Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Nenad på fredag 01. april 2016, klokken 22:44
Dette er ikke noe nytt tema her. Jeg fikk bilen levert i desember 2015. Det ble sagt muntlig til meg at jeg skal få lader 22. februar selv om i kontrakten står 1 april. I dag er 1 april og jeg bruker forsatt Fortum ladere. Jeg snakket par ganger med selgeren. Siste gang på tirsdag sa han at han ringer meg på fredag men dette skjedde ikke. Hva jeg kan gjøre? Kan man kreve erstatning? På forhånd takk for hjelpen :)
Mange som bestilte Zaptec i slutten av 2014 og starten på 2015 som venter fremdeles. Som en av de heldige som har prototypen til test så kan jeg si at Zaptec i alle fall fungerer fint, om enn veldig treg på 10A. Det er en helt annen hverdag når bilen kan lades hvor som helst ved hotellovernatting, besøk, jobb osv. Det virker også på Zaptec som produksjonen er i oppstartsfasen, så det er nok ikke så veldig lenge før leveringer starter.
Jeg fikk bilen min i mai i fjor og venter fortsatt på Zaptec, så du må nok smøre deg med litt tålmodighet...
Jeg har lånt ei ladebøtte i vinter, selv om den er svært uhåndterlig er det veldig praktisk å kunne lade bilen nesten over alt. Gleder meg til Zaptecen kommer!
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)
Hadde det ikke vært for at jeg allerede har betalt for Zaptec, så ville jeg definitivt kjøpt en slik i steden. Ikke så veldig mye større enn Zaptec, og en brøkdel av prisen.
Du kan jo få omlevert det i lademuggen og få betalt tilbake mellomværet, eventuelt be om midtkonsoll og annet for differansen.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)
Hvordan er type2 adapteret tenkt? Skulle gjerne hatt den med type2 kontakt i muggen, slik som på andre portable ladebokser. Så slipper man kabelen, type2 til type2 ligger jo i bilen allerede :)
Det blir et adapter som gjør at du kan koble deg til de nye ladestolpene i Oslo som ikke har schuko lengre. Type 2 uttak fra boksen er uheldig da den ikke lenger vil være vanntett. Portable ladebokser med type 2 uttak er stort sett noe hjemmelaget modifisering og ofte lite egnet til å stå ute i vær og vind.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)
Hva med dårlig vær? Kan den stå ute mens det reigner/snør?
Her er svaret jeg fikk før jeg bestilte bøtta fra nofuel:
"Hei igjen, den er tett nok til regn og snø"
Har vært i kontakt med importør å sagt at jeg vil ha en sånn lademugge istedet for Zaptec-kabelen jeg har i kontrakten. Har jo tross alt ventet i snart ett år...Fikk til svar at det var ingen problem å fikse.....Så dro de frem jokeren sin: fikk beskjed om at jeg kom samtidig til å miste all laderelatert garanti på bilen siden lademugga ikke er levert av dem... Blir sprø av dette. Har også hevdet mangel iht kjøpslov siden bilen ikke kan brukes til det den var tiltenkt til, å kjøre på hytta. Sa jeg kom til å fakturere merkostnader jeg har med bom, ferge og drivstoff siden jeg må bruke min Passat tdi istedet. Ble avspist med en gratis service som kompensasjon.... Er like før jeg hyrer inn advokat og ser hvor saken ender. Dette må være landets mest useriøse bilimportør
Husk at du i følge samme logikken mister all granti om du lader bilen på offentlige steder. :o
Selvfølgelig tøv fra ende til annen, og leit at selgere kan fortsette å spre slike myter uten å måtte stå til ansvar for det.
Lading av elbil gjøres av bilens innebygde lader, og så lenge denne tilføres strøm og styres av en PWM generator vil den lade bilen. En slik ladebøtte, enten det er Auromatic/No-fuel sin eller Zaptec sin har en skilletrafo mellom nettet og bilens lader. Skilletrafoen kan selvfølgelig svikte; samme som strømnettet kan, men da vil den som regel slutte å levere strøm. Med mindre Renault kan vise til at kraftige overspenninger eller lignende har svidd bilens lader kan de ikke nekte garanti.
Ofte er sikkerheten økt ved bruk av skilletrafo, da den absorberer feil lengre framme i strømnettet.
Sitat fra: Aquacomet på onsdag 06. april 2016, klokken 10:25
fikk beskjed om at jeg kom samtidig til å miste all laderelatert garanti på bilen siden lademugga ikke er levert av dem...
Som elektrolux sier så er dette bare svada.
Men, du kan jo bare si at du vil ha pengene igjen for Zaptec laderen, og at du vil bruke offentlige hurtig/semihurtig ladere istedenfor. Og så kjøper du "mugga" uten å nevne dette for forhandler.
