Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: ohkaasa på torsdag 11. august 2016, klokken 22:46

Tittel: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasatorsdag 11. august 2016, klokken 22:46
Dette har vel egentlig vært svart på før, etter det jeg har skumlest gjennom forumet. Men jeg er fremdeles bittelitt usikker, så bær over med en mulig førstegangs elbilkjøper.

Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb. Det er EL bil plasser der, men hvordan vet jeg at det er en kompatibel lader? kan man se det på den? (tenkte å få kona til å ta ett bilde av ladepunktet og sende meg)

Hjemme har vi 400V TN-C nett (står det i sikringskapet), det er lagt opp en 15A kurs ut til garasjen. Hva er beste løsning her? kan man plugge medfølgende kabel rett i støpselet? Bør jeg oppgradere kursen? Blir takknemlig for råd og veiledning her :)

Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: elektroluxfredag 12. august 2016, klokken 08:17
Renault Zoe krever 400V TN nett for å lade.

Siden du har dette er det plug and play. Når det er sagt spørs det om bilen kom med ladekladd mode 2. Ofte kommer de kun med ladekabel mode 3.

Zoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern. Velg derfor eventuell ladekabel / Ladestasjon med omhu.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Rav4_EVfredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasafredag 12. august 2016, klokken 09:33
Sitat fra: elektrolux på fredag 12. august 2016, klokken 08:17
Renault Zoe krever 400V TN nett for å lade.

Siden du har dette er det plug and play. Når det er sagt spørs det om bilen kom med ladekladd mode 2. Ofte kommer de kun med ladekabel mode 3.

Zoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern. Velg derfor eventuell ladekabel / Ladestasjon med omhu.

Så hvis den kommer med mode 3, så må jeg ha en overgang til Schuko, for å kunne lade fra en vanlig stikk kontakt?

Kona sier det er en helt vanlig stikk kontakt på jobben hennes for å lade, hvordan finner jeg ut om det er TN eller IT nett der, når vaktmesteren er på ferie? :)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: HCOfredag 12. august 2016, klokken 11:45
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 11. august 2016, klokken 22:46Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb.

Må hun lade på jobb pga. rekkevidde? Zoe går uten problemer minst 15 mil om sommeren og 10 mil om vinteren. Som regel lengre.

De gangene jeg bruker Zoe på jobb (ca 55km hver vei) er det veldig greit å kunne bare låse bilen og gå inn, mens kollegaer med "Trilling" eller eldre Leaf må bakse med kabler.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasafredag 12. august 2016, klokken 13:00
Sitat fra: HCO på fredag 12. august 2016, klokken 11:45
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 11. august 2016, klokken 22:46Ser på en sen 2015 modell Zoe nå og vurderer å kjøpe den, men det avhenger av om kona får ladet den på jobb.

Må hun lade på jobb pga. rekkevidde? Zoe går uten problemer minst 15 mil om sommeren og 10 mil om vinteren. Som regel lengre.

De gangene jeg bruker Zoe på jobb (ca 55km hver vei) er det veldig greit å kunne bare låse bilen og gå inn, mens kollegaer med "Trilling" eller eldre Leaf må bakse med kabler.

Neida, hun må ikke det, er vel jeg som tenker worst case scenarioer. Det er bare 19,2 km hver vei. Så det går helt sikkert helt fint. Er bare jeg som skal være 100% sikker på at den dagen det er -20, og hun skal rett fra jobb og til stallen og hjem (Da blir det totalt  64,4 km) at det også går :)

Men på bilen jeg ser på så kan jeg få med Zapco lader (fikk visst inn i oktober) i stedet for hjemmelader.

Forstår det slik at da kan jeg hjemme ha en type2 til Schuko kabel og plugge rett i støpselet i garasjen, siden vi har TN nett?

Det er 15A ut dit i dag, men hvis jeg får lagt opp en 32A kurs, så er det vel en del forskjellige muligheter?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: HCOfredag 12. august 2016, klokken 13:32
Vi var også litt stresset på rekkevidde før vi fikk bilen, men vi ser at 95% av kjøringen vår uten problemer kan gjøres med Zoe. Vi har en bensinbil ved siden av, men nå må jeg fjerne kingelvev på den før hver tur.

Med egen garasje og ladekabelen hengende klar, og daglig kjøring på under 15 mil, er det superenkelt (og superbillig) å eie Zoe.

Med TN i garasjen, vil jeg anbefale deg å takke ja til Zaptec-kabelen og investere i en rimelig type 2 veggboks, alternativt en "enkel" kabel (F.eks.http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-siemens-13a-mode-2-ladekabel#product (http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-siemens-13a-mode-2-ladekabel#product)) til 4-5 tusen. Du kan selvsagt også bruke Zaptec-kabelen hjemme i garasjen, men den bråker og lader tregt.

