Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Carl Anton Stenling på Torsdag 15. ſeptember 2016, klokken 15:23

Tittel: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Carl Anton StenlingTorsdag 15. ſeptember 2016, klokken 15:23
Vi planlegger å installere lastbalanserte veggladebokser på jobben. Ser at Tesla har en rimelig veggladeboks (Tesla Wall Connector) som støtter enkel lastbalansering mellom fire veggladebokser.

Imidlertid er det fast type 2 kabel.

Er det noen som har brukt denne med overgangskabel til type 1, f.eks. Leaf?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: fredagTorsdag 15. ſeptember 2016, klokken 16:43
Vi planlegger å installere lastbalanserte veggladebokser på jobben. Ser at Tesla har en rimelig veggladeboks (Tesla Wall Connector) som støtter enkel lastbalansering mellom fire veggladebokser.

Imidlertid er det fast type 2 kabel.

Er det noen som har brukt denne med overgangskabel til type 1, f.eks. Leaf?

Kabel fra mode3 ladeboks til elbil skal gå uavbrutt fra ladeboks til elbil, uten adapter.

Det er ikke tillatt med type2-til-type1 adapter i henhold til mode3-standarden IEC 61851-1 punkt 6.3.3:

Sitat
Adaptors shall not be used to connect a vehicle connector to a vehicle inlet. A conversion adaptor from the socket outlet of the EVSE shall only be used if specifically designated and approved by the vehicle manufacturer or by the EVSE manufacturer.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Carl Anton StenlingTorsdag 15. ſeptember 2016, klokken 17:04
Interessant dersom overgangskabel type 2 til type 1 ikke er tillatt når det faktisk selges en del av disse.

Regner imidlertid med at det må være tillatt med løs kabel mellom EVSE og bilen slik at man kan veksle mellom type 2 og type 1 ved å bytte hele kabelen. Det utelukker jo Tesla Wall Connector siden man da behøver en veggladeboks med type 2 stikk.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: fredagTorsdag 15. ſeptember 2016, klokken 23:20
Interessant dersom overgangskabel type 2 til type 1 ikke er tillatt når det faktisk selges en del av disse.

Ja, det er jo litt interessant at noen norske elbiltilbehørsbutikker selger adaptere som ikke skal brukes.

Merk at det selvsagt er lov med type1-type2 ladekabel for å koble til ladebokser med type2-kontakt (uten integrert/tethered kabel).

Skal man sette opp en ladeboks som skal fungere for biler med både type1 og type2, så må man sette opp en ladeboks med type2 kontakt (uten integrert kabel).
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Rav4_EVFredag 16. ſeptember 2016, klokken 18:27
Sitat
Ja, det er jo litt interessant at noen norske elbiltilbehørsbutikker selger adaptere som ikke skal brukes.

Sier mye om seriøsiteten  ; :o
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: MaoTirsdag 20. ſeptember 2016, klokken 21:49
Sitat
Ja, det er jo litt interessant at noen norske elbiltilbehørsbutikker selger adaptere som ikke skal brukes.

Sier mye om seriøsiteten  ; :o
Det er forståelig at verken bilprodusenter eller produsenter av ladebokser vil gå god for adaptere produsert av andre, og da mangler nødvendig godkjenning etter regelverket. Det høver ikke nødvendigvis bety at slike adaptere er farlige. Men risikoen går jo over på brukeren selv i slike tilfeller.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Rav4_EVTirsdag 20. ſeptember 2016, klokken 22:27
Sitat
Det høver ikke nødvendigvis bety at slike adaptere er farlige.

Mest sannsynlig er de farlige, faktisk. Ladekabler og ladepunkter går om hverandre fordi de følger en standard. Dersom du lader en bil med 32A lader fra et 32A ladepunkt vil du ikke få full effekt fra en 20A løs ladekabel. Noen ladepunktprodusenter stopper lading i sin helhet også dersom denne kombinasjonen oppstår.

