Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: sigurdi på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:44
Fikk endelig Canbus leser i hus i dag og fikk programert den så jeg fikk hentet ut litt batteri data.
Bilen lader nå og lar den lade til 100% og poster nye tall da, dette er kun for å vise antall Celleblokker og Moduler. ;-)
Den leser ingen verdi fra Celleblokk 85 så 70D har 84 Cellebanker.
De er så seriekoblet til 14 Moduler som igjen er serikoblet.
85D har 96 Celleblokker og 16 Moduler.
Bilen sto i ro ved avlesning så 0 v på Inverter.
Pack Voltage:302.75 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:12.76C
Cell 1 : 3.60v Cell 2 : 3.61v Cell 3 : 3.61v Cell 4 : 3.61v Cell 5 : 3.61v Cell 6 : 3.60v
Cell 7 : 3.61v Cell 8 : 3.61v Cell 9 : 3.61v Cell 10 : 3.61v Cell 11 : 3.61v Cell 12 : 3.60v
Cell 13 : 3.60v Cell 14 : 3.61v Cell 15 : 3.61v Cell 16 : 3.61v Cell 17 : 3.61v Cell 18 : 3.60v
Cell 19 : 3.60v Cell 20 : 3.60v Cell 21 : 3.60v Cell 22 : 3.60v Cell 23 : 3.60v Cell 24 : 3.60v
Cell 25 : 3.60v Cell 26 : 3.61v Cell 27 : 3.60v Cell 28 : 3.61v Cell 29 : 3.60v Cell 30 : 3.60v
Cell 31 : 3.61v Cell 32 : 3.61v Cell 33 : 3.61v Cell 34 : 3.61v Cell 35 : 3.61v Cell 36 : 3.60v
Cell 37 : 3.60v Cell 38 : 3.61v Cell 39 : 3.60v Cell 40 : 3.60v Cell 41 : 3.60v Cell 42 : 3.60v
Cell 43 : 3.60v Cell 44 : 3.61v Cell 45 : 3.60v Cell 46 : 3.61v Cell 47 : 3.60v Cell 48 : 3.60v
Cell 49 : 3.60v Cell 50 : 3.60v Cell 51 : 3.60v Cell 52 : 3.60v Cell 53 : 3.60v Cell 54 : 3.60v
Cell 55 : 3.60v Cell 56 : 3.60v Cell 57 : 3.60v Cell 58 : 3.60v Cell 59 : 3.60v Cell 60 : 3.60v
Cell 61 : 3.60v Cell 62 : 3.60v Cell 63 : 3.60v Cell 64 : 3.60v Cell 65 : 3.60v Cell 66 : 3.60v
Cell 67 : 3.60v Cell 68 : 3.60v Cell 69 : 3.60v Cell 70 : 3.60v Cell 71 : 3.60v Cell 72 : 3.60v
Cell 73 : 3.60v Cell 74 : 3.60v Cell 75 : 3.60v Cell 76 : 3.60v Cell 77 : 3.60v Cell 78 : 3.60v
Cell 79 : 3.60v Cell 80 : 3.61v Cell 81 : 3.61v Cell 82 : 3.61v Cell 83 : 3.61v Cell 84 : 3.60v
Cell 85 : 0.00v Cell 86 : 0.00v Cell 87 : 0.00v Cell 88 : 0.00v Cell 89 : 0.00v Cell 90 : 0.00v
Cell 91 : 0.00v Cell 92 : 0.00v Cell 93 : 0.00v Cell 94 : 0.00v Cell 95 : 0.00v Cell 96 : 0.00v
Module 1: 21.63v Module 2: 21.63v Module 3: 21.63v Module 4: 21.62v
Module 5: 21.62v Module 6: 21.64v Module 7: 21.62v Module 8: 21.63v
Module 9: 21.62v Module 10: 21.61v Module 11: 21.62v Module 12: 21.62v
Module 13: 21.62v Module 14: 21.63v Module 15: 0.00v Module 16: 0.00v
ModuleTemp 1: 14.36C ModuleTemp 2: 14.57C ModuleTemp 3: 14.48C ModuleTemp 4: 14.84C
ModuleTemp 5: 14.43C ModuleTemp 6: 14.86C ModuleTemp 7: 14.38C ModuleTemp 8: 14.81C
ModuleTemp 9: 14.59C ModuleTemp 10: 15.10C ModuleTemp 11: 14.51C ModuleTemp 12: 14.91C
ModuleTemp 13: 13.99C ModuleTemp 14: 14.76C ModuleTemp 15: 14.44C ModuleTemp 16: 14.54C
ModuleTemp 17: 14.65C ModuleTemp 18: 14.75C ModuleTemp 19: 14.44C ModuleTemp 20: 14.66C
ModuleTemp 21: 14.51C ModuleTemp 22: 14.63C ModuleTemp 23: 14.44C ModuleTemp 24: 14.74C
ModuleTemp 25: 14.64C ModuleTemp 26: 14.60C ModuleTemp 27: 14.18C ModuleTemp 28: 14.51C
ModuleTemp 29: 0.00C ModuleTemp 30: 0.00C ModuleTemp 31: 0.00C ModuleTemp 32: 0.00C
PS ikke kjøp modul hos evtv.me - han er grisedyr og det er bare en androino duo med usb kontakt og canbus leser.
Iløpet av an måned eller to så kommer vi til å få en ferdig satt opp og målet er en overkommelig pris med riktig kontakter.
Følte meg nesten svindlet av evtv.me
Skulle egenlig ha $300 i frakt men fikk prutet ned til $75 viser seg at det kostet han $22 å sende til norge.
Som sakt består det av en androino til max 500kr og en billig kina boks til en tier min var og ful av limrester.
Uniten var heller ikke programert så det måtte jeg gjøre selv.
Kontakten som var koblet på passer eldre biler men ikke min, så måtte lage kontakt selv.
Han skal ha skryt for å sette meg direkte i kontakt med Collin da jeg slet med å få noe liv i noe som helst.
Collin har laget det meste av software til uniten men produktet er ekstremt overpiset.
Manualen til evtv er veldig mangelful og mangler både nødvendige biblotek og drivere.
sigurdi
Testet og en P85D med 146km (typical) igjen på batteriet. - Ble litt i farten siden han skulle dra da vi endelig fikk liv i leseren.
