Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: PokerFjes på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:41

Tittel: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: PokerFjestorsdag 11. februar 2016, klokken 11:41
Som ventet, men lite detaljer å hente i første runde.

http://media.opel.com/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2016/opel/02-11-ampera-e-battery-electric-car.html
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: vartlitorsdag 11. februar 2016, klokken 13:23
Teknisk ukeblad har også en omtale:
http://www.tu.no/artikler/opel-ampera-e-far-en-rekkevidde-pa-godt-over-300-kilometer/276860
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckerntorsdag 11. februar 2016, klokken 14:38
Positivt at Ampera-e kommer såpass fort.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: kodalsetorsdag 11. februar 2016, klokken 14:58
Hvis den samtidig leveres med mulighet for tilhengerfeste er det "bankers".
Siste året med garantert avgiftsfritak gir indikasjon på stort salg!
Samtidig vil det føre til at både Tesla, Nissan og de øvrige vil forsøke å komme tidligere med sine tilsvarende modeller.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Gnilretorsdag 11. februar 2016, klokken 19:41
Jeg tviler på at det blir tilhengerfeste på en såpass liten bil, den er bare 4166mm lang. Men det kan se ut som det er takrails på bilen; da blir det greit å feste en takboks på bilen for ski og feriebagasje.

Får håpe at Opel nå kjenner sin besøkelsestid. Ampera-e er en bil de kan selge flere tusen eksemplarer av i 2017 hvis prisen blir under 300.000 kr. Importøren av Kia Soul EV bommet jo grovt på salget av den bilen noe som førte til lang ventetid for de som ville ha.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: e-curioustorsdag 11. februar 2016, klokken 21:09
Stusset litt på navnet, Ampera-e, en smule tungt å si/lese?
Gleder meg imidlertid til å få vite mer om bilen. 
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Hansitorsdag 11. februar 2016, klokken 22:51
Hipp hurra, min neste elbil :)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Einridefredag 12. februar 2016, klokken 09:38
Ser fram til litt meir informasjon om bilen, både pris og ikkje minst utstyr. Når annonsert startpris i USA er 37 500 USD er eg skeptisk til at dei klarar ein pris under 300 000 kr. Det må i såfall bli ein bil med ratt og hjul som ekstrautstyr. Mykje det same som BMW, med andre ord  ;)

Med takboks går denne fint an å bruke til snowboardturar til Voss og Myrkdalen òg, som eigentleg er det siste store hinderet for å bli heil-elektrisk for min del.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: kodalsefredag 12. februar 2016, klokken 10:24
Ny artikkel på dinside:
http://www.dinside.no/935981/elbilen-opel-ampera-e-kommer-snart-til-norge (http://www.dinside.no/935981/elbilen-opel-ampera-e-kommer-snart-til-norge)

Har håp om denne teksten:
"Opel sier den vil kombinere det nyeste innenfor elektrisk mobilitet, med klasseledende tilkoblingsmuligheter og kjøreglede."
Betyr det at Opel/GM har kjøpt seg inn i SC til Tesla? I såfall er det så definitivt klasseledende.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: jkirkebofredag 12. februar 2016, klokken 11:19
Sitat fra: kodalse på fredag 12. februar 2016, klokken 10:24
Ny artikkel på dinside:
http://www.dinside.no/935981/elbilen-opel-ampera-e-kommer-snart-til-norge (http://www.dinside.no/935981/elbilen-opel-ampera-e-kommer-snart-til-norge)

Har håp om denne teksten:
"Opel sier den vil kombinere det nyeste innenfor elektrisk mobilitet, med klasseledende tilkoblingsmuligheter og kjøreglede."
Betyr det at Opel/GM har kjøpt seg inn i SC til Tesla? I såfall er det så definitivt klasseledende.

Størrelsesmessig og på andre måter er nok Bolt/Ampera-e i en annen bilklasse enn Tesla så de har nok sitt på det tørre om de f.eks leverer med en ladekabel som kan lade fra 32A industrikontakter (akkurat som Teslas UMC).
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Takayamafredag 12. februar 2016, klokken 12:07
Denne bilen burde hete Opel Omega... Men det klinger kanskje negativt hos folk og forbindes muligens mest med en senket bakhjulsdrevet slede som for der meste går sidelengs?  ;D
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 12. februar 2016, klokken 17:29
Sitat fra: e-curious på torsdag 11. februar 2016, klokken 21:09
Stusset litt på navnet, Ampera-e, en smule tungt å si/lese?
Gleder meg imidlertid til å få vite mer om bilen.
eUp, eGolf og i3.
Logisk neste eAmpera.

Bortsett fra hvor klokt det er å videreføre navnet til en fiasko.
Har vært foreslått Blitz som var navnet på en suksessbil fra Opel.
Blitz har langt på vei samme betydninger som Bolt.
Er videre et kort, greitt navn selv i land hvor betydningen går hus forbi.

Bilen blir antakelig noe dyrere i innkjøp enn M3.
GM fraskriver seg all vilje til (å delta i) utbygging av hurtigladenett.
Da er eneste fordelen framfor M3 en sannsynlig salgsdato 1-3 år før M3.
Du må være mye GM/Opel fan for å velge den og velge bort M3.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Hansifredag 12. februar 2016, klokken 18:58
Admin: På tide med eget underforum for Opel?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Gnilrefredag 12. februar 2016, klokken 21:08
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. februar 2016, klokken 17:29
Du må være mye GM/Opel fan for å velge den og velge bort M3.
Du må være mye Tesla fan for å velge M3 og velge bort Opel Ampera-e.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: NegativeElectrodelørdag 13. februar 2016, klokken 10:50
Sitat"GM og Opel har alltid vært overbevist om at elektriske biler vil spille en viktig rolle for fremtidens mobilitet. Ampera-e er en «game changer» og et viktig steg på veien mot å innfri våre visjoner. Vår nye elektriske bil, er et nok et bevis på at Opel gjør innovativ ingeniørkunst tilgjengelig for mange."
http://www.tv2.no/a/8031861

Som da de trakk EV1 fra markedet og destruerte alle sammen?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Electrixlørdag 13. februar 2016, klokken 20:45
De var vel overbevist da også, men trodde de kunne hindre utviklingen. Enkelte tror jo det ennå, men GM har insett at Tesla har sluppet katta ut av sekken og nå er det bare å kjøre på for å ta mest mulig av markedet.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 13. februar 2016, klokken 20:52
Sitat fra: Gnilre på fredag 12. februar 2016, klokken 21:08
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. februar 2016, klokken 17:29
Du må være mye GM/Opel fan for å velge den og velge bort M3.
Du må være mye Tesla fan for å velge M3 og velge bort Opel Ampera-e.
Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA

Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Elbil-entusiastlørdag 13. februar 2016, klokken 21:29
Utstyr?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Gnilrelørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:52
Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA
Ingen, utenom Tesla-ansatte, har sett model 3. Det er det viktigste objektive kriteriet mot den bilen. Og du vet strengt tatt ikke om prisen i Norge blir lavere enn en Ampera-e, heller ingen ting om rekkevidde eller hurtiglading. Det du skriver om dette er antagelser.