Lykke til for forhandler å bevise at du har ladet via en "ikke godkjent" trafo og ikke fra et offentlig ladepunkt...
@Aquacomet. Jeg tror jeg ville ventet på ZapCharger uavhengig av hva Renault sier. Prototypen har fungert veldig bra for meg, og den store fordelen er jo at det blir mulig med 16A lading via type2 og CEE. 10A lading på Zoe er kun nødlading og hvis du skal stå parkert i laaang tid.
ZapCharger på 3-4 kg er også en helt annen sak å løfte inn/ut av bilen enn klumpene på 10kg+.
I følge en del rykter jeg har sett (men ikke kan gå god for) har visst Zaptec begynt serieproduksjon av ZapCharger portable, og hvis det stemmer er det vel ikke snakk om lang tid før de første blir levert ut til kunder.
Jeg ville nå heller benyttet den nye lademugga enn å vente på Zaptec.
Selv om den er noen kilo tyngre enn Zaptec portable så er den volummessig mindre etter det jeg klarer å tyde ut i fra bilder av Zaptec'en.
Rimelig sikker på at Zaptec kommer med en pressemelding om produksjonsstart når det i så fall vil skje. Hvor feilen ligger i forhold til den lange tiden som har gått siden det ble solgt Zoe med Zaptec inkludert vil jeg ikke uttale meg om. Det er åpenbart at dette har vært belastende for både Renault forhandlere og Zaptecs omdømme.
For noen som trenger å lade hver dag fra stikkontakter med IT nett vil selvsagt den lave vekten på Zaptec Portable viktig. Syltynne toleranser og de mest moderne transistorer som jobber på høy frekvens er nok ikke en "walk in the park" å få til å fungere under varierende temperaturer og med strømtilførsel med varierende kvalitet. For ikke å snakke om bilens konstruksjon som også gir utfordringer på støy og faseforsyvning.
Zaptec Portable vil sikkert komme på markedet en gang, men utvikling tar ofte lenger tid enn markedsavdelingen gjetter på.
Siste dato jeg har fått fra Renault på start av serieprodusert zaptec med type to.... Trommevirvel............første august totusenåseksgten!
Jeg kan ikke annet enn å le
Aquacomet - Motor forum Oslo bestilte 6 ladere fra Nofuel mens jeg var på besøk på mandag. De skal lånes til oss som venter på Zaptec.
I tillegg fikk jeg vite at en bedriften i Tyskland allerede har en lader som kan brukes på både IT og TN nett, noe mer kan jeg ikke si om dette, vet ikke mer.
Jeg blir fornøyd med hva som helst som kan lade bilen, kan ikke sitte på MC Donalds mer :(
Det er mange ladebokser som kan brukes på IT og TN nett. Problemet er at ZOE ikke kan bruke dem når det er IT nett som er tilkoblet. Da må IT gjøres om til TN først, og det er her trafoen kommer inn i bildet..
Sitat fra: ZOE på onsdag 06. april 2016, klokken 22:15
Jeg kan ikke annet enn å le
Ja, det er sannelig ikke godt å vite om man skal le eller gråte. Importøren RBI har kanskje ikke all skyld her, men jeg har aldri opplevd å få servert så mye villedende informasjon og markedsføring fra noen leverandør. Zoe hadde potensiale til å bli markedsleder på EL biler i Norge, men den sjansen har de dessverre forspilt. Synd, for bilen er jo blandt de mest spennende.
Jeg gråter .
Sitat fra: ZOE på onsdag 06. april 2016, klokken 22:15
Siste dato jeg har fått fra Renault på start av serieprodusert zaptec med type to.... Trommevirvel............første august totusenåseksgten!
Jeg kan ikke annet enn å le
Jeg tipper vi får bompenger for elbil før Zaptecen kommer på markedet. Renault har vel mumlet "snart" i et par år nå?
I går kom Zapteckabelen... Billig hardplast og støyer som en støvsuger men skal vel være glad til siden jeg omsider har fått den. Tok jo bare 13 måneder
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilder og vekt? :)
Det er maks 10A antar jeg?
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160713/cc103268351560466dee695e38fac281.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160713/8b782a30c9ab40ea7d393085e7826c62.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 06. april 2016, klokken 19:43
...
Rimelig sikker på at Zaptec kommer med en pressemelding om produksjonsstart når det i så fall vil skje. Hvor feilen ligger i forhold til den lange tiden som har gått siden det ble solgt Zoe med Zaptec inkludert vil jeg ikke uttale meg om.
...
Jeg søkte etter info for en stund siden og da så det ut til at det var Renault som ville at laderen skulle testes grundigere og at den derfor ble felt-testet også på franske biler. Det *kan* bety at Renault ser for seg bruksområder på andre markeder enn det norske og derfor var villige både til å finansiere utviklingen *og* tåle omdømmetap/redusert salg i Norge i mellomtiden.
