Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Ingeniøren på fredag 25. mars 2016, klokken 09:05

Tittel: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 25. mars 2016, klokken 09:05
Hadde tro på hybrider til jeg så hva slags distanse batteriene de er utstyrt med rekker. Tviler på at alle gidder å plugge 2 ganger om dagen og da blir det ikke mye miljøvennlig. Bellona Hauge er og bekymret, kanskje mest over at det kanskje går ut over Tesla salget....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/bellona-advarer-mot-billigere-hybridbiler/a/23646165/
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Panduckfredag 25. mars 2016, klokken 10:26
Det burde virkelig være forsjellige avgiftsklasser på hybrider, synes nå jeg. i3 med range extender og VW eGolf er jo to vidt forskjellige biler, og bør klassifiseres helt forskjellig. Hva er det som er grunnen til at stort sett alle produsenter legger seg på denne korte rekkevidden? Det må vel være for å møte et eller annet krav for å få sine biler til å være "godkjent". i så fall håper jeg kravet blir strengere og strenge, slik at batteriet må bli større og større.

Økt antall hybrider kan bane vei for økt antall kontaktpunkter på p-plasser, noe som er bra for alle. Det kan være et "steg" inn i elbilverden for en del som ikke tror at rene elbiler vil fungere, som vil se hvordan det er å kjøre i ren elbilmodus. Det vil for mange kunne kutte KRAFTIG i bensinforbruket (vil tro en rekke personer vil kunne redusere drivstoffforbruk med godt over 50%), og vil faktisk kunne være med på å kutte kraftig i behovet for antall bensinsstasjoner. Men det krever at folk lader. Og har mulighet til å lade.

Så, salg av hybrider kan slå begge veier.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 25. mars 2016, klokken 10:50
Hybridbiler med mindre enn 50 km NEDC elektrisk rekkevidde eller som har vesentlig redusert funksjon om vinteren bør skattlegges tilsvarende fossilbiler. Da får man også mer korrekt skattlegging av Toyotas ikke-ladbare hybridbiler.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Jejlfredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 25. mars 2016, klokken 14:47
Poenget er vel at hybridene slipper engangsavgift for vekten og effekten av elmotor/batteripakke. I tillegg har NEDC forbrukssyklusen en utforming som favoriserer hybridisering (f.eks. kort målevarighet).
Ideelt sett burde forbruksmålingen vært mer realistisk, men dette har vist seg å ta tid å få på plass.

Jeg tenker at en grei kortsiktig tilpasning er at hybridbiler som har kortere enn 50 km NEDC elektrisk rekkevidde ikke slipper unna vekt/effekt-avgift for elmotor/batteri. Da sorterer man vekk bilene som bare har hybridisering for å øke effekten, men som gir liten praktisk utslippsreduksjon.

NEDC forbruksmålingen er uansett meget fordelaktig for hybridene. Dette vil gi ytterligere utslag når man nå planlegger å vektlegge CO2-komponenten ytterligere.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: kodalsefredag 25. mars 2016, klokken 16:02
Sitat fra: Jejl på fredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Det grelleste eksemplet i dag er vel MB GLE500E.
Her har Mercedes likegodt tatt en fungerende ML SUV, ødelagt bagasjeromskapasiteten ved å pælme en stor stygg batteriboks for å kalle den plugin-hybrid.
Dårligere "handling", lite fungerende bagasjerom, ubrukelig EV-range og en vekt på 2465kg!


(http://images.car.bauercdn.com/pagefiles/14742/1752x1168/07_mercedes_gle500e.jpg?mode=max&quality=90&scale=down)
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 25. mars 2016, klokken 18:52
Sitat fra: kodalse på fredag 25. mars 2016, klokken 16:02
Sitat fra: Jejl på fredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Det grelleste eksemplet i dag er vel MB GLE500E.
Her har Mercedes likegodt tatt en fungerende ML SUV, ødelagt bagasjeromskapasiteten ved å pælme en stor stygg batteriboks for å kalle den plugin-hybrid.
Dårligere "handling", lite fungerende bagasjerom, ubrukelig EV-range og en vekt på 2465kg!


