Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Avanserte reparasjoner => Emne startet av: RoadRunner på tirsdag 28. september 2010, klokken 21:16

Tittel: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertirsdag 28. september 2010, klokken 21:16
Da har junior handlet Kewet også ;D. Ett ikke eu-godkjent prosjekt fra 1998 som har gått 10000km.

Den er ifølge selger "død", og har stått stille i 8 måneder. Dødsforløpet var ifølge ham at kona kjørte på jobb, plugget til for lading. Da hun kom tilbake for å kjøre hjem, lyste 100% status men ingenting skjedde. Kewet'n ble tauet hjem, nytt forsøk med lading, men det var fortsatt ikke mulig å kjøre.
Jeg ikke sikker på om display lyste eller om det var lader som indikerte 100%.

Ut fra det jeg har lest på forumet, har jeg forstått at mulige feil kan være:
- defekt 12V batteri
- defekt DC/DC-converter med påfølgende dødt 12V batteri
- defekt CarComputer
Sikkert andre ting også? Jeg regner ikke med at framdriftsbatteri har god status.

Hva er pris på en DC/DC-converter / CarComputer?
Hvordan finner ut jeg at CarComputer ikke fungerer ?
Finnes det en feilsøkingsprosedyre som jeg kan bruke for å finne ut hva som er feil ?
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 28. september 2010, klokken 22:02
Det er ganske mange små og enkle ting som kan få en Kewet 5 til å virke "skinndød". Sjekk først sensorledningen inn på venstre side på laderen bak. Vanlig lampeledning som ender i to spadestikk. Denne ledningen skal forhindre start når det lades. Ved brudd her er bilen død.

Er det lys i kupelyset i taket? Hvis ikke er det brudd på noe jeg ikke husker eller så er DC/DC gåen. Begge deler gjør bilen død. Kan noen bidra her?

Tredje steg er å kople fra carcontroller og alle ledninger fra venstre mot høyre, gi dem en liten dusj med CRC og plugg dem inn igjen i motsatt rekkefølge (fra høyre mot venstre, P1 til slutt). Kontaktfeil her kan gjøre bilen død. Fra carcontrollre går det tynne måleledninger til hvert batteripar. Korrosjon på disse medfører ofte brudd, og ved brudd her er også bilen død.

Sjekk også alle sikringene i sikringsboksen som sitter under dashen på høyre side.

Mao, noen få enkle ting å teste.

;-D Hans
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henstirsdag 28. september 2010, klokken 22:31
Buddyen har et egenforbruk ved stillstand som vil tappe 12voltbatteriet. Når 12v batteriet blir dårlig, vil det ikke holde strøm, og kan gå tomt slik at det ikke hjelper å lade fra hovedbatteriet. Når bilen da blir stående etter å ha blitt erklært "død", vil hovedbatteriet tappes.
Uten lading vil hovedbatteriet  også bli ødelagt pga sulfatering.

Et forsøk på å vekke den til liv:
1. Sett en lader på 12 voltbatteriet, og se om det tar lading. hHis ikke, må det skiftes.
2. Mål hovedbatteriets spenning, med minimum ca 60 volt, gå til pkt 4
3. Hvis enkeltblokker er under 10 volt, forsøk a lade opp  blokkene hver for seg.
4. Sett bilen til hovedlading med 12 volt laderen tilkoblet 12v batteriet.

Hvis dette går, har du hatt usedvanlig flaks!  Regn ikke med å kjøre langtur, hvis bilen flytter seg  noen meter er det håp. Agm batterier har en utrolig livsgnist.
Gjenta ladingen og kjøringen, så kan batteriet kanskje mosjoneres tilbake til livet.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Baltortirsdag 28. september 2010, klokken 23:41
Dette minner veldig mye om historien du kan lese i "Kewet 5 med problemer".
Også jeg kjøpte en "død" bil. Det viste seg at det var 2 små elektriske feil: På minuspolen på 12v batteriet var det 3 kabelsko oppå hverandre. Den ene hadde ikke kontakt, dermed hadde det heller ikke blitt ladet fra dc-dc, batteriet trengte lading.  Den andre feilen var brudd i sensorledningen inn på lader (som hkaspenberg beskriver).
Min erfaring er at 12v blybatterier tåler noen få skikkelig dype utladinger, de behøver ikke være ødelagt om de mangler spenning.
Området rundt 12v batteriet er utsatt for korrosjon , sjekk de enkle tingene først. Det er lett å måle spenningen på framdriftsbatteriet med et multimeter i koblingen ut fra laderen.

