Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: elektrolux på mandag 22. august 2016, klokken 09:24

Tittel: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxmandag 22. august 2016, klokken 09:24
De gamle Schuko stikkene er omsider byttet ut med Zapcharger Smart Pro.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: svingenmandag 22. august 2016, klokken 11:05
ikke att jeg kan lade på mere enn 13a men er det mulig og se hva man kan få ut av slike ladestasjoner uten og plugge inn og prøve? supert med nye stasjoner forøvrig :)
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxmandag 22. august 2016, klokken 14:38
Har du Iphone kan du laste ned Zaptec appen og skal kunne se ladestyrken via Blootooth.

App for Android kommer.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Vollis47mandag 22. august 2016, klokken 16:20
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. august 2016, klokken 09:24
De gamle Schuko stikkene er omsider byttet ut med Zapcharger Smart Pro.
Gratulerer til Zaptec for leveransen og St Olav med bedre lademuligheter. Hvor mye effekt gir disse og hvordan er prisingen?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Old Sparkytirsdag 23. august 2016, klokken 09:09
Kan du gi noen teknisk/økonomiske detaljer? Hva er kapasiteten? Hvor mange ladestasjoner på kabelbussen? Hvilken kabeldimensjon? Hva er den sikret på? Er det mulig å si noe om instalasjonskostnader?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. august 2016, klokken 20:49
Anlegget har en kapasitet på 43 kW fordelt på 2 kurser.

Installasjonskosnaden var nok minimal siden det ikke trenges fordelingskap, separat kabling eller kommunikasjonslinjer.

Hvert ladepunkt vil få rundt 20 kW kapasitet som blir fordelt avhengig av belegg. Ved fullt belegg vil derfor hvert ladepunkt gi rundt 5 kW i snitt. Regnes en kjernetid på 10t vil dermed denne 8 punkters ladestasjonen kunne gi bilene påfyll tilsvarende 2000 km. Med optimal utnyttelse vil dermed dette semihurtige ladeanlegget hver deg kunne lade 40 biler som hver har kjørt 50 km.

Med 3 timers parkering blir nok fasit nærmere 16 fulladet biler / dag, men ikke værst det heller.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Old Sparkytorsdag 25. august 2016, klokken 09:07
Det er altså to 32A kurser som forsyner 4 ladepunkter hver?

Jeg lurer på hvordan zaptec håndterer det om kapasiteten på tilførselen til anlegget er mindre enn summen av kapasiteten av kursene? F.eks i et større borettslag kan det være 100 parkeringsplasser og en strømforsyning på 150 kW (opprinnelig bygget for å forsyne motorvarmere). Det vil normalt ikke være et problem, for det er skjelden alle vil lade akkurat samtidig og mange kan tåle at det lades over natta. Ladeanlegget deles opp i 32A kurser for fire og fire ladepunkter, men når vi kommer opp i 7 kurser så overstiger jo det 150 kW. Kan zaptec lastfordele og fasefordele over alle kursene, eller går det bare innefor en kurs?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: arnkltorsdag 25. august 2016, klokken 10:33
Dette såg veldig bra ut!

Veit du om det kjem i andre parkeringshus i Stavanger?

I juni overnatta eg på Hotel Energy og parkerte i P-Siddis. Der var det mange elbilplassar med Schuko, men samtlege eg prøvde gav raudt lys på både UMC og Mennekes-kladden. Det var sannsynlegvis jordfeil på heile anlegget. Så på veg tilbake til Bergen måtte eg ha eit ladestopp på Aksdal, noko eg hadde ungått om eg hadde fått lada om natta.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Hansitorsdag 25. august 2016, klokken 18:45
Ser og høres bra ut :)

Hvor lang leveringstid er det på Zapcharger Smart Pro nå?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxtorsdag 25. august 2016, klokken 19:21
Leveres nå ut fortløpende. Grunnet stor etterspørsel må det påregnes ca 1 måneds leveringstid på store ordre.

Har forresten lagt ut Home i nettbutikken vår.

Her er link til den: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/zapcharger-smart-home-edition?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxtorsdag 25. august 2016, klokken 19:24
Sitat fra: Old Sparky på torsdag 25. august 2016, klokken 09:07
Jeg lurer på hvordan zaptec håndterer det om kapasiteten på tilførselen til anlegget er mindre enn summen av kapasiteten av kursene? F.eks i et større borettslag kan det være 100 parkeringsplasser og en strømforsyning på 150 kW (opprinnelig bygget for å forsyne motorvarmere). Det vil normalt ikke være et problem, for det er skjelden alle vil lade akkurat samtidig og mange kan tåle at det lades over natta. Ladeanlegget deles opp i 32A kurser for fire og fire ladepunkter, men når vi kommer opp i 7 kurser så overstiger jo det 150 kW. Kan zaptec lastfordele og fasefordele over alle kursene, eller går det bare innefor en kurs?

