Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: sigurdi på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:44

Tittel: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdionsdag 10. februar 2016, klokken 22:44
Fikk endelig Canbus leser i hus i dag og fikk programert den så jeg fikk hentet ut litt batteri data.

Bilen lader nå og lar den lade til 100% og poster nye tall da, dette er kun for å vise antall Celleblokker og Moduler. ;-)

Den leser ingen verdi fra Celleblokk 85 så 70D har 84 Cellebanker.

De er så seriekoblet til 14 Moduler som igjen er serikoblet.

85D har 96 Celleblokker og 16 Moduler.

Bilen sto i ro ved avlesning så 0 v på Inverter.

Pack Voltage:302.75    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:12.76C

  Cell  1 : 3.60v  Cell  2 : 3.61v  Cell  3 : 3.61v  Cell  4 : 3.61v  Cell  5 : 3.61v  Cell  6 : 3.60v 
  Cell  7 : 3.61v  Cell  8 : 3.61v  Cell  9 : 3.61v  Cell 10 : 3.61v  Cell 11 : 3.61v  Cell 12 : 3.60v 
  Cell 13 : 3.60v  Cell 14 : 3.61v  Cell 15 : 3.61v  Cell 16 : 3.61v  Cell 17 : 3.61v  Cell 18 : 3.60v 
  Cell 19 : 3.60v  Cell 20 : 3.60v  Cell 21 : 3.60v  Cell 22 : 3.60v  Cell 23 : 3.60v  Cell 24 : 3.60v 
  Cell 25 : 3.60v  Cell 26 : 3.61v  Cell 27 : 3.60v  Cell 28 : 3.61v  Cell 29 : 3.60v  Cell 30 : 3.60v 
  Cell 31 : 3.61v  Cell 32 : 3.61v  Cell 33 : 3.61v  Cell 34 : 3.61v  Cell 35 : 3.61v  Cell 36 : 3.60v 
  Cell 37 : 3.60v  Cell 38 : 3.61v  Cell 39 : 3.60v  Cell 40 : 3.60v  Cell 41 : 3.60v  Cell 42 : 3.60v 
  Cell 43 : 3.60v  Cell 44 : 3.61v  Cell 45 : 3.60v  Cell 46 : 3.61v  Cell 47 : 3.60v  Cell 48 : 3.60v 
  Cell 49 : 3.60v  Cell 50 : 3.60v  Cell 51 : 3.60v  Cell 52 : 3.60v  Cell 53 : 3.60v  Cell 54 : 3.60v 
  Cell 55 : 3.60v  Cell 56 : 3.60v  Cell 57 : 3.60v  Cell 58 : 3.60v  Cell 59 : 3.60v  Cell 60 : 3.60v 
  Cell 61 : 3.60v  Cell 62 : 3.60v  Cell 63 : 3.60v  Cell 64 : 3.60v  Cell 65 : 3.60v  Cell 66 : 3.60v 
  Cell 67 : 3.60v  Cell 68 : 3.60v  Cell 69 : 3.60v  Cell 70 : 3.60v  Cell 71 : 3.60v  Cell 72 : 3.60v 
  Cell 73 : 3.60v  Cell 74 : 3.60v  Cell 75 : 3.60v  Cell 76 : 3.60v  Cell 77 : 3.60v  Cell 78 : 3.60v 
  Cell 79 : 3.60v  Cell 80 : 3.61v  Cell 81 : 3.61v  Cell 82 : 3.61v  Cell 83 : 3.61v  Cell 84 : 3.60v 
  Cell 85 : 0.00v  Cell 86 : 0.00v  Cell 87 : 0.00v  Cell 88 : 0.00v  Cell 89 : 0.00v  Cell 90 : 0.00v 
  Cell 91 : 0.00v  Cell 92 : 0.00v  Cell 93 : 0.00v  Cell 94 : 0.00v  Cell 95 : 0.00v  Cell 96 : 0.00v 

  Module  1: 21.63v  Module  2: 21.63v  Module  3: 21.63v  Module  4: 21.62v 
  Module  5: 21.62v  Module  6: 21.64v  Module  7: 21.62v  Module  8: 21.63v 
  Module  9: 21.62v  Module 10: 21.61v  Module 11: 21.62v  Module 12: 21.62v 
  Module 13: 21.62v  Module 14: 21.63v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 14.36C  ModuleTemp  2: 14.57C  ModuleTemp  3: 14.48C  ModuleTemp  4: 14.84C 
  ModuleTemp  5: 14.43C  ModuleTemp  6: 14.86C  ModuleTemp  7: 14.38C  ModuleTemp  8: 14.81C 
  ModuleTemp  9: 14.59C  ModuleTemp 10: 15.10C  ModuleTemp 11: 14.51C  ModuleTemp 12: 14.91C 
  ModuleTemp 13: 13.99C  ModuleTemp 14: 14.76C  ModuleTemp 15: 14.44C  ModuleTemp 16: 14.54C 
  ModuleTemp 17: 14.65C  ModuleTemp 18: 14.75C  ModuleTemp 19: 14.44C  ModuleTemp 20: 14.66C 
  ModuleTemp 21: 14.51C  ModuleTemp 22: 14.63C  ModuleTemp 23: 14.44C  ModuleTemp 24: 14.74C 
  ModuleTemp 25: 14.64C  ModuleTemp 26: 14.60C  ModuleTemp 27: 14.18C  ModuleTemp 28: 14.51C 
  ModuleTemp 29: 0.00C  ModuleTemp 30: 0.00C  ModuleTemp 31: 0.00C  ModuleTemp 32: 0.00C 

PS ikke kjøp modul hos evtv.me - han er grisedyr og det er bare en androino duo med usb kontakt og canbus leser.

Iløpet av an måned eller to så kommer vi til å få en ferdig satt opp og målet er en overkommelig pris med riktig kontakter.

Følte meg nesten svindlet av evtv.me
Skulle egenlig ha $300 i frakt men fikk prutet ned til $75 viser seg at det kostet han $22 å sende til norge.

Som sakt består det av en androino til max 500kr og en billig kina boks til en tier min var og ful av limrester.

Uniten var heller ikke programert så det måtte jeg gjøre selv.

Kontakten som var koblet på passer eldre biler men ikke min, så måtte lage kontakt selv.

Han skal ha skryt for å sette meg direkte i kontakt med Collin da jeg slet med å få noe liv i noe som helst.
Collin har laget det meste av software til uniten men produktet er ekstremt overpiset.

Manualen til evtv er veldig mangelful og mangler både nødvendige biblotek og drivere.

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdionsdag 10. februar 2016, klokken 22:49
Testet og en P85D med 146km (typical) igjen på batteriet. - Ble litt i farten siden han skulle dra da vi endelig fikk liv i leseren.

