Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Rust => Emne startet av: opelgt på onsdag 21. september 2016, klokken 10:05
Gikk over bilen nylig og oppdaget 5-6 (steinsprut?)på taket,dro til nærmeste Nissan forhandler for å be di se på taket.
Dette skyldes steinsprut var svaret,skal ikke bilen være såpass beskyttet av grunning ,lakk at det ikke ruster umiddelbart ved små lakkskader også på taket?
Har jo selvfølgelig fått steinsprut også andre steder på bilen uten dette resultatet ,bilen er sort,og det er synlig hvit grunning på andre steder med lakkskader .
Andre med sort bil og steinsprut på taket,rust.
Tror ikke det er steinsprut, jeg har det også på min 2012 modell.
Kommer til å klage i løpet av året før garantiutløp.
Forøvrig er det vel en kjent sak på Leaf med dårlig lakk forøvrig.
Flassing av klarlakk har vært tema, dårlig heft på plastdetaljer osv.
Lakkgarantien dekker feil med lakken fra fabrikken. Den dekker ikke lakkskader påført av ytre omstendigheter som steinsprut og lignende.
Fabrikasjonsfeil som garantien dekker kan være falming, fargeforskjeller, flassing, lakkblemmer og overflaterust.
Hvor mange er det som har overflaterust på taket av sin Leaf?
Det kunne være interessant å få et bilde av omfanget.
Min er foresten sølvgrå metallic.
Jeg har en svart (ikke metallic) 2012-modell med samme problem. Oppdaget 3 rustflekker på taket og fikk BNH til å se på det. Fikk som svar at dette kom av steinsprut, og at lakkgarantien bare dekket rustskader innenfra. Kjøpte med en lakkstift og prøvde å pynte på det, uten at resultatet ble noe bedre. Jeg har som TS også en del hvite flekker foran på bilen. Antakelig er lakken dårligere når det ikke er metallic :-\
Nekter å tro det er steinsprut. Da skulle det vært også på panser og "frontfanger"
Jeg kommer til å melde inn dette som garantiskade og vise til andre som opplever det samme.
Eg og har oppdaga ein liten rustflekk på taket. Kan sjå ut som det er steinsprut som har forårsaka det,men eg veit ikkje. Har ein sein 2013 modell som eg kjøpte brukt.
Jeg frykter at rust i taket kan bli et problem på leaf. Hver vinter opplever jeg at det drypper vann fra taket, noe jeg er rimelig sikker på er kondens. Fuktig (varm) luft i kupeen kondenserer på innsiden av det kalde taket.
Dette er grobunn for rust, slik at hvis det er dårlig/ingen antirust-belegg på innsiden vil rust spise seg gjennom taket etter hvert :o
Bruker du AC året rundt?
Sitat fra: Sele på torsdag 22. september 2016, klokken 09:09
Bruker du AC året rundt?
Jeg bruker aldri AC, for å få lengre levetid på batteriet. Og minst mulig varme av samme grunn, kun når kona er på frysepunktet.
Jeg bruker AC året rundt=tør bil. Jeg tror ikke rusten noen har på taket er rustet innen fra og ut. Jeg tror rett og slett det er fordi lakken på Leaf er alt for dårlig.
http://www.dinside.no/motor/derfor-dugger-vinduene/61200192
AC bidrar til å tørke bilen og fjerner dugg. Man bør absolutt bruke AC om vinteren. http://www.tv2.no/a/3924975 (http://www.tv2.no/a/3924975)
Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?
Dårlig lakk er vel ikke noe Leaf spesifikt problem. Den nye miljøvennlige lakken er slett og rett dårligere enn den var i "gamle dager". Fiks steinsprutskader og fjern fuglebæsj før det blir skader!
Skru også på AC regelmessig uansett biltype.
Om den står inaktiv lenge så lider tettingene i kompressoren og fører til økende gasslekkasje.
Sitat fra: haavardw på torsdag 22. september 2016, klokken 10:06
Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?
AC bruker strøm, må lade bilen oftere. Varme er enda verre, strømsluk. Jeg ønsker at bilen skal vare i 15 år, ikke 10.
Lite respons,men når det er sagt tror jeg nok at disse rustangrepene skyldes ytre påvirkning,type steinsprut.
Men kan dette kalles unormal bruk,resten av bilen er jo også dekket av steinsprut uten at det ruster,det oppstår bare en skade i lakken ,som igjen fører til at bilens grunning vises.
Hadde vel vært greit med synlig grunning også på bilens tak.Huff og huff,forferdelig irriterende på en 4 år gammel bil.Og ansvarsfraskrivelse.
Så lenge man ikke slår hull på grunningen så vil det ikke starte og ruste. Også er det dessverre sånn at ytre påvirkninger som steinsprut skader ikke blir dekket av noen som helst garanti. Men du bør gjøre noe med skadene for rusten vil bare videreutvikle seg.
jupp. steinsprut ja. hadde vel 100 i panseret, 30 i vinduet og 8 på taket.
Kjører E6 mye og det er da det skjer.
Frontrute ble skiftet, panseret har jeg bare flekklakket (ser ikke ut, men har lukket flekkene. var ikke rust), taket tok jeg en hel-lakkering hos lakkverksted.
Leaf er en magnet for steinsprut synes jeg. Samt merkelig mye skitt som samler seg bak.