Vår Kewet er også fra 98, den har faktisk god rekkevidde selv om batteriene er mer enn 3 år gamle.
Har du den danske smale girkassen (mye støy) og motor uten regenerering eller er din modifisert?
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunneronsdag 29. september 2010, klokken 15:15
Sitat fra: Baltor på tirsdag 28. september 2010, klokken 23:41

Vår Kewet er også fra 98, den har faktisk god rekkevidde selv om batteriene er mer enn 3 år gamle.
Har du den danske smale girkassen (mye støy) og motor uten regenerering eller er din modifisert?
Jeg vet ikke, skal hente den på kommende onsdag i Oslo.

Takker for nyttig info! Håper vi er istand til å finne feil av typene beskrevet over, junior er student og har begrenset med ressurser å putte inn i prosjektet. Satser jo på at selger har gitt riktig informasjon, så det er jo ett sjansespill å handle usett ...
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 14. oktober 2010, klokken 00:33
Status: etter å ha fått liv i 72v systemet midlertidig og ha byttet 12v batteri er det liv i div kjørelys etc. Dog ikke nødblink, heller ikke display.
DC/DC har trolig blitt oppdatert til Curtis 1600 (eller var det 1400). Grønn lampe lyser når 12v batteri er tilkoblet.
Det er en rød ledning som er klippet av fra nest bakerste kontaktor-denne ligger å slenger løs uten tape.   

Målte 13.80v på CC JP-1 pin 1 og 3. Innvendig ser CC fin ut, ikke fukt.
Målte 1.8M Ohm mellom koblinger på motor.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henstirsdag 19. oktober 2010, klokken 07:15
I følge min bok fra 1996 skal CC JP1 pin 1 være +8 volt fra DC, og pin 3 være -8 volt fra DC.
Hvis koblingene er likt på '96 og '98 burde det være 8 eller 16 volt  her avhengig av om det finnes et nullpunkt.
Skal forsøke å scanne skjemaet i dag,
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 19. oktober 2010, klokken 13:05
13,8 er OK når det er ny dc/dc der. Hvordan står det til med kabelen som går til første batteripar (+72v).  Denne kabelen (rød) korroderer i kabelskoen på første batteripar blir det dødt i CC.

AM
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnersøndag 24. oktober 2010, klokken 18:56
Alle sensor-ledinger for 72v er ohm'et og ser ok ut.

Vi har koblet opp 72v systemet midlertidig igjen. Følgende spenninger måles mellom
JP2-8 og
JP2-1: 77.5v
JP2-2: 64.6v
JP2-3: 51.4v
JP2-5: 38.4v
JP2-6: 25.6v
JP2-7: 12.9v
JP2-12: 77.6v

Fortsatt mørkt i displayet når tenningen slås på. En kontaktor slår inn og det er lys i bl.a. hovedlys og blinklys. Ikke lys i taklys (pære ok) eller nødblink.

Har testet nødstopp-bryter: Når den trykkes inn, faller kontaktor ut. Kontaktoren slår inn igjen når nødbryteren resettes.
Når gasspedal trykkes ned, klikker det i en kontaktor.

Har sett litt på skjema nå, der står det et rele K4 som styres av JP5-4&JP5-5. Dette releet gir bl.a. taklys etter det jeg forstår. Så hvis denne Kewet'n stemmer med skjemaet er det vel problemer i her.
Er det noe mer som kan måles på CarController? Finnes det en sikring i CC som kan ha blitt defekt? Hvor finner jeg K4?

Ledningen som går til displayet ser grei ut i begge ender.


Batteriene som fulgte med har nå stått under lading med 1.2A /88V i ca. 14 dager. Tok de av og lot de stå i ett par timer; 56v. De står fortsatt til lading :-).
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henssøndag 24. oktober 2010, klokken 19:39

Kan hende det er dårlig batterispenning som hindrer start på motoren.
For å få liv i døde batterier, må de cykles, dvs. lades opp og tappes ned gjentagne ganger. En 1000 w halogenpære til en byggelampe kan benyttes til å tappe ned batteriet. Den vil trekke ca 2 A ved 60 volt. Mål spenningen på enkeltbatteriparene underveis, og gi de med laveste spenning litt ekstra lading slik at de ikke reverseres.
Når batteriet begynner å vise normale verdier, kan bilens varmeapparat og lader benyttes.