Ingen problem. Alt slikt settes opp i Zapcharger anlegget. Maks last / kurs og maks last totalt. Gjerne med Boost når byggets kjel ikke er i drift.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Old Sparkymandag 29. august 2016, klokken 08:49
Hvorfor to 32A kurser istedet for en 64A kurs forresten? Er 64A komponenter mer enn dobbelt så dyre som for 32A?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxmandag 29. august 2016, klokken 08:56
Hadde nok vært rimeligere å lagt opp en 63A kurs, enn 2 x 32A. Vet ikke hvorfor det ble 2 kurser her.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 30. august 2016, klokken 12:59
Ser du kan levere ladepunktet med industristikk. Det er vel enkelt å få dokumentasjon på at ladepunktet kan benyttes som mode 2?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxtirsdag 30. august 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:59
Ser du kan levere ladepunktet med industristikk. Det er vel enkelt å få dokumentasjon på at ladepunktet kan benyttes som mode 2?

Ja, det er omtrent like enkelt som f.eks å frambringe som dokumentasjon på at du kan bygge om din diesel til bensin, eller til naturgass.

Har lagt ved datablad på Home som viser at den har innebygget jordfeilvern. I tillegg har den strekkavlaster slik at inntakskabelen kan sikres. Dermed har den det som kreves for mode 2 montering.

Ønsker du å kjøpe en slik ladestasjon skal jeg forsøke å framskaffe ytterligere dokumentasjon til deg.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 31. august 2016, klokken 19:26
Fra produktarket du viser til sier produsenten at enheten er en mode 3 enhet.

Du markedsfører en Zaptec Home som en mode 2 lader.

Står produsenten du jobber for inne for at produktet kan benyttes til dette?





Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxonsdag 31. august 2016, klokken 21:27
Ja, det gjør de. ;)
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: ZOEtorsdag 22. september 2016, klokken 22:17
Jeg ladet min zoe på st olav idag. Hadde glemt å lade om natten og ankom med 53% klokka  09:57 , dro 10:43 med 65%.

Det synes jeg gikk tregt! Ingen andre biler ladet.

Gir den ikke 22kw når en bil lader?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxtorsdag 22. september 2016, klokken 22:46
Dessverre foreløpig kun 1 fase lading. 3 fase kommer etterhvert.

Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thorusøndag 25. september 2016, klokken 18:53
Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. september 2016, klokken 22:46
Dessverre foreløpig kun 1 fase lading. 3 fase kommer etterhvert.
støtter ikke zaptec 3 fase enda?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 25. september 2016, klokken 19:06
Det gjør den, men det jobbes fremdeles med software for dynamisk fasefordeling.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thorufredag 30. september 2016, klokken 17:31
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. september 2016, klokken 19:06
Det gjør den, men det jobbes fremdeles med software for dynamisk fasefordeling.
så hva som mangler her da?
har sjekket litt på jobb. var en kurs der jeg kunne ta. 32 amp 3fase. noe som skulle gi 11kilowatt. frister veldig å sette opp 3 zaptec-bokser på denne kursen. Da vil det blir forskjellige biler som lader her, tesla, leaf, hyundai og eventuelle andre merker om noen bytter bil. har mulighet til å utvide kursen etterhvert(var mulig å dra ny tjukk kabel dit. men antar at det koster litt.), men det kunne kanskje være en god start med tanke på at de andre plassene tilgjengelig er schuko 10amp. Hvordan trur du dette ville ha fungert?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxfredag 30. september 2016, klokken 20:14
Hardware er på plass, så kun å få software ferdig utviklet og innstallert.

Din ide med 3 ZCS Pro på 3 fase 32A ville fungert perfekt, og med 32A 3 fase fra 230V IT nett har du nesten 13 kW å fordele slik at du vil kunne lade 2 eller 3 biler samtidig med inntil 18,2A/4,2 kW, og 1 bil med 32A/7,4 kW.

Er det et TN nett snakker vi 22 kW lading som kan fordeles med inntill 7,4 kW til 3 enfase biler, eller f.eks 11 kW til 2 stk 3 fase biler.