Jeg vil anta at Ampera-e i Norge vil være en billigere bil enn Tesla model 3 den dagen begge er til salgs i Norge ikke minst fordi jeg antar at model 3 blir en betydelig større bil. Og jeg antar også at grunnversjonen av model 3 hverken har inkludert superlading eller særlig mye større batteri enn 60 kWh noe som kan tilsi at rekkevidden bilene i mellom ikke blir veldig forskjellig.

I den grad man kan stole på spek'en på Ampera-e overgår den ytelsene for nesten alt som har vært presentert av elbiler som skal selges i Norge. Kun Model S overgår den, men det er jo en helt annen prisklasse. Personlig er jeg mye mer spent på Hyundai Ioniq og Leaf 2017/2018 enn model 3.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: automatlørdag 13. februar 2016, klokken 23:06
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:52

Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA

Trygghet ved å kjøpe fra en etablert produsent taler for Opel.

Tesla har tross alt historikk på en god del sære feil på model S. Og nå kommer de med en mildt sagt spennende dørdesign på model X. Som kan bli en potensiell utgiftsbombe mht til garantireparasjoner for Tesla. Kan godt hende de har finansielle muskler til å takle en slik eventuell krise, men vil de overleve hvis model 3 flopper?

Selv om Tesla har vært den ledende produsenten for utvikling av elbil de siste årene, så tåler nok selskapet mye mindre motbakke enn en etablert produsent før de går konk.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Gnilrelørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
GM holdt vel på å gå konk for få år siden og Tyskland måtte vel inn og redde Opel, så kanskje et dårlig eksempel ?

Tesla-aksjen har falt betydelig siden årsskiftet. Presentasjonen av Chevrolet Bolt er antatt å være hovedårsaken til det. Virker på meg som noe av det viktigste Tesla har gjort ved å annonsere model 3 er å få andre til å starte utviklingen av langtrekkende elbiler. 2017 blir et bra elbil-år !
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: automatlørdag 13. februar 2016, klokken 23:40
Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
GM holdt vel på å gå konk for få år siden og Tyskland måtte vel inn og redde Opel, så kanskje et dårlig eksempel ?


Vil US-myndigheter gjøre det samme for Tesla? GM er så store at de samfunnsmessige konsekvensene av en konkurs kan bli større enn myndighetene er villig til å sitte å se på.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 14. februar 2016, klokken 06:54
Hva føderale USA vil gjøre for Tesla, avhenger av kommende valgresultat.

Med GOP i det politiske førersetet vil de neppe røre en finger for Tesla.
Med demokratene er situasjonen helt motsatt.
Og mer så med Sanders enn Clinton som president.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 14. februar 2016, klokken 07:09
Sitat fra: automat på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:06
Tesla har tross alt historikk på en god del sære feil på model S. Og nå kommer de med en mildt sagt spennende dørdesign på model X. Som kan bli en potensiell utgiftsbombe mht til garantireparasjoner for Tesla. Kan godt hende de har finansielle muskler til å takle en slik eventuell krise, men vil de overleve hvis model 3 flopper?

Selv om Tesla har vært den ledende produsenten for utvikling av elbil de siste årene, så tåler nok selskapet mye mindre motbakke enn en etablert produsent før de går konk.
Den forhåndsfrelste menigheten som kjøper S og X har i praksis vist de tåler utrolig mye.
Tror ikke vi kan se bort fra det samme vil gjelde Model 3.

I litt mindre utstrekning gjelder dette flertallet av alle elbilkjøpere.
Det er nok å vise til den manglende driftsikkerheten til fjernkommunikasjonen med bilen
både eGolf og Leaf utviser. En flop Tesla ikke har!
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: elektroluxsøndag 14. februar 2016, klokken 09:27
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. februar 2016, klokken 17:29
Stusset litt på navnet, Ampera-e, en smule tungt å si/lese?
Gleder meg imidlertid til å få vite mer om bilen.
eUp, eGolf og i3.
Logisk neste eAmpera.
[/quote]

Ville sewlv foretrukket e-Amp
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Klykkensøndag 14. februar 2016, klokken 13:32
Må den hete e-ettellerannet, da? Bolt, som den deler det meste med, er et like greit  navn.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: elektroluxsøndag 14. februar 2016, klokken 15:58
e-Bolt?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: eivhellesøndag 14. februar 2016, klokken 19:04
Ampera 60.

Samme mønster som Tesla hvor man tar med batteristørrelse. (Eller som ICE bilene som ofte har med motorvolum)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: KjellGsøndag 14. februar 2016, klokken 22:40
Sitat fra: Takayama på fredag 12. februar 2016, klokken 12:07
Denne bilen burde hete Opel Omega... Men det klinger kanskje negativt hos folk og forbindes muligens mest med en senket bakhjulsdrevet slede som for der meste går sidelengs?  ;D

Kom lenger på vanskelig føre med min gamle Rekord D fra 1977 enn med en liten forhjulsdreven loppe.
Hvorfor kom fremveksten av 4WD noen år etter at bakhjulsdriften forsvant?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckernsøndag 14. februar 2016, klokken 22:47
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:52

Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA

Bortsett fra salgsdato er vel ingen av de påstandene noe annet enn akkurat det, påstander fra deg, og sånn det ser ut nå, alt annet enn objektivt.

Tok ikke tesla aksjene en skikkelig trøkk litt før også? Noe med kraftig økning av antatt pris?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amosssøndag 14. februar 2016, klokken 23:55
Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Ingen, utenom Tesla-ansatte, har sett model 3.

Korrekt nok, men innen Bolt/Ampera-e er til salgs så stemmer ikke det lengre. Og ja, faktorer for og imot kan endres etter som man får vite mer i perioden frem mot lanseringene.


Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Og du vet strengt tatt ikke om prisen i Norge blir lavere enn en Ampera-e, heller ingen ting om rekkevidde eller hurtiglading. Det du skriver om dette er antagelser.

Korrekt nok igjen, men fortsatt sannheter med modifikasjoner. Det vi vet er at prisene i USD - bilene produseres høyst sannsynlig i USA, så de USD prisene vil antagelig være styrende for prisene her også - er, så vidt, høyere for Bolt enn hva som er annonsert for Model 3. Innen lansering/salg kan begge priser vise seg å ha blitt justert, og hvilke "vekslingskurser" de vil komme til å bruke er også ukjent. Men pr. i dag må man basere seg på hva man vet pr. idag, og heller revurdere ting når man vet mere.


Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Og jeg antar også at grunnversjonen av model 3 hverken har inkludert superlading eller særlig mye større batteri enn 60 kWh noe som kan tilsi at rekkevidden bilene i mellom ikke blir veldig forskjellig.

Fullt lov å anta og tro, men er like lov å tro noe annet. Som sagt "pr. i dag må man basere seg på hva man vet pr. idag, og heller revurdere ting når man vet mere". Selv om Model 3 skulle komme uten superlading i basisversjonen, og den vil koste like mye som den kostet med Model S 60, så vil basisversjonen (USD 35000) med tillegget for superlading (USD 2000) bli billigere enn basisversjonen av Bolt (USD 37500).

Det er høyst sannsynlig at begge bilene vil komme med 60kWt batteri i grunnversjonen. Har ikke hørt noe om at Bolt vil komme med flere batterialternativer?  Men om man følger tradisjonen til Tesla fra Model S/X er det sannsynlig at Model 3 også kommer med ett større batteri enn det i basisversjonen. Forskjeller i vekt, aerodynamikk og evnt. effektgraden på motorer/invertere kan fortsatt gi en nevneverdig rekkeviddeforskjell. Greit her å huske på at Bolt er mer som en SUV å regne mens Model 3 skal være en "sedan".

Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
GM holdt vel på å gå konk for få år siden ...

GM holdt ikke på å gå konkurs. De gikk konkurs. GM i dag er ett nystartet selskap (med utgangspunkt i vrakrestene av gamle GM). Myndighetene i USA gikk tungt inn for å redde disse restene. Tesla er vel i dag ett av de eldste bilprodusentene i USA med unntak av Ford, dersom man tar utgangspunkt i oppstartdato etter (siste) konkurs. I hvilken grad de tyske myndighetene var inne for å redde Opel-delen av GM er jeg mer usikker på, men slett ikke utenkelig at de også var inne der.


Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
Tesla-aksjen har falt betydelig siden årsskiftet. Presentasjonen av Chevrolet Bolt er antatt å være hovedårsaken til det. Virker på meg som noe av det viktigste Tesla har gjort ved å annonsere model 3 er å få andre til å starte utviklingen av langtrekkende elbiler. 2017 blir et bra elbil-år !

Første gang jeg hører denne forklaringen på aksjekursen? Men skal ikke utelukke at det har hatt noe innvirking, men tviler på at det er noe i nærheten av noen hovedårsak.  Men ja, er neppe noen tvil om at forhåndsannonseringene av Model 3 har vært en viktig katalysator for andre produsenter, og at 2017 blir ett viktig og positivt elbil-år :)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Bjorismandag 15. februar 2016, klokken 00:43
Det er vel også sagt at 60Amper;) kommer uten hurtiglading, dvs CCS er ekstra. Vi vet lite om begge bilene kom som skrapa utgave og en må legge på mye for å få en normalt utstyrt bil eller om de har det viktigste!

Vi ser jo at Bolt er lansert uten mye slik info så det tipper jeg M3 også blir og dermed sitter vi tilbake og har null peiling på hvilken pris bilene egentlig vil ha, men, men...
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: F_Pmandag 15. februar 2016, klokken 14:11
Tror man må tenke litt mer som for "vanlige" biler. Satt litt på spissen. Audi RS3 selger selv om Golf 1,2TSI er bygd på samme plattform.

For Ampera-e, nye Leaf (eller hva den nå skal hete), Ionic fra Hyundai o.l. så ser jeg for meg at vi snakker samme type bil i forhold til prestanda og image. Sånn passe bra, mens Model 3 i det minste sannsynligvis kommer som en "sporty" utgave med RS3 lignende prestanda. Om avgiftene er hyggelige rundt leveringstidspunkt er det derfor jeg bestiller en Model 3, ikke fordi rekkevidden er noenlunde lik på en Ampera-e ;)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: THEtirsdag 16. februar 2016, klokken 08:52
Opel i Norge har hatt en utvikling de siste årene der bilene i grunnversjon er godt utstyrte til prisen, og jeg tror nok Opel Norge vil fortsette den trenden med Ampera-e.

Jeg heller nok mer mot bestilling av Model3, fordi jeg tror Amperea-e blir en for liten bil til å erstatte familiebilen vår. Ampera-e er et kjempealternaiv til Zoe, Leaf, eGolf osv., mens dieselstasjonsvogna ser jeg for meg kan erstattes av Model3. Jeg håper at Model3 kommer med større batteri som tilvalg, da jeg helst vil ha minst 500km rekkevidde. En Model3 90kWh med SC tilgang og tilhengerfeste er nok drømmen, men sannsynligvis blir det ikke noe mer enn en drøm... Jeg tror nok ikke Model3 kommer med tilhengerfeste, og da blir nok sannsynligvis ikke Model3 aktuell for meg heller.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: MrBacardionsdag 17. februar 2016, klokken 16:57
Sitat fra: Klykken på søndag 14. februar 2016, klokken 13:32
Må den hete e-ettellerannet, da? Bolt, som den deler det meste med, er et like greit  navn.

Mitt forslag er rett og slett Opel Ampere. Ampere betyr jo faktisk strømstyrke, unødvendig å overkomplisere  med ampera-e. Men men...
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 17. februar 2016, klokken 19:38
Med en M3 med forhåndsbetalt SC kan du være bortimot 100%
sikker på å få ladet bilen på langtur.
Med Bolt/Ampera-e er den sikkerheten alt annet enn sikker.
GM har jo utrykkelig uttalt ladenett kommer de ikke til å befatte seg med.
Du er da i Norge (og sannsynligvis i hele Europa)  avhengig av hurtigladere
som du aldri kan være sikker på er oppe og går når du trenger de.

