Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: alhaage på mandag 05. september 2016, klokken 14:42

Tittel: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: alhaagemandag 05. september 2016, klokken 14:42
Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Vollis47mandag 05. september 2016, klokken 14:57
Dersom du lader med max 10 A og kabel og stikkontakt er i god stand, skal dette være en helt OK måte å lade på.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVmandag 05. september 2016, klokken 14:59
Nå er vel ikke brannfaren den største grunnen til å gå over til standardlisert lading på type 2.

Fordelene er at man ikke trenger en bærepose med overganger og skjøter, samt at man alltid får maksimal ladefart uten å måtte stille inn på noe.

Leste en reiseblogg for noen dager siden. Spørsmålet var hvor mye strøm man turte å stille inn for å lade gjennom natten og spenningen det ligger i om bilen var ladet til 100% om morgenen eller om sikringen hadde blåst i løpet av natten.

Lykke til med en tråd som blir en kilometer snart  :P.

Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVmandag 05. september 2016, klokken 15:11
Med 12 mil om dagen vil vel det snart dukke opp et annet problem hos deg.

Du rekker ikke å lade bilen opp i løpet av natten fordi vinter og kulde vil kreve mere energi på din kjøredistanse.

Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: fredagmandag 05. september 2016, klokken 16:52
Sitat fra: alhaage på mandag 05. september 2016, klokken 14:42
Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!

Du finner ikke noe tallmateriale på det.

Du finner klare anbefalinger om å bruke fastmontert mode3-ladeboks, der det er krav om at dette skal være tilkoblet en kurs dedikert kun for elbil-lading og med en jordfeilbryter type B:

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil (http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil)

Det er forbudt å sette opp nye 16A-kurser med schuko, når kursen skal brukes til lading av elbil. 10A er nå max for nye kurser med schuko. Eldre kurser er ikke sikrere enn nye kurser.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: pudderjagarmandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Ingeniørenmandag 05. september 2016, klokken 20:25
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.

Men neppe særlig lurt om du vil sove godt om natta....
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVmandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Riomandag 05. september 2016, klokken 22:09
Sitat fra: alhaage på mandag 05. september 2016, klokken 14:42
Det er litt frem og tilbake på forumet her om dette med lading fra vanlig stikk. (husholdning)

Det vil sikkert være bedre og sikrere å lade fra fastmontert boks, CEE etc, men hvilke tallmateriale finnes på dette? Hvor ofte er brannen starter av elbil som lader fra vanlig stikk? Jeg tenker at med dagens sikringsskap (iallefall de moderne), samt alskens elektronikk I ladekladdene som skal koble ut ved varmegang, hvor farlig er det egentlig å lade fra stikk som fast alternativ? Jeg kjører 12 mil om dagen, og lader fra medfølgende ladekladd hver kveld/natt. Noen som har noe mer enn synsing å komme med? Hard facts please!!

Det er ingen som fører statistikk over dette, for det er jo omtrent umulig.

Faktum er at jeg har sett svært mange brente kontakter (både støpsler og veggkontakter), inkl. en ny veggkontakt som ble overopphetet etter mindre enn en uke.

Som et MINIMUM bør du få byttet ut schuko med 16 A CEE blå industrikontakt.

Forutsatt at kursen er kraftig nok kan du da lade på 16 A også, 60% raskere enn 10 A.

En ladekladd koster da rundt 4000 kr.


Alternativt kan du sette opp en veggboks, som koster omtrent det samme og som også lar deg lade med 16 A (dersom kursen er 16 A).


(https://hafnohafslundno.blob.core.windows.net/files/omhafslund/presse/nyheter/Brent_stikk.png)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elbil-1mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Har ladet i 2 år hver natt på 16a på shuko på en utestikk med lokk forlagt med rør-i-rør anlegg fra 10år
Gammelt anlegg. Alt nytt for 10år
Siden.

Ikke antydning til varmgang noe sted. Har sjekket alt fra kontakt, ledning, sikring mm - ikke noe varmere enn andre ledninger.

Kanskje kunne jeg byttet til cee ,
Men jeg hadde en 25a 3-fas
Cee så jeg kjøpte
En sikringsboks/overgang til 16a shuko istedenfor (kostet noen hundrelapper)

Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

En 16A cee stikk med ny sikring og ledning er mer enn sikkert nok og koster en brøkdel.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: pudderjagarmandag 05. september 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.

Denne må du nok utdypa litt mer: Kva er annet bruk av ein shuko og kva er ikkje annet bruk.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: jkirkebomandag 05. september 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Og det gjelder jo i praksis alle offentlige ladestolper med 16A schuko. Noe det er ganske mange av ennå. Jeg lader MYE på 16A på slike offentlige plasser, har ennå ikke hatt trøbbel av betydning. Men konsekvensen ved trøbbel er også svært lav når det gjelder frittstående stålstolper eller kontakter på betongvegg uten brennbart materiale i nærheten. Jeg hadde ikke ladet med 16A fra schuko på trevegg hjemme.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Riomandag 05. september 2016, klokken 22:44
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Har ladet i 2 år hver natt på 16a på shuko på en utestikk med lokk forlagt med rør-i-rør anlegg fra 10år
Gammelt anlegg. Alt nytt for 10år
Siden.

Ikke antydning til varmgang noe sted. Har sjekket alt fra kontakt, ledning, sikring mm - ikke noe varmere enn andre ledninger.

Kanskje kunne jeg byttet til cee ,
Men jeg hadde en 25a 3-fas
Cee så jeg kjøpte
En sikringsboks/overgang til 16a shuko istedenfor (kostet noen hundrelapper)

Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

En 16A cee stikk med ny sikring og ledning er mer enn sikkert nok og koster en brøkdel.

Og jeg har brukt sikkerhetsbelte i over 30 år, uten å ha vært i en ulykke! Konklusjon: sikkerhetsutstyr er bortkastet, akkurat som brannforsikring på huset.

Elbillading er forskjellig fra annet bruk av strøm. Det er ingen annen last som trekker 2,3 kW (gjerne fra en utendørs kontakt, med vektbelastning av en ladekladd) gjerne over 10 timer i strekk.

Det gjør ikke varmeovner, det gjør ikke varmtvannsberedere, det gjør ikke ovner, vaskemaskiner eller annet.

Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Riomandag 05. september 2016, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. september 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Og det gjelder jo i praksis alle offentlige ladestolper med 16A schuko. Noe det er ganske mange av ennå. Jeg lader MYE på 16A på slike offentlige plasser, har ennå ikke hatt trøbbel av betydning. Men konsekvensen ved trøbbel er også svært lav når det gjelder frittstående stålstolper eller kontakter på betongvegg uten brennbart materiale i nærheten. Jeg hadde ikke ladet med 16A fra schuko på trevegg hjemme.

Men kontaktene i offentlige ladestolper skiftes jo ut ganske ofte. De er også mer "industrielle" enn en vanlig hjemmeveggkontakt.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Elmomandag 05. september 2016, klokken 22:46
Sitat fra: Rio på mandag 05. september 2016, klokken 22:09
(https://hafnohafslundno.blob.core.windows.net/files/omhafslund/presse/nyheter/Brent_stikk.png)

Den der er vel forårsaket av lynnedslag og ikke for høyt strømtrekk ?!!
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Riomandag 05. september 2016, klokken 22:50
Elmo: Det kan stemme.

Denne er fra en VVB:

(http://www.elsikkerhetnorge.no/Portals/0/Bilder/Pressebilder/CIMG1572.JPG?timestamp=1423837211325)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Jejlmandag 05. september 2016, klokken 22:54
Når kom egentlig de nye reglene om shuko?
En elektriker ordnet det slik at en kabel fra garasjen gikk rett til sikringsskapet, og er sikret med 10A shuko. Før gikk kabelen via samme stikk som vaskemaskinen, og var sikret med samme sikring. (Eneste som de sparte på å gjøre det slik som den var i utgangspunktet var en sikring, for kabelen var lang nok til å rekke til sikringsskapet)
Mener han gjorde dette i nov 2014.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Elmomandag 05. september 2016, klokken 23:03
Sitat fra: Rio på mandag 05. september 2016, klokken 22:50
Elmo: Det kan stemme.