(http://images.car.bauercdn.com/pagefiles/14742/1752x1168/07_mercedes_gle500e.jpg?mode=max&quality=90&scale=down)

På tryne løsning, men de sparer sikker flere hundre tusen i avgifter, siden de velger å gjøre noe slikt, og naboen ser det jo ikke  :o
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 25. mars 2016, klokken 19:08
Sitat fra: kodalse på fredag 25. mars 2016, klokken 16:02
Sitat fra: Jejl på fredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Det grelleste eksemplet i dag er vel MB GLE500E.
Her har Mercedes likegodt tatt en fungerende ML SUV, ødelagt bagasjeromskapasiteten ved å pælme en stor stygg batteriboks for å kalle den plugin-hybrid.
Dårligere "handling", lite fungerende bagasjerom, ubrukelig EV-range og en vekt på 2465kg!


(http://images.car.bauercdn.com/pagefiles/14742/1752x1168/07_mercedes_gle500e.jpg?mode=max&quality=90&scale=down)

Var nylig en nettavis som tester C-klasse hybriden under greie vinterforhold. Kom vel 11km på strøm.
Hybridbilene til Mercedes virker rimelig ubrukelige ja
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: AmocoCadizlørdag 26. mars 2016, klokken 00:45
Har en nabo som fått seg Golf GTE for ca halvt år siden, hun har ladet et par ganger i starten, men orker ikke gjøre det lenger....
Meningsløsheten til nåværende hybrider med små tullebatterier blir jo enda mindre motiverende for eierne når 30+ mils elbilene kommer, hvem kommer til å gidde plugge inn da for 1-2 mils eldrift ?

Det finnes noen entusiaster som tyner hver meter ut av hybridbatteriet og plugger inn ofte, kudos til de, men slik nerdete økokjøring gidder ikke folk flest å drive med.

En annen effekt av dette er at det blir problem med mer opptatte offentlige ladeplasser. Det har i siste tid kommet noen f.eks Mitsu Phev og BMW X5 plugin, og det blir jo litt tullete å bli stående å ruge i 16-24 timer for å fylle et batteri som er fulladet etter kun 3-4 timer.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Taffelmanlørdag 26. mars 2016, klokken 04:08
Voldsomt til negativ stemning da...

Det er da ikke noe mer "hassle" å plugge inn hybriden enn elbilen!

Kabelen henger klar på veggen 2 meter fra parkeringsplassen, det tar 10 sekunder å plugge den inn, og har forlengst blitt en vane. Når det i tillegg sparer en drøy tusenlapp i måneden på drivstoff, som tilsvarer et lønnstillegg på nær 20.000 før skatt, så ville det vært passe idiotisk å ikke "gidde"!

Som de fleste andre så ønsker jeg også større EL rekkevidde på hybriden. Men pr. I dag så er batterier dyre og relativt tunge. Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er ca 13000 km/år, eller ca 56 km pr arbeidsdag. Tar man høyde for ferier, helgeturer og kveldskjøring, så er det nærliggende å anta at veldig mange kjører maks 20-30 km pr tur på hverdager, og da tilbyr dagens plug-in hybrider et drastisk redusert forbruk, gjerne 70-80% reduksjon på totalforbruket.

At dagens hybrider ikke er den optimale løsningen for alle, er ikke et godt nok argument for å fjerne avgiftsfordelene. utvalget av elbiler er pr i dag alt for dårlig, og det vil ta mange år å utvikle et godt nok utvalg til at elbilen kan " ta over". Det er ikke engang noe godt utvalg av plug-in hybrider. Mao det er alt for tidlig å øke beskatning på miljøvennlige alternativer med mindre målet et å hindre utviklingen.