- - P85D 40% SOC - mars 2015 - 66 500km
Pack Voltage:339.22 Inverter:341.50v Car Voltage:0.00v Average Temperature:21.10C
Cell 1 : 3.52v Cell 2 : 3.52v Cell 3 : 3.52v Cell 4 : 3.52v Cell 5 : 3.52v Cell 6 : 3.52v
Cell 7 : 3.52v Cell 8 : 3.52v Cell 9 : 3.52v Cell 10 : 3.52v Cell 11 : 3.52v Cell 12 : 3.52v
Cell 13 : 3.52v Cell 14 : 3.52v Cell 15 : 3.52v Cell 16 : 3.52v Cell 17 : 3.53v Cell 18 : 3.53v
Cell 19 : 3.53v Cell 20 : 3.53v Cell 21 : 3.53v Cell 22 : 3.53v Cell 23 : 3.53v Cell 24 : 3.53v
Cell 25 : 3.53v Cell 26 : 3.53v Cell 27 : 3.53v Cell 28 : 3.53v Cell 29 : 3.53v Cell 30 : 3.53v
Cell 31 : 3.53v Cell 32 : 3.54v Cell 33 : 3.54v Cell 34 : 3.54v Cell 35 : 3.54v Cell 36 : 3.53v
Cell 37 : 3.54v Cell 38 : 3.54v Cell 39 : 3.54v Cell 40 : 3.54v Cell 41 : 3.54v Cell 42 : 3.54v
Cell 43 : 3.54v Cell 44 : 3.54v Cell 45 : 3.54v Cell 46 : 3.54v Cell 47 : 3.54v Cell 48 : 3.54v
Cell 49 : 3.54v Cell 50 : 3.54v Cell 51 : 3.54v Cell 52 : 3.54v Cell 53 : 3.54v Cell 54 : 3.54v
Cell 55 : 3.53v Cell 56 : 3.54v Cell 57 : 3.53v Cell 58 : 3.54v Cell 59 : 3.54v Cell 60 : 3.54v
Cell 61 : 3.53v Cell 62 : 3.54v Cell 63 : 3.53v Cell 64 : 3.54v Cell 65 : 3.53v Cell 66 : 3.53v
Cell 67 : 3.53v Cell 68 : 3.54v Cell 69 : 3.53v Cell 70 : 3.54v Cell 71 : 3.53v Cell 72 : 3.53v
Cell 73 : 3.53v Cell 74 : 3.54v Cell 75 : 3.54v Cell 76 : 3.54v Cell 77 : 3.54v Cell 78 : 3.53v
Cell 79 : 3.53v Cell 80 : 3.54v Cell 81 : 3.54v Cell 82 : 3.54v Cell 83 : 3.54v Cell 84 : 3.54v
Cell 85 : 3.54v Cell 86 : 3.54v Cell 87 : 3.54v Cell 88 : 3.54v Cell 89 : 3.55v Cell 90 : 3.55v
Cell 91 : 3.55v Cell 92 : 3.55v Cell 93 : 3.52v Cell 94 : 3.52v Cell 95 : 3.52v Cell 96 : 3.52v
Module 1: 21.13v Module 2: 21.14v Module 3: 21.15v Module 4: 21.18v
Module 5: 21.20v Module 6: 21.21v Module 7: 21.23v Module 8: 21.24v
Module 9: 21.23v Module 10: 21.21v Module 11: 21.21v Module 12: 21.21v
Module 13: 21.22v Module 14: 21.22v Module 15: 21.27v Module 16: 21.19v
ModuleTemp 1: 20.61C ModuleTemp 2: 20.95C ModuleTemp 3: 20.83C ModuleTemp 4: 21.22C
ModuleTemp 5: 21.03C ModuleTemp 6: 21.39C ModuleTemp 7: 20.91C ModuleTemp 8: 21.22C
ModuleTemp 9: 21.12C ModuleTemp 10: 21.63C ModuleTemp 11: 20.84C ModuleTemp 12: 21.39C
ModuleTemp 13: 20.94C ModuleTemp 14: 21.14C ModuleTemp 15: 21.46C ModuleTemp 16: 21.40C
ModuleTemp 17: 22.56C ModuleTemp 18: 21.94C ModuleTemp 19: 20.85C ModuleTemp 20: 20.47C
ModuleTemp 21: 21.17C ModuleTemp 22: 21.00C ModuleTemp 23: 20.98C ModuleTemp 24: 20.81C
ModuleTemp 25: 21.06C ModuleTemp 26: 20.92C ModuleTemp 27: 21.33C ModuleTemp 28: 20.85C
ModuleTemp 29: 20.91C ModuleTemp 30: 20.84C ModuleTemp 31: 20.72C ModuleTemp 32: 20.64C
Kjørte akselerasjons test og da fallt cellebank spenningen ned til 2.56v og total spenning ned mot 250v.
Dette har jeg ikke log på pga det var før vi fant ut hvordan vi skulle få logget mot disk.
Den sender bare data ut på com port utgang, men putty med logging til fil fungere som logger.
Kommer software som leser ut denne dataen i grafisk grensesnitt og på sikt mot database slik at en kan lage grafer osv.
Men blir noen et par måner før et ferdig produkt og DIY guide er klar.
Målet er å få integrert en webserver slik at en kan få det rett opp i browseren i bilen. ;-)
sigurdi
@Sigurdi.
Hvilken SOC hadde bilen når du leste av disse verdiene?
Sitat fra: sigurdi på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:49
Testet og en P85D med 146km (typical) igjen på batteriet. - Ble litt i farten siden han skulle dra da vi endelig fikk liv i leseren.
Kunne vært interessant å vite ca. km stand/alder på bilene når disse målingene ble gjennomført. Din er vel rimelig ny og ser lite variasjoner i cellespenningene på den, men litt mer på denne andre?
Ellers takk for interessante målinger, kan bli spennende å følge med på dette fremover :)
Som sakt mer data kommer siden jeg kan lese av når jeg måtte ønkse. ;-)
Har tilkobling for "gamle" plugg typen og den nye som var i min bil ulevert i Desember.
Må finne meg en ODBII plugg og teste om jeg får lest ut data der også, er noe lettere da.
Holder på å lade nå og kommer med målinger på 80%, 90% og 100%
Blir flere biler som kommer innom med ulike km og alder.
Tar egne poster.
(http://funnyasduck.net/wp-content/uploads/2013/02/funny-cat-filing-nails-claws-interesting-proceed-pics.jpg)
Da tok jeg en liten lesing til fra min bil.
