Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: prophan på mandag 19. september 2016, klokken 14:33
Fikk melding om tilgjengelig software update inatt. Er det 8.0 som har kommet?
Sitat fra: prophan på mandag 19. september 2016, klokken 14:33
Fikk melding om tilgjengelig software update inatt. Er det 8.0 som har kommet?
Nei, den kommer nok ikke før onsdag - tidligst.
Noen som har fått den enda?
Er det noen triks for å få bilen til å laste det ned med en gang?
Sitat fra: Haukeberg på søndag 25. september 2016, klokken 00:26
Noen som har fått den enda?
Er det noen triks for å få bilen til å laste det ned med en gang?
Den kommer nok ikke før om en ukes tid til Norge. Når den endelig slippes, kan det være lurt og svinge innom nærmeste service senter for å få trigget nedlasting raskt. Det går nemlig på geo-fencing.
Fikk den offisielle mailen fra tesla i dag om at 8.0 er tilgjengelig og vil bli lastet ned. Venter i spenning.
Updating...
Yes oppdatering igang!
8.0 - Check. Bedre fart på dørene.
Det ser ut til at DAB grafikken er borte.
Citroen Cactus er faktisk mye bedre på dette . Vi får til og med bilde av de forskjellige programlederene der (kan forsåvidt være skuffende). Den har også en mye bedre CC interface, hvor alle aktuelle hastigheter kommer opp som valgbare trafikkskilt på skjermen. Og den har routing via valgbare waypoints på nav.
Fikk varsel lm ny software som er klar ril installering på model s lånebilen. Noen som vet mer om denne updaten, og lm det har kommet for X ? Tipper vel at det er for å supporte nye ap2 hardware?
Sitat fra: prophan på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:30
Fikk varsel lm ny software som er klar ril installering på model s lånebilen. Noen som vet mer om denne updaten, og lm det har kommet for X ? Tipper vel at det er for å supporte nye ap2 hardware?
https://www.youtube.com/watch?v=WQVMKITxDcg (https://www.youtube.com/watch?v=WQVMKITxDcg)
Ny update tilgjengelig inatt
Sitat fra: prophan på fredag 11. november 2016, klokken 08:10
Ny update tilgjengelig inatt
v8.0 (2.44.121)
(http://bildr.no/image/ZUowMDgv.jpeg)
For oss om ikke har fått V8.0 ennå, er det noe vi kan gjøre for å få denne kjappere? Noen triks? :)
Sitat fra: Leafy på fredag 11. november 2016, klokken 16:49
For oss om ikke har fått V8.0 ennå, er det noe vi kan gjøre for å få denne kjappere? Noen triks? :)
Kjør til et service center! Tesla bruker geofencing for oppdateringer. Så hvis bilen din er rundt et service center, så trigges nedlasting raskere.
Er det noen som ikke har fått 8.0 enda? Siste oppdateringen inatt var kun bug fixes på 8.0 tror jeg,merker lite forskjell. Bilen min fikk 8.0 for ca 3 uker siden.
Jeg har ikke fått V8.0 enda. Vet det er flere med MX som ikke har fått heller.
Bilen koblet til bra WiFi i garasjen, men ingen update så langt... :(
Endelig litt seriøse forbedringer i nye v8.0 (2.50.114):
- Mer informasjon rundt Superladestasjonene.
- Automatisk Driver Profile link til individuelle fobs (nøkler).
- Mer finjustering i lydbildet (equalizer valg).
- Litt endrede funksjoner for åpning av dørene på fører- og passasjersiden.
- Trippelklikk på fob (nøkkel) for lukking av samtlige dører.
Driver profil ved forskjell FOB er sterkt savnet fint å se at den er på plass. Forøvrig hadde det vært fint om profilen også lagret innstillinger for suspension nivå og passasjersete. Jeg har lagret en profil for Park som brukes ved parkering der setet senkes slik at det er lettere å klyve inn og ut av bilen for korte personer. Hadde da vært fint med lagring også for suspension.
Folkens, prøv 'modelxmas' og post en video!
Ny software igår. 8.1(17.11.10)
Litt flere komfort muligheter og mer informasjon på stedene i kartet. Kan også voice command lagrede favorittsteder.
Største nyheten er vel justering av nakkestøtter er endelig mulig. (trykker inn knappene for justering av korsryggestøtte, det vil komme opp opsjon om å justere nakkestøtte på skjermen).
Har AP1, sikkert mye synsing, men mener den kjører mer stabilt, samt at den fungerer i dårligere vær.
Sitat fra: prophan på torsdag 06. april 2017, klokken 08:38Ny software igår. 8.1(17.11.10)
Hadde du 8.0 fra før?Eller hadde du 8.1 (17.11.3)?
Det som er nytt i 8.1(17.11.10) er kun 'modelxmas'
Så nå er det bevist... Jula varer helt til påske!
Usikker på hva jeg hadde. Men oppdateringen kom igår. Mener det stod 17.11.10 og release note nevner justering av nakkestøtte, fwd kan settes på low modus, justering av 2 seterad kan settes på easy entry mode eller detaljert, samt de tingene som j nevnte angående kartet og voice command. Så ingen xmasmode. Kanskje j har fått en gammel oppdatering?
Ok sjekket litt nå, de tingene kom med 17.11.3 så da har jeg faktisk ikke fått 8.1 før nå.
'modelxmas' er en kode du kan bruke og den står det ingenting om. Det er et såkalt "easteregg".
Hold inne Tesla logoen noen sekunder og slipp. Da får du en rute du kan skrive en kode i. Der skriver du modelxmas og trykker ok. Følg instruksjonene.
Noen andre som fortsatt henger etter med oppdateringene? Jeg har fortsatt 17.26.76.
Var en selger i Tesla som sa at vi med FSD fikk oppdateringene raskere enn andre, men hvor mye hold det er i det vet jeg ikke
Sitat fra: Kim Kim på mandag 21. august 2017, klokken 10:10
Noen andre som fortsatt henger etter med oppdateringene? Jeg har fortsatt 17.26.76.
Var en selger i Tesla som sa at vi med FSD fikk oppdateringene raskere enn andre, men hvor mye hold det er i det vet jeg ikke
Har samme jeg også. Har vel kommet flere oppdateringer etter den. Hadde vært fint om man kunne trykket på "scan for new software updates".
Noen som har fått testet ut 2017.32.6? Akkurat installert den. Jeg har sept-2016-modell, altså AP1.
Sitat fra: KrW på mandag 21. august 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Kim Kim på mandag 21. august 2017, klokken 10:10
Noen andre som fortsatt henger etter med oppdateringene? Jeg har fortsatt 17.26.76.
Var en selger i Tesla som sa at vi med FSD fikk oppdateringene raskere enn andre, men hvor mye hold det er i det vet jeg ikke
Har samme jeg også. Har vel kommet flere oppdateringer etter den. Hadde vært fint om man kunne trykket på "scan for new software updates".
Hadde min inne for å smøre FWD, siste oppdateringen kom etter ti minutter på Teslas nett.
Kanskje jeg kjører forbi Tesla i morgen for å sjekke om jeg får også. Har prøvd før uten hell, men kanskje det funker nå ;)
Jeg har en x90 nå. Software er v8.1 (2017.32.6 ca28227) fikk en melding imorges at ny software var tilgjengelig. Satte den til oppdatering da jeg forlot bilen, men fant melding om at updaten failet og ny software skulle bli pushet. Var ivrig å få ny software da Ap2 har vært skuff foreløpig.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Fikk 2017.34 (2448cfc) i dag, kom fra 2017.32.6 - var minor fixes. Håper at AP2 blir noe bedre ja, skal teste i ettermiddag.
Fikk også 2017.34 2448cfc, ikke merket annen forskjell enn automatisk dimming av fjernlys ved møtende trafikk.
AP2 er fortsatt glad i å plassere bilen midt over dobbel, heltrukken gul linje.
Jeg skjønner ikke programmeringen til ap2, det er tydelig at bilen vet at den krysser venstre gul linje og er for glad i å legge seg mot motgående kjærefelt i svinger. Burde vel være lett å luke bort den feilen.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Har en liten teori om at det er farge komboen som er avgjørende.
I utlandet er det hvite markeringer mellom kjørebaner, også motgående trafikk. Gule linjer brukes til å markere alternativt kjørefelt ved veiarbeid.
AP2 var helt rå på å følge de gule linje parene i Europa ved veiarbeid når jeg kjørte 13 500km roadtrip i sommer. Selv med forvirrende hvite striper som gikk alle veier.
Her i landet er det Gul stripe mellom motgående trafikk. Ergo tror jeg AP2 tror gul linje er prioritert linje på grunn av veiarbeid, men den finner ikke den andre gule stripa. Den kjører gjerne helt oppå den gule stripa, siden gule felt er ofte like smale som bilen og følger denne slavisk selv om denne ofte er tegnet av en full slalomkjører (her i norge). I svinger legger den seg mellom de hvite stripene som i en sving er smalere (visuell illusjon). Så min teori er at den gjetter at det er et hvitt par linjer, og legger seg godt over den gule stripa.
Sitat fra: Cirion på torsdag 07. september 2017, klokken 15:37
Har en liten teori om at det er farge komboen som er avgjørende.
I utlandet er det hvite markeringer mellom kjørebaner, også motgående trafikk. Gule linjer brukes til å markere alternativt kjørefelt ved veiarbeid.
AP2 var helt rå på å følge de gule linje parene i Europa ved veiarbeid når jeg kjørte 13 500km roadtrip i sommer. Selv med forvirrende hvite striper som gikk alle veier.
Her i landet er det Gul stripe mellom motgående trafikk. Ergo tror jeg AP2 tror gul linje er prioritert linje på grunn av veiarbeid, men den finner ikke den andre gule stripa. Den kjører gjerne helt oppå den gule stripa, siden gule felt er ofte like smale som bilen og følger denne slavisk selv om denne ofte er tegnet av en full slalomkjører (her i norge). I svinger legger den seg mellom de hvite stripene som i en sving er smalere (visuell illusjon). Så min teori er at den gjetter at det er et hvitt par linjer, og legger seg godt over den gule stripa.
Kjøper den teorien, har ikke kjørt Tesla i utlandet.
Kan det være noe lignende som gjør at den ikke leser fartsgrenseskiltene? Funket det bedre i Tyskland?
Men på dashbordet kan man se klart og tydelig at bilen forstår hvor bredt feltet er, og at bilen forstår at den ligger over den gule linja.
At bilen prefererer å ligge nærmere gul stripe enn hvit kan godt være. Men hvorfor den skal ligge over gul linje i et felt den vet er mer enn bredt nok til å ligge sentrert er merkelig.
Hva er siste versjon av software nå? Etter at bilen min feilet å oppdatere på har den ikke prøvd å oppdatere på nytt, jeg frykter for at jeg er nå bak flere versjoner.
