Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: Patriq Backlund på søndag 03. oktober 2010, klokken 12:59

Tittel: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundsøndag 03. oktober 2010, klokken 12:59
Når jeg hentet våres "nye" Kewet Citi-Jet 5 og skulle kjøre den opp på hengeren - så ga den helt plutselig ingen kraft. Jeg hadde da kjørt den helt opp på hengeren. Slik at den stod i sån moderat helling. Bilen stod stille mitt på, og når jeg ga gass for å kjøre den ytterligere litt forover så skjedde inget (annet enn at den begynte å trille bakover etter hvert). Jeg måtte til slut ta bilen av hengeren - og så ta fart opp igjen og så bare prøve å tajme det slik at bilen stoppet akkurat hvor jeg ville ha den. Det var ikke mulig å finjustere når jeg vel var oppe på hengeren.

Det samme har jag etterpå opplevd når bilen stått parkert i oppover bakke. Sist ved Youngstorget i Oslo. Og en annen gang når jeg skulle opp over en fortauskant. Så stod det til slut biler å stresset på bakifra og lurte på hvorfor jeg ikke fikk bilen ut av veien.

Hva skyldes dette ?

Ved Youngstorget skulle jeg ut fra en parkeringslomme, og fikk til sist det til ved å bruke håndbrekket å gi litt gasen til dess jeg hadde trekk på hjulen å så slippe håndbrekket langsamt. Ikke for å henge ut damer, men jeg har vanskelig for å tro at min kone ville ha klart å få dette til...

Er dette et kjent problem med Kewet, eller noe som skal gå å ordne opp i ?
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Yeyeyesøndag 03. oktober 2010, klokken 14:28
Aner ingenting om kewet, men du skulle ikke vært borte i bremsen da? Da kutter du pådraget i alle fall på thinken. Så om du trenger å bremse mens du tar løst i bakker, må du faktisk bruke handbrekket ;)

AR
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Focussøndag 03. oktober 2010, klokken 15:45
Det er nok som Yeyeye sier.
Jeg merker at dersom jeg står i en bratt bakke og venter på rødt lys og holder bremsen inne så tar det et lite øyeblikk fra jeg flytter foten og til bilen reagerer så mye at dersom det er en bil bak virker det som jeg er i fare for å treffe den, men det er  bare innbilninig. jeg kjører en buddy
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundmandag 04. oktober 2010, klokken 08:56
Ok, kan vare det er det da. Det fungerte jo som sagt fint når jeg brukte håndbrekket.

:)
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetmandag 04. oktober 2010, klokken 16:23
Kewet 5 har ikke regenerering på bremsene. Om du holder inne bremsen med venstre fot og trykker på gassen med høyre rykker den til og bakenden går ned. Bremsen slår mao ikke ut motoren.

Peter
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Yeyeyemandag 04. oktober 2010, klokken 16:27
Da må det være annet feil, det bare minnet meg på samme følelsen vi får på thinken. Litt ekkelt å ikke kunne holde den på bremsen mens en gir pådrag ;)

AR
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: hkaspenbergmandag 04. oktober 2010, klokken 18:38
Sitat fra: Patriq Backlund på mandag 04. oktober 2010, klokken 08:56
Ok, kan vare det er det da. Det fungerte jo som sagt fint når jeg brukte håndbrekket.

:)

Min Kewet 5 var slik at hvis bilen seg bakover (eller forover når man skulle rygge) så mistet man all kraft. Fikk forklart det av Petter Skram at det var en beskyttelses-mekanisme i Curtis'en (motorkontrolleren) som slo til.

;-D Hans
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetmandag 04. oktober 2010, klokken 18:43
Leser i annen tråd at batteriene i denne bilen er gamle, og at det planlegges skifte snart. Jeg ville avventet feilsøk på dette til etter skiftet, da jeg tror det er en sammenheng. Jeg skiftet batterier i min Kewet etter nærmere 20' km, på kalde dager slet jeg med motorkraft i bakker. Med nye batterier var ikke dette tema lengre.

Kan også være noe med motorstyringen, men det må nesten vurderes etter batteriskiftet. Jeg hadde en sak i sommer med motorstyringen, denne måtte skiftes da jeg svært ofte mistet all kraft plutselig, i bakker når batteriene viste under 50%. Var også en kombinasjon med at motorstyringen ble vel varm i tett trafikk.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundmandag 04. oktober 2010, klokken 22:49
Ja, jeg avventer til jeg fått ny batteripakke og ser hva som skjer.