Bruker du derimot en slik jukseadapter er det fullt mulig å overbelaste dersom ladepunkt er 32A og bilen lader med 32A. At adapteret kanskje ikke er laget for mer enn 20 A blir ikke fanget opp.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TrekkoppbilTirsdag 20. ſeptember 2016, klokken 22:47
Det som blir en konvertering, er om du har en overgang fra type2 til sckuko, f.eks.

Om du har en overgangskabel fra type2 til type 1, så blir det ikke noe mer konvertering enn om du har en type2 til type 2 kabel, etter min mening. Det er en skjøtekabel mellom EVSE og bilen i begge tilfeller, og signaliseringen blir vel den samme i begge tilfeller.

Har man en skjøtekabel, som må brukes der man har type2-kontakt, så bryter man litt med logikken i standardene uansett: Bilen skal gi en motstandsverdi, som signaliserer hvor kraftig internkabling den har. Har du derimot en skjøtekabel mellom bilen og EVSE, så blir spørsmålet om kabelen skal gi motstandsverdi som forteller om dimensjoneringa på sjølve kabelen, eller om den skal gi motstandsverdi som kommer fra bilen. Det er fastsatt en resistans for 6mm2 32A kabel, og en annen for 2,5mm2 20A kabel. Med skjøtekabel brytes denne mekanismen, og ustyr fra ulike leverandører kan ha ulike løsninger.
Derfor blir det rot med type2-uttak som har kontakt i stedet for egen kabel.
Siden de fleste biler har type1-inntak, er det få type2-uttak som har egen kabel, men enn kontakt i stedet.
Når produsentene av EVSE leverer slike uttak, hvor man må bruke skjøtekabel, så har man vel gått god for bruk av kabelen.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: zypOnsdag 21. ſeptember 2016, klokken 12:06
Bilen skal gi en motstandsverdi, som signaliserer hvor kraftig internkabling den har.

Nei, dette er feil. Det finnes ingen mekanisme i standarden for å gjøre dette, og det er heller ikke noe poeng da internkablingen i bilen dimensjoneres etter hvor mye laderen i bilen maksimalt kan trekke.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: HenryJacOnsdag 21. ſeptember 2016, klokken 23:43
Tesla har jo Chademo adapter, ulovlig den da?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TrekkoppbilTorsdag 22. ſeptember 2016, klokken 01:06
Bilen skal gi en motstandsverdi, som signaliserer hvor kraftig internkabling den har.

Nei, dette er feil. Det finnes ingen mekanisme i standarden for å gjøre dette, og det er heller ikke noe poeng da internkablingen i bilen dimensjoneres etter hvor mye laderen i bilen maksimalt kan trekke.
Det er nå en del artikler som nevner dette for IEC 62196-standarden:

EVSE PP resistances Resistance, PP-PE    Max. current    Conductor size
Open, or ∞ Ω[60]    6 A    0.75 mm²
1500 Ω    13 A    1.5 mm²
680 Ω    20 A    2.5 mm²
220 Ω    32 A    6 mm²
100 Ω    63 A    16 mm²
50 Ω, or < 100 Ω[60]    80 A    25 mm²

At det ikke har noe poeng, skal jeg være helt enig i!

Da europeerene fant på type2, Mennekes-kontakten, så tok man i bruk den samme signaleringa som man hadde på type1 fra før i versjon SAE J1772-2009. Siden signaleringa er lik for type2 og type1-kontakter kan jeg ikke se at det er noen konvertering her, annet enn at det er ulike fysisk utforming på kontaktene, hvor den ene støtter 3-fase og den andre ikke gjør det.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Rav4_EVTorsdag 22. ſeptember 2016, klokken 09:52
J1772 (type 1) tillater ikke noen form for skjøtestykker. Her finnes det kun fast kabel fra ladepunkt til bil,
IEC 62196-2 (type 2) Tillater enten fastmontert kabel eller løs kabel som er kodet etter et signal som kalles PP. PP signalet tolkes av ladepunkt som enten reduserer eller nekter lading dersom løs kabel har lavere kapasitet enn ladepunktet.

Et ladepunkt med type 2 kontakt kan "se" hva slags kabel som tilkoblet, men kan ikke se eventuelle kabler som plugges inn etter denne.
Et kladepunkt med type 2 fast kabel vil aldri kunne "se" hva som er i andre enden av kabelen fordi kabelen er forutsatt plugget inn i bil og ikke inn i andre kabler eller overganger.