Feilsøking i motorkretsen ved rød TT-motor og Curtis styring:  Kondensatorene i motorstyringen skal bli oppladet gjennom prechargeresistoren som sitter over kontaktene på hovedkontaktoren. Derfor vil en måling mellom B+ på motorstyringen og batteriminus vise full batterispenning. Full spenning skal det være videre inn på motoren, og tilbake til retningsvenderkontaktor.
Motoren reguleres ved å choppe forbindelsen mellom motorminus (M-) og batteriminus, (B-)på Curtis'en. Her vil det måles variabel spenning avhengig av pådrag og turtall. Null pådrag =høy spenning,  og fullt pådrag, = null spenning.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnersøndag 24. oktober 2010, klokken 20:02
Sitat fra: hens på søndag 24. oktober 2010, klokken 19:39
Kan hende det er dårlig batterispenning som hindrer start på motoren.
Lite sannsynlig, siden det er 6 av batteriene fra RoadRunneren :-). De er enda "gode" for 10-12 km fra byen og hjem, senest brukt sist onsdag  :D.

Takk for tips til måling på motor!
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Baltorsøndag 24. oktober 2010, klokken 23:39
Sitat fra: RoadRunner på søndag 24. oktober 2010, klokken 18:56
Dette releet gir bl.a. taklys etter det jeg forstår. Så hvis denne Kewet'n stemmer med skjemaet er det vel problemer i her.
Har du sjekket at det ikke er en kontaktfeil på en av jordingsledningene på/ved 12v batteriet? Ulike deler av bilen har minus via ulike ledninger.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertirsdag 26. oktober 2010, klokken 21:28
Sitat fra: Baltor på søndag 24. oktober 2010, klokken 23:39
Har du sjekket at det ikke er en kontaktfeil på en av jordingsledningene på/ved 12v batteriet?
Alle tilkoblede ledninger på 12v-batteriet har kontakt i pluggen koblet til batteriet.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertirsdag 26. oktober 2010, klokken 23:14
Observerte spenninger er lagt inn på bildene under. Håper det er selvforklarende.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 27. oktober 2010, klokken 22:41
Her ser jeg to bilder.

Det første ser ut til å være et tradisjonelt oppsett i en eljet 5 med en vanlig curtis chopper, oppdatert med nyere DC/DC.
Det går 4 fete kabler ut av elboksen. To av dem går til batteriet, og to av dem går til motor.

Det andre bildet viser en Thrige seperatly exited motor med to fete kabler til anker, og to fete kabler til feltet.

Jeg kunne sverget at disse bildene var fra to forskjellige biler.

Fordi dette er to forskjellige løsninger, brukt på ulik tid i Kewets historie, og passer ikke akkurat sammen.

Er dette satt sammen fra to biler, og aldri virket ?

Fortell meg hvor disse fire fete kablene som er koblet til motor går. To av dem ender opp i elboksen på bilde 1. De andre to må være surret fast under bilen ett sted, uten tilkobling, eller hva?


Arne Magnus



Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Go-cartertorsdag 28. oktober 2010, klokken 00:16
Jeg har samme motor/kabel oppsett i min ombygde kewet. Tør nesten banne på at jeg har samme Curtis også, men det er mulig jeg går glipp av noe. Men jeg har iallefall HELT lik motor, kan godt ta litt biler og måle om du trenger det.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 28. oktober 2010, klokken 22:40
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. oktober 2010, klokken 22:41
Fortell meg hvor disse fire fete kablene som er koblet til motor går.
3 av kablene går til kontaktor. Det er vanskelig å se den siste, men tror den går til shunt.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 28. oktober 2010, klokken 23:07
Da har vi forsket litt videre:

Test av CarController:
Tok CarControlleren og satt den i RoadRunneren - som da gikk framover men ikke bakover. Ikke noe lys på displayet. Med avslått tenning og ladekabel kom det heller ikke lys i display.

