Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: egilu på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58

Tittel: Autopilot
Skrevet av: egilutirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58
Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med autopilot, og da tenker jeg på hvor fungerer den bra eller ok?
Fungerer den stort sett bare på riksveier, eller alle veier med gulstripe og synlige striper?

Jeg har bestilt bil og venter "tålmodig". Spent på hva deres erfaringer er.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: petersvtirsdag 31. mai 2016, klokken 10:36
På Model S sub-forumet finner du mange erfaringer med autopiloten.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: krister461tirsdag 31. mai 2016, klokken 10:43
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27817.msg473275.html#msg473275
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: egilulørdag 18. juni 2016, klokken 20:59
Takk, jeg tenkte dette burde gjelde også de som etter hvert kjører Model X.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: TRMsøndag 19. juni 2016, klokken 21:24
Sitat fra: egilu på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58
Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med autopilot, og da tenker jeg på hvor fungerer den bra eller ok?
Fungerer den stort sett bare på riksveier, eller alle veier med gulstripe og synlige striper?

Jeg har bestilt bil og venter "tålmodig". Spent på hva deres erfaringer er.
Kom nettopp hjem fra helgetur til København (fra Bærum). Brukte Autopilot 99 % av turen. På motorveikjøring vil jeg påstå at Autopilot er noe av det viktigste ekstrautstyret. Kanskje DET viktigste. Opplever å være helt opplagt og uthvilt ved ankomst, selv etter mange timer i bil.
På turen ble Autopiloten satt på 150 km/t (i 130-sonen), og den klarte seg selv hele tiden. Hadde to-tre fuckups der den ville ta en avkjøring hvor jeg skulle rett frem, men med en hånd på rattet var det bare å korrigere avviket, og aktivere Autopiloten igjen.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 26. juni 2016, klokken 18:01
Samme erfaring på ruten. Selv med regn. Opplevde ikke at hun ville ta av noen steder. Men var noen dumper jeg måtte holde hun igjen.  Ang avkjøringer, ofte det går å holde igjen rattet da. Så slipper AP å bli avbrutt :)
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Biddasøndag 28. august 2016, klokken 08:08
Pendler Hønefoss - Gudbrandsdalen og bruker AP på mye av veien. Legger merke til dette:
1) at den ikke er konsekvent ved overgang fra ett til to felt, varierer hvor jeg havner.
2) varierer også hvor vinglete det blir ved innsnevring fra to til ett felt særlig ved nyveien nord for Biri i nordlig retning.
3) spesielt en avkjøring jeg må ta over og det er ned fra Lygnaseter til Jaren ved avkjøring Moen. Kan det ha sammenheng med at den ble mye brukt under opparbeiding av nyveien?
4) ved midtdeler og sol hvor skygge faller på oppmerkingen faller denne ut, kontrasten er der men den tar den ikke blir da høyre stripe den styrer etter og sensorer som føler midtdeler.

Er det slik at 8.0 ikke vil bli fullt ut "dyktig" før det ettermonteres HW?

PS så nå at det var en egen tråd om AP-erfaringer så fortsetter der.....
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 28. august 2016, klokken 08:31
Felt velger du ved å styre / hjelpe til en av sidene. Du kan tvinge den til en av feltene uten at autopilot går av.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Håkons Xadventuretorsdag 01. september 2016, klokken 15:44
Har kun hatt bilen i 5 dager og får ikke testet autopiloten ordentlig før jeg skal til Kristiandsand i morgen.

En ting jeg lurer på er den automatiske farten? Jeg hadde fått en forståelse for at farten ville justere seg selv etter fartsgrensen, men det opplever jeg ikke at den gjør. Jeg må justere den manuelt med cruicecontrollspaken. Er det en innstilling jeg har gått glipp av, eller er det meningen at jeg skal gjøre det?

Opplevde også en gang at det kom en spøkelsesbil opp rett i front av bilen som fikk bilen til å ule og bremse relativt hardt. Det var ingenting der - og heldigvis ingen bak meg heller - så det gikk greit og jeg rakk ikke å reagere før spøkelsesbilen var borte og bilen ga gass igjen.