Neppe klokt av GM. Alle elbilprodusenter bør lage sitt eget SC nett.
Eksempelvis hos utvalgte forhandlerne som ofte er gunstig
lokalisert ved innfartsveier utenfor sentrum.
I alle fall dersom de mener alvor og tenker elbil som massefabrikasjon.

Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Klykkentorsdag 18. februar 2016, klokken 09:30
Alle bør ikke lage sitt eget ladenett, nei. Det blir bare rot og unødvendig kostbart..
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: edyrlitorsdag 18. februar 2016, klokken 09:39
Jeg er helt i mot at alle skal ha sitt eget hurtiglade nettverk. Jeg er prinsipielt imot Tesla SC nett også. Men pr. i dag er Tesla SC nett overlegent men på sikt så vil alle være tjent med en åpen standard hvor alle kan lade overalt. Jeg antar at om få år har så godt som alle besinstasjoner også hurtigladere. Da vil dette være en utrolig mye bedre løsning enn om man må lete etter GM lader, Tesla SC lader, WV lader osv...
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Electrixtorsdag 18. februar 2016, klokken 10:24
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 17. februar 2016, klokken 19:38
Med en M3 med forhåndsbetalt SC kan du være bortimot 100%
sikker på å få ladet bilen på langtur.
Med Bolt/Ampera-e er den sikkerheten alt annet enn sikker.
GM har jo utrykkelig uttalt ladenett kommer de ikke til å befatte seg med.
Du er da i Norge (og sannsynligvis i hele Europa)  avhengig av hurtigladere
som du aldri kan være sikker på er oppe og går når du trenger de.

Neppe klokt av GM. Alle elbilprodusenter bør lage sitt eget SC nett.
Eksempelvis hos utvalgte forhandlerne som ofte er gunstig
lokalisert ved innfartsveier utenfor sentrum.
I alle fall dersom de mener alvor og tenker elbil som massefabrikasjon.
Dersom du skal fra f.eks Kristiansand til Stavanger i et møte så kan du få problemer med en Tesla hvis du bare skal bruke SC. Turen er 480 km, noe som kan være problematisk for en Model S uten lading underveis, i hvert fall på denne tiden av året. Problemet er at SC ligger i Lyngdal, kun 75 km etter Kristiansand så da har du lav SOC og treg lading, og du må ha så mye som mulig for å klare de 330 km tur retur til SC med varme på. Og så lade ennå en gang. En slik tur er mye lettere dersom du kan lade et par timer på 22kW eller ta en stopp på en av  de mange Chademo-laderne på strekket mens du spiser middag.

SC var et strategisk bra valg fordi de ikke kunne vente på at alle slags kommisjoner og utvalg skulle bli enige om noe bilprodusentene ville unngå, og de har bevist at dette er mulig å gjennomføre. Men for alle slags situasjoner er også de andre ladepunktene gunstig å kunne bruke. Skal man f.eks. bruke en Model S eller X som taxi så vil det i dag være mer viktig med chademo-tilgang enn SC-tilgang fordi chademo er plassert i og rundt byene mens SC er stort sett plassert på lengre strekk for å gjøre det mulig å rekke mellom byene.

Bolt er en bil med mindre batteri og rekkevidde og vil derfor være mer avhengig av andre ladere enn Model S, enkelte steder vil du nok ikke nå fram til SC engang.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckerntorsdag 18. februar 2016, klokken 11:18
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 17. februar 2016, klokken 19:38
Med en M3 med forhåndsbetalt SC kan du være bortimot 100%
sikker på å få ladet bilen på langtur.
Med Bolt/Ampera-e er den sikkerheten alt annet enn sikker.
GM har jo utrykkelig uttalt ladenett kommer de ikke til å befatte seg med.
Du er da i Norge (og sannsynligvis i hele Europa)  avhengig av hurtigladere
som du aldri kan være sikker på er oppe og går når du trenger de.

Neppe klokt av GM. Alle elbilprodusenter bør lage sitt eget SC nett.
Eksempelvis hos utvalgte forhandlerne som ofte er gunstig
lokalisert ved innfartsveier utenfor sentrum.
I alle fall dersom de mener alvor og tenker elbil som massefabrikasjon.
Jeg er den første til å være enig i at stabiliteten og brukervennligheten ikke er god nok i dag. Men at den er så forferdelig mye dårligere enn Teslas SC er jeg ikke med på. Dessuten skjer ting fort og i går åpnet ABB for gratis lading når nett er borte. Standardiseringskrav kan medføre at Tesla tvinges til å sette opp Combi kontakter på sine SC og det kommer 150 nye DC stasjoner i år.  I sum gjør det at GM vil ha et langt bredere ladenett enn Tesla har. En utfordring vi snart står ovenfor er at de fleste DC ladere leverer max 50kW men jeg tipper Enova endrer krav ganske snart.

At hver produsent skulle hatt hvert sitt SC nett er, unnskyld uttrykket, idioti.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amosstorsdag 18. februar 2016, klokken 12:49
Sitat fra: Beckern på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:18
Standardiseringskrav kan medføre at Tesla tvinges til å sette opp Combi kontakter på sine SC og det kommer 150 nye DC stasjoner i år.  I sum gjør det at GM vil ha et langt bredere ladenett enn Tesla har.

Nja og tja. Verd å merke seg at standardiserings-kravene kun gjelder nyoppførte/oppgraderte stolper. Så ikke forvent at Tesla flyr rundt å monterer CCS plugger på alle eksisterende stolper/ladestasjoner med det første (og gjør de det så er det i så fall Tesla politikk, ikke standardiserings-krav). Så nei, tror det tar laaang tid før GM vil ha noe ladenett som er sammenlignbart med Teslas. Og ettersom utbygging av CCS ladere tar av, så vil jo Tesla - ihht hva Elon sa da han var i Oslo 1/2 2014 - lage CCS adaptere, slik at Tesla eiere også kan benytte de laderne. Så GM-eiere vil nok aldri ha noe bedre/bredere ladenettverk tilgjengelig enn Tesla-eiere.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckerntorsdag 18. februar 2016, klokken 14:09
Nåja, ladestasjoner og Ampra-e er anonsert så med mindre Tesla lager den adapteren så vil nok GM ha et utmerket nett med eller uten de få SC laderene og langt mer å velge mellom.
Innen den er på markedet bør det vel finnes omtrent 300 combi ladere.
Enten tesla kan benytte dem eller ikke betyr det at GM har et godt nett som også er mye tettere enn SC nettet noen gang blir. Å bygge eget ladenett nå ville vært galskap.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amosstorsdag 18. februar 2016, klokken 14:45
Sitat fra: Beckern på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:09
Nåja, ladestasjoner og Ampra-e er anonsert så med mindre Tesla lager den adapteren så vil nok GM ha et utmerket nett med eller uten de få SC laderene og langt mer å velge mellom.
Innen den er på markedet bør det vel finnes omtrent 300 combi ladere.
Enten tesla kan benytte dem eller ikke betyr det at GM har et godt nett som også er mye tettere enn SC nettet noen gang blir. Å bygge eget ladenett nå ville vært galskap.