70D - 3139km SOC ved avlsesning 46% Lader ved 20A.
Synest den begynner å få høy spenning allerede, så er godt mulig tallene må kalibreres på en 70D, men det vil jo tiden vise når den når 100%.
Satt den på 70 i natt, så tar jeg trinn for trinn i måro.
Pack Voltage:312.02 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:12.54C
Cell 1 : 3.72v Cell 2 : 3.72v Cell 3 : 3.72v Cell 4 : 3.72v Cell 5 : 3.72v Cell 6 : 3.72v
Cell 7 : 3.72v Cell 8 : 3.72v Cell 9 : 3.72v Cell 10 : 3.72v Cell 11 : 3.72v Cell 12 : 3.72v
Cell 13 : 3.72v Cell 14 : 3.72v Cell 15 : 3.72v Cell 16 : 3.72v Cell 17 : 3.72v Cell 18 : 3.72v
Cell 19 : 3.71v Cell 20 : 3.71v Cell 21 : 3.71v Cell 22 : 3.71v Cell 23 : 3.71v Cell 24 : 3.71v
Cell 25 : 3.71v Cell 26 : 3.71v Cell 27 : 3.71v Cell 28 : 3.71v Cell 29 : 3.71v Cell 30 : 3.71v
Cell 31 : 3.72v Cell 32 : 3.72v Cell 33 : 3.72v Cell 34 : 3.72v Cell 35 : 3.72v Cell 36 : 3.72v
Cell 37 : 3.71v Cell 38 : 3.71v Cell 39 : 3.71v Cell 40 : 3.71v Cell 41 : 3.71v Cell 42 : 3.71v
Cell 43 : 3.71v Cell 44 : 3.71v Cell 45 : 3.71v Cell 46 : 3.71v Cell 47 : 3.71v Cell 48 : 3.71v
Cell 49 : 3.71v Cell 50 : 3.71v Cell 51 : 3.71v Cell 52 : 3.71v Cell 53 : 3.71v Cell 54 : 3.71v
Cell 55 : 3.71v Cell 56 : 3.71v Cell 57 : 3.71v Cell 58 : 3.71v Cell 59 : 3.71v Cell 60 : 3.71v
Cell 61 : 3.71v Cell 62 : 3.71v Cell 63 : 3.71v Cell 64 : 3.71v Cell 65 : 3.71v Cell 66 : 3.71v
Cell 67 : 3.71v Cell 68 : 3.71v Cell 69 : 3.71v Cell 70 : 3.71v Cell 71 : 3.71v Cell 72 : 3.71v
Cell 73 : 3.71v Cell 74 : 3.71v Cell 75 : 3.71v Cell 76 : 3.71v Cell 77 : 3.71v Cell 78 : 3.71v
Cell 79 : 3.72v Cell 80 : 3.72v Cell 81 : 3.72v Cell 82 : 3.72v Cell 83 : 3.72v Cell 84 : 3.72v
Cell 85 : 0.00v Cell 86 : 0.00v Cell 87 : 0.00v Cell 88 : 0.00v Cell 89 : 0.00v Cell 90 : 0.00v
Cell 91 : 0.00v Cell 92 : 0.00v Cell 93 : 0.00v Cell 94 : 0.00v Cell 95 : 0.00v Cell 96 : 0.00v
Module 1: 22.30v Module 2: 22.30v Module 3: 22.31v Module 4: 22.28v
Module 5: 22.28v Module 6: 22.31v Module 7: 22.28v Module 8: 22.28v
Module 9: 22.26v Module 10: 22.27v Module 11: 22.28v Module 12: 22.27v
Module 13: 22.26v Module 14: 22.32v Module 15: 0.00v Module 16: 0.00v
ModuleTemp 1: 14.14C ModuleTemp 2: 14.49C ModuleTemp 3: 14.23C ModuleTemp 4: 14.73C
ModuleTemp 5: 14.09C ModuleTemp 6: 14.68C ModuleTemp 7: 14.02C ModuleTemp 8: 14.57C
ModuleTemp 9: 14.21C ModuleTemp 10: 14.84C ModuleTemp 11: 14.12C ModuleTemp 12: 14.64C
ModuleTemp 13: 13.62C ModuleTemp 14: 14.48C ModuleTemp 15: 14.05C ModuleTemp 16: 14.30C
ModuleTemp 17: 14.25C ModuleTemp 18: 14.53C ModuleTemp 19: 14.08C ModuleTemp 20: 14.44C
ModuleTemp 21: 14.19C ModuleTemp 22: 14.44C ModuleTemp 23: 14.18C ModuleTemp 24: 14.64C
ModuleTemp 25: 14.41C ModuleTemp 26: 14.54C ModuleTemp 27: 13.93C ModuleTemp 28: 14.44C
ModuleTemp 29: 0.00C ModuleTemp 30: 0.00C ModuleTemp 31: 0.00C ModuleTemp 32: 0.00C
sigurdi
Så ikke før nå at du hadde laget en tråd om det under lading her :P
Laget en under model S kategorien jeg hehe..
Blir vel uansett litt mer snakk enn om bare lading ;)
Her er min P85D med 24 000 km på 66% SOC. Fulgte litt med under lading og så ikke ut som volt var mer enn maks 0.02 i forskjell mellom cellene før det la seg helt likt igjen.
