Sitat fra: mogu på fredag 01. april 2016, klokken 18:18Ja, i 2020.
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Sitat fra: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
100.000 biler er bestilt første dag.
Sitat
Elon Musk @elonmusk
Thought it would slow way down today, but Model 3 order count is now at 198k. Recommend ordering soon, as the wait time is growing rapidly.
Sitat fra: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
Samtidig skal det også produseres S og X (sansynligvis prioritert) Hvor mye kan Tesla øke kappasiteten. Idag produseres vel 30.000 biler i året?
Sitat
Elon Musk @elonmusk
Definitely going to need to rethink production planning...
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. april 2016, klokken 19:38Sitat fra: mogu på fredag 01. april 2016, klokken 18:18Ja, i 2020.
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Jeg vil gjette på produksjon ala noe slik:
2016: 50k Model S, 35k Model X
2017: 55k Model S, 60k Model X, 10k Model 3
2018: 60k Model S, 60k Model X, 100k Model 3
2019: 65k Model S, 65k Model X, 200k Model 3
2020: 65k Model S, 65k Model X, 370k Model 3
Når det nå er 198k reservasjoner, så man få en bil som er reservert nå i 2019. Og en bil reservert om 1 måned får man trolig i 2020.
Sitat fra: Ipadjove på lørdag 02. april 2016, klokken 09:44
Kanskje han dro litt på det fordi de vil produsere de første bilene i slutten av 2016 :D Tror det ikke, men hadde vert fint om de var foran skjema :)
Sitat fra: anorway på lørdag 02. april 2016, klokken 13:31
Jeg håper virkelig de får opp dampen på produksjonen av "folkebilen".
Til Sammenligning så produserer Volkswagen fabrikken I Wolfsburg 1850 stk Golf per dag. Og dette er tall jeg har fra 4år tilbake.
Sitat fra: bno på lørdag 02. april 2016, klokken 18:54Jeg tror ikke GF settes på vent mtp TM3- batterier kan brukes til mye, de kan selges som batteripakker, scty har vel bruk for de, og de kan settes opp som pakker ved SC slik at de etterhvert leverer fornybar strøm slik det er lovet. De kan også brukes som en integrert del av GF som lagrer overskuddsenergi fra solcellene og vindturbiner-
Kan bli kostbart å la Gigafactory tiltenkt M3 prod. stå på vent. Nå blir det mange avhengigheter og derfor blir det interessant å følge med på timing og ramp up factorer fremover.
Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.
Sitat fra: Mao på lørdag 02. april 2016, klokken 19:45Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.
Det aller viktigste med Model 3-lanseringen er etter mitt syn at den store interessen for bilen for alvor kommer til å sette fart i den elektriske revolusjonen. Nå tør vel ikke resten av bilbransjen å sitte på gjerdet lenger, så da vil det nok dukke opp mange gode elbiler i årene som kommer :)
Sitat fra: Kimpala på søndag 03. april 2016, klokken 07:51
253 tusen biler reservert for ti timer siden :/
Skulle bli sånn 25 milliarder i cash på ett par døgn for mr Elon det :)
Sitat fra: Ipadjove på søndag 03. april 2016, klokken 10:37Det er bla. regulatoriske ting som begrenser- det går sikkert vesentlig raskere å få godkjent et slikt prosjekt i Kina enn i eks Tyskland. Elon sa at GFer operativ nå men det er vel relative betraktninger- solcellene på taket og vindkraften som skal levere energien mangler og GF så heller ikke helt ferdig ut ellers. Det er vel 2-3 år siden vi hørte om GF første gang- tror det tar ca. 5 år fra beslutning til produksjonen er i gang- men en effektiv prosess.
Hypotetisk... Om det blir bygt en fabrikk (og kanskje batterifabrikk) i Kina og Europa.. Hvor lang tid ville det gå før de var klar til å produsere?
Sitat fra: Erik74 på søndag 03. april 2016, klokken 21:37Han setter alle kluter til for at folk ikke må vente til 2020 med å få bil. Bestillingene har vært over all forventning hos Tesla. Musk skrev f.eks. på twitter at han forventet 20-30 bestillinger pr butikk. Men fikk 800. Produksjonen starter nok ikke før slutten av neste år. Men volumet som blir produsert blir nok større enn Tesla hadde planlagt før lanseringen.
