Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27

Tittel: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Mippentorsdag 28. juli 2016, klokken 11:27
SitatKan ladbare hybrider lade på ladeplass for elbil? «Nej», sier danskene. Nå har Vejdirektoratet sendt ut et høringsforslag, hvor elbiler defineres som «biler med drivkraftsystem, der udelukkende består af elmotorer», skriver danske...

Vil Norge følge etter tror dere, og er det greit å forby ladbare hybrider på ladestasjoner?



http://www.tu.no/artikler/vil-forby-ladbare-hybrider-pa-offentlige-ladestasjoner/349733
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Pruditorsdag 28. juli 2016, klokken 11:47
Synes problemstillingen virker litt merkelig. Etter det jeg leser så har problemet i Danmark vært at vanlige biler (altså hverken ladbare hybrider eller elbiler) har parkert på kommunale plasser og faket lading. Dette skal man unngå ved å lage en presisering som kan forby lading for ladbare hybrider.

Ser det som lite aktuelt at en eier av ladbar hybrid kjører rundt på bensinmotoren med en falsk kabel i bilen og later som de lader på ladestasjonene. De fleste er vel ekstremt opptatt av å lade så mye og ofte som mulig grunnet rekkevidden.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 28. juli 2016, klokken 11:55
Her på forumet tror jeg eiere av ladbare hybrider er opptatt av lading. De jeg kjenner derimot som kjører ladbar (ikke på forum) bryr seg ikke om lading. Firmabiler. Jobben betaler bensinen via jobbkort.  Hvorfor skal de da gidde å lade noe som helst hjemme? Selv om det er billig.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Mippenfredag 29. juli 2016, klokken 07:34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:55
Her på forumet tror jeg eiere av ladbare hybrider er opptatt av lading. De jeg kjenner derimot som kjører ladbar (ikke på forum) bryr seg ikke om lading. Firmabiler. Jobben betaler bensinen via jobbkort.  Hvorfor skal de da gidde å lade noe som helst hjemme? Selv om det er billig.

Samme inntrykket sitter jeg igjen med.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: MagnusTfredag 29. juli 2016, klokken 15:13
I følge veldig mange her på forumet er det jo mye bedre å kunne lade hjemme og slippe å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden for å fylle drivstoff. Da bør vel dette også gjelde folk med ladbare hybrider, eller?
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Mippenfredag 29. juli 2016, klokken 16:49
Sitat fra: MagnusT på fredag 29. juli 2016, klokken 15:13
I følge veldig mange her på forumet er det jo mye bedre å kunne lade hjemme og slippe å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden for å fylle drivstoff. Da bør vel dette også gjelde folk med ladbare hybrider, eller?

Det burde det, men det har vært litt diskusjoner rundt etikken her. En ladbar hybrid komme seg hjem mer tomt batteri - det gjør ikke en ren elbil. Er det de ladbare hybridene sin oppgave å vike for elbiler, eller er det politikere sitt ansvar å bygge nok ladestasjoner?
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Øyvind.hfredag 29. juli 2016, klokken 19:11
Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:49
Sitat fra: MagnusT på fredag 29. juli 2016, klokken 15:13
I følge veldig mange her på forumet er det jo mye bedre å kunne lade hjemme og slippe å kjøre innom bensinstasjoner hele tiden for å fylle drivstoff. Da bør vel dette også gjelde folk med ladbare hybrider, eller?

Det burde det, men det har vært litt diskusjoner rundt etikken her. En ladbar hybrid komme seg hjem mer tomt batteri - det gjør ikke en ren elbil. Er det de ladbare hybridene sin oppgave å vike for elbiler, eller er det politikere sitt ansvar å bygge nok ladestasjoner?

Det er to problemer med ladehybriders tilgang til ladeplassene:
1. De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.
2. Ladehybridene må lades praktisk talt hver gang den har vært i bruk. Det gir et absurd høyt behov for antall ladepunkter. I en perfekt verden er strøm tilgjengelig over alt slik at det ikke er et tema. Men i praksis er ladeplasser for mange en begrenset ressurs.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Øystein16lørdag 30. juli 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Mippen på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27
SitatKan ladbare hybrider lade på ladeplass for elbil? «Nej», sier danskene. Nå har Vejdirektoratet sendt ut et høringsforslag, hvor elbiler defineres som «biler med drivkraftsystem, der udelukkende består af elmotorer», skriver danske...