Denne er fra en VVB:

(http://www.elsikkerhetnorge.no/Portals/0/Bilder/Pressebilder/CIMG1572.JPG?timestamp=1423837211325)

Hovedproblemet med VVB shuko er vel faktisk at de ikke røres. Anbeflaes å trekke dem ut minst en gang i halvåret for å "pusse" litt.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffelmandag 05. september 2016, klokken 23:25
Sitat fra: Jejl på mandag 05. september 2016, klokken 22:54
Når kom egentlig de nye reglene om shuko?
Mener han gjorde dette i nov 2014.
Juni 2014.
Men det er vel lenger siden, at det ble slutt med å koble varmtvann beholdere med effekt over 2kW via stikkontakt.

Ikke alt som er lovlig er det mest fornuftige valg.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: jkirkebomandag 05. september 2016, klokken 23:38
Sitat fra: Rio på mandag 05. september 2016, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. september 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Og det gjelder jo i praksis alle offentlige ladestolper med 16A schuko. Noe det er ganske mange av ennå. Jeg lader MYE på 16A på slike offentlige plasser, har ennå ikke hatt trøbbel av betydning. Men konsekvensen ved trøbbel er også svært lav når det gjelder frittstående stålstolper eller kontakter på betongvegg uten brennbart materiale i nærheten. Jeg hadde ikke ladet med 16A fra schuko på trevegg hjemme.

Men kontaktene i offentlige ladestolper skiftes jo ut ganske ofte. De er også mer "industrielle" enn en vanlig hjemmeveggkontakt.

Kanskje, men mange ladeplasser er bare en vanlig Elko på betongvekk i et P-hus eller lignende.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffelmandag 05. september 2016, klokken 23:52
De fleste elektriske branner starter i apparater, dvs komfyrer kokeplater, vaskemaskiner radio tv osv.

Når det gjelder den faste installasjonen er vanligste brannkilde en vanlig stikkontakt.

Nå er vi så heldige at jordfeilbryteren i tillegg til å beskytte mot støt også stopper mange branntilløp.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 06. september 2016, klokken 07:20
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Har ladet i 2 år hver natt på 16a på shuko på en utestikk med lokk forlagt med rør-i-rør anlegg fra 10år
Gammelt anlegg. Alt nytt for 10år
Siden.

Ikke antydning til varmgang noe sted. Har sjekket alt fra kontakt, ledning, sikring mm - ikke noe varmere enn andre ledninger.

Kanskje kunne jeg byttet til cee ,
Men jeg hadde en 25a 3-fas
Cee så jeg kjøpte
En sikringsboks/overgang til 16a shuko istedenfor (kostet noen hundrelapper)

Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

En 16A cee stikk med ny sikring og ledning er mer enn sikkert nok og koster en brøkdel.

Sikker på at du trekker 16A da - de fleste kladder som følger bilen trekker kun 10A ?

Klart dog det kan gå bra. Vi har 30 ladeplasser på jobb med schuko kontakter som trekker fra 16A og nedover lastballansert. Har ikke sett eller hørt noe om noe slag problemer med disse i de 5 år de har vært i bruk. De står i kald garasje som tidvis er ganske fuktig.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 08:29
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. september 2016, klokken 07:20
Klart dog det kan gå bra. Vi har 30 ladeplasser på jobb med schuko kontakter som trekker fra 16A og nedover lastballansert.
Jeg tror vi trygt kan si at Schuko og lastbalansering er inkompatible begreper.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 06. september 2016, klokken 08:30
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.

Denne må du nok utdypa litt mer: Kva er annet bruk av ein shuko og kva er ikkje annet bruk.

Viser til et innlegg fra Homecast:

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Sammenlignes litt med en garasje som har blitt brukt til parkering av biler som plutselig har blitt gjort om til bilvaskehall og lignende. Før ikke fare for sprut, nå må alt være minst IP44 pga endring av bruk.
Nytter ikke da å si at det var montert tidligere og at alt da er ok.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. september 2016, klokken 09:04
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:30
Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Det blir vel litt feil, elbiler kom lenge før NEK 400:2014 trådte i kraft. De første tvillingene kom med 16A ladekabel i 2011, om man da installerte en schuko for å lade med 16A er det helt lovlig i bruk. For ikke å snakke om alle modellene som kom lenge før tvillingene.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 06. september 2016, klokken 09:20
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

Om du mener det er totalt bortkastet med fastmontert løsning skyldes nok det måten du ser på anskaffelsen.
Personlig regner jeg med å kjøre elbil de neste tiårene. Er 5000,- fordelt på en levetid på kanskje 20 år mye?
Er 5000,- mye mtp. at du da kan ha din vanlige ladekabel liggende fast i bilen og slippe situasjoner hvor du trenger kabelen på farten, men har glemt den?
Er 5000,- mye ift. bittelitt bedre søvn om natten/tryggere opplegg?
Er 5000,- mye ift at du fordeler slitasje på ladeutstyr mellom flere ladekabler og dermed nær fordobler levetiden?
Er 5000,- en stor andel av bilens pris?
Osv...

Om man har bestemt seg for at man ikke skal bruke en krone på ladeutstyr mener jeg man bør tenke seg om en gang til. Det er så utrolig mange gode grunner til å gjøre opplegget skikkelig hjemme. Og omtrent ingen grunner til å droppe annet enn manglende vilje til å betale.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: pudderjagartirsdag 06. september 2016, klokken 10:20
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:30
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. september 2016, klokken 21:49
Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. september 2016, klokken 19:42
Men eldre kursar med 16A shuko er lov å bruke.
Bare dersom disse er lagt opp for elbillading i utgangspunktet.

Er den installert for et annet formål, kalles det "endret bruk" og skal tilfredsstille nye krav.

Denne må du nok utdypa litt mer: Kva er annet bruk av ein shuko og kva er ikkje annet bruk.

Viser til et innlegg fra Homecast:

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Sammenlignes litt med en garasje som har blitt brukt til parkering av biler som plutselig har blitt gjort om til bilvaskehall og lignende. Før ikke fare for sprut, nå må alt være minst IP44 pga endring av bruk.
Nytter ikke da å si at det var montert tidligere og at alt da er ok.

Du er nok litt hard på labben her når da gjeld å tolke denne regelen. Den gjeld når du endrar bruk av rommet frå f.eks stue til bad eller kjøkken. Å påstå at da er endra bruk når du går frå garasje til garasje er nok litt for strengt bere fordi du byttar bil. Ein bil med ladekladd som er levert orginalt trekkje ikkje meira enn 10A.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 11:33
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:20
Du er nok litt hard på labben her når da gjeld å tolke denne regelen.
Jeg er nok enig i at dette er å trekke det for langt. Du har lov til å koble deg til en hvilken som helst jordet Schuko kontakt og belaste den til sikringen ryker.
Men ikke alle Schukokontakter vil tåle det, og det kan bli mer som ryker.

Noen lærer av erfaring, de smarte lytter til de med erfaring, og begrenser seg.

Noen er til og med så intiligente at de følger rådene fra det mest kompetente fagmiljøene DSB og NEK som anbefaler en fastmontert ladestasjon.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 06. september 2016, klokken 12:40
Slik som jeg har lest og referert Homecasts tidligere innlegg så vil en kurs som lyder slik:

"Utvendig stikk til elbillading" være lovlig
også for fremtiden der den er 16A

"Utvendig stikk til motorvarmer" fanges opp av punktet "endret bruk" og bør da tilpasses NEK400:2014 eller nyere.

