Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: sla på tirsdag 07. juni 2016, klokken 23:13

Tittel: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: slatirsdag 07. juni 2016, klokken 23:13
Har en 2012 Leaf som jeg føler ikke regenerer like bra som tidligere. Tidligere mener jeg at den ofte ga opp mot 30kw i bratte nedoverbakker, mens den nå ligger på rundt 15kw og akslerer dersom jeg ikke bremser.

Har også kjøre en 2013 Leaf som tydelig har mye bedre regen-effekt enn min 2012.
Noen som vet noe ang dette eller har erfaringer?
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: ThomasELonsdag 08. juni 2016, klokken 10:06
Har du doble ringer på alle de grønne "regenereringsringene"?

Altså en ring inni den ytre ringen?
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: slaonsdag 08. juni 2016, klokken 13:10
Veldig sjeldent at den ytterste ringen har doble ringer (selv med halvfult batteri).
Hva er isåfall grunnen til dette?


Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1rayneronsdag 08. juni 2016, klokken 13:32
Sitat fra: sla på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:10
Veldig sjeldent at den ytterste ringen har doble ringer (selv med halvfult batteri).
Hva er isåfall grunnen til dette?



Så du har 3 av 4 regen med dobble ringer? Da har du svaret der.
Er det USA-Leaf, høy km eller misbrukt batteri har du vel redusert kapasitet på batteriet, eller noen døde celler?

Er det kun i det siste, så har det vel vært ganske varmt, så battetitemp er høy. Kryper den opp mot rødt blir vel regen begrenset.

Tut og kjø, det er det enkleste..
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 08. juni 2016, klokken 15:17
Doble ringer?
Har en ny Leaf, ingen doble ringer der? Eller er jeg blind?
Når jeg bremser eller slipper gassen kommer det grønne prikker, og de blir større hvor flere jeg får av dem. På fjerde og siste prikk fyller den hele ringen, på de andre tre ringene er det en "kant" på ringen, er det kanskje det du mener med dobbelt ring?
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1rayneronsdag 08. juni 2016, klokken 16:15
Hvordan det er på de spiller nye vet jeg ikke.
Men på alle ringer er det, hele tiden, 1 eller 2 tynne ringer på utsiden.
http://i1.wp.com/cleantechnica.com/files/2015/11/rsz_power_gage_showing_eco_activity.jpg
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 08. juni 2016, klokken 16:31
Jo, sånne ringer har jeg, men tenkte bare det var slik designet var, siden de er slik oppover også, ikke bare på regenerering.
Da har jeg såfall dobbelt på samtlige både opp og ned.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: ThomasELonsdag 08. juni 2016, klokken 20:46
Ringene "oppover", altså mot høyre, handler jo om hvor mye effekt som kan hentes ut. Hvis man nærmer seg skilpadda, vil den doble ringen ytterst mot høyre bli enkel.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: slaonsdag 08. juni 2016, klokken 23:12
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:32
Sitat fra: sla på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:10
Veldig sjeldent at den ytterste ringen har doble ringer (selv med halvfult batteri).
Hva er isåfall grunnen til dette?



Så du har 3 av 4 regen med dobble ringer? Da har du svaret der.
Er det USA-Leaf, høy km eller misbrukt batteri har du vel redusert kapasitet på batteriet, eller noen døde celler?

Er det kun i det siste, så har det vel vært ganske varmt, så battetitemp er høy. Kryper den opp mot rødt blir vel regen begrenset.

Tut og kjø, det er det enkleste..

Norsk kjøpt Leaf, og batteriet er behandlet veldig bra. Bor i Ålesund, så varmt har det iallefall ikke vært ;)
Batteristrekene har alltid ligget på mellom 4-5 gjennom hele året.
Merker ikke noe på kapasiteten/rekkevidden. Det bare slo meg at jeg syns regen ikke er like bra som tidligere og iallefall mye dårligere enn på 2013 Leafen jeg har kjørt.

Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynertorsdag 09. juni 2016, klokken 05:19
Kom dette fenomenet i forbindelse med hjulskift?
Hjulvekt har mye å si for aks og regen.
Burde jo likevel komme opp i max regen, men..

Men noe annet, hvis det er etter hjulskift, hvor slitte er dekkene?
Er du den som ALLTID setter "framhjulene" fram, så vil de slites mer enn bak. Stor forskjell i slitasje spiller bilen et puss..
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: leafnortorsdag 09. juni 2016, klokken 18:42
Har 2012. Den og er slapp i regen. Blitt litt slappere det året jeg hsr eid den. Har nok noe med batteriets status å gjøre. Nå som det er varmere er det bedre respons, men blir ikke aller prikker før ned på 40 i soc. En gen 2 på jobben er langt mer villig. Får bare erkjenne det er tidens tann sliter ned både batteriets maks ladeffekt og evne til å regenetete på middels høy soc.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 10. juni 2016, klokken 00:05
Jeg trur kjørestil har mye å si:
Om jeg høgger bremsen brått inn, så regeneres lite, mens hvis jeg trykker pedalen varsomt ned, så regenereres mye.