På CC J10 står det en gul ledning i RoadRunneren. I Kewet'n er det ingen slik ledning i nærheten.

I Kewet'n:
Det vi antar er rele K3 fungerer (slår til når tenning kommer på).
Nabo-releet, forhåpentligvis K4, slår ikke til. Slik vi forstår skjema, skal dette styres av CC JP5-4 / -5. Ut fra skjemaet leverer K4 spenning til K2 som gjennom fjernlysbryter slår på fjernlys. Fjernlys virker ikke. K4 leverer også spenning til Taklys. Taklys virker ikke.

Sikringer er sjekket og ok.

Siden det ikke er display og heller ikke fjernlys/taklys er det fristende å tro at CC er defekt. Men RoadRunneren går framover så CC er ikke helt ødelagt.... så da burde vel Kewet'n ha gått framover også???


Noen forslag ?


Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 28. oktober 2010, klokken 23:20
Sitat fra: Go-carter på torsdag 28. oktober 2010, klokken 00:16
Men jeg har iallefall HELT lik motor, kan godt ta litt biler og måle om du trenger det.

Vil bli glad om du kunne tatt ett par bilder av
- kontaktorer etc.
- bakside av instrument-panel
- og sjekke om det er står en ledning på J10 (helt ute på ene siden) på CarController
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Baltortorsdag 28. oktober 2010, klokken 23:40
Takk for hyggelig besøk i Stavanger RoadRunner.
Min Kewet 5 er også lik, bare med den forskjell at min også har original DC-DC.
(100% genuin tapning)
Det ligger bilder av elektronikkboksen min og Bosonic sin i en annen tråd. Har du S-N-S knapp på dashbordet?
Vi fant ut at denne er koblet til CC, men fjernet på noen biler.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henstorsdag 28. oktober 2010, klokken 23:47
Ta bilder av releene litt på skrå fra bilens høyre side, og merk hvor kablene går. Det er en original serie 5 oppkobling, men det er skiftet kabelsko, og disse kablene kan ha blitt feilmontert.

Motorens koblingsplate har A1ogA2 til ankeret, og D1og D2 til seriefeltet.
Shuntfeltet er koblet sammen med seriefeltpluss inne i motoren, og kommer ut til en 2.5mm kabel. denne går til shuntdriveren, og shoppes mot minus for å regulere motoren.
Det kan være denne som er kappet midt på bildet av releene.
Uten shuntmagnetisering vil bilen mangle startmoment, og bruke så mye strøm at børstene brenner.

Den tynne ledningen på motoren er børsteslitasjevarsler.

Måleshuntkabelen skal gå videre til batteriminus.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: bosonicfredag 29. oktober 2010, klokken 01:00
Har ikke fått tid  til å studere de siste innleggene her, men har selv foretatt en test av min motor som er identisk med din Roadrunner.
Legger ut bilder i morgen ;)

Det kan være lurt å få sjekket om motoren går før en feilsøker videre . Dette er meget enkelt. Forklaring følger....
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: bosonicfredag 29. oktober 2010, klokken 08:54
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. oktober 2010, klokken 22:41
Her ser jeg to bilder.

Det første ser ut til å være et tradisjonelt oppsett i en eljet 5 med en vanlig curtis chopper, oppdatert med nyere DC/DC.
Det går 4 fete kabler ut av elboksen. To av dem går til batteriet, og to av dem går til motor.

Det andre bildet viser en Thrige seperatly exited motor med to fete kabler til anker, og to fete kabler til feltet.

Jeg kunne sverget at disse bildene var fra to forskjellige biler.

Fordi dette er to forskjellige løsninger, brukt på ulik tid i Kewets historie, og passer ikke akkurat sammen.

Er dette satt sammen fra to biler, og aldri virket ?

Fortell meg hvor disse fire fete kablene som er koblet til motor går. To av dem ender opp i elboksen på bilde 1. De andre to må være surret fast under bilen ett sted, uten tilkobling, eller hva?
Arne Magnus

Jeg tror du tar feil her Arne Magnus.
Motoren på bilde her er identisk med min egen motor. Den er bygget som en seriemotor med en ekstra feltvikling og ikke som en konvensjonell sepEx motor.
(Jeg har personlig ikke sett en Thriege SepEx motor, men det er mulig at den har samme tilkoblinger som denne??)

