Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Zuexi på torsdag 18. august 2016, klokken 17:00

Tittel: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Zuexitorsdag 18. august 2016, klokken 17:00
Kom over denne artikkelen fra igår.

http://nseavoice.com/cars/next-bmw-i3-ditching-carbon-fibre-for-aluminium-920014421.html

Ble vel for dyrt da...
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Luniboytorsdag 18. august 2016, klokken 20:55
Det er jo i såfall dumt, dette var jo et av hovedargumentene mine for å velge denne bilen...

http://www.notey.com/@carscoops_unofficial/external/11281254/bmw-s-new-i3-could-favor-aluminum-construction-over-carbon-fiber.html (http://www.notey.com/@carscoops_unofficial/external/11281254/bmw-s-new-i3-could-favor-aluminum-construction-over-carbon-fiber.html)

Det er jo uansett lenge til, vi får håpe økonomene ikke får så mye de skulle sagt fremover i designfasen på den nye  ;D
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Zuexitorsdag 18. august 2016, klokken 21:22
Tenkte først de valgte karbon for å gjøre bilen lettere og dermed lenger rekkevidde, men i følge den første artikkelen mener de jo at aluminium vil gjøre den enda lettere.

Hvorfor valgte de karbon i utgangspunktet da?
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: RAStorsdag 18. august 2016, klokken 23:26
Den artikkelen der tar jeg med en klype salt. BMW har ikke kommet med en slik utalelse. Neste gen i3 er enda et stykke unna og BMW jobber i motsatt retning de implenmenterer mer og mer carbon i nye generasjoner som kommer. De har blant annet bekreftet  at neste gen 3 serie kommer i EV utgave (bye bye modell3) og får deler av chassiet i carbon.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: bjorngbtorsdag 18. august 2016, klokken 23:33
Sitat fra: Zuexi på torsdag 18. august 2016, klokken 21:22
Tenkte først de valgte karbon for å gjøre bilen lettere og dermed lenger rekkevidde, men i følge den første artikkelen mener de jo at aluminium vil gjøre den enda lettere.

Hvorfor valgte de karbon i utgangspunktet da?
Koenigsegg lager One:1 i KUN karbon pga vekt/styrke. Do the math. Aluminium blir tyngre, men muligens lettere/billigere å produsere
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Trond.mfredag 19. august 2016, klokken 07:31
Sitat fra: Ras på torsdag 18. august 2016, klokken 23:26
De har blant annet bekreftet  at neste gen 3 serie kommer i EV utgave (bye bye modell3)
Har allerede sagt bye,bye til Model 3 og fått tilbake pengene. Men har BMW offisielt bekreftet elektrisk 3-serie da ?
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 19. august 2016, klokken 07:36
Kabon kan være bedre enn aluminium, og aluminium kan være bedre enn karbon. Dette kommer f.eks an på hvor god kvalitet det er på karbonfiberen. Jeg har skjønt det slik at noen deler på i3 er laget av resirkulert karbonfiber. Her kan det godt hende at aluminium er bedre.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 19. august 2016, klokken 07:44
Hvor mye vil en 60 kWh elektrisk 3-serie koste?

Innstegsmodellen koster 33,45k USD, og batterier vil trolig koste noe sånt som 200 USD/kWh, altså 12k USD. Da blir kanskje startprisen 45k USD, eller mer?
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: MrBeeryfredag 19. august 2016, klokken 08:30
Det er vel karbonforsterket plast som brukes i i3, ikke "vanlig" karbonfiber.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Ferryfredag 19. august 2016, klokken 08:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 07:36
Jeg har skjønt det slik at noen deler på i3 er laget av resirkulert karbonfiber.

Det høres merkelig ut, vet du noe mer konkret? BMW har fokus på at bilen skal være resirkulerbar, kan det være en misforståelse ute å gå? Hvordan foregår resirkulering av karbonfiber? Det kan jo ikke akkurat smeltes om. Males det opp? I så fall blir vel alle fibrene ødelagt, og en står igjen med pulver i stedet for vevd karbonfibermatte.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Ferryfredag 19. august 2016, klokken 08:37
CFRP er det som brukes. Carbon Fiber Reinforced Plastic.

Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 19. august 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Ferry på fredag 19. august 2016, klokken 08:33Det høres merkelig ut, vet du noe mer konkret? BMW har fokus på at bilen skal være resirkulerbar, kan det være en misforståelse ute å gå? Hvordan foregår resirkulering av karbonfiber? Det kan jo ikke akkurat smeltes om. Males det opp? I så fall blir vel alle fibrene ødelagt, og en står igjen med pulver i stedet for vevd karbonfibermatte.
Om jeg ikke husker feil så tar de alle restene av karbonfiber som er igjen etter at de har laget de strukturelle elementene, og blander det inn i plast, som så brukes for å lage taket eller noe. Styrken vil ikke være i nærhet av det samme som den andre karbonfiberen, men man får definitivt noe styrke fra korte fiber.

Dette er akkurat som betong, man kan kjøpe betong med masse (noen cm lange) metallfiber blandet inn. Da kan man redusere eller droppe annen armering.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: LMORfredag 19. august 2016, klokken 09:51
Det er nok dette som blir misforstått:

BMW i is also a pioneer in the processing of carbon fibres and their recycling. For the BMW Group, remnants from carbon production and the production of carbon components are valuable materials that are either channelled back into the production process or reused in other areas.

Det betyr ikke at karbonfiber som benyttes i produksjonen er 100% gjenbruk..., tror de vet hva de holder på med.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: JorgenMfredag 19. august 2016, klokken 14:41
I denne artikkelen står det at BMW vurderer 3 mulige løsninger, der aluminium er ett alternativ pga kostnader og fortjeneste:

http://theusbport.com/bmw-ev-projects/12992

"- For the next generation of i3 vehicles, BMW is considering three possible options. Firstly, the giant automaker company plans to expand on the current generation's carbon fiber construction. Secondly, the enterprise intends to lean on aluminum construction to save costs and possibly increase revenue. And lastly, BMW's goal is to use carbon fiber and mixed materials in the car's development process. The i3 next generation is expected for 2022 or 2023.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: LMORfredag 19. august 2016, klokken 14:48
Ellers kan en få lavt forbruk med i3. Dette er innover mot Oslo, og maks 20m i høydeforskjell. Soltak er fint i lav hastighet :-)
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: Trond.mfredag 19. august 2016, klokken 15:04
BMW skriver dette vedr. sustainable materials:

"Overall, 25 % renewable raw materials and recycled plastics were used in the interior of the BMW i3. The textile upholsteries are made of up to 100 % recycled polyster, produced using 34 % PET. A further 25 % recycled plastics are used in the exterior"

http://www.bmw.com/com/en/insights/corporation/bmwi/sustainability.html

Det er rimelig å anta at det er resirkulert plast som blir benyttet i karosseriet og ikke resirkulert karbonfiber. På den annen side så er det ikke noe poeng å bruke materialer med høyere styrke (og kostnad) enn nødvendig. Det er nok uansett kostbart å bygge en i3 sammenliknet biler i stål eller aluminium.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: TorAtlelørdag 20. august 2016, klokken 13:15
Det er som andre har nevnt her stor forskjell på karbonfiber/plasten som i3 er laget av og den som brukes av superbil-fabrikanter. Skulle bare mangle. Pris, vekt, stivhet. En av argumentene for å lage i3 sin life module av CFRP var pris - det kan være kostnadsbesparende for biler produsert i et forholdsvis lite antall. Dersom nå BMW går over til aluminium igjen kan det være at de har større tro på at produksjonen vil øke.
Tittel: Sv: Slutt på carbon i neste i3?
Skrevet av: johnlørdag 20. august 2016, klokken 22:50
Sitat fra: TorAtle på lørdag 20. august 2016, klokken 13:15
Det er som andre har nevnt her stor forskjell på karbonfiber/plasten som i3 er laget av og den som brukes av superbil-fabrikanter.

Nja, ikke veldig egentlig. CFRP får sin styrke ut i fra retningen på fibrene. Dvs. i formel1 osv legger man fibrene så plasten får styrken sin den veien den belastes (men blir ganske svak ellers). Typisk Carbon-look er med fiber vevd i 2 retninger.

Det fine med karbon/CFRP er at man kan bruke samme råstoff både for "formel1-karbon" og "reste-karbon".

Dvs på i3 er det benyttet begge deler ut i fra behov. Det vil si at mesteparten av støpen er med "restekarbon" hvor fibrene går litt hit og dit og styrken er ganske bra i alle retninger.