Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Bjoris på mandag 13. juni 2016, klokken 14:05

Tittel: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorismandag 13. juni 2016, klokken 14:05
Har tenkt litt på at det kanskje var litt mer fornuftig nå å likevel bruke 24.000 på å oppgradere til 75D siden 70D forsvinner fra programmet. Irriterende nok er det mye mer ekstra å oppgradere i ettertid fra 70 til 75 enn fra 60 til 75.

Mulig de endrer på dette, vel. Mens vi venter så skal vi jo ha noe å fundere på... Fundere på å selge den også, men tror det blir veldig vanskelig når vi først har fått den...


Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Toonstermandag 13. juni 2016, klokken 14:51
Hehe Bjoris, du er en skikkelig vinglepetter :)

Min vurdering er at jeg ikke gjøre noe mtp oppgradering, satser på at 70 holder.

Skulle det nå vise seg at det frister med oppgradering så er det jo ikke all verden av forskjell å gjøre det senere heller. Dummere å svi av 24 lapper på noe man ikke trenger, enn å betale 31 for noe man har behov for.

Har en liten teori om at det er svært få som har valgt å oppgradere til 75 (fra 70), kanskje det kommer en gunstig kampanje til 70-eierne etter hvert :)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: shufumandag 13. juni 2016, klokken 15:37
For min del håper jeg at den ekstra 5 kWh kan brukes som buffer og batteri degradering kompensasjon. Vi får se om det stemmer eller ikke.
Uansett er jeg ikke klar å bruke så mye ekstra på noe jeg trenger (sansynnligvis) ikke.
Om jeg beholder bilen lenge, håper jeg også å få mulighet om en grei tilbud fra Tesla om man spør snill. De har jo ingenting å tape om man selge en ting senere på lavere pris i stedet å ikke selge i hele tatt, spesiell når dette er kun SW lås.
Det kan være kul å være en av de få 75 kWh bil på vei.

Forresten ble jeg ikke tilbud om denne oppgradering fra min DS... må alltid informere ham om hva som skjer i Tesla...
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: niemandag 13. juni 2016, klokken 15:54
Har sagt det før og gjentar gjerne;

DU GRUBLER FOR MYE!  ;)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: lunitiksmandag 13. juni 2016, klokken 17:44
@Bjoris du bestilte vel lenge før 75 var en option?
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorismandag 13. juni 2016, klokken 19:46
Joda, jeg er veldig vinglepetter, helt riktig!:)

Disse prisene vi hadde før 60 kom, går de ann å finne igjen? Min DS sier at det er prisene i designstudio som gjelder, men jeg ser bare 60 til 75 prisene...

Tesla er jo truende til å endre på slikt!

Nei, legger nok ikke i dette heller hvis det da nå ikke er slik a t Tesla har strupet 70'en skikkelig ifht 75 og 60. Dette skulle jeg svært gjerne likt å visst før min går i produksjon, noen som har sett noe CAN bus måling av 70/75 allerede?

Tesla ønsker å selge oppgraderingen så hva er smart å gjøre da? Jo, de struper 70 batteriet godt ned slik at det gir mening å oppgradere. Håper selvsagt ikke de gjør dette, men virker veldig rart om de ikke tenker litt slik...
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjoristirsdag 14. juni 2016, klokken 09:11
Sitat fra: lunitiks på mandag 13. juni 2016, klokken 17:44
@Bjoris du bestilte vel lenge før 75 var en option?

Jo og jeg er veldig happy med å få ett strupet 75 batteri, men det forutsetter jo at vi faktisk får 70. Er innstilt på at Tesla har tatt bort "overlevering" av 70 batteri som de gamle har så tror vi må forberede oss på å få noe lavere typical anslag på full-lading ifht gml 70, men det er ikke så nøye når vi vet at vi har mer å gå på slik at vi kan gjøre dette oftere. Samtidig er det jo kjiipt om det er snakk om stor forskjell da litt av triggeren for 70 nettopp var at en fikk bra rekkevidde også på en 70 og dermed framstod det fornuftig å bytte 85 mot 70 for å få AWD, AP og alt dette andre som er bedre...:)

Sånn er det å kjøpe Tesla, ting endrer seg hele tiden, lik det eller ikke:)

Må skrifte og innrømme at jeg har hatt en Passat GTE på prøvd i et forsøk på se om vi kunne klare oss med en vesentlig billigere bil, med kun nødvendig utstyr så er den 220.000 billigere enn vår pris på 70D, vesentlig rimeligere i innkjøp (og en kan lease rimelig og ha den til Model 3 er klar) og jeg skulle nok klart å bruke den mye på strøm med 3 mil til jobb og lademuligheter både på hjemme, på jobb og på hytten, men...