RoadRunner:
Her kan du se hvordan du enkelt tester motoren.
Merk kablene godt før du kobler fra motoren. Viktig: Husk å jekke opp bilen bak!
Husk sikring!
Motoren trekker ikke noe særlig strøm ved 12V (tipper 5- 10A)
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Rav4_EVfredag 29. oktober 2010, klokken 14:41
Tar det hele på husken, så det er mulighet for feil......
Men, den ene motorkablen på bildet ser ut til å ha skade på isolasjonen. Er den full av blågrønt pulver, eller er det kobber igjen under isolasjonen?
Så er det også en kablel fra motor/styring som går til CarController. Husker at det var noe tøys her dersom kabelen ikke var tilkoblet.

AM
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 30. oktober 2010, klokken 17:47
Sitat fra: Baltor på torsdag 28. oktober 2010, klokken 23:40
Takk for hyggelig besøk i Stavanger RoadRunner.

Har du S-N-S knapp på dashbordet?
Takk for at du hadde tid til meg! Trivelig å sitte på i en Kewet 5 som er i bevegelse uten å dytte den  :D.
Det er en "Save-Normal-Sport" knapp, ja. Har ikke fulgt ledningene. Det er tydelige tegn på modifikasjon både ved CC og ved releer bak sikringsboksen.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:41
Men, den ene motorkablen på bildet ser ut til å ha skade på isolasjonen. Er den full av blågrønt pulver, eller er det kobber igjen under isolasjonen?
Kabelen er relativt stiv, det er akkurat der kabelskoen er satt på kabelen. Vanskelig å se kopper inni der.

Sitat fra: bosonic på fredag 29. oktober 2010, klokken 01:00
Det kan være lurt å få sjekket om motoren går før en feilsøker videre.
Da har vi jekket opp bakenden og satt den på bukker. Koblet opp slik som på bildene over.
Motoren gir et lite rykk før sikring ryker. Har prøvd med dekk på og:
10A sikring
15A sikring
15A sikring samtidig med å dreie venstre hjul i samme retning som at bilen går framover.

Åpnet "skjoldet" og fant 2 børster ved tilkoblings-polene, den ene (nærmest enden av motoren) var 20mm lang, den andre 25mm. Den lengste har slitasjevarsler.

Er 12v/15A lite for å dra igang denne motoren med gearboks og dekk på?  
Hvis man ser dette sammen med den avklipte ledningen - er det tegn på at det er motor-problemer på denne farkosten?
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: bosoniclørdag 30. oktober 2010, klokken 19:00
Jeg skal få målt strømmen som motoren trekkeri morgen RoadRunner.

Da jeg testet motoren gikk den lett som bare det, men jeg hadde riktignok en 40A sikring i kretsen.

Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 30. oktober 2010, klokken 23:17
Sitat fra: bosonic på lørdag 30. oktober 2010, klokken 19:00
Da jeg testet motoren gikk den lett som bare det, men jeg hadde riktignok en 40A sikring i kretsen.
Da er det håp! :D.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henssøndag 31. oktober 2010, klokken 18:14
Selv om motoren sviver, ta en titt på kommutatoren  og resten av børstene. Hvis det er shuntkabelen som er klippet av, kan kommutatoren ha blitt brent.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: bosonicsøndag 31. oktober 2010, klokken 22:38
Ny test i dag ga ca 40,6A på amperemeteret!
Jeg forsøkte også med en 20A sikring, og den tålte 3 korte tester før den røk.
Motoren min starter lett selv med et 12V.

Du har som Rav4 påpeker noe muffens med to av kablene som går til motoren. De er det best at du skifter.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: hensmandag 01. november 2010, klokken 17:42
Slik motoren er koblet nå, kan shunt minus legges til batteriminus. (5mm skrue) motoren kjøres da i "lavgear".
Strømtrekket vil da bli lavere, og turtallet begrenses. Shuntviklingen er på ca 3 ohm, og trekker ca 4 A på 12 voltbatteri, men ankerstrømmen vil reduseres mer enn det.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 06. november 2010, klokken 00:27
Sitat fra: bosonic på søndag 31. oktober 2010, klokken 22:38
Jeg forsøkte også med en 20A sikring, og den tålte 3 korte tester
Motor går kontinuerlig med 30A sikring ;D. Ikke helt stillegående!