Tenker Musk har gitt direktiv til linjene om at M3 skal prioriteres og at de seter alle kluter til. Blir ikke overrasket om vi som bestilte først får i midten av neste år.
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 04. april 2016, klokken 13:12
TESLA LAGER 50.000 BILER I ÅRET - 276.000 HAR BESTILT NY MODELL
Skal vi tro Tesla i Norge er det ingen grunn til å miste håpet.
- Det er fantastisk å se responsen på Model 3, her tror jeg vi skriver bilhistorie. Det er imidlertid ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Side3.
http://www.side3.no/motor/tesla-lager-50000-biler-i-aret---276000-har-bestilt-ny-modell/3423209676.html
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. april 2016, klokken 12:25
Det er et godt spørsmål trådstarter tar opp her.
Afroamerikaneren har en visjon om å produsere 500 000 kjøretøy pr år en gang i framtida.
Produksjonstakt er en sak. Dato for produksjonsstart er en annen sak.
Nå er det over 4 år sida model X blei avduka, og den skulle vel ha kommet for et par år sida, og jeg har enda ikke sett den på veien.
Model X skulle være enklere sak å utvikle, da den bygges på samme platforform som Model S, med den samme drivlinje etc, og det er bare et nytt overbygg.
Det nye med Model III, er at den er for massemarkedet, og da er det flere brikker som må på plass før prodsetting.
Med model III kommer Tesla løpende etter veletablerte konkurenter som GM og Nissan, som slippe biler i samme klassa tidligere.
Det er mulig TM3 vil være best i klassa når den kommer. Men Huyndai kan også være best i klassa når selskapet kommer med sine biler til høsten, og GM kan være best i klassa når den kommer med ny modell til vinteren, og Nissan kan være best i klassa når ny bil slippes neste sommer.
På slutten av 2012 starta Nissan produksjon av Leaf på fabrikken i Smyrna, Tennessee, hvor man tok høyde for produksjon av 150 000 biler, og 200 000 batterier i året. Hvis man legger om produksjonen til ny modell om ett år, og kommer med en tm3-konkurent, så vil Nissan være ett støtfangerhue foran Tesla.
Konkuranse kan føre til at kanselleringer av forhåndsbestillinger. Høy konkuranse kan også føre til en vekker av massemarkedet, så det våkner og massene går for el-biler, så konkurentene vil forsterke hverandre.
Sitat fra: ohowl på mandag 04. april 2016, klokken 17:50
At noen til slutt kommer med en modell som reelt sett kan konkurrere på de fleste områder er det ikke noen tvil om, men at det skal være GM/Nissans neste bil finner jeg noe usannsynlig.
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. april 2016, klokken 10:29
GM er en av verdens største produsenter og har ingen problemer med å øke produksjonen om det er nødvendig.
Sitat fra: Panduck på fredag 25. mars 2016, klokken 12:51Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. mars 2016, klokken 12:09
Bolt ser ut til å ha mindre bagasjerom enn golf. Opplever i hvert fall det ut ifra bilder.
Se hva google sier
"Due to the packaging of the battery pack, the Bolt EV interior offers seating for five passengers and 16.9 cubic feet of cargo space behind the rear seat."
VW eGolf spec : Cargo Volume, trunk 22.8 cu ft
Nissan LEAF : Cargo volume with rear seat up (cu. ft.) 23.6
Dette er ikke annet enn totalt skuffende, og der forsvant drømmen om Ampera.
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer. Hvis de prioriterer kvalitet foran volum, vil reservasjonene bli kansellert i høyt tempo. GM ligger foran i løypa, kanskje også Nissan. Hvem vet hvilke andre som kommer de 2-3 neste årene. Mulig at Tesla fortsatt vil dominere "performance" segmentet, men det er ikke det som er poenget med Model 3.
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 07. april 2016, klokken 06:35Bortsett fra at den er dyrere enn Model 3 og trolig går kortere...
