Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: e-curious på tirsdag 03. mai 2016, klokken 16:43

Tittel: Forskjell i kvalitet på skjøteledninger?
Skrevet av: e-curioustirsdag 03. mai 2016, klokken 16:43
Vurderer å kjøpe en CEE-skjøteledning.  Har kikket på Jula, Biltema og ClasOhlson.  Er det noe kvalitetsforskjell på disse?  Klarer jeg med 2,5mm på 16A?
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 03. mai 2016, klokken 20:48
Det går helt fint  ;)
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: TBonsdag 04. mai 2016, klokken 18:57
Kvalitetsforskjell viser seg typisk i kaldt vær, der dei rimelige blir stiv. Dyrere typar blir ikkje like stiv, og sprekk ikkje like lett.

2.5 mm er ok for 16A, men hugs på total lengde for kursen. Har du 25 meter til kontakt, og 25 meter skjøtekabel vil du ved 16A belastning få 11 V spenningsfall - 180 Watt. Legg kabel luftig, men beskytt mot mekanisk skade, t.d. trafikk - og sjekk den alltid for skader før bruk.

Spenninstap: http://tore.aasli.no/spenningstap
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: weld77tirsdag 10. mai 2016, klokken 12:42
Jeg ladet en gang med 50m skjøteleding på 1.5 kvadrat (nødstilfelle på leid hytte...). Tror jeg ladet med 6 eller 7A ladestrøm. Spenningen på bilen var 200 Volt...
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: erikfonsdag 11. mai 2016, klokken 17:08
Er det skadelig for bilen (f.eks leaf) med lav spenning på strømmen den lader med? Har den kontrollmekanisme som hindrer lading hvis spenningen i så fall blir for lav?
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: weld77onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Homecasttorsdag 12. mai 2016, klokken 07:52
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt

Mange biler neketer å lade om de havner under 210 V.

OG når en leaf lader på 110V så lader de med mye høyere amp trekk!

Så når du skriver neppe, betyr det at du bare tipper? eller drar du en slutning basert på noen tall du ikke har forhold til?
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 12. mai 2016, klokken 08:36
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt

Mange biler neketer å lade om de havner under 210 V.

OG når en leaf lader på 110V så lader de med mye høyere amp trekk!

Høyere strøm? Meg bekjent er det 12A som brukes når Leaf lades på 120V.

110V var forøvrig i gamle dager, nå er det 120V. Akkurat som at vi har "oppgradert" fra 220V til 230V her i Europa.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: weld77torsdag 12. mai 2016, klokken 08:49
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52

Så når du skriver neppe, betyr det at du bare tipper? eller drar du en slutning basert på noen tall du ikke har forhold til?

Jeg vet ikke. Men har vanskelig for å se hvordan noe skulle ta skade av det all den tid det er vanlig å lade med mye lavere spenning andre steder i verden. Selve Li-ion-cellene har en spenning mellom 3.noe og 4.2 Volt.

Generelt tar ting skade av for høy spenning, ikke for lav spenning. For å illustrere med et dusteeksempel: Om du ikke plugger inn bilen i det hele (0V spenning) så ødelegges ingen ting. Setter du på 1MV så begynner det nok å brenne rundomkring.

Du kan også se på ladekladden om det står hvilke spenninger den tåler. På ladekladden til min (Tesla) står det 200-240V 1 fase, 32A Max. 380-400V 3-fase 32A maks.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Homecasttorsdag 12. mai 2016, klokken 13:11
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. mai 2016, klokken 08:36
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:44
Neppe. I USA får de jo 110 volt

Mange biler neketer å lade om de havner under 210 V.

OG når en leaf lader på 110V så lader de med mye høyere amp trekk!

Høyere strøm? Meg bekjent er det 12A som brukes når Leaf lades på 120V.

110V var forøvrig i gamle dager, nå er det 120V. Akkurat som at vi har "oppgradert" fra 220V til 230V her i Europa.

2,1 kW med 120V blir hvilken ladestrøm?