Jeg sa da ikke noe om at GM ikke ville ha noe godt nett - debatten om hvor godt/tett/bredt osv. CCS nettverket vil være blir en litt annen debatt etter mitt syn. Det jeg reagerte på var kun dette med at GM ville kunne dra full nytte av både CCS nettverket og Teslas superchargere og derved ha bedre/bredere ladenettverk enn Tesla. Som jeg var inne på så er det vel så sannsynlig at Tesla ville kunne dra nytte av begge nettverk før GM. Og for den sak skyld er vel heller ikke CCS adaptert nødvendig så lenge alt som settes opp er kombiladere, iom. at de alt har ett ChaDemo adapter.

Har på ingen måte tatt til ordet for at GM skulle bygge ett privat GM-lade-nettverk.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: fredagtorsdag 18. februar 2016, klokken 23:58
Clever varsler at de kommer til å oppgradere (noen av) sine hurtigladere til 150kW i 2017. Og de klargjør i samme slengen for 300kW.

Jeg håper Bolt kommer til å støtte 100-150kW CCS hurtiglading? I så fall kan Bolt-eierne kanskje suse gjennom Sverige og Danmark tesla-supercharger-style neste år.

https://clever.dk/om-clever/presse/#/pressreleases/skandinavia-s-leading-electric-mobility-operator-is-ready-to-accelerate-in-2016-1316960 (https://clever.dk/om-clever/presse/#/pressreleases/skandinavia-s-leading-electric-mobility-operator-is-ready-to-accelerate-in-2016-1316960)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: lfc4eversøndag 21. februar 2016, klokken 10:37
http://insideevs.com/autoline-after-hours-focuses-on-chevrolet-bolt-ev-video/
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckernsøndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:45
Sitat fra: Beckern på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:09
Nåja, ladestasjoner og Ampra-e er anonsert så med mindre Tesla lager den adapteren så vil nok GM ha et utmerket nett med eller uten de få SC laderene og langt mer å velge mellom.
Innen den er på markedet bør det vel finnes omtrent 300 combi ladere.
Enten tesla kan benytte dem eller ikke betyr det at GM har et godt nett som også er mye tettere enn SC nettet noen gang blir. Å bygge eget ladenett nå ville vært galskap.

Jeg sa da ikke noe om at GM ikke ville ha noe godt nett - debatten om hvor godt/tett/bredt osv. CCS nettverket vil være blir en litt annen debatt etter mitt syn. Det jeg reagerte på var kun dette med at GM ville kunne dra full nytte av både CCS nettverket og Teslas superchargere og derved ha bedre/bredere ladenettverk enn Tesla. Som jeg var inne på så er det vel så sannsynlig at Tesla ville kunne dra nytte av begge nettverk før GM. Og for den sak skyld er vel heller ikke CCS adaptert nødvendig så lenge alt som settes opp er kombiladere, iom. at de alt har ett ChaDemo adapter.

Har på ingen måte tatt til ordet for at GM skulle bygge ett privat GM-lade-nettverk.

Jeg ser det nå, det er bare det at du tok over for en som mente GM gjør en stor tabben ved å ikke bygge eget nett.
Dermed antok jeg feilaktig at du delte hans syn.
Tror nok både Tesla og de andre får gode lade nett som muligens også vil kunne kryss brukes.
Det mest  spennende blir egenlig om ENOVA og leverandører er raske nok til å sette inn nye kraftigere ladere.


Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amossmandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Sitat fra: Beckern på søndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Jeg ser det nå, det er bare det at du tok over for en som mente GM gjør en stor tabben ved å ikke bygge eget nett.
Dermed antok jeg feilaktig at du delte hans syn.

Ser den, men da er i det minste det oppklart :)

Men jo, mener at alle (større) elbilprodusenter også bør investere i ladeinfrastruktur, men i dag er det tull å skulle basere dette på noe annet enn vedtatte standardløsninger. Problemet de da ser er jo at de også bygger ut infrastruktur for konkurrentene, og det sitter tydeligvis langt inne å gjøre :p

Sitat fra: Beckern på søndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Det mest  spennende blir egenlig om ENOVA og leverandører er raske nok til å sette inn nye kraftigere ladere.

Hmmm... Var det ikke en sak i media for en tid tilbake med en ladeleverandør som ville posisjonere seg for neste runde med utbygging, og sa at om de fikk tilslaget så ville de bygge modul-baserte ladestasjoner (tilsvarende Teslas superchargere) som kunne leveres som - eller enkelt oppgraderes til - 100kW ladestasjoner?

Husker i farten ikke hvem dette var, men de hadde da satt opp en slik stasjon alt, og demonstrerte det med en Kia som skulle kunne lade på 70kW om jeg ikke husker helt feil?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: fredagmandag 22. februar 2016, klokken 15:28
Sitat fra: Amoss på mandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Hmmm... Var det ikke en sak i media for en tid tilbake med en ladeleverandør som ville posisjonere seg for neste runde med utbygging, og sa at om de fikk tilslaget så ville de bygge modul-baserte ladestasjoner (tilsvarende Teslas superchargere) som kunne leveres som - eller enkelt oppgraderes til - 100kW ladestasjoner?

Husker i farten ikke hvem dette var, men de hadde da satt opp en slik stasjon alt, og demonstrerte det med en Kia som skulle kunne lade på 70kW om jeg ikke husker helt feil?

Arctic Roads. Men de søkte aldri på Enova-utbyggingen, og de har en prismodell som sannsynligvis er i strid med EUs elbilhurtiglader-direktiv, og som derfor ikke kvalifiserer dem for fremtidig offentlig støtte.

http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035 (http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035)

Foreløpig er det bare Kia som støtter chademo-hurtiglading opp mot 100kW.

