Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Ebe på torsdag 02. juni 2016, klokken 11:47
Hordaland Fylkeskommune har avsatt 480.000 kr i tilskudd til dobbel hurtiglader i området mellom Vøringsfossen og Sysenvatnet. Det er jo meget gode nyheter for oss som vurderer å kjøre over Hardangervidden.
http://www.hordaland.no/nn-NO/nyheitsarkiv/2016/her-blir-det-nye-ladestasjonar/
"Einskilde hurtigladestasjonar omfattar minst eitt Chademo-uttak, eitt CCS-uttak og eigen AC-ladar. Dei doble hurtigladestasjonane i regionsenterkommunen Askøy og langs RV7 i Eidfjord kommune får minst to uttak av kvar standard.
Plasseringa i Eidfjord er spesifisert av fylkeskommunen til å liggje langs RV7 mellom Vøringsfossen og Sysendammen."
Supert. Den eine ladaren i Eidfjord som er der no ville fort blitt altfor lite så snart folk oppdagar kor greitt det er å køyre Rv 7 aust - vest med elbil.
Ladet Leaf 24 kw til 82% i Eidfjord og kjørte til Ål over Hardangervidda. Litt rekkeviddeangst, men da jeg nærmet meg toppen så jeg at det ville gå bra pga regenerering nedover. Hadde planlagt lading i Geilo, men kom dit med 44 km på gjettometeret, så peisa ned til Ål og ladet.
Men hadde ikke gjort noe med en lader på vei opp, da hadde man klart turen uten problemer også på vinteren.
Greit nok om sommaren. Men om høst, og vår så treng ein fyll på veg over vidda.
Det er Fortum som har fått i oppdrag å bygge denne, men de har foreløpig ikke noen dato for ferdigstillelse.
Ellers ser jeg også frem til at laderene som er vedtatt av buskerud fylkeskommune kommer på plass. Da får vi en ekstra lader på Geilo pluss Dagali, Rødberg, Veggli, Lampeland, Kongsberg og Hvittingsfoss. Med lading på Maurset/Garen kan man da fint skippe Geilo hvis det er kø der og forsette til Dagali eller Rødberg.
Uansett på tide med en lader til på strekningen, selv om det går greit om en lader til +80%. Kjipt å komme etter en som skal lade fullt, det tar ikke akkurat 15 min. Forrige vinter brukte jeg 45 min til 95%. Nå i sommer (med regnvær) stoppet jeg på 85%, og kom greit frem til Geilo. Men, kjørte ikke akkurat i fartsgrensen hele veien! I tillegg synd det bare er 1 lader i Eidfjord...
Noen som vet noe mer om denne hurtigladeren?
Ifølge Fortum skal dette gjøres i samarbeid med BKK i løpet av 2017. Nærmere dato hadde de ikke
BKK opplyser om denne på sin nettsiden, men mye informasjon er det ikke akkurat.
https://www.bkk.no/elbiler-og-lading
Kravet fra fylkeskommunen for stønad er at den skal opp innen august 2017. Så får vi håpe at det skjer tidligst mulig.
Her er svaret jeg fikk fra BKK:
Sitat09:12 Maria: Her er ennå masse gravearbeid igjen, så de forventer at denne blir ferdig i løpet av våren/ sommeren.
August er vel ikke så usannsynlig da.
Noen som vet noe nytt om denne laderen?
Når/hvis den kommer på plass, og kanskje håpe på dobbellader på Geilo, så er bergen-oslo virkelig en enkel sak.
Stiller meg for øvrig undrende til at det har tatt så mange år. Burde vært på plass for tre år siden. Har vært mange turer over, og det blir ofte ladekø (eidfjord/geilo) og rekkeviddeengstelse (på vei østover). Det krever litt entusiastegenskap å kjøre denne ruten med 24kwt leaf i alle fall. Sannsynligvis med de andre på ca samme kapasitet.
Da går fint å kjøre både Hemsedal og Haukelid utan verken ladeanst eller rekkeviddeangst. Plenti av ladere og turen tek kortare tid fordi du slepp å topplade bilen nokon plass
Den kommer på plass i sommer, men vet ikke når i sommer. Følg med.