Plug-in hybriden er en viktig overgangsteknologi på flere områder. Bilindustrien trenger avkastning fra dagens investeringer mens de utvikler nye "EV" plattformer. Det kan produseres 4-5 hybridbatterier pr elbilbatteri, og batteriproduksjon er en av de store flaskehalsene for overgang til ren elbil produksjon. Med alle myter og fordommer mot batteribilen, så er plug-in hybriden springbrettet som vil alminneliggjøre EL fremdrift.

Jeg er overbevist om at ren elbil er fremtiden, men fremtiden er ikke her ennå, med mindre en Tesla passer dine behov og lommebok  :)
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 26. mars 2016, klokken 08:59
Sitat fra: Taffelman på lørdag 26. mars 2016, klokken 04:08
Voldsomt til negativ stemning da...

Det er da ikke noe mer "hassle" å plugge inn hybriden enn elbilen!

Kabelen henger klar på veggen 2 meter fra parkeringsplassen, det tar 10 sekunder å plugge den inn, og har forlengst blitt en vane. Når det i tillegg sparer en drøy tusenlapp i måneden på drivstoff, som tilsvarer et lønnstillegg på nær 20.000 før skatt, så ville det vært passe idiotisk å ikke "gidde"!

Som de fleste andre så ønsker jeg også større EL rekkevidde på hybriden. Men pr. I dag så er batterier dyre og relativt tunge. Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er ca 13000 km/år, eller ca 56 km pr arbeidsdag. Tar man høyde for ferier, helgeturer og kveldskjøring, så er det nærliggende å anta at veldig mange kjører maks 20-30 km pr tur på hverdager, og da tilbyr dagens plug-in hybrider et drastisk redusert forbruk, gjerne 70-80% reduksjon på totalforbruket.

At dagens hybrider ikke er den optimale løsningen for alle, er ikke et godt nok argument for å fjerne avgiftsfordelene. utvalget av elbiler er pr i dag alt for dårlig, og det vil ta mange år å utvikle et godt nok utvalg til at elbilen kan " ta over". Det er ikke engang noe godt utvalg av plug-in hybrider. Mao det er alt for tidlig å øke beskatning på miljøvennlige alternativer med mindre målet et å hindre utviklingen.

Plug-in hybriden er en viktig overgangsteknologi på flere områder. Bilindustrien trenger avkastning fra dagens investeringer mens de utvikler nye "EV" plattformer. Det kan produseres 4-5 hybridbatterier pr elbilbatteri, og batteriproduksjon er en av de store flaskehalsene for overgang til ren elbil produksjon. Med alle myter og fordommer mot batteribilen, så er plug-in hybriden springbrettet som vil alminneliggjøre EL fremdrift.

Jeg er overbevist om at ren elbil er fremtiden, men fremtiden er ikke her ennå, med mindre en Tesla passer dine behov og lommebok  :)

Du har sikkert rett i en del punkter, men med en i3 er du "programmert" til å lade og har tatt deg råd til en skikkelig ladestasjon / praktisk løsning hjemme. Tror de fleste fortsatt velger å ta ut kladden hver gang og da blir det et ork. Har ladeboks hjemme og kunne godt tenkt meg en tilsvarende på jobb - det hadde vært deilig gitt  :)

Med en elbil må du lade, med en plugg inn hybrid kan du glatt drite i det som dama over. Da har du ikke rett på det fradraget du har fått.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Amosslørdag 26. mars 2016, klokken 10:07
Sitat fra: Taffelman på lørdag 26. mars 2016, klokken 04:08
Plug-in hybriden er en viktig overgangsteknologi på flere områder. Bilindustrien trenger avkastning fra dagens investeringer mens de utvikler nye "EV" plattformer. Det kan produseres 4-5 hybridbatterier pr elbilbatteri, og batteriproduksjon er en av de store flaskehalsene for overgang til ren elbil produksjon. Med alle myter og fordommer mot batteribilen, så er plug-in hybriden springbrettet som vil alminneliggjøre EL fremdrift.