- - P85D 40% SOC - mars 2015 - 66 500km


Pack Voltage:339.22    Inverter:341.50v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:21.10C

  Cell  1 : 3.52v  Cell  2 : 3.52v  Cell  3 : 3.52v  Cell  4 : 3.52v  Cell  5 : 3.52v  Cell  6 : 3.52v 
  Cell  7 : 3.52v  Cell  8 : 3.52v  Cell  9 : 3.52v  Cell 10 : 3.52v  Cell 11 : 3.52v  Cell 12 : 3.52v 
  Cell 13 : 3.52v  Cell 14 : 3.52v  Cell 15 : 3.52v  Cell 16 : 3.52v  Cell 17 : 3.53v  Cell 18 : 3.53v 
  Cell 19 : 3.53v  Cell 20 : 3.53v  Cell 21 : 3.53v  Cell 22 : 3.53v  Cell 23 : 3.53v  Cell 24 : 3.53v 
  Cell 25 : 3.53v  Cell 26 : 3.53v  Cell 27 : 3.53v  Cell 28 : 3.53v  Cell 29 : 3.53v  Cell 30 : 3.53v 
  Cell 31 : 3.53v  Cell 32 : 3.54v  Cell 33 : 3.54v  Cell 34 : 3.54v  Cell 35 : 3.54v  Cell 36 : 3.53v 
  Cell 37 : 3.54v  Cell 38 : 3.54v  Cell 39 : 3.54v  Cell 40 : 3.54v  Cell 41 : 3.54v  Cell 42 : 3.54v 
  Cell 43 : 3.54v  Cell 44 : 3.54v  Cell 45 : 3.54v  Cell 46 : 3.54v  Cell 47 : 3.54v  Cell 48 : 3.54v 
  Cell 49 : 3.54v  Cell 50 : 3.54v  Cell 51 : 3.54v  Cell 52 : 3.54v  Cell 53 : 3.54v  Cell 54 : 3.54v 
  Cell 55 : 3.53v  Cell 56 : 3.54v  Cell 57 : 3.53v  Cell 58 : 3.54v  Cell 59 : 3.54v  Cell 60 : 3.54v 
  Cell 61 : 3.53v  Cell 62 : 3.54v  Cell 63 : 3.53v  Cell 64 : 3.54v  Cell 65 : 3.53v  Cell 66 : 3.53v 
  Cell 67 : 3.53v  Cell 68 : 3.54v  Cell 69 : 3.53v  Cell 70 : 3.54v  Cell 71 : 3.53v  Cell 72 : 3.53v 
  Cell 73 : 3.53v  Cell 74 : 3.54v  Cell 75 : 3.54v  Cell 76 : 3.54v  Cell 77 : 3.54v  Cell 78 : 3.53v 
  Cell 79 : 3.53v  Cell 80 : 3.54v  Cell 81 : 3.54v  Cell 82 : 3.54v  Cell 83 : 3.54v  Cell 84 : 3.54v 
  Cell 85 : 3.54v  Cell 86 : 3.54v  Cell 87 : 3.54v  Cell 88 : 3.54v  Cell 89 : 3.55v  Cell 90 : 3.55v 
  Cell 91 : 3.55v  Cell 92 : 3.55v  Cell 93 : 3.52v  Cell 94 : 3.52v  Cell 95 : 3.52v  Cell 96 : 3.52v 

  Module  1: 21.13v  Module  2: 21.14v  Module  3: 21.15v  Module  4: 21.18v 
  Module  5: 21.20v  Module  6: 21.21v  Module  7: 21.23v  Module  8: 21.24v 
  Module  9: 21.23v  Module 10: 21.21v  Module 11: 21.21v  Module 12: 21.21v 
  Module 13: 21.22v  Module 14: 21.22v  Module 15: 21.27v  Module 16: 21.19v 

  ModuleTemp  1: 20.61C  ModuleTemp  2: 20.95C  ModuleTemp  3: 20.83C  ModuleTemp  4: 21.22C 
  ModuleTemp  5: 21.03C  ModuleTemp  6: 21.39C  ModuleTemp  7: 20.91C  ModuleTemp  8: 21.22C 
  ModuleTemp  9: 21.12C  ModuleTemp 10: 21.63C  ModuleTemp 11: 20.84C  ModuleTemp 12: 21.39C 
  ModuleTemp 13: 20.94C  ModuleTemp 14: 21.14C  ModuleTemp 15: 21.46C  ModuleTemp 16: 21.40C 
  ModuleTemp 17: 22.56C  ModuleTemp 18: 21.94C  ModuleTemp 19: 20.85C  ModuleTemp 20: 20.47C 
  ModuleTemp 21: 21.17C  ModuleTemp 22: 21.00C  ModuleTemp 23: 20.98C  ModuleTemp 24: 20.81C 
  ModuleTemp 25: 21.06C  ModuleTemp 26: 20.92C  ModuleTemp 27: 21.33C  ModuleTemp 28: 20.85C 
  ModuleTemp 29: 20.91C  ModuleTemp 30: 20.84C  ModuleTemp 31: 20.72C  ModuleTemp 32: 20.64C 

Kjørte akselerasjons test og da fallt cellebank spenningen ned til 2.56v og total spenning ned mot 250v.

Dette har jeg ikke log på pga det var før vi fant ut hvordan vi skulle få logget mot disk.

Den sender bare data ut på com port utgang, men putty med logging til fil fungere som logger.

Kommer software som leser ut denne dataen i grafisk grensesnitt og på sikt mot database slik at en kan lage grafer osv.

Men blir noen et par måner før et ferdig produkt og DIY guide er klar.

Målet er å få integrert en webserver slik at en kan få det rett opp i browseren i bilen. ;-)

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: GOSonsdag 10. februar 2016, klokken 22:55
@Sigurdi.

Hvilken SOC hadde bilen når du leste av disse verdiene?
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Amossonsdag 10. februar 2016, klokken 23:13
Sitat fra: sigurdi på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:49
Testet og en P85D med 146km (typical) igjen på batteriet. - Ble litt i farten siden han skulle dra da vi endelig fikk liv i leseren.

Kunne vært interessant å vite ca. km stand/alder på bilene når disse målingene ble gjennomført. Din er vel rimelig ny og ser lite variasjoner i cellespenningene på den, men litt mer på denne andre?

Ellers takk for interessante målinger, kan bli spennende å følge med på dette fremover :)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdionsdag 10. februar 2016, klokken 23:15
Som sakt mer data kommer siden jeg kan lese av når jeg måtte ønkse. ;-)

Har tilkobling for "gamle" plugg typen og den nye som var i min bil ulevert i Desember.

Må finne meg en ODBII plugg og teste om jeg får lest ut data der også, er noe lettere da.

Holder på å lade nå og kommer med målinger på 80%, 90% og 100%

Blir flere biler som kommer innom med ulike km og alder.

Tar egne poster.
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Muffinmanonsdag 10. februar 2016, klokken 23:21
(http://funnyasduck.net/wp-content/uploads/2013/02/funny-cat-filing-nails-claws-interesting-proceed-pics.jpg)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdionsdag 10. februar 2016, klokken 23:34
Da tok jeg en liten lesing til fra min bil.