Må bilen inn til service for at den skal starte oppdateringer igjen? Noen som har erfaringer med oppdateringer som har gått galt og om bilen prøver igjen senere?
Min er på "2017.34 2448cfc". Såvidt jeg vet er det nyeste.
Jeg har 2017.36 1b27c6d
SW var installert da jeg hentet bilen 20. september.
Sitat fra: prophan på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:54
Hva er siste versjon av software nå? Etter at bilen min feilet å oppdatere på har den ikke prøvd å oppdatere på nytt, jeg frykter for at jeg er nå bak flere versjoner.
Må bilen inn til service for at den skal starte oppdateringer igjen? Noen som har erfaringer med oppdateringer som har gått galt og om bilen prøver igjen senere?
2017.38 f87c64d5
http://ev-fw.com/track-reports.php
Jeg sitter personlig fortsatt fast på 2017.32.6 ca28227
Sitat fra: Cirion på torsdag 07. september 2017, klokken 15:37
Har en liten teori om at det er farge komboen som er avgjørende.
I utlandet er det hvite markeringer mellom kjørebaner, også motgående trafikk. Gule linjer brukes til å markere alternativt kjørefelt ved veiarbeid.
USA hvor bilen kommer fra har også gul veimerking til motgående trafikk, så vet ikke helt om jeg kjøper den teorien :).
Min AP1 bil har sluttet å gjøre denne feilen. Løste seg uten sw endring.
Sluttet etter noen timer. Alltid noen timer med innkjøring etc.
Har fått 2017.38 men ikke testet. Noen som merker forandringer?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 02. oktober 2017, klokken 13:02
Sitat fra: prophan på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:54
Hva er siste versjon av software nå? Etter at bilen min feilet å oppdatere på har den ikke prøvd å oppdatere på nytt, jeg frykter for at jeg er nå bak flere versjoner.
Må bilen inn til service for at den skal starte oppdateringer igjen? Noen som har erfaringer med oppdateringer som har gått galt og om bilen prøver igjen senere?
2017.38 f87c64d5
http://ev-fw.com/track-reports.php
Jeg sitter personlig fortsatt fast på 2017.32.6 ca28227
Siste oppdateringen på 2017.34 var lastet ned, men fikk feilmelding under oppdateringen. Bilen har da ikke gitt beskjed om noen oppdateringer siden og jeg er fremdeles stuck på 2017.32 .. kjørte innom Tesla Minde noen uker siden for å teste ut teorien om raskere oppdatering hvis den var ved en SC, men no luck ennå. Er det et nr jeg kan ringe for å be dem stille diagnose, kanskje bilen min ikke vil oppdatere lenger grunnet forrige feilmelding?
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sitat fra: prophan på fredag 13. oktober 2017, klokken 16:03
Er det et nr jeg kan ringe for å be dem stille diagnose, kanskje bilen min ikke vil oppdatere lenger grunnet forrige feilmelding?
Tesla Support: 80011093 eller 23960285.
https://www.tesla.com/no_NO/support/customer-support-roadside-assistance
Sitat fra: sjokomelk på fredag 13. oktober 2017, klokken 16:42
Sitat fra: prophan på fredag 13. oktober 2017, klokken 16:03
Er det et nr jeg kan ringe for å be dem stille diagnose, kanskje bilen min ikke vil oppdatere lenger grunnet forrige feilmelding?
Tesla Support: 80011093 eller 23960285.
https://www.tesla.com/no_NO/support/customer-support-roadside-assistance
Takk for nummer. Ringte og d var n hyggelig jente som gikk igjenom loggen. Ved oppdatering vil programvaren sjekke igjennom nesten alle sensorene i bilen. Hvis d r noen som ikke responderer eller sender feilmelding vil oppdateringen velge å melde at oppdatering feilet fremfor å oppdatere og ikke vite hvilken effekt dette vil ha på sensoren. Tydeligvis var det en sensor på en av falkedørene som ikke responderte. Dermed må bilen inn til service før den kommer til å kunne få nye oppdateringer. Tenker j må belage meg på lang ventetid da Tesla Kokstad har ikke hatt tid til å svare på andre ting med bilen.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Kokstad har hatt et enormt press på seg på utlevering av nye biler før kvartalsslutt. Da har de ikke hatt tid til å ta seg av mye annet, men nå har de tid igjen, prøv gjerne å kontakte de på nytt.
Og om anledningen byr seg, får du kjapt hjelp om du kan stikke innom.
Endelig fått på plass 2017.44
Ute og kjørte i Bergen Vest/Bønes området. Jeg gikk fra 2017.32 med ubrukelig ap2.0 til en autopilot som nå fungerer veldig bra. Vil tørre å påstå at den nå er i paritet eller bedre med AP1.0 (som jeg husket det, en stund siden jeg har kjørt med AP1.0) Den tok skarpere svinger enn AP1.0 kunne klare. Oppførte seg veldig pent i dårlig/ingen merkede veier. Svinger i oppover bakke er den dårlig på. Den leser ikke fartskilter (ihvertfall ikke de gule fartskiltene v veiarbed) Men den er nå brukandes til å holde filen sin så nå gleder jeg meg faktisk å få brukt ap. Virker som utviklingen har tatt raskere steg nå.
Hvordan er den mtp fantom-bremsinger? Det er det som plager meg mest for øyeblikket (versjon 17.26.92).
Har fått 2017.44, men synes AP fungerer dårligere enn med 2017.36 jeg hadde før.
Ligger kloss inn til gulstripa, sjangler som den er på tur hjem fra en fuktig kveld på byen, og finner ut at den ikke orker å fortsette å svinge gjennom kurva når den er halvveis gjennom.
Tør ikke sette på AP når det er annen trafikk rundt meg, og må jo sitte 100% konsentrert for å ta over når bilen plutselig synes det er lurt å ta en sving over i motsatt kjørefelt, eller evt. at vegetasjonen i veikanten i ytterkurve ser ut som et veldig fristende sted....
Håper at det er litt læring og erfaring som skal til, for synes også at AP på 2017.36 ble bedre etterhvert.
Jeg tar delvis tilbake min påstand over om ap2 paritet med ap1. Fikk kjørt den vanlige ruten til jobb og bilen er fremdeles for glad i gullinja. Den kjører som en racerbilsjåfør og lener seg inn mot alle kurver. Det resulterer at kurver til venstre gjør at bilen kommer farlig nær imøtekommende trafikk. En slik kjøreprofil r ok hvis det var enveisfelt uten imøtekommende trafikk. De bør lage flere profiler på hvordan bilen skal plassere seg med bakgrunn i hvilke veier bilen kjører, 2 felts vei med/uten imøtekommende trafikk, 3+ felter osv.
Det var saktegående trafikk på venstre side og den bremset opp når vi passerte lastebiler i venstre felt.
Dermed er konklusjonen at Ap2 irriterer noe, men blitt bedre på mye
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Lurer litt på hvorfor ikke jeg har fått den nye oppdateringen. Jeg har 2017.42 men har ikke fått noen beskjed om at jeg kan installere den nye. Hvordan «sendes» disse oppdateringene ut?
Sitat fra: Simmelim på mandag 13. november 2017, klokken 22:04
Lurer litt på hvorfor ikke jeg har fått den nye oppdateringen. Jeg har 2017.42 men har ikke fått noen beskjed om at jeg kan installere den nye. Hvordan «sendes» disse oppdateringene ut?
De kommer litt i bolker, så du får den nok etterhvert.
Fikk 2017.46.93628a24 akkurat.
Samme release notes som før
Sitat fra: Øggen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 17:11
Fikk 2017.46.93628a24 akkurat.
Samme release notes som før
Sjekket nettop fw siden og det kun 2 som har fått den .46.9.
Gratulerer
Sitat fra: Cirion på tirsdag 05. desember 2017, klokken 18:49
Sitat fra: Øggen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 17:11
Fikk 2017.46.93628a24 akkurat.
Samme release notes som før
Sjekket nettop fw siden og det kun 2 som har fått den .46.9.
Gratulerer
Hentet akkurat ut ny bil i Drammen, har fått siste release av software .46.9...24
Er d forskjell på 2017.46.8 og 2017.46.9. Min bil som er på tesla kokstad ble oppdatert mens den er der til 2017.46.8. Paradoks at j ikke får testa siste versjonen da den ser ut til å være der på ubestemt tid.
Sitat fra: Cirion på tirsdag 05. desember 2017, klokken 18:49
Sjekket nettop fw siden og det kun 2 som har fått den .46.9.
Jeg er den ene som fikk den 1/12, og har rapportert inn.
Fikk ny bilen på formiddagen, og etter å ha parkert hjemme på kvelden får jeg melding på mobilen om ny oppdatering. Og da fikk jeg 2017.46.9.
Glemte å sjekke hvilken versjon jeg hadde når jeg fikk bilen.
Er ikke 46.9 den hvor man kan preheate bilen så lenge man vil ( ned til 20%)?
Dvs. Lengre enn 30 min...
2017.44 kom med camper mode.
Sitat fra: Trond Strømberg på tirsdag 05. desember 2017, klokken 23:27
Er ikke 46.9 den hvor man kan preheate bilen så lenge man vil ( ned til 20%)?
Dvs. Lengre enn 30 min...
I følge endingsnotatene i appen så må man ha "2017.46" eller nyere.
Er det så lurt egentlig? Ser for meg en del som glemmer dette å kommer til en bil med 20% igjen:(
Sitat fra: Belloq på onsdag 06. desember 2017, klokken 11:07
Er det så lurt egentlig? Ser for meg en del som glemmer dette å kommer til en bil med 20% igjen:(
Genialt til snøsmelting...
Digger denne funksjonen allerede. Er litt enklere enn å gå inn på app'en og aktivere, samt at du kan ha det på lenger. Må akitveres manuelt i bilen hver gang bilen er startet. Så er ikke så stor fare for at man glemmer.
Trenger jo ikke bruke dette en arbeidsdag, men ser jeg at det snør mye er det greit å aktivere et par timer før avreise. Da trenger man ikke koke bilen for at det skal tine godt.
Jeg er ofte steder 15-45 min, og da er det også greit å aktivere når jeg stopper. Er ikke mye som brukes når bilen allerede er rett temp.
Da fikk jeg også beskjed om ny software. Hadde 46.8, vet ikke hva den står og oppdaterer til nå. Får man tak i release notes og slikt eller er det bare å vente i spenning på å oppdage endringer?
Du får release notes på skjermen etter at oppdateringen er ferdig. Kan være du får samme oppdateringen som meg, gr. Tipper det bare er en bugfix som gjelder noen få biler.
Software update failed. God første erfaring med OTA-oppdateringer.. :o
Sitat fra: gr på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:35
Software update failed. God første erfaring med OTA-oppdateringer.. :o
Samme her :-p
Fikk akkurat 2017.48 Hadde 2017.46.8 før det.
Kunne ikke se det var noen nye ting, bare så fort på release notes. Var chill og easy access som jeg allerede hadde.