Det er 5mm forskjell på de to børstene vi så på. Det er noe mørkere på den delen av motoren hvor den mest slitte børsta har kontakt. Tyder dette på at det er noe galt ?

Hvis det er ledningen til shunt som er klippet av - hva kan man oppnå med det? Er det andre potensielle problemer man løser ved å klippe den av ?

Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 07. november 2010, klokken 10:07
Ledningen kan være klippet fordi shuntkontrolleren er kortsluttet. Da vil motoren ikke komme opp i turtall, og bli voldsom varm.

AM
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henssøndag 07. november 2010, klokken 22:56
Shuntspolene gir et variabelt magnetiseringstilskudd til seriespolene. Med full shuntmagnetisering går motoren i 1. gear, og uten shuntmagnetisering går den i høygear. Ved å endre shuntstrømmen kan motoren alltid kjøres med ideelt dreiemoment,- les trinnløs utveksling.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunneronsdag 10. november 2010, klokken 09:09
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. november 2010, klokken 10:07
Ledningen kan være klippet fordi shuntkontrolleren er kortsluttet.
Er det noen måte å teste denne på?
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: hensonsdag 10. november 2010, klokken 17:41
Kontroller først om det er shuntledningen som er kappet.
Koble den til shuntdriveren  og prøv.
Jeg er ikke sikker på om motoren vil starte uten shuntledningen tilkoblet, det kan være en forrigling, fordi motoren kan ruse ut.
I så fall kan du ha funnet årsaken til startproblemene. ;)

Shuntstyringen skal være variabel mot minus, full spenning under start, og gå mot null ved høy hastighet. Eventuelt er det en bunnmotstand som begrenser maksimalturtallet.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnerfredag 25. februar 2011, klokken 21:01
Number 5 is alive!

Chairman batteri fra RoadRunner'n er innstallert og vi fikk "skviset" de nedi - litt trangt i bredden foran, men med det ene batteriet 2 cm over de andre går det.
Har forsøkt å finne ut hvor den avkuttede ledningen går, men finner ikke andre enden. Den går trolig framover og ikke til motor, ihvertfall. Kanskje det er en sammenheng med byttet av dc/dc?

Hadde en liten prøvetur. Med "cruise-controllen" nedskrudd gikk det vesentlig saktere enn på Sport. Sport-akselrasjonen var såpass at bakhjulene spant på snø/grus/is-føret  ;D. Presset den opp i 40 km/h og batteri-strøm så ut til å ligge rundt 50-60A i veldig slakk motbakke.

Alt av lys virker ok, inklusive tåke-baklys! Etter at jeg omsider kom på å slå på nærlys-knappen før tåkebaklys. De virker selvfølgelig ikke med "kjørelys"....

Spørsmål: knappen for vifte-funksjonen helt til venstre har to innstillinger. På trinn 1 går vifta. Det skjer ikke noe mer når man velger trinn 2. Er det meningen at vifta skal gå fortere? Eller er det en elektrisk varme-funksjon på trinn 2 (knappen har symbol for varme)?

Tittel: Sv: Re: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: mohpetfredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Sitat fra: RoadRunner på fredag 25. februar 2011, klokken 21:01Spoersmaal: knappen for vifte-funksjonen helt til venstre har to innstillinger. Paa trinn 1 gaar vifta. Det skjer ikke noe mer naar man velger trinn 2. Er det meningen at vifta skal gaa fortere? Eller er det en elektrisk varme-funksjon paa trinn 2 (knappen har symbol for varme)?

Ja, den venstre bryteren er en to-trinns vifte. Bryter nr to derimot er av og paa med det originale el varmeanlegget. Dette er sannsynligvis koblet fra, da det var lite effektivt, trakk mye stroem og var brannfarlig. Symbolet for varme paa venstre bryter er fordi viften skulle staa paa fullt om man brukte el varmeanlegget (bryter to), gjorde man ikke det var brannfaren overhengende...

Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Tittel: Sv: Re: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 26. februar 2011, klokken 02:02
Sitat fra: mohpet på fredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Det sto en montert, ja. Vi måtte demontere for å få inn/ut batterier. Tenkte å få farkosten eu-godkjent før vi tar arbeidet med å sette den inn igjen  :D.