Ellers så stiller jeg meg bak resten av Griffels innlegg.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 12:48
Jeg kan være enig i at dersom den er satt opp spesielt for motorvarmer, at dette er relevant. Spesielt aktuelt i borettslag.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
Jeg har ofte stilt meg samme spørsmål som TS gjør.

Alle kan forstå at det er en viss risiko med strøm som er innlagt i et hus, og regler knyttet til dette. Problemet er at ingen klarer å gi en skikkelig forklaring på hvorfor elbil skal være spesielt risikofylt. Enkelte er ekstreme til å krisemaksimere, som når Elbilforeningen og elektrikere som lever av å montere ladestasjoner går sammen: https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk. Ikke særlig troverdig.

Hvis noen erstatter sikringene med spiker, eller har råttent ledningsnett kan jeg også forstå at det blir trøbbel. Men jeg ser frem til den dagen noen kan forklare meg hvorfor en fungerende, ordinær schuko kan utgjøre en risiko når den brukes til å lade bilen.




Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 13:22
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk.
Før eller senere vil nok heldigvis i de fleste tilfelle bety senere.
Jeg har ikke hatt noen nytte av å kjøre med sikkerhetsbelte, og har hatt sertifikat i over 50år, men det kan være lurt å bruke det alikevell, for før eller senere...  (Første bilen min hadde ikke sikkerhetsbelte så jeg kunne si som "elbil1" "jeg har kjørt bil i over 10 år uten sikkerhetsbelte og er ikke skadet eller død så å bruke penger på belte er fulstendig bortkastet.")

Dersom et stort antall elbiler alle lader med 16A fra vanlig stikkontakt vil det forårsake noen branner, men det betyr ikke at det vil ramme akkurat deg.

De fleste branner med elektrisk årsak i fast installasjon skylles feil i stikkontakt. Det var ca. 20 i året før elbilenes tid og når en vet at rissiko øker med antall, effekt og varighet.....

(I tillegg til disse 20 kommer et større antall mindre branner som ble slukket av beboere hvor brannvesen ikke ble tilkalt.)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 06. september 2016, klokken 13:42
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:22
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk.
Før eller senere vil nok heldigvis i de fleste tilfelle bety senere.
Jeg har ikke hatt noen nytte av å kjøre med sikkerhetsbelte, og har hatt sertifikat i over 50år, men det kan være lurt å bruke det alikevell, for før eller senere... 

Dersom et stort antall elbiler alle lader med 16A fra vanlig stikkontakt vil det forårsake noen branner, men det betyr ikke at det vil ramme akkurat deg.

De fleste branner med elektrisk årsak i fast installasjon skylles feil i stikkontakt. Det var ca. 20 i året før elbilenes tid og når en vet at rissiko øker med antall, effekt og varighet.....


Du har tydligvis greie på disse tingene, det har ikke jeg.
Men jeg vet at det er 10-12 000 trafikkulykker i Norge pr år, så jeg er kanskje ikke helt overbevist om bilbeltebruk er en helt presis sammenligning? Alle har sett en bilulykke eller kjenner noen som er rammet.

Hvis det var 20 branner med elektrisk årsak før elbilens tid, hvor mange er det nå? Og hvor mange av disse skyldes nedslitte el anlegg?

Jeg ser på mitt hus som ble bygget i 2014, at det er utrolig mye mer sikringer og vern enn det var for 20 år siden. I tillegg er det jo ulike former for temperatur følere og mekanismer i ladekladder og elbiler som er ment å beskytte.

Jeg har hørt om Teslaen som brant på Brokelandsheia, men det var jo så langt fra Schuko som man kan komme.

Opplys meg gjerne med fakta.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elbil-1tirsdag 06. september 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:20
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

Om du mener det er totalt bortkastet med fastmontert løsning skyldes nok det måten du ser på anskaffelsen.
Personlig regner jeg med å kjøre elbil de neste tiårene. Er 5000,- fordelt på en levetid på kanskje 20 år mye?
Er 5000,- mye mtp. at du da kan ha din vanlige ladekabel liggende fast i bilen og slippe situasjoner hvor du trenger kabelen på farten, men har glemt den?
Er 5000,- mye ift. bittelitt bedre søvn om natten/tryggere opplegg?
Er 5000,- mye ift at du fordeler slitasje på ladeutstyr mellom flere ladekabler og dermed nær fordobler levetiden?
Er 5000,- en stor andel av bilens pris?
Osv...

Om man har bestemt seg for at man ikke skal bruke en krone på ladeutstyr mener jeg man bør tenke seg om en gang til. Det er så utrolig mange gode grunner til å gjøre opplegget skikkelig hjemme. Og omtrent ingen grunner til å droppe annet enn manglende vilje til å betale.

500,- til bytte av stikkontakt til CEE er like sikkert og bra nok.

Sikringen ryker før det blir brann.(noe som ikke er mer sannsynlig enn at noe annet elektrisk begynner å brenne)

Hvor mange lader mobilen om natta? Mye større risiko det...
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 14:11
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:42
Hvis det var 20 branner med elektrisk årsak før elbilens tid, hvor mange er det nå? Og hvor mange av disse skyldes nedslitte el anlegg?
Er kontakten i god stand tåler den strømmen, alle har sin bakgrunn i at ikke alt er i orden. Men fysikken er grei varmeutviklingen i en dårlig kontakt øker med kvadratet av strømmen.
20 var på grunn av feil i stikkontakt. + mange med ukjent årsak.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 14:15
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:03
Hvor mange lader mobilen om natta? Mye større risiko det...
Bare fordi det er fler av dem.
Hadde det vært like mange elbiler som lader med 16A fra Schuko som mange her anbefaler ville nok det gjordt et tydelig utslag på statistikken.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: TorRtirsdag 06. september 2016, klokken 15:19
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
Jeg har ofte stilt meg samme spørsmål som TS gjør.

Alle kan forstå at det er en viss risiko med strøm som er innlagt i et hus, og regler knyttet til dette. Problemet er at ingen klarer å gi en skikkelig forklaring på hvorfor elbil skal være spesielt risikofylt. Enkelte er ekstreme til å krisemaksimere, som når Elbilforeningen og elektrikere som lever av å montere ladestasjoner går sammen: https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk. Ikke særlig troverdig.

Hvis noen erstatter sikringene med spiker, eller har råttent ledningsnett kan jeg også forstå at det blir trøbbel. Men jeg ser frem til den dagen noen kan forklare meg hvorfor en fungerende, ordinær schuko kan utgjøre en risiko når den brukes til å lade bilen.

Lading med schuko kan utgjøre risiko, for eksempel om ledningene inne i kontakten har dårlig kontakt, om klemmene som kniper rundt pinnene på støpselet begynner å bli slappe, slik at kontaktflaten er mindre enn den burde være, noe som igjen gir større varmeutvikling enn om kontakten hadde vært "OK". Med andre ord kan schuko være en risiko dersom det er noe galt med den. Det samme gjelder selvfølgelig støpselet.

Jeg vet om noen som har ladet med 16A på schuko nesten daglig i tre år, der kontakt og støpsel ikke blir varmt i det hele tatt. Det er mer "lunk" i kabelen som forsyner stikkontakten.

Når jeg anbefaler kolleger og bekjente å installere en fast "ladestasjon", argumenterer jeg med at den er enklere å bruke og gir kjappere lading (16A mot 10A med kladden). Argumenter med mekanisk belastning og brannfare får bare folk til å se ut som spørsmålstegn. At noe er praktisk å bruke og gir kjappere lading, selger bedre.