En ok bil, men det er som å gå to skritt tilbake, til og med i elmodus røkker og nøkker det og jeg syns også den hadde altfor mye veistøy. Når jeg leverte den og kjørte tilbake i den gml Leafen vår så framstod den som en mer moderne bil for meg pga drivlinjen er så mye mer smood...

Nei, jeg er ødelagt, jeg innser at det bare er en ren elbil som kan gi meg det jeg vil ha av en bil så da blir vi nok å beholde 70Den, tviler på at jeg klarer å kvitte meg med den når den kommer:)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 14. juni 2016, klokken 09:48
Jeg vil ikke si det er smart å oppgradere når du uansett får samme batteri. Utifra hva de har gjort med andre biler er det sannsynlig at buffer er i topp.
Større buffer ift degradering.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: pers1tirsdag 14. juni 2016, klokken 09:59
Jeg har svart på linken i mailen jeg fikk av Tesla forrige uke om at jeg ønsker å oppgradere til 75 Kwh, men ingen har kontaktet meg og jeg har også prøvd å ringe 21 06 19 29 som det står i mailen. Men på det tlf nr for jeg bare beskjed om at det er mange som ringer og at jeg er prioritert i.f.t. når jeg ringte - så etter en stund for jeg bare telefonsvarer. Har akkurat nå prøvd i 45 minutter uten hell :P
Noen som har noe tips.

PerS
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjoristirsdag 14. juni 2016, klokken 10:03
Jeg sendte en mail og bad om å få prisene på nytt da jeg ikke kan finne 70-75 oppgraderingen lengre. Jeg skrev at jeg tenkte på å oppgradere og fikk svar 5 min etter at nå var det bestilt til min bil. Fikk nå avverget det da, men prisene har jeg ikke fått. De som ble sagt var at det var prisene i konfiguratoren som gjaldt og der står det da 70.000....

Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: pers1tirsdag 14. juni 2016, klokken 12:02
Da fikk jeg kontakt og bestilling på Upgrade fra 70D - 75D er lagt inn
Står på myTesla :
Your estimated delivery window is July - Early August.

PerS
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjoristirsdag 14. juni 2016, klokken 12:42
Spennende, artig om du hadde latt noen sjekke bilen din eller gjort det selv med CAN-bus avlesning. Kunne en som meg gjort det samme så kunne vi funnet ut nøyaktig hvor mye mer kapasitet som frigjøres:)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: pers1tirsdag 14. juni 2016, klokken 14:32
Klart det - er jo alltids spennede - har ikke noe sytem for det så da trenger jeg noen som gjør det når den kommer det ikke allerede innen det er blitt gjort........... håper Bjørn også for laget en ny "lade" video med 70 VS 75

PerS
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: lunitikstirsdag 14. juni 2016, klokken 18:59
@bjoris velkommen i "klarer-ikke-å-vente"-klubben  ;D  Unner deg den følelsen du har nå. Gled deg
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: TomHendenonsdag 15. juni 2016, klokken 01:59
Jeg valgte å oppgradere min 70 til 75 for noen dager siden. Sendte mail til DS, og hun fikset det ganske raskt. Fjernet carbon i dashbordet i samme slengen og gikk for den som er standard nå istedenfor, (Kun for å lette litt på samvittigheten i tilfellet jeg blir skuffet over forskjellene på 70 vs 75). =)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 09:30
Kan legge en liten tankevekker til dere som vurdere å oppdatere fra 70 til 75.

Er vel ikke kommet noen 75 utlevert ennå, så CAN lesing får vi ikke utført før etterat den er levert ut og noen er villig til at vi får fikle i 10min.

