Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10

Tittel: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Mhalfredag 01. april 2016, klokken 08:10
100.000 biler er bestilt første dag. Samtidig skal det også produseres S og X (sansynligvis prioritert) Hvor mye kan Tesla øke kappasiteten. Idag produseres vel 30.000 biler i året?
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: 1000kwhfredag 01. april 2016, klokken 08:15
Dette lurer jeg også veldig på!

Jeg skal ha en, men spørs om dieselpassaten holder i 2-3 år til :O
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: mogufredag 01. april 2016, klokken 18:18
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 01. april 2016, klokken 19:38
Sitat fra: mogu på fredag 01. april 2016, klokken 18:18
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Ja, i 2020.

Jeg vil gjette på produksjon ala noe slik:

2016: 50k Model S, 35k Model X
2017: 55k Model S, 60k Model X, 10k Model 3
2018: 60k Model S, 60k Model X, 100k Model 3
2019: 65k Model S, 65k Model X, 200k Model 3
2020: 65k Model S, 65k Model X, 370k Model 3

Når det nå er 198k reservasjoner, så man få en bil som er reservert nå i 2019. Og en bil reservert om 1 måned får man trolig i 2020.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amossfredag 01. april 2016, klokken 20:05
Sitat fra: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
100.000 biler er bestilt første dag.

https://twitter.com/elonmusk/status/715952781895426048 (https://twitter.com/elonmusk/status/715952781895426048)
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Thought it would slow way down today, but Model 3 order count is now at 198k. Recommend ordering soon, as the wait time is growing rapidly.

Sitat fra: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
Samtidig skal det også produseres S og X (sansynligvis prioritert) Hvor mye kan Tesla øke kappasiteten. Idag produseres vel 30.000 biler i året?

https://twitter.com/elonmusk/status/715955186175459332 (https://twitter.com/elonmusk/status/715955186175459332)
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Definitely going to need to rethink production planning...
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: lunitiksfredag 01. april 2016, klokken 20:18
(https://pbs.twimg.com/profile_images/564501711155634176/7-MuBgrM.jpeg)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: kjølholdtfredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Mazzbotfredag 01. april 2016, klokken 22:23
Nå har jo tesla vist denne modellen og fått et veldig stort press på seg . Hva må til for at de kan begynne å produsere ? De har fått så mange reservasjoner at de må gjøre tiltak .. blir fort lenger enn 2 år å vente . Jeg føler Norge er et prioritert land med m3 .
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 01. april 2016, klokken 22:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. april 2016, klokken 19:38
Sitat fra: mogu på fredag 01. april 2016, klokken 18:18
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Ja, i 2020.

Jeg vil gjette på produksjon ala noe slik:

2016: 50k Model S, 35k Model X
2017: 55k Model S, 60k Model X, 10k Model 3
2018: 60k Model S, 60k Model X, 100k Model 3
2019: 65k Model S, 65k Model X, 200k Model 3
2020: 65k Model S, 65k Model X, 370k Model 3

Når det nå er 198k reservasjoner, så man få en bil som er reservert nå i 2019. Og en bil reservert om 1 måned får man trolig i 2020.

Muligens det blir noe mindre etterspørsel eter S og X etter at M3 ble presentert slik at M3 kan å noe høyere volum. Det jeg "ikke liker" her er at Model Y sannsynligvis ikke blir introdusert på mange år pga M3 etterspørsel. Etter det jeg opplever som en skuffelse med X spesifikasjoner =altfor brei og for lite bagasjeplass til en altfor høy pris (spesielt med dagens dollarkurs) hadde jeg håpet på en Model Y om ikke altfor lang fremtid :-)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: bnolørdag 02. april 2016, klokken 08:46
Kan ha sympati med innlegget til Finnøy, men som det sies - Tesla har mye å gripe fatt i og M3 virker ikke mer 80% ferdig. Pengene ligger like vel i TMS og TMX så om de reduserer der så skyter de seg selv i foten. De har en stor utfordring her det er klart, men ledelsen har ikke gjort jobben sin om de ikke har en gjennomtenkt plan og beredskapsplan i tillegg. Spørsmålet blir kanskje hvor fort greier å "rampe-up" TM3 produksjonen og til hvilken prod. rate. Syntes Elon dro på det og virket faktisk ikke troverdig ift. uttalelse under presentasjonen om oppstart 2017. Håper jeg tar feil ;D
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Ipadjovelørdag 02. april 2016, klokken 09:44
Kanskje han dro litt på det fordi de vil produsere de første bilene i slutten av 2016 :D Tror det ikke, men hadde vert fint om de var foran skjema :)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: kjølholdtlørdag 02. april 2016, klokken 10:37
Med 230 tusen reservasjoner and counting er de nødt til å oppjustere produksjonsplanene
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amosslørdag 02. april 2016, klokken 10:56
Sitat fra: Ipadjove på lørdag 02. april 2016, klokken 09:44
Kanskje han dro litt på det fordi de vil produsere de første bilene i slutten av 2016 :D Tror det ikke, men hadde vert fint om de var foran skjema :)

Hehe - 2016 er vel litt optimistisk, men hadde ett lønnlig håp om at med GF-I ett år foran skjema i følge dem selv, så kunne de starte produksjonen i første halvår 2017. Men nei, tror egentlig ikke på det heller...
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: anorwaylørdag 02. april 2016, klokken 13:31
Jeg håper virkelig de får opp dampen på produksjonen av "folkebilen".

Til Sammenligning så produserer Volkswagen fabrikken I Wolfsburg 1850 stk Golf per dag. Og dette er tall jeg har fra 4år tilbake.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: bnolørdag 02. april 2016, klokken 18:54
Sitat fra: anorway på lørdag 02. april 2016, klokken 13:31
Jeg håper virkelig de får opp dampen på produksjonen av "folkebilen".

Til Sammenligning så produserer Volkswagen fabrikken I Wolfsburg 1850 stk Golf per dag. Og dette er tall jeg har fra 4år tilbake.