Får vel sjekke vifte-knappen at det ikke er muligheter for ekstra varme.. Hvor befinner selve elektriske varme-anlegget seg da?
Tittel: Sv: Re: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Go-carterlørdag 26. februar 2011, klokken 08:18
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 26. februar 2011, klokken 02:02
Sitat fra: mohpet på fredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Det sto en montert, ja. Vi måtte demontere for å få inn/ut batterier. Tenkte å få farkosten eu-godkjent før vi tar arbeidet med å sette den inn igjen  :D.

Får vel sjekke vifte-knappen at det ikke er muligheter for ekstra varme.. Hvor befinner selve elektriske varme-anlegget seg da?

Om det elektriske varmeapparatet sitter der, så se til h.....å hiv det ut fort som fy og destruer det, e.l.

Hvis ikke, så kan det hende du er like uheldig som meg:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5402010.ece (http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5402010.ece)
Tittel: Sv: Re: Død Kewet -5
Skrevet av: mohpetlørdag 26. februar 2011, klokken 09:17
Var det grunnen til brannen, Gocarter?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Go-carterlørdag 26. februar 2011, klokken 10:39
Jeg har ikke sett politidokumentene enda, men alle spor peker mot det. I tillegg til at avhøret dreide seg mye om varmeapparatet.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: henslørdag 26. februar 2011, klokken 14:09
Varmeapparatet er et åpent trådelement i et plasthus. Hvis viften av en eller annen grunn stopper, er det snakk om sekunder før det begynner å brenne.
Denne boksen burde naturligvis vært laget i metall, helst også med en thermosmeltesikring.

En enklere måte enn å fjerne det er å koble vekk strømtilførselen.
Skal bilen forvarmes bør det skje med en fastmontert kupevarmer, den er bedre konstruert og sikret.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: El rayosøndag 27. februar 2011, klokken 05:23
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 26. februar 2011, klokken 02:02
Sitat fra: mohpet på fredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Det sto en montert, ja. Vi måtte demontere for å få inn/ut batterier.
Det skal ikke være nødvendig å demontere Webasto-en for å bytte batteri. Webasto-en skal monteres på oversiden av braketten.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 07. mai 2011, klokken 23:07
Da er det en gladmelding: Kewet'n ble registrert fredag og er nå operativ! Junior kjørte på jobb idag tidlig og var meget fornøyd!!

Før EU-kontrollen var det behov for bytte av bremseklosser foran, ellers er det ikke gjort noe rent kjøreteknisk (utenom å fjerne rust fra bremseskivene).
Fortsatt ikke montert varme, men blir vel litt arbeide neste helg.

Tusen takk for hjelpa!
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: El rayosøndag 08. mai 2011, klokken 21:15
Gratulerer!

Det gir inspirasjon til å begynne på eget prosjekt etter vinterens hvile.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: eljetmandag 23. mai 2011, klokken 12:38
Da er Elly nede for telling
Ser at dette problemet ikke er helt ukjent

Hos meg så har jeg dette problemet

Fjernlys virker ikke
Taklys virker ikke.
display virker ikke
Varselblinklys virker ikke
Sikringer er sjekket og ok.
Å bilen vil ikke gå

Noen så har tips

Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: elektroluxmandag 23. mai 2011, klokken 14:21
Er det noe 12V utstyr i det hele tatt som virker?

Tar det som en selvfølge at du har sjekket at 12V batteriet er oppegående.
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: eljetmandag 23. mai 2011, klokken 14:59
det som virker er stereo anlegget,  fløyta, varsellampa til håndbrekk og nærlys
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: hkaspenbergmandag 23. mai 2011, klokken 15:39
Sitat fra: eljet på mandag 23. mai 2011, klokken 12:38
Da er Elly nede for telling
Ser at dette problemet ikke er helt ukjent

Hos meg så har jeg dette problemet

Fjernlys virker ikke
Taklys virker ikke.
display virker ikke
Varselblinklys virker ikke
Sikringer er sjekket og ok.
Å bilen vil ikke gå

Noen så har tips

Sjekk det som ser ut som en lampettledning med to spadestikk inn i bakkant på laderen. Evt. napp den ut og sett en binders e.l. over spadestikkene. Laderen setter denne forbindelse til åpen når man lader slik at man ikke skal kunne kjøre avgårde når man lader...