Med IT-strøm i garasjen har den medfølgende veggboksen en verdi på rundt 25.000 på grunn av skilletrafoen som er nødvendig. Uten skilletrafo er verdien omtrent 18.000. Zaptec-kabelen er verdt 20.000.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasafredag 12. august 2016, klokken 13:40
Takk for svar :) da satser jeg på zapco lader, også prøver jeg å få forhandleren til også å inkludere en kabel jeg kan bruke på TN nettet hjemme. Så kan jeg vurdere om jeg behøver en 3 parts veggboks senere. Høres det ut som en fornuftig plan?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasafredag 12. august 2016, klokken 13:45
Forhåpentligvis siste spørsmål i denne omgang: går det an å få tak i en billig passiv overgang fra den medfølgende type 2 kabelen til schuko. Eller går ikke dette an fordi man må ha en lade kladd?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasafredag 12. august 2016, klokken 13:57
Har vel egentlig funnet svaret selv. Man må enten ha en 3 partskabel som du linket til eller renault sin flexicharge kabel. Er den ene bedre enn den andre egentlig? Hvis jeg får motorforum til å inkludere en, så blir det vel renault sin egen. Og det er vel greit?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: HCOfredag 12. august 2016, klokken 20:15
Ja, Renault sin egen standard kabel er like bra. Om du får med både Zaptec og en slik inkludert i prisen, tror jeg du kan være fornøyd.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasafredag 12. august 2016, klokken 20:54
Sitat fra: HCO på fredag 12. august 2016, klokken 20:15
Ja, Renault sin egen standard kabel er like bra. Om du får med både Zaptec og en slik inkludert i prisen, tror jeg du kan være fornøyd.

Forhandler skulle se hva han kunne gjøre i forhold til en slik kabel fra salto, den originale kabelen fra Renault ble visst altfor dyr å gi bort. Men den fra salto er sikkert like grei. Så går dette i boks så blir det nok en zoe til uka. Litt dritt at det ikke er modellen med dab+ men syntes ikke det var argument nok for å velge den bort. Og når kona har satt en maks grense på 200k for bil så må det nesten bli slik :)

Så da er neste steg å planlegge investering i en OK hurtigladings løsning hjemme. Forslag til hva man kan gå for for å få raskest mulig hjemmelading?

Har som sagt allerede lagt opp en 15A kurs ut til garasjen, så det er jo fort gjort å trekke ny kabel, og sette inn en ny kurs i sikringsskapet, men hva er egentlig den største kursen man kan sette opp? Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: elektroluxlørdag 13. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasalørdag 13. august 2016, klokken 11:22
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.

Har ikke hentet den ut ennå, blir vel til uken tenker jeg. den hjemmeladeren så veldig interessant ut den. Hvor lenge varer kampanjen? Jeg må nesten se hvor mye jeg får for den Aygoen jeg skal selge, om jeg kan ta meg råd til det med en gang.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Rav4_EVlørdag 13. august 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?


Fikk ikke svar på denne, Robort!
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: elektroluxlørdag 13. august 2016, klokken 12:31
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?

For eget vedkommende gjelder det 16A serien til Ratio. Egen versjon kreves for Zoe. Dette grunnet annet jordfeilvern på Zoe versjonen.

http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/charging-stations/type-2/ev-home-charger/for-use-at-16a-230v/g+c+s+i+a

Når det gjelder ladekabler vet vi at Siemens kablene sliter med Zoe. Det samme gjør Ratio sine.

Ellers gjelder stunttilbudet en god stund framover, men krever at du får forhandleren med på stuntet da litt av innsparingen går ut på å slippe mva.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ladovlørdag 13. august 2016, klokken 16:46
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 08:11
Sitat fra: ohkaasa på fredag 12. august 2016, klokken 20:54
Hva må gjøres for å få til 22kw lading hjemme ( vet ikke helt om jeg egentlig vil ha behov for det da :))

Om du ikke har hentet ut Zoe enda, ta kontakt med oss for Zapcharger Smart Home edition til stunt pris på 9990.-. Normal pris 14990.-

Smart er utviklet i samarbeid med Renault og kan utnytte den strømmen du har. Gjerne 22 kW når VVB og andre storforbrukere er avskrudde.
Hm, vil denne kunne lade en zoe om den står på IT-nett?

I så all er jeg imponert, spesielt med alt det andre som også er med. Regner med at lastdeling forutsetter at 3 stykk zapcharger home deler på effekten?

Likte kanskje best muligheten for betalingsløsning. Jeg har ennå til gode å låne strøm hos andre men hvis du besøker noen kan det fort føles kleint å be om strøm. Hvis du betaler for deg er det hvert fall ikke noe å være flau over. :)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: elektroluxlørdag 13. august 2016, klokken 16:53
Sitat fra: ladov på lørdag 13. august 2016, klokken 16:46
Hm, vil denne kunne lade en zoe om den står på IT-nett?

Nei. Siden en ladestasjon kun er et intelligent rele og ikke en skilletrafo eller lader må Zapcharger Smart i likhet med alle andre Ladestasjoner være tilkoblet et TN nett før Zoe'en vil ta strøm
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarlørdag 13. august 2016, klokken 22:33
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 12:31
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. august 2016, klokken 08:27
SitatZoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern.

Hvilke ladestasjoner er dette?