Clever har annonsert at de i løpet av 2017 skal oppgradere (noen av) sine hurtigladere i Danmark, Sverige og Tyskland til 150kW. Jeg tipper at Clever også aktivt søker på noen av Enova-korridorene for å komme inn på det norske markedet.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amossmandag 22. februar 2016, klokken 16:49
Sitat fra: fredag på mandag 22. februar 2016, klokken 15:28
Arctic Roads. Men de søkte aldri på Enova-utbyggingen, og de har en prismodell som sannsynligvis er i strid med EUs elbilhurtiglader-direktiv, og som derfor ikke kvalifiserer dem for fremtidig offentlig støtte.

http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035 (http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035)

Jepp, det var den artikkelen jeg hadde i tankene ja - takk for at du fant den frem :)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckernmandag 22. februar 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Amoss på mandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Sitat fra: Beckern på søndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Jeg ser det nå, det er bare det at du tok over for en som mente GM gjør en stor tabben ved å ikke bygge eget nett.
Dermed antok jeg feilaktig at du delte hans syn.

Ser den, men da er i det minste det oppklart :)

Men jo, mener at alle (større) elbilprodusenter også bør investere i ladeinfrastruktur, men i dag er det tull å skulle basere dette på noe annet enn vedtatte standardløsninger. Problemet de da ser er jo at de også bygger ut infrastruktur for konkurrentene, og det sitter tydeligvis langt inne å gjøre :p

Det er jo de som har inngått avtaler med med hurtiglader selskapene så kjøpere får gratis lading noen år.
Andre bidrar enda mer aktivt med direkte støtte. Er det nissan som bidrar på Kiwi butikkene?

Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amosstirsdag 23. februar 2016, klokken 00:10
Sitat fra: Beckern på mandag 22. februar 2016, klokken 22:53
Det er jo de som har inngått avtaler med med hurtiglader selskapene så kjøpere får gratis lading noen år.
Andre bidrar enda mer aktivt med direkte støtte. Er det nissan som bidrar på Kiwi butikkene?

Begge deler er positive bidrag, men bare å inkludere gratis lading noen år ser jeg på som litt slapp satsing.

Kiwi-laderne er ett mer positivt bidrag ja, og jo er bla. Nissan som bidrar der:
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3441-kiwi-hurtigladere-pa-lopende-band (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3441-kiwi-hurtigladere-pa-lopende-band)
SitatLadestasjonene bygges uten offentlig støtte i et spleiselag mellom Kiwi og Nissan, med bidrag fra andre bilmerker som Renault og Volkswagen for å sikre multistandard.

Men føler at også Kiwi satsingen hovedsaklig treffer kortrekkeviddebilene som kjører rundt i lokalområdet. Ikke først og fremst som infrastruktur til å gjøre det mulig å dra på langturer, slik de bebudede lade-korridorene ENOVA har lagt opp til. Men ja, betydelig bedre enn ingen satsing overhode, og disse produsentene det er snakk om har jo pr. i dag først og fremst kortrekkeviddebiler, så forståelig at de så langt har prioritert dette. Men GM med den oppkommene Bolt/Ampera-e burde satse/støtte lade-korridorer eller noe tilsvarende for langturer.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: bnotirsdag 23. februar 2016, klokken 09:04
Kommer inn i denne tråden fordi jeg forventer informasjon om det som står i tittelen. Men de siste 16 innleggene går på lading og ladeinfrastruktur. Vi har da andre tråder for dette og jeg liker det dere skriver, men kan dere som er interessert vurdere å flytte dere inn i de rette tema slik at vi som vil lese nyheter om bilen ikke dras inne her i utrengsmål? Med en slik slakk moderering som vist her og andre steder på forumet så undergraves forumet sakte men sikkert.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amosstirsdag 23. februar 2016, klokken 10:59
Sitat fra: bno på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:04
Kommer inn i denne tråden fordi jeg forventer informasjon om det som står i tittelen.

I tillegg til ren informasjon om det som står i tittelen burde du forvente debatt om det som står i tittelen. Bolt/Ampera-e kommer også med lading, og med ett større batteri enn noen andre enn Tesla har, og derfor med noe andre ladebehov og utfordringer ifm med dette enn de fleste andre elbiler. Debatt om ladeinfrastruktur for denne bilen er derfor helt on-topic etter mitt skjønn.

At den debatten, i likhet med så å si alle andre debatter, kan komme litt på siden av topic må kunne forventes, men hele den delen av debatten har i alle fall fra min side blitt tatt med Bolt/Ampera-E som utgangspunkt. Men klart, om det er ett ønske om å lese om en elbil uten ett blikk lade-problematikken tilknyttet denne har jeg ingen innsigelse om moderator flytter alle lade-innlegg til "Opel Ampera-E annonsert - lading" eller noe slikt.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillertirsdag 23. februar 2016, klokken 14:18
IKKE GLEM:
En god latter forlenger livet.
En god avsporing forlenger debatten.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Klykkenonsdag 24. februar 2016, klokken 10:42
Visdomsord. ;D
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 24. februar 2016, klokken 15:11
Sitat fra: Amoss på mandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Men jo, mener at alle (større) elbilprodusenter også bør investere i ladeinfrastruktur. Problemet de da ser er jo at de også bygger ut infrastruktur for konkurrentene, og det sitter tydeligvis langt inne å gjøre
De kan innstallere ladere hos sine merkeforhandlere og utelukke andre bilmerker fra å bruke de.
Eksempelvis med merkespesifikke adgangskort, nøkler eller koder.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Amossonsdag 24. februar 2016, klokken 15:19
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 15:11
De kan innstallere ladere hos sine merkeforhandlere og utelukke andre bilmerker fra å bruke de.
Eksempelvis med merkespesifikke adgangskort, nøkler eller koder.

De kan gjøre det ja, men da får de pent forte seg før EU-direktivet "kommer og tar dem" ;)  Sånn bortsett fra det så ser jeg ikke for meg at å lete opp Opel-forhandlere for å lade på tur som stort bedre enn å lete etter Kiwi-butikker.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: turfsurfonsdag 24. februar 2016, klokken 15:28
De får vel fort samme problemet som Tesla hvis de prøver å låse ned. En bedre modell er vel å bidra til å sette opp ladere, mot at bilene de selger får f.eks ett års gratis tilgang til hurtiglader hos gitt ladeoperatør.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 24. februar 2016, klokken 17:00
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2016, klokken 15:19
så ser jeg ikke for meg at å lete opp Opel-forhandlere for å lade på tur som stort bedre enn å lete etter Kiwi-butikker.
Ikke enig i det.
Bilforhandlerne ligger ofte strategisk plassert langs utfartsveiene.
Kiwi uten noe slags system.
Dessuten bør Opel, VW m.fl. tilby sine kunder Teslamodellen med forhåndsbetalt "evig" lading.

