argument. Ingen har vel noensinne hevdet at den er premium som i3. :) Men nå har jeg jo sett at spec'er du opp i3 så kan du krabbe opp mot 350 laken også da.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:19
Jo, du kan godt kjøpe ladestasjonen for 1 -fas 32A, men det hjelper ikke hvis ikke elektrikeren får lov til å installere den  ;) Det må du ta opp med din lokale nettleverandør.

Når det gjelder Ampera, så er den utvilsomt mer praktisk som hovedbil, men jeg klarer meg med i3 og ladebrikke til det kommer flere alternativer hvis prisen på Ampera ikke blir fornuftig. 350 med vinterhjul og metallic definerer jeg som klart for høyt for mitt behov.

Men vi får gå over til Ampera-e nå. Beklager avbrytelsen  ;)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammiztorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:37
Sitat fra: TM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:19
Jo, du kan godt kjøpe ladestasjonen for 1 -fas 32A, men det hjelper ikke hvis ikke elektrikeren får lov til å installere den  ;) Det må du ta opp med din lokale nettleverandør.

Hmm. Dette er jo faktisk et problem isåfall, har forventet å kunne lade denne slik hjemme. Hvorfor nekter noen leverandører det evt ?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: automattorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:46
Skjevbelastning av nettet. Noen steder er det fritt frem med 32A, andre steder så strengt som 16A. Selv om 20-25A nok er en mer vanlig begrensning. Man skal forøvrig ha et ganske godt dimmensjonert anlegg for å kunne legge opp 32A
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:47
Du kan vel lade med 16A...det tar bare litt tid  ;)
Jeg er ikke elektriker, og det kan godt hende at nettselskapet ditt vil godkjenne det. Eventuelt kan du strupe ladestasjonen til 5 kW hvis det er max tillatt på 1-fase. Lag en egen tråd om lading, så vil sikker noen kunne gi råd.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 15:53
Live fra Paris. Opelmannen som er her nå vet litt mer om bilen enn han som var her i går. Det er ikke head-up-display, men som dere sier, lysdioder som skal varsle om man er for nær bilen foran.

Han sier også at biler med 360-kamera har ikke sensorer foran/bak, utenom en på hvert hjørne bak pga blindsonene til 360-kamera.

Grunnen til at bilen er låst er frykt for konkurrenter. Sier han. Kun presse har fått tilgang.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: knut3448torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:57
Sier Opel mannen noe om varmepumpe?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:05
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:53
Grunnen til at bilen er låst er frykt for konkurrenter. Sier han. Kun presse har fått tilgang.
Merkelig begrunnelse. Tror de ikke at konkurrentene kan lese det pressen måtte se / skrive  ;)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:08
Den grå(lyseblå) ser ut til å ha 6 parkeringssensorer foran og 5 bak. (Ikke 360-graders kamera på denne)
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:09
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:53
Han sier også at biler med 360-kamera har ikke sensorer foran/bak, utenom en på hvert hjørne bak pga blindsonene til 360-kamera.
Det blir nesten som Leaf. Det betyr at man kan se på kameraet hvem / hva man bulket med uten å gå ut fra bilen. Praktisk  :) Eller virker kameraet som sensorer, så man får varsel med lydsignal før 1000-lappene flyr ?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:16
Varmepumpe vet han ikke noe om.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: ankitorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:22
Vet han noe om ACC?
Og muligheten for å forvarme bilen via opel onstar?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:42
Han tror ikke acc vil bli aktuelt.
Forvarming viste han ikke om.