Kan bli kostbart å la Gigafactory tiltenkt M3 prod. stå på vent. Nå blir det mange avhengigheter og derfor blir det interessant å følge med på timing og ramp up factorer fremover.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Havebigfunlørdag 02. april 2016, klokken 19:11
Sitat fra: bno på lørdag 02. april 2016, klokken 18:54
Kan bli kostbart å la Gigafactory tiltenkt M3 prod. stå på vent. Nå blir det mange avhengigheter og derfor blir det interessant å følge med på timing og ramp up factorer fremover.
Jeg tror ikke GF settes på vent mtp TM3- batterier kan brukes til mye, de kan selges som batteripakker, scty har vel bruk for de, og de kan settes opp som pakker ved SC slik at de etterhvert leverer fornybar strøm slik det er lovet. De kan også brukes som en integrert del av GF som lagrer overskuddsenergi fra solcellene og vindturbiner-
mange muligheter foruten TM3.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Enigamilørdag 02. april 2016, klokken 19:13
Det er stor forskjell på reservasjoner som kan tilbakekalles når som helst og bestillinger.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Maolørdag 02. april 2016, klokken 19:45
Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.

Det aller viktigste med Model 3-lanseringen er etter mitt syn at den store interessen for bilen for alvor kommer til å sette fart i den elektriske revolusjonen. Nå tør vel ikke resten av bilbransjen å sitte på gjerdet lenger, så da vil det nok dukke opp mange gode elbiler i årene som kommer  :)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Tesladiggerlørdag 02. april 2016, klokken 21:00
Sitat fra: Mao på lørdag 02. april 2016, klokken 19:45
Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.

Det aller viktigste med Model 3-lanseringen er etter mitt syn at den store interessen for bilen for alvor kommer til å sette fart i den elektriske revolusjonen. Nå tør vel ikke resten av bilbransjen å sitte på gjerdet lenger, så da vil det nok dukke opp mange gode elbiler i årene som kommer  :)

Helt enig, dette blir nok en skikkelig wakeup call for resten av bil bransjen
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: bnolørdag 02. april 2016, klokken 21:13
+1
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Diravilørdag 02. april 2016, klokken 23:30
Hm. Jeg turte ikke sitte på gjerdet lenger. Og så jeg som bruker i snitt en uke på å prøvekjøre nye biler og lese tester før vi bestemmer oss. Og som får Model S om en uke. Vel vel. Reservert i hvert fall.

Dette er et veldig interessant markedsføringsfenomen å observere. Bil er nok (for menn i hvert fall) mer en følelsesgreie enn en ren kynisk kalkulasjon av hva som er mest lønnsomt, selv om vi liker å tro noe annet. Ellers hadde alle kjørt Dacia Duster og Skoda Octavia.  ;)  Og her har hypen og suggesjonen solgt Model 3, til den grad at vi nå bestiller fordi det er så mange andre som bestiller, og vi vil ikke bli sittende bakerst i køen, og miste det å være med på dette spesielle som skjer.

Alt Tesla egentlig trengte å gjøre, var å unngå å goofe med designet (check), og love oss spesifikasjoner som er omtrent på nivå med dem vi hadde blitt forespeilet opprinnelig (check). Knapt 350 km nominell rekkevidde er ikke veldig mye når selv en S60 får 300-320 km reell rekkevidde på sommerføre. Men det holder. Resten er suggesjon, og en redusert terskel for å ta steget, fordi vi kan alltids få igjen depositumet.

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at designet er veldig lekkert. Men jeg mistenker at vi kommer til å bli imponert over hvor mye plass de har greid å pakke inn i forholdsvis små og strømlinjeformede ytre mål, og når du kombinerer det med en veldig god pris og gode ytelser, så blir dette en pakke som folk vil ha. Og for oss blir da dette en utmerket bil til erstatning for vår Model S i 2019 - det er den størrelse bil vi egentlig skulle ja. Sannsynligvis uten behov for å skyte inn ny egenkapital også - bruktbilverdien av Sen burde dekke M3.

Det er i hvert fall dette følelsene har innbilt hjernen, så de skulle få tilgang til kredittkortet og Macbooken i fem minutter.  ;D

Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: lunitikssøndag 03. april 2016, klokken 06:16
Fint skrevet @Diravi. Får tilføye at M3 også er en god deal!
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Kimpalasøndag 03. april 2016, klokken 07:51
253 tusen biler reservert for ti timer siden :/
Skulle bli sånn 25 milliarder i cash på ett par døgn for mr Elon det :)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Mazzbotsøndag 03. april 2016, klokken 08:01
Sa ikke musk at noe av gigafactory var operativ ? Hvordan de skal klare å få ut over 250 000 biler fortest mulig skjønner jeg ikke .. Håper de gjør tiltak.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: o.b.lixsøndag 03. april 2016, klokken 08:02
Sitat fra: Kimpala på søndag 03. april 2016, klokken 07:51
253 tusen biler reservert for ti timer siden :/
Skulle bli sånn 25 milliarder i cash på ett par døgn for mr Elon det :)

2,5 milliarder mente du sikkert, kommaet ditt falt ut.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Kimpalasøndag 03. april 2016, klokken 08:31
2 500 000 000
Mangla nok ett komma ja :) Fortsatt en del peng
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Romasøndag 03. april 2016, klokken 08:58
Fuck!

Beklager ordbruken. Man blir jo nesten tvunget til å bestille nå. Om man ikke gjør det får man ikke M3 før etter 2020. I 2020 kan mye ha endret seg på elbilmarkedet. Ikke sikkert M3 er like attraktiv da. Eller skal man heller satse på å kjøpe en "brukt" reservasjon når det lir på
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Ipadjovesøndag 03. april 2016, klokken 10:37
Hypotetisk... Om det blir bygt en fabrikk (og kanskje batterifabrikk) i Kina og Europa.. Hvor lang tid ville det gå før de var klar til å produsere?
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Havebigfunsøndag 03. april 2016, klokken 11:16
Sitat fra: Ipadjove på søndag 03. april 2016, klokken 10:37
Hypotetisk... Om det blir bygt en fabrikk (og kanskje batterifabrikk) i Kina og Europa.. Hvor lang tid ville det gå før de var klar til å produsere?
Det er bla. regulatoriske ting som begrenser- det går sikkert vesentlig raskere å få godkjent et slikt prosjekt i Kina enn i eks Tyskland. Elon sa at GFer operativ nå men det er vel relative betraktninger- solcellene på taket og vindkraften som skal levere energien mangler og GF så heller ikke helt ferdig ut ellers. Det er vel 2-3 år siden vi hørte om GF første gang- tror det tar ca. 5 år fra beslutning til produksjonen er i gang- men en effektiv prosess.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 03. april 2016, klokken 12:25
Det er et godt spørsmål trådstarter tar opp her.

Afroamerikaneren har en visjon om å produsere 500 000 kjøretøy pr år en gang i framtida.

Produksjonstakt er en sak. Dato for produksjonsstart er en annen sak.