70D - 3139km SOC ved avlsesning 46% Lader ved 20A.

Synest den begynner å få høy spenning allerede, så er godt mulig tallene må kalibreres på en 70D, men det vil jo tiden vise når den når 100%.
Satt den på 70 i natt, så tar jeg trinn for trinn i måro.

Pack Voltage:312.02    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:12.54C

  Cell  1 : 3.72v  Cell  2 : 3.72v  Cell  3 : 3.72v  Cell  4 : 3.72v  Cell  5 : 3.72v  Cell  6 : 3.72v 
  Cell  7 : 3.72v  Cell  8 : 3.72v  Cell  9 : 3.72v  Cell 10 : 3.72v  Cell 11 : 3.72v  Cell 12 : 3.72v 
  Cell 13 : 3.72v  Cell 14 : 3.72v  Cell 15 : 3.72v  Cell 16 : 3.72v  Cell 17 : 3.72v  Cell 18 : 3.72v 
  Cell 19 : 3.71v  Cell 20 : 3.71v  Cell 21 : 3.71v  Cell 22 : 3.71v  Cell 23 : 3.71v  Cell 24 : 3.71v 
  Cell 25 : 3.71v  Cell 26 : 3.71v  Cell 27 : 3.71v  Cell 28 : 3.71v  Cell 29 : 3.71v  Cell 30 : 3.71v 
  Cell 31 : 3.72v  Cell 32 : 3.72v  Cell 33 : 3.72v  Cell 34 : 3.72v  Cell 35 : 3.72v  Cell 36 : 3.72v 
  Cell 37 : 3.71v  Cell 38 : 3.71v  Cell 39 : 3.71v  Cell 40 : 3.71v  Cell 41 : 3.71v  Cell 42 : 3.71v 
  Cell 43 : 3.71v  Cell 44 : 3.71v  Cell 45 : 3.71v  Cell 46 : 3.71v  Cell 47 : 3.71v  Cell 48 : 3.71v 
  Cell 49 : 3.71v  Cell 50 : 3.71v  Cell 51 : 3.71v  Cell 52 : 3.71v  Cell 53 : 3.71v  Cell 54 : 3.71v 
  Cell 55 : 3.71v  Cell 56 : 3.71v  Cell 57 : 3.71v  Cell 58 : 3.71v  Cell 59 : 3.71v  Cell 60 : 3.71v 
  Cell 61 : 3.71v  Cell 62 : 3.71v  Cell 63 : 3.71v  Cell 64 : 3.71v  Cell 65 : 3.71v  Cell 66 : 3.71v 
  Cell 67 : 3.71v  Cell 68 : 3.71v  Cell 69 : 3.71v  Cell 70 : 3.71v  Cell 71 : 3.71v  Cell 72 : 3.71v 
  Cell 73 : 3.71v  Cell 74 : 3.71v  Cell 75 : 3.71v  Cell 76 : 3.71v  Cell 77 : 3.71v  Cell 78 : 3.71v 
  Cell 79 : 3.72v  Cell 80 : 3.72v  Cell 81 : 3.72v  Cell 82 : 3.72v  Cell 83 : 3.72v  Cell 84 : 3.72v 
  Cell 85 : 0.00v  Cell 86 : 0.00v  Cell 87 : 0.00v  Cell 88 : 0.00v  Cell 89 : 0.00v  Cell 90 : 0.00v 
  Cell 91 : 0.00v  Cell 92 : 0.00v  Cell 93 : 0.00v  Cell 94 : 0.00v  Cell 95 : 0.00v  Cell 96 : 0.00v 

  Module  1: 22.30v  Module  2: 22.30v  Module  3: 22.31v  Module  4: 22.28v 
  Module  5: 22.28v  Module  6: 22.31v  Module  7: 22.28v  Module  8: 22.28v 
  Module  9: 22.26v  Module 10: 22.27v  Module 11: 22.28v  Module 12: 22.27v 
  Module 13: 22.26v  Module 14: 22.32v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 14.14C  ModuleTemp  2: 14.49C  ModuleTemp  3: 14.23C  ModuleTemp  4: 14.73C 
  ModuleTemp  5: 14.09C  ModuleTemp  6: 14.68C  ModuleTemp  7: 14.02C  ModuleTemp  8: 14.57C 
  ModuleTemp  9: 14.21C  ModuleTemp 10: 14.84C  ModuleTemp 11: 14.12C  ModuleTemp 12: 14.64C 
  ModuleTemp 13: 13.62C  ModuleTemp 14: 14.48C  ModuleTemp 15: 14.05C  ModuleTemp 16: 14.30C 
  ModuleTemp 17: 14.25C  ModuleTemp 18: 14.53C  ModuleTemp 19: 14.08C  ModuleTemp 20: 14.44C 
  ModuleTemp 21: 14.19C  ModuleTemp 22: 14.44C  ModuleTemp 23: 14.18C  ModuleTemp 24: 14.64C 
  ModuleTemp 25: 14.41C  ModuleTemp 26: 14.54C  ModuleTemp 27: 13.93C  ModuleTemp 28: 14.44C 
  ModuleTemp 29: 0.00C  ModuleTemp 30: 0.00C  ModuleTemp 31: 0.00C  ModuleTemp 32: 0.00C 

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Cookie Monstertorsdag 11. februar 2016, klokken 01:18
Så ikke før nå at du hadde laget en tråd om det under lading her :P
Laget en under model S kategorien jeg hehe..

Blir vel uansett litt mer snakk enn om bare lading ;)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Cookie Monstertorsdag 11. februar 2016, klokken 01:23
Her er min P85D med 24 000 km på 66% SOC. Fulgte litt med under lading og så ikke ut som volt var mer enn maks 0.02 i forskjell mellom cellene før det la seg helt likt igjen.

Sitat---- Cookie Monster - is Monitoring your battery ----

  Pack Voltage:373.16    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:13.89C