Sitat---- Cookie Monster - is Monitoring your battery ----
Pack Voltage:373.16 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:13.89C
Cell 1 : 3.89v Cell 2 : 3.89v Cell 3 : 3.89v Cell 4 : 3.89v Cell 5 : 3.89v Cell 6 : 3.89v
Cell 7 : 3.89v Cell 8 : 3.89v Cell 9 : 3.89v Cell 10 : 3.89v Cell 11 : 3.89v Cell 12 : 3.89v
Cell 13 : 3.89v Cell 14 : 3.89v Cell 15 : 3.89v Cell 16 : 3.89v Cell 17 : 3.89v Cell 18 : 3.89v
Cell 19 : 3.89v Cell 20 : 3.89v Cell 21 : 3.89v Cell 22 : 3.89v Cell 23 : 3.89v Cell 24 : 3.89v
Cell 25 : 3.89v Cell 26 : 3.89v Cell 27 : 3.89v Cell 28 : 3.89v Cell 29 : 3.89v Cell 30 : 3.89v
Cell 31 : 3.89v Cell 32 : 3.89v Cell 33 : 3.89v Cell 34 : 3.89v Cell 35 : 3.89v Cell 36 : 3.89v
Cell 37 : 3.89v Cell 38 : 3.89v Cell 39 : 3.89v Cell 40 : 3.89v Cell 41 : 3.89v Cell 42 : 3.89v
Cell 43 : 3.89v Cell 44 : 3.89v Cell 45 : 3.89v Cell 46 : 3.89v Cell 47 : 3.89v Cell 48 : 3.89v
Cell 49 : 3.89v Cell 50 : 3.89v Cell 51 : 3.89v Cell 52 : 3.89v Cell 53 : 3.89v Cell 54 : 3.89v
Cell 55 : 3.89v Cell 56 : 3.89v Cell 57 : 3.89v Cell 58 : 3.89v Cell 59 : 3.89v Cell 60 : 3.89v
Cell 61 : 3.89v Cell 62 : 3.89v Cell 63 : 3.89v Cell 64 : 3.89v Cell 65 : 3.89v Cell 66 : 3.89v
Cell 67 : 3.89v Cell 68 : 3.89v Cell 69 : 3.89v Cell 70 : 3.89v Cell 71 : 3.89v Cell 72 : 3.89v
Cell 73 : 3.89v Cell 74 : 3.89v Cell 75 : 3.89v Cell 76 : 3.89v Cell 77 : 3.89v Cell 78 : 3.89v
Cell 79 : 3.89v Cell 80 : 3.89v Cell 81 : 3.89v Cell 82 : 3.89v Cell 83 : 3.89v Cell 84 : 3.89v
Cell 85 : 3.89v Cell 86 : 3.89v Cell 87 : 3.89v Cell 88 : 3.89v Cell 89 : 3.89v Cell 90 : 3.89v
Cell 91 : 3.89v Cell 92 : 3.89v Cell 93 : 3.89v Cell 94 : 3.89v Cell 95 : 3.89v Cell 96 : 3.89v
Module 1: 23.32v Module 2: 23.32v Module 3: 23.32v Module 4: 23.32v
Module 5: 23.32v Module 6: 23.33v Module 7: 23.32v Module 8: 23.32v
Module 9: 23.32v Module 10: 23.32v Module 11: 23.33v Module 12: 23.33v
Module 13: 23.32v Module 14: 23.32v Module 15: 23.32v Module 16: 23.32v
ModuleTemp 1: 13.60C ModuleTemp 2: 14.01C ModuleTemp 3: 13.75C ModuleTemp 4: 14.18C
ModuleTemp 5: 13.58C ModuleTemp 6: 14.19C ModuleTemp 7: 13.81C ModuleTemp 8: 14.29C
ModuleTemp 9: 13.80C ModuleTemp 10: 14.27C ModuleTemp 11: 13.64C ModuleTemp 12: 14.03C
ModuleTemp 13: 13.49C ModuleTemp 14: 13.94C ModuleTemp 15: 13.69C ModuleTemp 16: 14.15C
ModuleTemp 17: 14.13C ModuleTemp 18: 13.83C ModuleTemp 19: 13.66C ModuleTemp 20: 13.79C
ModuleTemp 21: 13.65C ModuleTemp 22: 13.98C ModuleTemp 23: 13.75C ModuleTemp 24: 14.14C
ModuleTemp 25: 13.80C ModuleTemp 26: 14.12C ModuleTemp 27: 13.74C ModuleTemp 28: 14.09C
ModuleTemp 29: 13.79C ModuleTemp 30: 14.19C ModuleTemp 31: 13.54C ModuleTemp 32: 13.99C
Kult.
Har alltid lurt på hva som er "ideal temp" på batteriet. Kanskje Dere kan si litt om det?
70D Des 15 - 70% SOC - 3139km lader netopp startet nå med 25A.
Tar ikke med alle CelleModulene siden de viser samme spenning.
Pack Voltage:330.28 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:5.75C
Cell 1 : 3.93v Cell 2 : 3.93v Cell 3 : 3.93v Cell 4 : 3.93v Cell 5 : 3.93v Cell 6 : 3.93v
Cell 7 : 3.93v Cell 8 : 3.93v Cell 9 : 3.93v Cell 10 : 3.93v Cell 11 : 3.93v Cell 12 : 3.93v
Cell 13 : 3.93v Cell 14 : 3.93v Cell 15 : 3.93v Cell 16 : 3.93v Cell 17 : 3.93v Cell 18 : 3.93v
Cell 19 : 3.93v Cell 20 : 3.93v Cell 21 : 3.93v Cell 22 : 3.93v Cell 23 : 3.93v Cell 24 : 3.93v
Cell 25 : 3.93v Cell 26 : 3.93v Cell 27 : 3.93v Cell 28 : 3.93v Cell 29 : 3.93v Cell 30 : 3.93v
.....
Module 1: 23.59v Module 2: 23.59v Module 3: 23.60v Module 4: 23.58v
Module 5: 23.59v Module 6: 23.61v Module 7: 23.59v Module 8: 23.59v
Module 9: 23.59v Module 10: 23.58v Module 11: 23.58v Module 12: 23.59v
Module 13: 23.58v Module 14: 23.60v
ModuleTemp 1: 6.48C ModuleTemp 2: 6.83C ModuleTemp 3: 6.64C ModuleTemp 4: 7.21C
ModuleTemp 5: 6.38C ModuleTemp 6: 7.10C ModuleTemp 7: 6.26C ModuleTemp 8: 6.89C
ModuleTemp 9: 6.43C ModuleTemp 10: 7.10C ModuleTemp 11: 6.26C ModuleTemp 12: 6.87C
ModuleTemp 13: 5.50C ModuleTemp 14: 6.45C ModuleTemp 15: 6.04C ModuleTemp 16: 6.17C
ModuleTemp 17: 6.38C ModuleTemp 18: 6.70C ModuleTemp 19: 6.23C ModuleTemp 20: 6.69C
ModuleTemp 21: 6.44C ModuleTemp 22: 6.69C ModuleTemp 23: 6.49C ModuleTemp 24: 6.99C
ModuleTemp 25: 6.82C ModuleTemp 26: 6.98C ModuleTemp 27: 6.22C ModuleTemp 28: 6.87C
Mer data kommer iløpet av dagen, min bil skal opp på 100%. ;-)
sigurdi
70D Des 15 - 80% SOC - 3139km
Tar ikke med alle CelleModulene siden de viser samme spenning.