Dessverre ikke før sommeren. Da blir det lading i Eidfjord om sommeren (og krysser fingrene at det ikke er ladekø).
Je spurte Fortum i går:
https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/posts/806872289469352
Blir det BKK eller Fortum som skal drifte denne?
Jeg spurte Fortum om dette, men de ville ikke frigi den informasjonen av hensyn til at de er et børsnotert selskap og sier de må slippe slik informasjon likt til markedet. Så da tok jeg kontakt med Hordaland Fylkeskommune som har gitt 480 000,- i støtte til prosjektet og som har satt krav om at stasjonen skal være i drift innen 31. august. De tok kontakt med prosjektlederen som kunne opplyse om at byggingen er utsatt. Jeg har ikke fått svar på hvor lenge det er utsatt.
Jeg skal henge på denne for å få svar. Med bostad i Bergen og hytte på Ål er det veldig viktig med flere ladere til min 2013 Leaf.
Hvis du bor i Bergen og har hytte på Ål så er beste vegen over fjellet Hemsedal med elbil frå Bergen.
Filefjell har tettere med ladere men er lengre.
Eg bor og i Bergen og har hytte i Sudndalen (Like over fjellet når du kjører Aurland - Hol) Eg har bare ein Zoe og ein E-NV200 men kjører med begge bilene om sommeren men bare med gamle Zoe 210 om vinteren. Da går knirkefritt.
Det arbeides aktivt fra prosjektleders side med å avklart de siste punktene før bygging kan skje og det er befaring der til uka. Målet er å få opp lader så fort som mulig forutsatt at de siste punktene før bygging går i orden. Dato for driftsstart er derfor fortsatt ikke mulig å si nøyaktig.
Bergen til Ål via Hemsedal tar 6 timer i min Leaf, mens jeg bruker 5 via Eidfjord.
Det er veldig bra at det er fremdrift selv om jeg helst skulle sett at den stod ferdig imorgen.Det blir et veldig bra tilskudd når den er klar. :)
Sitat fra: Yngve på onsdag 30. august 2017, klokken 06:33
De tok kontakt med prosjektlederen som kunne opplyse om at byggingen er utsatt. Jeg har ikke fått svar på hvor lenge det er utsatt.
Tittelen på tråden sier "området rundt Garen".
Kunne prosjektlederen si noe mere eksakt om plasseringen ??
Noen som vet noe mer om denne svært etterlengtede laderen?
K
Kan fort bli desember.
Sitat fra: Sølve på mandag 18. september 2017, klokken 23:59
Kan fort bli desember.
Betyr det at du har noe konkret info ? Feks eksakt hvor den skal komme ??
Det har vært utfordringer med å finne god lokasjon som samtidig gir muligheter for vinterbrøyting. Jeg har ikke eksakt informasjon om helt nøyaktig endelig lokalisering, men tror operatør nå har løst denne utfordringen. Pga utfordringene har operatør fått utsatt fristen av fylkeskommunen for å få fullført denne utbyggingen.
:+1: Takk for info. Oppdatér oss når du har mere info :D
glimrende!
Kjørte forbi i går, og så de hadde gravd ut et "platå" ved Garen Camping.
Eidfjord Panorama kommer til å bli bygget like ved, så kanskje man venter til det kommer noe dit?
Noe mer fremgang i denne saken? Begynner å haste om det skal bli noe før våren.
Ingenting nytt fra noen?
NO news, is ................................. no news
Jeg kopierer inn info fra en mere generell tråd for å holde liv i denne ;)
Sitat fra: Sølve på fredag 16. mars 2018, klokken 13:32
Du må nok vente til sommeren på ny stasjon på Hardangervidda (Garen-området). For Eidfjord kan det skje tidligere om vi er heldige.
Jeg spurte BKK på facebook i går og de sier SitatHei, takk for din henvendelse. Vi har planer om utbygging, men ingenting er fastsatt ennå. Følg gjerne med på bilkraft appen for mer oppdatering.
Tilskudd gitt i juni 2016.