Etter hvert som et batteri eldes får man ikke lada det så fort opp lenger. Jeg husker ikke om det har sammenheng med at indre motstand stiger, eller om det er andre forhold.
Er vanlig hurtiglading gått ned tilsvarende?
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: tomrhfredag 10. juni 2016, klokken 12:52
Opplever at dette reduserer regenerering:

1. Høy SOC
2. Lav fart
3. Lav batteritemp
4. Dårlig hjulgrep
5. Kjøring i D (vs. Eco)

Regner med at problemet ikke kan forklares med noe av det over?
Må si at jeg har ikke opplevd noen endringer i løpet av vår eiertid (60.000 kjørte km siden mai 2014).
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: borgemandag 20. juni 2016, klokken 12:09
Kan ikke være noe så enkelt som hvilken modus du kjører i? Mye forskjell på re-gen mellom standard og eco modus, MEN på min 2013 føler jeg og at re-gen var sterkere før, men kan være psykologisk effekt, da inntreden av Tesla i bilparken, som har mye kraftigere re-gen, gjør at det kjennes svakere ut idag enn før.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynermandag 20. juni 2016, klokken 13:06
Sitat fra: sla på tirsdag 07. juni 2016, klokken 23:13
Har en 2012 Leaf som jeg føler ikke regenerer like bra som tidligere. Tidligere mener jeg at den ofte ga opp mot 30kw i bratte nedoverbakker, mens den nå ligger på rundt 15kw og akslerer dersom jeg ikke bremser.

Har også kjøre en 2013 Leaf som tydelig har mye bedre regen-effekt enn min 2012.
Noen som vet noe ang dette eller har erfaringer?
Nå var vel en av de 100 forbedringene mer regen? Fikk B-modus i hvert fall.
Mener å ha fått med meg at gen1 har max 15kw regen, men det er kanskje feil..?

Det er ikke så enkelt som det borge er inne på, følelsen..? Den kan jo lure oss alle..
Etter å kjørt enhver bil blir man da vant til den, og går man tilbake til en annen blir den "rar" i forhold..
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: tomrhmandag 20. juni 2016, klokken 13:42
Sitat fra: nr1rayner på mandag 20. juni 2016, klokken 13:06
Mener å ha fått med meg at gen1 har max 15kw regen, men det er kanskje feil..?
Det er nok feil ja. Kan få opptil 30 kW på vår 1. gen.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynermandag 20. juni 2016, klokken 16:09
Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 13:42
Sitat fra: nr1rayner på mandag 20. juni 2016, klokken 13:06
Mener å ha fått med meg at gen1 har max 15kw regen, men det er kanskje feil..?
Det er nok feil ja. Kan få opptil 30 kW på vår 1. gen.
Råger, mottatt  ;)
Men du kommer vel ikke opp i det uten å tråkke på bremsen?

Ingen fasit dette, men sånn sirkum sarium, på min (facelift) går den opp til følgende max kw uten å touche bremsen:
D-mode 10-15kw
D-eco 15-20kw
B (uavhengig av eco) inntil 30kw.

Dette forutsetter selvsagt at man har litt hastighet, i B må man vel opp i ca 80 km/t eller høyere for å komme opp i 30kw. I 60km/t er den vel nede i ca 20kw.
Igjen litt sånn sirkum sarium...
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: tomrhmandag 20. juni 2016, klokken 16:29
Ved bruk av CC kan den komme opp mot 30 kW, den trår gjerne til med alle midler for å opprettholde innstilt fart. :)

Ved Eco mener jeg den også kan komme såpass høyt i stor fart (om jeg husker rett - tenker ikke så mye over dette), er vel bare i D at regen er begrenset.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynermandag 20. juni 2016, klokken 18:53
Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 16:29
Ved Eco mener jeg den også kan komme såpass høyt i stor fart (om jeg husker rett - tenker ikke så mye over dette), er vel bare i D at regen er begrenset.
Ja, nå har vel gen1 bare D og ECO å velge i så det er jo naturlig at den er begrenset i D ;)