Vil Norge følge etter tror dere, og er det greit å forby ladbare hybrider på ladestasjoner?



http://www.tu.no/artikler/vil-forby-ladbare-hybrider-pa-offentlige-ladestasjoner/349733

Ladbare hybrider har ikkje anledning til å lade på kommunale plasser i Stavanger. Flesteparten av dei som pendlar i regionen kunne strengt tatt sikkert klart seg med kapasiteteten tilsvarande ein ladbar hybrid sjøl med ladepunkt kun heime. I Stavanger burde etter mi meining lading på kommulale plassar vore prioritert for innbyggjarar som ikkje kan få tilrettelagt lading heime.

Ladbare hybridar har eige kraftverk som ladar bilen raskt. Me var nyleg i København og lada med eit snitt på ca 12 kWh/100 km og forbruk på 1 liter/10 km i 130/kmh på motorvegen. I lågare hastigher synes forbruk/produksjon ligge i forholdet 2 kWh/1 liter per kjørt 10 km.

I Danmark er vel heller ikkje bruttoproduksjonen av strøm like grøn som i Noreg. Difor meiner eg at eg som turist uansett brukar fossilt/lite miljøvenleg straum anten det kjem frå ladestolpe eller bensin.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: stefsesøndag 31. juli 2016, klokken 21:02
Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 07:34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:55
Her på forumet tror jeg eiere av ladbare hybrider er opptatt av lading. De jeg kjenner derimot som kjører ladbar (ikke på forum) bryr seg ikke om lading. Firmabiler. Jobben betaler bensinen via jobbkort.  Hvorfor skal de da gidde å lade noe som helst hjemme? Selv om det er billig.

Samme inntrykket sitter jeg igjen med.

Støtte inntrykket til disse to. En god søknad for å endre avgiftsmodellen på hybridbiler over til bruksrelatert.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: espenrimandag 01. august 2016, klokken 11:10
Irriterende å komme til elbilparkeringen på hjortnes som har noe slikt som 36 plasser og se at det sto veldig mange hybrider og ladet der. Selvfølgelig gratis. Foran oss stod det hvertfall 3-4 elbiler i kø for å parkere.

Vi dro videre til Saga parkeringshus, der var det masse plasser, og selve parkeringslabyrinten var jo en opplevelse i seg selv!

Poenget mitt er hvertfall at som elbileier og egoist var det kjipt å se så mange plasser opptatt og brukt av hybrider. Hva som er best i et samfunnsmessig perspektiv er vel et stort og komplekst spørsmål, men jeg heller mot at det er feil å gi dagens implementasjon av hybidbilen de fordelene den faktisk høster (med unntak av i3rex), da de primært er en fossilbil med hjelpemotor og batteri, laget for å omgå avgifter, ikke for å elektrifisere persontransport
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: zypmandag 01. august 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:49
En ladbar hybrid komme seg hjem mer tomt batteri - det gjør ikke en ren elbil. Er det de ladbare hybridene sin oppgave å vike for elbiler, eller er det politikere sitt ansvar å bygge nok ladestasjoner?

I mine øyne er «du kan jo bare kjøre til bensinstasjonen i stedet» er et argument på nivå med «du kan jo bare kjøre innom en hurtiglader i stedet». Jeg synes at alle som har nytte av å lade burde ha samme tilgang på infrastrukturen, så kan vi heller prøve å bli kvitt alle elbilene som står på ladeplasser uten å engang plugge inn ladekabelen.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. juli 2016, klokken 19:11
De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.

Jeg tenkte først at dette var et litt pussig argument, for de fleste offentlige ladeplassene jeg har sett har underskilt som begrenser parkeringstiden til tre timer uansett, men det er kanskje et lokalt fenomen.

At det ikke tar mer enn 3-4 timer å lade fullt gjelder nok ganske mange elbiler også, jeg vil tippe at en relativt grei andel av de som parkeres på offentlige ladeplasser har over 50% igjen på batteriet når de kommer.

Dynamisk lastbalansering vil hjelpe her siden prisen per ladepunkt blir billigere når man kan ha flere ladepunkt på en gitt strømtilførsel.