En annen gang kjørte det en bil ut rett foran meg som krysset veien som jeg reagerte på og bremset ned - uten at det virket som bilen hadde tenkt å gjøre noe som helst.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Biddatorsdag 01. september 2016, klokken 15:49
Sitat fra: KristofferH på søndag 28. august 2016, klokken 08:31
Felt velger du ved å styre / hjelpe til en av sidene. Du kan tvinge den til en av feltene uten at autopilot går av.
Dette fungerer ikke hos meg, tar jeg å presser litt på rattet så går AP av....

Håkon:
Min justerer heller ikke seg av seg selv, må holde inne (mot) ca 1-2 sek så tar den lokal hastighet.
Har opplevd at den vil ta en avkjøring som ikke er der, men har vært i forbindelse med veiarbeid, så den bruker nok også kartverk til info, er Beta versjon og det må en huske på.....
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Øggentorsdag 01. september 2016, klokken 15:56
Sitat fra: Håkons Xadventure på torsdag 01. september 2016, klokken 15:44

En ting jeg lurer på er den automatiske farten? Jeg hadde fått en forståelse for at farten ville justere seg selv etter fartsgrensen, men det opplever jeg ikke at den gjør. Jeg må justere den manuelt med cruicecontrollspaken. Er det en innstilling jeg har gått glipp av, eller er det meningen at jeg skal gjøre det?

Om du drar AP spaken imot deg, og holde den ei stund, skifta den automatisk til den fartsgrensa skiltet vise. Da e det innstilling i menyen om du vil den skal følge grensa slavisk, eller øke med 5km/h f.eks.
Minuset e at du kan endre farta slik først ETTER at du he kjørt forbi skiltet og bilen he registrert det. Dvs, at om onkel står ugunstig til, kan det medføre bøter. ::) ::)
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Håkons Xadventurefredag 02. september 2016, klokken 23:43
Takk for tipset om å holde spaken mot meg i  1-2 sek. Det visste jeg ikke.

Det neste jeg da lurer på er den minne-funksjonen? Husker den hastigheten til neste gang etter jeg har forandret farten mange nok ganger? Det skal jo være en slik funksjon på suspensjon også, men har ikke helt skjønt når den virker og ikke heller. Enkelte ganger virker det som om den hever seg når den skal og andre ganger skjer det ingenting.

Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: DagfinnNlørdag 03. september 2016, klokken 01:08
Testet dette i dag.
Den husker det ikke, må holde inne 2 sekunder for hvert nye fartsskilt.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Biddalørdag 03. september 2016, klokken 09:18
Brytes CC med knappen ytterst på spak vil den huske den innstilling du brøt fra.  Det gjør den ikke om du bremser eller dytter spak vekk fra deg. Obs ser at X ikke har denne funksjonen, hva med facelift S?
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: DagfinnNlørdag 03. september 2016, klokken 12:01
Ok jeg formulerte meg litt dårlig.
Det jeg hadde håpet på med denne funksjonen var at fartsholderen automatisk justerer hastighet i forhold til skilt. Det får jeg ikke til å virke, men om jeg holder inn spaken i 2 sek. etter at jeg har passert en fartsgrenseendring, så justerer Tesla farten i henhold til fartsgrensen + de 6 km/time jeg har stilt inn at den skal kjøre over. Dette hjelper jo litt, men jeg ønsker at fartsholderen justerer automatisk fra 86 til 66 km/timen nå jeg kommer inn i en 60-sone.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: jodalørdag 03. september 2016, klokken 23:50
Det er ikke mulig pr i dag, kommer kanskje muligheten for dette i en senere oppdatering av SW.

Pr nå må man manuelt holde inne spaken et par sek for å justere farten etter skilt.
Mener også at man kan holde inne spaken mens man passerer skiltet, og bilen vil justere hastigheten opp/ned når skiltet er lest.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Amosssøndag 04. september 2016, klokken 10:37
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. september 2016, klokken 12:01
Dette hjelper jo litt, men jeg ønsker at fartsholderen justerer automatisk fra 86 til 66 km/timen nå jeg kommer inn i en 60-sone.

La meg også legge til litt om hva jeg tror er årsaken til denne oppførselen du observerer. Dette har med at autopiloten kun er ett hjelpesystem og ikke ansvarlig fører av bilen. Hadde den automatisk tilpasset seg hva den mente at var en fartsgrense-økning fra 60 til 80 og du ble tatt i fartskontroll ville du kunne skylde på bilen "Jamen bilen trodde at fartsgrensen ble øket og satte opp farten av seg selv".