Håper noen rapporterer om regnsensor, adaptive lys og skiltgjenkjenning etter en softwareoppdatering snart...
Come on dream on! Come on dream on! Come on dream on, boy, Your dream will come alive!
Fikk oppdatert til 2017.48...ed8, stod samme i info som det stod i den forrige ???
2017.50 2275226 kom i dag.
Sitat fra: Cirion på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:34
2017.50 2275226 kom i dag.
Noe nevneverdig nytt? :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Grmphf! Software update failed igjen, etter at jeg hadde akkurat hadde bilen inne for å bytte sensorer i dørene som stoppet software update. :-\
Da er det vel bare å vente på neste update for å se om det var engangstilfelle eller ikke...
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:09
Grmphf! Software update failed igjen, etter at jeg hadde akkurat hadde bilen inne for å bytte sensorer i dørene som stoppet software update. :-\
Da er det vel bare å vente på neste update for å se om det var engangstilfelle eller ikke...
Det skrytes mye av at Tesla har OTA, men syns ikke de overbeviser i gjennomføringen. Har hatt TMX i 2 uker nå. Fått tilbud om oppdatering én gang og den feilet. Siden har jeg ikke hørt noe eller fått velge noe som starter en oppdatering.
Og ut fra flere forum så er ikke jeg den eneste....
2017.50 har forbedret easy entry, det er det eneste.
Og jeg fikk også feil på update, dette skyldes is og snø på sensorer, som gjorde at update ikke fikk ok på sensorsjekk.
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:58
Og jeg fikk også feil på update, dette skyldes is og snø på sensorer, som gjorde at update ikke fikk ok på sensorsjekk.
Hvordan fikk du sjekket at det var is og snø på sensorer som gjorde at den feilet?
Visuell sjekk. Det var snø og is på sensorer, såpass mye at parksensor ville bli disablet om jeg tok den i bruk.
tenkte ikke på det før jeg fikk update fail.
Lasta også inn ny software idag. Den feila ifølge app`en. Gikk da ut i bilen og merka først at et felt ved falcon døra var tørr. " bil ellers våt av saltsuppe" Bilen ellers fri for snø.
Kjennte så på dette feltet, og det glovarmt. Kanskje ikkje steike egg varmt, men nok til å varme fingrane på det.
Inne i bil var det melding om at "deler" av oppdatering hadde feilet, og beskjed om å vente på ny update. Likevel va ny versjon lagt inn. Gikk fra 2017.46.9 til 2017.50....... :o
Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:23
Inne i bil var det melding om at "deler" av oppdatering hadde feilet, og beskjed om å vente på ny update. Likevel va ny versjon lagt inn. Gikk fra 2017.46.9 til 2017.50....... :o
WTF, ser at min også er på 2017.50.2275226 selv om jeg fikk update failed. Betryggende. ???
Nei, det er en feil i denne fw iflg veihjelp. Ikke installer!
Too late :(
Ka e feil med den da?
Fikk ikke helt klart for meg, men i Norge og Sverige feiler den. En mismatch i software. Saken er eskalert og patch kommer.
Kanskje noe med oppdaterte kart, siden AP ble disabled?
Jada, sjekket i bilen, der stod det software update failed, nytt versjonsnummer og bonusen "Software update required. Contact Tesla Service".
Edit: Ringte veihjelp bare for å forsikre meg om at jeg ikke måtte gjøre noe mer for at de skulle være på saken for min del, og fikk samme svar som Daktari.
Øggen sier du at en av sonarene i falkevingedørene går varm??!!!
Sitat fra: lunitiks på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:15
Øggen sier du at en av sonarene i falkevingedørene går varm??!!!
Begge to va meget varme etter oppdateringa. Ikkje sjekka no i etterkant, men JA, under oppdateringa va det stor varmgang der.
Men det som virker etter update, så er det bedre easy entry. Dvs før slo den på easy entry når du satte bilen i park, nå venter den til du løsner beltet.
Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: lunitiks på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:15
Øggen sier du at en av sonarene i falkevingedørene går varm??!!!
Begge to va meget varme etter oppdateringa. Ikkje sjekka no i etterkant, men JA, under oppdateringa va det stor varmgang der.
Snedig. La merke til samme «rose» på samme område på bilen min i går. Skal sjekke neste gang den er i drift om det er varmt. Har ikke nyeste oppdatering da den feilet og jeg har ikke fått forespørsel igjen om ny firmware. Så er på 46.8. Drøye to uker gammel bil.
Sitat fra: CaZpaH på lørdag 16. desember 2017, klokken 19:18
Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: lunitiks på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:15
Øggen sier du at en av sonarene i falkevingedørene går varm??!!!
Begge to va meget varme etter oppdateringa. Ikkje sjekka no i etterkant, men JA, under oppdateringa va det stor varmgang der.
Snedig. La merke til samme «rose» på samme område på bilen min i går. Skal sjekke neste gang den er i drift om det er varmt. Har ikke nyeste oppdatering da den feilet og jeg har ikke fått forespørsel igjen om ny firmware. Så er på 46.8. Drøye to uker gammel bil.
Ta gjerne et bilde om du ser den «rosen» igjen? :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min feilet også, ACC, fjernlysautomatikk og visning av fartsgrenser forsvant, easy entry koblet mot setebelte var nytt...
Sitat fra: atleks på lørdag 16. desember 2017, klokken 19:38
Sitat fra: CaZpaH på lørdag 16. desember 2017, klokken 19:18
Sitat fra: Øggen på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:47
Sitat fra: lunitiks på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:15
Øggen sier du at en av sonarene i falkevingedørene går varm??!!!
Begge to va meget varme etter oppdateringa. Ikkje sjekka no i etterkant, men JA, under oppdateringa va det stor varmgang der.
Snedig. La merke til samme «rose» på samme område på bilen min i går. Skal sjekke neste gang den er i drift om det er varmt. Har ikke nyeste oppdatering da den feilet og jeg har ikke fått forespørsel igjen om ny firmware. Så er på 46.8. Drøye to uker gammel bil.
Ta gjerne et bilde om du ser den «rosen» igjen? :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den er på nøyaktig samme plass og ser helt lik ut som på bildet øggen la ut på forrige side.
Finnes det en side hvor man kan se "release notes" for de ulike programversjonene?
Hentet bilen min for et par uker tilbake og har nå 2017.48 (oppdatert fra 2017.46), men har fått beskjed om at det har kommet en ny versjon i dag. Jeg vil gjerne vite hva som er nytt FØR jeg oppdaterer.
Den "rosen" i lakken rundt sensoren på FWD, er det bare saltet som har tørket ut eller er det lakkskade? Og forsvinner den om en bare vasker lett av om det er førstnevnte?
Sitat fra: Vhagar på lørdag 16. desember 2017, klokken 21:45
Den "rosen" i lakken rundt sensoren på FWD, er det bare saltet som har tørket ut eller er det lakkskade? Og forsvinner den om en bare vasker lett av om det er førstnevnte?
Lakkskade tviler jeg på at det er iogmed den fremkommer på plastlisten nederst på FWD. Men det går lett av i vask her iallefall.
Da kom 2017.50.1.ceae3b8 til erstatning for den forrige som feila i går.
Ringte Tesla support i går.
"We are aware of the problem, and are already working on it, Mr Berge."
Ikke noe å si på aktiviteten hos Tesla i helgen :D
Har hatt bilen i tre uker, første oppdateringen feilet, men jeg fikk .50 i går morges, og den installerte helt fint på ca. 40 minutter selv om den sa det skulle ta 1t 40m. ACC, fartsgrenser og auto fjernlys forsvant ikke hos meg. Men at det forsvinner hos noen betyr kanskje bare at kameraene/sensorene trenger noen mil med kalibrering igjen?
Har ikke fått beskjed om ny oppdatering, men den har stått til lading siden kl. 18 i går. Mottar man oppdateringer under lading?
2017.50.22* oppdateringen er trukket av Tesla grunnet feil under installasjon for mange. EAP, ACC og auto-high-beam slutter å fungere. Jeg installerte den i går, men var en av de heldige hvor den fungerte.
Det har kommet en 2017.50.1 patch som enkelte har fått som skal ordne opp i dette.
50.1 fikk AP i gang igjen på min. Men ingen merkbar forbedring enda.
På autopiloten altså.
Fikk 2017.50.1 i natt som erstatning for den som feila i går, ser ut som alt virker nå. :+1:
Sitat fra: daktari på søndag 17. desember 2017, klokken 12:49
50.1 fikk AP i gang igjen på min. Men ingen merkbar forbedring enda.
Merkbar forskjell er at easy entry slår på ved utløse beltet, mot å sette i park tidligere.
Ja, men mente på autopiloten. Alt det andre er underordnet.
Hmmm.
Ikkje fått ny software sjøl om den stod på wifi inatt. Men merkelig nok, med den feilslåtte 2017.50 virka ikkje AP igår, men idag va det intet problem. Samme versjon som igår.
Snikoppdatering? Jeg fikk ny versjon, 346 megabyte ble lastet ned over wifi i natt
Forstår ikke dette med oppdateringene jeg. Får aldri oppdatert, men har sikkert dårlig dekning på wifi´en? Får man ikke oppdatering om man ikke er på wifi?
Sitat fra: Simmelim på søndag 17. desember 2017, klokken 21:20
Forstår ikke dette med oppdateringene jeg. Får aldri oppdatert, men har sikkert dårlig dekning på wifi´en? Får man ikke oppdatering om man ikke er på wifi?
De flere mine har kommet utenom wifi :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Simmelim på søndag 17. desember 2017, klokken 21:20
Forstår ikke dette med oppdateringene jeg. Får aldri oppdatert, men har sikkert dårlig dekning på wifi´en? Får man ikke oppdatering om man ikke er på wifi?
Ingen wifi er bedre enn dårlig Wifi. Mtp app og oppdateringer.
På mitt servicesenter sier de at oppdateringer først blir sendt ut over wifi. Jeg har imidlertid fått de fleste oppdateringer når bilen har vært tilkoblet mobilnettet.
Sitat fra: JFa på søndag 17. desember 2017, klokken 22:14
På mitt servicesenter sier de at oppdateringer først blir sendt ut over wifi. Jeg har imidlertid fått de fleste oppdateringer når bilen har vært tilkoblet mobilnettet.
Vurderer faktisk å trekke cat6 og montere en Wifi router i garasjen på grunn av det. Får såvidt kontakt med Wifi inne fra garasjen, men det er så på grensa at både app og oppdateringer fungerer dårlig.
Et opplegg med Mesh-router og 2 eller 3 noder kan også fungere, avhenger av avstand og type vegger. 10m og 2 lettvegger mellom nodene går bra, en av nodene i/nær garasjen. Bilen har bare 2.4GHz foreløpig.
Ikke bare får man oppdateringer raskere. Men man har kontakt med dashcam etc hele tiden.