Elbilforeningen gjør nok en god jobb, men det er uten tvil rom for forbedring når det gjelder hva som kommuniseres og hvordan. Formuleringer som "De fleste elbilene har hurtiglading der du kan fylle opp batteriet til 80 prosent i løpet av 15-20 minutter. Det kommer stadig flere hurtigladere rundt om i landet. Enkelte elbilmodeller kan også lade raskere på fleksiladere", gir ikke nødvendigvis en "aha!"-opplevelse for en potensiell elbilkjøper. Det samme gjelder gode råd som: Om vinteren går rekkevidden ned mot det halve i verste fall. Ekstrautstyr som varmepumpe, varme i frontrute og rattvarme være gull verdt for å spare strøm til framdrift. Sånn er det, og det får heller være at du ikke skjønner hvorfor  ::)



Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 06. september 2016, klokken 15:52
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:00
Jeg har ofte stilt meg samme spørsmål som TS gjør.

Alle kan forstå at det er en viss risiko med strøm som er innlagt i et hus, og regler knyttet til dette. Problemet er at ingen klarer å gi en skikkelig forklaring på hvorfor elbil skal være spesielt risikofylt. Enkelte er ekstreme til å krisemaksimere, som når Elbilforeningen og elektrikere som lever av å montere ladestasjoner går sammen: https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

I artikkelen slås det faktisk fast at huset vil brenne ned før eller senere om man lader fra vanlig stikk. Ikke særlig troverdig.

Hvis noen erstatter sikringene med spiker, eller har råttent ledningsnett kan jeg også forstå at det blir trøbbel. Men jeg ser frem til den dagen noen kan forklare meg hvorfor en fungerende, ordinær schuko kan utgjøre en risiko når den brukes til å lade bilen.

For helt vanlige ting som vaffeljern og støvsugere fungerer Schuko utmerket. Av produkter som kommer nærmest en elbillading er varmtvannsberedere. Høy effekt over lang tid.

Erfaring med beredere er at disse for ofte er skyld i brann. Man kan gjerne problematisere både ladekladdens tyngde og hypping inn/utkobling men så mye man vet om brann i tilknytning til beredere så er dette en økt fare.

I tillegg til dette bakteppe har også "brødristerkontakten" flere andre bakdeler som jeg gjerne gjentar. Ingen mulighet for lastbalansering. Ingen "plug'n play". Du må selv finne ut hvor høy ladefart som kan benyttes. Du trenger en dyr "klump" som henger utenfor bilen og kan være av interresse for kriminelle.
Et marked fullt av produkter som ikke oppfyller krav til sikkerhet og kvalitet. Mange produkter kan plugges i ujordede kontakter uten at disse sperrer for lading.

At bransjen og elbilforeningen går sammen om folkeopplysning er meget viktig for elbilens fremtid. Som hendelsen på Brokelandsheia har vist er det lite rom for ulykker rundt elbilen før mobben tar av.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 06. september 2016, klokken 17:07
Det jeg egentlig sitter igjen med etter å ha lest fra de som kan litt, er at ødelagt og slitt utstyr er en risiko, samt at schuko er mer utsatt for slik slitasje enn mer robuste alternativer. Men schucko i tipp topp stand kan jeg ikke se at utgjør noen risiko i seg selv?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtirsdag 06. september 2016, klokken 17:53
Selv om lading på 16 A med schuko kan gå greit lenge så er det neppe å anbefale - helt uavhengig av hva som måtte være lovlig i gammel installasjon. 16 A er såpass høy strøm at det skal lite til før man får varmgang.

I private hjem er nok risikoen begrenset dersom man kontrollerer for varmgang jevnlig. Imidlertid skal man også være sikker på at koblingsbokser etc. på vei til sikringsskapet tåler strømstyrken.

Ved offentlige ladepunkter er risikoen for varmgang vesentlig større pga. slitasje og man kan få seg en overraskelse allerede ved første forsøk på å trekke 16 A.

Hvis man skal lade på schuko så bør man ikke over 10 A (8 A kontinuerlig).
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Ferrytirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Denne 10 (8) A som det stadig refereres til, hva menes egentlig? Er 10 A greit eller er det ikke? Hvis ikke så burde ladekladdene komme som 8 A, ikke som 10 A. Og kursene burde sikres med 8 A.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Mazzbottirsdag 06. september 2016, klokken 18:01
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:20
Sitat fra: elbil-1 på mandag 05. september 2016, klokken 22:13
Ja - det KAN bli brann i alle typer lwdninger og elektrisitet i et hus - men å skulle bruke 4-5000,- eller mer for å få
En såkalt ladestasjon - er etter min mening fullstendig bortkastet.

Om du mener det er totalt bortkastet med fastmontert løsning skyldes nok det måten du ser på anskaffelsen.
Personlig regner jeg med å kjøre elbil de neste tiårene. Er 5000,- fordelt på en levetid på kanskje 20 år mye?
Er 5000,- mye mtp. at du da kan ha din vanlige ladekabel liggende fast i bilen og slippe situasjoner hvor du trenger kabelen på farten, men har glemt den?
Er 5000,- mye ift. bittelitt bedre søvn om natten/tryggere opplegg?
Er 5000,- mye ift at du fordeler slitasje på ladeutstyr mellom flere ladekabler og dermed nær fordobler levetiden?
Er 5000,- en stor andel av bilens pris?
Osv...

Om man har bestemt seg for at man ikke skal bruke en krone på ladeutstyr mener jeg man bør tenke seg om en gang til. Det er så utrolig mange gode grunner til å gjøre opplegget skikkelig hjemme. Og omtrent ingen grunner til å droppe annet enn manglende vilje til å betale.

500,- til bytte av stikkontakt til CEE er like sikkert og bra nok.

Sikringen ryker før det blir brann.(noe som ikke er mer sannsynlig enn at noe annet elektrisk begynner å brenne)

Hvor mange lader mobilen om natta? Mye større risiko det...

Vi har CEE på jobben 2 stk . Men for å lade der så har jeg kjøpt en overgang fra jula .. Lader på shucko uansett .. man må bla opp flere tusen kr for å kjøpe en ladekabel med cee på enden . Sier bare at det egentlig er unødvendig med cee .
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtirsdag 06. september 2016, klokken 18:21
Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Er 10 A greit eller er det ikke? Hvis ikke så burde ladekladdene komme som 8 A, ikke som 10 A. Og kursene burde sikres med 8 A.

En kurs som er sikret med 10 A kan vanligvis belastes kun med 8 A kontinuerlig. En 10 A sikring kan altså løse ut hvis den blir belastet med 10 A over lang tid. Nye ladekladder gir derfor vanligvis kun 8 A.

Lading på inntil 10 A med schuko er normalt greit, men man bør forsikre seg om at kursen er dedikert til lading. Delte kurser med koblingbokser, lamper, stikkontakter etc. på veien til sikringsskapet øker risiko. Det anbefales at en elektriker ser over kursen selv om man ikke skal gjøre noen endring.

Som permanent løsning er imidlertid veggladeboks å foretrekke.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. september 2016, klokken 18:51
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:53
Selv om lading på 16 A med schuko kan gå greit lenge så er det neppe å anbefale - helt uavhengig av hva som måtte være lovlig i gammel installasjon. 16 A er såpass høy strøm at det skal lite til før man får varmgang.

I private hjem er nok risikoen begrenset dersom man kontrollerer for varmgang jevnlig. Imidlertid skal man også være sikker på at koblingsbokser etc. på vei til sikringsskapet tåler strømstyrken.

Ved offentlige ladepunkter er risikoen for varmgang vesentlig større pga. slitasje og man kan få seg en overraskelse allerede ved første forsøk på å trekke 16 A.

Hvis man skal lade på schuko så bør man ikke over 10 A (8 A kontinuerlig).

På en annen side er ikke strømstyrke noen garanti. Jeg lader en hel masse på 16A på offentlige schuko-ladepunkter, har ennå ikke hatt noen problemer. Men da jeg ladet med 5A (!) på et motorvarmeruttak utenfor et hotell i Stockholm i 3 døgn i strekk fikk jeg nesten brannsår av å ta på stikket etterpå. Det var rett og slett grisevarmt, rett før nedsmelting.