  Cell  1  : 3.89v  Cell  2  : 3.89v  Cell  3 : 3.89v  Cell  4  : 3.89v  Cell  5  : 3.89v  Cell  6 : 3.89v 
  Cell  7  : 3.89v  Cell  8  : 3.89v  Cell  9 : 3.89v  Cell 10 : 3.89v  Cell 11 : 3.89v  Cell 12 : 3.89v 
  Cell 13 : 3.89v  Cell 14 : 3.89v  Cell 15 : 3.89v  Cell 16 : 3.89v  Cell 17 : 3.89v  Cell 18 : 3.89v 
  Cell 19 : 3.89v  Cell 20 : 3.89v  Cell 21 : 3.89v  Cell 22 : 3.89v  Cell 23 : 3.89v  Cell 24 : 3.89v 
  Cell 25 : 3.89v  Cell 26 : 3.89v  Cell 27 : 3.89v  Cell 28 : 3.89v  Cell 29 : 3.89v  Cell 30 : 3.89v 
  Cell 31 : 3.89v  Cell 32 : 3.89v  Cell 33 : 3.89v  Cell 34 : 3.89v  Cell 35 : 3.89v  Cell 36 : 3.89v 
  Cell 37 : 3.89v  Cell 38 : 3.89v  Cell 39 : 3.89v  Cell 40 : 3.89v  Cell 41 : 3.89v  Cell 42 : 3.89v 
  Cell 43 : 3.89v  Cell 44 : 3.89v  Cell 45 : 3.89v  Cell 46 : 3.89v  Cell 47 : 3.89v  Cell 48 : 3.89v 
  Cell 49 : 3.89v  Cell 50 : 3.89v  Cell 51 : 3.89v  Cell 52 : 3.89v  Cell 53 : 3.89v  Cell 54 : 3.89v 
  Cell 55 : 3.89v  Cell 56 : 3.89v  Cell 57 : 3.89v  Cell 58 : 3.89v  Cell 59 : 3.89v  Cell 60 : 3.89v 
  Cell 61 : 3.89v  Cell 62 : 3.89v  Cell 63 : 3.89v  Cell 64 : 3.89v  Cell 65 : 3.89v  Cell 66 : 3.89v 
  Cell 67 : 3.89v  Cell 68 : 3.89v  Cell 69 : 3.89v  Cell 70 : 3.89v  Cell 71 : 3.89v  Cell 72 : 3.89v 
  Cell 73 : 3.89v  Cell 74 : 3.89v  Cell 75 : 3.89v  Cell 76 : 3.89v  Cell 77 : 3.89v  Cell 78 : 3.89v 
  Cell 79 : 3.89v  Cell 80 : 3.89v  Cell 81 : 3.89v  Cell 82 : 3.89v  Cell 83 : 3.89v  Cell 84 : 3.89v 
  Cell 85 : 3.89v  Cell 86 : 3.89v  Cell 87 : 3.89v  Cell 88 : 3.89v  Cell 89 : 3.89v  Cell 90 : 3.89v 
  Cell 91 : 3.89v  Cell 92 : 3.89v  Cell 93 : 3.89v  Cell 94 : 3.89v  Cell 95 : 3.89v  Cell 96 : 3.89v 

  Module  1: 23.32v  Module  2: 23.32v  Module  3: 23.32v  Module  4: 23.32v 
  Module  5: 23.32v  Module  6: 23.33v  Module  7: 23.32v  Module  8: 23.32v 
  Module  9: 23.32v  Module 10: 23.32v  Module 11: 23.33v  Module 12: 23.33v 
  Module 13: 23.32v  Module 14: 23.32v  Module 15: 23.32v  Module 16: 23.32v 

  ModuleTemp  1: 13.60C  ModuleTemp  2: 14.01C  ModuleTemp  3: 13.75C  ModuleTemp  4: 14.18C 
  ModuleTemp  5: 13.58C  ModuleTemp  6: 14.19C  ModuleTemp  7: 13.81C  ModuleTemp  8: 14.29C 
  ModuleTemp  9: 13.80C  ModuleTemp 10: 14.27C  ModuleTemp 11: 13.64C  ModuleTemp 12: 14.03C 
  ModuleTemp 13: 13.49C  ModuleTemp 14: 13.94C  ModuleTemp 15: 13.69C  ModuleTemp 16: 14.15C 
  ModuleTemp 17: 14.13C  ModuleTemp 18: 13.83C  ModuleTemp 19: 13.66C  ModuleTemp 20: 13.79C 
  ModuleTemp 21: 13.65C  ModuleTemp 22: 13.98C  ModuleTemp 23: 13.75C  ModuleTemp 24: 14.14C 
  ModuleTemp 25: 13.80C  ModuleTemp 26: 14.12C  ModuleTemp 27: 13.74C  ModuleTemp 28: 14.09C 
  ModuleTemp 29: 13.79C  ModuleTemp 30: 14.19C  ModuleTemp 31: 13.54C  ModuleTemp 32: 13.99C 
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: SunSeekertorsdag 11. februar 2016, klokken 02:11
Kult.
Har alltid lurt på hva som er "ideal temp" på batteriet. Kanskje Dere kan si litt om det?
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurditorsdag 11. februar 2016, klokken 07:49
70D Des 15 - 70% SOC - 3139km lader netopp startet nå med 25A.

Tar ikke med alle CelleModulene siden de viser samme spenning. 

Pack Voltage:330.28    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:5.75C

  Cell  1 : 3.93v  Cell  2 : 3.93v  Cell  3 : 3.93v  Cell  4 : 3.93v  Cell  5 : 3.93v  Cell  6 : 3.93v 
  Cell  7 : 3.93v  Cell  8 : 3.93v  Cell  9 : 3.93v  Cell 10 : 3.93v  Cell 11 : 3.93v  Cell 12 : 3.93v 
  Cell 13 : 3.93v  Cell 14 : 3.93v  Cell 15 : 3.93v  Cell 16 : 3.93v  Cell 17 : 3.93v  Cell 18 : 3.93v 
  Cell 19 : 3.93v  Cell 20 : 3.93v  Cell 21 : 3.93v  Cell 22 : 3.93v  Cell 23 : 3.93v  Cell 24 : 3.93v 
  Cell 25 : 3.93v  Cell 26 : 3.93v  Cell 27 : 3.93v  Cell 28 : 3.93v  Cell 29 : 3.93v  Cell 30 : 3.93v 
.....
  Module  1: 23.59v  Module  2: 23.59v  Module  3: 23.60v  Module  4: 23.58v 
  Module  5: 23.59v  Module  6: 23.61v  Module  7: 23.59v  Module  8: 23.59v 
  Module  9: 23.59v  Module 10: 23.58v  Module 11: 23.58v  Module 12: 23.59v 
  Module 13: 23.58v  Module 14: 23.60v

  ModuleTemp  1: 6.48C  ModuleTemp  2: 6.83C  ModuleTemp  3: 6.64C  ModuleTemp  4: 7.21C 
  ModuleTemp  5: 6.38C  ModuleTemp  6: 7.10C  ModuleTemp  7: 6.26C  ModuleTemp  8: 6.89C 
  ModuleTemp  9: 6.43C  ModuleTemp 10: 7.10C  ModuleTemp 11: 6.26C  ModuleTemp 12: 6.87C 
  ModuleTemp 13: 5.50C  ModuleTemp 14: 6.45C  ModuleTemp 15: 6.04C  ModuleTemp 16: 6.17C 
  ModuleTemp 17: 6.38C  ModuleTemp 18: 6.70C  ModuleTemp 19: 6.23C  ModuleTemp 20: 6.69C 
  ModuleTemp 21: 6.44C  ModuleTemp 22: 6.69C  ModuleTemp 23: 6.49C  ModuleTemp 24: 6.99C 
  ModuleTemp 25: 6.82C  ModuleTemp 26: 6.98C  ModuleTemp 27: 6.22C  ModuleTemp 28: 6.87C 

Mer data kommer iløpet av dagen, min bil skal opp på 100%. ;-)

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurditorsdag 11. februar 2016, klokken 09:53
70D Des 15 - 80% SOC - 3139km

Tar ikke med alle CelleModulene siden de viser samme spenning. 