Dagens plug-in hybrider kunne hatt vært en viktig overgangsteknologi - for 10 år siden. I dag er det ett passende alibi for å utsette overgangen til full-elektrisk så lenge som mulig.

... Men med det sagt, joda, snaker man om rene serie-hybrider med litt godt med batterirekkevidde (som f.eks. I3) så kan de ha livets rett enn så lenge. Paralellehybrider og hybrider med bittesmå lommelyktbatterier er og blir kun ett alibi.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: AmocoCadizlørdag 26. mars 2016, klokken 14:08
Sitat fra: Amoss på lørdag 26. mars 2016, klokken 10:07
Paralellehybrider og hybrider med bittesmå lommelyktbatterier er og blir kun ett alibi.
I tillegg er de fleste hybrider programmert slik at fossilmotoren går igang så fort du bruker varmeapparatet (pga den minimale størrelsen på batteriet).

Varme er noe man må ha på svært stor del av året i Norge, og da går ikke hybridene utslippsfritt i den grad de har fått avgiftslette for.
Dette er jo styrken og garantien i en elbil, selv om du bruker varme kjører du utslippsfritt, og det er førern selv som betaler i form av kortere kjørelengde, ikke statskassen eller miljøet.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: ladovsøndag 27. mars 2016, klokken 12:30
For min egen var jeg skeptisk til ladbare hybrider nettopp fordi jeg tenkte at noen kjøper den på grunn av lavere avgifter og knapt bryr seg med å lade..

Volvo har sjekket med sine norske hybrid kunder og funnet at de kjører 46% på strøm. Jeg ble positivt overrasket da jeg leste det men det burde jeg kanskje ikke vært. Det er jo samme greia med de som har en kortrekkevidde elbil til daglig bruk og fossilbil til langturer, bare samlet i et kjøretøy.

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/12/10/195186801/na-kjorer-mange-norske-volvo-eiere-pa-strom
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 27. mars 2016, klokken 12:38
Det betyr altså at de mesteparten av tiden kjører på bensin/diesel, og da med et høyere forbruk enn de ville hatt uten den ladbare hybride drivlinjen.
Selv om totalt forbruk antakelig er noe lavere enn det ville vært uten hybridløsninger.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Ingeniørensøndag 27. mars 2016, klokken 12:40
Sitat fra: ladov på søndag 27. mars 2016, klokken 12:30
For min egen var jeg skeptisk til ladbare hybrider nettopp fordi jeg tenkte at noen kjøper den på grunn av lavere avgifter og knapt bryr seg med å lade..

Volvo har sjekket med sine norske hybrid kunder og funnet at de kjører 46% på strøm. Jeg ble positivt overrasket da jeg leste det men det burde jeg kanskje ikke vært. Det er jo samme greia med de som har en kortrekkevidde elbil til daglig bruk og fossilbil til langturer, bare samlet i et kjøretøy.

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/12/10/195186801/na-kjorer-mange-norske-volvo-eiere-pa-strom

Så bra. Da er det mye bedre enn jeg fryktet  :)
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: kodalsesøndag 27. mars 2016, klokken 13:26
Sitat fra: ladov på søndag 27. mars 2016, klokken 12:30
For min egen var jeg skeptisk til ladbare hybrider nettopp fordi jeg tenkte at noen kjøper den på grunn av lavere avgifter og knapt bryr seg med å lade..

Volvo har sjekket med sine norske hybrid kunder og funnet at de kjører 46% på strøm. Jeg ble positivt overrasket da jeg leste det men det burde jeg kanskje ikke vært. Det er jo samme greia med de som har en kortrekkevidde elbil til daglig bruk og fossilbil til langturer, bare samlet i et kjøretøy.