Solgte faktisk et par ZCS Pro til en tilsvarende IT kurs i dag. Det bakvendte med IT er at ladestyrken på første bilen faller forholdsvis mye idet en kobler til bil nr 2, men det er selvfølgelig grunnet strømkursens begrensninger og ikke ladestasjonen.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thorufredag 30. september 2016, klokken 20:33
Elektrikeren snakket om 13kilowatt. så antar det er IT-nett da.

Kan du forklare litt mer om det at den faller? stabiliserer den seg etterhvert?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxlørdag 01. oktober 2016, klokken 10:57
Et 1 eller 3 fase IT nett støtter kun 1 fase lading. Til det nyttes 2 av de 3 faselederne.

Idet en kobler til bil 2 og eller bil 3 vil en måtte bruke litt strøm fra allerede utnyttet faseleder og dermed må bil 1 måtte justere ned sitt forbruk for å hindre overlast.

Så snart kun en bil lader kan en igjen utnytte full strømstyrke.

Zapcharger Smart Pro er bygget for å utføre slik fase og lastballansering automatisk.

Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: zyplørdag 01. oktober 2016, klokken 11:43
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. september 2016, klokken 20:14
Det bakvendte med IT er at ladestyrken på første bilen faller forholdsvis mye idet en kobler til bil nr 2, men det er selvfølgelig grunnet strømkursens begrensninger og ikke ladestasjonen.

Det var en litt pussig måte å se på det på. Jeg vil heller si at det er TN som er begrenset i den sammenligningen.

Husk at i et TN-nett vil en enfaselast aldri kunne utnytte mer enn 33% av tilgjengelig effekt fra en trefasekurs. I et IT-nett vil en enfaselast kunne utnytte opptil 58% av tilgjengelig effekt.

3x16A TN og 3x32A IT har omtrent like mye tilgjengelig effekt. Begge deler kan lade tre biler med 1x16A hver, men kun sistnevnte har muligheten til å levere 1x32A når én bil lader alene.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thorulørdag 01. oktober 2016, klokken 14:23
Interessant. Hvordan blir det i praksis da?
er det et minimum som gies til alle bilene? var det sånn at bilene sladrer til laderen hvor mye batteri-prosent de har?

Sånn ser bildet ut i dag på ladeplassen:
Bilnr1: min ladeplass :  jeg kjører Tesla og Leaf gammel 3,3kilowatt  (leaf noen dager, Tesla andre dager)

Bilnr2: leaf med 6,6kilowattlader i bilen

Bilnr3: tipper det blir en mindre bil ala leaf ny eller gammel, hyundai

Er selv avhengig av høyre ladning enn hva jeg får på en 10amp kurs.

Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Robert Sundsøndag 02. oktober 2016, klokken 08:38
@elektrolux
Biler som kan laske slik som Tesla kan benytte 2 faser på IT. Er det tatt høyde for de for det?

@zyp
Jeg tenkte det samme.

@thoru
IMHO burde zapchargeren klare å koble opp Leafen på den siste ledige fasen hvis Teslaen trekker på 2 faser. Da vil alle tre fasene kunne bli godt utnyttet. Den burde også kunne lære lære hvordan Teslaen trekker for å kunne koble den opp sist på optimal måte. Ett problem er at analog kommunikasjon på type 2 ikke gir informasjon om hvilken type bil som er tilkoblet. Det er mulighet for digital kommunikasjon også, som Teslaen kan, men det kan ikke Leaf (eller de andre kortrekkevidde bilene) og det kan neppe zapchargeren.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxsøndag 02. oktober 2016, klokken 08:53
Sitat fra: Robert Sund på søndag 02. oktober 2016, klokken 08:38
@elektrolux
Biler som kan laske slik som Tesla kan benytte 2 faser på IT. Er det tatt høyde for de for det?

Ett problem er at analog kommunikasjon på type 2 ikke gir informasjon om hvilken type bil som er tilkoblet.

Du svarer på dette selv. Skulle Zapchargeren lasket og en Zoe koblet seg til ville den sluppet ut magisk røyk og sluttet å virke.

Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Robert Sundsøndag 02. oktober 2016, klokken 10:07
Lading av Tesla på IT spenninger:

Jeg har forstått det slik at Tesla internt kan koble en av fasene til den interne N lederen, og de to andre fasene til to av de tre "laderne". Slik:

(Internt i bil)
L1 til f.eks. N i bil
L2 til f.eks L2 i bil
L3 til f.eks L3 i bil

Slik at det blir 230V RMS mellom bilens N og L2 og mellom N og L3.