Pack Voltage:336.90    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:6.53C

  Cell  1 : 4.01v  Cell  2 : 4.01v  Cell  3 : 4.01v  Cell  4 : 4.01v  Cell  5 : 4.01v  Cell  6 : 4.01v 
  Cell  7 : 4.01v  Cell  8 : 4.01v  Cell  9 : 4.01v  Cell 10 : 4.01v  Cell 11 : 4.01v  Cell 12 : 4.01v 
  Cell 13 : 4.01v  Cell 14 : 4.01v  Cell 15 : 4.01v  Cell 16 : 4.01v  Cell 17 : 4.01v  Cell 18 : 4.01v 
  Cell 19 : 4.01v  Cell 20 : 4.01v  Cell 21 : 4.01v  Cell 22 : 4.01v  Cell 23 : 4.01v  Cell 24 : 4.01v 
  Cell 25 : 4.01v  Cell 26 : 4.01v  Cell 27 : 4.01v  Cell 28 : 4.01v  Cell 29 : 4.01v  Cell 30 : 4.01v 
  Cell 31 : 4.01v  Cell 32 : 4.01v  Cell 33 : 4.01v  Cell 34 : 4.01v  Cell 35 : 4.01v  Cell 36 : 4.01v 
  Cell 37 : 4.01v  Cell 38 : 4.01v  Cell 39 : 4.01v  Cell 40 : 4.01v  Cell 41 : 4.01v  Cell 42 : 4.01v 
 
  Module  1: 24.07v  Module  2: 24.07v  Module  3: 24.07v  Module  4: 24.05v 
  Module  5: 24.06v  Module  6: 24.08v  Module  7: 24.06v  Module  8: 24.06v 
  Module  9: 24.06v  Module 10: 24.06v  Module 11: 24.06v  Module 12: 24.07v 
  Module 13: 24.05v  Module 14: 24.08v

  ModuleTemp  1: 7.43C  ModuleTemp  2: 7.69C  ModuleTemp  3: 7.47C  ModuleTemp  4: 7.88C 
  ModuleTemp  5: 7.26C  ModuleTemp  6: 7.78C  ModuleTemp  7: 7.14C  ModuleTemp  8: 7.64C 
  ModuleTemp  9: 7.37C  ModuleTemp 10: 7.86C  ModuleTemp 11: 7.26C  ModuleTemp 12: 7.78C 
  ModuleTemp 13: 6.67C  ModuleTemp 14: 7.56C  ModuleTemp 15: 7.23C  ModuleTemp 16: 7.30C 
  ModuleTemp 17: 7.39C  ModuleTemp 18: 7.55C  ModuleTemp 19: 7.21C  ModuleTemp 20: 7.45C 
  ModuleTemp 21: 7.39C  ModuleTemp 22: 7.44C  ModuleTemp 23: 7.37C  ModuleTemp 24: 7.61C 
  ModuleTemp 25: 7.71C  ModuleTemp 26: 7.59C  ModuleTemp 27: 7.30C  ModuleTemp 28: 7.71C 
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurditorsdag 11. februar 2016, klokken 11:24
70D Des 15 - 90% SOC - 3139km - Den har stått ca 30min etter den var ladet til 90%

Pack Voltage:345.17    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:7.41C

  Cell  1 : 4.11v  Cell  2 : 4.11v  Cell  3 : 4.11v  Cell  4 : 4.11v  Cell  5 : 4.11v  Cell  6 : 4.11v 
  Cell  7 : 4.11v  Cell  8 : 4.11v  Cell  9 : 4.11v  Cell 10 : 4.11v  Cell 11 : 4.11v  Cell 12 : 4.11v 
  Cell 13 : 4.11v  Cell 14 : 4.11v  Cell 15 : 4.11v  Cell 16 : 4.11v  Cell 17 : 4.11v  Cell 18 : 4.11v 
  Cell 19 : 4.11v  Cell 20 : 4.11v  Cell 21 : 4.11v  Cell 22 : 4.11v  Cell 23 : 4.11v  Cell 24 : 4.11v 
  Cell 25 : 4.11v  Cell 26 : 4.11v  Cell 27 : 4.11v  Cell 28 : 4.11v  Cell 29 : 4.11v  Cell 30 : 4.11v 

  Module  1: 24.65v  Module  2: 24.65v  Module  3: 24.66v  Module  4: 24.64v 
  Module  5: 24.65v  Module  6: 24.67v  Module  7: 24.66v  Module  8: 24.65v 
  Module  9: 24.66v  Module 10: 24.65v  Module 11: 24.65v  Module 12: 24.66v 
  Module 13: 24.65v  Module 14: 24.66v

  ModuleTemp  1: 8.33C  ModuleTemp  2: 8.74C  ModuleTemp  3: 8.41C  ModuleTemp  4: 8.95C 
  ModuleTemp  5: 8.19C  ModuleTemp  6: 8.86C  ModuleTemp  7: 8.06C  ModuleTemp  8: 8.71C 
  ModuleTemp  9: 8.30C  ModuleTemp 10: 8.93C  ModuleTemp 11: 8.20C  ModuleTemp 12: 8.83C 
  ModuleTemp 13: 7.64C  ModuleTemp 14: 8.65C  ModuleTemp 15: 8.19C  ModuleTemp 16: 8.38C 
  ModuleTemp 17: 8.32C  ModuleTemp 18: 8.64C  ModuleTemp 19: 8.14C  ModuleTemp 20: 8.54C 
  ModuleTemp 21: 8.33C  ModuleTemp 22: 8.50C  ModuleTemp 23: 8.30C  ModuleTemp 24: 8.70C 
  ModuleTemp 25: 8.64C  ModuleTemp 26: 8.67C  ModuleTemp 27: 8.22C  ModuleTemp 28: 8.75C 
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurditorsdag 11. februar 2016, klokken 14:30
Da var det siste utlesning på min bil:

Ser det er et problem med å bare lese ut to tall etter . og det er at en ser ikke skikkelig hva verdi det er snakk om.