Ipad`n som ligger i bilen med spotify listene dine (lagret i best mulig kvalitet) , holder seg oppdatert hele tiden.
Så er det litt moro å følge med når bilen sender opp videoklipp etc til Tesla :)
Hva er det bilen laster opp til Tesla, og hva brukes det til? I snitt ca. 70 megabyte hver natt.
Fikk melding om software update i dag morges, og lastet den ned med engang (uten å sjekk forumet her). Det var muligens en tabbe, eller? Jeg har nå 2017.50 2275226, og jeg forstår det slik at det er denne mange har hatt trøbbel med. Det er jo litt rart å kjøre ut en update som folk gjennom hele helgen har rapportert trøbbel med, så er det realistisk å håpe på at disse bug'ene er fikset?
Hvis ikke du får trøbbel med autopilot etter "update failed", så kan det hende bilen din var kompatibel med 2017.50 2275226 eller at de har fikset litt på den versjonen. Ingen grunn til bekymring så lenge alt funker?!
Har ikke vært i bilen etter at update'n ble gjort, så vet ikke om alt fungerer som vanlig. Håper på det beste.
Som jeg skrev på forrige side så har jeg den også og ingen feil, AP virket osv.
Det eneste jeg reagerte på etter oppdatering var at autopiloten plutselig bråbremset i en 60-sone, og så begynte den å svinge hardt venstre over en bakketopp i 80km/t på en vei som går rett frem (ganske krapp topp). Riktig nok mye sol, våt/saltet vei, lyst pga. snø, men jeg har ikke opplevd det på de tre ukene før dette, og likte det ikke. Det stod ingenting om AP i oppdateringen.
Autopilotkrøll er ikke nødvendigvis knyttet til siste update, det er bare Autopilot 2.0 som er så dårlig. Noen ganger kan den ta helt avgårde selv på strekninger du har kjørt mange ganger uten problemer.
Sitat fra: daktari på mandag 18. desember 2017, klokken 10:49
Hvis ikke du får trøbbel med autopilot etter "update failed", så kan det hende bilen din var kompatibel med 2017.50 2275226 eller at de har fikset litt på den versjonen. Ingen grunn til bekymring så lenge alt funker?!
De siste sifrene i versjonsnr er en GIT hash. De er unike til enhver kodesammensetning, dvs det skal ikke være mulig å gjøre endringer i kode uten at det genereres en ny hash.
Men sannsynligvis er det en hardwarekombinasjon eller kombinasjon av konfigurasjoner som 2017.50.2275226 får problemer med. Det kan f.eks. være biler med EAP, men uten FSD og en nullrefexception fra EAP inn i FSD kode. Så har Tesla glemt å integrasjonsteste på akkurat den konfigurasjonen og ikke avdekket det før de rullet ut.
Jeg var så heldig å fikk 2017.50.2275226 hvor EAP fortsatt virker. Prod 2017 nov mod X, EAP, FSD, AP2.5, 100D, 7seter, Premium.
Kunne vært interessant å visst hvilken konfigurasjon dere som har opplevd kræsj har.
Min feilet og fikk ny sw dagen etter, inventory X100D utlevert 1. Juli 2017, EAP, ikke FSD, AP2.0, 5seter, ikke premium.
Kommer nettopp tilbake etter å ha hentet foreldrene sin X fra Tesla Skøyen. Den fikk nettopp ny software.
X90D utlevert i mai 2017, EAP, ikke FSD, AP2.0, 6 seter, premium
Versjon: 2017.50.1 ceae3b8
Min update på X100D feilet på lørdag. Tror det er første gang jeg opplever det på noen av mine Teslaer. Kommer vel en ny patch etterhvert. Var det noe nytt og spennende i 2017.50 da??
Eneste nye jeg la merke til var at «easy entry» nå aktiveres når sikkerhetsbeltet løsnes, ikke når bilen settes i «park». All vegmerking er skjult av snø, så vanskelig å registrere om autosteer har blitt bedre. Skilt leses i hvertfall ikke.
Har den feilet hos noen med AP2.5?
Sitat fra: gr på mandag 18. desember 2017, klokken 22:49
Har den feilet hos noen med AP2.5?
Ja her. Feila sjøl med 2 nye forsøk idag.
Men alt virka ellers, så får prøve på nytt over jul.
Sitat fra: gr på mandag 18. desember 2017, klokken 22:49
Har den feilet hos noen med AP2.5?
Jepp, har AP2.5 og den feilet
2017.50.1 er litt mere stabil, noen steder jeg måtte avbryte med 2017.48, virker den på nå.
Er ganske glad i gul stripe, men det har alle oppdateringene vært med det samme, og så blitt bedre etter hvert. Akkurat som de må kalibreres inn på nytt for hver oppdatering.
Ny mildværsperiode og regn, når jeg holder inne vinduspyleknappen går spylemotoren støtvis og bare når viskerne er på veg opp. Høyere lyd og bedre trykk fra pumpa, har ikke lagt merke til det før 2017.50.1
Sitat fra: JFa på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:24
Ny mildværsperiode og regn, når jeg holder inne vinduspyleknappen går spylemotoren støtvis og bare når viskerne er på veg opp. Høyere lyd og bedre trykk fra pumpa, har ikke lagt merke til det før 2017.50.1
Jeg tror ikke den funksjonen med støtvis spyling er ny nå. Husker at jeg irriterte meg at den startet for sent å spyle på vei opp. Hadde hjulpet på problemet med at den visker/spyler for dårlig på nedre venstre felt av frontruten hvis den spylte hele veier. Men om det er riktig at det er mer trykk i spylingen er jo gull.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Hentet ny TMX i går og synes ikke vindusspyleren er så dårlig som jeg fryktet. Litt bedre viskere så hadde det blitt riktig bra.
2017.50 skal ha mulighet for forvarming av batteri via app i følge electrek (https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-pre-heating-feature-maximize-efficiency-cold-climates/), men app må oppdateres først.
Jeg har .50 og siste versjon av iOS-appen, og har ikke lagt merke til den funksjonen. Siste release note på appen sier følgende:
"The 30-minute time limit on preconditioning has been removed so your car will be ready when you arrive - even if it takes you a little longer than you expected. Preconditioning will continue running until you start driving, or your battery reaches 20%. Note: Requires vehicle software version 2017.46 or above."
Sitat fra: gr på onsdag 20. desember 2017, klokken 12:19
Jeg har .50 og siste versjon av iOS-appen, og har ikke lagt merke til den funksjonen. Siste release note på appen sier følgende:
"The 30-minute time limit on preconditioning has been removed so your car will be ready when you arrive - even if it takes you a little longer than you expected. Preconditioning will continue running until you start driving, or your battery reaches 20%. Note: Requires vehicle software version 2017.46 or above."
Ja, det skal være i en kommende appversjon i følge artikkelen
Oppdaget denne i dag etter å ha oppdatert app. Ser ut som battery header er på plass selv om SW failed. Står riktignok at jeg har 2017.50 i app...
Hva er greia med batterivarming? Varmet ikke forvarmingen batteriet tidligere eller er det situasjoner hvor man vil ønske kun å forvarme batteriet men ha det kaldt i kabinen?
Ingen store nyheter. Eneste er at man ser bedre hva som skjer. Batteriet er alltid blitt forvarmet sammen med kupé. Så lenge range mode ikke er aktivert.
Testet forvarming, -5gr.C, bilen ute i natt, ikke tilkoblet ladekabel. Batteriet ble forvarmet til det var 5 gule streker i redusert regen., svak regenerering var da tilgjengelig. Bilen sto på forvarming ytterligere en time. Kjørte rolig noen mil, batteritemp. stabilisert seg på de 5 strekene. Lot bilen stå parkert et par timer med varmen på, ingen ytterllgere batterivarming. Konklusjon: forvarming uten tilkoblet ladekabel varmer batteriet opp til 5 streker redusert regen, deretter kobler batteri varmeelementet ut. Dette gjelder et 100 batteri, vet ikke om forskjellige batteriutgaver kan ha forskjellig SW.
Da fikk jeg akkurat 50.2, fortsatt samme release note som på 50...
Men nå kan du få julenissen i dashen :)
Stemmekommando HO HO HO
Eller via easter egg menyen.
To nye failed updates, en i går og en i dag. :-\ :-1:
Siden jeg plukket opp den nye X'en så er scoren 6-1, i favør team Update failed...
Sitat fra: spirrevipp på mandag 25. desember 2017, klokken 14:53
To nye failed updates, en i går og en i dag. :-\ :-1:
Siden jeg plukket opp den nye X'en så er scoren 6-1, i favør team Update failed...
Kjedelig. Foreløpig ligger jeg 1-1.
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. desember 2017, klokken 00:07
Men nå kan du få julenissen i dashen :)
Stemmekommando HO HO HO
Eller via easter egg menyen.
Ev. Stemmekommando HO HO HO NOT FUNNY
:P
Sitat fra: spirrevipp på mandag 25. desember 2017, klokken 14:53
To nye failed updates, en i går og en i dag. :-\ :-1:
Siden jeg plukket opp den nye X'en så er scoren 6-1, i favør team Update failed...
Jeg er i samme situasjon, vår X har feilet 6-7 ganger og har 2 vellykkede oppdateringer siden vi fikk bilen i september. Vår tidligere S75 opplevde aldri dette.
Sitat fra: nix på mandag 25. desember 2017, klokken 20:25
Fikk den i dag tidlig, melding om 'failed update' men den hadde oppdatert seg likevel.
Dog ingen aktivering av adaptive lys..
Husk å sjekk det i D.
Kan være du er uheldig og fikk levert bil med feil lykter, prøv juleshowet.
Sitat fra: olavxxx på mandag 25. desember 2017, klokken 20:51
Sitat fra: nix på mandag 25. desember 2017, klokken 20:25
Fikk den i dag tidlig, melding om 'failed update' men den hadde oppdatert seg likevel.
Dog ingen aktivering av adaptive lys..
Husk å sjekk det i D.
Kan være du er uheldig og fikk levert bil med feil lykter, prøv juleshowet.
Her ser du forskjellene (videoer av juleshow med og uten diodene):
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35924.msg643287#msg643287
Sitat fra: Trond Strømberg på mandag 25. desember 2017, klokken 16:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. desember 2017, klokken 00:07
Men nå kan du få julenissen i dashen :)
Stemmekommando HO HO HO
Eller via easter egg menyen.
Ev. Stemmekommando HO HO HO NOT FUNNY
:P
Dessverre fulgte det plagsom musikk med på kjøpet som ikke lot seg slå av, så jeg slo av hele greia rimelig kjapt...
Musikken går vel bare en enste gang og relativt kort? Deretter er modusen aktivert inntil den deaktiveres.
Selv synes jeg blinkelyden er litt for høy. Fortsatt morsom, men ikke på kjøreturer lenger enn 5-10 minutter :)
Siste oppdatering feiler her også :(
Det er dumt at man ikke får se hvorfor den feilet.