Nå er det slik:
- Du observerer at fartsgrensen endres
- Bilen observerer det samme
- Du observerer at bilen korrekt har tolket den nye fartsgrensen
- Du trekker i spaken og sier derved "Flink bil, du tolket fartsgrenseendringen korrekt, og jeg som ansvarlig sjåfør tar ansvaret for at du nå kan legge deg i denne hastigheten."
- Du som ansvarlig sjåfør har derved påtatt deg ansvaret med å tillate bilen å endre fart.

For at bilen automatisk skal tilpasse seg dette selv må Tesla føle seg tryggere på systemet og være klar for å påta seg ansvaret. Altså en mer autonom kjøring enn som ett rent støttesystem slik det er i dag.

Korriger meg gjerne dersom noen mener at jeg har tolket dette feil :)

Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: DagfinnNsøndag 04. september 2016, klokken 10:47
Et artig poeng, men jeg ville likevel foretrekke at bilen justerer ned automatisk. Ja jeg skjønner at om bilen ikke skulle se fartsgrensen, så kan det hende at jeg får bot. Men ser ikke bilen at fartsgrensen endres ser vel neppe jeg det heller. Jeg har fått 2 fartsboter i mitt liv der jeg kun har sløvet meg over 60 i 50 sone. Jeg har fått fartsboter fordi jeg bevisst har kjørt for fort også, men det er på en måte greit.
Om bilen ikke ser fartsgrensen og ikke jeg ser den og at onkel står der - ja teoretisk mulig, men vil neppe hende hvert år.
Om jeg eller andre blir sur om dette teoretiske skulle skje, ja ja - så får vi bare bli det da. Enn så lenge sier loven at jeg er ansvarlig uansett.
Jeg lever fint med slik det er i dag. Men skulle ønske at det blir bedre. Ikke minst skulle jeg ønske at når fartsgrensen endres fra 60 til 80 og jeg trekker spaken tilbake i 2 sekunder er det ikke nødvendig av Tesla og akselere som en overkåt okse. Øke farta jamnt og rolig ønsker jeg meg.
Det er bra vi har noe å se fram til :)
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Amosssøndag 04. september 2016, klokken 12:35
Sitat fra: DagfinnN på søndag 04. september 2016, klokken 10:47
Ikke minst skulle jeg ønske at når fartsgrensen endres fra 60 til 80 og jeg trekker spaken tilbake i 2 sekunder er det ikke nødvendig av Tesla og akselere som en overkåt okse. Øke farta jamnt og rolig ønsker jeg meg.

Interessant nok har jeg sett andre som har kommet med det stikk motsatte ønsket her, og klaget på hvor sakte den akselererer når den kjører på autopilot/TACC ;)
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 04. september 2016, klokken 12:49
Den akselererer for sakte ja. Lager unødvendig plass til bilene foran. Men vi hr jo også de som ønsker 100meter mellomrom til bilen foran. De som liker at man får klemt inn 10biler på 1km lang strekningen ....
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 04. september 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Amoss på søndag 04. september 2016, klokken 12:35
Sitat fra: DagfinnN på søndag 04. september 2016, klokken 10:47
Ikke minst skulle jeg ønske at når fartsgrensen endres fra 60 til 80 og jeg trekker spaken tilbake i 2 sekunder er det ikke nødvendig av Tesla og akselere som en overkåt okse. Øke farta jamnt og rolig ønsker jeg meg.

Interessant nok har jeg sett andre som har kommet med det stikk motsatte ønsket her, og klaget på hvor sakte den akselererer når den kjører på autopilot/TACC ;)

Bilen akselerer ubehagelig. kraftigere enn jeg selv ville gjort. Kona merker godt ift komfort om det er bilen eller jeg som kjører.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: jodasøndag 04. september 2016, klokken 17:36
Ja, det er en stor forskjell i hvordan akselerasjonen oppleves i forhold til sakte kø-kjøring med TACC aktiv og landevei hvor den f.eks mister synet av bilen foran rundt en sving.
Hvis hastigheten da er litt under den registrerte hastigheten på TACC, så føles denne akselerasjonen langt kraftigere en om man sitter rolig i en kø og følger trafikken.