En slik jukseadapter må bygges med høyeste mulige kapasitet for å unngå overbelastning. Jeg har ikke sett at disse er dimensjonert for 63A enda.

Forøvrig har Teslas Chademoadapter ingenting å gjøre med denne problematikken. Dette handler alene om skruppelløse selgere som er mer opptatt av egen gevinst enn kundenes sikkerhet og elbilens omdømme.

For å gjøre det enkelt vil jeg sende en henvendelse til DSB som har myndighet til å gripe inn mot slikt.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: zypTorsdag 22. ſeptember 2016, klokken 13:25
Det er nå en del artikler som nevner dette for IEC 62196-standarden:

EVSE PP resistances Resistance, PP-PE    Max. current    Conductor size
Open, or ∞ Ω[60]    6 A    0.75 mm²
1500 Ω    13 A    1.5 mm²
680 Ω    20 A    2.5 mm²
220 Ω    32 A    6 mm²
100 Ω    63 A    16 mm²
50 Ω, or < 100 Ω[60]    80 A    25 mm²

At det ikke har noe poeng, skal jeg være helt enig i!

Da europeerene fant på type2, Mennekes-kontakten, så tok man i bruk den samme signaleringa som man hadde på type1 fra før i versjon SAE J1772-2009. Siden signaleringa er lik for type2 og type1-kontakter kan jeg ikke se at det er noen konvertering her, annet enn at det er ulike fysisk utforming på kontaktene, hvor den ene støtter 3-fase og den andre ikke gjør det.

Du har misforstått hva det er snakk om der. Motstanden mellom PP og PE sitter ikke i bilen, men i kabelen mellom ladeboks og bil, og indikerer hva den tåler. Ladeboks for løs kabel vil måle denne motstanden og begrense pilotsignalet tilsvarende.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TrekkoppbilTorsdag 22. ſeptember 2016, klokken 23:10
Ja, det kan se ut som du har rett, og jeg håper på det. Dette finner jeg på Wikipedia:
 PP does not connect between EV and EVSE.

Men jeg trur jeg har lest motstridene påstander andre steder.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TrekkoppbilTorsdag 22. ſeptember 2016, klokken 23:27
IEC 61851-1 ser ut til å være en kommersiell standard som man må betale for å lese.

Jeg mener det et feil av oss å bruke en sånn standard som definisjon på hva som er lov og ikke.

Vi kommer til å komme i en uheldig samfunnsutvikling, dersom vi må forholde oss til lover og regler som vi ikke kjenner til og som er hemmelige, eller som man må betale penger for  å få lese, og man kjenner heller ikke til hvem som har vedtatt dem, og det er standarder som typisk er utvikla av aktører som ikke har myndighet til å lage forskrifter.
Forvaltningsloven har heldigvis krav om offentligjøring av lover og regler.  Er de ikke offentlig tilgjengelig, mener jeg det er feil av oss å bry oss om disse reglene.

F.eks:
Det er jo umulig for oss som ikke har tilgang til standarden å vite hva som menes med adaptere i denne sammenheng.

Utrykk som Mode1, -2, -3 og -4 lading, mener jeg at det er uheldig at vi bruker på et forum som dette, hvis definisjonene ikke kan publiseres, og de er kun tilgjengelige for den som har betalt.
Man finner mange uforståelige forklaringer på hva disse modusene betyr, men det kan se ut som forklaringer som enkelte forfattere gjør med egne ord, uten at man kan gjengi kildene ord for ord, for da ville man bryte rettighetene. Og forklaringene man leser er kanskje skrevet av noen som heller ikke har tilgang til kildene, men man gjengir det man har lest andre gjengi med egne ord.

Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TrekkoppbilFredag 23. ſeptember 2016, klokken 00:21
Det man kan forholde seg til, er om produsenten av EVSE tillater at det plugges i en type2 til type1-kabel eller ikke.

Produsentene av type2 til type1-kabler skriver samsvarserklæring for ditt produkt, og oppgir hvilke standarder man har fulgt.