Moral: Tilstand på stikk betyr mer enn strømstyrke, selv om høy strømstyrke selvsagt forsterker problemet.

I en lukket stålstolpe synes jeg det er like greit at et dårlig stikk smelter ned av 16A fremfor at det får stå og bli så slitt at det også smelter ned av 10A til slutt. Min 16A adapter kan jeg enkelt bytte støpselet på, det er mer jobb på en original 10A ladekabel.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. september 2016, klokken 18:53
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:21
Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Er 10 A greit eller er det ikke? Hvis ikke så burde ladekladdene komme som 8 A, ikke som 10 A. Og kursene burde sikres med 8 A.

En kurs som er sikret med 10 A kan vanligvis belastes kun med 8 A kontinuerlig. En 10 A sikring kan altså løse ut hvis den blir belastet med 10 A over lang tid. Nye ladekladder gir derfor vanligvis kun 8 A.

Det er feil, for det første skal en 10A kurs tåle 10A kontinuerlig (hvis ikke kan du reklamere til elektrikeren), for det andre er det ingen elbiler som leveres med 8A ladekabler. Noen fikk slik med sin nye Leaf, men det var feil og de ble etterhvert byttet til 10A.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:53
Det er feil, for det første skal en 10A kurs tåle 10A kontinuerlig
Og en 16A kurs skal tåle 16A kontinuerlig?

Edit: OT spørsmål - jeg har Schneider c60B "kombivern" i sikringsskapet mitt. Er det A, B vern eller noe helt annet?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtirsdag 06. september 2016, klokken 19:22
I forhold til hvorvidt en 10 A kurs vil tåle 10 A kontinuerlig uten at sikringen løser ut så må det tas hensyn til kjøling i sikringsskapet. For eksisterende kurser som ikke opprinnelig var beregnet for elbillading vil man kunne oppleve at 8 A kontinuerlig er det som kan belastes over tid. DSB har jo da også anbefalt maks. 8 A kontinuerlig.

Hvor mye nye ladekladder levert sammen med biler belaster varierer. I vår ble noen levert med 8 A, mens min gamle Leaf-kladd drar om lag 9,5 A.

Tenker uansett at dersom man skal gi et enkelt råd så er det å begrense lading på schuko til maksimalt 10 A og kontrollere at kursen har god tilstand.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Elmotirsdag 06. september 2016, klokken 19:25
Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:58
Denne 10 (8) A som det stadig refereres til, hva menes egentlig?  . . . . .

Enda en som gikk i solbrille-fella ;)   Et mellomrom før høyre-parantesen må til.
Da blir det sånn:
                             Denne 10 (8 ) A som det stadig refereres til, hva menes egentlig? 
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Riotirsdag 06. september 2016, klokken 19:42
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:29
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. september 2016, klokken 07:20
Klart dog det kan gå bra. Vi har 30 ladeplasser på jobb med schuko kontakter som trekker fra 16A og nedover lastballansert.
Jeg tror vi trygt kan si at Schuko og lastbalansering er inkompatible begreper.

Tja... 50% av kontaktene er på fra 08:00 til 12:00, og de andre 50% fra 12:00 til 16:00! :D
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 20:14
Sitat fra: Rio på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:42
Tja... 50% av kontaktene er på fra 08:00 til 12:00, og de andre 50% fra 12:00 til 16:00! :D
Det er vel drøyt å kalle det for balansering, rasjonering er nok mer presist. :)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elbil-1tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:07
Det jeg egentlig sitter igjen med etter å ha lest fra de som kan litt, er at ødelagt og slitt utstyr er en risiko, samt at schuko er mer utsatt for slik slitasje enn mer robuste alternativer. Men schucko i tipp topp stand kan jeg ikke se at utgjør noen risiko i seg selv?

nettopp det jeg også ville formidle.

et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" ute på veggen - utgjør ingen større eller mindre risiko avhengig av "ladekontakten". Risikoen er den samme uansett valg av "ladekontakt".

Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Dersom man da plugger inn og ut av denne kontakten hver dag, vil den slites og over tid bli dårlig.

Men en ny shuko er 100% ok til å lade med, også i flere timer med 16A, så vidt jeg skjønner.

Skal man da putte noen ekstra kroner i å sikre selve "ladekontakten" ute på veggen kan man gå opp til en CEE, som har mer robust mekanikk og tåler inn-og-ut plugging bedre.

En fast tilplugget ladekabel med kladd, der kladden er hengt opp fast, så den ikke ramler ned - kan jeg ikke se at skulle være noe dårligere enn en fast installert ladestasjon. (der kabelen bare er festet med skruklemmer inni boksen istedenfor plugget inn i kontakten) Noen velger jo å ha kabelen som følger med bilen fast tilplugget kontakten på veggen, og fjerner den ikke (bruker da hurtiglading eller en ekstra kabel på tur)

Det man bør unngå er vel en masse inn-ut plugging, uavhengig av kontakttype, for da slites pluggen/tilkoblingen og kan over tid føre til brann. Ved å følge med på varmgang i kontakten ute på veggen og inne i sikringsskapet - bør man gjøre uansett ladestasjon eller ladekabel - så vil man ha ganske god kontroll, etter min mening.

Ja, kostnaden på 5-10.000,- for en ladestasjon er ikke all verden sammenlignet med totalprisen på bilen - men når man først har kjøpt bilen så skal man så investere 10.000,- for å få ladet med billig drivstoff hjemme - ja da ble ikke drivstoffet så billig allikevel da...

Det er sikkert flott å ha en rå ladestasjon hjemme som er forberedt til enhver fremtidig elbil og lademulighet, men for mange er 10.000,- spart  nettopp da 10.000,- man trenger til andre ting.



Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 20:41
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Og en 16A kurs skal tåle 16A kontinuerlig?
Ja, men det forutsetter at det er i god stand. Og det er stadig ikke anbefalt å belaste en schuko med 16A varig. Det er ikke lenger lov å montere schuko på en 16A kurs om den er ment for lading av elbil, og det er heller ikke lov å koble VVBh med 2kW eller mer via slik stikkontakt.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Edit: OT spørsmål - jeg har Schneider c60B "kombivern" i sikringsskapet mitt. Er det A, B vern eller noe helt annet?
Jeg ser på et bildet. Det er i et hvertfall ikke en jordfeilbryter type A eller B. Etter symbol å dømme er dette en automatsikring. Men det er mulig den kan utstyres med en jordfeilblokk.

Fant en tekst:
Sitat
Inntaksautomaten C60B er et selektivt kombivern utviklet for å oppnå høyt selektivitetsnivå mot automatsikringer. Denne er spesielt egnet som inntaksvern i bolig, men er også en god løsning i større installasjoner for å få god selektivitet
Altså en automatsikring/hovedbryter.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltirsdag 06. september 2016, klokken 21:13
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" ute på veggen - utgjør ingen større eller mindre risiko avhengig av "ladekontakten". Risikoen er den samme uansett valg av "ladekontakt".

Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Dersom man da plugger inn og ut av denne kontakten hver dag, vil den slites og over tid bli dårlig.

Men en ny shuko er 100% ok til å lade med, også i flere timer med 16A, så vidt jeg skjønner.
Et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" skal ha jordfeilbryter type B og om den nye ladekontakten er en Schuko kan kursen sikres maksimalt 10A.

Men for mode 3 kompatible biler anbefales en fastmontert ladestasjon som en nå kan få fra ca. 4000,- kr. Elektrikker bruker ikke vesentlig mer tid til å montere denne enn en CEE. Og så slipper du å kjøpe kladd-kabel med CEE støpsel.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rioonsdag 07. september 2016, klokken 00:35
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Ja, bare en uheldig belastning av ladekladden kan være nok. Den veier mange ganger maks belastning som en schuko skal tåle - det er nemlig kun 500 g.