For eget vedkommende gjelder det 16A serien til Ratio. Egen versjon kreves for Zoe. Dette grunnet annet jordfeilvern på Zoe versjonen.

http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/charging-stations/type-2/ev-home-charger/for-use-at-16a-230v/g+c+s+i+a

Når det gjelder ladekabler vet vi at Siemens kablene sliter med Zoe. Det samme gjør Ratio sine.

Ellers gjelder stunttilbudet en god stund framover, men krever at du får forhandleren med på stuntet da litt av innsparingen går ut på å slippe mva.

Denne heftige startstrømpulsen har ikkje eg sett noko til hjå meg. Mistenker heller at da er eit ovefølsomt jordfeilvern som er årsaken.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: elektroluxsøndag 14. august 2016, klokken 09:02
He he. Ikke lett å se uten spesial instrumenter. Kall det gjerne overfølsomme eller over raske jordfeilvern.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasamandag 15. august 2016, klokken 16:27
Sendte deg en PM ang den Zapcharge home laderen Electrolux
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagartorsdag 18. august 2016, klokken 13:11
Sitat fra: elektrolux på søndag 14. august 2016, klokken 09:02
He he. Ikke lett å se uten spesial instrumenter. Kall det gjerne overfølsomme eller over raske jordfeilvern.

Instrument til å måle peakstraumar har eg men fremdeles så kan eg ikkje så at da er noko unormalt utover at da følger profilen til ein frekvensomformer, noko som er prinsippet til ladaren i Zoe.

Kor lang og hør peak har du målt?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: elektroluxfredag 19. august 2016, klokken 07:32
I følge ingeniørene på Zaptec er det snakk om 160+ ampere men husker ikke lengden på pulsen.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: snoemannmandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
Er det mulig å legge opp 64 ampere kurs og lade med 22kw hjemme? Hva er det som evt begrenser denne muligheten?
Og om man får gjort dette, kan man fortsatt plugge inn i den vanlige hjemme-inngangen på bilen?

Hva skiller de to inngangene på bilen? Er det kun AC og DC? Og er de sensitive for mengden strøm som kommer inn?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: TBmandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

For bilar som som Leaf og Soul som ikkje støttar 3 faser, men kan ta 32 A blir reknestykket: 230 x 32 A = 7,6 kW, ofte oppgitt som 6,6 kW.

Sitat
Hva skiller de to inngangene på bilen? Er det kun AC og DC? Og er de sensitive for mengden strøm som kommer inn?
På Renault Zoe er det berre ein inngang - for AC / vekselstrøm:

Sitathttp://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939
Bare en kontakt nødvendig
Fordelen med type 2 er at det bare er behov for én ladekontakt. Selve kontakten er dessuten relativt liten, og enkelt konstruert.

Offentlige hurtigladere som benytter Type 2, leverer som regel inntil 400 V 63 A over trefase. Det gir en effekt på 43 kW.  Det krever at ombordladeren i bilen klarer å håndtere så stor effekt.

Det er per nå kun Renault Zoe som har en slik ombordlader, og da kun på modeller frem til og med 2014.

På nye modellar av Zoe er ombordladeren 22 kW.

Inngang for DC finnes på bilar som støttar CHAdeMO, CCS-Combo. Her er det ein kontakt for AC, og ein for DC.
Merk: CCS-Combo bruker delvis samme kontakten, DC kontakten er større med to ekstra pinnar under.

For Tesla blir den modifiserte type 2-kontakten brukt til både AC og DC.

Her er ei liste over dei ulike typar kontaktar som finnes:
http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ladovmandag 22. august 2016, klokken 18:34
Zoe har ikke DC på ladeporten, kun AC. Selv om du på en måte har vekselstrøm rett inn i bilen så må du ha et ladepunkt der som inneholder litt elektronikk for styring av prosessen.

I prinsippet kan du lade med 43kW hjemme hvis du har den gamle modellen og i prinsippet vil ikke et 43kW ladepunkt være spesielt dyrt siden likeretteren uansett sitter i bilen. ;)

Et 43kW ladepunkt trenger en 400V 64A kurs. Hva som skal til for å få det inn til huset ditt aner jeg ikke. Det er kanskje så enkelt som å ringe en elektriker.

Selv har jeg 240V trefas med 63A hovedsikring og 3*32A som mater trafoen som gjør om IT-nettet til TN så jeg kan lade Zoen hjemme. I prinsippet så har jeg et 10,2kW ladepunkt men min zoe lader uansett på 'kun' 7,5kW på grunn av reaktivt 'tap' i likeretteren.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: morten69mandag 22. august 2016, klokken 22:34
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
Er det mulig å legge opp 64 ampere kurs og lade med 22kw hjemme? Hva er det som evt begrenser denne muligheten?


Og om man får gjort dette, kan man fortsatt plugge inn i den vanlige hjemme-inngangen på bilen?

Hva skiller de to inngangene på bilen? Er det kun AC og DC? Og er de sensitive for mengden strøm som kommer inn?


400v 32A = 22 kW lading. 400v 64A= 43 kW
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagaronsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riotorsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: aronesentorsdag 25. august 2016, klokken 09:04
SitatDu kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Du kan ikke koble Zoe direkte til en rød 16A kontakt. Du må ha en ladekladd imellom som forteller bilen at den får lov til å dra 16A (11kW) fra stikket.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarfredag 26. august 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.