Nå er det over 4 år sida model X blei avduka, og den skulle vel ha kommet for et par år sida, og jeg har enda ikke sett den på veien.

Model X skulle være enklere sak å utvikle, da den bygges på samme platforform som Model S, med den samme drivlinje etc, og det er bare et nytt overbygg.

Det nye med Model III, er at den er for massemarkedet, og da er det flere brikker som må på plass før prodsetting.

Med model III kommer Tesla løpende etter veletablerte konkurenter som GM og Nissan, som slippe biler i samme klassa tidligere.
Det er mulig TM3 vil være best i klassa når den kommer. Men Huyndai kan også være best i klassa når selskapet kommer med sine biler til høsten, og GM kan være best i klassa når den kommer med ny modell til vinteren, og Nissan kan være best i klassa når ny bil slippes neste sommer.

På slutten av 2012 starta Nissan produksjon av Leaf på fabrikken i Smyrna, Tennessee, hvor man tok høyde for produksjon av 150 000 biler, og 200 000 batterier i året. Hvis man legger om produksjonen til ny modell om ett år, og kommer med en tm3-konkurent, så vil Nissan være ett støtfangerhue foran Tesla.

Konkuranse kan føre til at kanselleringer av forhåndsbestillinger. Høy konkuranse kan også føre til en vekker av massemarkedet, så det våkner og massene går for el-biler, så konkurentene vil forsterke hverandre.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: bnosøndag 03. april 2016, klokken 12:39
Trekkoppbil God analyse og velformulert.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: afitch80søndag 03. april 2016, klokken 14:09
Ser og hører mange nevner tidligere lovnader fra Tesla angående tid fra presentasjon til første bil på veien og da sår tvil om oppgitt produksjonsstart for Model 3. En ting de glemmer her er at dette er bil nr 4 fra Tesla. Tesla har nok lært mye av de 3 foregående bilene.
Så vidt jeg husker var det ikke mulig å få prøvetur ved første presentasjon av noen av de 3. At Model X ble forsinket er nok begrunnet med at dette var en bil som ikke var med i "The Master Plan". Selv om den er bygget på Model S var det mye som skulle på plass for å få den på veien. Falcon vingene var det problemer med å få til. Samme med panorama frontvinduet. Tesla kjempet nok også lenge for å unngå vanlige speil og få beholde kameraene X'en hadde i begynnelsen. Model 3 får vanlige speil, så den ballen er lagt dø (enn så lenge).
Model 3 blir en mindre teknisk avansert bil enn X.
Ved produksjonsstart av Model S var dette med masseproduksjon nytt for Tesla og de hadde litt utfordringer å få robotene riktig programmert slik at de jobbet med god nok nøyaktighet.
Det vi og må huske er at Model 3 er en del av "The Master Plan". Så den har vært under utvikling lenge.
Da Model S var ganske ny hadde Nat Geo en dokumentar om Tesla. Der ble det filmet en clay model i full størrelse som ikke lignet på Model S. Når vi nå har fått den offisielle presentasjonen av Model 3 ser man at den er så godt som kliss lik denne clay modellen som nå er flere år gammel. Dette og at den var tilgjengelig for prøvetur forteller meg at Model 3 er kommet mye lengre i utviklingen enn de 3 foregående da de ble presentert. Model 3 slik vi så den fredag morgen er nok 90-95 % produksjonsklar. De har nok ikke helt batteristørrelsene klare enda. Men den får nok minimum et 60 kwh batteri. Kanskje minimum blir 70 kwh med 90 kwh som oppgradering. Og ellers noen mindre detaljer.
At GF er operativt er og et pluss. Dette er noe helt nytt for Tesla. Da har de tid til å få denne innkjørt før det virkelig er behov for den. GF kan i tiden fremover brukes til å supplere batterier til S og X. Og sikkert til prototypene av Model 3. Når Tesla har fått GF innkjørt i small scale er det bare copy/paste for å utvide produksjonen.
Musk har gitt utrykk for at de har fått en god del flere forhåndsbestillinger enn planlagt. Dette gjør, som han skrev på twitter, at de må gjøre noe med produksjonsplanleggingen. Men alle disse bestillingene gjør også at de har mer penger å rutte med for å øke produksjonen i begynnelsen. Som han også skriver på twitter så setter de nå alle kluter til for å øke produksjonskapasiteten.
Alt dette sier meg at de kommer til å nå målet med å starte produksjon mot slutten av 2017. Jeg vil anta at de første Model 3 bilene ruller av samlebåndene i november 2017. At de får produsert 10k-20k før nyttår. Og at de i 2018 produserer 150k-200k Model 3. Med de første 3'erne leveringene i Norge høsten 2018.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: bnosøndag 03. april 2016, klokken 17:08
afitch80 Veldig bra gjennomgang med en rød tråd som reflekterer en god oppsummering. Takk veldig bra!
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: iCarsøndag 03. april 2016, klokken 20:36
276000 biler reservert til lørdag kveld ifølge siste tweet fra Elon.
Blir nok mellom 350-400k på 1 uke
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 03. april 2016, klokken 21:01
Med $ 1,000 i depositum fra hver av disse 5 hundre tusen har TM
sikret seg en halv US billion i rentefrie lån med null forpliktelser.

Dette slår vel salgstalentet til han som solgte frysebokser til eskimoene?
Eller til jenta som hadde uflaks da hun var ute på egen hånd en kveld,
og lurte seg unna med å innbille kjæresten Gud himself var sedgiveren?
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: My2centssøndag 03. april 2016, klokken 21:37
Tenker Musk har gitt direktiv til linjene om at M3 skal prioriteres og at de seter alle kluter til. Blir ikke overrasket om vi som bestilte først får i midten av neste år.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: afitch80mandag 04. april 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Erik74 på søndag 03. april 2016, klokken 21:37
Tenker Musk har gitt direktiv til linjene om at M3 skal prioriteres og at de seter alle kluter til. Blir ikke overrasket om vi som bestilte først får i midten av neste år.
Han setter alle kluter til for at folk ikke må vente til 2020 med å få bil. Bestillingene har vært over all forventning hos Tesla. Musk skrev f.eks. på twitter at han forventet 20-30 bestillinger pr butikk. Men fikk 800. Produksjonen starter nok ikke før slutten av neste år. Men volumet som blir produsert blir nok større enn Tesla hadde planlagt før lanseringen.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: gantonmandag 04. april 2016, klokken 11:10
Dette er vel basert på hva vi ønsker ;)  Antar at Tesla tjener mer på ModelS (?) som allerede er i produksjon og kan kjøpes nå. Ulønnsomt om mange lar være å kjøpe ModelS fordi en model3 er like om hjørnet (kannibalisering), på den annen side finnes det jo en smertegrense for hvor lenge vi som ikke har planer om å kjøpe en ModelS istedet gidder å vente, ikke minst iforhold til konkurrenter som kommer.
Men jeg har ikke noe tro på at de nedprioriterer eksisterende produkter for å produsere model3, da prøver de heller å få rampet opp med ny produksjonskapasitet.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Teslanewbiemandag 04. april 2016, klokken 13:12
TESLA LAGER 50.000 BILER I ÅRET - 276.000 HAR BESTILT NY MODELL

Skal vi tro Tesla i Norge er det ingen grunn til å miste håpet.