/:
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 16:48
Noen VIP kom og bilen var åpen noen øyeblikk. Fikk såvidt stjelt meg til å se bagasjerommet (min Opel-Ampera-bag lagt inn) og prøvesitte baksetet 5 sekund :p
På bilde er den falske bunnen i øverste posisjon.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: S4etorsdag 06. oktober 2016, klokken 17:51
Takk for bilder.
Hva er ditt totalinntrykk så langt? Hvordan virket plassen innvendig?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 19:55
De få sekundene gav meg lite, men jeg var ivertfall ikke oppi taket med hodet, noe jeg somregel er i baksetet på lignende biler.
Bilen ser litt liten ut men de sier at den er større inni ;)
Liker egentlig ikke så godt gul bil men denne gulfargen var fin. Håper på en tilsvarende sterk dyp blåfarge :)
Totalintrykket ødelegges egentlig av låste dører..
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Trond.mtorsdag 06. oktober 2016, klokken 20:01
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 19:55
Bilen ser litt liten ut men de sier at den er større inni ;)
Den er kanskje større innvendig enn utvendig   ;D

Fikk du noen oppfatning av kvalitet / design på brytere, hardplast i dashbord, dørtrekk (hardplast !) etc ?
Hvordan er sidestøtten på forseter ?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 20:09
Nei på de sekundene rakk jeg knapt sette meg ned :p
Kommer til å være her til det stenger i kveld og håpe på en lignende sjangs til å få satt meg framme.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 20:26
Ca 60x 100 cm tror jeg i bagasjen på gulvet i høyeste stilling.

Dette blir heelt ca. Ingen garanti. Ca 55 cm max høyde med bunnen nederst.

Baksete ca 1.27 meter breidd på det meste?

Ca 47 cm breidd på det meste, sitteputa pasasjersetet.


Fikk ikke tid til å skrive ned tallene etterhvert, så ta tallene med 7 klyper salt. Men jeg prøvde ivertfall :)



Spurte så fint hos de mest dresskledde Opelfolka, men nei fikk ikke åpnet bilen uansett.
Men så kom det noen VIP og da åpnet ting seg. Sneik meg med. Haha tskjorte-vanligkledd sammen med de dresskledde. :p

Noen sekund i pasasjersetet: Tror jeg kan sitte godt her. Dashboard og dørpanel osv osv: hardplast.... De få knappene jeg rakk å fikle med var gode.

:D

Da er det pris og leveringstid det står på for min del.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: knut3448torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:42
Hyggelig å høre at de slapp deg inn i bilen, fortjener det når man tar den turen!
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: S4etorsdag 06. oktober 2016, klokken 20:53
Sitat fra: TM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:05
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:53
Grunnen til at bilen er låst er frykt for konkurrenter. Sier han. Kun presse har fått tilgang.
Merkelig begrunnelse. Tror de ikke at konkurrentene kan lese det pressen måtte se / skrive  ;)

Tipper det handler om å få flest mulig presse ved å lansere noe først. Mye gratis reklame i dette. Og mange av konkurrentene nøler ikke med å lansere noe som er lang tid unna produksjon hvis de kan ødelegge...
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 21:10
Litt knipsebilder
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 21:11
Knips2
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 06. oktober 2016, klokken 21:30
I toppen av frontruta på den grå.
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Bolfusfredag 07. oktober 2016, klokken 01:51
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:30
I toppen av frontruta på den grå.
Godt jobba!
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: Ipadjovefredag 07. oktober 2016, klokken 02:40
Sitat fra: Bolfus på fredag 07. oktober 2016, klokken 01:51
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:30
I toppen av frontruta på den grå.
Godt jobba!

:p takk? :p men hva er dette? Kamera som leser fartsgrenser osv? Og den auto-stopp-greia når en er for nær bilen foran? Hva med den runde dingsen ved siden av? Regnsensor?
Tittel: Sv: Walkaround Opel Ampera-E
Skrevet av: kammizfredag 07. oktober 2016, klokken 10:08
jeg synes bagasjerommet ser mer brukbart ut enn på kia soul, selv om man fjerne kassa og senker gulvet i kia soul og de skal være noenlunde like i størrelse. Det ser dypere ut i lengderetningen. Det er positivt.