Feilet ikke her. Samme notes som forrige
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. desember 2017, klokken 00:31
Musikken går vel bare en enste gang og relativt kort? Deretter er modusen aktivert inntil den deaktiveres.
Selv synes jeg blinkelyden er litt for høy. Fortsatt morsom, men ikke på kjøreturer lenger enn 5-10 minutter :)
Ok, det er mulig. Slo av med en gang da jeg ikke orket musikken ;) Får prøve igjen...
Jeg mistet DAB etter siste software update. Har forsøkt reboot og reset to factory settings uten at det hjalp. Fortsatt ikke DAB tilgjengelig i radio-menyen.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. desember 2017, klokken 00:31
Musikken går vel bare en enste gang og relativt kort? Deretter er modusen aktivert inntil den deaktiveres.
Selv synes jeg blinkelyden er litt for høy. Fortsatt morsom, men ikke på kjøreturer lenger enn 5-10 minutter :)
ja, de jinglebells var alt for høye dessverre :P
Bilen har lastet ned 5,2GB data i kveld, hva kan det være?
Ingen ny SW versjon eller annet synlig. Noe vi venter på?
Vill spekulasjon - men siden det er så store mengder data - Kan det være nytt kart/navigasjon? Har vel vært noe snakk om at de skulle bytte ut "innmaten" i navigasjonen?
Jepp. Fikk melding om at nye kart var lasta ned og såkalla "up to date"
...Nice, ser frem til å høre om forbedringer
Kan jeg spør hvor du ser hvor mye GB som er lasta ned? Får du det som notification på mobilen eller står det i bilen når du setter deg inn?
Noen som har klart å oppdatere med fw sensorfeil?
Jeg var en tur på butikken nå, og da jeg satte meg inn i bilen for å kjøre hjem fikk jeg også meldingen om at kartet var oppdatert.
Sitat fra: Simmelim på fredag 29. desember 2017, klokken 11:01
Kan jeg spør hvor du ser hvor mye GB som er lasta ned?
Logging i routeren i nettverket.
Sitat fra: shaug02 på fredag 29. desember 2017, klokken 11:51
Noen som har klart å oppdatere med fw sensorfeil?
Jeg fikk 2017.46.9 på kvelden den dagen jeg fikk bilen min. Og jeg har sensorfeil. Men etter det har jeg bare hatt 4 oppdateringer som har feilet.
Fikk 2017.50.2 og etter det så skrur den av LTE på tilfeldige tidspunkt. Får det bare på igjen ved å resette hovedskjermen (holde inne begge scrollhjulene på rattet noen sekunder). Og siden wifi er en vits i bilen så må jeg stadig ut i kulden for å skru på formvarming før bruk. Håper det kommer en fiks før vinteren er over.
Wifi'en i bilen kobler seg på nettet her, men det ser ut til at det skrur seg av etter 15-20 minutter? Det går da ikke automatisk tilbake til LTE? Jeg oppnår hvertfall ikke kontakt med bilen (ser at den ikke er på wifi nettet heller) og signalbarene er borte (for LTE i bilen).
Sitat fra: nix på fredag 29. desember 2017, klokken 17:02
Har fått kartoppdateringen, men hva er det som egentlig er nytt?
Jeg tar en råsjans på kartdata. :laugh:
Tror ikke du finner en endringslogg som forteller deg om alle endringene som har vært på europeiske veier siden forrige oppdatering. Isåfall blir den ganske lang.
Oppdateringen til ny type/versjon av selve navigasjonen kommer nok med en fremtidig oppdatering av software til hele bilen. Men det er nok to Tesla-uker til det skjer.
Sitat fra: nix på fredag 29. desember 2017, klokken 17:02
Har fått kartoppdateringen, men hva er det som egentlig er nytt?
På det amerikanske forumet snakkes det om at dette bare er oppdaterte navigasjonskart (Navigon) og har ingen sammenheng med autopilot. (Er visstnok flere kartgrunnlag; Navigon til instrument cluster, Google Maps til touchskjermen og autopilot-kart til AP-modulen.)
Får håpe det innebærer en korrigering av en haug med fartsgrenser i Norge, for der er det ufattelig mye feil for oss som ikke er så privilegerte å ha trafikkskiltgjenkjenning på våre splitter nye biler med AP2.5.
Håpe kan en jo, men Statens VegVesen vil alltid ligge noen billengder foran når det gjelder fartsgrenser og utstrekning av soner. Ingen navigasjonsleverandører klarer å holde tritt med dem!
Kjører en del i tuneller med fartsgrense 70 km/t som blir forstyrret av 30-soner oppe i dagen. Ingen bedring av dette i den nye versjonen, men opplever at navien gjør noen bedre veivalg enn før.
Nå har jeg vel AP2.5 på min splitter nye bil og så vidt jeg kan se så har den rimelig godt tak på å lese trafikkskiltene. Selv godt nedsnødde 70-skilt har den lest riktig til nå (ca 50% synlighet av tallene). Men har oppdaget at cruise controllen har dratt på til 80 noen steder likevel. Da trolig basert på historiske data (det har vært 80-sone tidligere) og skiltene er bare satt opp på ene siden av veibanen noen steder. Det ser ut til å forvirre den litt.
AP 2.X leser ikke skilt, den bruker kartbaserte.
E18 i Vestfold handler ikke om Vegvesenet eller bygging, har vært 110 ganske lenge nå.
Sitat fra: Vhagar på lørdag 30. desember 2017, klokken 02:04
Nå har jeg vel AP2.5 på min splitter nye bil og så vidt jeg kan se så har den rimelig godt tak på å lese trafikkskiltene. Selv godt nedsnødde 70-skilt har den lest riktig til nå (ca 50% synlighet av tallene). Men har oppdaget at cruise controllen har dratt på til 80 noen steder likevel. Da trolig basert på historiske data (det har vært 80-sone tidligere) og skiltene er bare satt opp på ene siden av veibanen noen steder. Det ser ut til å forvirre den litt.
Som turfsurf skriver, AP2 og 2.5 kan ikke lese skilt i motsetning til AP1 som dessverre fortsatt fremstår flere hakk over Tesla sin egen AP.
ok
Sitat fra: JFa på fredag 29. desember 2017, klokken 23:16
Håpe kan en jo, men Statens VegVesen vil alltid ligge noen billengder foran når det gjelder fartsgrenser og utstrekning av soner. Ingen navigasjonsleverandører klarer å holde tritt med dem!
Kjører en del i tuneller med fartsgrense 70 km/t som blir forstyrret av 30-soner oppe i dagen. Ingen bedring av dette i den nye versjonen, men opplever at navien gjør noen bedre veivalg enn før.
Ja, dette er ganske bad.... Man kjører i tunnel i 60-70, så bråbremser TACC.
Men TACC skal jo ikke justere farten etter fartsgrensene, så hvorfor bremser den i det hele tatt?
Jo, selv med AP1 så kan det skje i tunneler med møtende trafikk, hvis auto styring er på (som forutsetter at TACC er på). AP1 leser vanligvis skilt, men den begynner også å rote med fartsgrenser på overliggende veier, hvis det siste skiltet er et opphevet fartsgrense skilt.
Med AP på ja. Men kun TACC bremser jo og innimellom (uten biler i nærheten). Hvorfor?
:) :) :)
2017.50.3 f3425a1
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/20180101_055954-jpg.270358/)
Sitat fra: lunitiks på mandag 01. januar 2018, klokken 12:12
:) :) :)
2017.50.3 f3425a1
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/20180101_055954-jpg.270358/)
No way!!! :o :o :o
Aldri blitt så glad for å se en regnsensor før.
Hadde vært fint med en rapport på hvordan de virker. Kamerabasert bør i teorien være bedre på å oppdage få regndrypp? (tar ofte tid med tradisjonell sensor)
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2017, klokken 20:32
Med AP på ja. Men kun TACC bremser jo og innimellom (uten biler i nærheten). Hvorfor?
Har AP2.5 og har også merket at når jeg kjører på cruise control at bilen bremser noen ganger. Har skjedd en gang i tunnel jeg kan huske. Da var det svak sving og møtende bil så det kan være at den tolket dette som at den kom imot i mitt kjørefelt. Men ved to andre anledninger har den bremset ned i ganske brå sving uten andre biler i nærheten. Dette på samme sted! Det var greit at den bremset ned fra 70 til 60 km/t siden det er litt ubehagelig å ta svingen i 70. Kan virke som bilen visste at det var fornuftig å redusere hastigheten i den svingen...? Noen som har opplevd lignende?
Ikke fått ny SW. Har mottatt 2017.50 2.. fire fem ganger og det står at den har feilet hver gang. Men fikk nytt kart i går ihvertfall :-)
Bilen min bremser også ned før enkelte svinger hvis den er i vanlig TACC-modus. Lurer også på hvordan den vet dette. Bruker den muligens navigasjonskartet? Eller er det kamera som ser at veien svinger brått?
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:30
Bilen min bremser også ned før enkelte svinger hvis den er i vanlig TACC-modus. Lurer også på hvordan den vet dette. Bruker den muligens navigasjonskartet? Eller er det kamera som ser at veien svinger brått?
Den bruker data fra navigasjonskartet i den "lille skjermen", for Norges del er dette basert på utdaterte Navigon kart. Det er også derfor bilen "plutselig" bremser på motorveier. På Navigon-kartet er ikke veien bygd, og plutselig tror bilen at du er på en eller annen lokalvei med mye lavere fartsgrense.
Sitat fra: HKS på tirsdag 02. januar 2018, klokken 09:27
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:30
Bilen min bremser også ned før enkelte svinger hvis den er i vanlig TACC-modus. Lurer også på hvordan den vet dette. Bruker den muligens navigasjonskartet? Eller er det kamera som ser at veien svinger brått?
Den bruker data fra navigasjonskartet i den "lille skjermen", for Norges del er dette basert på utdaterte Navigon kart. Det er også derfor bilen "plutselig" bremser på motorveier. På Navigon-kartet er ikke veien bygd, og plutselig tror bilen at du er på en eller annen lokalvei med mye lavere fartsgrense.
Opplevde det samme på min nå i julen ( er på 50.2) - når jeg kom til sving med "varsel skilt" - bremset bilen selv ned. Anbefalt hastighet i svingen var 40km/t - bilen reduserte selv hastighet til 40 :) Utrolig kult!
Opplevde også dette i går på E39 mellom Kristiansand og Sandnes, og ble gledelig overrasket. Den kjørte helt perfekt i de omtrent tre svingene der det er behov for å redusere _lavere_ enn fartsgrensa.
Og angående regnsensor, GLEDE!
Finnes det en måte å tvinge gjennom en kartoppdatering?
Bilen min er koblet til wifi men nekter å oppdatere kartet.
Kommer når det kommer... Tror ikke det er mye du kan gjøre for å påvirke det (selv)...