Off topic, men siden vi er inne på forskjellene mellom kjøre-modus på gen 1/2..
Endrer ECO i gen1 gasspedalen også?
I D/B er "gen2" lik på gasspedalen, kun regen som er forskjellig.
På min blir det nesten som å gi gass i bussen med ECO, bruker laaang tid på aks, må gi så mye pedal at jeg nesten føler jeg gjør noe ulovlig  :P
Bruker ECO svært lite, men synes å huske at pedalen blir fysisk hardere, men må i hvert fall trykke den MYE lenger inn for å få samme effekt som uten eco.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: tomrhmandag 20. juni 2016, klokken 18:59
Eco på gen-1 gjør at pedalen må trykkes hardere inn for å få effekt, sikkert likt som gen 2. Blir endel roligere kjøring av det. Men når den trykkes forbi et visst punkt, våkner plutselig alle hestene. Passer fint til forbikjøring.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: leafnormandag 20. juni 2016, klokken 19:43
ECO på Gen 1 gir slappere effektpådrag og økt regenerering.
På Gen 2 er det kun forskjell i effektpådraget mellom ECO og Power, og en kan slå av og på B i begge modus.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynertorsdag 23. juni 2016, klokken 16:31
Tok noen kjappe tester på regen i forskjellige hastigheter her med min. Batteri% på ca 40, så burde ikke ha begrensninger på regen.
Målinger lest av på skjermen i bilen, så det blir endel +/- selvsagt..

Mode   80km/t  60km/t  40km/t
D         10kw      5kw       3kw
Deco    20kw     13kw      7kw
B         30kw     23kw     13kw
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: eltextorsdag 23. juni 2016, klokken 17:40
Jeg har eksperimentert litt og mener å ha funnet ut at om man kjører med cruise control i nedoverbakke så vil motoren tilpasse bremsing via regenering selv. Jeg tror dette er den beste måten å lade i nedoverbakke i forhold til å prøve å lade selv gjennom svak brems/B-modus.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynertorsdag 23. juni 2016, klokken 17:59
Sitat fra: eltex på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:40
cruise control i nedoverbakke så vil motoren tilpasse bremsing via regenering selv.
Ja, den tilpasser jo innen de grensene den ellers har, for å (prøve å) holde den satte farten.

I D går min ikke opp til max.
Derfor setter jeg den bestandig i B ved CC på kupert vei.
Hvordan det er på gen1 vet jeg ikke, og det kan jo selvsagt være gjort endringer til 30kwh-utgaven.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: leafnortorsdag 23. juni 2016, klokken 18:05
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:59
Sitat fra: eltex på torsdag 23. juni 2016, klokken 17:40
cruise control i nedoverbakke så vil motoren tilpasse bremsing via regenering selv.
Ja, den tilpasser jo innen de grensene den ellers har, for å (prøve å) holde den satte farten.

I D går min ikke opp til max.
Derfor setter jeg den bestandig i B ved CC på kupert vei.
Hvordan det er på gen1 vet jeg ikke, og det kan jo selvsagt være gjort endringer til 30kwh-utgaven.
På Gen1 er maks effekt på CC avhengig av om den er i D eller ECO.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: Chriantirsdag 28. juni 2016, klokken 08:18
Våres bil ble levert ny sommeren 2013, den var inne hos Nissan til en programvare oppdatering en gang i 2014. Etter denne oppdateringen ble regenereringen merkbart lavere under alle forhold. Dette trolig for å øke levetiden på batteriet.
Før oppdateringen så en ofte 30kw i regenerering, nå ser en kun dette når batteriet er under 50-60% og hastigheten på bilen er over 60-70 km/t.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynertirsdag 28. juni 2016, klokken 14:59
Husker ikke hva de kalte den oppdateringen, men det er vel den samme som dramatisk reduserte tallene i Leafspy.
Kan godt hende paragrafene ble endret etter den oppdateringen ja.
Kan ikke si å ha merket noe endring på regen på min etter oppdatering, men kan godt hende at så er tilfellet likevel.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: AlfRambergfredag 01. juli 2016, klokken 11:04
Kampanjen het batteri og lade kampanje. Hvor det var en kontroll av lader og programvare oppdatering. Merket stor forskjell på før og etter. Regen var nesten fra værende etter på selv ved nesten tomt batteri.
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: tomrhfredag 01. juli 2016, klokken 15:55
Bare 2. gen Leaf dette gjaldt? Den kampanjen skal uansett ikke jeg ha!
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: Powerfluxlørdag 02. juli 2016, klokken 22:10
P3227 het oppdateringen og skulle få GOM til å bli noe mer etterrettelig.  Det skjedde nok en forbedring her men nedsiden var at LS verdiene sank fra 100% til 96% umiddelbart og regen ble vesentlig dårligere.
Skulle ønske jeg takket nei til denne oppdateringen  :-\
Tittel: Sv: Regenerering - avtakende effekt?
Skrevet av: nr1raynerlørdag 02. juli 2016, klokken 23:12
Stemmer, GOM skulle vel bli mer riktig ja. Den ser jo jeg sgs aldri på, så om det har stått 1.230km der ved oppstart har jeg ikke brydd meg mye om det  :P
Det skulle også være oppdatering så 12v ladet når bilen er plugget i.

Synes forøvrig regen generelt er for svak, spesielt i lav fart...