Pack Voltage:336.90 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:6.53C
Cell 1 : 4.01v Cell 2 : 4.01v Cell 3 : 4.01v Cell 4 : 4.01v Cell 5 : 4.01v Cell 6 : 4.01v
Cell 7 : 4.01v Cell 8 : 4.01v Cell 9 : 4.01v Cell 10 : 4.01v Cell 11 : 4.01v Cell 12 : 4.01v
Cell 13 : 4.01v Cell 14 : 4.01v Cell 15 : 4.01v Cell 16 : 4.01v Cell 17 : 4.01v Cell 18 : 4.01v
Cell 19 : 4.01v Cell 20 : 4.01v Cell 21 : 4.01v Cell 22 : 4.01v Cell 23 : 4.01v Cell 24 : 4.01v
Cell 25 : 4.01v Cell 26 : 4.01v Cell 27 : 4.01v Cell 28 : 4.01v Cell 29 : 4.01v Cell 30 : 4.01v
Cell 31 : 4.01v Cell 32 : 4.01v Cell 33 : 4.01v Cell 34 : 4.01v Cell 35 : 4.01v Cell 36 : 4.01v
Cell 37 : 4.01v Cell 38 : 4.01v Cell 39 : 4.01v Cell 40 : 4.01v Cell 41 : 4.01v Cell 42 : 4.01v
Module 1: 24.07v Module 2: 24.07v Module 3: 24.07v Module 4: 24.05v
Module 5: 24.06v Module 6: 24.08v Module 7: 24.06v Module 8: 24.06v
Module 9: 24.06v Module 10: 24.06v Module 11: 24.06v Module 12: 24.07v
Module 13: 24.05v Module 14: 24.08v
ModuleTemp 1: 7.43C ModuleTemp 2: 7.69C ModuleTemp 3: 7.47C ModuleTemp 4: 7.88C
ModuleTemp 5: 7.26C ModuleTemp 6: 7.78C ModuleTemp 7: 7.14C ModuleTemp 8: 7.64C
ModuleTemp 9: 7.37C ModuleTemp 10: 7.86C ModuleTemp 11: 7.26C ModuleTemp 12: 7.78C
ModuleTemp 13: 6.67C ModuleTemp 14: 7.56C ModuleTemp 15: 7.23C ModuleTemp 16: 7.30C
ModuleTemp 17: 7.39C ModuleTemp 18: 7.55C ModuleTemp 19: 7.21C ModuleTemp 20: 7.45C
ModuleTemp 21: 7.39C ModuleTemp 22: 7.44C ModuleTemp 23: 7.37C ModuleTemp 24: 7.61C
ModuleTemp 25: 7.71C ModuleTemp 26: 7.59C ModuleTemp 27: 7.30C ModuleTemp 28: 7.71C
70D Des 15 - 90% SOC - 3139km - Den har stått ca 30min etter den var ladet til 90%
Pack Voltage:345.17 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:7.41C
Cell 1 : 4.11v Cell 2 : 4.11v Cell 3 : 4.11v Cell 4 : 4.11v Cell 5 : 4.11v Cell 6 : 4.11v
Cell 7 : 4.11v Cell 8 : 4.11v Cell 9 : 4.11v Cell 10 : 4.11v Cell 11 : 4.11v Cell 12 : 4.11v
Cell 13 : 4.11v Cell 14 : 4.11v Cell 15 : 4.11v Cell 16 : 4.11v Cell 17 : 4.11v Cell 18 : 4.11v
Cell 19 : 4.11v Cell 20 : 4.11v Cell 21 : 4.11v Cell 22 : 4.11v Cell 23 : 4.11v Cell 24 : 4.11v
Cell 25 : 4.11v Cell 26 : 4.11v Cell 27 : 4.11v Cell 28 : 4.11v Cell 29 : 4.11v Cell 30 : 4.11v
Module 1: 24.65v Module 2: 24.65v Module 3: 24.66v Module 4: 24.64v
Module 5: 24.65v Module 6: 24.67v Module 7: 24.66v Module 8: 24.65v
Module 9: 24.66v Module 10: 24.65v Module 11: 24.65v Module 12: 24.66v
Module 13: 24.65v Module 14: 24.66v
ModuleTemp 1: 8.33C ModuleTemp 2: 8.74C ModuleTemp 3: 8.41C ModuleTemp 4: 8.95C
ModuleTemp 5: 8.19C ModuleTemp 6: 8.86C ModuleTemp 7: 8.06C ModuleTemp 8: 8.71C
ModuleTemp 9: 8.30C ModuleTemp 10: 8.93C ModuleTemp 11: 8.20C ModuleTemp 12: 8.83C
ModuleTemp 13: 7.64C ModuleTemp 14: 8.65C ModuleTemp 15: 8.19C ModuleTemp 16: 8.38C
ModuleTemp 17: 8.32C ModuleTemp 18: 8.64C ModuleTemp 19: 8.14C ModuleTemp 20: 8.54C
ModuleTemp 21: 8.33C ModuleTemp 22: 8.50C ModuleTemp 23: 8.30C ModuleTemp 24: 8.70C
ModuleTemp 25: 8.64C ModuleTemp 26: 8.67C ModuleTemp 27: 8.22C ModuleTemp 28: 8.75C
Da var det siste utlesning på min bil:
Ser det er et problem med å bare lese ut to tall etter . og det er at en ser ikke skikkelig hva verdi det er snakk om.