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/12/10/195186801/na-kjorer-mange-norske-volvo-eiere-pa-strom
Jeg tror nok at vi ser litt forhøyede tall i forhold til det reelle her.
For det første er en pluginhybrid litt kul i dag for de som akkurat har kjøpt ny bil.
Etter noe tid tror jeg desverre andelen elektrisk vil gå ned.
Denne "undersøkelsen" som DN henviser til kommer også fra Volvo selv.
Volvo er selvsagt interessert i å "skryte opp tallene" høyest mulig, akkurat som enhver bilprodusent oppgir langt lavere forbruk enn det vi kan se på landeveien.
Her er vel også hybridbilene "verstinger" i feilvisning.
Hadde det vært frittstående forskning kunne vi kanskje tatt notis av det.

Videre kan det ikke sammenlignes med oss som har elbil for kortrekkevidde+ og dieselbil for langkjøring.
Jeg er reelt på minst 80% elektrisk drift (16000km el 2000-4000km diesel) Totalt er antall kilometer gått ned fra 25000km til 18-20000.

Minimum 80% reell elektrisk drift får man ikke om man dobler hybridbilenes batteripakke, alltid lader både hjemme, på kjøpesenter, når man er på besøk osv.

Så var det dette med service på hybridbiler da. Mye dyrere enn en vanlig fossilbil.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Sirupsøndag 27. mars 2016, klokken 14:21
Hybridbiler tar absolutt ikke knekken på elbiler, snarere tvert imot. Det er mange som er skeptisk til elbil og har mange motforestillinger (fordommer) mot dem. Med hybridene faller disse motforestillingene bort, og disse folkene blir introdusert for konseptet med lading.

Hybrideierene vil nok finne ut at det er billigst og best å kjøre på el-delen, dermed vil de etterspørre hybrider med lenger og lenger elektrisk rekkevidde. For å få best mulig elektrisk rekkevidde vil den konvensjonelle motoren bli droppet, og disse tidligere skeptikerene kjører ren elbil:-)

Hybridene er en overgangsløsning.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: ladovsøndag 27. mars 2016, klokken 14:42
Var det sjefen for Audi som anslo at hybridbiler ikke lenger ville være interessante om 10 år fra nå?

Hvis du har lyst til å kjøre 'så elektrisk som mulig' , med kun en bil, og ikke har råd/behov for en Tesla så finnes det for øyeblikket ingen andre alternativer en plugin-hybrid.

Bare så synd at det også der er dårlig utvalg.. Vi har to biler men trenger egentlig bare en så vi lurer på å skrote bensinbilen og bytte elbilen i en plugin-hybrid. Problemet er at modellutvalget er så snevert. Den som ser teknisk mest lovende ut (Mitsubishi outlander PHEV) koster såpass mye at det nærmer seg en brukt Tesla..
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Taffelmansøndag 27. mars 2016, klokken 16:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 12:38
Det betyr altså at de mesteparten av tiden kjører på bensin/diesel, og da med et høyere forbruk enn de ville hatt uten den ladbare hybride drivlinjen.
Selv om totalt forbruk antakelig er noe lavere enn det ville vært uten hybridløsninger.
Dette argumentet er en gjenganger blant Hybrid motstandere, men det er feil.

Kjører man med "tomt" batteri så er forbruket likevel 20-30% lavere enn hvis bilen ikke hadde hatt Hybrid drivlinje pga regenerering og serie-hybrid el-fremdrift.

Kjørte 43 mil i går med Outlanderen, 4 personer i bilen, 20 grader på klima,  nesten bare motorvei i 110 km/t med ACC. Startet med fulladet batteri. Etter 3 mil var forbruket 0 l/mil. Etter 8 mil var forbruket 0,49 l/mil. Ved ca 15 mil stabiliserte forbruket seg på 0,7 l/mil og endte på 0,73 l/mil etter 43 mil.

Med en SUV med 200 HK på 2,2 tonn i 110 km/t på piggdekk så er 0,7 l/mil lavere enn mange diesel SUV'er og mye lavere enn tilsvarende bensin SUV.