- Det er fantastisk å se responsen på Model 3, her tror jeg vi skriver bilhistorie. Det er imidlertid ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Side3.




http://www.side3.no/motor/tesla-lager-50000-biler-i-aret---276000-har-bestilt-ny-modell/3423209676.html
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: anorwaymandag 04. april 2016, klokken 13:25
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 04. april 2016, klokken 13:12
TESLA LAGER 50.000 BILER I ÅRET - 276.000 HAR BESTILT NY MODELL

Skal vi tro Tesla i Norge er det ingen grunn til å miste håpet.

- Det er fantastisk å se responsen på Model 3, her tror jeg vi skriver bilhistorie. Det er imidlertid ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Side3.




http://www.side3.no/motor/tesla-lager-50000-biler-i-aret---276000-har-bestilt-ny-modell/3423209676.html

Vel vi får vente å se, selvfølgelig sier du at "hvis du bestiller nå kan du fortsatt få bilen tidlig". Hadde vært overasket hvis de sa noe annet.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: ohowlmandag 04. april 2016, klokken 17:50
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. april 2016, klokken 12:25
Det er et godt spørsmål trådstarter tar opp her.

Afroamerikaneren har en visjon om å produsere 500 000 kjøretøy pr år en gang i framtida.

Produksjonstakt er en sak. Dato for produksjonsstart er en annen sak.

Nå er det over 4 år sida model X blei avduka, og den skulle vel ha kommet for et par år sida, og jeg har enda ikke sett den på veien.

Model X skulle være enklere sak å utvikle, da den bygges på samme platforform som Model S, med den samme drivlinje etc, og det er bare et nytt overbygg.

Det nye med Model III, er at den er for massemarkedet, og da er det flere brikker som må på plass før prodsetting.

Med model III kommer Tesla løpende etter veletablerte konkurenter som GM og Nissan, som slippe biler i samme klassa tidligere.
Det er mulig TM3 vil være best i klassa når den kommer. Men Huyndai kan også være best i klassa når selskapet kommer med sine biler til høsten, og GM kan være best i klassa når den kommer med ny modell til vinteren, og Nissan kan være best i klassa når ny bil slippes neste sommer.

På slutten av 2012 starta Nissan produksjon av Leaf på fabrikken i Smyrna, Tennessee, hvor man tok høyde for produksjon av 150 000 biler, og 200 000 batterier i året. Hvis man legger om produksjonen til ny modell om ett år, og kommer med en tm3-konkurent, så vil Nissan være ett støtfangerhue foran Tesla.

Konkuranse kan føre til at kanselleringer av forhåndsbestillinger. Høy konkuranse kan også føre til en vekker av massemarkedet, så det våkner og massene går for el-biler, så konkurentene vil forsterke hverandre.

Interessante tanker, men som nåværende Leaf-eier stiller jeg meg ekstremt tvilende til at Nissan i det hele tatt er i stand til å produsere noe sammenlignbart, utover kanskje på papiret eller i konseptform.

For min del er uansett det aller viktigste det at Tesla later til å ta IT-sikkerhet på alvor (bug bounty-program, Chris Evans med på laget, rask respons på avdekkede svakheter, osv), et område der Nissan ser ut til å foretrekke å stikke hodet i sanden, late som problemer ikke eksisterer, og leve i forrige årtusen. GM er ikke et hakk bedre her, og det er derfor for min del fullstendig uaktuelt å kjøpe en ny bil fra noen av disse. Kanskje ikke spesielt relevant, siden jeg antar den jevne nordmann gir blaffen i dette inntil første hack som fører til tap av menneskeliv dukker opp i avisene...

Utover det har Tesla et enormt fortrinn ved å ha supercharger-nettet. Selv om det skulle vise seg at det blir betalingsløsning (noe jeg egentlig tviler litt på gitt hva Elon tidligere har sagt om vilkår for at andre produsenter skal få innpass i nettvkeret (eksempelvis SC bakt inn i prisen på bil)), er dette en fordel som består (pga ladehastighet, antall ladere per lokasjon og opplevd driftssikkerhet).

At noen til slutt kommer med en modell som reelt sett kan konkurrere på de fleste områder er det ikke noen tvil om, men at det skal være GM/Nissans neste bil finner jeg noe usannsynlig.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Counterpointeronsdag 06. april 2016, klokken 10:29


Sitat fra: ohowl på mandag 04. april 2016, klokken 17:50

At noen til slutt kommer med en modell som reelt sett kan konkurrere på de fleste områder er det ikke noen tvil om, men at det skal være GM/Nissans neste bil finner jeg noe usannsynlig.

Mye fornuftige argumenter.  Men lurer litt på dette siste.
Ampera-E er ferdig produsert og høres ut som den kommer tidlig 2017. Den har rekkevidde som matcher M3, ser det ut som.
Opel har bra kvalitet på sine biler så det lover godt for Ampera-E.
Den vil være på markedet ett år før M3 kanskje mer.
GM er en av verdens største produsenter og har ingen problemer med å øke produksjonen om det er nødvendig. Jeg tror Ampera-E blir en alvorlig mellomkonkurent.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: THEonsdag 06. april 2016, klokken 10:45
eAmpera kan nok bli en utfordrer for basisutgaven av Model3, men vil for de fleste familier ikke fungere som eneste bil pga. lite bagasjeplass.

For alle som vurderer Model3 med tilvalg som større batteripakke, 4 hjulstrekk, hengerfeste, så er ikke eAmpera et alternativ. I tillegg er SC tilgang essensielt for mange som skal ha elbilen som eneste bil. Lading på 100kW+ sammenlignet med 50kW- utgjør mange minutter spart på en skikkelig langtur.