Sist jeg regnet på det mener jeg at jeg havnet på ca 17,5 amp.
Eller beregner du lavere effekt inn på batteriet?
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Homecasttorsdag 12. mai 2016, klokken 13:12
Sitat fra: weld77 på torsdag 12. mai 2016, klokken 08:49
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 07:52

Så når du skriver neppe, betyr det at du bare tipper? eller drar du en slutning basert på noen tall du ikke har forhold til?

Jeg vet ikke. Men har vanskelig for å se hvordan noe skulle ta skade av det all den tid det er vanlig å lade med mye lavere spenning andre steder i verden. Selve Li-ion-cellene har en spenning mellom 3.noe og 4.2 Volt.

Generelt tar ting skade av for høy spenning, ikke for lav spenning. For å illustrere med et dusteeksempel: Om du ikke plugger inn bilen i det hele (0V spenning) så ødelegges ingen ting. Setter du på 1MV så begynner det nok å brenne rundomkring.

Du kan også se på ladekladden om det står hvilke spenninger den tåler. På ladekladden til min (Tesla) står det 200-240V 1 fase, 32A Max. 380-400V 3-fase 32A maks.

Prøv å gi en tesla 190V og se hva som skjer. Den lader ikke.
Lad en VW med 200V, den kutter ut ladeprosessen.

For lav spenning kan faktisk skade.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Griffeltorsdag 12. mai 2016, klokken 14:28
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:11
2,1 kW med 120V blir hvilken ladestrøm?

Sist jeg regnet på det mener jeg at jeg havnet på ca 17,5 amp.
Eller beregner du lavere effekt inn på batteriet?
Nissan level 1 charging er 120V 12A (Nominell) altså ca 1,4kW.

Det betyr ikke det samme som at det er mulig å lade med under 200V fra et 230V system.

(USA har 240V og 120V enfas distribusjonsnett i boligstrøk. Lading fra 120V L1-N kalles level 1 lading, 240V L1-N-L2 kalles level 2 lading)
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Homecasttorsdag 12. mai 2016, klokken 14:51
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. mai 2016, klokken 14:28
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:11
2,1 kW med 120V blir hvilken ladestrøm?

Sist jeg regnet på det mener jeg at jeg havnet på ca 17,5 amp.
Eller beregner du lavere effekt inn på batteriet?
Nissan level 1 charging er 120V 12A (Nominell) altså ca 1,4kW.

Det betyr ikke det samme som at det er mulig å lade med under 200V fra et 230V system.

(USA har 240V og 120V enfas distribusjonsnett i boligstrøk. Lading fra 120V L1-N kalles level 1 lading, 240V L1-N-L2 kalles level 2 lading)

tommel opp  ;D
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: weld77torsdag 12. mai 2016, klokken 15:49
Sitat fra: Homecast på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:12
Prøv å gi en tesla 190V og se hva som skjer. Den lader ikke.
Lad en VW med 200V, den kutter ut ladeprosessen.

For lav spenning kan faktisk skade.

Vel, det blir jo litt ordkløyveri, men om bilen selv kutter ladingen når spenningen blir for lav så blir vel heller ikke noe skadet? Om den kutter fordi det er fare for å ødelegge noe eller om den kutter fordi laderen er avhengig av en viss miniumsspenning for å fungere aner jeg ikke. Jeg ville dog blitt veldig overrasket om ikke bilene har beskyttelse innebygget som kutter ladingen dersom det skulle være noe fare på ferde.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjødeledninger?
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 12. mai 2016, klokken 20:19
Det kan være et spenningsområdet mellom nivå 1 og -2 lading som ikke støttes formelt sett.

Nå kikka jeg på et par EVSEr som støtter begge deler: Der står det 100-140V, 200-250V, og det er oppgitt høyere strømmer for nivå2.
Biler og EVSE'r takler gjerne ikke så store strømmer for nivå1, som de gjør for nivå2, så det er nok et markant skille.