Jeg vil tro de fleste ligger ganske nær 4.2 så 4.198 -. 4.199
70D Des 15 - 100% SOC - 3139km
Pack Voltage:352.27 Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v Average Temperature:8.55C
Cell 1 : 4.19v Cell 2 : 4.19v Cell 3 : 4.19v Cell 4 : 4.19v Cell 5 : 4.19v Cell 6 : 4.19v
Cell 7 : 4.19v Cell 8 : 4.19v Cell 9 : 4.19v Cell 10 : 4.19v Cell 11 : 4.19v Cell 12 : 4.19v
Cell 13 : 4.19v Cell 14 : 4.19v Cell 15 : 4.19v Cell 16 : 4.19v Cell 17 : 4.19v Cell 18 : 4.19v
Cell 19 : 4.19v Cell 20 : 4.19v Cell 21 : 4.19v Cell 22 : 4.19v Cell 23 : 4.19v Cell 24 : 4.19v
Cell 25 : 4.19v Cell 26 : 4.19v Cell 27 : 4.19v Cell 28 : 4.20v Cell 29 : 4.19v Cell 30 : 4.19v
Cell 31 : 4.19v Cell 32 : 4.19v Cell 33 : 4.19v Cell 34 : 4.20v Cell 35 : 4.19v Cell 36 : 4.20v
Cell 37 : 4.19v Cell 38 : 4.19v Cell 39 : 4.19v Cell 40 : 4.19v Cell 41 : 4.19v Cell 42 : 4.19v
Cell 43 : 4.19v Cell 44 : 4.19v Cell 45 : 4.19v Cell 46 : 4.19v Cell 47 : 4.19v Cell 48 : 4.19v
Cell 49 : 4.19v Cell 50 : 4.19v Cell 51 : 4.19v Cell 52 : 4.19v Cell 53 : 4.19v Cell 54 : 4.19v
Cell 55 : 4.19v Cell 56 : 4.19v Cell 57 : 4.19v Cell 58 : 4.19v Cell 59 : 4.19v Cell 60 : 4.19v
Cell 61 : 4.20v Cell 62 : 4.19v Cell 63 : 4.20v Cell 64 : 4.20v Cell 65 : 4.19v Cell 66 : 4.20v
Cell 67 : 4.19v Cell 68 : 4.19v Cell 69 : 4.19v Cell 70 : 4.19v Cell 71 : 4.19v Cell 72 : 4.19v
Cell 73 : 4.19v Cell 74 : 4.19v Cell 75 : 4.19v Cell 76 : 4.19v Cell 77 : 4.19v Cell 78 : 4.19v
Cell 79 : 4.20v Cell 80 : 4.20v Cell 81 : 4.20v Cell 82 : 4.20v Cell 83 : 4.20v Cell 84 : 4.20v
Module 1: 25.15v Module 2: 25.15v Module 3: 25.16v Module 4: 25.15v
Module 5: 25.17v Module 6: 25.17v Module 7: 25.17v Module 8: 25.16v
Module 9: 25.16v Module 10: 25.16v Module 11: 25.17v Module 12: 25.16v
Module 13: 25.15v Module 14: 25.18v
ModuleTemp 1: 9.55C ModuleTemp 2: 10.09C ModuleTemp 3: 9.61C ModuleTemp 4: 10.22C
ModuleTemp 5: 9.44C ModuleTemp 6: 10.19C ModuleTemp 7: 9.35C ModuleTemp 8: 10.04C
ModuleTemp 9: 9.55C ModuleTemp 10: 10.28C ModuleTemp 11: 9.48C ModuleTemp 12: 10.10C
ModuleTemp 13: 9.11C ModuleTemp 14: 10.04C ModuleTemp 15: 9.48C ModuleTemp 16: 9.93C
ModuleTemp 17: 9.56C ModuleTemp 18: 10.05C ModuleTemp 19: 9.37C ModuleTemp 20: 9.92C
ModuleTemp 21: 9.52C ModuleTemp 22: 9.91C ModuleTemp 23: 9.49C ModuleTemp 24: 10.08C
ModuleTemp 25: 9.78C ModuleTemp 26: 10.05C ModuleTemp 27: 9.36C ModuleTemp 28: 10.03C
Dette var interessant :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%, har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%, har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.
Sitat fra: OleJA på lørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%, har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.
Jepp. Sigurdis utlesning av ≈4.1v på 90%SOC og ≈4.2v på 100%SOC bekrefter dette. Maksimal cellespenning på 4.1v anses vel som det optimale kompromisset mellom tilstrekkelig cellekapasitet i bruk og redusert batteridegradering over tid
Sitat fra: lunitiks på søndag 06. mars 2016, klokken 10:15
Sitat fra: OleJA på lørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%, har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.
Jepp. Sigurdis utlesning av ≈4.1v på 90%SOC og ≈4.2v på 100%SOC bekrefter dette. Maksimal cellespenning på 4.1v anses vel som det optimale kompromisset mellom tilstrekkelig cellekapasitet i bruk og redusert batteridegradering over tid
Selv har jeg satt ned daglig lading til 70% som er rett under 3.9v pr celle og da med god margin til cellespenninger da degenerering begynner å akselererer.
sigurdi
Gjorde det samme i morges ;D
Da er det betenkelig at servicesenter lader bilen til 90% som det siste de gjør før de tar helg når bilen for alle praktiske formål skal stå i ei uke eller to. Jeg svidde av ~15% med klima via appen når jeg oppdaget det. Selv bruker jeg også 70% som standard, er nøye med at bilen i hovedregelen skal stå med 40-50% og lader opp til nødvendig soc like før kjøringen skal skje.
Sitat fra: Muffinman på søndag 06. mars 2016, klokken 13:59
Da er det betenkelig at servicesenter lader bilen til 90% som det siste de gjør før de tar helg når bilen for alle praktiske formål skal stå i ei uke eller to. Jeg svidde av ~15% med klima via appen når jeg oppdaget det. Selv bruker jeg også 70% som standard, er nøye med at bilen i hovedregelen skal stå med 40-50% og lader opp til nødvendig soc like før kjøringen skal skje.
De fleste på service sentrene bare jobber der, de kjører ikke elbil selv engang og regner ikke med at Tesla ser på lading til 90% som noe stort problem.
De har svært god elektrolytt blanding som er svært mye bedre en mange andre.
Selv er jeg usikker om hva som er best ikke best når det gjelder lading til 50 og 60% vs 70-80%.
Her er det svært mye ulik info man kan finne om emnet.
Selv har jeg litium batterier som har vært ladet til 3.8v og lagret kalt i flere år og klarer ikke å måle forskjell på dem sammelingnet med da de var nye.
Men har noen som jeg ikke ladet opp til lagrins spenning og de har død for meg etter å vært lagret i et par år på 40-60% SOC.
Ingen av de som har vært lagret med 3.8v cellespenning har død i perioden og har fremdeles 3.8v pr celle. ;-)
Eks mål en ny telefon eller andre batterier du får når de er "nye" de jeg har målt har vært ladet til 3.8v. ;-)
Nissan Leaf har 100% ved 4,1 volt. De selger bilen nå med at det ikke lengre er nødvendig å lade til 80% (det valget i menyen er også tatt bort). Nytt og bedre batteri sier min selger er årsaken til at 80% er tatt bort, de har fått opplyst at en nå bare må lade til 100% og ikke tenkte på det:) De gir tross alt 8 års garanti så noe bedre må det nye batteriet være til å tåle 4,1 volt ellers tror jeg ikke rådet deres er så smart...