Jeg har en "gammel" 70D som fremdels etter 11500km har 68.5+4 altså 72.5kWh batteri.
(Kun ladet til 100% 3 ganger, men 97% 3-4 med direkte kjøring)

Rekevidde:
Drammen - Aurland - 319,8km, 51.1kWh - 160Wh/km (Fartsgrense 60-80/+5)

Aurland - Horten - 343km, 54.4kWh - 159Wh/km  (Fartsgrense 60-80/+5)
Ladet til 97% og kom frem med 12% - Forbruk 54.4kWh

Med lading til 100% og kjøring til den stoppet hadde jeg passert 400km - men det gjør man ikke uten svært mye is i magen.

De fleste ville faktisk kjørt innom gol og ladet på SC, eller Geilo på Chademo (for de som foretrekker Peppes) og kommet hjem med svært god margin.

Jeg begynner å få god erfaring med 70D og at den faktisk er ganske pesimist på forbruk sammenlignet hve jeg får med 19" PilotSport 3.

75D strupet til 70 eller 60.
Jeg vil tro at Tesla setter av buffer i topp slik at når bilen viser 100% har man kun ladet til noe over 90%.

Dette er da velig bra for batteriet og for ladefart.
Ladehatigheten går drastisk ned når man kommer opp på 90 tallet og noe jeg kun gjør når jeg har god tid eller skal utføre et lankjørings eksperiment.
Noe mer en 97% har jeg faktisk kun ladet når jeg skal måle 100% på modulene.

En oppgradering fra 70 til 75 ser jeg faktisk mest negativt på, dersom man tror man trenger de siste 5kWh for å komme frem så kjøper man en 90.

Bruker man de siste 5kWh hyppig er man kjapt nede på 70kWh, som man ville hatt uten å bruke pengene på oppgradering.
Et 75 strupet i topp vil nok ha svært lav kapasitets tap over tid, mens et 75 utnyttet til 75 risikere man at går kjapt ned noen kWh og man må lade oftere til 100% for å komme frem.   

Når det er sakt, så er jeg svært godt fornøyd med 70 som klarer seg utmerket både på lankjøring vinter og sommer.

Vinter med -8, konstant tett snø/slaps og motvind klarte den 250km med god margin, hadde jeg kjørt til den stoppet hadde jeg kommet over 300km på det mest ugunstige forhold jeg har kjørt.

sigurdi
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 10:00
Jeg er enig med deg Sigurdi, OM det er slik at 70 fortsatt er 70. Det er dette jeg er litt redd for at Tesla har tukla med. Vi vet jo ikke enda om 75 batteriet faktisk er 5 kwh større, men en første indikasjon kan vi vel få om noen 100% lader sin facelift 70D og ser km anslaget på typical vs f.eks Sigurdi sin som ikke ser ut til å ha noe tap enda.

Noen som kan gjøre det?
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 10:35
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 10:00
Jeg er enig med deg Sigurdi, OM det er slik at 70 fortsatt er 70. Det er dette jeg er litt redd for at Tesla har tukla med. Vi vet jo ikke enda om 75 batteriet faktisk er 5 kwh større, men en første indikasjon kan vi vel få om noen 100% lader sin facelift 70D og ser km anslaget på typical vs f.eks Sigurdi sin som ikke ser ut til å ha noe tap enda.

Noen som kan gjøre det?
km anslaget er det null vits å se på siden man ikke vet hva formel Tesla bruker på den nye 70/75.
De er jo faktisk ikke like mellom modeller lengre, så fort gjort å endre mellom gammel og ny 70 for at det skal se likt ut.

Men komme innom Horten/Drammen og lese av, bestille kabel og ODBII og lese av selv eller hos noen andre som får dette utstyret.

Det som da gjenstår er å faktisk verifisere verdiene at ikke Tesla har endret CAN verdiene sine på 70/75.
Noe som de har gjort på Modul spenningen over 99%, mens batteri data ser ut til å være stabil.
Denne er og greit å kalibrere inn igjen siden man vet hva verdier man har på egen bil om det ikke er allt for lenge sidne man logget siste. ;-)

SOC - CAN verider er ikke riktig på noen biler med ny software. ;-(
Men det er kjapt å kalibrere igjen, må bare ta 0-100% på et par modeller he he he

sigurdi
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 11:13
Gir det mening han som skriver han har fått oppgradert på det offisielle Tesla forumet?