Sitat fra: espenri på mandag 01. august 2016, klokken 11:10
Hva som er best i et samfunnsmessig perspektiv er vel et stort og komplekst spørsmål, men jeg heller mot at det er feil å gi dagens implementasjon av hybidbilen de fordelene den faktisk høster (med unntak av i3rex), da de primært er en fossilbil med hjelpemotor og batteri, laget for å omgå avgifter, ikke for å elektrifisere persontransport

Utover redusert engangsavgift har vel knapt ladehybrider noen insentiver i det hele tatt?

Om målet er å elektrifisere persontransport så gir det vel ikke mening å nekte dem å lade? Litt forenklet sagt så vil jo all energien som kommer inn via ladeporten erstatte energi som ellers måtte ha kommet fra bensintanken, selv i parallellhybrid-modus.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: espenrimandag 01. august 2016, klokken 14:46
Vel, bortsett fra redusert engangsavgift og i dette tilfellet gratis ubegrenset parkering midt i oslo sentrum, side om side med en privat parkeringsplass hvor det koster 60kr timen å stå, så nei...

Nå skinner det vel gjennom i resten av innlegget mitt at jeg synes at i et samfunnsmessig perspektiv skal ikke dagens implementasjon av hybridbiler ha insentiver i det hele tatt. Til det er det så altfor tydelig at de er compliance cars som er skreddersydd for å slippe avgifter basert på den testsyklusen vi har, ikke som er laget for å faktisk redusere utslipp ved realistisk bruk.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Øyvind.hmandag 01. august 2016, klokken 15:17
Sitat fra: zyp på mandag 01. august 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. juli 2016, klokken 19:11
De klarer ikke utnytte tiden. Pga lite batteri utnyttes dødstiden veldig dårlig. Hybriden er gjerne fulladet etter 3-4 timer. Hvem flytter seg fra et ladepunkt etter 3-4 timer fordi bilen er fulladet? Utopi.

Jeg tenkte først at dette var et litt pussig argument, for de fleste offentlige ladeplassene jeg har sett har underskilt som begrenser parkeringstiden til tre timer uansett, men det er kanskje et lokalt fenomen.

At det ikke tar mer enn 3-4 timer å lade fullt gjelder nok ganske mange elbiler også, jeg vil tippe at en relativt grei andel av de som parkeres på offentlige ladeplasser har over 50% igjen på batteriet når de kommer.

På plasser hvor bilene skal sirkulere, typisk kjøpesenter eller annen korttidsparkering er det sikkert 2-3 timers tidsbegrensning på ladeplasser. Jeg hadde dog type jobb-parkering eller beboerparkering i tankene med mitt argument. Eksempelvis nede ved Kvadraturen i Oslo, Saga P-hus, Hjortneskaia, boligstrøk i byen/utenfor byen osv.

Ladeplasser med 2-3 timers begrensning parkerer jeg nesten aldri på.
1. Jeg har ikke behov for strømmen
2. Det er for mye styr ift risiko og gevinst
3. Tidsbegrensningen er for kort

Stort batteri (sammenlignet med ladbar hybrid) gir muligheten for å plugge i når man begynner å få lite batteri på ettermiddagen og hente en bil morgenen etter som har ladet 30-50kWh.
Gateparkering har mest sirkulasjon på morgen og ettermiddag. En 60kWh Opel Ampera-E som brukes i snitt 5 mil per dag (ca 15.000km per år) kan fint brukes en uke før man må sette den til lading. Dvs ladebehov 1:7.
En ladbar hybrid som skal kjøres samme strekning på strøm må lades minst en gang per dag (forutsatt at kjøringen er helt jevnt fordelt). Der Ampera-E`en er bortimot fulladet neste morgen og klar til å flyttes(brukes) er hybriden fulladet samme kveld. Tro meg - byboere setter seg ikke frivillig i bilen sin på kvelden for å gi fra seg en parkeringsplass :)