NÅ er det jo ikke overraskende om Nissan gjør dette for å selge flere biler ved å avkomplisere dette med lading enn at det faktisk stemmer at det nye batteriet tåler bedre høy volt enn før. Kun tiden vil vise om det er riktig. Så er vel den avgjørende grunnen til Nissan at EPA målingene blir bedre uten dette 80% valget i menyen, det er jo for dumt at EPA målingen skal påvirkes av dette, men tanken er vel at en ikke skal kunne booste batteriet for å få gode målinger (slik som Tesla gjøre da) og så si til kunden at du må ikke bruke 100%:) På en Leaf hadde vi vel fått ca 2 kwh ekstra om en lot det ladet helt opp til 4,2 volt...
Personlig irriterer jeg meg over at 80% er borte, vi trenger ikke i nærheten av 100% i det daglige så hvorfor da måtte lade helt opp... Jeg stoler 0% på det Nissan sier her, de har nok regnet ut at det vil være god margin til 70% redusksjon innen 8 år, 160.000 km, men jeg tenker å ha denne bilen veldig lenge og vil ha best mulig kapasitet...
Her også er Tesla milevis foran og jeg tror ikke folk oppfatter at det er vanskelig å forholde seg til at en ikke bør landet helt fult... selv om gjennomsittskjøper av Tesla nok er litt mer opptatt av teknologi enn snitt kjøperen av Leaf:)
Nissan har endret kjemi da de dreit skikkelig på draget med første batteriet sitt.
Har ikke vært noe problem i Norge siden vi har lave temperaturer, men det første batteriet deres tålte ikke høy temperatur sammen med høy SOC.
Arizona og Nevada hadde opp mot 20% tap på 1 år.
Den nye kjemien tåler høy temperatur bedre men om den tåler høy SOC, så mye bedre er det vel tiden som vil bekrefte.
Problemet deres er at mange Leaf vil da stå på 4.1v over stor del av tiden, siden de fleste bare plugger inn og lar den lade opp og stå der til den skal brukes neste gang.
Å gå ned til f.eks 4v eller 3.9v gir svært mange fler syklusser og for svært mange er dette mer en nok til daglig kjøring.
Man skal ikke undervurdere kundene og kunskap, f.eks så er det ikke alle som fyller tanken på bilen opp til det renner over hver gang man er innom stasjonen, er jo derfor vi har tankmåler. ;-)
sigurdi
Sitat fra: sigurdi på mandag 07. mars 2016, klokken 12:40
Å gå ned til f.eks 4v eller 3.9v gir svært mange fler syklusser og for svært mange er dette mer en nok til daglig kjøring.
Og jo flere sykluser (innafor 70%), jo bedre for et litiumbatteri? Det verste for disse batteriene er vel, foruten temperatur, langtidslagring på høy cellespenning og hyppig hurtiglading?
Lader selv Leafen vår til 100pst every day og er oftere nede i "nær null" enn Teslaen. Likevel har vi ikke mistet en eneste strek på batterilevetid-indikatoren siden vi begynte å kjøre Leafen ved årsskiftet 2013/2014. (Har heller ikke sjaddemoladet den heller da...)
Så Leafen har holdt godt med daglig 100%-lading i over 2 år nå
Du lader til displayet viser 100%. Stor forskjell :)
Hvis du har litt elektronikk/lodde kunnskap så er det ikke så vanskelig å bygge Canbus leseren selv
til en pris av ca.300,- Det som mangler på due er kun en Can-transceiver, selv har jeg bruker SN65HVD234D.
http://www.dx.com/p/due-development-board-32-bit-arm-microcontroller-w-usb-cable-compatible-with-arduino-cortex-m3-380741#.VuMzwpzhARk
Jeg har også laget SW(beta) for lesing/logging av data fra due sketch`en "TeslaModelSPackVoltages2
Holder på å lage en ferdig pakke med due og både tranceiver og beskyttelses krets og eget grafisk grensesnitt for windows, er ikke alle som er vant med å bruke loddebolten og trenger en mer plugg and play løsning.
Og er lurt å endre til 3 tall bak komma siden celle ser veldig balanserte ut med kun to tall bak komma
(og det er de jo også men når du lader til 4.2v så er det mye bedre å vite om de er 4.191 eller 4.199. ;-)
Her er første alfa versjon av trend vinduet.
Man skal kunne velge alt fra batteri temperaturer, turtall, motor temperatur osv og få trendend det på samme graf.
Dermed kan man se at temp på motor går opp, fart går opp, cellespenning går ned osv.
sigurdi
Kan være interessant. Ikke fan av fonten som er brukt i eksempelet.
Hm.. er ikke det labview?
Får rimelig heftige og dårlige flashbacks :o
Sitat fra: Muffinman på søndag 13. mars 2016, klokken 19:13
Kan være interessant. Ikke fan av fonten som er brukt i eksempelet.
Tesla fonten er morsom men ikke den mest lesbare.
Selv er jeg mest glad i Verdana og Arial.
sigurdi
Sitat fra: sigurdi på søndag 13. mars 2016, klokken 00:21
Holder på å lage en ferdig pakke med due og både tranceiver og beskyttelses krets og eget grafisk grensesnitt for windows, er ikke alle som er vant med å bruke loddebolten og trenger en mer plugg and play løsning.
Og er lurt å endre til 3 tall bak komma siden celle ser veldig balanserte ut med kun to tall bak komma
(og det er de jo også men når du lader til 4.2v så er det mye bedre å vite om de er 4.191 eller 4.199. ;-)
Her er første alfa versjon av trend vinduet.
Man skal kunne velge alt fra batteri temperaturer, turtall, motor temperatur osv og få trendend det på samme graf.
Dermed kan man se at temp på motor går opp, fart går opp, cellespenning går ned osv.
sigurdi
Har du lagt til utlesing av turtall og motor temp. i arduino koden?
Eller gjør du dekoding i labview.
Ja takk begge deler. :-)
Jeg programerer ikke labview men det gjør min bror, når han ikke er opptatt med allt mulig annet.
Ikke helt bestemt om det blir labview etter qt.