Hans bil gikk da fra 232 miles til 249, dvs 17 miles=27,3 km, etter oppgradering.

Dette er EPA såvidt jeg forstår, altså 170 wh er det ikke så? 4,6 kwh isåfall, men som du sier, de kan jo endre som de vil så for alt en vet kan jo bare endre km anslaget, hehe, men såpass juks får vi håpe de ikke gjør.

Ser jo der en annen med 70 på ett 75 batteri fikk 240 miles ved 100% så det er jo helt bingo...
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 12:22
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 11:13
Gir det mening han som skriver han har fått oppgradert på det offisielle Tesla forumet?

Hans bil gikk da fra 232 miles til 249, dvs 17 miles=27,3 km, etter oppgradering.

Dette er EPA såvidt jeg forstår, altså 170 wh er det ikke så? 4,6 kwh isåfall, men som du sier, de kan jo endre som de vil så for alt en vet kan jo bare endre km anslaget, hehe, men såpass juks får vi håpe de ikke gjør.

Ser jo der en annen med 70 på ett 75 batteri fikk 240 miles ved 100% så det er jo helt bingo...
Er ikke helt bingo, men mange faktorer som spiller inn i kalkulasjonen dermed er km/miles vinsning litt varierende. ;-)

Husk at batterier er kjemiske, laget med mange tusen enkelt celler som alle er laget med tolleranser.
Man kan være heldig og uheldig her også.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: N00bonsdag 15. juni 2016, klokken 14:03
Om du tenkte det holdt med 70D i utgangspunktet, så hvorfor da kaste bort masse penger på noe du mest sannsynlig aldri får bruk for i praksis?

Som sovepute?
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: fonbergonsdag 15. juni 2016, klokken 14:38
Etter å ha kjørt langtur med 70D, konkluderer jeg med at 70-pakka innskrenker mine muligheter helt marginalt, sammenlignet med 85-batteri som jeg er vant med. Jeg ville ikke oppgradert fra 70 til 75 om dette var min problemstilling. Kanskje senere, om behovet skulle vise seg å være der, men ikke fra starten av.
Jeg tror at bile med 75-batteri som ikke er oppgradert fr 70 vil være et godt salgsargument om noen år; ikke sikkert en 75 vil være mye mer verdt.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 14:53
Sitat fra: N00b på onsdag 15. juni 2016, klokken 14:03
Om du tenkte det holdt med 70D i utgangspunktet, så hvorfor da kaste bort masse penger på noe du mest sannsynlig aldri får bruk for i praksis?

Som sovepute?

Nei, poenget var om en skulle spart seg disse 9000 med å gjort det nå. Det er dyrt nå og svindyrt senere... Ett poeng til siden vi er i tvil om vi skal beholde bilen var at den kanskje var lettere å selge som 75D siden 70D forsvinner fra nymarkedet.

Men konkluderer med at det er bare tull, samtidig skulle jeg gjerne visst hvordan de har løst dette, har likesom ikke helt tro på at det er 5 kwh ekstra i 75 batteri ifht det gml 70 batteriet, men det er mer magefølelsen min ang hvordan Tesla har en tendens til litt lettfattlig omgang med fakta (700 hk f.eks...)

Ser for meg at de har fått inn 2-3 kwh ekstra vs det gml batteriet og tatt bort 5 kwh slik at ny 70 nå har tilsvarende mindre tilgjengelig kapasitet enn gml 70D. Håper selvsagt at jeg tar helt feil...

Det som er spennende nå med 70/75D er som før, hvor mange kwh er det egentlig tilgjengelig på 60 vs 70 og 75. Er det som mellom 70 og 85 så ble det jo en galskap pris pr kwh... for disse ekstra som ikke var 15, men heller 10-11 kwh...
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. juni 2016, klokken 15:14
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 14:53
Det som er spennende nå med 70/75D er som før, hvor mange kwh er det egentlig tilgjengelig på 60 vs 70 og 75. Er det som mellom 70 og 85 så ble det jo en galskap pris pr kwh... for disse ekstra som ikke var 15, men heller 10-11 kwh...