For dem som er ute etter en elbil som er rimelig og kan gå langt, kan Ampera-e være en konkurrent..
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
Det er menneskelig natur å undervurdere oppgaver.
Jeg klarer ikke å tolke situasjonen annerledes enn at Tesla har tatt seg vann over hodet, men dette og alt annet de skal gjøre i parallell. De løftene som histrorisk sett er gitt, er brutt. Det er ingen grunn til at det samme ikke vil gjelde fremtiden. Nå er jo Tesla fortsatt en suksess både i form av produkter og som selskap, men situasjonen blir en annen når kundene ikke lenger er bare er fanboys og early adaptors. Det eneste de kan håpe på er at konkurrentene fortsetter å sove.
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Nå måtte jeg finlese hva jeg skrev, men jeg tror faktisk jeg skrev riktig om enn uklart.
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 00:21
Fint hvis de hjelper alle andre som kan lage elbiler, men det tror jeg egentlig ikke er målet.
Sitat
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.
Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 02:10
Men hvem skal konkurrere med TM3?
Kunder ute etter en premium bil? | Alle de bilene du nevnte (og opp) og deres øvrige konkurrenter |
Kunder ute etter en premium elbil? | Tre alternativer - alle fra Tesla |
Kunder ute etter en elbil? | Alle elbiler |
Kunder ute etter en elbil med god rekkevidde (200 EPA miles og opp) til en noenlunde "normal" pris | Model 3, Ampera-e og muligens den kommende "next generation" Leaf (om den er noe mer enn rykter). |
Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:37
Du glemmer at Ampera-e er en liten bil, den er knapt større enn BMW i3
Sitat fra: Taffelman på torsdag 07. april 2016, klokken 11:37
Legg merke til at i3 faktisk er breiere enn Ampera-E, og i3 har bare plass til to i baksetet. Legg også merke til vektforskjellen :o
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
1) Tesla må få orden på kvaliteten.
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer.
3) Gigafactory må funke.
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 12:12
1 - Kvaliteten til Tesla er svært bra! Biler levert i 2015 og 2016 har få feil. Noen få har vært uheldig med noen få biler. Her på forumet er det blitt veldig populært å hetse kvaliteten til Tesla, men faktum er at det er da mye flere problemer hos konkurentene? Toyota f.eks, har ord på seg å være uten problemer? (http://www.svd.se/kvalitetskrisen-som-skakar-toyota)
Sitat fra: RuneW på fredag 08. april 2016, klokken 13:16
Flere feil hos konkurrentene? Jaja... ;D
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 16:56
...
Utfra den informasjonen som er offentlig tilgjengelig, ville ingen andre bedrifter i verden lagt hodet på blokka slik Tesla v/mr Musk gjør nå. De prøver på noe som ingen har klart før. I tillegg selger de skinnet før bjørnen er skutt. På toppen av det, har de historisk sett en systematisk dårlig leveranseevne å vise til både med Roadster, Model S og Model X. Det er en kombo som får det til å lyse rødt. Musk skal ha for at han gir faen og setter alle kluter til.
Det at de tror på GigaFactory og lover det ene og andre, har egentlig ingen betydning for den objektive realismen i "prosjekt Tesla Model 3"...
Sitat fra: ganton på fredag 08. april 2016, klokken 14:30
Jeg tipper de vil levere et godt produkt, men første biler forsinket til tidligst Q1 2018, færre enn "antatt" til å begynne med og med en gradvis oppramping. Men håper jo jeg tar feil :-)
Sitat
Additionally, given the demand for Model 3, we have decided to advance our 500,000 total unit build plan (combined for Model S, Model X, and Model 3) to 2018, two years earlier than previously planned. Increasing production five fold over the next two years will be challenging and will likely require some additional capital, but this is our goal and we will be working hard to achieve it.
Sitat fra: TrondT på mandag 09. mai 2016, klokken 17:32
Med en opptrapping fra 4Q2017, ser jeg for meg en plan som denne om målet skal nås:
2017-Q4: 20k Model 3
Sitat fra: THE på mandag 09. mai 2016, klokken 19:55
500000 pr år inkluderer vel alle Teslamodeller?