Så en så lenge har lagt inn koden i Arduino, så jeg får ut det jeg ønsker for egen brukt.
Jeg har og 100 andre ting å holde på med så før se hva jeg klarer å prioritere.
Er jo morro også og planen er klar på hva det blir til slutt.
Har det meste av kontakter for å lage ferdig kabelsett for tilkobling og salg.
Kombi kabel for ny og gammel diagnose plugg. (Biler produsert etter Sept 2015 har ny plugg og X)
Har du også lagt til dette i arduino koden?
CAN3, ID 0x0382
● Description: Battery Energy Status
● Length observed: 8 bytes
● Frequency on bus: Approximately 1 Hz
● Example frames: FC 9A EA 69 A9 00 A0 00
○ nominalFullPackEnergy: 76.4 kWh
○ nominalEnergyRemaining: 67.8 kWh
○ expectedEnergyRemaining: 67 kWh
○ idealEnergyRemaining: 67.7 kWh
○ energyBuffer: 4 kWh
○ energyToChargeComplete: 0 kWh
● Value descriptions:
○ nominalFullPackEnergy = (byte0 + ((byte1 & 0x03)<<8)) * 0.1
○ nominalEnergyRemaining = ((byte1>>2) + ((byte2 & 0x0F) * 64)) * 0.1
○ expectedEnergyRemaining = ((byte2>>4) + ((byte3 & 0x3F) * 16)) * 0.1
○ idealEnergyRemaining = ((byte3>>6) + ((byte4 & 0xFF) * 4)) * 0.1
○ energyToChargeComplete = (byte5 + ((byte6 & 0x03)<<8)) * 0.1
○ energyBuffer = ((byte6>>2) + ((byte7 & 0x03) * 64)) * 0.1
○ All formulas result in a value in kWh, resolution 0.1 kWh
○ energyBuffer appears to be the antibrick buffer. This is NOT a below 0miles remaining value
Hvis du har det så blir jeg veldig glad hvis du deler koden med meg.
Mvh. Tore
Den er lagt inn og du postet jo nettopp koden, er nesten bare å legge rett inn. ;-)
Full Pack er bare å legge inn direkte mens de andre har jeg ikke hatt tid å verifisere med manuell kalulasjon så der er jeg litt mer usikker om det stemmer på 70D.
Er noen verdier der det ser ut som 70D (ivertfall) har andre kalkulasjoner en 85 og 90.
SOC blir for feil med wk057 formel. ;-(
Så dobbelt sjekk tall osv for å være sikker at det stemmer.
void handle382frame(CAN_FRAME *frame)
//This routine handles CAN interrupts from Address 0x382 CAN frame
//socUI og SOC Min.
{
nomFullPack=(frame->data.bytes[0]+((frame->data.bytes[1]&0x03)<<8))*0.1;
nomErem=((frame->data.bytes[1]>>2)+((frame->data.bytes[2]&0x0F)*64))*0.1;
expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
idealERem=((frame->data.bytes[3]>>6)+((frame->data.bytes[4]&0xFF)*4))*0.1;
etccomp=(frame->data.bytes[5]+((frame->data.bytes[6]&0x3)<<8))*0.1;
ebuff=((frame->data.bytes[6]>>2)+((frame->data.bytes[7]&0x03)*64))*0.1;
if(debug)printFrame(frame,0); //If DEBUG variable is 1, print the actual message frame with a time stamp showing the time received.
}
Tusen takk!!!
En liten bug:
expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Skal vel være slik:
expERem=((frame->data.bytes[2]>>4)+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Hvordan endrer du antall "float" desimaler som blir vist?
Sitat fra: ToreS på torsdag 24. mars 2016, klokken 19:34
Tusen takk!!!
En liten bug:
expERem=((frame->data.bytes[2])>>4+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Skal vel være slik:
expERem=((frame->data.bytes[2]>>4)+((frame->data.bytes[3]&0x3F)*16))*0.1;
Hvordan endrer du antall "float" desimaler som blir vist?
Laptoppen med Arduino innstalert har gutungen på ferie og jeg er på jobb med en gammel PC og ser ut som jeg glemte å laste ned software før jeg reiste.
Så er dødfødt å prøve å få det ned ombord her så blir bare svar etter husken og da lurer det seg fort inn både en og to bugger.
Dersom du tenker på visning av batteri data er det bare å endre fra 1.2 til 1.3 i print delen på variablene. Skal stå f1.2 eller 1.2f for å angi at det er floating.
Dersom du tenker på andre verdier så brukte jeg litt ulikt etter hva og hvor store data jeg skulle ha.
Så unasigned int (positive verdier opp til 4,294,967,295 på due), int (due -2,147,483,648 to 2,147,483,647).
Float har jeg prøvd å ungått siden de ikke er nøyaktige på Arduino over 6 digits, så fungere på små tallrekker.
Eks så er 129.2923 mer en 6 digits og ikke nøyaktig.
double - Mer presis og på Arduino Due, doubles have 8-byte (64 bit) precision.
PS CAN innlesnings delen som ligger i EVTV sitt program er bare klipp og lim fra standard kode og ikke noe serlig å bruke, det ligger endel kode som ikke er i bruk og henviser til et standard script som skal hente ut resten av CAN ID-ene men siden den ikke er satt opp med riktig IDsegment og MASK blir det helt feil.
Den er begrenset til 7 mailbokser så fordel å sette opp et regneark med HEX og BINÆR koder for de verdiene du ønsker å lage filter på. Dermed kan du lage egne filter med de ID-ene du ønsker.
En mailboks han inneholde mange CAN ID-er og den henter verdien når du spør etter den, derfor det tar et par cykluser før den har hentet inn alle temperaturer.
(Er ikke sikkert BMS sender alle temperaturer på hver cyklus heller, men det er en annen sak)
Slik kan du lage oppsett for å filtrere ut det du ønsker og ikke bruke tid på å lese unødvendige CAN ID-er og verdier.
Et annen alternativ er å kjøre to ulike CAN oppsett med 7 mailbokser og dermed switche mellom den etter hva du ønsker å hente ut.
Et annet alternativ er å bare hente ut CAN ID og Data og ta oversetting i ekstern kode, da har du ID som unik value.
For å få den til å printe CAN-ID ene som HEX i ASCI kan du trykke d i comport info eller bare aktivere det i koden.
Tror ikke jeg får anledning til å se mer på dette før jeg er hjemme igjen om ca 3 uker desverre.