Jeg vil tro de fleste ligger ganske nær 4.2 så 4.198 -. 4.199

70D Des 15 - 100% SOC - 3139km

Pack Voltage:352.27    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:8.55C

  Cell  1 : 4.19v  Cell  2 : 4.19v  Cell  3 : 4.19v  Cell  4 : 4.19v  Cell  5 : 4.19v  Cell  6 : 4.19v 
  Cell  7 : 4.19v  Cell  8 : 4.19v  Cell  9 : 4.19v  Cell 10 : 4.19v  Cell 11 : 4.19v  Cell 12 : 4.19v 
  Cell 13 : 4.19v  Cell 14 : 4.19v  Cell 15 : 4.19v  Cell 16 : 4.19v  Cell 17 : 4.19v  Cell 18 : 4.19v 
  Cell 19 : 4.19v  Cell 20 : 4.19v  Cell 21 : 4.19v  Cell 22 : 4.19v  Cell 23 : 4.19v  Cell 24 : 4.19v 
  Cell 25 : 4.19v  Cell 26 : 4.19v  Cell 27 : 4.19v  Cell 28 : 4.20v  Cell 29 : 4.19v  Cell 30 : 4.19v 
  Cell 31 : 4.19v  Cell 32 : 4.19v  Cell 33 : 4.19v  Cell 34 : 4.20v  Cell 35 : 4.19v  Cell 36 : 4.20v 
  Cell 37 : 4.19v  Cell 38 : 4.19v  Cell 39 : 4.19v  Cell 40 : 4.19v  Cell 41 : 4.19v  Cell 42 : 4.19v 
  Cell 43 : 4.19v  Cell 44 : 4.19v  Cell 45 : 4.19v  Cell 46 : 4.19v  Cell 47 : 4.19v  Cell 48 : 4.19v 
  Cell 49 : 4.19v  Cell 50 : 4.19v  Cell 51 : 4.19v  Cell 52 : 4.19v  Cell 53 : 4.19v  Cell 54 : 4.19v 
  Cell 55 : 4.19v  Cell 56 : 4.19v  Cell 57 : 4.19v  Cell 58 : 4.19v  Cell 59 : 4.19v  Cell 60 : 4.19v 
  Cell 61 : 4.20v  Cell 62 : 4.19v  Cell 63 : 4.20v  Cell 64 : 4.20v  Cell 65 : 4.19v  Cell 66 : 4.20v 
  Cell 67 : 4.19v  Cell 68 : 4.19v  Cell 69 : 4.19v  Cell 70 : 4.19v  Cell 71 : 4.19v  Cell 72 : 4.19v 
  Cell 73 : 4.19v  Cell 74 : 4.19v  Cell 75 : 4.19v  Cell 76 : 4.19v  Cell 77 : 4.19v  Cell 78 : 4.19v 
  Cell 79 : 4.20v  Cell 80 : 4.20v  Cell 81 : 4.20v  Cell 82 : 4.20v  Cell 83 : 4.20v  Cell 84 : 4.20v 
 
  Module  1: 25.15v  Module  2: 25.15v  Module  3: 25.16v  Module  4: 25.15v 
  Module  5: 25.17v  Module  6: 25.17v  Module  7: 25.17v  Module  8: 25.16v 
  Module  9: 25.16v  Module 10: 25.16v  Module 11: 25.17v  Module 12: 25.16v 
  Module 13: 25.15v  Module 14: 25.18v   

  ModuleTemp  1: 9.55C  ModuleTemp  2: 10.09C  ModuleTemp  3: 9.61C  ModuleTemp  4: 10.22C 
  ModuleTemp  5: 9.44C  ModuleTemp  6: 10.19C  ModuleTemp  7: 9.35C  ModuleTemp  8: 10.04C 
  ModuleTemp  9: 9.55C  ModuleTemp 10: 10.28C  ModuleTemp 11: 9.48C  ModuleTemp 12: 10.10C 
  ModuleTemp 13: 9.11C  ModuleTemp 14: 10.04C  ModuleTemp 15: 9.48C  ModuleTemp 16: 9.93C 
  ModuleTemp 17: 9.56C  ModuleTemp 18: 10.05C  ModuleTemp 19: 9.37C  ModuleTemp 20: 9.92C 
  ModuleTemp 21: 9.52C  ModuleTemp 22: 9.91C  ModuleTemp 23: 9.49C  ModuleTemp 24: 10.08C 
  ModuleTemp 25: 9.78C  ModuleTemp 26: 10.05C  ModuleTemp 27: 9.36C  ModuleTemp 28: 10.03C 
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Powerfluxlørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: OleJAlørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: lunitikssøndag 06. mars 2016, klokken 10:15
Sitat fra: OleJA på lørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.

Jepp. Sigurdis utlesning av ≈4.1v på 90%SOC og ≈4.2v på 100%SOC bekrefter dette. Maksimal cellespenning på 4.1v anses vel som det optimale kompromisset mellom tilstrekkelig cellekapasitet i bruk og redusert batteridegradering over tid
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdisøndag 06. mars 2016, klokken 11:47
Sitat fra: lunitiks på søndag 06. mars 2016, klokken 10:15
Sitat fra: OleJA på lørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.

Jepp. Sigurdis utlesning av ≈4.1v på 90%SOC og ≈4.2v på 100%SOC bekrefter dette. Maksimal cellespenning på 4.1v anses vel som det optimale kompromisset mellom tilstrekkelig cellekapasitet i bruk og redusert batteridegradering over tid
Selv har jeg satt ned daglig lading til 70% som er rett under 3.9v pr celle og da med god margin til cellespenninger da degenerering begynner å akselererer.

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: lunitikssøndag 06. mars 2016, klokken 11:53
Gjorde det samme i morges  ;D
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Muffinmansøndag 06. mars 2016, klokken 13:59
Da er det betenkelig at servicesenter lader bilen til 90% som det siste de gjør før de tar helg når bilen for alle praktiske formål skal stå i ei uke eller to. Jeg svidde av ~15% med klima via appen når jeg oppdaget det. Selv bruker jeg også 70% som standard, er nøye med at bilen i hovedregelen skal stå med 40-50% og lader opp til nødvendig soc like før kjøringen skal skje.
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdisøndag 06. mars 2016, klokken 18:45
Sitat fra: Muffinman på søndag 06. mars 2016, klokken 13:59
Da er det betenkelig at servicesenter lader bilen til 90% som det siste de gjør før de tar helg når bilen for alle praktiske formål skal stå i ei uke eller to. Jeg svidde av ~15% med klima via appen når jeg oppdaget det. Selv bruker jeg også 70% som standard, er nøye med at bilen i hovedregelen skal stå med 40-50% og lader opp til nødvendig soc like før kjøringen skal skje.
De fleste på service sentrene bare jobber der, de kjører ikke elbil selv engang og regner ikke med at Tesla ser på lading til 90% som noe stort problem.
De har svært god elektrolytt blanding som er svært mye bedre en mange andre.

Selv er jeg usikker om hva som er best ikke best når det gjelder lading til 50 og 60% vs 70-80%.

Her er det svært mye ulik info man kan finne om emnet.

Selv har jeg litium batterier som har vært ladet til 3.8v og lagret kalt i flere år og klarer ikke å måle forskjell på dem sammelingnet med da de var nye.
Men har noen som jeg ikke ladet opp til lagrins spenning og de har død for meg etter å vært lagret i et par år på 40-60% SOC.
Ingen av de som har vært lagret med 3.8v cellespenning har død i perioden og har fremdeles 3.8v pr celle. ;-)

Eks mål en ny telefon eller andre batterier du får når de er "nye" de jeg har målt har vært ladet til 3.8v. ;-)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Bjorismandag 07. mars 2016, klokken 11:41
Nissan Leaf har 100% ved 4,1 volt. De selger bilen nå med at det ikke lengre er nødvendig å lade til 80% (det valget i menyen er også tatt bort). Nytt og bedre batteri sier min selger er årsaken til at 80% er tatt bort, de har fått opplyst at en nå bare må lade til 100% og ikke tenkte på det:) De gir tross alt 8 års garanti så noe bedre må det nye batteriet være til å tåle 4,1 volt ellers tror jeg ikke rådet deres er så smart...