Man kan kikke i instruksjonsboka til bilen, for å se etter spec på hva den støtter.

Etter J1772:
AC Level 1    120 V    Single phase    16 A    1.92 kW
AC Level 2    240 V    Split phase    32 A (2001)7.68 kW
AC Level 2    240 V    Split phase    80 A (2009) 19.20 kW

Når det gjelder nivå2-lading, så er nok 16A ganske vanlig å bruke her i landet, mens i Amerika tipper jeg 32A er mest vanlig for den som legger inn nivå2 i garasjen. I Quebec er 240V 32A lademuligheter i garasjer påbudt i nybygg. Mercedes har likeretter på 40A.

Her hjemme leverer e-verkene 230V, med et slingringsmonn ned mot -10%, så jeg tolker det til å være 207-230V. Spenninga kan du måle en kald vinterdag med høy belastning. Så kan man finne kalkulatorer på nettet, for å beregne spenningstap i skjøteledning og annen kabling.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjøteledninger?
Skrevet av: erikfmandag 16. mai 2016, klokken 18:17
Lading på 100 meter kabel med 10A:
2.5 mm2 gir 14V tap
4 mm2 gir 8.75V tap
Noen som har noen formening om 14 eller 8.75 i tap er greit?
Spør for en venn med Leaf og 100 meter fra hytte til parkering.
(Merker at dette kanskje hadde fortjent en egen tråd.)

Med 16A blir tapet 22.4V. Er det ok?
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjøteledninger?
Skrevet av: jkirkebomandag 16. mai 2016, klokken 19:20
Sitat fra: erikf på mandag 16. mai 2016, klokken 18:17
Lading på 100 meter kabel med 10A:
2.5 mm2 gir 14V tap
4 mm2 gir 8.75V tap
Noen som har noen formening om 14 eller 8.75 i tap er greit?
Spør for en venn med Leaf og 100 meter fra hytte til parkering.
(Merker at dette kanskje hadde fortjent en egen tråd.)

Med 16A blir tapet 22.4V. Er det ok?

Normalt bør en holde seg under 4% tap, dvs. maks 9.2V. Så jeg vil si 4mm2 til 10A eller 6A på 2.5mm2 kabel.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjøteledninger?
Skrevet av: erikftirsdag 17. mai 2016, klokken 12:20
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. mai 2016, klokken 19:20
Sitat fra: erikf på mandag 16. mai 2016, klokken 18:17
Lading på 100 meter kabel med 10A:
2.5 mm2 gir 14V tap
4 mm2 gir 8.75V tap
Noen som har noen formening om 14 eller 8.75 i tap er greit?
Spør for en venn med Leaf og 100 meter fra hytte til parkering.
(Merker at dette kanskje hadde fortjent en egen tråd.)

Med 16A blir tapet 22.4V. Er det ok?

Normalt bør en holde seg under 4% tap, dvs. maks 9.2V. Så jeg vil si 4mm2 til 10A eller 6A på 2.5mm2 kabel.
Takker!

Leter litt etter egnet kabel på 4mm2. Kvaliteten bør være bra for utendørs bruk, og så langt virker det som at det er enklere å finne i 2.5mm2 slik at det kanskje blir å parallellkoble to på 2.5 (og da med bieffekt enda lavere tap enn 4). Eller legge en på 4 i plastrør.
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjøteledninger?
Skrevet av: svingentirsdag 17. mai 2016, klokken 17:43
Kjøpe kabel av jkirkebo til hytta,dvs 70m mener jeg 2.5mm han kan lage alt mulig og alle lengder :-)
Tittel: Sv: Forskjell i kvalitet på skjøteledninger?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. mai 2016, klokken 23:19
Sitat fra: svingen på tirsdag 17. mai 2016, klokken 17:43
Kjøpe kabel av jkirkebo til hytta,dvs 70m mener jeg 2.5mm han kan lage alt mulig og alle lengder :-)

Ja, jeg har hundrevis av meter med bl.a 3G4 på lager :)