Jeg lurte og lurer på om zapchargeren oppdager dette og fordeler f.eks. L2 til L3 til en enfasebil som senere blir tilkoblet. Dette burde gå, og vil ikke skape noe magisk røyk. Jeg lurte også på om fordelingen av kapasitet mellom 2 og enfase trekkene, om zapchargeren kan gjøre den optimalt. Om en tofaselast plutselig begynner å trekke trefase utover tilgjengelig kapasitet, kan den kobles fra på lik linje med hvilken som helst last som plutselig trekker mer enn den skal. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at dette skal skje. 2 fase trekket er for å få tilstrekkelig spenning på IT.


Jeg har forstått det slik at med kraftig forsyning på en fase kan en Tesla også laske slik at to av laderne kan benytte denne ene fasen. Slik:

(Internt i bil)
"L1" til f.eks. N i bil
"L2" til f.eks. L2 i bil
"L2" til f.eks. L3 i bil

Dette gir heller ingen grunn til røyk. Det burde være usynlig for laderen og for andre biler tilkoblet andre utganger på laderen, eventuelt andre ladere. Det er mulig at noe av dette blir gjort i UMC.


Jeg spurte forsåvidt ikke om zapchargeren kunne gjøre tilsvarende koblinger internt. Det burde imidlertid ikke la noen magisk røyk unnslippe uansett, det ville være som om en av fasene Zoe trenger ikke var tilkoblet.


Hvis zapchargeren alltid transformerer opp spenningen fra IT nivå er poenget mindre (med de tap og den fleksibilitet dette gir)

(Jeg har ikke skilt mellom linjeleder og faseleder begrepene som ville vært mer korrekt, men brukt faseleder uansett om det er enfase, trefase, IT eller TN. Det er nok også personer på forumet som kan svært mye mer enn meg om hvordan Tesla er koblet internt)

(Argh, autokorreksjon)
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Robert Sundmandag 03. oktober 2016, klokken 08:09
@thoru
Jeg ser at jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=1195) her på forumet har lader som kan gi tofase til Tesla på IT for kr 5750 med innebygget B-vern.

Det er snakket om det her:
elbilforum.no/forum/index.php/topic,29883.0.html

Det er interresant å se hva som kommer av ladestasjoner i fremtiden.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thorutirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:10
Sitat fra: Robert Sund på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:09
@thoru
Jeg ser at jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=1195) her på forumet har lader som kan gi tofase til Tesla på IT for kr 5750 med innebygget B-vern.

Det er snakket om det her:
elbilforum.no/forum/index.php/topic,29883.0.html

Det er interresant å se hva som kommer av ladestasjoner i fremtiden.

Ja han har tipset meg om den tidligere. Samt at den skal få noe lastbalansering også som tillegg. men ingen av delene er produsert ennå. usikker på hvordan zaptech sammenligner seg med den nye boksen fra Viridian(Mainpine). Zaptech er jo ute på markedet nå.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thoruonsdag 05. oktober 2016, klokken 00:17
Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:57
Et 1 eller 3 fase IT nett støtter kun 1 fase lading. Til det nyttes 2 av de 3 faselederne.

Idet en kobler til bil 2 og eller bil 3 vil en måtte bruke litt strøm fra allerede utnyttet faseleder og dermed må bil 1 måtte justere ned sitt forbruk for å hindre overlast.

Så snart kun en bil lader kan en igjen utnytte full strømstyrke.

Zapcharger Smart Pro er bygget for å utføre slik fase og lastballansering automatisk.

stusser fremdeles på hvordan dette fungerer i praksis.
Hvis det er 11kilowatt totalt som kan trekkes ut til bilene totalt. kan man med tre ladere være sikret at det kan fordeles likt mellom disse tre laderne? er man sikret et minimum på hver lader? 11/3=3.6kilowatt?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: elektroluxonsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

http://www.zapcharger.no/calc/
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thoruonsdag 05. oktober 2016, klokken 10:33
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

http://www.zapcharger.no/calc/

Ser jo ut som det er ganske perfekt med 3 stk på 32amp 3 fase IT-nett.
Elektriker bekreftet at det var IT-nett i mitt tilfelle.