Jeg har sett splitter nye kontakter bli så ødelagte at man brenner seg på pinnene på mindre enn en uke fra kontakten ble installert.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elbil-1onsdag 07. september 2016, klokken 00:57
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. september 2016, klokken 21:13
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 06. september 2016, klokken 20:23
et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" ute på veggen - utgjør ingen større eller mindre risiko avhengig av "ladekontakten". Risikoen er den samme uansett valg av "ladekontakt".

Hvis man så har en shuko - så har den, så vidt jeg forstår, en dårligere mekanikk enn en CEE  kontakt.

Dersom man da plugger inn og ut av denne kontakten hver dag, vil den slites og over tid bli dårlig.

Men en ny shuko er 100% ok til å lade med, også i flere timer med 16A, så vidt jeg skjønner.
Et anlegg med ny sikring og ny kabel frem til en eller annen "ladekontakt" skal ha jordfeilbryter type B og om den nye ladekontakten er en Schuko kan kursen sikres maksimalt 10A.

Men for mode 3 kompatible biler anbefales en fastmontert ladestasjon som en nå kan få fra ca. 4000,- kr. Elektrikker bruker ikke vesentlig mer tid til å montere denne enn en CEE. Og så slipper du å kjøpe kladd-kabel med CEE
støpsel.
Å sette opp et cee støpsel og bytte til cee stikk på ladekabelen koster mye mindre enn 4000,- som ladestasjonen koster.

Alt det andre må man ha uansett.

Og er like bra og sikkert som en fast ladestasjon. Men du får det til halve prisen.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rioonsdag 07. september 2016, klokken 01:10
Griffel mente nok at selve ladestasjonen koster 4000 kr.

Med andre ord, omtrent det samme som en 16 A CEE kabel med ladekladd.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elbil-1onsdag 07. september 2016, klokken 01:34
Opplegg med sikring, b-vern, ledning etc koster det samme

Ladekladden man får med bilen kan byttes stikk til cee + cee kontakt på veggen. Det koster nesten ikke noe kontra ladestasjon til 4000,-

4000,- spart ...
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. september 2016, klokken 07:38
Ja som nevnt tidligere er det eneste argumentet for å sitte med en enkelt kabel og heller modifisere denne nettopp kroner og øre. Man sier samtidig at alle argumenter for er uten betydning, og kabelen skal avskrives med en gang den kjøpes :)

Personlig har jeg gått for CEE stikk, noe som hovedsakelig skyldes at det var få OK prisede boksløsninger tilgjengelig da, og Tesla leverer CEE adapter slik at man ikke trenger modifisere kabelen. Kabelen støtter både schuko og div CEE typer. Av bokser var det Salto det gikk mest i da, til 10.000,-. Den hadde ikke ladeluke-åpner i pistolen, kostet dobbelt så mye som en ekstra kabel og det var lite plass til boksen der ladeopplegget skulle settes opp. I tillegg står sikringsskap og CEE-stikket på en frittstående stolpe ca 30-40 meter fra huset, så sikkerheten er uansett ivaretatt. I dag ville jeg antakelig forsøkt å få ladeløsningen inn i skinnene i sikringsskapet, eller gått for Teslas boks som er lang og slank og dermed kurant å feste på stolpen.

Tesla hadde innledningsvis dårlig kvalitet på ladekablene, slik at det var spesielt viktig å ha reservekabel til langturer. Kjipt å stå i Sverige, Danmark eller sågar hos slekt i Trondheim og ikke få ladet fordi man bare tok med en kabel (og om man bare har en kabel kan man fort glemme hele kabelen...)

Men jeg ville ikke eid en eneste bil uten resrvekabel. Spesielt når jeg hører hvilke ringer man må hoppe igjennom for å få utlevert ny kabel pga feil, eksempelvis hos Møller :)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 07. september 2016, klokken 07:42
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 07. september 2016, klokken 01:34
Opplegg med sikring, b-vern, ledning etc koster det samme

Ladekladden man får med bilen kan byttes stikk til cee + cee kontakt på veggen. Det koster nesten ikke noe kontra ladestasjon til 4000,-

4000,- spart ...

Da har du fått en inkompatibel løsning som bare passer hos deg og i noen båthavner. Er du heldig så var det temperatursensor eller fransk green-up løsning i støpselet du klippet av og for de fleste vil ladeklumpen være kassabel. 4000 kr sløst  ;D
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elektroluxonsdag 07. september 2016, klokken 08:43
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 07. september 2016, klokken 07:42
Er du heldig så var det temperatursensor eller fransk green-up løsning i støpselet du klippet av og for de fleste vil ladeklumpen være kassabel. 4000 kr sløst  ;D

Vi har sparket liv i flere slike kabler. Til nå uten kostnad for kunden. Bedre enn å kassere en ladekabel bare forde en ikke gidder lodde inn en ny NTC motstand til 5 kr. ;)

http://www.ebay.de/itm/2x-Temperatursensor-Thermistor-Heissleiter-NTC-20K-5-/172326554438?hash=item281f768b46:g:q2AAAOSw-kdXyB69
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. september 2016, klokken 08:57
Ja det er nok bare å ta med kabelen tilbake til Møller, Mitsubishi, BMW etc og be dem finne frem loddebolten og en motstand. Det gjør de nok med glede kostnadsfritt for kunder som har klippet kabelen sin :)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elektroluxonsdag 07. september 2016, klokken 09:07
Med litt press fra forbrukerrådet på at slikt utstyr skal holde i 5 år ville nok loddebolten ikke vært langt unna. ;)

Nå håper de heller på at kunden ikke kjenner markedet, og bruker opp neste måneds familiebudskjett på en ny "original" ladekabel
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 07. september 2016, klokken 09:27
Har avbiteren vært inne i bildet vil sikkert samtlige leverandører få fullt medhold at 5 års reklamasjonsfrist på produktet er borte. 4000 sløst ;D
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. september 2016, klokken 09:28
Ja ser for meg den saken i forbrukerrådet -
Kunden klippet av kabelen for å sette på annet støpsel. Kabelen sluttet å fungere pga avklippet sensor. Kunden klaget til leverandør på at kabelen sluttet å fungere etter å ha klippet i kabelen og erstattet med ulik del.

Klage avvist.

Familiebudsjettet ble for øvrig brukt på å utstyre bilen med både sommer og vinterdekk istedenfor å kjøre på helårsdekk, selv om helårsdekk stort sett fungerer bra og hadde vært billigere. Sett bort ifra at slitasjen da kun påføres det ene dekksettet, noe som effektivt halverer levetiden ;)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rioonsdag 07. september 2016, klokken 09:49
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 07. september 2016, klokken 01:34
Opplegg med sikring, b-vern, ledning etc koster det samme

Ladekladden man får med bilen kan byttes stikk til cee + cee kontakt på veggen. Det koster nesten ikke noe kontra ladestasjon til 4000,-

4000,- spart ...

Mange fabrikanter (f. eks. VW) har ikke CEE-kabel, men uansett så trenger man gjerne begge.

Jeg har flere ganger anbefalt CEE-kontakt her inne, men det er også klart at fast installasjon er bedre.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: PSTonsdag 07. september 2016, klokken 11:45
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. september 2016, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:53
Det er feil, for det første skal en 10A kurs tåle 10A kontinuerlig
Og en 16A kurs skal tåle 16A kontinuerlig?

Edit: OT spørsmål - jeg har Schneider c60B "kombivern" i sikringsskapet mitt. Er det A, B vern eller noe helt annet?

Du har nok et vern med B karakteristikk som betyr at vernet har utløserkarakteristikk ved belastning beregnet for ohmsk last.