Min erfaring er ved sakte kø-kjøring så fungerer TACC best på 2-3, høyere verdi her gir for stort mellomrom ved stopp-start og man får biler som vil legger seg inn i mellom deg og bilen foran. (og man ender gjerne opp med at man manuelt må bremse for å unngå uønskede hendelser)
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 04. september 2016, klokken 19:34
Ja i sakte køkjøring fungerer gass og brems bedre. Litt brå stopp, men helt OK. Og enig i at den bør stå lavere enn 7 når man kjører i kø.
På landeveien fungerer 7 stort sett bra. Og man må opp i det for å overstige 2 sek avstand. Sånn ca.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Biddamandag 24. oktober 2016, klokken 12:31
Filmet noen hendelser på turen Hønefoss - Steinkjer og retur. Var mindre overtakelser av meg på forrige versjon, tar det lang tid før den lærer seg dette på nytt?

https://www.youtube.com/watch?v=u-yAlLaRzWI
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: GOLF-raidersøndag 13. november 2016, klokken 00:15
DN: Bli med på kjøretur med den selvkjørende TESLA:

http://www.dn.no/DNtv/video/2016/10/20/1129/bli-med-pa-kjoretur-med-den-selvkjorende-teslaen-video-tesla
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Tullebukk1mandag 05. desember 2016, klokken 12:30
Hei!
Jeg henta X'n forrige uke, (AP1 eller hva dere sier. )

Generelt veldig fornøyd med bilen, men "autopiloten" er overraskende skuff!

Bare på den korte tiden jeg har testa den, har jeg måttet avverge livsfarlig oppførsel! Her er et par eksempler:

-Ligger på en vanlig 2 felts landevei uten midtrabatt. Det kommer en avkjøring på motsatt side, veien blir bredere med et "avkjøringsfelt i midten. I 80km i timen vrenger den inn i avkjøringsfeltet som etter hvert slutter og du ender i motsatt kjørefelt.

-kommer til en nyoppført rundkjøring som ikke er i kartet. Tar over styringa manuelt, uten å oppfatte at cruisecontrol fortsatt er på. Bilen sakker ned pga bilen foran. Når den andre bilen forsvinner rundt rundkjøringa, gir AP mye gass rett ut mot gjordet.

-På glatt føre blir det bare galskap. Den tar ingen høyde for fart på noe tidspunkt, uansett føre eller sving.

Får følelsen av at jeg må følge med ti ganger mer med AP skrudd på..

Kommer til å prøve å heve kjøpet av AP funksjonen...


Alt annet med bilen liker jeg ;)
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: DagfinnNmandag 05. desember 2016, klokken 14:09
Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 05. desember 2016, klokken 12:30
Hei!
Jeg henta X'n forrige uke, (AP1 eller hva dere sier. )

Generelt veldig fornøyd med bilen, men "autopiloten" er overraskende skuff!

Bare på den korte tiden jeg har testa den, har jeg måttet avverge livsfarlig oppførsel! Her er et par eksempler:

-Ligger på en vanlig 2 felts landevei uten midtrabatt. Det kommer en avkjøring på motsatt side, veien blir bredere med et "avkjøringsfelt i midten. I 80km i timen vrenger den inn i avkjøringsfeltet som etter hvert slutter og du ender i motsatt kjørefelt.

-kommer til en nyoppført rundkjøring som ikke er i kartet. Tar over styringa manuelt, uten å oppfatte at cruisecontrol fortsatt er på. Bilen sakker ned pga bilen foran. Når den andre bilen forsvinner rundt rundkjøringa, gir AP mye gass rett ut mot gjordet.

-På glatt føre blir det bare galskap. Den tar ingen høyde for fart på noe tidspunkt, uansett føre eller sving.

Får følelsen av at jeg må følge med ti ganger mer med AP skrudd på..

Kommer til å prøve å heve kjøpet av AP funksjonen...


Alt annet med bilen liker jeg ;)
1. Vel du skal ikke bruke AP1 på vei uten midtdeler selv om jeg vet det blir gjort. På motorvei funker den ganske så bra.
2. ACC er ikke lik AP. Men det du beskriver er kjent ja. Skal aldri ha acc på i rundkjøringer.
3. Glatt føre tas det ikke høgde for.
Om du trodde at AP1 var bedre enn den var så er du nok skuffet vil jeg tro.