Men... så snart jeg fått "trekk" på hjula, så er det null problem for den å orke. Man kan stå og "holde" den i oppoverbakke med litt gass - og finnjustere langsam kjørsel - feks ved parkering. Bare man får motorn til å trekke. Typisk når jeg står ved rødlys i svak oppoverbakke - så går det litt bakover, så rykker det til og den begynner å rulle frem/oppover.

Men, når jeg skulle opp på hengeren så skjedde inget i det hele tatt da.

Hursom, får se det an til når jeg fått ny batteripakke på den.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: bosonictirsdag 05. oktober 2010, klokken 08:17
Hei Patriq
Kan du sjekke følgende:
Sett bilen i en bakke med svak helning (ikke bruk håndbrekk)
Når du skal starte igjen så hør etter om det "klakker" i hovedkontaktor når du trykker på gassen.
For at bilen skal begynne å gå må hovedkontaktoren slå inn.
NB  ikke vær for rask på foten, press rolig og ikke for langt inn: Curtiskontrolleren har en funksjon som overstyrer gasspådraget. Denne kan slås av ved å justere et potmeter på Curtis'en. Forøvrig vanskelig å komme til.
Min Kewet mod 5 føles også håpløst treg ved start ut i veikryss og eks rundkjøringer hvor der er litt motbakke. Noen steder er jeg nødt til å bruke håndbremsen for ikke å trille bakover.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: El rayotirsdag 05. oktober 2010, klokken 14:45
Sitat fra: Patriq Backlund på mandag 04. oktober 2010, klokken 22:49
Man kan stå og "holde" den i oppoverbakke med litt gass
Dette bør du ikke gjøre hvis du vil at bilen skal vare en stund.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundtirsdag 05. oktober 2010, klokken 14:56
Jeg var klar over når jeg skrev det hvordan det hørtes ut. Men, jeg gjør det ikke i praktikken. Det var mest for å beskriva hva slags kontrol over motorn jeg har med pedalen (når den trekker).
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Lundetirsdag 05. oktober 2010, klokken 16:57
Hmm sikker på at det ikke bare føles sånn da?  :D
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundtirsdag 05. oktober 2010, klokken 17:04
Sitat fra: Lunde på tirsdag 05. oktober 2010, klokken 16:57
Hmm sikker på at det ikke bare føles sånn da?  :D
Skjønte ikke helt, føles hvordan?
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Lundetirsdag 05. oktober 2010, klokken 17:53
 ;D Bare litt humor på Kewettens vegne i all vennskapelighet  :-\   8)
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 07. oktober 2010, klokken 07:38
Er dette en slik gammel bil med feil på shuntkontrolleren? Da får du meget begrenset startmoment dersom denne ikke virker.

AM
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpettorsdag 07. oktober 2010, klokken 22:30
Godt poeng. Min er fra 2003 og har oppgradert shunt, mener å huske at bilen i dette innlegget er en 04 modell. Om alle de få bilene som ble satt sammen like før Buddy kom i 05 har oppgradert shunt vet jeg ikke.

Peter
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundfredag 08. oktober 2010, klokken 08:16
Jeg snakket med Pure Mobility om dette når jeg hentet bilen etter å fått montert nye batterier.
Og det er slik, at når man trår på bremsen så kobles "gassen" ut. Så det er helt riktig at man må bruke håndbrekket hvis man skal f.eks parkere i skråning.
Og, at bilen trillet baklengs når jeg prøvde å få den litt forover på hengeren når jeg hentet den var selvfølgelig for det at jeg ikke ville slippe bremsen før bilen begynt å trekke fremover.....
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetfredag 08. oktober 2010, klokken 12:21
For Buddy: Enig. For Kewet 5: Uenig, denne har ikke regenerering via bremser. Forsøk på flat mark idet bilen står stille å holde inne bremsen med venstre fot, samtidig gir du gass et lite øyeblikk. Skjer det ingenting? Kan jo være at din bil er bygget om, men det høres rart ut.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Yeyeyefredag 08. oktober 2010, klokken 17:37
Men kan ikke pådraget bli kuttet selv om den ikke har regen på bremsen da?
Er jo selvsagt unødig å kjøre rundt med bremsen på under pådrag sånn rent vanlig da men...
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetfredag 08. oktober 2010, klokken 17:51
Selvsagt kan den det, men det er ikke slik disse Kewet 5 er. Holder man bremsen inne og trykker på gassen samtidig skjer det definitivt noe med hekken.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundfredag 08. oktober 2010, klokken 22:53
Nå har jeg prøvet......
nå er dere spent.......
;)

hvis jeg holder inne bremsen så skjer ikke noe som helst når jeg samtidlig trår på gassen.