Forøvrig så mener jeg å ha lest at shuko ikke har krav til å klare 16A kontinuerlig last, og er derfor ikke konstruert, testet og sertifisert for dette. CEE har heller ikke krav om dette, men er mye bedre en shuko.
DSB har derfor bestemt at lading av elbil med shuko skal ha maks forankoblet vern på 10A. DSB anbefaler å ikke ladde med mer enn 8A og at utstyr for lading av elbil ved hjelp av shuko skal ses på som nødlader.
Jeg tror at vis folk ikke følger DSB sin anbefaling om å bruke fastmontert boks til lading av elbil, så vil det kunne komme et krav til dette.

Jeg er forundret over folk som kjøper f.eks. Tesla og lader f.eks. med skjøteleding gjennom kjøkkenvinduet eller andre kreativ måte for det er den billigste måten.  :-[
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elektroluxonsdag 07. september 2016, klokken 12:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. september 2016, klokken 09:28
Ja ser for meg den saken i forbrukerrådet -
Kunden klippet av kabelen for å sette på annet støpsel. Kabelen sluttet å fungere pga avklippet sensor.

Her tenkte jeg mer på situasjoner der inntakskabelen er skade av kladden sin vekt, eller stadig bøying av selve kabelen, og før kunden selv bytter støpsel.

Å påstå at en ikke kan fikse en slik kabel er ren svindel. Reservedeler for fix bør kunne skaffes, akkurat som du kan skaffe nytt støpsel til lampen du kjøpte på Ikea
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 07. september 2016, klokken 13:56
Fleste støpsel i dag er montert maskinelt og støpt på kabelen. Også Ikeas produkter.

Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elektroluxonsdag 07. september 2016, klokken 14:00
Det er uansett ikke et hinder for å bytte støpsel, eller hele kabelen.

Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: PSTonsdag 07. september 2016, klokken 14:07
Trenger ikke å være elektriker for å skifte kontakt eller bytte ledning så lenge den ikke er over 16A eller 3 fase.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: KjellGonsdag 07. september 2016, klokken 14:25
Sitat fra: PST på onsdag 07. september 2016, klokken 11:45

Forøvrig så mener jeg å ha lest at shuko ikke har krav til å klare 16A kontinuerlig last, og er derfor ikke konstruert, testet og sertifisert for dette.

Hvis den ikke tåler 16A, hvorfor er den merket med NEMKO 16A?

Hvor kan en lete etter hva en schuko er konstruert, testet og sertifisert for?

Sintef har ellers kjørt schuko i dagesvis på 16A uten problemer eller nevneverdig varmgang.
Er begrensningen til 10A en overdrivelse uten hold? Hvor finner en test og sertifikat på at en schuko tåler 10A?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. september 2016, klokken 14:27
Det er ganske stor forskjell på en laboratorietest av nytt og perfekt utstyr, og bruk i den virkelige verden.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: fredagonsdag 07. september 2016, klokken 15:21
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. september 2016, klokken 12:08
Her tenkte jeg mer på situasjoner der inntakskabelen er skade av kladden sin vekt, eller stadig bøying av selve kabelen, og før kunden selv bytter støpsel.

Å påstå at en ikke kan fikse en slik kabel er ren svindel. Reservedeler for fix bør kunne skaffes, akkurat som du kan skaffe nytt støpsel til lampen du kjøpte på Ikea

Det står veldig klart og tydelig i bruksanvisningen på alle EVSE som jeg har vært borti at de ikke må endres eller modifiseres.

Feks Mennekes EVSE:

SitatLadekabelen må ikke endres eller modifiseres

Feks Tesla mobile connector:

SitatADVARSEL: Ikke prøv å åpne, demontere, reparere, manipulere eller modifisere den mobile kontakten. Brukere kan ikke utføre vedlikehold på den mobile kontakten. Kontakt Tesla for reparasjon.

Feks ChargeAmps Spark:

SitatDo not disassemble or try to repair. Contact vendor if service is required.

Det er åpenbart at forsøk på reparasjon av slik kabel gjør at garantien ryker, og at utstyret ikke lengre kan regnes som CE-godkjent.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kavorkaonsdag 07. september 2016, klokken 15:43
Jeg kan dele min erfaring fra i sommer da jeg ladet med danskenes husholdningskontakt. Da brukte jeg Teslas danske adapter, passet på å avlaste vekt av kladd og passet på at kontakt og støpsel sto godt (IP44). Hytten var 5 år gammel, så det var ikke gammelt el-anlegg.

- Etter en god time med 13A lading dro jeg ut plugg, som var blitt betydelig varmere enn kroppstemperatur, vil tippe 40-50 grader.
- Etter ytterligere en time med 10A lading var pluggen betydelig kaldere, godt under 30 grader.

For meg virker det fornuftig å sikre schuko-ladestikk med 10A sikring, siden man ikke vet hvem som kommer til å lade der en gang i fremtiden (nye leieboere, samboere, barn etc.) Litt slitasje eller korrosjon på et slikt stikk kan være nok til at det går ordentlig varmt.

En liten digresjon: gammel kurs til garasje er sikret med 16A sikring. I følge elektriker var kabelen kun dimensjonert for 10A. Som den nooben jeg er hadde jeg nok dratt 16A på gammel kurs om ikke ladeboks kom før bilen. Kanskje flere garasjer har elektrisk anlegg som er gjort av hobbyelektrikere?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: pudderjagaronsdag 07. september 2016, klokken 17:18
Da var ei stund lov i Norge å bruke 1,5mm2 kabel på 16A kurs. Prøver ein her å lade med 16A så vært da nok varmt og godt ikkje bare rundt kontakten. I Danmark er da vanleg å bruke 13A på 1,5mm2 kabel.

Skal ein trekke meir enn 10A så bør du ha 2,5mm2 kabel på fast installasjon. For skøyteledningar så gjeld da andre krav og her går da greit med 1,5mm2 på 16A.

Men opplysningar om dette står i sikringskapet.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. september 2016, klokken 19:10
Sitat fra: Kavorka på onsdag 07. september 2016, klokken 15:43
Jeg kan dele min erfaring fra i sommer da jeg ladet med danskenes husholdningskontakt. Da brukte jeg Teslas danske adapter, passet på å avlaste vekt av kladd og passet på at kontakt og støpsel sto godt (IP44). Hytten var 5 år gammel, så det var ikke gammelt el-anlegg.

- Etter en god time med 13A lading dro jeg ut plugg, som var blitt betydelig varmere enn kroppstemperatur, vil tippe 40-50 grader.
- Etter ytterligere en time med 10A lading var pluggen betydelig kaldere, godt under 30 grader.

Lurt det. Jeg gjorde det samme selv i danmark i sommer. Testet først 10 ampere. Deretter testet jeg 14-15 ampere for å kjenne etter varmgang. Når jeg ikke merket problemer ved 14-15 amp (spenningsfall eller intens varme) ladet jeg med god samvittighet på 9 amp på natta. Tror dog sikringen gikk når jeg ladet litt på 16a.

Interessant nok gikk sikringen dersom man brukte mikroen på kjøkkenet, selv om stikket jeg ladet fra var på er soverom to rom bortenfor. Tydeligvis dratt kursen via via via.

En ukyndig ville nok enten ladet med 5-10 amp, dvs skrudd ned og vært fornøyd med det. Eller kjørt 15 min bort til superchargeren. Det gadd naturligvis ikke jeg :)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: nofuelnotorsdag 08. september 2016, klokken 00:03
Sitat fra: PST på onsdag 07. september 2016, klokken 14:07
Trenger ikke å være elektriker for å skifte kontakt eller bytte ledning så lenge den ikke er over 16A eller 3 fase.
....men det kan på ingen måte anbefales å gjøre det selv !
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elektroluxtorsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Ofte er det bedre å gjøre det selv enn å ikke gjøre det.