Jeg bruker acc veldig mye til og fra jobb. Har satt den til max 6 km over fartsgrensen. Et lite trykk på spaken og den skifter til riktig fart når fartsgrensen endres. Meget vanedannende, holder fin avstand til bilen foran og hindre at jeg får fartsbot pga sløveri. Men bruker ikke acc når det er glatt eller spruter mye fra bilen foran. Da synes jeg at den holder for kort avstand.
AP bruker jeg en god del på motorvei. Meget mer avslappende enn å kjøre selv. Man må imidlertid lære seg hva bilen gjør galt - f.eks. prøve å svinge av på Kolomoen ved Hamar.
Men ingen tvil om at AP1 bare er starten. AP2 blir nok bra - om en stund.
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: Tullebukk1mandag 05. desember 2016, klokken 16:12
Sitat fra: DagfinnN på mandag 05. desember 2016, klokken 14:09
Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 05. desember 2016, klokken 12:30
Hei!
Jeg henta X'n forrige uke, (AP1 eller hva dere sier. )

Generelt veldig fornøyd med bilen, men "autopiloten" er overraskende skuff!

Bare på den korte tiden jeg har testa den, har jeg måttet avverge livsfarlig oppførsel! Her er et par eksempler:

-Ligger på en vanlig 2 felts landevei uten midtrabatt. Det kommer en avkjøring på motsatt side, veien blir bredere med et "avkjøringsfelt i midten. I 80km i timen vrenger den inn i avkjøringsfeltet som etter hvert slutter og du ender i motsatt kjørefelt.

-kommer til en nyoppført rundkjøring som ikke er i kartet. Tar over styringa manuelt, uten å oppfatte at cruisecontrol fortsatt er på. Bilen sakker ned pga bilen foran. Når den andre bilen forsvinner rundt rundkjøringa, gir AP mye gass rett ut mot gjordet.

-På glatt føre blir det bare galskap. Den tar ingen høyde for fart på noe tidspunkt, uansett føre eller sving.

Får følelsen av at jeg må følge med ti ganger mer med AP skrudd på..

Kommer til å prøve å heve kjøpet av AP funksjonen...


Alt annet med bilen liker jeg ;)
1. Vel du skal ikke bruke AP1 på vei uten midtdeler selv om jeg vet det blir gjort. På motorvei funker den ganske så bra.
2. ACC er ikke lik AP. Men det du beskriver er kjent ja. Skal aldri ha acc på i rundkjøringer.
3. Glatt føre tas det ikke høgde for.
Om du trodde at AP1 var bedre enn den var så er du nok skuffet vil jeg tro.

Jeg bruker acc veldig mye til og fra jobb. Har satt den til max 6 km over fartsgrensen. Et lite trykk på spaken og den skifter til riktig fart når fartsgrensen endres. Meget vanedannende, holder fin avstand til bilen foran og hindre at jeg får fartsbot pga sløveri. Men bruker ikke acc når det er glatt eller spruter mye fra bilen foran. Da synes jeg at den holder for kort avstand.
AP bruker jeg en god del på motorvei. Meget mer avslappende enn å kjøre selv. Man må imidlertid lære seg hva bilen gjør galt - f.eks. prøve å svinge av på Kolomoen ved Hamar.
Men ingen tvil om at AP1 bare er starten. AP2 blir nok bra - om en stund.

Det var vel egentlig slik jeg hadde forventet, ikke noe mer, ikke noe mindre. Hadde jo håpet jeg skulle bli positivt overrasket :D

Får gjøre meg litt mer kjent med den i tryggere omgivelser..
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: o.b.lixmandag 05. desember 2016, klokken 16:42
AP1 lærer sakte men sikkert av sine feil.

Stor forskjell på om det er mørkt eller lyst ute, om det regner eller er opplett. Er tross alt bare en "lane assist" som holder deg midt i mellom strekene!
Tittel: Sv: Autopilot
Skrevet av: GOStirsdag 14. februar 2017, klokken 17:36
Bolt sin video her er vel minst like bra som den Tesla hadde!?

http://www.greencarreports.com/news/1108838_gm-releases-second-chevy-bolt-ev-autonomous-driving-video