Les reknestykket litt nærmere. Det står at det er 230v x 16 x 3 = 11kw. Dette er feil reknemåte uansett nettsystem.

Enten så er det 230x16x√3=6,37kw som berre vert levert på TT/IT nett.
Eller så er det 400x16x√3=11kw

230v 3fase er umulig å få ut av eit TN 400v nett, kun 1 fase 230v.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ladovfredag 26. august 2016, klokken 23:34
Joda, det kalles vel 'stjernekobling? Hver fase kobles mot null-lederen. Det er 230V mellom fase og 'null'.

Hint: 400 deler på roten av 3 blir 230. ;)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riolørdag 27. august 2016, klokken 00:08
Sitat fra: pudderjagar på fredag 26. august 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.

Les reknestykket litt nærmere. Det står at det er 230v x 16 x 3 = 11kw. Dette er feil reknemåte uansett nettsystem.

Enten så er det 230x16x√3=6,37kw som berre vert levert på TT/IT nett.
Eller så er det 400x16x√3=11kw

230v 3fase er umulig å få ut av eit TN 400v nett, kun 1 fase 230v.

Med TN kan du tenke at du har tre uavhengige ledere, L1, L2 og L3, og en "retur" N.

Mellom L1 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L2 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L3 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.

Dette gir tilsammen 11 kW.

Alternativt kan du regne L1-L2, L2-L3, L3-L1, og fremdeles få 11 kW.




Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: TBlørdag 27. august 2016, klokken 10:41
Mulig reknestykke eg viste til ikkje er fagmessig heilt presist. Men, det gir rett svar i praksis for 400 V TN. Eksempel lang rekke med ladepunkt eller lysstolpar. Ved perfekt fordeling mellom fasar skal summen av strøm igjennom N leder bli 0.

Korrekt reknestykke for last som brukar 400 V mellom fasar er det nok andre som kan. Slik Rio har satt opp ser fornuftig ut. Resultat blir likt.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarlørdag 27. august 2016, klokken 11:05
Sitat fra: Rio på lørdag 27. august 2016, klokken 00:08
Sitat fra: pudderjagar på fredag 26. august 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.

Les reknestykket litt nærmere. Det står at det er 230v x 16 x 3 = 11kw. Dette er feil reknemåte uansett nettsystem.

Enten så er det 230x16x√3=6,37kw som berre vert levert på TT/IT nett.
Eller så er det 400x16x√3=11kw

230v 3fase er umulig å få ut av eit TN 400v nett, kun 1 fase 230v.

Med TN kan du tenke at du har tre uavhengige ledere, L1, L2 og L3, og en "retur" N.

Mellom L1 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L2 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L3 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.

Dette gir tilsammen 11 kW.

Alternativt kan du regne L1-L2, L2-L3, L3-L1, og fremdeles få 11 kW.

Hadde alt vore A4 når da gjeld straum så hadde dette gått bra. Men i praksis så er da ikkje slek.

"Alternativt kan du regne L1-L2, L2-L3, L3-L1, og fremdeles få 11 kW." Dette er feil. Her vil du få ei effekt som er √3 ganger større enn 11 kw fordi staumeni kvar enkelt leder aukar. Hvis du ser så har eg markert L1 med svart kursiv for å vise at du kobbler 2 laster til kvar fase og ikkje 1 last.

Ei 3fase last er avhenning av alle fasane for å fungere. Stikkordet er faseforskyving i forhold til kvarandre på 120 grader. Eg skalikkje gå meir inn på da då da vært veldig teoretisk og tungt for dei som ikkje er så mykje borti dette. Skal du lade med 3fase så må du ha 400v og ikkje 230v.

Da er riktig at effektenuttaket aukar når ein brukar 1faselast mellom fase og N-leder og der kan summere dei enkelte lastene sammen. Men då får ein bare 230v 1fase lading.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 00:45
(Jeg er siv. ing. elektro.)

Du får 11 kW fra 400/230V 16 A TN. Det er derfor både MB, Renault og Tesla har 11 kW ladere ombord, og man har 11 kW og 22 kW som standard (siste med 32 A).
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelsøndag 28. august 2016, klokken 10:23
Et forsøk på å forklare hvorfor Rio har rett:

En kan tenke seg at trefas laderen egentlig er 3 enfasladere.
Disse ladere er koblet mellom L og N hvor det er 230V. Mellom L1, L2 og L3 er det 400V.

Som enfas lader 3 stk x 230V x 16A = 11kW
Eller se det som 3faslader altså 1stk x 400V x 16A x sqr3 =11kW
Ikke pussig nok akkurat det samme. (Dette betraktningen gjelder 400V TN nett). På grunn av symetrien blir strømmen i N = 0.