Forbruket på langtur, eller uten lading, er langt høyere en oppgitt NEDC på 0,18 l/mil, men pga at vi hovedsaklig kjører "småturer" på 3-5 mil til jobb, trening og handling, så ender vi opp med et langtidsforbruk som er veldig nære 0,2 l/mil som er en drastisk reduksjon i forhold til våre tidligere diesel biler.

M.a.o. så betyr plug-in Hybrid en overgang fra diesel til bensin og de fordelene det medfører for luftkvaliteten i byene, samt et meget stort potensiale for kraftig reduksjon av totalt fosilt forbruk, som jeg er overbevist om at folk flest vil utnytte. Det er pga økonomi at folk nesten bare har kjøpt dieselbiler de siste 10 årene.

Ang service kostnader med 2 drivlinjer, så er servicebehovet på den elektriske drivlinjen så liten at det totalt sett ikke blir mye dyrere, heller rimeligere enn dieselmotorer pga partikkelfilter og mindre slitasje på bremser.

Problemet til plug-in hybriden er at den har så stor variasjon i forbruket som avhenger av bruksmønster, og dette er veldig vanskelig å kommunisere på en enkel og klar måte når folk er vant til å forholde seg til et fast forbrukstall.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 27. mars 2016, klokken 16:24
På langtur er det da ikke mye man rører bremsepedalen? Dvs lite behov for regenerering, som uansett ikke er veldig effektiv. Mtp de tallene jeg har sett for hybrider med tomt batteri opplever jeg absolutt at det er hold i påstanden om at forbruket er høyere når batteriet er tomt enn lik bil ville hatt uten den elektriske drivlinjen.

Men det er selvfølgelig veldig bra at entusiaster med passende kjøremønster opplever en kraftig reduksjon i drivstoff-forbruker.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Amosssøndag 27. mars 2016, klokken 17:11
Sitat fra: Taffelman på søndag 27. mars 2016, klokken 16:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 12:38
Det betyr altså at de mesteparten av tiden kjører på bensin/diesel, og da med et høyere forbruk enn de ville hatt uten den ladbare hybride drivlinjen.
Selv om totalt forbruk antakelig er noe lavere enn det ville vært uten hybridløsninger.
Dette argumentet er en gjenganger blant Hybrid motstandere, men det er feil.

Kjører man med "tomt" batteri så er forbruket likevel 20-30% lavere enn hvis bilen ikke hadde hatt Hybrid drivlinje pga regenerering og serie-hybrid el-fremdrift.
(min uthevning)

Jeg mener påstanden hans er stort sett korrekt når man snakker om parallell-hybrider, men ikke nødvendigvis like korrekt når det gjelder serie-hybrider. Finner det litt plagsomt at man oftest kun snakker om "hybrider" - eller "plugin-hybrider" uten noen grei måte å skille disse teknologiene fra hverandre.

Selv er jeg klar på at parallell-hybrider er totalt uinteressant for mitt vedkommende, men en god serie-hybrid kunne vært ett alternativ - dersom den hadde tilstrekkelig batteri til at det hadde monnet noe på mitt kjøremønster. (Men siden det er vanskelig nok å finne rene elbiler med så store batterier, så har jeg ingen store forhåpninger der :p )
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: AmocoCadizsøndag 27. mars 2016, klokken 18:56
Men hvilken drivlinje kjører og hva er forbruket  på de fleste plugin hybrider hvis man skulle finne på å skru på varme A/C anlegget ( gjøres gjerne 10 måneder i året i Norge)?
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Taffelmansøndag 27. mars 2016, klokken 20:08
Kan bare svare for Outlander, og den får ofte kritikk for "alltid" å starte bensinmotoren.

Det den gjør er å starte motoren et par minutter, i praksis 1 - 3 km, for å varme opp kupé, kjølesystem og katalysator. Dvs den bruker en desiliter eller to til oppvarming før den går over til EL. Dette kan unngås ved å forvarme (via app eller timer,) eller å skru ned/av klima/AC.