Dette var bare ett eksempel. Et annet eksempel er type 8-10 timers parkering i forbindelse med jobb-pendling. Ved 16A kan du lade 30kWh i løpet av en vanlig arbeidsdag, og med snitt på 40km kjøring per dag har du behov for å plugge i ca hver fjerde dag på jobben, gitt at du ikke kan lade hjemme. Hybriden derimot må plugges i hver dag, antakelig både hjemme og på jobb og er fulladet begge steder etter et par timer.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: turfsurfmandag 01. august 2016, klokken 15:51
Jeg ville ihvertfall ikke ventet til 15-20% rest på batteriet før jeg ladet. Sikker måte å ødelegge batteriet på, og ingen buffer for uforutsette behov.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Beckernmandag 01. august 2016, klokken 22:04
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. august 2016, klokken 15:51
Jeg ville ihvertfall ikke ventet til 15-20% rest på batteriet før jeg ladet. Sikker måte å ødelegge batteriet på

Seriøst?
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Dampmaskinmandag 01. august 2016, klokken 22:58
Jeg er kanskje ikke representativ for alle hybrid-eiere, men jeg er opptatt av å lade så mye som mulig. Dessverre har jeg ikke noen fast parkeringsplass som jeg kan sette opp ladepunkt på hjemme, så hvis jeg ikke får lov til å lade offentlig, så har jeg faktisk ikke noe annet valg enn å kjøre 100% på fossilt drivstoff hele tiden.

Det er jo noe jeg kan leve med - hvis jeg må - men det er jo i så fall synd at jeg ikke har noe alternativ til å kjøre rundt og forurense, og det på tross av at jeg faktisk har skaffet meg et ladbart kjøretøy. Vil nesten påstå at litt av hele poenget med å kjøre ladbar hybrid forsvinner litt da.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 02. august 2016, klokken 07:49
Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 22:04
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. august 2016, klokken 15:51
Jeg ville ihvertfall ikke ventet til 15-20% rest på batteriet før jeg ladet. Sikker måte å ødelegge batteriet på

Seriøst?

Tror begge ytterpunkter er like ille - det beste er å holde seg rundt midten. Man kan jo se hva som skjer med et PC batteri som konstant lades til maks....

Men, nå er vi hverke oppe på maks eller min for batteriet. Produsenten har lagt inn en 20% sikkerhetsmargin i begge ender, som kun i unntaksfall kan overskrides.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: THEtirsdag 02. august 2016, klokken 07:52
Jeg vil tro det er ganske mange med elbil som parkerer og lader på ladeplass uten at de har behov for strøm også. Hvis jeg ikke har behov for strøm for å komme meg dit jeg skal, så parkerer jeg på vanlige parkeringsplasser slik at ladeplass er tilgjengelig for de som har behov for strømmen. PHEVs har nok oftere behov for offentlige ladeplasser enn elbiler pga. veldig begrenset el-rekkevidde. Hvis eiere av PHEV er interessert i å lade/kjøre elektrisk, så synes jeg det er veldig positivt. Det blir i alle fall helt feil å nekte de som har kjøpt PHEV å kjøre elektrisk så mye de har mulighet til. Uansett om ønsket om å kjøre på strøm er basert på økonomi eller miljø, så bidrar de til lavere lokale utslipp som uansett er positivt.

Så lenge offentlige ladeplasser er en begrenset ressurs, så synes jeg at man bør vurdere eget behov for lading før man benytter en ladeplass. Og om det ikke har kommet klart frem så synes jeg det er en dårlig ide å forby PHEV på offentlige ladeplasser.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Philip Marlowetirsdag 02. august 2016, klokken 08:36
Jeg er helt enig med siste innlegg.

Målet må være at hybridbilene kjører mest mulig elektrisk og da må de få lov til å lade på de offentlige ladeplassene. Dette er best for klimaet. De elbilistene som ønsker å frata hybridbilistene denne muligheten, fremstår som noen store egoister.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Mippentirsdag 02. august 2016, klokken 09:50
Jeg skal forsøke å nyansere forbud mot ladbare hybrider uten å ta parti. Utfordringen er som nevnt at det er begrenset med lademuligheter. Det selges pr. dags dato flere ladbare hybrider enn det selges elbiler. Det er vel fortsatt flest elbiler, men det er spørs hvor lenge det varer. Rekkevidden er som nevnt begrenset på de ladbare hybridene, så de må lades oftere enn elbiler hvis de skal kjøres på strøm.