Et 230V IT-nett har ikke N og betraktningen kan derfor ikke overføres dit.
Renault kan bare koble én av sine "enfasladre" til en 230V enfaset kontakt. I tillegg trenger den en skilletransformator om enfasekontakten ikke er avledet fra et TN nett (L-N).
Altså 16A fra enfase 1 stk x 230V x 16A = 3,6kW, eller 32A fra enfase 230*32=7,3kW.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarsøndag 28. august 2016, klokken 21:42
Eg skjønner ikkje heilt kva dere mener at eg ikkje forstår. Hvis dere leser det eg skriver så ser dere følgende: (litt meir utførleg forklart denne gang)

For å få 11 kw ut av 230v på TN nett så må du bruke 1fase laster som er uavhennig av kvarandre og benytter kun 1fase og N-leder. Bruker du 3 sleke kan du sumere effekten. Dette lar seg gjøre på enkeltladere med elektronikk.
For å få 11 kw ut av 400v TN så må du bruke 3fase slek som på motorer.

Da eg skreiv var at du får ikkje 3fase 230v i TN 400v

Er me ikkje enige då?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 21:54
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 21:42
Eg skjønner ikkje heilt kva dere mener at eg ikkje forstår. Hvis dere leser det eg skriver så ser dere følgende: (litt meir utførleg forklart denne gang)

For å få 11 kw ut av 230v på TN nett så må du bruke 3 stk 1fase laster som er uavhennig av kvarandre og benytter 1fase og N-leder. Dette lar seg gjøre på enkeltladere med elektronikk.
For å få 11 kw ut av 400v TN så må du bruke 3fase. Som for eks 3fasemotorer

Da eg skreiv var at du får ikkje 3fase 230v i TN 400v

Er me ikkje enige då?

Jeg tror ikke det! ;)

La oss ta TN: Det beskrives ofte som 400/230 V, og det betyr det er 400 V mellom fasene (L1 til L2, for eksempel), og 230 V mellom hver av fasene og null (L2 til N, for eksempel). Det er altså BÅDE 400 V og 230 V samtidig.

Ta en trefase-lader i en Mercedes-Benz. De er tilpasset nettopp TN og 400/230 V. Da går L1, L2, L3 og N (samt jord (PE)) inn i laderen. Laderen er altså også 400/230 V.

Så kan du regne på to måten:

Du kan enten tenke deg at laderen har tre 400 V laster (L1 - L2, L2 - L3, L3 - L1) (som om N ikke eksisterte), og si at effekten er 400 V x 16 A x √3 x 3 faser, som gir 11 kW. (Det er slik man regner ut for IT-nett.)

Eller du kan tenke deg at laderen har tre 230 V laster (L1 - N, L2 - N, L3 - N), og si at effekten er 230 V x 16 A x 3 faser, som gir 11 kW.

Så her får du 230 V trefase, fordi du kobler lastene til N.






Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 21:57
Legg merke til at 230 V x √3 = 400 V.

På jobb bruker vi 690 V, som er 400 V x √3, for å få mer effekt og mindre strøm (tap).

Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarsøndag 28. august 2016, klokken 22:06
Eg veit at du aukar spenninga med rtav3.

Da eg seie er at L1-N, L2-N, L3-N er ikkje 3fase. Brukar du da som 3fase vært da fort nyttårsafta på ein varm sommardag.

Har du prøvd å kobble ein 3fase 230v motor på denne måten i eit TN400v anlegg?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 22:14
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 22:06
Eg veit at du aukar spenninga med rtav3.

Da eg seie er at L1-N, L2-N, L3-N er ikkje 3fase. Brukar du da som 3fase vært da fort nyttårsafta på ein varm sommardag.

Har du prøvd å kobble ein 3fase 230v motor på denne måten i eit TN400v anlegg?

Jo, L1 - N, L2 - N, L3 - N er selvsagt også trefase, for L1, L2 og L3 er forskjøvet med 120 grader.

Selvsagt kan du ikke koble en motor beregnet for 230 V delta, på 400 / 230 V stjerne, fordi spenningen blir feil. Det handler ikke om det er trefase eller ei (det er det jo, du har trefaser), men om hvordan man kobler seg til dem, og spenningen.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarsøndag 28. august 2016, klokken 22:18
Deltakobbling har ikkje nullpunkt, men med din teori så skal eg kunne kobble ein 230v motor i Y og kobble til N leder i motorens nullpunkt i eit TN400v. Kan eg da skal eg bøya meg for 3fasekonklusjonen!

Er litt skeptisk.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelsøndag 28. august 2016, klokken 22:51
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 22:18
Deltakobbling har ikkje nullpunkt, men med din teori så skal eg kunne kobble ein 230v motor i Y og kobble til N leder i motorens nullpunkt i eit TN400v. Kan eg da skal eg bøya meg for 3fasekonklusjonen!

Er litt skeptisk.
Klart du kan, tar du en 230V deltakoblet motor og kobler den i stjerne kan den køres på 400V.
(Om du kobler N eller ikke det spiller ingen rolle.)

Belastes denne motoren 11kW vil den som delta på 230V anlegge trekke 28A mens den på 400V stjerne trekker 16A.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 23:14
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 22:18
Deltakobbling har ikkje nullpunkt, men med din teori så skal eg kunne kobble ein 230v motor i Y og kobble til N leder i motorens nullpunkt i eit TN400v. Kan eg da skal eg bøya meg for 3fasekonklusjonen!