Alle kan du forøvrig søke opp og plotte inn på gps før du drar.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Gnilreonsdag 24. februar 2016, klokken 19:12
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 17:00
Dessuten bør Opel, VW m.fl. tilby sine kunder Teslamodellen med forhåndsbetalt "evig" lading.

Ikke enig i det. Jeg vil ikke at noen skal ha forhåndsbet lading, og i hvert fall ikke evig. Når jeg kommer til et en hurtiglader vil det være en stor fordel om den har minuttprising, slik at folk forlater den når de er ferdige. Størst sjanse for at den er ledig, eller snart blir ledig med den prismodellen. Med evig hurtiglading gidder ikke folk lade hjemme. Nettbelastningen blir også større med evig gratislading og strømuttak om natten vil bli mindre. Er i det hele tatt flere samfunnsøkonomiske grunner til at Tesla-modellen ikke er gunstig.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 25. februar 2016, klokken 06:58
Tesla modellen har etter min mening i praksis vist seg å være den avgjort beste.
Tesla og bilkjøperne totalfinansierer utbygging og drift.
Utgiftene til samfunnet (= skattebetalerne) er null, zero, nada!
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: jkirkebotorsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. februar 2016, klokken 06:58
Tesla modellen har etter min mening i praksis vist seg å være den avgjort beste.
Tesla og bilkjøperne totalfinansierer utbygging og drift.
Utgiftene til samfunnet (= skattebetalerne) er null, zero, nada!

Og resultatet er at de som bruker nettet lite subsidierer de som bruker det mye. Jeg er mer tilhenger av at man betaler etter forbruk. Sett gjerne av en sum pr. solgte bil, men denne bør da kun dekke utbygging av nettet og ikke drift/bruk. For å optimalisere effektiviteten til nettet er man avhengig av at det koster litt å bruke det. Mer enn det koster å lade hjemme ihvertfall.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: jkirkebotorsdag 25. februar 2016, klokken 09:15
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 17:00
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2016, klokken 15:19
så ser jeg ikke for meg at å lete opp Opel-forhandlere for å lade på tur som stort bedre enn å lete etter Kiwi-butikker.
Ikke enig i det.
Bilforhandlerne ligger ofte strategisk plassert langs utfartsveiene.
Kiwi uten noe slags system.

Bilforhandlerne ligger gjerne i industriområder uten noen relevante tilbud for den som helst vil utnytte ladetiden. Jeg tenker da på steder man kan spise, handle osv. Da er Kiwi langt bedre. Du kan handle der, og det ligger mye oftere spisesteder i nærheten.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: turfsurftorsdag 25. februar 2016, klokken 19:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
For å optimalisere effektiviteten til nettet er man avhengig av at det koster litt å bruke det. Mer enn det koster å lade hjemme ihvertfall.
Dette er helt vesentlig. Det bør være billigst å lade hjemme. Trenger ikke være store forskjellen. Men jeg mener helt bestemt at en god slump penger av kjøpesummen bør gå til utbygging. Minuttprising hadde nok og vært fint på SC. 3kr/min hadde ikke vært dyrt før man passerer 70-80% SOC.

Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 25. februar 2016, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
Og resultatet er at de som bruker nettet lite subsidierer de som bruker det mye. Jeg er mer tilhenger av at man betaler etter forbruk.
1.
Det kostnadsbesparende med "gratis" og "ubyråkratisk" bruk av SCene forsvinner et stykke på  vei med innføring av et betalingssystem.

2.
Er det noen subsidiering her?
Subsidierer de som bruker månedskortet til 100 reiser,
de som bruker det 40 ganger?
Og begge disse 2 de som bruker det til 25?

3.
Et skrekkens eksempel er  Oslo kollektivtrafikk.
Der har innføring av og stadige "forbedringer" av betalingssystemene
i total kostet bortimot like mye som å la folk reise gratis.
I alle fall hadde en enkel månedskort ordning med like priser uansett reiselengde  kostet betydelig mindre.

I alle fall ville gratis ha vært mer enn fullfinansiert dersom det giga dyre mislykkede forsøket med hydrogenbusser ikke hadde eksistert.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: jkirkebotorsdag 25. februar 2016, klokken 21:31
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. februar 2016, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
Og resultatet er at de som bruker nettet lite subsidierer de som bruker det mye. Jeg er mer tilhenger av at man betaler etter forbruk.
1.
Det kostnadsbesparende med "gratis" og "ubyråkratisk" bruk av SCene forsvinner et stykke på  vei med innføring av et betalingssystem.

Det er ikke noe vanskelig å gjøre dette på en billig måte. Bilen kommuniserer VIN til SCen som igjen sender dette videre til sentral server sammen med forbruksdataene. På serveren har man opprettet sin konto, koblet til kredittkort og VIN på bilene man eier. All lading blir da trukket automatisk fra kredittkortet. Firmaer kan ha firmakonto for alle bilene og få spesifisert månedsfaktura. Det er ikke veldig avansert backend som skal til for å fikse dette. Skal man derimot betale for lading ved SCene blir det straks mye mer knotete, men jeg ser ikke helt poenget.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: stefsetorsdag 25. februar 2016, klokken 22:55
Økonomer har en tendens til å like sinnrike systemer som gir ut tall og grafer som de kan kose seg med og benytte til målstyring og kontroll i ulike former. Det man ikke ser så lett er at systemet og folkene som holder på med dette også har en kostnad i form av sin eksistens. Det er lett og bli blendet av nødvendigheten av ovennevnte, men en ingeniør med overblikk, Elon i dette tilfellet, har funnet ut at det beste er å droppe det. Det blir selvsagt ikke helt rettferdig, en sterkt utviklet egenskap hos nordmenn, men det blir enkelt.
Hadde man tenkt litt slik i avgiftsinnkrevingen i norge også, hadde mye byråkrati blitt kuttet, men det hadde ikke blitt på millimeteren rettferdig.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 25. februar 2016, klokken 23:07
Tilsvarende med behovsprøving av enkelte generelle  sosiale ytelser som eksempelvis barnetrygd.

