Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Saxo på onsdag 08. september 2010, klokken 17:21
Etter feilfritt bilhold i 5 år med min saxo som har gått 65000 km har jeg nå satt elbil nr 2 i bestilling. Jeg og kona vil da ha hver vår elbil og fossil bilen A4 tdi degraderes til stand by langtur bil ved behov for større bagasjeplass eller rekkevidde. Bilen ble bestillt hos Svein Arve Kjelsli på Mitsubitshi Leangen i Trondeim.
Gleder oss til levering !
Grattis! Når regner du med at du får den?
1 kvartal 2011. Men jeg har ikke fått noen garanti....
Gratulerer!
Vi har også 2 elbiler (faktisk 3 for tiden), og bare husk på å sette Audien på lading innimellom også!
Utrolig hvor fort blybatteriene på fossilbiler blir utladet når de ikke brukes daglig ;D.
Prøvde å få selgeren til å sende over pdf blekka uten hell. Har googlet litt på nettet og funnet litt info fra Irland og japan. Denne nettsiden er fra Japan og har litt info. (det går å skifte fra japansk tekst til engelsk øverst på siden) http://global.ev-life.com/.
Har lagt ved ett vedlegg. Dersom det er noen som vet hva 12 mnd service på denne bila går ut på så hadde det vært fint med tilbakemelding. Det kan jo bli stusselig uten vannfylling som jeg har blitt vant med på saxoen ...
Takk for .pdf filen.
Ser at ladetiden har gått ned til 6 timer. Det er jo bra.
Likte også at servicen var 1 år / 20.000. Jeg hadde fått ett inntrykk av at elektriske biler måtte ha service ofte, men at det var små servicer. Så det var jo også bra :-)
For bare mer og mer lyst på å bestille en...
Men er det ett dårlig tegn at bilen har gått fra en rekkevidde på 160km til 140km og nå 130km i Japan under testet forhold?
Regner med at testet forhold betyr flatmark og lav fart? Noen som vet?
Takk for Pdf'en.
LA merke til denne påstanden:
" The power it uses is far cheaper than petrol. Assuming an electric price of 6 p /kWt the cost to drive is......."
Her blander vel forfatteren drivstoffutgifter med drivstoffpriser.
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Det er grunnet den mye bedre effektiviteten til Elbilene at drivstoffutgiftene blir lavere.
Ellers sugler jeg også på en ny elbil, men må vite at jeg har tilgang til verktøyet som trenges slik at jeg ikke samtidig kjøper avhengighet av verkstedene.
La også merke til at motoren bruker permanente magneter. Det betyr lavere strømforbruk enn om en kun brukte elektromagneter.
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
La også merke til at motoren bruker permanente magneter. Det betyr lavere strømforbruk enn om en kun brukte elektromagneter.
Ja fremtiden er her allerede ;D
Kunne ikke dy meg for en aldri så liten avsporing:
Hva med et toseters elektrofly? (http://yuneeccouk.site.securepod.com/Aircraft.html) 19kg motor på 40kw (http://yuneeccouk.site.securepod.com/PowerMotor.html)
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Virkelig? Jeg har lest at strøm er billigere i Norge en ellers i verden og bensin dyrest i hele verden.
Sitat fra: El rayo på mandag 13. september 2010, klokken 20:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Virkelig? Jeg har lest at strøm er billigere i Norge en ellers i verden og bensin dyrest i hele verden.
Bensin inneholder ca. 10kWh pr. liter. Bensin koster vel for tiden ca. 12 kroner pr. liter, strøm 80-90 øre per kWh inkl. nettleie. Dvs. at 10kWh som strøm koster 8-9 kroner og som bensin ca. 12 kroner. Bensin er altså litt dyrere.
Fordelen ligger i at en bil går ca. 15km på en liter bensin mens en el-bil fort går 50km på 10kWh elektrisitet. Bensinbilen koster altså ca. 4 ganger så mye i drivstoffkostnader.
Norske brosjyrer finnes nå på følgende link:
http://www.mitsubishi-motors.no/digital/2068/index/book/do.aspx (http://www.mitsubishi-motors.no/digital/2068/index/book/do.aspx)
noen som vet om i-Miev kan "klatt lades"?
Jeg kan vanskelig se for meg at det lages elbiler som ikke tåler klattlading. Det vil jo være ufattelig upraktisk å måtte kjøre tom batteriet før man kan lade. Det ville jo være som at tanklokket på en vanlig bil ikke lot seg åpne før tanken var tom - ingen hadde kjøpt den bilen. :)
Sitat fra: torboer på torsdag 28. oktober 2010, klokken 14:22
noen som vet om i-Miev kan "klatt lades"?