Det er opp til brukeren å bruke kabelen på en EVSE der produsenten av EVSE tillater det eller ikke. Om man bruker kabelen på utstyr som ikke er beregna på kabelen, så er det ikke den som solgte kabelen som har gjort noe ulovelig, men den som bruker den.

På enkelte offentlige ladeplasser brukes det type2-uttak, på tross av at type1-biler til tider har vært dominerende. Da vil jeg anta at det er lagt opp til at hver enkelt  har kabel som passer til din bil, og jeg vil bruke en type2 til type1-kontakt så lenge det ikke er skilt om at utstyret ikke skal brukes til det formålet.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: jkirkeboFredag 23. ſeptember 2016, klokken 02:50
IEC 61851-1 ser ut til å være en kommersiell standard som man må betale for å lese.

Jeg mener det et feil av oss å bruke en sånn standard som definisjon på hva som er lov og ikke.

NEK400 koster også penger. Det samme gjelder vel stort sett alle slike standarder og normer, også de som ikke har noe med strøm å gjøre slik som våtromsnormen.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Robert SundFredag 23. ſeptember 2016, klokken 07:33
Og det er en uting.

Det gjør risikoen for ekstremt skadelige svekkelser av demokratiet vårt slik som ISDS mer sannsynlig da det ser ut som "bare en til forordning som vi ikke kjenner innholdet i".

Det gjør at befolkningen mister eierskapet til normer og regler. Og respekten.

Og det gjør befolkningen unødvendig inkompetent. Det er ikke en god kombinasjon.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Rav4_EVLørdag 24. ſeptember 2016, klokken 10:00
Sitat
Det er opp til brukeren å bruke kabelen på en EVSE der produsenten av EVSE tillater det eller ikke. Om man bruker kabelen på utstyr som ikke er beregna på kabelen, så er det ikke den som solgte kabelen som har gjort noe ulovelig, men den som bruker den.

Her kommer nok markedsføringsloven inn i bildet sammen med produktansvarsloven.

Å markedsføre noe som ikke kan benyttes lovlig er ikke bra.
Å selge noe som er farlig er ikke bra.

Noe annet hadde det vært om produktet kunne brukes lovlig på annet vis. Det kan det ikke.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: RioMandag 26. ſeptember 2016, klokken 22:49
IEC 61851-1 ser ut til å være en kommersiell standard som man må betale for å lese.

Jeg mener det et feil av oss å bruke en sånn standard som definisjon på hva som er lov og ikke.

Vi kommer til å komme i en uheldig samfunnsutvikling, dersom vi må forholde oss til lover og regler som vi ikke kjenner til og som er hemmelige, eller som man må betale penger for  å få lese, og man kjenner heller ikke til hvem som har vedtatt dem, og det er standarder som typisk er utvikla av aktører som ikke har myndighet til å lage forskrifter.
Forvaltningsloven har heldigvis krav om offentligjøring av lover og regler.  Er de ikke offentlig tilgjengelig, mener jeg det er feil av oss å bry oss om disse reglene.

F.eks:
Det er jo umulig for oss som ikke har tilgang til standarden å vite hva som menes med adaptere i denne sammenheng.

Utrykk som Mode1, -2, -3 og -4 lading, mener jeg at det er uheldig at vi bruker på et forum som dette, hvis definisjonene ikke kan publiseres, og de er kun tilgjengelige for den som har betalt.
Man finner mange uforståelige forklaringer på hva disse modusene betyr, men det kan se ut som forklaringer som enkelte forfattere gjør med egne ord, uten at man kan gjengi kildene ord for ord, for da ville man bryte rettighetene. Og forklaringene man leser er kanskje skrevet av noen som heller ikke har tilgang til kildene, men man gjengir det man har lest andre gjengi med egne ord.



IEC har myndighet til å lage standarder, men de må jo vedtas.

Standarden kan kjøpes her:

http://release.standard.no/en/webshop/productcatalog/productpresentation/?ProductID=462753

Jeg er enig i at det er komplisert juridisk at man må betale for det, men det er knapt beregnet på menigmann. Det er produsentene av produktet som skal lese standarden, og skrive restriksjoner for bruk i veileding eller på produktet.

Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: Rav4_EVTirsdag 27. ſeptember 2016, klokken 08:38
Sitat
Er de ikke offentlig tilgjengelig, mener jeg det er feil av oss å bry oss om disse reglene.

Som forbruker trenger du ikke forholde deg til disse reglene. Det skal myndigheter som DSB ta seg av.

Derimot bør man etterspørre at produktet er CE merket. Dersom den ikke er det så bør det ringe en bjelle. Elbilhjelpens adapter kan ikke lovlig CE merkes.
Man trenger ikke som forbruker ha tilgang til, eller å forstå standardene. Kun et eneste merke :)

Det fordelaktige med standarden er at en er meget brukervennlig og ingen innstillinger kreves for å få ladet alltid med maksimal ladehastighet.

Elbilforeningen har utgitt flere publikasjoner der de forskjellige lademodus er publisert. Det skulle ikke være vanskelig å forholde seg til disse.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: O'hoolahaanOnsdag 08. Mai 2019, klokken 00:07
Hei

Dette er en tråd som begynner å bli noen år. Har prøvd å lese meg opp på saken men blir ikke noe klok.

Meg og fruen har en TMX 75D (2018) og Nissan Leaf (2013 mod). Vi flytter inn i nytt hus og jeg har fått i oppgave å sette opp lader. Vil helst kjøpe en Tesla wall connector men går det ann å bruke den for å lade leaf-en? Lovlig? Hvis ja, hvordan?

Eller anbefaler dere å sette opp noe annet?

Mvh en forvirret man i gaten!
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TBOnsdag 08. Mai 2019, klokken 00:20
- TMX 75D har type 2 kontakt.
- Nissan Leaf (2013 mod) har type 1.

 Tesla wall connector har fast kabel med type 2, som ikke passer i Leaf 2013. (Leaf 2018 har type 2)

Løsninger:
- benytte en type 2 til type 1 adapter, som tråden omtaler. Det vil fungere, men er ikke anbefalt eller godkjent.
  (går det virkelig galt kan forsikringselskapet bli ugrei om denne overgangen var årsaken. Neppe stor risiko, men det kan skje.)
- montere to ladebokser, en med type 2 og en med type 1 kabel.
- montere en ladeboks med type 2 kontakt, og ha to kabler som lader hver sin bil.
  EASEE og Viridian sin EcoLite er to eksempel - finnes mange andre.

Hvilke alternativ en skal velge..? Tja... Siste alternativ er nok det enkleste.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: offpistFredag 10. Mai 2019, klokken 23:22
En 2013 leaf lader vel maks med 16A.
Disse overgangene er gjerne 32A.  Skal vel litt til før det blir et problem her?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: TBLørdag 11. Mai 2019, klokken 00:27
En 2013 leaf lader vel maks med 16A.
Disse overgangene er gjerne 32A.  Skal vel litt til før det blir et problem her?
Hvilken utgave trådstarter kjenner jeg ikke til
Men, det var mulig å bestille Leaf med 6 kW lader som opsjon alt i 2013 ?
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: E_SLørdag 11. Mai 2019, klokken 03:36
Sannsynligheten for at noe går galt med en slik type 2 til type 1-adapter, såfremt man ikke mekker sammen noe skrot selv etter å ha tatt et par øl for mye, er mindre enn sannsynligheten for å vinne i Lotto to uker på rad. Hadde ikke hatt den minste betenkelighet med dette.

Leaf kunne fås med 32A-lader fra mini-faceliften som kom en gang i 2013. Har bilen fotbrekk kan den teoretisk ha 32A-lader. USA-Leaf etter denne 2013-oppdateringen har 32A-lader som standard, men det er relativt uvanlig på Europa-modeller.
Tittel: Sv: Tesla Wall Connector for Leaf?
Skrevet av: blomstersanſøndag 11. August 2019, klokken 19:21
skulle gjerne høre om det er noen som har en slik overgang fra Tesla wall connect type 2 til type 1 som kan måle motstanden mellom PP og jord på type 2 delen på adapteren?