Fortum og BKK skulle bygge den i 2017 (merkelig samarbeid?)
Krav fra fylket at den skulle være oppe innen august 2017.
BKK svarte i november 2016 at den skulle være oppe sommeren 2017 (bekreftet av Sølve)
Fortum sier etter hvert på facebook at det ikke ble på "denne siden av sommeren" i 2017.
Er ikke dette en av sør-norges mest etterlengtede hurtigladerlokasjon?
Jeg spurte Fortum på FB akkurat nå. De sier BKK er i førersetet.
Var i kontakt med BKK og fikk et utfyllende svar
Takk for din henvendelse. Ja vi har konkrete planer om å utvide kapasiteten i Eidfjord og er i dialog med Eidfjord kommune om plassering av ladere og nettstasjon. Planen er å plassere 6-8 ladere ved siden av Tesla sine ladere i sentrum. Her regner jeg med at vi kommer i gang i løpet av de nærmeste månedene.
Når det gjelder Maurseth så er vi i dialog med grunneier om plassering av hurtiglader. Nå har det vært litt vanskelig å lande endelig plassering, men vi hadde et møte senest forrige uke med grunneier av den nye Maursethparken som ligger før eksisterende leiligheter/skitrekk. Dette prosjektet starter ikke opp før til våren, så mulig vi må se på et annet alternativ borte ved eksisterende leiligheter (dvs. på andre siden av skitrekket). Vi har ikke landet endelig plassering her da det er mange andelseiere involvert, men håper og tror at vi får landet ting i løpet av de neste månedene.
Garen har vi lagt på is da Statens vegvesen ikke tillater oss å sette opp ladere nærmere enn 20m fra midten av RV7.
:+1: :+1: :+1: :+1:Ting på gang
Er det ikke Grønn Kontakt som har dagens lader i Eidfjord? Vet noen om de også har tenkt å utvide der?
Spør GK?
Noen som har noe nytt å melde om denne laderen?
Sendte i dag spørsmål til fylkeskommunen, om status på denne laderen. Spurte også på Grønn kontakt sine facebooksider. Får se om jeg får noe svar...
Sitat fra: Ebe på mandag 21. januar 2019, klokken 10:40
Spurte også på Grønn kontakt sine facebooksider. Får se om jeg får noe svar...
Det er Fortum og ikke GK. Men som jeg sa i sommer så svarer Fortum bare at det er BKK som styrer prosjektet
Sitat fra: Elmo på onsdag 27. juni 2018, klokken 20:23
Jeg spurte Fortum på FB akkurat nå. De sier BKK er i førersetet.
Fikk svar direkte fra Fylkeskommunen nå:
«Hei!
Rv 7 er ikke særlig godt utbygget med ladeinfrastruktur. Bkk og Fortum har hatt utfordringer knyttet til areal i Eidfjord. Det er rett og slett byråkratiet som har tatt litt tid. Dagsferske nyheter er at bkk har lagt ned fundament, trukket kabler og vil installere 4 hurtigladere innen noen få uker. Det vil komme ytterligere 4 utover våren/sommeren med over 100 kWh- effekt.»
Så veldig spennende nyheter her! :)
Spurte nærmere hvor disse var plassert, men har ikke fått svsr ennå.
Noen som har sett noen fundamenter og gravearbeid?
Sitat fra: Ebe på mandag 21. januar 2019, klokken 20:57
Noen som har sett noen fundamenter og gravearbeid?
Ikke jeg, men i følge #36 lenger opp så lå det i august ifjor an til å bli på Maurseth, så det er vel et godt sted å lete
Det er både et prosjekt i Eidfjord sentrum og et på Maurseth. Det er prosjektet i Eidfjord sentrum som kommer først. På Maurseth vil det trolig komme nær et servicebygg som skal bygges.
Det er arbeidet i Eidfjord sentrum som nå er i gang. Her kommer mellom 4 og 6 (usikker på antall) CCS/Chademo hurtigladestasjoner.
Hvilken operatør er det som bygger i Eidfjord sentrum?
Det er BKK som nå bygger 4 hurtigladere i Eidfjord sentrum