Men det ville jo vært galskap å se isolert på pris per kWh og overse at man får en langt sprekere bil og raskere lading på supercharger (70D vs 85D).

Såvidt jeg har forstått er forskjellen på 70D vs 75D kun utnyttbar kapasitet. Ingen forskjell i ladehastighet eller effekt?

Om samme kjemiendring er gjort med 70 for å få 75 som man gjorde med 85 for å få 90 må man påregne noe lavere hastighet på Supercharger med ny 70/75 vs gammel 70.

Jeg ville helt klart beholdt 70 når man uansett får 75 batteriet. For liten diff mtp at du uansett får det store batteriet med tilhørende buffer/redusert rekkeviddetap.

Kunne kanskje vært interessant for de som vurderer 70/75 å se etter erfaringer fra de som fikk 60 strupet til 40. Opplever de dønn stabil rekkevidde? Bør være noen på tmc kanskje?
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 20:20
Enig i at den store forskjellen ligger i at 85,90 hadde et større batteri, når en uansett har batteriet på 75 så er det bare spesielle behov som kan rettferdiggjøre å bruke så mye ekstra. Nå er det vel tenkelig at 75 blir hakket raskere enn 70, 60 er jo 0,4 sek saktere til 100 så ser ikke ut til at du får utnytte 75 kWh i aks helle, så får vi se om det også påvirker ladefart!

Forskjellen mellom 70 og 75 blir jo liten, men skulle jeg kjøpt i dag måtte jeg valgt 75, 60 ville gitt utfordringer på rekkevidden vinterstid med skiboks og elendige kjøreforhold...

Blir iallefall spennende å se nå hvordan salget fordeler set fremover mellom 60, 75 og 90...
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 15. juni 2016, klokken 21:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juni 2016, klokken 15:14
Om samme kjemiendring er gjort med 70 for å få 75 som man gjorde med 85 for å få 90 må man påregne noe lavere hastighet på Supercharger med ny 70/75 vs gammel 70.
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg har ladet mye raskere enn 85D med en helt ny 90D for ikke lenge siden. Sikkert gjort justeringer siden de første 90`ene ble levert.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 22:01
Sitat fra: Muffinman på onsdag 15. juni 2016, klokken 21:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juni 2016, klokken 15:14
Om samme kjemiendring er gjort med 70 for å få 75 som man gjorde med 85 for å få 90 må man påregne noe lavere hastighet på Supercharger med ny 70/75 vs gammel 70.
Det tror jeg faktisk ikke. Jeg har ladet mye raskere enn 85D med en helt ny 90D for ikke lenge siden. Sikkert gjort justeringer siden de første 90`ene ble levert.

Dette er og veldig avhengig hva man sammenlinger med.

Ser at mange sammenligner med samme % og ikke samme spenning på modulene.
Reduksjon i ladehastighet skjer på modul volt og ikke % ladet.

Men jeg vil tro at den nye 75 pakken bruker samme type celler som 90 pakkene.

sigurdi
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 15. juni 2016, klokken 22:25
Jeg sammenligner i første rekke med en P90D fra tidlig i år, og 3-4 måneder nyere 90D. Den eldste bilen trappet veldig raskt ned, og hadde en god del lavere effekt ved 50% enn vår gamle P85. Det er i tråd med hva bl.a. Øyvindh opplever med sin bil. Den nyere 90`en holdt vesentlig høyere effekt og banket til og med 85D`en vår.

For å sammenligne den eldste med den nyeste 90`en fikk jeg rundt 73-74kW ved 50% på den eldste, mens den nyeste holdt vel nærmere 100kW opp mot 50%. Har et bilde av skjermen på 56% fra den ladingen, og den viser 94kW. Raskeste superladingen jeg har opplevd ihvertfall, ihvertfall de noen titalls % jeg ladet.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. juni 2016, klokken 22:44
Da vi skulle innom både spar og apotek på Brokelandsheia forrige helg valgte jeg å plugge i selv om jeg hadde 40% igjen og var en mil fra hytta. Bare en annen bil der. Fikk drøye 70kW ved 50%. Men nå har det kommet en oppdatering til bilen. Ikke sjekket versjonsnummer etterpå, men sjekker SC hastighet igjen i juli :)

Versjonsnummer-bildet er fra før oppdatering
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 23:43
Men sammelign lik volt og Ampere og ikke % mellom 85 og 90.
Mellom 70 og 85 må man nesten inn med leser eller kalkulator for å sammeligne. ;-)
Men 70 har mindre celler i serie så den har lavere batteri spenning og dermed lavere effekt så lenge det er begresning på Ampere.