Er dette OK, gå over alle siktinger i sikringspanelet som sitter under dashen på passasjersiden.

Er alle disse Ok bør du sjekke de tynne sense-ledningene mellom batteriblokkene og car-controller. Se bilde her(http://www.aspenberg.info/Kewet/Images/pb_large.jpg (http://www.aspenberg.info/Kewet/Images/pb_large.jpg) - tynn brun merket "A") Det sitter en på hvert batteripar. Den som sitter værst til er helt inne til venstre. Brudd her vil få bilen til å virke død.

Siste sjekk er kontaktene inn i car-controller. Denne sitter ved venstre kne til fører. Skru den ut, ta ut kontaktene P1-P6 i den rekkefølgen. (P1 er kontakten nærmest førerdøra). Ha litt kontaktspray oppi kontakene og sett dem inn igjen i omvendt rekkefølge, dvs P6 først, P1 sist.

Deretter er jeg blank. Falken?

;-D Hans
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: RoadRunnermandag 23. mai 2011, klokken 23:15
Sitat fra: eljet på mandag 23. mai 2011, klokken 12:38
Hos meg så har jeg dette problemet

Fjernlys virker ikke
Taklys virker ikke.
display virker ikke
Varselblinklys virker ikke
Sikringer er sjekket og ok.
Å bilen vil ikke gå
Så gjennom hva jeg har skrevet tidligere, og dette er eksakt samme symptomer som var på juniors Kewet-5, ja. Der var løsningen bytte av CarController. Sikkert lurt å sjekke 72v systemet og om det er spenning inn på CC, man kan jo være heldig... eller ?
Lykke til!

Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: Baltortirsdag 24. mai 2011, klokken 11:14
Dette ligner også på symptomene jeg hadde, les her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2536.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2536.0.html)
Denne bilen "døde" mens den sto parkert utenfor et verksted.
Det var etter det jeg husker 3 små feil:
Ledningene i bakkant av laderen var ikke montert. (spadestikkene som Hans nevner)
Det var korrosjon imellom ringkabelskoene på batteriet, noen enheter var derfor ikke koblet til.
Det var brudd på en plussledning ca 30 cm fra batteriet. Dette er et utsatt sted. 3 ledninger var skjøtt sammen i en klemhylse, en var korrodert og helt løs.

Framdriftsbatteriet kan lett måles i den store pluggen ved laderen.
 
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: eljettorsdag 26. mai 2011, klokken 12:09
min døde mens jeg var ute å kjørte
det skjedde når jeg trykket på trip teller knappen
har sjekket bak instrumentene at det ikke har "ramlet sammen" bak der

har en ekkel følelse på at carcontroller er død
men jeg skal en tur ut med voltmeteret å se hva jeg finner på kontrolleren
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: hkaspenbergtorsdag 26. mai 2011, klokken 13:40
Sitat fra: eljet på torsdag 26. mai 2011, klokken 12:09
min døde mens jeg var ute å kjørte
det skjedde når jeg trykket på trip teller knappen
har sjekket bak instrumentene at det ikke har "ramlet sammen" bak der

har en ekkel følelse på at carcontroller er død
men jeg skal en tur ut med voltmeteret å se hva jeg finner på kontrolleren

Aha, da faller nok de fleste av mine muligheter fra, men sjekk fremdeles de sense-ledningene fra blokkene og inn til car-kontroller. De røk for med ved to anledninger. Den første fiksa Viggo på Elibil Norge, ved det andre tilfellet fiksa jeg det selv. Men hvis bilen døde idet du trykket knappen så er nok dine antakelser riktige. Du kan jo prøve å kryss-bytte kontrolleren med en av de andre bilene dine hvis de har en som er kompatibel.

;-D Hans
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: eljettorsdag 26. mai 2011, klokken 15:27
Kan desverre ikke låne fra kewet 2 siden den er 48 volt uten carcontroller
ellers så hadde det vert gjort ja
holder på med elektrisk feilsøking på ein BMW og nå så man blir ganske leie av el. feil
Tittel: Sv: Død Kewet -5
Skrevet av: eljetfredag 24. juni 2011, klokken 00:08
Så har elbilen min våknet igjen fra dvalen, det var som antatt car controlleren
Har motatt ny car controller fra elbil norge og den er nå testet  ;D