Noen som har brukererfaring med regnsensoren. Virker den som vi håper?
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Sikker på den feiler? Sjekk versjonsnr i bilen. Har du gjort det via WiFi og latt bilen stå i ro uten å åpne dører o.l.?
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Opplever ikke «software update failed», har hatt 2017.50.1, 2017.50.2 og i natt kom 2017.50.3 med regnsensor. Har ellers merket meg flere nattlige nedlastinger på mellom 1/2 og 1 GB uten noen forklaring eller merkbar forskjell, kartoppdateringer?
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:16
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Sikker på den feiler? Sjekk versjonsnr i bilen. Har du gjort det via WiFi og latt bilen stå i ro uten å åpne dører o.l.?
Bilen har stått i fred så ingen grunn til at den skulle feile. Den gikk fra 2017.46/48? til 2017.50 2...selv om det stod den feilet da. Etter det har den oppdatert 2017.50 2... noen ganger med samme melding om at den feilet. Har ikke sjekket alle tallene bak 2-tallet så jeg er ikke sikker på om det er helt samme. Kan kanskje være noen sensorer som gir feilmeldingen, men resten er installert ok??? Alt virker ihvertfall. Har 2017.50 2275226 nå.
Sitat fra: JFa på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:28
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Opplever ikke «software update failed», har hatt 2017.50.1, 2017.50.2 og i natt kom 2017.50.3 med regnsensor. Har ellers merket meg flere nattlige nedlastinger på mellom 1/2 og 1 GB uten noen forklaring eller merkbar forskjell, kartoppdateringer?
Kan tenkes det er kartoppdatering...
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden?
Ja, har hatt 3 software failed. Er nå på 2017.50.1. Hadde bilen inne tidligere for å bytte sensorer som hindret software update, etter det så har det fungert 1 gang og feilet 3.
Totalen så langt siden andre del av september er 7-1 (til team software update failed).
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:44
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:16
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Sikker på den feiler? Sjekk versjonsnr i bilen. Har du gjort det via WiFi og latt bilen stå i ro uten å åpne dører o.l.?
Bilen har stått i fred så ingen grunn til at den skulle feile. Den gikk fra 2017.46/48? til 2017.50 2...selv om det stod den feilet da. Etter det har den oppdatert 2017.50 2... noen ganger med samme melding om at den feilet. Har ikke sjekket alle tallene bak 2-tallet så jeg er ikke sikker på om det er helt samme. Kan kanskje være noen sensorer som gir feilmeldingen, men resten er installert ok??? Alt virker ihvertfall. Har 2017.50 2275226 nå.
2017.50 2275226 var den som feilet på enkelte biler og ble trukket tilbake. ACC og selvstyring forsvant hos meg.
Etter den har jeg fått 2017.50.1, 2017.50.2 og 2017.50.3
Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:58
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden?
Ja, har hatt 3 software failed. Er nå på 2017.50.1. Hadde bilen inne tidligere for å bytte sensorer som hindret software update, etter det så har det fungert 1 gang og feilet 3.
Totalen så langt siden andre del av september er 7-1 (til team software update failed).
Sitter bom fast på 2017.50 2275226 og alle nye versjoner feiler.
Ifølge Tesla er det fordi en sensor tar inn vann (!!).
Skal ha bilen inne på service (vet ikke når) for å få byttet sensoren slik at nyere programvare kan installeres.
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:46
Sitat fra: JFa på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:28
Sitat fra: smurf på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:55
Er det mange som opplever 'Software update failed' for tiden? Min har prøvd oppdatere 4-5 ganger den siste tiden og jeg har fått medlingen at det feilet hver gang. Alt virker som normalt, men virker som jeg er stuck på 2017.50 2...
De som evt har 2017.50 3... ,opplevde dere 2017.50 2 failed og så kom 2017.50 3? Eller var dere aldri innom 2017.50 2...
Opplever ikke «software update failed», har hatt 2017.50.1, 2017.50.2 og i natt kom 2017.50.3 med regnsensor. Har ellers merket meg flere nattlige nedlastinger på mellom 1/2 og 1 GB uten noen forklaring eller merkbar forskjell, kartoppdateringer?
Kan tenkes det er kartoppdatering...
Har fått kartoppdatering selv, uten at det har gjort noe særlig med alle de gale fartsgrensene (AP1)
Jeg var hos Tesla i dag og fikk høre det samme som dere lengre oppe: De kunne se i systemet at feil i en dørsensor hindret bilen i å oppdatere softwaren. Det rare er jo at bilen ikke selv har gitt beskjed om at den vil på service. Kanskje den er litt som et menneske med tannlegeskrekk.
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:54
Noen som har brukererfaring med regnsensoren. Virker den som vi håper?
https://youtu.be/xjYHwT74YLI
Sitat fra: oto på tirsdag 02. januar 2018, klokken 19:55
Jeg var hos Tesla i dag og fikk høre det samme som dere lengre oppe: De kunne se i systemet at feil i en dørsensor hindret bilen i å oppdatere softwaren. Det rare er jo at bilen ikke selv har gitt beskjed om at den vil på service. Kanskje den er litt som et menneske med tannlegeskrekk.
Fikk samme beskjed fra Tesla. Mulig feil på sensor i FWD. Fikk service time.
Oppdatering fra 50.2 til 2017.50.3.f3425a1 feilet for meg også i dag. Sannsynligvis feil på de samme sensorene. Ingen av FWD stopper heller på sensorer.
Da fikk jeg oppdatert fra 46 til 53 med sensorfeil. Bilen har vært tørr og ikke vasket på en uke. Sensorene begynte plutselig å vise hindringer de siste dagene. Virker som fukt på virker sensorene.
Etter sw oppdatering (til 2018.6.1) får jeg opp tre symboler på Climate siden i app. når jeg starter preheat. Etter kort tid forsvinner det midterste. Er det noen som vet hva dette indikerer?
Sitat fra: jlan på onsdag 28. februar 2018, klokken 08:59
Etter sw oppdatering (til 2018.6.1) får jeg opp tre symboler på Climate siden i app. når jeg starter preheat. Etter kort tid forsvinner det midterste. Er det noen som vet hva dette indikerer?
Ser at folk mener den midterste er "Defrosting mode". Den er på dersom interiørtemperaturen er under 0 grader.
Sitat fra: Alexxx på onsdag 28. februar 2018, klokken 09:07
Ser at folk mener den midterste er "Defrosting mode". Den er på dersom interiørtemperaturen er under 0 grader.
Det stemmer ikke på min bil, og heller ikke på han som la inn skjermbilde over. Der står interiørtempen til 9 grader.
Min står nede i garasjeanlegget på jobb nå, og er 10 grader innvendig, stod også hjemme i garasjen i ti grader, allikevel kommer bølgene på. Jeg får ikke opp batterisymbolet nå.
Sitat fra: Alexxx på onsdag 28. februar 2018, klokken 09:07
Sitat fra: jlan på onsdag 28. februar 2018, klokken 08:59
Etter sw oppdatering (til 2018.6.1) får jeg opp tre symboler på Climate siden i app. når jeg starter preheat. Etter kort tid forsvinner det midterste. Er det noen som vet hva dette indikerer?
Ser at folk mener den midterste er "Defrosting mode". Den er på dersom interiørtemperaturen er under 0 grader.
Fikk software i går ej også, og stussa på 3 symbol idag. etter ei stund var det berre ett symbol igjen med tekst "Defrosting"
Den til høgre e batterivarme, venstre må være defroster (varmluft på vindu)
Den i midten e ej usikker på.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg prøvde å slå på forvarming med Dashboard for Tesla appen nå. Da kom det en rød bølge på hvert sete. Så det kan være setevarme de tre bølgene indikerer?
Da har ej testa litt. Lett snø-dryss i kveld, måtte en ekstra tur på butikken og satte på varme. Kom ut og ser at varme i frontrute, bakrute, AP-kamera og speil har varma. Som nevnt tidligere, var seter og ratt også godt og varmt
Hva om man er på hytta og vil forvarme 20 min før man drar hjem, litt unødvendig å starte varme i ratt og sete da eller? hm. Vært litt kjekt med litt manuell kontroll og kanskje.
Har sikkert ingen praktisk betydning om varmen kommer fra luftdysene, eller fra varmekabler i interiøret. Begge deler skulle være omtrent like effektivt vil jeg tro.
Sitat fra: kirky på søndag 04. mars 2018, klokken 13:33
Hva om man er på hytta og vil forvarme 20 min før man drar hjem, litt unødvendig å starte varme i ratt og sete da eller? hm. Vært litt kjekt med litt manuell kontroll og kanskje.
Varme i ratt og sete blir kun aktivert om det var aktivert når gikk ut av bilen.
Altså, stod det på når du parkerte bilen ved hytta fredag, blir det aktivert når du starta forvarming søndag.
Om det IKKJE var aktivert når du parkerte bilen fredag, blir det heller ikkje aktivert når du starta forvarming søndag.
Så jo, du kan kontrollere det.
Tja, har ikke skrudd på varmen i hverken rattet eller setene, men likevel så viste de 3 bølgende strekene der når jeg skrudde på i går kveld. Mulig symbolet vises uansett, men faktisk varme ikke blir skrudd på?
Legger også merke til at området ved bakruten har fått en rød farge over seg, så det betyr vel at bakruten OG speilene også får varme nå, hvilket er positivt. Fikk ikke bekretet det på speilene i går men bakruten var helt klart varme på.
Noen som vet varigheten på dette? Fortsatt de 10-20-30 minuttene og man må skru på igjen eller?
Som jeg leser det så skrus alt på uavhengig av hvordan du hadde det når du satte fra deg bilen. Når du så setter deg inn i bilen og kjører blir ting tilpasset sånn du hadde det når du parkerte. Det er også sånn jeg har opplevd det i bruk.
Fatter og begriper ikke hvorfor det ikke kan være valg man kan slå på i appen. Jeg vil gjerne kunne sette varme på setet og rattet når jeg slår på forvarming via appen.
Det er Apple-tankegangen, jo færre innstillinger folk kan gjøre, jo mindre sjangs for å gjøre feil.
Bilen kommer fra et land hvor det må skriftlig advares mot å tørke katter i micro og varme kaffikopper.
Sitat fra: morpheos på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:35
Fatter og begriper ikke hvorfor det ikke kan være valg man kan slå på i appen. Jeg vil gjerne kunne sette varme på setet og rattet når jeg slår på forvarming via appen.
Enig i at det er tullete. Jeg har sluttet å bruke appen hjemme og på hytta nå, går heller ut og setter på varmen manuelt da jeg HATER setevarme :( Og rattvarmen vil jeg bare ha på om jeg er skikkelig kald på hendene, ellers ikke takk...
Sitat fra: Øggen på søndag 04. mars 2018, klokken 16:27
Varme i ratt og sete blir kun aktivert om det var aktivert når gikk ut av bilen.