Eks så vil 50% på 85 være lik som ca 46% på 90 og det er riktig verdi å sammeligne siden det er samme Celle/modulspenning.

Ladehastighet er styrt etter spenning på cellene og ikke hvor mange % man har. ;-)

BMS leser av spenning på cellene og gir beskjed om reduksjon etter som man går opp fra 3.6-4.2v

Det er veldig synd at vi ikke har batteri varming på ikke P biler, siden det er genialt å bruke før man skal på SC for å få full effekt.

Det skal faktisk endel kjøring til for å få full effekt, 10-15min nå på sommeren er faktisk ikke nok i det hele tatt.
Man kan ha begrensning på 60 eller 70kW om man ikke ser noe stiplet på regen siden den bare går til 50.

sigurdi
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: bertinsøndag 26. juni 2016, klokken 18:57
Jeg har fått levert 70D facelift med 75kwh batteri. Spennende å se om den yter like bra som tidligere 70D.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorissøndag 26. juni 2016, klokken 23:32
Du har ikke anledning til å la noen som Sigurdi sjekke bilen din? Veldig interessant å se hva en kan finne ut med CAN bus
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: bertinfredag 01. juli 2016, klokken 10:19
Jeg skal tenke på det bjoris.  Syntes min nye 70D bruker mer strøm enn den forrige. Da lå jeg på 150-200, nå er det 200-250. (Har nok litt med 21" turbin felger nå vs 19" cyclone tidligere) Her er 3 bilder fra SC Lier nord ved 71%, 80% og 90%.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisfredag 01. juli 2016, klokken 12:45
57 Kw ved 71% tenker jeg er ok, men nå er det lenge siden jeg SC ladet 85en så husker ikke hva som var vanlig, de andre tallene fra 90 med ny SW er på vesentlig lavere SOC så ikke sammenlignbart.

Ikke bra at bilen ser ut til å bruke mer enn før, men det er ingen logisk forklaring, det skulle være omvendt, 21 tommer trekker mer strøm, men ikke så mye mer, nå var det jo litt omtrentlige målinger du hadde, men magefølelsen skal eg ikke kimse av. Vel, flott om du følger opp med mer info når du får kjørt mer. Min gikk i produksjon i dag så 2 mnd nå så har vi den;)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: GOSfredag 01. juli 2016, klokken 13:05
Sitat fra: bjoris på fredag 01. juli 2016, klokken 12:45
57 Kw ved 71% tenker jeg er ok, men nå er det lenge siden jeg SC ladet 85en så husker ikke hva som var vanlig, de andre tallene fra 90 med ny SW er på vesentlig lavere SOC så ikke sammenlignbart.

Ved 72% SOC så har jeg 52 kw på min S85 (Jun 2014 modell), men 72% for en S85 er jo ved litt lengre rekkevidde enn en S70. Dersom 72% SOC på S70 er ca 255 tkm igjen så har jeg ved tilsvarende tkm en SOC på ca 66% og lader da med 57 kw som synes å være samme som du rapporterer her og det må jo være veldig bra for en S70!?
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisfredag 01. juli 2016, klokken 13:26
Sitat fra: GOS på fredag 01. juli 2016, klokken 13:05
Sitat fra: bjoris på fredag 01. juli 2016, klokken 12:45
57 Kw ved 71% tenker jeg er ok, men nå er det lenge siden jeg SC ladet 85en så husker ikke hva som var vanlig, de andre tallene fra 90 med ny SW er på vesentlig lavere SOC så ikke sammenlignbart.