Lanseringen av eAmpera forteller likevel at det skjer en del på elbilfronten, og om det viser seg at Model3 levering i Norge trekker ut til 2019 som enkelte frykter, så kan det nok være andre alternativer som er på vei ut i markedet fra GM eller andre leverandører som kan være en større utfordrer for Model3. Siden Tesla har annonsert Model3 så langt fram i tid, så har ikke eventuelle andre produsenter med elbil i samme klasse behov for å lansere dem nå. Det er tidsnok at konkurrenter til Model3 blir lansert før designstudio åpner.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amossonsdag 06. april 2016, klokken 11:10
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. april 2016, klokken 10:29
GM er en av verdens største produsenter og har ingen problemer med å øke produksjonen om det er nødvendig.

Er enig med det du skriver - men akkurat denne delen bør nok modifiseres litt. Joda, ikke noe problem for GM å skalere opp produksjonen av bilene som du skriver, men for deres hybrider og helelektriske biler er de også avhengige av tilgang på batterier. Batterifabrikken som skal produsere disse batteriene til GM skal visstnok ha en potensiell kapasitet til å produsere batterier til ca 30.000 elbiler, og denne kapasiteten skal visstnok fordeles på Bolt/Ampera-e, Volt og Spark. Stemmer dette så vil GM være svært begrenset i hvor mye de kan skalere opp produksjonen av disse bilene.

Det har blitt hevdet at LG har masse ledig produksjonskapasitet på sine batterier, uten at jeg har sett dette bli bekreftet. Stemmer det så kan nok GM lett skalere opp ja, dersom ingen andre kommer og vil ha sin del av denne produksjonen. Men på den annen side har GM fått en veldig gunstig pris på batteriene, så om noen andre kommer og byr mer for disse cellene så spørs det om GM blir prioritert her.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Erl_endonsdag 06. april 2016, klokken 11:11
Sitat fra en annen tråd:

Sitat fra: Panduck på fredag 25. mars 2016, klokken 12:51
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. mars 2016, klokken 12:09
Bolt ser ut til å ha mindre bagasjerom enn golf. Opplever i hvert fall det ut ifra bilder.

Se hva google sier

"Due to the packaging of the battery pack, the Bolt EV interior offers seating for five passengers and 16.9 cubic feet of cargo space behind the rear seat."

VW eGolf spec : Cargo Volume, trunk 22.8 cu ft
Nissan LEAF : Cargo volume with rear seat up (cu. ft.)    23.6

Dette er ikke annet enn totalt skuffende, og der forsvant drømmen om Ampera.

I norske artikler har de "oversatt" 16.9 Cu Ft direkte til liter, men er sikker på at det regnes forskjellig i Norge og USA. Tror i Norge på "Hachback og Stv. vogn kun regnes høyde opp til høyden på baksetene mens USA til taket.?
Dermed er er den på størrelse med Soul EV bak..

Her er alle EL-biler sammenlignet (USA standarder)
https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=4786F67BD8F5B12F!717&ithint=file%2cxlsx&app=Excel&authkey=!AByaSBgSMYtviRQ
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 06. april 2016, klokken 12:24
Det er menneskelig natur å undervurdere oppgaver. Elon Musk er et fyrtårn på dette området også.

Det som slår meg når jeg leser enkelte innlegg her, er at mange av oss ønsker å bli lurt. Jeg er ikke noe unntak. På det følelsesmessige plan ønsker jeg meg en Model 3 og jeg håper og tror at den kommer snart. Rent objektivt vet jeg likevel at Tesla har en historikk på forsinkelser og at de står ovenfor en mulighet og utfordring som er så stor og unik at det savner sidestykke.

Ja, de har solgt reservasjoner som varmt hvetebrød. Men det er 100% uforpliktende og refunderbart for oss som har kjøpt.
Det som skal til for at reservasjonene skal omdannes til forpliktende bilkjøp, er en ganske formiddabel oppgave:
1) Tesla må få orden på kvaliteten. De har hatt 3 år på seg uten å klare det på en lavvolum modell. Hvis de prioriteter volum på Model 3 uten å ha kvaliteten i orden, er de ferdige.
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer. Hvis de prioriterer kvalitet foran volum, vil reservasjonene bli kansellert i høyt tempo. GM ligger foran i løypa, kanskje også Nissan. Hvem vet hvilke andre som kommer de 2-3 neste årene. Mulig at Tesla fortsatt vil dominere "performance" segmentet, men det er ikke det som er poenget med Model 3.
3) Gigafactory må funke. Greit nok at det er "operational" men ingen får meg til å tro at det er problemfritt å bli verdens største produsent av batterier. Her kommer det hick ups og forsinkelser.

Jeg klarer ikke å tolke situasjonen annerledes enn at Tesla har tatt seg vann over hodet, men dette og alt annet de skal gjøre i parallell. De løftene som histrorisk sett er gitt, er brutt. Det er ingen grunn til at det samme ikke vil gjelde fremtiden. Nå er jo Tesla fortsatt en suksess både i form av produkter og som selskap, men situasjonen blir en annen når kundene ikke lenger er bare er fanboys og early adaptors. Det eneste de kan håpe på er at konkurrentene fortsetter å sove.


Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Counterpointeronsdag 06. april 2016, klokken 12:39
Tror det kan være på sin plass med et Stones sitat her
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amossonsdag 06. april 2016, klokken 14:07
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer. Hvis de prioriterer kvalitet foran volum, vil reservasjonene bli kansellert i høyt tempo. GM ligger foran i løypa, kanskje også Nissan. Hvem vet hvilke andre som kommer de 2-3 neste årene. Mulig at Tesla fortsatt vil dominere "performance" segmentet, men det er ikke det som er poenget med Model 3.

(Først: Regner med at du forbyttet plass på "kvalitet" og "volum" i innlegget over?)

Helt korrekt at poenget med Model 3 ikke er å dominere "performance" segmentet, det er - som du er inne på her - å få "konkurrentene" til å våkne og komme med sine alternativer. Og i følge innlegget ditt så ser det ut som om de lykkes nettopp med dette, helt uavhengig av hvordan det til syvende og sist går med salget av Model 3 eller Tesla... Tesla kan godt ende opp med å dominere "performance" segmentet og kun det, og likevel lykkes med det de prøver å oppnå.

... men med det sagt, ja, Tesla HAR en formidabel jobb foran seg, og må klare å få skikk på kvaliteten på Model 3. At de har prioritert enkel produksjon under konstruksjonen av Model 3 gir meg også ett håp om at det blir enkelt å oppnå/holde en god kvalitet på produktene de leverer uten så mange gjenstridige barnesykdommer som vi har sett på Model S.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Nå måtte jeg finlese hva jeg skrev, men jeg tror faktisk jeg skrev riktig om enn uklart.