Det er nemlig alternativet for mange med begrenset økonomi.

Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: KjellGtorsdag 08. september 2016, klokken 18:43
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02

Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"

...men for vanskelig for komfyrprodusenten KPS som leverte komfyrer der støpselet fikk varmgang grunnet feilmontasje.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Griffeltorsdag 08. september 2016, klokken 19:39
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"
Mange kan, mange kan ikke, noen tror de kan men...
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: fredagfredag 09. september 2016, klokken 12:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"

Hva slags sikring snakker du om å slå av?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Dampmaskinfredag 09. september 2016, klokken 12:39
Sitat fra: fredag på fredag 09. september 2016, klokken 12:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"

Hva slags sikring snakker du om å slå av?
Jeg stemmer for livsforsikringen. ;)
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: minimtorsdag 20. oktober 2016, klokken 18:20
Hvilken temperatur er normalt å se på skruene på sikringen på en 15A kurs med 100% last etter 4-5 timer med lading?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Elmotorsdag 20. oktober 2016, klokken 20:51
Sitat fra: minim på torsdag 20. oktober 2016, klokken 18:20
Hvilken temperatur er normalt å se på skruene på sikringen på en 15A kurs med 100% last etter 4-5 timer med lading?
Hvis du snakker om gamle porselen skrusikringer så er det så avhengig at hvor godt de er skrudd til og hvor rene kontaktflatene er, at spørsmålet er like ullent som å spørre "hvor stor er en bil".
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: minimtorsdag 20. oktober 2016, klokken 20:54
Glemte å nevne det. Snakker om et Eaton B15A 30mA kombivern fra 2014. 4kvadrat kabel.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: elektroluxtorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:01
Litt over kroppstemperatur det der. Hyperpyrexia feber så blir det omtrent likt. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fever#Hyperpyrexia

Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: PSTtorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:04
Sikringer skal ikke under normal bruk bli varmere en omgivelsene sine. Blir de varme så er det overbelastning eller en feil. Over 40 grader celsius alt for mye.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: minimtorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:24
Det er ikke overbelastning etter hva jeg kan se. Måler 13.5A med tang amperemeter. Skruene sitter også greit og de skal ikke trekkes med mer enn 2.4Nm. Klarer ikke å kjenne at den er noe særlig varm på overflaten/plasten. Skruene får jeg ikke fingrene innpå, men man kjenner at det er litt varmere i metallet noe som vises godt på thermokameraet. Forresten, IKKE prøv å gjør dette hjemme, temperaturmåling for hånd ble gjort med spenningsløs tavle. Jeg ser ingen åpenbare feil heller. Kabel er 4kvadrat helmantlet PFSK som er godt innenfor kravet til spenningsfall og strømføringsevne på det strekket jeg har den på. Kan alltids flytte over til en annen kurs for å se om det forandrer seg, men jeg vil tro at det bare gjør problemet større siden denne står på enden og er bedre "ventilert" på siden enn de i midten. Overflate temperaturen i skapet er roughly 25-27 grader.

Jeg prøvde også å skru av forvarming av tappevann og bruke jevnt mye varmtvann en dag  slik at kolben lå mye inne og tok regelmessig måling av den kursen og den var da oppe i 45 grader ca.. Er nesten så jeg begynner å tro at dette er "normalt" ved så høy belastning kontinuerlig. Enda en veldig god grunn til å få opp større kurs og større marginer :) 

Det kan selvfølgelig være at FLIR kameraet viser feil, men det bruker å være ganske pålitelig. Kan sjekke det med et IR-thermometer for å bekrefte, men det har ikke samme nøyaktighet som FLIR.

For ordens skyld, jeg lader ikke på 13A lenger. Dette var kun gjort kontrollert for å sjekke at det ikke var problemer med varmgang. En justering bare ned til 10A gjør underverker for temperaturen :)

FDV på sikring
http://efobasen.efo.no/produkt-detaljer?pn=1654752
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: KjellGtorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:28
Pussig at det er varmere oppe enn nede. Strømskinnene som fungerer som kjøleribbe?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: KjellGtorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:31
Sitat fra: PST på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:04
Sikringer skal ikke under normal bruk bli varmere en omgivelsene sine. Blir de varme så er det overbelastning eller en feil. Over 40 grader celsius alt for mye.

En automatsikring har et overbelastningsvern. Normalt er dette et bimetallvern. Bimetallet blir varmt straks det går strøm i sikringen, ikke idet strømmen passerer merkestrøm. En slik sikring med 100% last vil bli varmere enn omgivelsene.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: minimtorsdag 20. oktober 2016, klokken 21:51
Sitat fra: KjellG på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:28
Pussig at det er varmere oppe enn nede. Strømskinnene som fungerer som kjøleribbe?

Fordelings skinnen har nok mye større kontaktflate enn en 4kvadrat "helmantlet" kabel. Jeg ser jo for meg at flertrådet hadde vært bedre, men vernet skal vel være godkjent for helmantlet også? Kan ihvertfall ikke finne noe annet enn at den er godkjent for opp til 25kvadrat, men de angir ikke type.

Har for morro skyld sendt bilde og forklaring til Eaton for å se om de har et godt svar. Jeg har ikke kursing på thermografering så slik grunnleggende info hadde det vært greit å lære seg uansett :)

Edit:
En annen ting er at varme stiger og om dette er varme fra bimetall vernet så vil den jo følge metaller oppover?
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: zyptorsdag 20. oktober 2016, klokken 22:47
Sitat fra: minim på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:51
Fordelings skinnen har nok mye større kontaktflate enn en 4kvadrat "helmantlet" kabel. Jeg ser jo for meg at flertrådet hadde vært bedre, men vernet skal vel være godkjent for helmantlet også? Kan ihvertfall ikke finne noe annet enn at den er godkjent for opp til 25kvadrat, men de angir ikke type.

Montert riktig er det ikke noen vesentlig forskjell mellom helmantlet, flertrådet og mangetrådet. Arealet på kontaktflaten mellom lederen og klemmen blir uansett mye større enn tverrsnittet på lederen.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Ferrytorsdag 20. oktober 2016, klokken 23:35
Sitat fra: KjellG på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:31
Normalt er dette et bimetallvern. Bimetallet blir varmt straks det går strøm i sikringen, ikke idet strømmen passerer merkestrøm. En slik sikring med 100% last vil bli varmere enn omgivelsene.

Det er jo virkemåten til sikringen. For å løse ut bimetallet må det bli varmt. For at det skal bli varmt må det være laget av relativt dårlig ledende materiale. Ideelt sett burde det være superledende inntil merkestrømmen nås, for deretter å øke motstanden raskt. I praksis er man prisgitt de materialene som finnes til en ok pris. At sikringer blir varme er noe jeg forventer. Men akkurat hvor varme de skal bli vet jeg ikke. 43 grader er ikke stort. Litt over feber, som elektrolux påpeker.
Tittel: Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt
Skrevet av: minimmandag 24. oktober 2016, klokken 11:47
Da har jeg snakket med Eaton. Automaten i seg selv er godkjent for 40 grader omgivelse og skruene 70grader. Det var nok ikke noen unormal avlesning det jeg gjorde på mine sikringer, men det hadde nok ikke vært lenge igjen før det trippet på overlast med den temperaturen der.

De ønsket at jeg la på 10A last der over flere timer og tok et nytt bilde til dem. De hadde nok helt sikker tester på dette sa han jeg snakket med, men han var litt nysgjerrig på å se dette i praksis.

Jeg spurte også om de kom med nye kombiautomater snart som var tilpasset elbil lading, men der hadde han bare hørt rykter om at de skulle komme med noe i Q1-Q2 2017 og det var muligens bare snakk om en oppdatering av et eget jordfeilvern ikke kombi automat. Forstod det slik at det var plassproblemer inne i disse vernene.