Behovsprøving er ressurskrevende.
Du oppnår på en langt billigere måte hensikten dersom du gjør ytelsen skattepliktig.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 25. februar 2016, klokken 23:41
Et annet eksempel er å flytte finansieringen av pensjonssystemet ut av den generelle skattleggingen
og innføre en egen avgift.

En betydelig del av skattefundamentet (bl.a.finansinntekter og formue) forsvinner da
fra inntektsiden. Sveits har ikke gjort dette. Og har ikke Norges problemer med økende underfinansiering.

Denne særavgiften drepte også nødvendigvis progresjonssatser opp til 90%.
Noe som hadde vært nyttig å ha i en endret økonomi hvor et bittelite mindretall
tjener like mye per år, måned eller uke som folk flest hele livet.

Mye av kollapsen i internasjonal økonomi skyldes massiv inntektsflytting fra folk flest
(som stort sett bruker pengene og med det sørger for at hjulene sviver og sysselsettingen holdes oppe) til noen få giga og tera rike (som per definisjon ikke er i stand til å bruke mer enn brøkdeler av inntektene. Og i verste fall bruker de til å eksportere arbeidsplasser til lavkostland for å berike seg enda mer).
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Beckernfredag 26. februar 2016, klokken 18:38
Men akkurat det var vel en aldri så liten digresjon utenfor temaet, nye Opel Ampera-E  ;)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: e-curiouslørdag 27. februar 2016, klokken 11:31
Vedr. pris på Opel Ampera-e; ser ut som at prisen på bilen i Canada begynner å bli klar; $46,500

http://www.myelectriccarforums.com/chevrolet-bolt-ev-will-cost-more-than-46500-in-canada/
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: epsilone6lørdag 27. februar 2016, klokken 12:27
Minst 46 500 CAD, det er det laveste prisnivået for full offentlig rabatt på 14 000 CAD i Ontario, så de har bare utledet det fra en uttalelse om at den vil få maks. rabatt.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: bnolørdag 27. februar 2016, klokken 13:01
Sitat fra: Beckern på fredag 26. februar 2016, klokken 18:38
Men akkurat det var vel en aldri så liten digresjon utenfor temaet, nye Opel Ampera-E  ;)

Liten digresjon ikke få meg til å le.  :(
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Panducklørdag 27. februar 2016, klokken 14:04
Nå som Hyundai  har gitt skuffende nyheter som batteristørrelse, blir det enten å beholde LEAF'en lengre, eller gå mot en Ampera-E eller Model3.  Jeg holder en knapp på Ampera-E akuratt nå (selv om jeg skulle ønske de hadde valgt et nytt navn, ikke noe så kjipt...). Med den rekkevidden blir det så lite hurtiglading at det er lite interesant om hurtiglading er gratis eller ikke. (Er det garantert at det blir gartis for model3?)

Gleder meg til disse bilene kommer i salg.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Ipadjovemandag 15. august 2016, klokken 08:52
Hos Opel i Ålesund sier de at bilen vil bli vist frem i Paris i starten av oktober, på bilmesse der. Noen som vurderer å reise dit? Jeg tenker på tanken :)
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: knut3448tirsdag 16. august 2016, klokken 20:52
Jeg fikk høre av en forhandler at de regnet med å ha mer konkret info ila en måneds tid.

Her er en sak fra et portugisisk nettsted. De antyder en pris på €28.000 og forventer at det kommer en mobil-app.
https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=pt&u=http://www.absolute-motors.com/&prev=search
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Goggen123tirsdag 16. august 2016, klokken 21:56
Blir trolig ikke å se på norske veier før våren, i følge adm dir Opel Norge i onsdagens DN.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: nr1rayneronsdag 17. august 2016, klokken 00:13
Sitat fra: Panduck på lørdag 27. februar 2016, klokken 14:04
Nå som Hyundai  har gitt skuffende nyheter som batteristørrelse, blir det enten å beholde LEAF'en lengre, eller gå mot en Ampera-E eller Model3.  Jeg holder en knapp på Ampera-E akuratt nå (selv om jeg skulle ønske de hadde valgt et nytt navn, ikke noe så kjipt...). Med den rekkevidden blir det så lite hurtiglading at det er lite interesant om hurtiglading er gratis eller ikke. (Er det garantert at det blir gartis for model3?)
Har vurdert oppgradering til 30-Leaf eller Ioniq, men landet på samme vurdering som deg.
Må litt over 30kwh, minst, for å se hensikt å bytte.

M3 er garantert SC capable, altså den KAN lade på SC. Men ganske sikker på at det blir betaling på en eller annen måte på M3, enten pr gang eller fast beløp ved kjøp av bilen.
Var også snakk om at Tesla skulle la andre merker få tilgang til sine ladere.
Det hadde jo vært greit, da det i dag dessverre er med QC som mobildekning, selskapene kriger seg imellom så man kan ha 2 QC i samme by fra 2 operatører, men neste by 50 km unna er det ingen QC..

Både Leaf og Zoe ryktes å komme med ca 40kwh så ingen valg er tatt enda for min del.
Har erfaring med at Opel leverer harde seter, som hverken passer min eller fruens bak.
Men, har prøvd noen av Opels sports-seter som er fantastiske å sitte i, så de kan hvis de vil  :)
Seter og lader er vel vippepunktet for AE for min del, bør ha minst 6,6kw + QC selvsagt.
Ang lader og hvilken plugg er vel enda ikke avklart?
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: knut3448onsdag 17. august 2016, klokken 08:00
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 17. august 2016, klokken 00:13
Ang lader og hvilken plugg er vel enda ikke avklart?
Bolt kommer med CCS og 7,2kWh sies det. Håper AE får mulighet til å lade minst 11kWh med type2, som ekstrautstyr i det minste.
Tittel: Sv: Opel Ampera-E annonsert
Skrevet av: Panduckfredag 19. august 2016, klokken 21:40
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 17. august 2016, klokken 00:13
Har vurdert oppgradering til 30-Leaf eller Ioniq, men landet på samme vurdering som deg.
Må litt over 30kwh, minst, for å se hensikt å bytte.

Vi klarte ikke å vente så lenge. Vi testet en i3, og falt for den. Og den gikk jo litt over 30kWh, så det er jo greit. Når vi ser hva vi har brukt av hurtiglading til leafen, vil i3'en klare de samme turene uten hurtiglading. Får den neste mnd, ser det ut som. At BMW tilbyr oppgradering av batteri, ikke bare bytte av batteri med ett i samme størrelse, betyr mye.