Time will show som det heter på nynorsk. ;)
Snakker vi kanskje også om det kinesiske markedet? Har forstått det slik at denne trafokladden vil løse utfordringer der borte, men det er bare slik jeg har oppfattet det. Det er jo også et greit marked å ta hensyn til.
Kanskje dårlig kvalitet på distribusjonsnettene er mer utbredt enn vi er klar over her i Norge? Ikke sikkert at vi trenger dra til kina for å finne dårlig strøm..
Ser på hjemmesiden til Zapcharger, og på bildene av merkeskiltet på utleverte Zapcharger portable at informasjon om 16A lading på CEE/type 2 er fjernet. På min Zapcharger portable prototyp fra januar i år står det merket med "Input current: 10/16A". På nettsiden til Zapcharger sto det også tidligere oppgitt spesifikajson med 10A schuko og 16A med CEE og Type2.
Håper virkelig ikke at Zaptec har gått bort fra adapter for type2/CEE med 16A lading på Zapcharger portable.
Sitat fra: THE på mandag 01. august 2016, klokken 09:47
Ser på hjemmesiden til Zapcharger, og på bildene av merkeskiltet på utleverte Zapcharger portable at informasjon om 16A lading på CEE/type 2 er fjernet. På min Zapcharger portable prototyp fra januar i år står det merket med "Input current: 10/16A". På nettsiden til Zapcharger sto det også tidligere oppgitt spesifikajson med 10A schuko og 16A med CEE og Type2.
Håper virkelig ikke at Zaptec har gått bort fra adapter for type2/CEE med 16A lading på Zapcharger portable.
Jeg ser det du påpeker. Jeg er ikke så overasket, mere resignert.
Jeg pratet endel med bilselger om for og imot hjemmelader, da zapcharger var i teorien like rask. Butikkene har vel et problem også da hvis dette stemmer......
Nå kjøpte jeg hjemmelader OG ZP...... venter i resignasjon.... :)
Hvordan er det med levering av Zaptec lader for tiden ? Jeg undrer meg hvorfor Renault bare har registrert 16 biler i august. Noen som vet hvorfor det er full stopp i salget ? Det er jo en veldig god elbil, men den lider kanskje fortsatt under ladeproblemer i IT nett ?
Spørs om det ikke er Porsche forliket som gjør utslag.
Hvorfor kjøpe Elbil når fordelene forsvinner og hybrid blir tilgodesett med hundre tusenvis i subsidier. Tror en på forbrukstallene på 0,1 l/mil og null stress med lading mot rekkevidde angst, brannfare, forbud mot parkering i borettslag etc, er det ikke rart salget stopper opp.
Sitat fra: elektrolux på fredag 02. september 2016, klokken 23:54
Spørs om det ikke er Porsche forliket som gjør utslag.
Hvorfor kjøpe Elbil når fordelene forsvinner og hybrid blir tilgodesett med hundre tusenvis i subsidier. Tror en på forbrukstallene på 0,1 l/mil og null stress med lading mot rekkevidde angst, brannfare, forbud mot parkering i borettslag etc, er det ikke rart salget stopper opp.
Denne forstod jeg ikke helt, men det er kanskje for tidlig på morgenen ;)
Det ble registrert 2497 nye elbiler i Norge i august i år, mot 2774 i 2015. Det er vel ikke stopp i salget av elbiler etter min definisjon. BMW selger flere i3 enn de klarer å levere om dagen. Av disse 2497 var det så vidt jeg kunne se bare 16 Zoe, mens de har solgt bra med Zoe resten av året. (omtrent samme antall som BMW). Zoe er etter min vurdering fortsatt en av de mest attraktive elbilene, forutsatt at problematikken rundt lading fra IT nett er løst. Men det forutsetter at Zaptec leverer det de skal.
Litt frustrasjon over myndighetenes reguleringer og styrer i borettslag der på en sen fredagskveld. ;)
Enig i at Zoe har mange gode egenskaper, og ikke godt å vite hva det er som gir svakt salg for tiden. Zaptec leverer nå fortløpende ut sin EVSE med innebygget skilletrafo og bør etterhvert komme asjur med behovet.
Problemet med Zoe er mangel på hurtiglading mer enn IT problematikken. Zapcharger portable er en nødløsning på noe av IT problematikken, men lader alt for tregt på 10A til at det løser problemet. Når det nå ser ut til at det ikke blir 16A lading på type 2 med Zapcharger portable, så er Zapcharger ikke så veldig nyttig heller.
Sitat fra: THE på lørdag 03. september 2016, klokken 15:17
Når det nå ser ut til at det ikke blir 16A lading på type 2 med Zapcharger portable, så er Zapcharger ikke så veldig nyttig heller.
Akkurat det jobbes det med i samarbeid med Elbilhjelpen.no