Poenget mitt er at de er damned if the do, and damned if they don't: de må prioritere kvalitet, ellers får de 500 000 sinte kunder pr/år (dvs går konk lenge før de når dit).
De må også prioritere volum, ellers kanselleres reservasjonene. Folk gidder ikke å vente til 2020 når det dukker opp alternativer i 2017, 18 og 19. Så spørsmålet jeg stiller meg, er hvordan de skal sette ny rekord i produksjons ramp-up samtidig som de tar et syvmilssteg på kvalitet og i tillegg holder på med all verdens andre morsomme ting som batterier til boliger, model S, X, Y, hyperloop og rididculous oppdateringer for samtlige P modeller.
Fint hvis de hjelper alle andre som kan lage elbiler, men det tror jeg egentlig ikke er målet.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Taffelmantorsdag 07. april 2016, klokken 02:10
Men hvem skal konkurrere med TM3?

TM3 blir en mellomklassebil i premium segmentet, en bil som skal konkurrere mot 3-serie, A4 og C-klasse. TM3 scorer i tillegg meget godt på design, ytelse og 4WD option til en pris Ola Normann kan leve med.

Har ikke sett en eneste plausibel konkurrent som kanskje kan leveres før 2020.

Flere drar frem Ampera-E (Bolt), men det er en liten kompakt-bil (mindre enn Golf), med Norges kjedeligste merkenavn på panseret!

Det holder ikke å "være elbil" for å kalle seg TM3 konkurrent. Den eneste "konkurrenten" TM3 har er tidlig innfasing av elbilavgifter.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 07. april 2016, klokken 06:35
For dem som er ute etter en elbil som er rimelig og kan gå langt, kan Ampera-e være en konkurrent..
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 07. april 2016, klokken 07:32
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 07. april 2016, klokken 06:35
For dem som er ute etter en elbil som er rimelig og kan gå langt, kan Ampera-e være en konkurrent..
Bortsett fra at den er dyrere enn Model 3 og trolig går kortere...

Jeg tenker Bolt er en konkurrent for de som vil ha en elbil som kan gå langt, ikke har bestilt Model 3 og har lyst til å motta bilen før 2020.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: bnotorsdag 07. april 2016, klokken 07:55
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
Det er menneskelig natur å undervurdere oppgaver.

Jeg klarer ikke å tolke situasjonen annerledes enn at Tesla har tatt seg vann over hodet, men dette og alt annet de skal gjøre i parallell. De løftene som histrorisk sett er gitt, er brutt. Det er ingen grunn til at det samme ikke vil gjelde fremtiden. Nå er jo Tesla fortsatt en suksess både i form av produkter og som selskap, men situasjonen blir en annen når kundene ikke lenger er bare er fanboys og early adaptors. Det eneste de kan håpe på er at konkurrentene fortsetter å sove.

Jeg synes analysen din er fin. Det er også menneskelig å gå i den fella å konkludere før alle data er på bordet. Men jeg tar et forbehold om det er det du egentlig gjør.  8)
Nå konstruerer du en virkelighet. Det er din virkelighet. Det er forbasket OK det, men å konkludere med at dette går den veien høna sparker eller nesten og at vi blir lurt. Vel, jeg mener gitt situasjonen at GM skulle ha vært konkurs for lengst like vel greier å få frem Ampera-e og ikke minst at Tesla har overlevd tross at flere enn GM skulle ha vært historie er greit å ta med. Men, men jeg konkuderer ikke. Giga factory er et alvorlig signal om at "dette tror de på." Det er bra nok for meg sett sammen med at de har overlevd. Jeg tror at man også må ha med i vurderingen (for å nevne en annen ting av ulike aspekter her) at andre selskap som VW har kjørt seg dypt ned i kjelleren. Med det har de sendt tydelige signaler til resten av industrien samt til de som styrer rammebetingelsene. Som eksempelvis at de må sikre at industrien "skjerper" seg. Da mener jeg at det ikke lengre holder å lage Compliance biler for å blidgjøre den gemene hop. Nå har vi med selvsyn sett hva industrien med oljeselskaper og alle andre bilprodusenter mener med miljøhensyn ift. samfunnsansvar. De har sagt at vi gir f... både i miljø og kunder. Dette sett opp mot Elon sitt prosjekt og at han twittrer er atter andre forhold som kjennetegner en vinner strategi. Alle de andre sitter ikke mer en 1 meter utenfor huleinngangen og ikke fått med seg at vi for lengst har forlatt å kommunisere vha. runer. Hva har dette med tema å gjøre? Det er kommunikasjons effektiviteten som driver samfunnet fremover. Alt fra runer via papyrus til sattelittbasert I-net. Det er drivkraften. Nå handler det om den fysiske verden i den forstand at det er transporteffektiviteten som er med å driver samfunnet fremover likeledes, derfor er vi nå kommet dithen at jeg også sammen med mange tror model 3 er katalysatoren som vil drive samfunnet fremover men på en mer effektiv og samfunnsforsvarlig måte. Derfor er Tesla sitt prosjekt ømt til å lykkes. Det er ikke slik at alle de som har bestilt har gjort dette ensidige for å spare kostnader. Jeg tror det er en myte. Det er heller kan hende et signal til omverdenen at nok er nok med HC transport.

Ellers kan man lese mer her om dagens situasjon som har relevans: http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/06/2145/Tesla/for-mye-ny-teknologi-stoppet-produksjonen (http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/06/2145/Tesla/for-mye-ny-teknologi-stoppet-produksjonen)

Jeg bet merke i denne formuleringen sitat: " Produsenten lover at dette ikke skal gjenta seg når Model 3 skal lanseres i slutten av 2017." og

"- Å gå fra Roadster var en stor utfordring. Vi laget motoren og stylingen, men Lotus gjorde resten av bilen og volumet var bare på 600 enheter i året. Vi gikk fra det til Model S som var 20.000 enheter. Ifjor lagde vi 600 enheter i uken, og da lagde vi hele bilen. Det var en vanskelig forvandling, tenk deg fem tusen prosent økning i volumet, med ihvertfall en dobling eller trippling av kompleksiteten."
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: THEtorsdag 07. april 2016, klokken 08:16
Hvordan er kvaliteten på 2015 og 2016 modeller av Model S sammenlignet med 2013 og 2014 modeller?