Outlander PHEV'en er ikke perfekt, men nå ble vel teknologien i den utviklet for 3-4 år siden. Men når du er kjent med bilen så er det ikke noe problem å kjøre småturer på kun EL. Nå kommer vel fler og fler plugin hybrider med EV knapp, så da blir det enklere å ta små svippturer på ren EL.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 27. mars 2016, klokken 20:40
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. mars 2016, klokken 09:05
Hadde tro på hybrider til jeg så hva slags distanse batteriene de er utstyrt med rekker. Tviler på at alle gidder å plugge 2 ganger om dagen og da blir det ikke mye miljøvennlig. Bellona Hauge er og bekymret, kanskje mest over at det kanskje går ut over Tesla salget....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/bellona-advarer-mot-billigere-hybridbiler/a/23646165/

Jobber sønnen til Fredric Hauge fortsatt for Tesla?
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 27. mars 2016, klokken 21:51
Nei
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Øystein16onsdag 30. mars 2016, klokken 00:52
Me har køyrd 6800 km med ein Golf GTE og snittforbruket er så langt ca. 0,2 l/mil bensin. Lengste enkeltturen me har hatt utan lading før start er på 270 km, frå Arendal til Jæren. Med 4 vaksne pluss bagasje, vart snittforbruket for turen 0,48 l/mil (med lading før start ville forbruket vore ca 0,42 l/mil). Sjøl utan lading før start, køyrde me nok 40-50 km reint elektrisk, og det er klart at dette må brukast opp før lading frå elnettet etter endt tur for å få best mogeleg økonomisk/miljøvenleg effekt av hybridløysinga.

Me lader kun heime i garasje - har lagt opp 16A kurs for elbil, men brukar 10 A. Ladestøpselet heng som stoppunkt for ladekontakten i front av bilen, og det gjer det enkelt å lada.

På dei nå 788 km etter siste bensinfylling har me brukt 1,6 l bensin/100 km og 12,5 kW strøm/100 km. I dette er dei to lengste turane 160 og 120 km. Me er to brukarar på ein bil. Me køyrer nok i prinsippet meir enn før, men bensinforbruket er redusert med 75% - frå 0,8 l/mil til 0,2 l/mil. Andre vil sjølsagt ha andre erfaringar, avhengig av kjøremønster og tilgang på enkel lading.



Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: AmocoCadizonsdag 30. mars 2016, klokken 09:40
Ladbare hybrider har nok en positiv effekt hvis de lades ofte og bevisst kjøres mye på el. Slik vi hører flere fortelle her på elbilforum. Og her henger vel flest "entusiaster/nerder" som speiler resultatet.
Men folk flest lader nok ikke sine hybrider så ofte,
det gjør heller ikke naboen min med sin nye GTE, og hun henger heller ikke her inne på elbilforum....
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Panduckonsdag 30. mars 2016, klokken 12:03
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:40
Ladbare hybrider har nok en positiv effekt hvis de lades ofte og bevisst kjøres mye på el.

Om folk ikke gidder å koble inn en ledning som gjør at de kan spare penger på å kjøre på ren strøm fremfor forurensende bensin / diesel, tyder det på en ting; prisen på fossilt drivstoff er for lav.
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 30. mars 2016, klokken 19:41
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:40
Ladbare hybrider har nok en positiv effekt hvis de lades ofte og bevisst kjøres mye på el. Slik vi hører flere fortelle her på elbilforum. Og her henger vel flest "entusiaster/nerder" som speiler resultatet.
Men folk flest lader nok ikke sine hybrider så ofte,
det gjør heller ikke naboen min med sin nye GTE, og hun henger heller ikke her inne på elbilforum....

Gidder nok ikke det heller  :)
Tittel: Sv: Tar hybridene knekken på elbilen ?
Skrevet av: Øystein16torsdag 31. mars 2016, klokken 08:43
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:41


Gidder nok ikke det heller  :)

Bensintanken er og liten...