I følge kalkulatoren blir det minimum lade effekt pr. aktive ladestasjon(kw) 3,68 om jeg sier at minimum skal være 16amp. Er dette noe man stiller inn på boksene?
Jeg kan også plotte inn ønsket ladeeffekt på 18.amp(er det hvis man er heldige med spenningen?) med de samme variablene ellers.
Da står det minimum lade effekt 4,14kilowatt. Forstår jeg det rett at ladeffekten deles likt over antallet bokser (i 3 eksempelet mitt)

Så usecase:
3 biler lader:
   Bilnr.1 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.2 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.3 = 1/3 = 3,68kilowatt

2 biler lader (regner med at det er villkårlig om bilnr1. eller bilnr3 får 2/3?):
   Bilnr.1  = 2/3  = 7,36kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = 1/3  = 3,68kilowatt

1 bil lader:
   Bilnr.1  = 3/3 = 11,04kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = ingen lader

Deretter om en annen slutter å lade. Så er det en av de 2 resterende som for 1/3 mer effekt?
Så om 3,68kilowatt er minimum på 3 samtidige, så er det en av de to resterende som lader som får 2/3  = 7,36 kilowatt
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thoruonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:17
blir ikke kalkulatoren litt mangelfull når man ikke plotter inn spenningen? 230volt vs 400volt f.eks
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: jkirkeboonsdag 05. oktober 2016, klokken 11:49
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

Ville det ikke vært smartere å først redusert til 3x8A til hver bil, og så sjekket om bil nr. 2 trakk 3-fase eller 1-fase? Hvis 1-fase, bytt til 1x16A for begge.
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Robert Sundonsdag 05. oktober 2016, klokken 12:10
Hvis jeg har forstått det rett så er tofase lading på trefase IT nett noe enkelte biler kan velge å benytte (og derved skjevbelaste mindre samt få raskere lading og litt mindre tap i kablingen), ikke noe som ladestasjonen egentlig "tilbyr" (med mindre man anser den lave spenningen og 3 fase som et godt hint til bilen). Av det jeg har sett virker det ikke som de som laget standarden tenkte så mye på IT nett i det hele tatt ... . Jeg er usikker på hva som blir gjort med N leder i boksen i disse tilfellene (eller om dette fåreløbig bare går når folk lager eget utstyr).

I ditt tilfelle _burde_ det være enklere å få det til, da det kun er dere selv som lader der.

Hvis spenningen er for lav på 3 fase IT til at bilen kan lade med alle tre fasene er det kun 1 og 2 fase lading som går an.

Finnes det andre bilmerker enn Tesla som kan gjøre slike triks?
Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: thorumandag 10. oktober 2016, klokken 11:56
Fikk svar fra en annen leverandør på oppsettet mitt som høres ganske optimalt ut for min del:
32amp 3 fase IT-nett

"På et IT nett så er det noen faktorer å ta hensyn til:
Biler kan kun lade med 1-fase
Når det er last på kun 1-fase i systemet så er tilgjengelig strøm lik sikringen.
Når flere enn 1-fase er lastet så er strømmen per fase lik sikringen/rot(3)

Dersom man setter max per lader til 32 A (så vil du se begrensingene i IT nett):
3 biler med 32A begrensning: alle får 18,5A og 4,25kW.
2 biler – begge får 18,5 A og 4,25kW.
1 bil - 32A og 7.2kW
"

Det er vel egentlig det samme som du har sagt. Bare at jeg trengte et praktisk eksempel.

Tittel: Sv: St.Olav i Stavanger har fått helt ny ladestasjon
Skrevet av: Robert Sundtorsdag 13. oktober 2016, klokken 17:50
Det er sannsynlig at begrensingen er slik for alle ikke-Tesla elbiler. (Det er også mulig begrensingen er slik med ladestasjon uansett biltype, sålangt).

Jeg har imidlertid snakket med Teslaeiere (som laget sine egne overganger) som ladet bilen sin på IT, og som fikk utnyttet 2 faser. Så 1 Tesla ladet som om den var 2 "normale" elbiler! Men jeg vet ikke i hvilken grad trikset er i overgangene eller i Teslaen.

Med en Tesla og en annen elbil skulle du derfor kunne utnytte 3 fase IT fullt ut ;så lenge både Teslaen og enfasebilen trekker 18,5A på hver fase. Når tilfeldige Teslaeiere klarer dette selv kan sikker de som spesiallager utstyr her på forumet lage det du trenger.

Mest elegant ville det være med dynamisk lastbalansering. Dette burde en videregående elev på elektro kunne lage enkelt:
1 Hvis Teslaen trenger ekstern kobling for å få dette til: lag denne.
2 Mål strømmen på linjelederne til de to bilene
3 Lag ett 1 kHz pipesignal som formidler tilgjengelig kapasitet til bilene
Tilgjengelig kapasitet er det den andre bilen ikke bruker. Standarden går ikke lengre ned enn til 6A ved 5% dutycycle, så for å starte lading på bil nr. 2 må bil nr. 1 begrenses tilstrekkelig for å frigjøre dette hvis det er mindre enn dette tilgjengelig.