Er litt skeptisk.

Det kan du jo, og for noen motorer så kobler du dem i delta for å starte dem (høyere spenning), og så kjører du dem i stjerne:

(http://3.bp.blogspot.com/-yRwMjIVVdZo/UlbcVZY7sGI/AAAAAAAAAMg/hFn9sXcx72o/s640/Star+Delta+power+Ckt..jpg)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 23:15
K1 for av/på.

K2 for drift.

K3 for start.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelsøndag 28. august 2016, klokken 23:29
Sitat fra: Rio på søndag 28. august 2016, klokken 23:15
K1 for av/på.

K2 for drift.

K3 for start.
Nei Rio her er du nok litt på jordet. Stjerne/trkant brukes for å dempe startstrøm ved at den starter istjerne, og går over i trekant.
K2 start, redusert innkoblingsstrøm, K3 drift.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Riosøndag 28. august 2016, klokken 23:44
Haha! Selvsagt!

Man ønsker å redusere startstrømmen! :) 
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarsøndag 28. august 2016, klokken 23:54
Her bommar #RIO. Y/D vendaren har eg sett mange gonger før men den har ingenting med driftspenning å gjera, men du starter den i Y for lavere startstraum og legger inn D for drift. I Y er startstraumen lavere men driftstraumen er veldig høg. I D er startstraumen veldig høg mens driftstraumen er lavare enn Y. Eg er fullt klar over at motoren går i Y på 400v og D på 230v.

Skal eg gje #RIO litt rett så er da spenninga over kvar vikling som gjer at strømmen auker i Y kobbling ved drift fordi ved Y så må strømmen passere 2 viklingar for å returnere til generator. 2 viklingar i serie betyr lavare spenning over kvar og dermed må straumen opp sidan impedansen er fast uansett. Her er da faseforskyvinga som styrer kva vikling strømen går over.

Men er dere sikker på at N-ledaren kan kobbles til nullpuntet utan att da skjer noko?

Og kva skjer hvis 230v enkeltladarane i ein elbil mistar N-ledaren(brudd i N) for 3 like ladarar kobla mot N-ledar er jo Y kobbling?

Desse 2 spørsmåla har eg stillt mange og fått like mange svar. ???
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelsøndag 28. august 2016, klokken 23:59
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 23:54
Men er dere sikker på at N-ledaren kan kobbles til nullpuntet utan att da skjer noko?
For motoren: Ja. Det spiller ingen rolle.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 23:54
Og kva skjer hvis 230v enkeltladarane i ein elbil mistar N-ledaren(brudd i N) for 3 like ladarar kobla mot N-ledar er jo Y kobbling?
Dette er ikke like enkelt. Her er det ikke forholdene like med motoren. Vi har styrte likrettere og elektronikk som er avhengig av nullpotensialet. Dessuten skal lader virke både på 230V 1fase og 400V 3fase. Det betyr at f.eks Renault kan ha styreelektronikken på fasen L1-N. N brukes også i overvåkingssammeheng. Svikter en av ladergrenene vil de gå strøm i N, men lader vil fortsatt virke med 2/3 effekt.

Hadde lader vært sammelignbar med en ohmsk motstand ville en ikke vært avhengig av N.

Fasebegrepet kan være litt uklart. I et 400/230V system er 230V fasene L1-N, L2-N og L3-N altså tre relativt uavhengige 1faser med en felles N. 400V fasene er L1-L2,L2-L3 og L3-L1. I 230V systemer er fasene også  L1-L2,L2-L3 og L3-L1. Linjestrømmen i L1 blir vektor summen av L1-L2 og L3-L1 og er for et system med N lik strømmen L1-N. N er nødvendig dersom en har usymetrisk last, en motor er symetrisk derfor spiller det ingen rolle.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarmandag 29. august 2016, klokken 00:29
Da var desse 2 konklusjonane eg og hadde inntil eg fekk høyra om ein som hadde kobbla til N-ledaren til nullpunktet. Da endte næmleg med ei skikkeleg nyttårsafta på ein varm sommardag.

Derfor kan ikkje din teori nr 1 stemme. Men teori nr 2 stemmer. Mistar du N-ledaren i eit TN anlegg så vil all strømmen gå gjennom den minste lasten sidan du får ei Y kobbling med 400v og ikkje mot N som vil gje teoretisk 0A i N. Har du då ein mobilladar og ein varmtvannstank på samtidig så går all straumen frå varmtvannstanken gjennom mobilladaren.

Men no har me vel dradd denne tråden "litt" bort frå da som var temaet, men eg klarar ikkje alltid å avstå frå ein god diskusjon av og til :-[
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelmandag 29. august 2016, klokken 00:42
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:29
Da var desse 2 konklusjonane eg og hadde inntil eg fekk høyra om ein som hadde kobbla til N-ledaren til nullpunktet. Da endte næmleg med ei skikkeleg nyttårsafta på ein varm sommardag.

Derfor kan ikkje din teori nr 1 stemme.
Da var det nok ikke helt det vedkommende gjorde, men noe annet feil. Teori 1 vil nok ellers stemme med praksis.