Ved 72% SOC så har jeg 52 kw på min S85 (Jun 2014 modell), men 72% for en S85 er jo ved litt lengre rekkevidde enn en S70. Dersom 72% SOC på S70 er ca 255 tkm igjen så har jeg ved tilsvarende tkm en SOC på ca 66% og lader da med 57 kw som synes å være samme som du rapporterer her og det må jo være veldig bra for en S70!?

Kan virke som den nye batteritypen nå da får mer strøm enn tidligere pakker etter SW oppdatering, 90 rapporteres om det samme etter at den først ladet saktere enn 85 pakken. Vel, vel, dette er mer av teoretisk interesse for min del, lader ikke ofte på SC...

Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: bertinfredag 01. juli 2016, klokken 14:10
Her er bilde med typical km visning på rundt 71%. 36 sekunder etter bilde over med 71% ifølge min telefon. Jeg stoppet å lade ved 97% (355km)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorisfredag 01. juli 2016, klokken 14:29
18 kw på 97% tyder vel på at bufferen ligger i toppen:) Dvs at batteriet egentlig bare er på ca 90% her...

Hvis du lager deg en tråd under "Lading" så kommer nok ekspertene fort på banen så ser vi lettere hva som er å forvente/bra/dårlig:)

Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: N00blørdag 02. juli 2016, klokken 10:34
Umiddelbart ser jeg de ikke har gjort som på 40kwh bilene i USA.
Der gikk ikke slideren lengre enn en viss prosent, så toppen i batteriet lå synlig for deg hver eneste dag som en påminnelse at du KAN få mer rekkevidde om du betaler.

Her går slideren til 100%.
Skal bli spennende å se de ny "60D" bilene som kommer, hvordan det er løst der
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorislørdag 02. juli 2016, klokken 13:21
Sikkert likt på 60, det som er spennende er om du får samme melding som på øvrige når du lader gjentatte ganger til 100%. Kan være at innsalget kommer der, det forsåvidt rimelig at en ikke får mer mulighet til 100% lading på 60 og 70 enn de andre.

Nå er jeg usikker på om du får bare varsel eller om den faktisk nekter deg å lade over 90% hvis du har 100% ladet mange ganger etterhverandre?

Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: petersvlørdag 02. juli 2016, klokken 22:00
Det jeg har tenkt hele tiden. Det er lurest å kjøp en 60 og heller lade til 90 eller 100% til daglig hvis man trenger så lang rekkevidde.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorissøndag 03. juli 2016, klokken 00:34
Sitat fra: petersv på lørdag 02. juli 2016, klokken 22:00
Det jeg har tenkt hele tiden. Det er lurest å kjøp en 60 og heller lade til 90 eller 100% til daglig hvis man trenger så lang rekkevidde.

Ja, men så kan det være at du ikke får lov til det av Tesla. På en vanlig får du advarsel ved mange 100% lading etter hverandre. Kanskje Tesla vil si at siden du lader til 100% hele tiden så må du kjøpe oppgraderingen.

Nå vet jeg ikke om Tesla nekter 100% lading etter en tid eller om det bare er en advarsel?
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: petersvsøndag 03. juli 2016, klokken 20:17
Det "kan" de jo ikke. Den advarselen er jo bare å ignorere.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: turfsurfsøndag 03. juli 2016, klokken 20:23
Det er bare varsling, og vil være meningsløst på en 60 med 75 batteri. Hadde vært bedre om de bare sperret slideren på en prosent som tilsvarte 60kWh. Da hadde de gnidd det inn daglig, og gjort det hele veldig forståelig :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorissøndag 03. juli 2016, klokken 22:16
Enig i at det hadde vært meningsløst om det ikke er slik på andre de andre bilene.

Det at de nå levere 75 til 60 bilene må jo bety at batteriprisen ikke er en vesentlig del av kostnaden ellers virker det jo litt meningsløst, så dyrt kan det ikke være å ha 3 typer batteri vs to? Samtidig fremstår jo 70.000 som rimelig stiv pris for 15 kwh når en vet at de for 3 år siden tok 47.000 for 25 kwh, men de tar det de kan selvsagt... Med "vanlig NOK/USA" pris hadde 60 vært ett kupp:)

Om 60 kan lades til 100% daily så gjør de jo 60 modellen veldig attraktiv ifht øvrige, kan ikke helt se at Tesla er tjent med dette, men, men...
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: N00bmandag 04. juli 2016, klokken 13:46
Batteriet er og blir en vesentlig del av bilprisen.

