Elbilforum.no

Bilmerker => Citroën (PSA) => Berlingo electric => Emne startet av: elektrolux på torsdag 22. september 2016, klokken 09:07

Tittel: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: elektroluxtorsdag 22. september 2016, klokken 09:07
Berlingo ble retunert etter Nabobil utleie med bare 7 km gjennværende rekkevidde. Innen vi kunne lade den ble den kjørt noe mer og havnet i Skildpadde modus; noe som fikk meg til å utnytte anledningen til å teste hvor mye strøm jeg fikk inn på batteriet.

"Lånte"/Testet en av KHONS kablene våre og fikk fasit:

Maks 14,3A lading og 22,26 kWt gikk gjennom kabelen i løpet av de 7t, 53min og 29 sec ladingen pågikk.

Batteriet er oppgitt til 22,5 kWt så her er nok kapasiteten noe redusert. Blir spennende hva tilsvarende test om et års tid sier.   
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 22. september 2016, klokken 09:54
Hva er toleransen på måleinstrumentet?
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: kodalsetorsdag 22. september 2016, klokken 11:09
Kohns kabelen er genial.
Skal sammenligne den med Leafspy ved neste fullopplading. Da får jeg forhåpentligvis noe info om tapet i ladeprosessen også.
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: elektroluxtorsdag 22. september 2016, klokken 12:09
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. september 2016, klokken 09:54
Hva er toleransen på måleinstrumentet?

Må spør leverandør, men verdiene en ser på displayet virker meget nøyaktige. Tipper det er likt de fleste slike energimålere. Godt nok for å gi en god indikasjon på tilstanden, men neppe egnet for nøyaktig avregning i forbindelse med f.eks salg.

Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: KjellGtorsdag 22. september 2016, klokken 12:29
Tallene en ser på displayet på et instrument behøver ikke ha noe som helst med instrumentets nøyaktighet å gjøre.

Jfr ei klokke, viser timer, minutter, sekunder og en kan estimere 1/4-sekunder, men klokka sakker 3 min/døgn!
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: nr1raynertorsdag 22. september 2016, klokken 12:32
Får linke til denne testen min:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22882.msg386446.html#msg386446
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 22. september 2016, klokken 16:27
En god energimåler i serie burde avdekke om kvaliteten på boksen gir gode nok målinger til at det er relevant.
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: bosonictorsdag 22. september 2016, klokken 17:27
En slik måling er Ok som referansemåling for å se en forskjell av forrige måling.
Hvor mye energi som i virkeligheten går inn på batteriet avhenger mye av laderens virkningsgrad. Denne vil jo ofte variere over ladeperioden. Dessuten er det alltid en viss restenergi tilbake i batteriene når indikator viser "0".
Tittel: Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
Skrevet av: CitB59ELmandag 22. februar 2021, klokken 17:12
Har ikke målt min på via lader men har test instrument som viser Ah tall å batteri. Ser at jeg på min Berlingo med 151000 har ca 5 ah i tap pr celle nå. Batteri ligger på ca 70A isteden for 75A så har et tap på ca 1,5 Kwh hvis jeg har regnet korrekt. Bilen har ca 10% batteri igjen når skilpadde kommer på disse bilene. Har kjørt over 10 km når bilen var ny på skilpadde modus. I det siste har jeg kjørt ca 4 km forsiktig kjøring og hadde da ca 5% batteri igjen. Min bil fikk fabrikk nytt batteri på ca 77000 km pga defekt sikring viste det seg men det er en annen historie.. Bilen taper ca 6% på ca 75000 km og hoder bra. Så ser ut som ca 300 000 km bør være mulig før batteri har over
20% reelt tap.