Det du skriver om hva som er resultatet av om N forsvinner er heller ikke helt riktig men det får vi ta en annen gang og et annet sted siden vi nå har spore av.
Fortsettelse på «kanari»
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29575.0.html
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagarmandag 29. august 2016, klokken 00:54
Da var nok da somvar feilen. Vel å merke så vardette ein trafo og når eg fjerna lasken til N-ledaren så starta trafoen fint opp. Trafoen hadde stått som 230/400v men skulle no stå som 400/230v.

Da var iallfall heftige startstraumar ute å gjekk som var langt over da trafoen skulle kreva når lasken var inne. Da var etter denne episoden at eg konkluderte med at N ikkje kan kobblast til nullpunktet. Trafo og motor fungerer heil identisk.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelmandag 29. august 2016, klokken 19:59
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:54
Trafo og motor fungerer heil identisk.
Motoren i Zoe brukes som transformator,og er helt sikkert koblet til N ved lading, men en transformator som fungerer helt identisk med en motor  :) skulle vært artig å se.
Hvor går lasken?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: bjaolsentirsdag 30. august 2016, klokken 08:19
Motorviklingene i Zoe brukes som spoler i switchmode delen av Chameleon, det har ikke noe med trafo å gjøre.

(Nesten Rav4) Slik, filter og likeretting før motorviklinger som er markert med 14 :
(http://patentimages.storage.googleapis.com/US20120286740A1/US20120286740A1-20121115-D00004.png)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 30. august 2016, klokken 09:38
Slik:
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffeltirsdag 30. august 2016, klokken 10:26
Hvordan virker den på på enfas TN?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: pudderjagartirsdag 30. august 2016, klokken 12:54
Sitat fra: Griffel på mandag 29. august 2016, klokken 19:59
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:54
Trafo og motor fungerer heil identisk.
Motoren i Zoe brukes som transformator,og er helt sikkert koblet til N ved lading, men en transformator som fungerer helt identisk med en motor  :) skulle vært artig å se.
Hvor går lasken?

Når du lage eit TN-nett frå TT/IT så må nullpunktet jordes. Dette gjøres med ein lask i trafoen på rekkeklemmene mellom N og PE



Trafo og elektromotor er heilt identisk bortsett frå ein ting. Du henter ikkje energien ut som bevegelsesenergi men elektrisk energi i ein trafo.

Du har same prinsippet om viklinger. Du har same prinsippet om magnetfelt i statoren som er primærviklingane i trafoen. Dei skapar magnetfelt som går i jernkjernen. I ein elektromotor har du ei lita luftspalte i "jernkjernen" slek at rotoren skal kunne rotere. Du har sekundærviklingane i trafoen som er dei same som du har i ein rotor i ein elektromotor. Ergo er funksjonsprinsippet heilt likt bortsett frå luftspalta som gjer at sekundærviklingane kan rotere.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffeltirsdag 30. august 2016, klokken 13:56
Jeg gjorde et forsøk på å flytte denne avsporede diskusjonen til Kanari men det gikk vist ikke.
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:54
Når du lage eit TN-nett frå TT/IT så må nullpunktet jordes. Dette gjøres med ein lask i trafoen på rekkeklemmene mellom N og PE
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:54
Trafoen hadde stått som 230/400v men skulle no stå som 400/230v.
Her var det etter det du skrev omvendt altså ombygging fra IT til TN nå til 400V TN til 230V IT.
Da blir lasking til jord på primær side feil og i strid med forskriftene. Så det var riktig å fjerne den, av to grunner: forskrif og funksjon..

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:54
Trafo og elektromotor er heilt identisk bortsett frå ein ting. Du henter ikkje energien ut som bevegelsesenergi men elektrisk energi i ein trafo.
Rent bortsett fra at transf. står stille og motoren roterer er det minst en vesentlig forskjell:

Motoren belaster alle faser likt. En transf. kan ha ulik belastning på fasene. Har sekundærsiden da deltakobling får du roterende strømmer i "deltaen", og som lager ugang. Det skjer ikke med en motor.

En transformator med fierlederkobling (stjerne) på primærsiden tillater at det går strøm i N. Har da transformatoren en deltakoblet sekundærside som er skjevt belastet vil det sirkulere strømmer i deltaviklingen (uten N leder har de ikke noe annet sted å gå). Dette forårsaker både magnetiseringstap og kobbertap. Det kan også resultere i virvelstrømmer i transformatorhuset og varme dette direkte. Har primærsiden trelederkobling vil denne sirkulærstrømmen ikke kunne flyte siden spenningsvektorene som driver den da vil bli "i fase med seg selv" (litt unøyaktig forklart).
Vanligste transformatorkobling er delta primært og stjerne sekundært.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasaonsdag 31. august 2016, klokken 09:23
Haha, morsomt å se hvor til de grader denne tråden som jeg startet har sporet av, og inn i tekniske greier jeg ikke skjønner bæret av :)

En liten oppdatering på hva jeg endte opp med å gjøre:

Jeg valgte ta med Podpoint installasjon, og den "lille" svarte nødladeren. Men så fant jeg jo ut, ved å søke på forumet her, at det skulle være mulig å gjøre om podpointen til en 7kw i stedet for 3,6kw. Jeg spurte podpoint, og joda, det gikk fint det, men jeg måtte da ha en 40A kurs ut til garasjen.