NÅ er det jo ikke overraskende om Nissan gjør dette for å selge flere biler ved å avkomplisere dette med lading enn at det faktisk stemmer at det nye batteriet tåler bedre høy volt enn før. Kun tiden vil vise om det er riktig. Så er vel den avgjørende grunnen til Nissan at EPA målingene blir bedre uten dette 80% valget i menyen, det er jo for dumt at EPA målingen skal påvirkes av dette, men tanken er vel at en ikke skal kunne booste batteriet for å få gode målinger (slik som Tesla gjøre da) og så si til kunden at du må ikke bruke 100%:)  På en Leaf hadde vi vel fått ca 2 kwh ekstra om en lot det ladet helt opp til 4,2 volt...

Personlig irriterer jeg meg over at 80% er borte, vi trenger ikke i nærheten av 100% i det daglige så hvorfor da måtte lade helt opp... Jeg stoler 0% på det Nissan sier her, de har nok regnet ut at det vil være god margin til 70% redusksjon innen 8 år, 160.000 km, men jeg tenker å ha denne bilen veldig lenge og vil ha best mulig kapasitet...

Her også er Tesla milevis foran og jeg tror ikke folk oppfatter at det er vanskelig å forholde seg til at en ikke bør landet helt fult... selv om gjennomsittskjøper av Tesla nok er litt mer opptatt av teknologi enn snitt kjøperen av Leaf:)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdimandag 07. mars 2016, klokken 12:40
Nissan har endret kjemi da de dreit skikkelig på draget med første batteriet sitt.

Har ikke vært noe problem i Norge siden vi har lave temperaturer, men det første batteriet deres tålte ikke høy temperatur sammen med høy SOC.
Arizona og Nevada hadde opp mot 20% tap på 1 år.

Den nye kjemien tåler høy temperatur bedre men om den tåler høy SOC, så mye bedre er det vel tiden som vil bekrefte.

Problemet deres er at mange Leaf vil da stå på 4.1v over stor del av tiden, siden de fleste bare plugger inn og lar den lade opp og stå der til den skal brukes neste gang.

Å gå ned til f.eks 4v eller 3.9v gir svært mange fler syklusser og for svært mange er dette mer en nok til daglig kjøring.

Man skal ikke undervurdere kundene og kunskap, f.eks så er det ikke alle som fyller tanken på bilen opp til det renner over hver gang man er innom stasjonen, er jo derfor vi har tankmåler. ;-)

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: lunitiksmandag 07. mars 2016, klokken 13:10
Sitat fra: sigurdi på mandag 07. mars 2016, klokken 12:40
Å gå ned til f.eks 4v eller 3.9v gir svært mange fler syklusser og for svært mange er dette mer en nok til daglig kjøring.

Og jo flere sykluser (innafor 70%), jo bedre for et litiumbatteri? Det verste for disse batteriene er vel, foruten temperatur, langtidslagring på høy cellespenning og hyppig hurtiglading?

Lader selv Leafen vår til 100pst every day og er oftere nede i "nær null" enn Teslaen. Likevel har vi ikke mistet en eneste strek på batterilevetid-indikatoren siden vi begynte å kjøre Leafen ved årsskiftet 2013/2014. (Har heller ikke sjaddemoladet den heller da...)


Så Leafen har holdt godt med daglig 100%-lading i over 2 år nå
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Hodetelefonermandag 07. mars 2016, klokken 16:18
Du lader til displayet viser 100%. Stor forskjell :)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: ToreSfredag 11. mars 2016, klokken 22:42
Hvis du har litt elektronikk/lodde kunnskap så er det ikke så vanskelig å bygge Canbus leseren selv
til en pris av ca.300,- Det som mangler på due er kun en Can-transceiver, selv har jeg bruker SN65HVD234D.

http://www.dx.com/p/due-development-board-32-bit-arm-microcontroller-w-usb-cable-compatible-with-arduino-cortex-m3-380741#.VuMzwpzhARk

Jeg har også laget SW(beta) for lesing/logging av data fra due sketch`en "TeslaModelSPackVoltages2
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdisøndag 13. mars 2016, klokken 00:21
Holder på å lage en ferdig pakke med due og både tranceiver og beskyttelses krets og eget grafisk grensesnitt for windows, er ikke alle som er vant med å bruke loddebolten og trenger en mer plugg and play løsning.

Og er lurt å endre til 3 tall bak komma siden celle ser veldig balanserte ut med kun to tall bak komma
(og det er de jo også men når du lader til 4.2v så er det mye bedre å vite om de er 4.191 eller 4.199. ;-)


Her er første alfa versjon av trend vinduet.
Man skal kunne velge alt fra batteri temperaturer, turtall, motor temperatur osv og få trendend det på samme graf.
Dermed kan man se at temp på motor går opp, fart går opp, cellespenning går ned osv.

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: Muffinmansøndag 13. mars 2016, klokken 19:13
Kan være interessant. Ikke fan av fonten som er brukt i eksempelet.
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: thomandag 14. mars 2016, klokken 16:48
Hm.. er ikke det labview?

Får rimelig heftige og dårlige flashbacks  :o
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdionsdag 16. mars 2016, klokken 22:02
Sitat fra: Muffinman på søndag 13. mars 2016, klokken 19:13
Kan være interessant. Ikke fan av fonten som er brukt i eksempelet.
Tesla fonten er morsom men ikke den mest lesbare.

Selv er jeg mest glad i Verdana og Arial.

sigurdi
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: ToreStorsdag 17. mars 2016, klokken 20:24
Sitat fra: sigurdi på søndag 13. mars 2016, klokken 00:21
Holder på å lage en ferdig pakke med due og både tranceiver og beskyttelses krets og eget grafisk grensesnitt for windows, er ikke alle som er vant med å bruke loddebolten og trenger en mer plugg and play løsning.

Og er lurt å endre til 3 tall bak komma siden celle ser veldig balanserte ut med kun to tall bak komma
(og det er de jo også men når du lader til 4.2v så er det mye bedre å vite om de er 4.191 eller 4.199. ;-)


Her er første alfa versjon av trend vinduet.
Man skal kunne velge alt fra batteri temperaturer, turtall, motor temperatur osv og få trendend det på samme graf.
Dermed kan man se at temp på motor går opp, fart går opp, cellespenning går ned osv.

sigurdi

Har du lagt til utlesing av turtall og motor temp. i arduino koden?
Eller gjør du dekoding i labview.
Tittel: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdifredag 18. mars 2016, klokken 14:48
Ja takk begge deler. :-)

Jeg programerer ikke labview men det gjør min bror, når han ikke er opptatt med allt mulig annet.

