Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: ToWalkOrDrive på onsdag 06. juli 2016, klokken 14:28
Ser at Tesla's inkassogjeld og betalingsanmerkninger kun har økt fra 2013 til 2016. Noen som har hørt noen forklaring? Ser at informasjonssjefen i Tesla Norge kun sier "kjenner ikke til historien", men henviser til noe som skjedde for lenge siden. Er det grunn til bekymring om en ønsker å kjøpe bil eller bli leverandør til Tesla Norge? De bør jo ha fått inn masse cash i forbindelse med Model 3 depositum... Kan det rett og slett være masse rot i regnskapsavdelingen?
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/26/1959/Tesla-Motors/tesla-sliter-med--gjre-opp-for-seg-i-norge
De fleste større firma har betalingsanmerkninger som skyldes internt rot, og spesielt i sommer tider er det lett for at noe blir avglemt. Mener å huske at Telenor også har svært mange anmerkninger.
Saken har vel også vært omtalt her tidligere tror jeg.
I ethvert (stort) firma er det et fjell av fakturaer som skal betales så det er nok ganske vanlig at noe går galt i systemet, ikke blir registrert riktig, blir glemt osv osv. I følge en artikkel fra 2010 stod det at Statoil hadde hatt 55 inkassosaker (uvisst i hvilket tidsrom).
Er nok en ganske dårlig indikator på likviditetssitasjonen - sier nok mest om for rask vekst, dårlige rutiner og denslags.
Jobber i et amerikansk eid firma og vi har mange anmerkninger.
De spekulerer ofte også på å betale sent for å spare noen kroner på det, og også f.eks bare betale regninger hver 14 dag. Pluss de andre tingene som har blitt nevnt her med ferietider og regnskapsavdelinger i forskjellige land etc.
En del av anmerkningene gjaldt bompenger. Dette er sikkert krav som tar litt tid å betale, da det må vurderes om de skal betales eller om man skal ta jobben med å finne ut av omstendighetene og eventuelt bestride kravene.
Husk at det er forskjellig regler for anmerkninger for privat og bedrift. Private får anmerkning når saken er ferdig behandlet, mens bedrifter får den med en gang noe går til inkasso og det vil naturlig være anmerkninger som forsvinne når sakene løses.
Var vel også noe at tesla drev å byttet system og mye tull ved overgangen . Kjenner meg igjen I mye tull på sånne overganger på datasystemer ...
Antall inkassosaker er kraftig redusert de siste ukene og skyldig beløp er gått ned med mange hundre tusen. Tror nok de har tatt tak i dette etter at det ble skrevet om i mediene.
Omsetning (2014): 2,5 mrd
Årsresultat (2014): 12,9 mill
Egenkapital (2014): 30 mill
Mister ikke nattesøvnen.
Uten at jeg kjenner denne saken i detalj, så er det flere større selskaper som er amerikanskeid som har fått mye betalingsanmerkninger og til tider nesten blitt slått konkurs på grunn av at de ikke får betalt regninger. Årsaken er blant annet strenge krav til innkjøpsavtaler, PO'er (purchase order) og attesteringsansvar som følge av regler selskaper i USA er underlagt, bla. SOX (Sorbonne-Oxley) o.l. for å motvirke korrupsjon. Mulig at det kan være en forklaringer her. Min kone jobbet tidligere for et slikt selskap, og der fikk de ikke betalt for blomster til ansatte uten at leverandøren var godkjent av et amerikanske advokatselskap, noe som gjerne kunne ta noen måneder. De fleste leverandører opererer ikke med den slags betalingsvilkår :)
Jeg jobber i en stor norsk bedrift og alt av innkjøp skal gjøres gjennom et bestillingssystem og fra bestemte leverandører. Bestillte nettop ny mobiltelefon, og det at den er tilgjengelig billigere andre steder er helt irrelevant, eneste måten å holde styr på hva tusenvis av ansatte måtte finne på å bestille, følge opp fakturaer og få de betalt er at alt skjer etter klare rutiner. Har lett for å se for meg at det er mye mer "armer og ben" i et relativt nyetablert selskap som raskt vokser og hvor en del utgifter blir tatt på sparket når de oppstår eller det er et behov.
Sitat fra: morpheos på torsdag 07. juli 2016, klokken 12:37
Uten at jeg kjenner denne saken i detalj, så er det flere større selskaper som er amerikanskeid som har fått mye betalingsanmerkninger og til tider nesten blitt slått konkurs på grunn av at de ikke får betalt regninger. Årsaken er blant annet strenge krav til innkjøpsavtaler, PO'er (purchase order) og attesteringsansvar som følge av regler selskaper i USA er underlagt, bla. SOX (Sorbonne-Oxley) o.l. for å motvirke korrupsjon. Mulig at det kan være en forklaringer her. Min kone jobbet tidligere for et slikt selskap, og der fikk de ikke betalt for blomster til ansatte uten at leverandøren var godkjent av et amerikanske advokatselskap, noe som gjerne kunne ta noen måneder. De fleste leverandører opererer ikke med den slags betalingsvilkår :)
Holder å være registrert på NYSE, så har du hele pakka der å forholde deg til. Med unnatak av at leverandøren må godkjennes av advokatfirma. Det gjøres som regel internt etter en bestemt prosedyre. Når det er gjort havner leverandøren på lista, og trenger ikke godkjennes på nytt.
Kjøper man blomster eller annet småtteri kan man legge ut selv og skrive reiseregning (div utlegg eller hva posten nå heter). Da slipper man hele mølla der.
I tilfellet jeg viser til så var ikke diverse utlegg en mulighet, men ja. Advokatgodkjenningen var forsåvidt en konsekvens av at man i dette tilfellet hadde brutt noen regler, og ble underlagt litt ekstra strengt regime. Det er vel ikke tilfellet her, men ser ikke bort fra at SOX-krav og en relativt ny organisasjon i Norge gjør at det er dårlige/tungvinte prosedyrer og prosesser som fører til ubetalte krav. Selvsagt unødvendig støy og brennsel til visse grupperinger som utpeker Tesla som StoreSatan innenfor Elbilverden (som jo bare er snyltere o.l.), men neppe noe man som Teslaeier skal miste nattesøvnen av (ligger heller urolig med tanke på driftskostnadene etter at nybilgarantien er ute..).
Takk for alle svar. Ble litt mer beroliget.
Nesten så en bør tilby seg å jobbe hos dem som Betalingsansvarlig for å sette opp et raskere og mer effektivt system for å unngå å få så mange inkassosaker.