Akkurat som ham på Pure Mobility forklarte.

Hvordan fungerer regen på de som har? Er den altid virksom så snart man slipper gassen, eller må man trå litt på bremsen og ?
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetfredag 08. oktober 2010, klokken 23:47
Det er bremsekontakten på Buddy som setter igang regenerering. Mulig din bil er enten bygget om eller har en utvikling som nærmet seg Buddy, som kom i 05.

Mulig Arne Magnus kan hjelpe oss her?
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Wiredlørdag 09. oktober 2010, klokken 17:05
Dette er avhengig av hvilken motorstyring som sitter i bilen og som Mohpet sier: mulig at det har blitt bygget om tidligere.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundlørdag 09. oktober 2010, klokken 17:19
Ok, så hvis den er der så bør man bare trå så pass at bremsekontakten får kontakt, men uten at bremsene faktisk begynner å ta? (hvis man vil få regenerering)
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetlørdag 09. oktober 2010, klokken 18:50
Ja, jeg har ikke erfaring med regenerering i Buddy men jeg tror du vil merke om bilen din faktisk har dette. Jeg har samme motorstyring som står i Buddy men motoren er jo da ikke den i Buddy og det vil vel være avgjørende her.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Wiredlørdag 09. oktober 2010, klokken 19:43
Det er ikke motoren som avgjør regenereringen men motorstyringen i dette tilfellet.
Hvis man tråkker på bremsepedalen og lytter så vil man høre ett svakt "klikk" rett bak fører stolen.
hører man dette så et den "rigget" med regenerering.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundlørdag 09. oktober 2010, klokken 21:31
Ok, skal høre etter det.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetlørdag 09. oktober 2010, klokken 21:40
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0)

Regenerering krever Sepex motor. Har også lest at noen Kewet fra 03 ble levert med Sepex fra Thriege, men at disse fikk problemer senere. I utg pkt har ikke Kewet 5 Sepex, denne kom med Buddy. Jeg har motorstyringen som står i Buddy, men ikke Sepex motor. Regenerering er derfor ikke aktivert hos meg. Mener at håndterminalen som ElbilNorge plugger i bak ved laderen kan gjøre justeringer knyttet til bl.a. dette.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundlørdag 09. oktober 2010, klokken 22:24
I tråden du lenker til skriver Arne Magnus at Eljet og Citi-Jet ikke kom med regenerering. Da må det jo være en annen grunn til at gassen kobles ut på min bil når bremsekontakten er koblet til på min bil?
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetlørdag 09. oktober 2010, klokken 23:20
Ja, eller så er motorstyringen stilt som om det er regenerering. Har du ikke Sepex motor kan regenerering funksjonen skrus av hos ElbilNorge, via handterminal som de bruker der mener jeg.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Baltorsøndag 10. oktober 2010, klokken 09:55
Sitat fra: Patriq Backlund på lørdag 09. oktober 2010, klokken 22:24
I tråden du lenker til skriver Arne Magnus at Eljet og Citi-Jet ikke kom med regenerering. Da må det jo være en annen grunn til at gassen kobles ut på min bil når bremsekontakten er koblet til på min bil?
Er ikke dette er del av sikkerhetstenkningen for at man ikke skal skade motor/styring?
Du kan heller ikke starte den eller skifte mellom F/R hvis den triller.
Håndbrekket har godt av å bli brukt, bruk det til bakkestart.
Det som skaper problemer er at det er et lite delay fra man slipper bremsen til motorten drar.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundsøndag 10. oktober 2010, klokken 10:01
Sitat fra: Baltor på søndag 10. oktober 2010, klokken 09:55
Er ikke dette er del av sikkerhetstenkningen for at man ikke skal skade motor/styring?

Jo, det høres jo fornuftig ut.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetsøndag 10. oktober 2010, klokken 10:17
Mulig at det er fornuftig med en slik sikkerhet, men det er ikke slik disse femmerne er, medmindre det skjedde noe her rett før Buddyen kom. Etter at jeg fikk skiftet motorstyring i 08 pga feil på denne var det mye friksjon i motor idet jeg rygget, noe jeg ikke var vant med. Bilen min triller helt fritt begge veier. Jeg snakket med Stig om dette, og stakk opp på Økern for sjekk. Han slo av ett eller annet med terminalen sin, og sjekket deretter ved å holde brems inne samtidig som han ga gass. Bilen rørte da på seg, og han sa at det skal den gjøre, mens Buddyene gjør ikke det, nettopp pga regenerering. Da jeg spurte om jeg kunne få regenerering var svaret at jeg ikke hadde motoren som skulle til, da det var annen type motor som ble satt i Buddy. Jeg vet ikke med sikkerhet om bilen min ikke gikk forover med brems inne før justeringen han foretok seg, men jeg antar det og antar også at han slo av regenerering funksjonen i motorstyringen. Det løste uansett mitt problem, bilen trillet helt fritt uten motstand av noe slag begge veier etter justeringen, som tok 3 minutter :)