Siden installasjon av podpoint er inkludert i prisen uansett inkl. 10m kabelstrekk, så ga det ikke store merkostnaden. Må betale for merkostnaden med tykkere kabel, og en 40A sikring med jordfeilbryter, i stedet for det som følger med i pakken, så de anslo rundt 2000 kr som jeg blir fakturert. Det var selvsagt ikke plass i røret som ligger ut til garasjen, så jeg måtte grave en liten grøft, så fant elektriker på en lur måte å legge kabelen ut fra sikringskapet på.

Så da havnet jeg på en mellomløsning, der jeg har 7kw lader hjemme, og nødladeren som kan ligge i bagasjen om jeg skulle ha behov for å lade fra IT nett, for en minimal ekstrakostnad. Synes det var ett ok kompromiss.

Så det kan jo være ett tips til andre også :)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Trond.monsdag 31. august 2016, klokken 17:16
Sitat fra: ohkaasa på onsdag 31. august 2016, klokken 09:23
Haha, morsomt å se hvor til de grader denne tråden som jeg startet har sporet av, og inn i tekniske greier jeg ikke skjønner bæret av :)

Jeg spurte podpoint, og joda, det gikk fint det, men jeg måtte da ha en 40A kurs ut til garasjen.

Siden installasjon av podpoint er inkludert i prisen uansett inkl. 10m kabelstrekk, så ga det ikke store merkostnaden.
Jeg fikk beskjed fra Infratek som installerte hos meg at de ikke hadde mulighet til å oppgradere laderen på grunn av garantibetingelsene fra Renault.
Men jeg oppgraderte kabelen til 5 x 6 mm2. Jeg vil tro at det vil være tilstrekkelig for oppgradering til 7 kW med eksisterende PodPoint ladestasjon, evnt. 11 kW med ny ladestasjon. Hvilken installatør benyttet du til å oppgradere din PodPoint ?. Har du også SL-3261 ?
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasaonsdag 31. august 2016, klokken 20:40
Jeg spurte først Podpoint dama som ringte meg for å få litt detaljer rundt installasjonen, hun sa at det skulle ikke være noe problem, så lenge anlegget var dimensjonert til å gi så mye strøm. så var det bare å avtale med installatør. de ringte meg opp og bekreftet det samme. Så når elektrikeren var her så hadde han med seg en podpoint han allerede hadde justert om til 7kw. La opp en ny 40A tofas kurs til garasjen, med tilhørende voldsomme grå kabel. Jeg bor i Lier, så hos meg var det Andreassen Elektro som gjorde installasjonen. Veldig hyggelig elektriker var det også. jeg finner ikke modellbetegnelsen du nevner på podpointen, men legger ved ett bilde her så kanskje du finner ut noe :)
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: Griffelonsdag 31. august 2016, klokken 21:12
Når den så tydelig er merket 3,6kW 16A virker dette ganske rart.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: aronesentorsdag 01. september 2016, klokken 06:05
Hvis jeg ikke husker feil, så er det er samme podpoint for 3.6 kW som for 7Kw.
På papirene som følger med står det info til elektriker om at den er nedjustert til 3.6 kW.
Vet ikke om det gjelder alle, men i hvertfall på min.
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasatorsdag 01. september 2016, klokken 10:26
Godt mulig det er rart, men nå er den i alle fall 7kw. At den er merket med 3,6kw 16A er nok fordi det er det den i utgangspunktet er justert til i Norge. Men den takler altså 7kw, under forutsetning av en 40A treg sikring/kurs
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: bjaolsentorsdag 01. september 2016, klokken 10:31
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 01. september 2016, klokken 10:26
Godt mulig det er rart, men nå er den i alle fall 7kw. At den er merket med 3,6kw 16A er nok fordi det er det den i utgangspunktet er justert til i Norge. Men den takler altså 7kw, under forutsetning av en 40A treg sikring/kurs

Du bør i alle tilfeller be om å få en ny etikett som indikerer hva enheten egentlig trekker/leverer, for den som står nå er da feil og dermed strengt tatt ikke i henhold til merkeforskrift osv...
Tittel: Sv: Mine lademuligheter
Skrevet av: ohkaasatorsdag 01. september 2016, klokken 10:53
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 01. september 2016, klokken 10:31
Sitat fra: ohkaasa på torsdag 01. september 2016, klokken 10:26
Godt mulig det er rart, men nå er den i alle fall 7kw. At den er merket med 3,6kw 16A er nok fordi det er det den i utgangspunktet er justert til i Norge. Men den takler altså 7kw, under forutsetning av en 40A treg sikring/kurs

Du bør i alle tilfeller be om å få en ny etikett som indikerer hva enheten egentlig trekker/leverer, for den som står nå er da feil og dermed strengt tatt ikke i henhold til merkeforskrift osv...

Det er jo ett godt poeng ja. får gjøre det.