Ikke helt bestemt om det blir labview etter qt.

Så en så lenge har lagt inn koden i Arduino, så jeg får ut det jeg ønsker for egen brukt.
Jeg har og 100 andre ting å holde på med så før se hva jeg klarer å prioritere.
Er jo morro også og planen er klar på hva det blir til slutt.
Har det meste av kontakter for å lage ferdig kabelsett for tilkobling og salg.
Kombi kabel for ny og gammel diagnose plugg. (Biler produsert etter Sept 2015 har ny plugg og X)
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: ToreSsøndag 20. mars 2016, klokken 20:16
Har du også lagt til dette i arduino koden?

CAN3, ID 0x0382
● Description: Battery Energy Status
● Length observed: 8 bytes
● Frequency on bus: Approximately 1 Hz
● Example frames: FC 9A EA 69 A9 00 A0 00
○ nominalFullPackEnergy: 76.4 kWh
○ nominalEnergyRemaining: 67.8 kWh
○ expectedEnergyRemaining: 67 kWh
○ idealEnergyRemaining: 67.7 kWh
○ energyBuffer: 4 kWh
○ energyToChargeComplete: 0 kWh
● Value descriptions:
○ nominalFullPackEnergy = (byte0 + ((byte1 & 0x03)<<8)) * 0.1
○ nominalEnergyRemaining = ((byte1>>2) + ((byte2 & 0x0F) * 64)) * 0.1
○ expectedEnergyRemaining = ((byte2>>4) + ((byte3 & 0x3F) * 16)) * 0.1
○ idealEnergyRemaining = ((byte3>>6) + ((byte4 & 0xFF) * 4)) * 0.1
○ energyToChargeComplete = (byte5 + ((byte6 & 0x03)<<8)) * 0.1
○ energyBuffer = ((byte6>>2) + ((byte7 & 0x03) * 64)) * 0.1
○ All formulas result in a value in kWh, resolution 0.1 kWh
○ energyBuffer appears to be the anti­brick buffer. This is NOT a below 0­miles remaining value

Hvis du har det så blir jeg veldig glad hvis du deler koden med meg.
Mvh. Tore
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurdimandag 21. mars 2016, klokken 10:09
Den er lagt inn og du postet jo nettopp koden, er nesten bare å legge rett inn. ;-)

Full Pack er bare å legge inn direkte mens de andre har jeg ikke hatt tid å verifisere med manuell kalulasjon så der er jeg litt mer usikker om det stemmer på 70D.

Er noen verdier der det ser ut som 70D (ivertfall) har andre kalkulasjoner en 85 og 90.
SOC blir for feil med wk057 formel. ;-(

Så dobbelt sjekk tall osv for å være sikker at det stemmer.

void handle382frame(CAN_FRAME *frame)
//This routine handles CAN interrupts from  Address 0x382 CAN frame
//socUI og SOC Min.   
{     
    nomFullPack=(frame->data.bytes[0]+((frame->data.bytes[1]&0x03)<<8))*0.1;
    nomErem=((frame->data.bytes[1]>>2)+((frame->data.bytes[2]&0x0F)*64))*0.1; 
    expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
    idealERem=((frame->data.bytes[3]>>6)+((frame->data.bytes[4]&0xFF)*4))*0.1; 
    etccomp=(frame->data.bytes[5]+((frame->data.bytes[6]&0x3)<<8))*0.1;
    ebuff=((frame->data.bytes[6]>>2)+((frame->data.bytes[7]&0x03)*64))*0.1;

    if(debug)printFrame(frame,0); //If DEBUG variable is 1, print the actual message frame with a time stamp showing the time received.   
}

Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: ToreStorsdag 24. mars 2016, klokken 19:34
Tusen takk!!!
En liten bug:
expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Skal vel være slik:
expERem=((frame->data.bytes[2]>>4)+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Hvordan endrer du antall "float" desimaler som blir vist?
Tittel: Sv: Canbus utlesning av Tesla 70D Cellebank spenning og antall
Skrevet av: sigurditorsdag 24. mars 2016, klokken 22:36
Sitat fra: ToreS på torsdag 24. mars 2016, klokken 19:34
Tusen takk!!!
En liten bug:
expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Skal vel være slik:
expERem=((frame->data.bytes[2]>>4)+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Hvordan endrer du antall "float" desimaler som blir vist?
Laptoppen med Arduino innstalert har gutungen på ferie og jeg er på jobb med en gammel PC og ser ut som jeg glemte å laste ned software før jeg reiste.
Så er dødfødt å prøve å få det ned ombord her så blir bare svar etter husken og da lurer det seg fort inn både en og to bugger.

Dersom du tenker på visning av batteri data er det bare å endre fra 1.2 til 1.3 i print delen på variablene. Skal stå f1.2 eller 1.2f for å angi at det er floating. 

Dersom du tenker på andre verdier så brukte jeg litt ulikt etter hva og hvor store data jeg skulle ha.

Så unasigned int (positive verdier opp til 4,294,967,295 på due), int (due -2,147,483,648 to 2,147,483,647).

Float har jeg prøvd å ungått siden de ikke er nøyaktige på Arduino over 6 digits, så fungere på små tallrekker.

Eks så er 129.2923 mer en 6 digits og ikke nøyaktig.

double - Mer presis og på Arduino Due, doubles have 8-byte (64 bit) precision.

PS CAN innlesnings delen som ligger i EVTV sitt program er bare klipp og lim fra standard kode og ikke noe serlig å bruke, det ligger endel kode som ikke er i bruk og henviser til et standard script som skal hente ut resten av CAN ID-ene men siden den ikke er satt opp med riktig IDsegment og MASK blir det helt feil. 

Den er begrenset til 7 mailbokser så fordel å sette opp et regneark med HEX og BINÆR koder for de verdiene du ønsker å lage filter på. Dermed kan du lage egne filter med de ID-ene du ønsker.
En mailboks han inneholde mange CAN ID-er og den henter verdien når du spør etter den, derfor det tar et par cykluser før den har hentet inn alle temperaturer.
(Er ikke sikkert BMS sender alle temperaturer på hver cyklus heller, men det er en annen sak)

Slik kan du lage oppsett for å filtrere ut det du ønsker og ikke bruke tid på å lese unødvendige CAN ID-er og verdier.

Et annen alternativ er å kjøre to ulike CAN oppsett med 7 mailbokser og dermed switche mellom den etter hva du ønsker å hente ut.

Et annet alternativ er å bare hente ut CAN ID og Data og ta oversetting i ekstern kode, da har du ID som unik value.

For å få den til å printe CAN-ID ene som HEX i ASCI kan du trykke d i comport info eller bare aktivere det i koden.

Tror ikke jeg får anledning til å se mer på dette før jeg er hjemme igjen om ca 3 uker desverre.