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Wiredsøndag 10. oktober 2010, klokken 14:18
Sitat fra: mohpet på lørdag 09. oktober 2010, klokken 21:40
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0)

Regenerering krever Sepex motor. Har også lest at noen Kewet fra 03 ble levert med Sepex fra Thriege, men at disse fikk problemer senere. I utg pkt har ikke Kewet 5 Sepex, denne kom med Buddy. Jeg har motorstyringen som står i Buddy, men ikke Sepex motor. Regenerering er derfor ikke aktivert hos meg. Mener at håndterminalen som ElbilNorge plugger i bak ved laderen kan gjøre justeringer knyttet til bl.a. dette.

P

Det er riktig at det kreves en seriell = Sepex motor for dette, men det har vært i alle kewet'er som har blitt laget i Norge, noe av grunnen til at det ikke sitter separat shunt controller i bla. din bil.
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Patriq Backlundsøndag 10. oktober 2010, klokken 14:30
Sitat fra: mohpet på søndag 10. oktober 2010, klokken 10:17
Mulig at det er fornuftig med en slik sikkerhet, men det er ikke slik disse femmerne er, medmindre det skjedde noe her rett før Buddyen kom.

Jeg skal nyansere meg litt. Jeg er ikke kvalifisert til å uttale meg om selve funsjonen er fornuftig eller ikke. Men hva jeg mente var at det i sammenhangen hørtes ut som en fornuftig forklaring på hvorfor bremsekontakten kuttet gassen hvis det ikke var pga regenerering.
:D
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetsøndag 10. oktober 2010, klokken 15:51
Sitat fra: Wired på søndag 10. oktober 2010, klokken 14:18
Sitat fra: mohpet på lørdag 09. oktober 2010, klokken 21:40
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0)

Regenerering krever Sepex motor. Har også lest at noen Kewet fra 03 ble levert med Sepex fra Thriege, men at disse fikk problemer senere. I utg pkt har ikke Kewet 5 Sepex, denne kom med Buddy. Jeg har motorstyringen som står i Buddy, men ikke Sepex motor. Regenerering er derfor ikke aktivert hos meg. Mener at håndterminalen som ElbilNorge plugger i bak ved laderen kan gjøre justeringer knyttet til bl.a. dette.

P

Det er riktig at det kreves en seriell = Sepex motor for dette, men det har vært i alle kewet'er som har blitt laget i Norge, noe av grunnen til at det ikke sitter separat shunt controller i bla. din bil.

Ok, da er jeg mer usikker. Min bil er fra 03 så den er vel satt sammen her, ja.

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpettorsdag 14. oktober 2010, klokken 14:54
Sitat fra: Wired på søndag 10. oktober 2010, klokken 14:18
Sitat fra: mohpet på lørdag 09. oktober 2010, klokken 21:40
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=689.0)

Regenerering krever Sepex motor. Har også lest at noen Kewet fra 03 ble levert med Sepex fra Thriege, men at disse fikk problemer senere. I utg pkt har ikke Kewet 5 Sepex, denne kom med Buddy. Jeg har motorstyringen som står i Buddy, men ikke Sepex motor. Regenerering er derfor ikke aktivert hos meg. Mener at håndterminalen som ElbilNorge plugger i bak ved laderen kan gjøre justeringer knyttet til bl.a. dette.

P

Det er riktig at det kreves en seriell = Sepex motor for dette, men det har vært i alle kewet'er som har blitt laget i Norge, noe av grunnen til at det ikke sitter separat shunt controller i bla. din bil.

Her er bilde av motor på min bil, er dette SepEx?
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Wiredlørdag 16. oktober 2010, klokken 12:45
Man kan ikke se fra denne vinkelen om det en en compound eller sepex motor, men siden jeg ser en comex girkasse så vet jeg at det er fra en senere utgave med Sepex  ;)
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: mohpetsøndag 17. oktober 2010, klokken 19:37
Hva er forskjellen på denne girkassen mot tidligere? Er dette samme girkasse som brukes i Buddy?

P
Tittel: Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5
Skrevet av: Go-cartermandag 18. oktober 2010, klokken 09:39
Den gamle girkassen, hvis det er den samme som jeg har, bråker iallefall noe innigranskauen  ::)