Altså, stod det på når du parkerte bilen ved hytta fredag, blir det aktivert når du starta forvarming søndag.
Om det IKKJE var aktivert når du parkerte bilen fredag, blir det heller ikkje aktivert når du starta forvarming søndag.
Så jo, du kan kontrollere det.
Ikke på min bil. Bruker jeg appen får jeg varmt sete og ratt selv om jeg aldri noensinne parkerer bilen med setevarme påslått (siden jeg aldri bruker den).
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. mars 2018, klokken 22:02
Sitat fra: Øggen på søndag 04. mars 2018, klokken 16:27
Varme i ratt og sete blir kun aktivert om det var aktivert når gikk ut av bilen.
Ikke på min bil. Bruker jeg appen får jeg varmt sete og ratt selv om jeg aldri noensinne parkerer bilen med setevarme påslått (siden jeg aldri bruker den).
Varme i sete kommer automatisk ved kulde når varme blir slått påfra app, men varme i ratt kommer kun dersom det stod på når bilen ble parkert.
Om det blir tull i dette, kan det være easy entry som tuller, er en del innstillinger som "hopper" fra en profil til en annen om begge bruker easy entry. Her er løsning at begge må ha samme innstillinger eller bare en bruker easy entry.
Fikk 2018.10.4.8bbdc66 idag.
Usikker på om det kom i tidligere versjona, men kan no iallefall åpne frunk og trunk fra app.
(kom fra 2018.6.1)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
I så fall ikke på alle biler, min X på 2018.6.1 641efac har ikke mulighet til å styre frunk/trunk fra android app 3.3.2 (835fadb0e).
Det kom med 2018.10.
Equalizer går nå bare til 8 (med 2018.10.4) og ikke til 12 som før (med 2018.6.1)
Noen forbedring på AP2?
Sitat fra: prophan på torsdag 15. mars 2018, klokken 20:49
Noen forbedring på AP2?
Ikke på 2018.10, men 2018.10.4 skal visst ifølge TMC være helt insane forbedret. Vesentlig bedre filhold.
Fikk updaten i natt jeg også. Merkbart mindre bass (uten HIFI). Jeg hadde equalizer på 12... Hva er poenget med å begrense dette?
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 15. mars 2018, klokken 18:44
Equalizer går nå bare til 8 (med 2018.10.4) og ikke til 12 som før (med 2018.6.1)
Sitat fra: ChrML på torsdag 15. mars 2018, klokken 23:42
Sitat fra: prophan på torsdag 15. mars 2018, klokken 20:49
Noen forbedring på AP2?
Ikke på 2018.10, men 2018.10.4 skal visst ifølge TMC være helt insane forbedret. Vesentlig bedre filhold.
2018.10.4 er meget forbedret på AP ja, installerte i dag morges. Tok ca. 50min.
Det går fremover :)
Mener dere seriøst at man får mindre bass av oppdateringen, eller bare at justeringspunktene er endret?
Noen som vet om bilen lader samtidig som den gjør softwareoppdatering?
Har 20 minutters margin til å få fylt den opp til 100% før langtur om noen timer, og kom akkurat på at jeg la inn schedule på oppdatering kl. 11. :o
Neida, ultra lyd anlegget blir til standard etter denne oppdateringa.
Mye mindre bass hos meg på standard anlegg.
De måtte vel lage forskjell på ultra og standard.
Jeg har hatt to model S med ultra og synes
det er like bra lyd i min X uten.
Sitat fra: gr på fredag 16. mars 2018, klokken 10:30
Mener dere seriøst at man får mindre bass av oppdateringen, eller bare at justeringspunktene er endret?
Noen som vet om bilen lader samtidig som den gjør softwareoppdatering?
Har 20 minutters margin til å få fylt den opp til 100% før langtur om noen timer, og kom akkurat på at jeg la inn schedule på oppdatering kl. 11. :o
Litt sent svar kanskje, men min stoppet lading under oppdateringen, men startet automatisk igjen etter.
Sitat fra: moby666 på fredag 16. mars 2018, klokken 12:21
Mye mindre bass hos meg på standard anlegg.
Sitat fra: Elkjell på fredag 16. mars 2018, klokken 13:25
De måtte vel lage forskjell på ultra og standard.
Jeg har hatt to model S med ultra og synes
det er like bra lyd i min X uten.
Men dette kan da ikke stemme..? Tesla reduserer lydkvaliteten til stereoanlegget i en allerede kjøpt bil? Snakker vi 2/3 av opprinnelig bass? Dette må da være en soleklar klage/erstatningssak? Noen av oss bør sette to biler med og uten oppdateringen ved siden av hverandre, med samme Spotify-låt på samme volum (og samme musikkanlegg, selvsagt), for å teste om vi virkelig hører forskjell.
Hm, synes lyden var litt paff i dag. Må sjekke mer.
Men uansett er AP2 massivt forbedret. Gled dere!
Fikk 2018.10.4 installert idag.
ENDELIG er ap2 like bra til å holde filen som ap1. Av funksjonalitet er ap1 fremdeles hestehode foran. Ap2 har ikke gjenkjenning av moped/motorsykkel/lastebil som ap1 har for eksempel.
Er fremdeles en del igjen for at en kan stole 'filholderfunksjonen' helt, for eksempel når en kommer ned den bakken med venstrekurv fra Olsvik mot Vestkanten klarte ikke ap2 å detektere at det stod en bil og ventet ved rundkjøringen. Den hadde helt sikkert brast inn i den stillestående bilen hvis j ikke stod på bremsen selv. Den prøvde også å ta av til høyre inn en annen vei når hovedveien hadde en venstrekurv (fra Vestkanten og mot Kjøkkelvikavkjøringen.) Pluss at den plutselig bestemte seg å kjøre midt i begge feltene i en strekning der motgående kjørefelt ikke var streket opp.
Men ja bevares, ap2 virker betraktelig tryggere og bedre enn noensinne.
Jeg er spent på hva de får til fremover, selv om det er veldig langt frem til selvkjøring.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Noen flere som har innspill mht. endring av lydbildet etter oppdatering? Lurer på om jeg vil vente, og prioritere god lyd framfor god autopilot.
Jeg hadde bilen i en uke før oppdatering så jeg rakk ikke å stille så mye på equalizer. Men å sette equalizer til ekstreme utslag som +12 på bass vil jeg tro gir veldig forvrengt lyd.
Jeg leste litt om dette på Tesla forumet og det virker som du får kompensert endringen greit hvis du reduserer de andre frekvensene og heller øker volumet litt.
Det må være mye bedre for lydbildet å heller øke bass moderat og så redusere de andre frekvensene.
Jeg hadde ikke ventet med å oppdatere pga lyd.
Sitat fra: oto på mandag 19. mars 2018, klokken 11:06
Noen flere som har innspill mht. endring av lydbildet etter oppdatering? Lurer på om jeg vil vente, og prioritere god lyd framfor god autopilot.
Merker ingen forskjell.
Sitat fra: k1 på fredag 16. mars 2018, klokken 14:13
Litt sent svar kanskje, men min stoppet lading under oppdateringen, men startet automatisk igjen etter.
Samme skjedde her ja, rakk ikke avbryte før den startet uansett.
Men kjørte 40 mil rett etter oppdatering, tur-retur Sandnes - Røldal, og kjørte nesten AP hele tiden. Solid nå!
Hadde bilen på service for 13. mars og de oppdaterte til 2018.10 9982696. Noen som vet hva det betyr i forhold til 2018.10.4? Er det forskjellige formater?
X100d
Sitat fra: Fish på onsdag 28. mars 2018, klokken 09:38
Hadde bilen på service for 13. mars og de oppdaterte til 2018.10 9982696. Noen som vet hva det betyr i forhold til 2018.10.4? Er det forskjellige formater?
X100d
Sikkert bug fix. Kan du please sjekke om lydanlegget e reparert igjen? Kan du stille bass til 12?
Jeg «oppgraderte» nylig til 8-steps equalizer. Mitt inntrykk er at lydbildet er uendret, dvs. at for et visst frekvensbånd er nå 4 det 6 var tidligere. De har nok bare redusert oppløsningen på justeringssliderne. Noe annet ville jo være særs snodig.
Sitat fra: prophan på fredag 16. mars 2018, klokken 20:18
Fikk 2018.10.4 installert idag.
ENDELIG er ap2 like bra til å holde filen som ap1.
Har kjørt 2 ganger tur/retur Bergen/Myrkdalen denne veka, og merker liten forskjell med 2018.10.4. I krappe høgresvinger kjem den av og til fortsatt litt over i feil kjørefelt, den tom. bråbremset da ein bil kom i mot i motgående felt. Einaste forbedring er at den ser ut til å ligge litt meir i midten i kjørefeltet og og ikkje så langt inn mot midtstripa som eg meiner den gjorde før.
Fikk 2018.12 i går.
Sitat fra: Øggen på onsdag 28. mars 2018, klokken 11:28
Sitat fra: Fish på onsdag 28. mars 2018, klokken 09:38
Hadde bilen på service for 13. mars og de oppdaterte til 2018.10 9982696. Noen som vet hva det betyr i forhold til 2018.10.4? Er det forskjellige formater?
X100d
Sikkert bug fix. Kan du please sjekke om lydanlegget e reparert igjen? Kan du stille bass til 12?
Bassen kan stilles til 8. Regner med at 8 er tilsvarende 12.
Nope :-1:
Heile lydbildet e forandra dessverre.
Både mengde bass, mengde lyd e totalt borte.
Misfornøyd med nedgraderinga.
Har selv 2018.12 nå og lyden er både lavere og flatere enn før, om dette ikke fikses i nyere software så var hele vitsen med bedre lydpakke borte.
Oppdatering har feilet 7 ganger på rad til meg. Ingen indikasjoner på feil med sensorer eller annet, det bare ikke lykkes. Har god nettilgang over LTE, men det vil seg bare ikke. Synes ikke det er så tragisk, ser jo at jeg unngår en del nedgraderinger som dere andre strever med..he he... ;D
Sitat fra: Charlie på mandag 02. april 2018, klokken 20:00
Oppdatering har feilet 7 ganger på rad til meg. Ingen indikasjoner på feil med sensorer eller annet, det bare ikke lykkes. Har god nettilgang over LTE, men det vil seg bare ikke. Synes ikke det er så tragisk, ser jo at jeg unngår en del nedgraderinger som dere andre strever med..he he... ;D
Ingen nedgraderinger her.. :+1:
Bare positivt, AP er champ og har ikke merket noe forskjell på lyden.
Min står alltid på wifi i garasjen...
Er det mange som har fått 2018.12? Min har enda ikke oppdatert
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sitat fra: prophan på søndag 08. april 2018, klokken 15:23
Er det mange som har fått 2018.12? Min har enda ikke oppdatert
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Leste noen rykter om at den var stanset inntil videre. Skal komme en 2018.14 som ikke er like variabel som 2018.12. Er rapporter som svært forskjellige resultater på 2018.12 som har ført til at den er stoppet. Dog. Jeg ser at en har fått oppdateringen i dag, men kan jo være en som har latt det vente til i dag.