Har inntrykk av at det er mindre/færre problemer med de nyeste årsmodellene, men mulig det ikke stemmer. Jeg vil jo tro at Tesla har gjort en del grep for å bedre kvaliteten på produksjonen og delene for Model S.

Det er mye lettere å unngå de samme feilen med Model3 der de kan gjøre grep i konstruksjonsfasen ved å benytte erfaring fra Model S. Håper og tror at det vil bli mye færre barnesykdommer med Model 3, både fordi Tesla har mer erfaring som bilprodusent, og fordi det blir brukt en del mindre kompliserte løsninger i Model3 enn Model S (og X).
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 07. april 2016, klokken 08:44
Kvaliteten blir fortløpende bedre. Dette er det som er sagt rundt reklamasjonskostnadene i siste kvartalsrapport:

"The cost of first year repair claims on cars produced in 2015 was at about half the level of cars produced in 2014, and about one quarter the level of cars produced in 2012."
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amosstorsdag 07. april 2016, klokken 10:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Nå måtte jeg finlese hva jeg skrev, men jeg tror faktisk jeg skrev riktig om enn uklart.

Ok, da forstår jeg i alle fall hva du mente :) Men er ikke helt enig med deg, tror dette er noe de kan klare. Som andre har trukket frem alt er kvaliteten på vei opp, og som jeg nevnte så er bilen designet for å være enkel å produsere. Sier ikke at det vil gå helt smertefritt fra dag en, men det går.


Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Fint hvis de hjelper alle andre som kan lage elbiler, men det tror jeg egentlig ikke er målet.

Ikke å hjelpe dem, men å hjelpe dem til å innse at de kan/bør/må gå denne veien. At det er mulig å produsere mellom-/langt-rekkende elbiler uten kompromisser på design eller ytelse.
https://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla (https://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla)
Sitat
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.


Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 02:10
Men hvem skal konkurrere med TM3?

Vel, siden det er ett så lite utvalg av biler i nærheten av denne så må man definere litt hva kundene er ute etter før man ser hvem den konkurrerer mot:





Kunder ute etter en premium bil?Alle de bilene du nevnte (og opp) og deres øvrige konkurrenter
Kunder ute etter en premium elbil?Tre alternativer - alle fra Tesla
Kunder ute etter en elbil?Alle elbiler
Kunder ute etter en elbil med god rekkevidde (200 EPA miles og opp) til en noenlunde "normal" prisModel 3, Ampera-e og muligens den kommende "next generation" Leaf (om den er noe mer enn rykter).

Selv er jeg i den siste kategorien, og for *meg* vil Ampera-e - og evnt. en ny Leaf - kunne være alternativer, og dette vil være biler jeg vil se nøye på mens jeg venter på Model 3.  Nye Leaf er det ingen som vet noe som helst om, heller ikke om den blir virkelighet med det første. Ampera-e skal komme godt før Model 3, og kan spesielt segle opp som ett alternativ dersom jeg ser at det kommer for mye avgifter fra 1/1 2018 og/eller 2019 (om Model 3 ikke er på plass før den tid). Den har også god bakluke, og begge bilene er store nok for meg og med den rekkevidden jeg trenger. Ampera-e har også blitt sagt at skal ha en "aggressiv" pris når den kommer til det norske markedet. Så kanskje Ampera-e blir billigere i Norge enn Model 3 - på tross av at det blir motsatt i USA? Forskjellene i pris er uansett ikke store.

... men altså, det kommer ann på hva man er på jakt etter når man ser etter bil.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Taffelmantorsdag 07. april 2016, klokken 11:37
Du glemmer at Ampera-e er en liten bil, den er knapt større enn BMW i3

Ampera-E
Wheelbase: 2,601 mm
Length: 4,166 mm
Width: 1,765 mm
Height: 1,595 mm
Curb weight: 1,624 kg

BMW i3
Wheelbase: 2,570 mm
Length: 3,999 mm
Width: 1,775 mm
Height: 1,578 mm
Curb weight: 1,195 kg

Legg merke til at i3 faktisk er breiere enn Ampera-E, og i3 har bare plass til to i baksetet. Legg også merke til vektforskjellen  :o

Ampera-E er ikke et reelt alternativ til TM3
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amosstorsdag 07. april 2016, klokken 11:42
Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:37
Du glemmer at Ampera-e er en liten bil, den er knapt større enn BMW i3

Nei, jeg glemte ikke det. Som jeg sa - begge bilene er store nok til å dekke mitt behov, så jeg kan godt klare meg med størrelsen til Ampera-e. Det er ikke derved sagt at jeg ikke foretrekker å ha enda bedre plass (og ikke minst en bil som ser fantastisk mye bedre ut) :)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: fonbergtorsdag 07. april 2016, klokken 11:57
Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:37

Legg merke til at i3 faktisk er breiere enn Ampera-E, og i3 har bare plass til to i baksetet. Legg også merke til vektforskjellen  :o


Det meste av vektforskjellen kan forklares med det MYE større batteriet i Ampera-E.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 07. april 2016, klokken 16:56
Alle står fritt til å synse og gjøre sine analyser av virkeligheten. Mitt grunnlag er ikke at jeg kjenner bilbransjen, men jeg arbeider til daglig med å kvalitetssikre milliardprosjekter for store norske og internasjonale virksomheter.

Utfra den informasjonen som er offentlig tilgjengelig, ville ingen andre bedrifter i verden lagt hodet på blokka slik Tesla v/mr Musk gjør nå. De prøver på noe som ingen har klart før. I tillegg  selger de skinnet før bjørnen er skutt.  På toppen av det, har de historisk sett en systematisk dårlig leveranseevne å vise til både med Roadster, Model S og Model X. Det er en kombo som får det til å lyse rødt. Musk skal ha for at han gir faen og setter alle kluter til.

Det at de tror på GigaFactory og lover det ene og andre, har egentlig ingen betydning for den objektive realismen i "prosjekt Tesla Model 3".



Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: o.b.lixfredag 08. april 2016, klokken 12:12
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
1) Tesla må få orden på kvaliteten.
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer.
3) Gigafactory må funke.

1 - Kvaliteten til Tesla er svært bra! Biler levert i 2015 og 2016 har få feil. Noen få har vært uheldig med noen få biler. Her på forumet er det blitt veldig populært å hetse kvaliteten til Tesla, men faktum er at det er da mye flere problemer hos konkurentene?  Toyota f.eks, har ord på seg å være uten problemer? (http://www.svd.se/kvalitetskrisen-som-skakar-toyota)

2 - Egentlig ikke. Norge har kanskje flest elbiler av alle land, men vi har likevel under 100.000 av en total på 2,5 mill biler. Dvs markedet er enormt, det er mer en nok til alle.