Det er en markedsførings gimmick fra Tesla dette, få folk inn døra som synes 500k er absolutt maks for en ny bil som nå strekker seg bittelitt lengre.
Husk Norge er det STORE middelklasse samfunnet, finnes vel knapt så stor og kjøpesterk middelklasse noesteds.

Tesla Norge var sterk pådriver for å få tilbake 60 bilene.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjorismandag 04. juli 2016, klokken 14:17
Sitat fra: N00b på mandag 04. juli 2016, klokken 13:46
Batteriet er og blir en vesentlig del av bilprisen.

Det er en markedsførings gimmick fra Tesla dette, få folk inn døra som synes 500k er absolutt maks for en ny bil som nå strekker seg bittelitt lengre.
Husk Norge er det STORE middelklasse samfunnet, finnes vel knapt så stor og kjøpesterk middelklasse noesteds.

Tesla Norge var sterk pådriver for å få tilbake 60 bilene.

Jo, men det virker ikke som de har en veldig plan for å få solgt de ledige 15 kwh ene, spørs hvor lenge de gjør det slik, det er jo å gi bort 15 kwh som normalt koster 70.000, ok du får ikke brukt dem, men det er jo bare meningsløst sløsing av ressurser egentlig... Syns det er ett merkelig move, men antakelig ser de at det å ha 3 batteri og kanskje det krever andre endringer på bilen som mer kostnadsdrivene enn å bare levere disse 15 kwh ekstra og håpe på at nok folk konverterer når de har brukt bilen en stund, men slik jeg ser det så skal du jammen ha ett litt spesielt behov om du legger 74.000 på bordet når bilen er kjøpt og betalt for å få 70-100 km ekstra... Jeg tror folk vil se at det går lenge med bare 60 og sånn sett er dette drømmenbilen, hadde nok gått for en 60 selv om det var mulig når jeg kjøpte, iallefall når en har denne muligheten i bakhånd som helt sikkert hadde forblitt i bakhånd:)
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: N00btirsdag 05. juli 2016, klokken 09:44
Ikke glem at når kunden først er innenfor døra, har prøvekjørt og veier for og imot.
Da velger en ikke ubetydelig andel 75D og noen 90D selv om det var det de ikke ville i utgangspunktet.

Skiftende argumentasjon som rettferdiggjøre egne valg, vi driver alle med det.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: tkjoerlaugtirsdag 05. juli 2016, klokken 13:51
Sitat fra: N00b på tirsdag 05. juli 2016, klokken 09:44
Ikke glem at når kunden først er innenfor døra, har prøvekjørt og veier for og imot.
Da velger en ikke ubetydelig andel 75D og noen 90D selv om det var det de ikke ville i utgangspunktet.

Skiftende argumentasjon som rettferdiggjøre egne valg, vi driver alle med det.

Jepp, godt poeng dette.

Jeg hadde aldri vurdert Tesla før 70D kom på markedet, men endte likevel opp med 85D.
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: nietirsdag 05. juli 2016, klokken 14:55
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 05. juli 2016, klokken 13:51
Sitat fra: N00b på tirsdag 05. juli 2016, klokken 09:44
Ikke glem at når kunden først er innenfor døra, har prøvekjørt og veier for og imot.
Da velger en ikke ubetydelig andel 75D og noen 90D selv om det var det de ikke ville i utgangspunktet.

Skiftende argumentasjon som rettferdiggjøre egne valg, vi driver alle med det.

Jepp, godt poeng dette.

Jeg hadde aldri vurdert Tesla før 70D kom på markedet, men endte likevel opp med 85D.
...og jeg skulle ha en enkelt utstyrt 85D men endte opp med både AP, gass, premium og syv seter
Tittel: Sv: Smart å oppgradere til 75D nå som 70 forsvinner?
Skrevet av: Bjoristirsdag 05. juli 2016, klokken 15:14
Klart jo mer jo bedre, hadde ikke blånektet på en 90, heheh, men ikke ofte jeg hadde hatt behovet:)