På typiske knutepunkt er det mye elbiler. De kommer gjerne langt vei. De parkerer og lader mens de  er på jobb, handler osv. Hvis det kommer ladbare hybrider og stiller seg på en slik plass som stort sett alltid er full vil det bety at den fratar plassen for en elbil som ikke har noen andre muligheter til å komme seg hjem. Hadde jeg kjørt ladbar hybrid ville ikke jeg ha oppsøkt steder hvor det er størst kamp om lade punktene. Jeg ville ha ladet andre steder hvor det er mindre press, og jeg ville eventuelt ha ladet utenfor «rushtiden».

Jeg skjønner hvorfor et forbud kan være aktuelt, men hvis alle tar hensyn til hverandre trenger man ikke et forbud. Ansvar bør også ligges hos politikere som har tatt til orde for at det skal satses både på elbiler og hybrider. Det bør i det minste være nok lademuligheter til alle. Det bør også jobbes politisk for at de ladbare hybridene faktisk har en god nok rekkevidde. Bedre rekkevidde gir mindre ladestopp og det blir lettere for alle å lade.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Amosstirsdag 02. august 2016, klokken 10:42
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. august 2016, klokken 09:50
Hvis det kommer ladbare hybrider og stiller seg på en slik plass som stort sett alltid er full vil det bety at den fratar plassen for en elbil som ikke har noen andre muligheter til å komme seg hjem.

Om plassene stort sett alltid er fulle, så betyr det at man har for få plasser, og at det er på tide å sette opp flere. En annen sak er at man burde bli flinkere til å kreve at man faktisk lader om man står på ladeplass.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 02. august 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:36
Jeg er helt enig med siste innlegg.

Målet må være at hybridbilene kjører mest mulig elektrisk og da må de få lov til å lade på de offentlige ladeplassene. Dette er best for klimaet. De elbilistene som ønsker å frata hybridbilistene denne muligheten, fremstår som noen store egoister.
Men de som kjører hybridbiler kommer seg hjem uansett om de får ladet eller ei. Det gjør ikke vi som er
hel-eletriske. Vi må ha strøm for å komme oss videre.
Den andre siden av saken er at hvis el-bilister ikke får ladet pga at hybridbilene oppholder el-billadeplassene så blir det kanskje færre el-biler på veiene? Det er vel hel-eletrisk som er målet?
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Dampmaskintirsdag 02. august 2016, klokken 11:48
Ja det er et trilemma. Det ser ut som at alternativene er som følger:

1) Reservere plassene for rene el-biler. Dette stimulerer til videre bruk av rene el-biler, men fører til at miljøgevinsten med PHEV, og dermed også grunnene til å oppfordre folk til å kjøpe PHEV, i større eller mindre grad forsvinner.

2) La alle få lik tilgang til ladepunktene. Dette gir en miljøgevinst fra PHEV, men fører til at å kjøre el-bil blir mindre attraktivt, eller til og med uaktuelt for mange.

3) Sette opp flere ladepunkter. Dette gir miljøgevinst fra både el-biler og PHEV, men koster selvfølgelig penger.

Er politikerne oppriktige i sitt ønske for at folk skal kjøre elektrisk, er det vel bare alternativ 3 som har noe for seg. Får håpe at den politiske viljen er til stede for å spandere de pengene det koster.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Sverrebtirsdag 02. august 2016, klokken 14:48
Et fjerde alternativ er å slutte med å tilby gratis parkering. Etterspørselen vil alltid være nær ubegrenset når noe tilbys gratis. Ved å ta betalt for parkering oppnår man at det er de som faktisk trenger plassen som benytter den.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 02. august 2016, klokken 14:57
Sitat fra: Sverreb på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:48
Et fjerde alternativ er å slutte med å tilby gratis parkering. Etterspørselen vil alltid være nær ubegrenset når noe tilbys gratis. Ved å ta betalt for parkering oppnår man at det er de som faktisk trenger plassen som benytter den.
Godt poeng! Vet ikke hvordan dette vil fungere i praksis, men dyr hurtiglading gjør jo at disse ikke brukes unødvendig av de som ikke trenger den.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Mippentirsdag 02. august 2016, klokken 15:19
Sitat fra: Sverreb på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:48
Et fjerde alternativ er å slutte med å tilby gratis parkering. Etterspørselen vil alltid være nær ubegrenset når noe tilbys gratis. Ved å ta betalt for parkering oppnår man at det er de som faktisk trenger plassen som benytter den.