Det er litium-ion batterier som brukes i i-Miev og de kan klattlades
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. september 2010, klokken 20:31
Sitat fra: El rayo på mandag 13. september 2010, klokken 20:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Virkelig? Jeg har lest at strøm er billigere i Norge en ellers i verden og bensin dyrest i hele verden.
Bensin inneholder ca. 10kWh pr. liter. Bensin koster vel for tiden ca. 12 kroner pr. liter, strøm 80-90 øre per kWh inkl. nettleie. Dvs. at 10kWh som strøm koster 8-9 kroner og som bensin ca. 12 kroner. Bensin er altså litt dyrere.
Fordelen ligger i at en bil går ca. 15km på en liter bensin mens en el-bil fort går 50km på 10kWh elektrisitet. Bensinbilen koster altså ca. 4 ganger så mye i drivstoffkostnader.
Lykkelige Norge! Her hos os, lidt syd for København, koster bensin nu ca. 10 kroner pr. liter, mens vi betaler ca. 2 kroner per kWh (inkl. netleje og mijøafgifter) !!!
Dette reducerer desværre kraftigt fordelen ved at bruge elbil (der iøvrigt hverken koster registrerings- eller årsafgift).
Nogen få her i Danmark (PC f.eks.) har egen vindmølle eller en andel i sådan en. Og meget få steder kan man gratis tanke elbilen op ved offentlige ladestandere.
Jeg tanker gratis på jobb. Ja det sparer meg for ca kr 10 pr dag men hva betyr det egentlig i det store bildet? Ikke en eneste millimeter, enn sålenge er det idealister som driver med EL bil og fornuftige mennesker har en liten turboladet diesel med partikkelfilter
Sitat fra: Lanber på fredag 29. oktober 2010, klokken 22:46Jeg tanker gratis på jobb. Ja det sparer meg for ca kr 10 pr dag men hva betyr det egentlig i det store bildet?
Tja, det betyr da et par tusen spart i året. Penger som du kan kjøpe noe fint til din bedre halvdel med (hvis du har), eller du kan bruke dem til å etterisolere loftet hvis det er mer i din gate. ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Siste beskjed på leveranse dato 08.03.2011.
I-Miev avbestilles. Etter litt om og men går vi får Leaf. (Mye vil ha mer). ;)
Hei Saxo, hva er leveringstiden på Nissan Leaf?
Se Nissan Leaf link : http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3139.msg25923#msg25923
Etter 35 år og ca 35 biler har jeg nå besillt en ELBIL.Gleder meg like mye som alltid når ny bil er på gang.Har prøvd det meste av biler ,bensin/diesel/forhjulstrekk/bakhjulstrekk/firehjulstrekk fra 50 til 250+ hk,av mange merker fra mange land. Og nå i-Miev.
Da har jeg signert kontrakten og med litt flaks har jeg bilen i løpet av uken :)
Stor takk til Granheim :)
Etter dagens VG og andre "kanaler" er til og med kona klar for ny bil :D
Bilen ble hentet idag.. ;D
Stor takk til Granheim for kjempebra servis og blomster :)
Sitat fra: erik e på torsdag 03. februar 2011, klokken 20:13
Etter dagens VG og andre "kanaler" er til og med kona klar for ny bil :D
Tror de aller fleste koner er klar for elbil. Det er nok menn som tviler, og kanskje trenger noe for å bøte på manglende utsyr nedentil... ;-)
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 04. februar 2011, klokken 12:03
Sitat fra: erik e på torsdag 03. februar 2011, klokken 20:13
Etter dagens VG og andre "kanaler" er til og med kona klar for ny bil :D
Tror de aller fleste koner er klar for elbil. Det er nok menn som tviler, og kanskje trenger noe for å bøte på manglende utsyr nedentil... ;-)
Joda,men har nok biler fra før.Er ikke rare greier nedentil,men har noe i garasjen når selvtilliten svikter ;).God helg.
Sitat
Tror de aller fleste koner er klar for elbil. Det er nok menn som tviler, og kanskje trenger noe for å bøte på manglende utsyr nedentil... ;-)
Hehe. Under en lunsj på jobben tok sjefen min opp spørsmålet om det potente med elbil.
Svarte da at jeg nok ikke tok ut dette på veien, men at det ble prioritert til soverommet.
Alle jentene på jobben reagerte spontant med klapping og latter.
Gutta var nok noe mer tilbakeholdne....
Haha Det har gått så langt at damer som møter menn med uvanlig digre og uforståelige store (dyre?) biler har blitt litt skeptiske til "typen " ;D
Alltid finnes jenter som er tiltrekket slemme gutter ???
Et kurs med aversjonsterapi anbefales for de som er fristet. Eller elbil terapi i mildere tilfeller?