3 - Helt klart. Masseproduksjon er nøkkel til lav pris. Det er ingen fabrikk som masseproduserer bilbatteri enda, så for å klare både pris og volum må fabrikken virke, men den er allerede delvis i drift, og bygging er foran skjema.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: RuneWfredag 08. april 2016, klokken 13:16
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 12:12
1 - Kvaliteten til Tesla er svært bra! Biler levert i 2015 og 2016 har få feil. Noen få har vært uheldig med noen få biler. Her på forumet er det blitt veldig populært å hetse kvaliteten til Tesla, men faktum er at det er da mye flere problemer hos konkurentene?  Toyota f.eks, har ord på seg å være uten problemer? (http://www.svd.se/kvalitetskrisen-som-skakar-toyota)

Flere feil hos konkurrentene? Jaja...  ;D
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: o.b.lixfredag 08. april 2016, klokken 13:31
Sitat fra: RuneW på fredag 08. april 2016, klokken 13:16
Flere feil hos konkurrentene? Jaja...  ;D

Toyota (http://www.oblad.no/trafikk-og-motor/trafikksikkerhet/nyhet/alvorlig-feil-oppdaget-toyota-tilbakekaller-15-000-biler-i-norge/s/5-68-148583)
BMW, VW, Audi (http://www.tv2.no/a/3969999)
Mercedes (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/tilbakekaller-ny-mercedes-med-styringsfeil/a/23334436/)
Mercedes 2 (http://www.adressa.no/bil/article666798.ece)
Verstingliste (http://www.tv2.no/a/3859206)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: gantonfredag 08. april 2016, klokken 14:30
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 16:56
...
Utfra den informasjonen som er offentlig tilgjengelig, ville ingen andre bedrifter i verden lagt hodet på blokka slik Tesla v/mr Musk gjør nå. De prøver på noe som ingen har klart før. I tillegg  selger de skinnet før bjørnen er skutt.  På toppen av det, har de historisk sett en systematisk dårlig leveranseevne å vise til både med Roadster, Model S og Model X. Det er en kombo som får det til å lyse rødt. Musk skal ha for at han gir faen og setter alle kluter til.

Det at de tror på GigaFactory og lover det ene og andre, har egentlig ingen betydning for den objektive realismen i "prosjekt Tesla Model 3"...

Jeg har også en magefølelse som matcher det AppleKnocker sier her, flere momenter som nevnt her er nye for Tesla som gjør at usikkerheten bli høy ift. til leveringstiden. Tror en som driver med risikoanalyse ville tolket det slik også. Jeg tipper de vil levere et godt produkt, men første biler forsinket til tidligst Q1 2018, færre enn "antatt" til å begynne med og med en gradvis oppramping. Men håper jo jeg tar feil :-)
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: o.b.lixfredag 08. april 2016, klokken 15:28
Sitat fra: ganton på fredag 08. april 2016, klokken 14:30
Jeg tipper de vil levere et godt produkt, men første biler forsinket til tidligst Q1 2018, færre enn "antatt" til å begynne med og med en gradvis oppramping. Men håper jo jeg tar feil :-)

Det har vært den mest sannsynlige utfallet, basert på hva Tesla og musk har sagt i åresvis.

Men det som gjør meg usikker, er den enorme interessen denne bilen har med tanke på reservasjoner, så da har Musk sagt at de må legge nye planer for produksjonstakten. Så her kan det skje ting. Kanskje...
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amossonsdag 04. mai 2016, klokken 22:53
Tror vi kan oppdatere når vi kan forventer bilene... I følge kvartalsrapporten til Tesla som ble sluppet i dag så har de fremskyndet produksjonsmålet om 500k biler i året fra 2020 til 2018.

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/2006538635x0x889927/27EE2FDA-9C77-4D6A-8CEE-E8DFE45227BA/Q1_2016_Tesla_Shareholder_Letter.pdf (http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/2006538635x0x889927/27EE2FDA-9C77-4D6A-8CEE-E8DFE45227BA/Q1_2016_Tesla_Shareholder_Letter.pdf)

Sitat
Additionally, given the demand for Model 3, we have decided to advance our 500,000 total unit build plan (combined for Model S, Model X, and Model 3) to 2018, two years earlier than previously planned. Increasing production five fold over the next two years will be challenging and will likely require some additional capital, but this is our goal and we will be working hard to achieve it.

... Det skulle bety at de fleste av reservasjons-holderne (LHD) burde kunne håpe på bil i 2018.
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: TrondTmandag 09. mai 2016, klokken 17:32
Musk vil produsere 500k pr år. Det betyr at han i slutten av 2018 må ha igang en produksjon tilsvarende 500k, eller 125k pr kvartal. Vi kan ikke forvente at det er full produksjon fra dag 1.
Med en opptrapping fra 4Q2017, ser jeg for meg en plan som denne om målet skal nås:
2017-Q4:   20k Model 3
2018-Q1:   80k Model 3. sum 100k
2018-Q2:  100k Model 3. sum 200k
2018-Q3:  100k Model 3. sum 300k
2018-Q4:  125k Model 3. sum 425k
2019-Q1:  125k Model 3. sum 550k
Greier han det er jeg imponert, og jeg får min bil 2018-Q2.
Umulig?
Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: THEmandag 09. mai 2016, klokken 19:55
500000 pr år inkluderer vel alle Teslamodeller? Da er vel målet ca 100000-110000 M3 i kvartalet, og resten fordelt på S og X?

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tittel: Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.
Skrevet av: Amosstirsdag 10. mai 2016, klokken 00:35
Sitat fra: TrondT på mandag 09. mai 2016, klokken 17:32
Med en opptrapping fra 4Q2017, ser jeg for meg en plan som denne om målet skal nås:
2017-Q4:   20k Model 3

Elon har sagt at han håper å ha produsert rundt 100k Model 3 i 2017 om jeg har forstått ham rett. Antar dette forutsetter oppstart etter planen 1. juli. I så fall høres en forventning om 20k i Q4 litt smått ut. Regner med at de i det minste jobber med å gå ut av Q4 med en produksjontakt på 70-80k i kvartalet.

Sitat fra: THE på mandag 09. mai 2016, klokken 19:55
500000 pr år inkluderer vel alle Teslamodeller?

Korrekt. Han antok kanskje 100-150k med kombinasjonen Model S og X, og 300-400k Model 3 for 2018.