Mange steder er det nå betaling for å lade og/eller parkere for elbiler. I Bergen er for eksempel et av de mest populære knutepunktene "bygarasjen". Der var det gratis før. Nå koster det 50 % av normal takst å parkere, også kan man lade gratis i 6 timer på dagtid. Ubegrenset utenom arbeidstid. Flere av ladestasjonene som var på gateplan er nå også betalings plasser. Fortsatt er det nesten umulig å finne en ledig lade plass på for eksempel "bygarasjen".
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Hansitirsdag 02. august 2016, klokken 16:26
Helt enig med Sverreb, det tror jeg er den beste løsningen
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: tomrhtirsdag 02. august 2016, klokken 17:21
Sist fredag svingte en Outlander Phev opp ved siden av meg på Fortums hurtigladestasjon på Orkanger. Den ene av de to laderne er defekt, og han gadd naturlig nok ikke vente på at jeg skulle bli ferdig.

Denne diskusjonen har vel handlet mest om parkering på offentlige normalladestasjoner, men hva synes vi om at ladehybridene okkuperer hurtigladerne da?
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: epsilone6tirsdag 02. august 2016, klokken 18:22
han trener bare til han får ordentlig elbil stakkar  ;D
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: automattirsdag 02. august 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:19

Mange steder er det nå betaling for å lade og/eller parkere for elbiler. I Bergen er for eksempel et av de mest populære knutepunktene "bygarasjen". Der var det gratis før. Nå koster det 50 % av normal takst å parkere, også kan man lade gratis i 6 timer på dagtid. Ubegrenset utenom arbeidstid. Flere av ladestasjonene som var på gateplan er nå også betalings plasser. Fortsatt er det nesten umulig å finne en ledig lade plass på for eksempel "bygarasjen".

Da har man ikke oppnådd annet enn å innføre p-avgift for elbiler. Poenget er at det må være dyrere å stå på en ladeplass, enn på p-plassen ved siden av. I bygarasjen kunne man f.eks hatt full p-avgift hvis man ønsker å lade, og 50% uten.

Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Mippenonsdag 03. august 2016, klokken 10:36
Sitat fra: automat på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:19

Mange steder er det nå betaling for å lade og/eller parkere for elbiler. I Bergen er for eksempel et av de mest populære knutepunktene "bygarasjen". Der var det gratis før. Nå koster det 50 % av normal takst å parkere, også kan man lade gratis i 6 timer på dagtid. Ubegrenset utenom arbeidstid. Flere av ladestasjonene som var på gateplan er nå også betalings plasser. Fortsatt er det nesten umulig å finne en ledig lade plass på for eksempel "bygarasjen".

Da har man ikke oppnådd annet enn å innføre p-avgift for elbiler. Poenget er at det må være dyrere å stå på en ladeplass, enn på p-plassen ved siden av. I bygarasjen kunne man f.eks hatt full p-avgift hvis man ønsker å lade, og 50% uten.

Da må de såfall innføre betaling for å lade og gi bøter til de som ikke lader. Bygarasjen har bom når du kjører inn og ut, så det er litt vanskelig å vite om elbilen som kjører inn skal lade eller ikke.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Hansionsdag 03. august 2016, klokken 21:29
La Grønn Kontakt eller Fortum drifte ladestasjonene og la de ta sin normale pris for saktelading så slipper man sannsynligvis ikke-fungerende ladere også? Ladeplikt som Mippen sier, bøtelegg hvis man står på ladeplass uten å lade
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: stefsefredag 05. august 2016, klokken 22:42
IKEA: 6 Elbiler parkert i Ladesone, 2 lader. 
Skal forresten sies at schuko stikkene deres er temmelig slappe i fisken.
Tittel: Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
Skrevet av: Øystein16lørdag 06. august 2016, klokken 12:32
Maksimalt 1 time gratis/rimeleg parkering med ladeplikt og 16 A bør vera tilbodet for alle ladbare bilar på offentlege (kommunale) plassar. Det bør sikre 20-25 km vidare kjøring/rekkevidde for flest mogeleg.