Sitat fra: CaZpaH på søndag 08. april 2018, klokken 16:29
Sitat fra: prophan på søndag 08. april 2018, klokken 15:23
Er det mange som har fått 2018.12? Min har enda ikke oppdatert
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Leste noen rykter om at den var stanset inntil videre. Skal komme en 2018.14 som ikke er like variabel som 2018.12. Er rapporter som svært forskjellige resultater på 2018.12 som har ført til at den er stoppet. Dog. Jeg ser at en har fått oppdateringen i dag, men kan jo være en som har latt det vente til i dag.
Jeg har 2018.12 og den fungerer fint her
Ja. Den fungerer bra hos noen og så fungerer den dårligere hos andre.
Har foreløpig 2018.10.4. Og AP har blitt mer smooth, men sliter med en del fantombremsing. Noe som gjør at jeg ikke kan bruke det så mye lenger. Er ubehagelig at den brått bremser for intet, helt plutselig. Var ikke sånn før 2018.10.4....
Fikk 2018.14.2 i dag.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Fikk 2018.12 i forbindelse med utskifting av en cladding.
Hadde 2018.10.4 før dette. Syns fra 2018.10.4 så har bilen begynt hyppigere med «spøkelses-bremsing» ved kjøring med ACC eller AP. Skjer ofte på de samme plassene og oppleves som litt ekkelt da det bremsen ofte er brå.
Så disse plassene unngår jeg å bruke ACC og AP nå. Var ikke slik før 2018.10.4. Ganske irriterende :-(
Har fått 2018.14.2 for ei ukes tid siden. Oppdatert fra 2017.44 etter at dørsensorene plutselig begynte å virke igjen etter tørrvær og varmegrader i lengre tid...
Har kjørt en god del på AP/ACC nå, og har kun to ganger hatt fantomoppbremsing (samme sving i hver sin kjøreretning). Grunnen tror jeg kan være at den svingen der bilen har bremset opp er ekkel på vinterføre, og at de aller fleste som har kjørt der i vinter nok har bremset manuelt, og overstyrt evt. AP/ACC. Regner med det er registrert av systemet når data overføres til Tesla, og at den svingen er registrert med GPS-posisjon som "vanskelig". Det er ellers ingenting som tilsier at man skal bremse ned her på tørr vei.
Ellers fungerer AP mye bedre nå, jevnere flyt, mindre ping-pong (i praksis helt borte nå) og ligger normalt lenger til høyre i kjørefeltet. Dessverre må den bort å flørte litt med gulstripa av og til fremdeles, spesielt i ventresvinger, og da blir det å ta over manuelt når man møter bil i kurve.
Skulle vel egentlig registrert raskere respons på skjermen i bilen også, men har ikke lagt så mye merke til det egentlig.
Regnsensor er også nytt for min del nå, og må si at den fungerer overraskende bra basert på det jeg har lest om den tidligere. Kunne tenkt meg at den var litt mer følsom. Trinn 2 i dag burde være trinn 1, og så burde det leges inn et mer følsomt og nytt trinn 2. Ingen problem med febrilsk visking i tunnel slik som jeg har hatt på andre biler med tradisjonell sensor, har heller ikke hatt noen tilfeller der viskerfunksjon påvirkes/feiler pga. lysforhold slik som mange har rapportert om.
Vindsspyler- og vindusvisker-funksjon er også en fantastisk oppgradering fra 2017.44 til 2018.14.2. Nå spyles ruta rikelig selv i 80+ km/t, vindusviskere visker hele ruta (har fått nye pusserblad, så det hjelper også) uten striper og tørre/skitne felt.
Alt i alt er det nesten som å ha fått en ny og bedre bil. Og føler at ekstrakostnaden ved AP nå begynner å bli verdt det.
Min bremsing skjer på en lang rettstrekke inne i en tunnel. Eneste forklaringen på at systemet skal huske det er hvis noen har bremset pga. Trafikken. Uansett er situasjonen for min del ganske ekkel fordi det er en 80-sone og den bremser ganske brått. Og har jeg noen bak meg da så kan det bli ekkelt hvis de bak ikke følger med.
Jeg har også opplevd det i tunnel (det sørgående løpet av Auglendstunnelen på motorveien i Stavanger).
Som det blir sagt over her, bruker bilen erfaringdata fra andre førere?
Sitat fra: gr på onsdag 25. april 2018, klokken 13:33
Jeg har også opplevd det i tunnel (det sørgående løpet av Auglendstunnelen på motorveien i Stavanger).
Som det blir sagt over her, bruker bilen erfaringdata fra andre førere?
Jeg nekter å tro det. Greit nok at systemet «lærer» av bilparken for å bli bedre autonom, men ikke ned til så små detaljer som nedbremsing på enkelte plasser. Da blir systemet utrolig lett å sabotere. Tror heller det har med utfordringer kamera/radar opplever på de forskjellige plassene og programvaren som tolker input-data fra disse.
jeg har opplevd kraftig nedbremsing i Hell tunellen fra Værnes mot Trondheim. heldigvis var ingen bil bak meg, men jeg er litt skeptisk å aktivere AP inni tunellen nå...ellers funker det veldig bra, bortsett fra når det er sånne felt "lommer" uten stripper, og når det går fra ett til tofelt, da må jeg nesten deaktivere AP.
Enig, og derfor jeg spør. Køer starter jo ofte samme sted, så sånn sett kan det være fornuftig å roe farten, men hard oppbremsing hører jo ikke noen steds hjemme, og fartstilpasningen kan jo i så fall uansett gjøres tidsavhengig. Trenger ikke bremse for kø midt på natta. Sånn jeg har forstått det så kan derimot slike ting trigge et lite videoopptak av situasjonen, som bilen kan laste opp til Tesla for manuell gjennomgang. Det forutsetter selvfølgelig at man har tillatt datadeling (normalt skeptisk til det, men i dette tilfellet håper jeg alle gjør det for å bidra til at systemene blir best mulig).
Ser 2018.14.2 har en det restart på store skjermen, sikkert derfor ikke flere har fått den.
Ser også at 2018.16 har begynt å dukke opp...
Pr i dag har oppdatering feilet 9 ganger. Kun en gang etter utlevering i september 17 har jeg fått en oppdatering som har funket.
Bilen står tørt, god tilgang til LTE signal, og med lading på (prøvd uten lading også, og parkert bilen på ulike plasser).
Dagens oppdatering var allikevel litt merkelig. Jeg forsøkte to ganger å oppdatere den, men kom tilbake til bilen hvor "intet hadde skjedd". Tredje forsøket nå havarerte etter 20 minutter.
Ellers ingen feilmeldinger på bilen, alt funker.
Andre som opplever så mange mislykkede forsøk?
Ja. Fra vi fikk bilen i september 17 hadde vi etter mange forsøk kun en suksessfull oppdatering i november 17. Etter det feilet alle forsøk på oppdatering frem til vi fikk byttet sensorer i falkeving dørene. Da begynte ting å tikke, recent calls listen oppdaterte seg og software oppgradering gikk som en drøm selv på LTE.
Ikke minst tar endelig falkeving dørene hensyn til omgivelsene! Og AP som endelig kunne brukes. Den som roper høyest får først, og det er ofte det kan lønne seg å sjekke med andre servicesenter. 2 timers kjøretur veier opp mot mange ukers ventetid og du står fritt til å velge hvem du vil.
Sitat fra: Charlie på onsdag 25. april 2018, klokken 18:26
Pr i dag har oppdatering feilet 9 ganger. Kun en gang etter utlevering i september 17 har jeg fått en oppdatering som har funket.
Bilen står tørt, god tilgang til LTE signal, og med lading på (prøvd uten lading også, og parkert bilen på ulike plasser).
Dagens oppdatering var allikevel litt merkelig. Jeg forsøkte to ganger å oppdatere den, men kom tilbake til bilen hvor "intet hadde skjedd". Tredje forsøket nå havarerte etter 20 minutter.
Ellers ingen feilmeldinger på bilen, alt funker.
Andre som opplever så mange mislykkede forsøk?
Hei, ja opplevde det samme i lang tid. Dagens 2018.14.2 oppdatering kom etter rundt 10-15 mislykkede forsøk. Har hatt problemer med sensorene i FW dørene siden nyttår, og fikk SC time i mai (i januar). Så plutselig ser det ut til at sensorene fungerer igjen, og da gikk sw oppdateringen gjennom. Ser ut som om sensorene i dørene ikke likte vinteren og at tørt vårvær er tingen (er jo en dårlig kombinasjon i norge..).
Ta en tur innom et SC og få diagnose på bilen din (gjøres på drop in i Oslo - tok 5 min), det er nok mulig det er noe med sensorene dine også, og få satt opp time for bytte/rep.
Sitat fra: CaZpaH på søndag 08. april 2018, klokken 18:47
Ja. Den fungerer bra hos noen og så fungerer den dårligere hos andre.
Har foreløpig 2018.10.4. Og AP har blitt mer smooth, men sliter med en del fantombremsing. Noe som gjør at jeg ikke kan bruke det så mye lenger. Er ubehagelig at den brått bremser for intet, helt plutselig. Var ikke sånn før 2018.10.4....
Dette skjer også meg. Har dere lagt merke til hvor disse tingene skjer ?
Hvis du feks er i tunnel ? Eller over en bro ?
Det jeg tror skjer, er at bilen tar inn fartsgrensen til en vei som går over tunnelen eller under broen for så å forandre seg fort til ny fartsgrense og korrigere.
Jeg ser når dette skjer at maks fartsgrense forandres. Derfor bremser bilen.
Det skjer når veier overlapper tunnelen på GPS.
Dette har hvertfall eg sett en del ganger. Hvis flere merker det samme. Så er det kanskje forklaringen, og da burde man kunne være forberedt til en evt fix.
Lagt merke til fantombremsing i i tunnell fleire ganger men ikkje alltid, med kryssende vei over med lågare fartsgrense.
Har 10.4.
Fantombremsing på motorvei uten tunell elle bru, her. Virker ikke til å være helt konsekvent, men jeg sitter med en fot på wattpedalen de aktuelle stedene.
Har nettopp fått installert 2018.18 den kom kun 1 uke etter 2018.16. Ingen ny funksjonalitet i release notes. Må si at alt i MCU går raskt nå, nesten lynrask. switche mellom applikasjonene skjer instant. Spotify er rask, spoling etc skjer instant. kart i satelittmodus hakker mindre, eneste er at det røde symbolet for bilen hakker mye mer enn før, denne hakkingen kom med 2018.16 tror jeg. Samme hakking i appen faktisk.
Kan ikke føle noen forbedringer i AP, dessverre.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk