Elbilforum.no

Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Mitsubishi Outl. PH => Emne startet av: Niff123 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 05:32

Tittel: Bensinforbruket
Skrevet av: Niff123tirsdag 09. februar 2016, klokken 05:32
Etter 8000 km med variert kjøring kan bensinforbruket beskrives slik ved fornuftig bruk av gasspedalen:
Lokalkjøring sommerhalvåret   0
Lokalkjøring vinterhalvåret       0,2
Langkjøring beskjeden fart.      0,5
Langkjøring en del motorvei.    0,7

Ved langkjøring betyr hastigheten dvs. luftmotstanden mer for forbruket enn man først tenker seg.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:14
Jeg (vi) har kjørt ca. 30.000 km på snart 22 måneder, variert kjøring. 180 km til hytta, lader ikke underveis, lader på hytta. Noen turer dit med henger. 60 km til jobb, lader fullt der.
Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk (alle fyllinger logget) på 0,4 l/mil. Det er bra det!
Vi har også en Toyota Aygo - det er vel noe av det minste man får. Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk for den er 0,44 l/mil.
Husk at når kameraten med Audi e.l. diesel skryter av 0,4-0,5 l/mil, så måler han bare langkjøring!
Reelle gjennomsnittsforbruk kan dere se her: http://www.spritmonitor.de/
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ABWfredag 12. februar 2016, klokken 19:05
Skuffet eier av demokjørt Instyle+ 2016 mod.

Vi har hatt bilen i 2 uker nå, kjørt ca. 100km, kun tur/retur jobb, ca. 5km en vei.
Vi full lader bilen hver natt og forvarmer 30min før vi starter på jobb. Ved kjøring har vi brukt moderat med strøm til varmekilder for å få forbruket mest mulig ned. Rolig kjørestil i 30 og 50 soner.
Forbruk på 1,2l/mil.

Temperatur har i perioden logget på 1+ - 4-.

Hva gjør vi feil?

Lest mange innlegg på forumet her, hvor det virker at alle andre har helt annen erfaring.

Min forventning før vi fikk bilen var at denne type kjøring skulle ligge på 0,1-0,3 på vinteren.

Tok i dag kontakt med selger ang. dette, de kunne ikke skjønne det helt og skulle diskutere internt og gi meg tilbakemelding etter helgen. Ikke usannsynelig at de tar bilen inn i følge selger.

Noen med lignende erfaring?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Niff123fredag 12. februar 2016, klokken 19:37
Det synes utrolig. Jeg tror bare jeg ville klart det forbruket med iskald bil, ingen forvarming, 25 grader innstilling, ac på, gassen i bånn osv. og neppe da heller. Ditt estimat synes realistisk.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Jarle Hersethfredag 12. februar 2016, klokken 20:17
Hei vi har kjørt 300km med vår,og forbruket går mere å mere ned begynte med 1,2lpr mil men det synker nå er vi nede i o.28lpr mil.Null ut telleren så skal det bli annerledes etterhvert tror jeg da,er helt fersk jeg også.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik efredag 12. februar 2016, klokken 20:46
Noe som er viktig. Hvor lang tid tar disse 5 km. Kø?  Måle forbruk på bare slike turer blir vel noe galt.   Jeg snakket med en kar som syntes bilen brukte mye bensin, han fylte for 100,- kr hver kveld. Ja ja,hvor langt og lenge kjører du . Nja,?????
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ABWfredag 12. februar 2016, klokken 21:05
Ingen kø, si maks 10 min med stopp i bhage og skole. All vår kjøring i ukedagene er slik kjøring, så skjønner ikke at det skal være feil å måle slik kjøring.
Mange helger er ikke bilen vår i bruk i det hele, så det er stort sett slik kjøring vi har.
Derfor vi valgte plugg-inn kontra noe annet...

Hadde samme bil på prøve før vi kjøpte den, da var det mer langkjøring, ca. 150km på en dag med et forbruk på 0,65. Det var som forventet ihht. kjøring.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: elbilist sørvestfredag 12. februar 2016, klokken 22:34
Interressant å lese om forbruket på Outlanderen her. Jeg vurderer selv nå å bytte ut vår Zafira med 120hk diesel med en ny Outlander hybrid. Er usikker på et par ting  som kanskje noen her kan svare på. Vi har ett kjøremønster som hovedsaklig er til og fra jobb (hver vei ca 22km uten lading) altså 44km totalt hver dag. I tilegg  vil den bli brukt til en og annen langtur i året. En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid? Har prøvekjørt en, og vi likte svært godt konseptet og bilen.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Niff123lørdag 13. februar 2016, klokken 14:00
Mitt anslag: du kommer til jobb med tilnærmet 0 i forbruk bortsett fra dagene med sprengkulde. Hjemover går det fra batteri til bensin. Jeg tipper et snitt i året på 0,2 hvis du forvarmer osv. Langkjøring 0,7, men med campingvogn blir det sikkert en del mer. Skal jeg tippe 1,0, men kjøring med campingvogn har vel andre konkret erfaring med.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: elbilist sørvestlørdag 13. februar 2016, klokken 19:12
Takk for nyttig svar. Det høres ut som greie tall det. Forbruket ved å trekke camp. vogn vil nok sikkert passere literen,  men det er vel strengt tatt ikke så veldig viktig da dette er noe som kun er aktuelt en gang og to i året. Det viktige er om bilen er kraftig nok til å trekke ei vogn på 1400kg etter seg opp bakkar og berg fra Vestlandet til svenskegrensen. At man kan kjøre på folkevis og holde sånn noenlunde trafikken, noe jeg fint gjør i dag med 120hk diesel. Noen som har erfaring med å trekke last etter seg med en sånn bil?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ellvandlørdag 13. februar 2016, klokken 21:53
Har hatt min siden november og er veldig fornøyd. Det forbruket du beskriver høres rart ut. Sikkert et dumt spørsmål men husk at måleren viser liter/100km. Mange som jeg har hatt med i bilen som har kommentert at måleren viser 1,2 som egentlig da er 0,12 L/mil.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ABWsøndag 14. februar 2016, klokken 07:36
Joda, jeg leser av rett. Torsdag nullstilte jeg, har nå forbruk på 20liter/100km.
Fortsatt kun småkjøring.
Barteriet tappes maks 30% ila. en dag, så batteriet har lang rekkevidde enda (sikkert ikke så rart siden bensinmotoren går nesten hele tiden).

Men nå skal det sies at i går var det 10- og kaldtstart på bilen, så denne gangen kan jeg skjønne at den har brukt litt.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik esøndag 14. februar 2016, klokken 08:22
Tips: Fyll tanken,null tripptelleren . Kjør til tanken er nesten tom,regn ut forbruk. Tenk over hvordan kjøring du har hatt.  Oppgitt forbruk er vel 0,19.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Niff123søndag 14. februar 2016, klokken 09:02
Forslaget til Erik er godt, men med ditt antydede kjøremønster vil det vel gå uker. Alternativt forslag: slå av ac (snøkrystallknappen), sett innetemperatur på 16 grader, fullad, forvarm 1/2 time, kjør en hyggelig søndagstur på totalt 40 km. Øk innetemperaturen gradvis til ønsket komfort. Med -10 ute bør du nok ende på et forbruk på rundt 0,2. Med varmegrader ute bør du være nær null. Er du fortsatt nærmere 1,0 er noe feil. Er andre som har hatt bilen en stund enig i mine tall?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ABWsøndag 14. februar 2016, klokken 15:42
Test gjennomført   :)

4-, ikke fullt batteri grunnet en liten tur tidligere på dagen, forvarming 30 min, kjørt 33,6km med et forbruk på 0,27.

Låg på 0,03 helt frem til 27km, da var batteriet tomt så bensinmotoren startet.

Kjørt temp rimelig raskt opp på 20 grader i kupe, så fort jeg prøvde 21 startet bensinmotoren og stoppet igjen når jeg gikk ned til 20 grader. Prøvde dette noen gang ila. de første 10km.

Takk for gode råd, skal bli artig å se hvor lavt vi klarer å holde den til jobb til uken.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Niff123søndag 14. februar 2016, klokken 17:13
Det var en hyggelig rapport.
En ting jeg burde nevnt i tillegg: venstre hendel til B3 eller B4. Da lader det bra hver gang vi slipper gasspedalen eller er i nedoverbakke.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3søndag 14. februar 2016, klokken 21:35
Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid?
PHEV'en er svært dårlig egnet til å trekke tunge hengere over noe særlig distanse. 1,4 t camingvogn over fjelloverganger kommer til å bli en dårlig opplevelse. Svært høye turtall og dårlig effekt.
Jeg har selv trukket ca 1 t båt på henger, i Østfold (=relativt flatt), over begrenset distanse (ca 80 km), og det gikk greit, men det var ikke noe å gå på.
Bilen er kjempefin hvis du hovedsakelig kjører korte distanser. Jeg er veldig fornøyd. Men jeg ville ikke begitt meg ut på den turen du beskriver.
Har du et alternativ? Låne en dieselbil?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Electrixmandag 15. februar 2016, klokken 13:24
Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
Interressant å lese om forbruket på Outlanderen her. Jeg vurderer selv nå å bytte ut vår Zafira med 120hk diesel med en ny Outlander hybrid. Er usikker på et par ting  som kanskje noen her kan svare på. Vi har ett kjøremønster som hovedsaklig er til og fra jobb (hver vei ca 22km uten lading) altså 44km totalt hver dag. I tilegg  vil den bli brukt til en og annen langtur i året. En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid? Har prøvekjørt en, og vi likte svært godt konseptet og bilen.
Hvis du stort sett kjører det du beskriver her så ville jeg også vurdert en ren elbil til dagligkjøring og så bare leie en større bil med hengerfeste de dagene du skal på langtur med campingvogna. Du får greie stasjonsvogner for ca 400-500,- pr dag eller ca 2500,- pr uke på nabobil.no, da er forsikring inkludert. I tillegg er det sikkert flere enn meg der som gjerne kan "bytteleie" en elbil tilbake i leieperioden slik at du kommer ut i 1-2 hundrelapper pr. dag.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Amadeustirsdag 16. februar 2016, klokken 14:24
Hei

Ny her på forumet, vi har betilt en instyle+ som kommer i slutten av måneden.

Jeg kjøpte bilen etter en prøvetur og lesing av tester på nett, etter at bilen ble bestillt har jeg lest litt her om forbruk o.l, så vi lånte demobilen igjen, for å se forbruket og jeg må si jeg ble litt stresset når jeg ser at det skal godt gjøres å komme under 1 liter på mila med bruk av motor, nå vil jeg klare det meste av kjøring til og fra jobb med batteri, men jeg har en del kjøring i jobb også og har beregnet lading på kontoret også, men med dette forbruket så vil jeg uansett få en ganske høy driftskostnad på bilen.

Er ganske stresset over dette...
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: rkiljettirsdag 16. februar 2016, klokken 14:56
Hva slags kjøring ser du for deg, Amadeus? Med det forbruket?

"Skvær tom" for strøm og motorveikjøring på ca 110 km med mesteparten i hastighet over 100 så landet jeg på 0,71 i går.

Eneste gangene over literen har vært ved mye bykjøring tom for strøm, før bilen har rukket lade noe så den kan gå i normal hybridmodus.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Amadeustirsdag 16. februar 2016, klokken 17:20
Det er mest kjøring i og rundt byen,  lite landeveikjøring og den viste fra 11 til 12.5 liter pr 100 km.
Det er klart at når jeg lærer å kjøre den så vil det nok gå ned,  men føler det var mye uansett.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik etirsdag 16. februar 2016, klokken 17:22
Hallo. Denne bilen går "billig" til og være SUV med 4WD.   Bensin er jo dyrere enn diesel og forbruket litt høyere.  Men igjen og hva er "driftskostnader ? 1-2 kr mila i drivstoff er småpenger av bilutgifter.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: hrltirsdag 16. februar 2016, klokken 17:24
Sitat fra: Amadeus på tirsdag 16. februar 2016, klokken 17:20
Det er mest kjøring i og rundt byen,  lite landeveikjøring og den viste fra 11 til 12.5 liter pr 100 km.
Det er klart at når jeg lærer å kjøre den så vil det nok gå ned,  men føler det var mye uansett.
Går ikke an. Du må ha bomma med en 10'er faktor. 0,11 til 0,125 tror jeg du mener. Kjørte fra Sarpsborg til Årdal over Hemsedalsfjellet mandag ettermiddag/kveld, dvs gjennom Oslo i rushtid, E6 med 110 soner, fjellovergang med -19 som kaldest.
Startet med 12 km strøm, forbruk på 0,55 i Oslo, 0,7 ved maks høyde på Hemsedalsfjellet, 0,68 ved ankomst Årdal, regenererte 8 km ned fra fjellet, men dette ble da brukt til varme. Normal temperatur i bilen (20-21 grader, ikke aircondition), cruisecontrol gjennom Oslo (deilig hvordan bilen følger trafikken!) og på E6, fulgte fartsgrensene ellers med et par spenstige forbikjøringer av lastebiler underveis.

Er jo selvfølgelig verdt å nevne at min tidligere Volvo V40 CC diesel tok denne turen på 0,36 på mila, så om det er miljøvennlig kan vel diskuteres, men det høres ikke realistisk ut med det forbruket som er nevnt over.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Amadeusonsdag 17. februar 2016, klokken 08:40
Nei jeg tar ikke feil, men jeg ser ut fra andres erfaring at forbruket ikke vil være så høyt om man ikke bruker charge funksjonen da.
Satser på at det blir bra når jeg får trent litt, jeg skjønner jo at det går litt sport i å kjøre økonomisk.
Spennende hvertfall, får bilen neste uke :)
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ghabbeonsdag 17. februar 2016, klokken 08:51
Sitat fra: Amadeus på onsdag 17. februar 2016, klokken 08:40
Nei jeg tar ikke feil, men jeg ser ut fra andres erfaring at forbruket ikke vil være så høyt om man ikke bruker charge funksjonen da.
Satser på at det blir bra når jeg får trent litt, jeg skjønner jo at det går litt sport i å kjøre økonomisk.
Spennende hvertfall, får bilen neste uke :)

Hvis du har Charge-knappen inne, er jeg ikke overrasket over forbruket. Er det noen grunn til at du bruker den?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Goofeyonsdag 17. februar 2016, klokken 08:52
I går var min første dag med tur retur jobb med bilen var forbruket 0,28. Det var -10 på morgenen og -2 på vei hjem. Normal kjøring med 30 min forvarming. Må si jeg er fornøyd med dette ;D

Tur retur jobb er 60km.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: rkiljetonsdag 17. februar 2016, klokken 09:08
Chargefunksjonen er sulten, så den vil gi høyt forbruk om den står på  :)
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Amadeusonsdag 17. februar 2016, klokken 12:30
Sitat fra: ghabbe på onsdag 17. februar 2016, klokken 08:51
Sitat fra: Amadeus på onsdag 17. februar 2016, klokken 08:40
Nei jeg tar ikke feil, men jeg ser ut fra andres erfaring at forbruket ikke vil være så høyt om man ikke bruker charge funksjonen da.
Satser på at det blir bra når jeg får trent litt, jeg skjønner jo at det går litt sport i å kjøre økonomisk.
Spennende hvertfall, får bilen neste uke :)

Hvis du har Charge-knappen inne, er jeg ikke overrasket over forbruket. Er det noen grunn til at du bruker den?

Ikke egentlig, det var bare at jeg leste motorpressen som testet bilen brukte denne når de kjørte langtur, skjønner jo nå at dette ikke er så smart :)
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: elbilist sørvesttorsdag 18. februar 2016, klokken 17:58
Sitat fra: Electrix på mandag 15. februar 2016, klokken 13:24
Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
Interressant å lese om forbruket på Outlanderen her. Jeg vurderer selv nå å bytte ut vår Zafira med 120hk diesel med en ny Outlander hybrid. Er usikker på et par ting  som kanskje noen her kan svare på. Vi har ett kjøremønster som hovedsaklig er til og fra jobb (hver vei ca 22km uten lading) altså 44km totalt hver dag. I tilegg  vil den bli brukt til en og annen langtur i året. En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid? Har prøvekjørt en, og vi likte svært godt konseptet og bilen.
Hvis du stort sett kjører det du beskriver her så ville jeg også vurdert en ren elbil til dagligkjøring og så bare leie en større bil med hengerfeste de dagene du skal på langtur med campingvogna. Du får greie stasjonsvogner for ca 400-500,- pr dag eller ca 2500,- pr uke på nabobil.no, da er forsikring inkludert. I tillegg er det sikkert flere enn meg der som gjerne kan "bytteleie" en elbil tilbake i leieperioden slik at du kommer ut i 1-2 hundrelapper pr. dag.

Ja dette er bruksmønsteret til den ene bilen, bilen nr. 2 som vi har er en ren elbil, en Mitsubishi imiev som vi er svært fornøyd med! Den blir også brukt til jobb pendling, (t/r 96km) Så jeg mente da at en PHEV ville utfylle bilbruken vår totalt om vi brukte denne til småkjøring på rundt 50km pr dag som beskrevet over. Camp. vogn problematikken gjør at jeg nok revurderer litt, om det er masete og slitsomt å kjøre med opptil 1400kg på slep er det kanskje best å beholde Opelen som trekker lett og faktisk ikke bruker mere enn 0,65 på mila ved blandet kjøring. Jo det går an å leie, men det blir litt slitsomt å ikke kunne ha egen bil man impulsivt kan bruke til slike ting.  Vi får se, takker nå for gode innspill fra dere.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: MikaelØfredag 19. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: aaa3 på søndag 14. februar 2016, klokken 21:35
Sitat fra: elbilist sørvest på fredag 12. februar 2016, klokken 22:34
En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid?
PHEV'en er svært dårlig egnet til å trekke tunge hengere over noe særlig distanse. 1,4 t camingvogn over fjelloverganger kommer til å bli en dårlig opplevelse. Svært høye turtall og dårlig effekt.
Jeg har selv trukket ca 1 t båt på henger, i Østfold (=relativt flatt), over begrenset distanse (ca 80 km), og det gikk greit, men det var ikke noe å gå på.
Bilen er kjempefin hvis du hovedsakelig kjører korte distanser. Jeg er veldig fornøyd. Men jeg ville ikke begitt meg ut på den turen du beskriver.
Har du et alternativ? Låne en dieselbil?

Selger lovet meg att å trekke 1500kg skulle være aboslutt null problem med 2016 modellen. Skal bli spennende å prøve! Trekker biltralle med bil som veier totalt rundt 1450kg med min nåværende outlander (2011 Diesel) med null problem .
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3fredag 19. februar 2016, klokken 12:17
Nei, hva er et problem.
Så lenge du har strøm går det kjempebra. Med tomt batteri må bensinmotoren jobbe på høye turtall for å generere nok strøm. Kjører du over 70 blir det bedre, for da er motoren koblet direkte på forhjulene (parallell hybrid), og turtallet er mye lavere. Men det blir vel ikke så mye over 70 med campingvogna på slep?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: gebretonsdag 24. februar 2016, klokken 23:04
Har nå kjørt 16000 med vår 2016 Phev Instyle+
Bensinforbruket er helt hinsides, og stemmer langt fra oppgitt forbruk:
Eksempel:
T/R Hytta 64mil (Fredrikstad Trysil - 6 grader) 1.1 l/m ::) Starter med full tank i Fredrikstad og må fylle igjen når jeg kommer til trysil. Altså kjørt 30 mil og 33 nye litere med bensin må fylles opp....
Småkjøring fra hytta til butikken, ca 20 km Forbruk 1,6 liter :-\
Kjører max 2 mil med fulladet bil  (-7 grader)

På alle alle områder er bilen super og innfrir. God kjørekomfort. De nye setene er faktisk veldig gode på langkjøring., støysvak, grei akslerasjon, litt svampete styrerespons, god plass.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: MikaelØtorsdag 25. februar 2016, klokken 08:30
Det var ikke særlig imponerende  :-\
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3torsdag 25. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: aaa3 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:14
Jeg (vi) har kjørt ca. 30.000 km på snart 22 måneder, variert kjøring. 180 km til hytta, lader ikke underveis, lader på hytta. Noen turer dit med henger. 60 km til jobb, lader fullt der.
Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk (alle fyllinger logget) på 0,4 l/mil. Det er bra det!
Vi har også en Toyota Aygo - det er vel noe av det minste man får. Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk for den er 0,44 l/mil.
Husk at når kameraten med Audi e.l. diesel skryter av 0,4-0,5 l/mil, så måler han bare langkjøring!
Reelle gjennomsnittsforbruk kan dere se her: http://www.spritmonitor.de/
Det var da skuffende høyt forbruk gebret. Men øving gjør mester; vi bruker (enda) mindre bensin nå på andre året med bilen enn vi gjorde det første år.
Gode råd for lavt forbruk:
- ikke bruk aircondition (*-knappen) hvis det ikke er nødvendig
- vær lett på foten - liker du "aktiv kjøring" så er bilen bra den, men ikke forvent lavere bensinforbruk en for en fosilbil
- forvarm alltid hvis det er lave temperaturer - vi forvarmer alltid hvis det er under + 10 grader
- slå av klimaanlegget (OFF-knappen) før du avslutter helt - når du skal kjøre neste gang setter du på ECO før du igjen aktiverer klimaanlegget (viktig når det er kaldt)
- hold så lav varme i kupeen som mulig - bruk setevarme
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: PhevVesttorsdag 25. februar 2016, klokken 10:40
Det var da svært til forbruk.
Kjørte nettopp 28 mil delvis på nysnødekke.
4 personer, full last og full skiboks på taket.
Fylte opp tanken før start, tomt batteri.
Klima på, normal mode (ikke Eco) og temp på 22C.
Iflg. MMC ble forbruket 0,74l/mil.
Noe småkjøring i ettertid mest på batteri - fremdeles halv tank med bensin.
2015 instyle+.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik etorsdag 25. februar 2016, klokken 16:41
1,1 L på mila ved langkjøring = akkurat det dobbelte jeg brukte med MB C klasse Oslo- Hafjell i helgen. ( 250 cdi 4x4 aut.)  Tror du skal tenke over kjøre stil.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: gebrettorsdag 25. februar 2016, klokken 20:20
Sitat fra: PhevVest på torsdag 25. februar 2016, klokken 10:40
Det var da svært til forbruk.
Kjørte nettopp 28 mil delvis på nysnødekke.
4 personer, full last og full skiboks på taket.
Fylte opp tanken før start, tomt batteri.
Klima på, normal mode (ikke Eco) og temp på 22C.
Iflg. MMC ble forbruket 0,74l/mil.
Noe småkjøring i ettertid mest på batteri - fremdeles halv tank med bensin.
2015 instyle+.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Kensamfredag 26. februar 2016, klokken 11:18
Kjørt 26 mil i går. Tørre fine veier og rundt 0 grader. Vekslet mellom 30-50-60-70-80-90-100 fartsgrenser, 22 grader på klima og fikk et forbruk på 0.64 liter pr mil. Startet med 38 km rekkevidde på strøm.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: gamleboyenfredag 26. februar 2016, klokken 12:50
Er det noe bensinforbruk å snakke om når det kun er klimaanlegget som kjører på småkjøring? I andre biler står jo forbruket på 0.0l/100km når bilen går på tomgang selv om det jo egentlig brukes litt bensin da også.


Hva skjer forresten hvis det er tom bensintank og fullt batteri?  :o

Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: PhevVestfredag 26. februar 2016, klokken 13:16
Sitat fra: gamleboyen på fredag 26. februar 2016, klokken 12:50
Hva skjer forresten hvis det er tom bensintank og fullt batteri?  :o

Da kan du kjøre så lenge det er strøm - har prøvd det selv.
Gikk tom for bensin men hadde strøm igjen og kom meg til fyllestasjon på strøm.
Da fungerer bilen som om man hadde trykket en "el-mode" knapp - som dessverre mangler.
Kan gi så mye gass du vil - men siden motoren ikke har bensin er det kun el motorene som fungerer.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: gamleboyenfredag 26. februar 2016, klokken 13:30
Bra!

Merkelig at den elknappen mangler. Det må da være beskyttelse for å hindre ødelegging av batteriene på et vis.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: rkiljetfredag 26. februar 2016, klokken 13:47
Eureka! Dersom den fungerer som ren elbil om motoren går tom for bensin, så vil det i praksis si at om man selv lager en bryter i forbindelse med sikringen til bensinpumpa, eller liknende, så har man det på plass.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: gamleboyenfredag 26. februar 2016, klokken 13:58
Vil nok gå ut fra at for mye modding av kritiske komponenter vil gå hardt utover garantien. Men etter fem år, så...  8)
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: PhevVestfredag 26. februar 2016, klokken 14:00
Sitat fra: rkiljet på fredag 26. februar 2016, klokken 13:47
Eureka! Dersom den fungerer som ren elbil om motoren går tom for bensin, så vil det i praksis si at om man selv lager en bryter i forbindelse med sikringen til bensinpumpa, eller liknende, så har man det på plass.

Hehe - var inne på tanken. Men tviler på at det er manglende tilførsel som trigger dette, ville heller tro det var koblet til tankmåler eller noe slikt. Og så er det dette med garanti da - om man "tukler" med bilen. Man må også passe på å slå av bryteren før batteriet er tomt - ellers stopper bilen (f.eks. midt på motorveien). Men - finner noen frem til en god og enkel løsning (slik som å koble fra kontakten til beltevarsleren under førersete) så setter jeg pris på svar!  ;)

At elknappen mangler har ikke noe med batteribeskyttelse å gjøre. Bare en (eller flere) som har funnet ut at "slik gjør vi det". Flere andre hybrid biler har en slik knapp. Ikke verre enn at den blir overstyrt når batteriet er tomt.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: ghabbemandag 29. februar 2016, klokken 15:11
Sitat fra: gebret på onsdag 24. februar 2016, klokken 23:04
Har nå kjørt 16000 med vår 2016 Phev Instyle+
Bensinforbruket er helt hinsides, og stemmer langt fra oppgitt forbruk:
Eksempel:
T/R Hytta 64mil (Fredrikstad Trysil - 6 grader) 1.1 l/m ::) Starter med full tank i Fredrikstad og må fylle igjen når jeg kommer til trysil. Altså kjørt 30 mil og 33 nye litere med bensin må fylles opp....
Småkjøring fra hytta til butikken, ca 20 km Forbruk 1,6 liter :-\
Kjører max 2 mil med fulladet bil  (-7 grader)

På alle alle områder er bilen super og innfrir. God kjørekomfort. De nye setene er faktisk veldig gode på langkjøring., støysvak, grei akslerasjon, litt svampete styrerespons, god plass.

Forbruket ditt hørtes veldig høyt ut! Vi har hatt bilen i to år, og kjører blandet både lange og korte turer. Forbruket er ca. 0,4 l/mil i gjennomsnitt over året. Du kan lese litt om erfaringer med forbruk her også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26748.0.html
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: hanspviksøndag 06. mars 2016, klokken 17:48
Kjørte akkurat strekket Melhus (utenfor Trondheim) - Molde. Splitter ny 2016 Instyle+ modell.

Fullastet bil, to voksne og ett barn i bilen. -2 til +2 grader ute. Tomt batteri ved avreise. 20-22 grader på klimaanlegget under hele turen. 3 stopp i løpet av turen på bensinstasjoner etc. For det meste "snill" kjøring, men også korte sekvenser med hardere akselerasjon, og hastigheter i 90+ over lengre strekker.
Resultat 0,77 liter på mila.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik esøndag 06. mars 2016, klokken 19:06
Målt/Ekte forbruk eller "lest" av i bilen?  Ekte er som regel ca 5-10% høyere. Men det er jo ikke så galt.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: hanspvikmandag 07. mars 2016, klokken 14:54
Lest av i displayet.
Har du noen kilde med tanke på at reelt forbruk er 5-10% høyere enn målt?
Ville være interessant lesestoff. (Og egentlig ikke helt greit..)
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik emandag 07. mars 2016, klokken 19:00
Har vel hatt ca. 10 biler med forbruksmåler.  Alle har ca 5-10%  denne "feil" marginen.  Som en hastighetsmåler som viser noe høyere hastighet enn virkelig hastighet.   "Sånn" er det, ref.alle biltester og bilforum.   Fabrikant oppgir vel forbruk på 0,19 L/10km .
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: leafnormandag 29. mai 2017, klokken 20:50
 :+1:
Kjørte Trondheim-Tynset-Trondheim i går. Fire fotballspillere med i bilen.
Det var sommervarme på tur til, rundt 20 grader. Opphenting og avlevering av spillere på tur/retur ga distanse totalt 370km.
Startet fulladet. Kom frem med forbruk 0,54. Ladet på GK sin lader på Tynset i 135 minutter mens fotballkampen gikk (Fikk 6,99kWt sier lader, og pris 16.88) og manglet ca 20% fra fulladet før hjemveg.
Kjøligere (11 grader og litt regn på deler av veg hjemmover).
Endte på samlet forbruk 0,51 i bensin og omlag 15kWt strøm. Det er jeg godt fornøyd med.

Det går vistnok 3 liter bensin for å lade fullt et nytt batteri. 10 kWt omtrent. Dvs 0,33 liter pr kWt.
De 6,99 jeg fikk via GK lader til 16.88 skulle da tilsvare 2,3 liter bensin, til verdi omlag 30 kroner. Å saktelade på GK lønner seg, dog snakk om 10-15 kroner.
En tilsvarende Fortumstolpe med 1 krone minuttet er "ruin" i forhold. Jeg ladet i 135 minuutter, slik at det skulle ha kostet 135, eller 19 kroner kWt. Natulig vis helt uaktuelt.



Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Chriantirsdag 30. mai 2017, klokken 12:55
Kjøpte en 2015 Instyle+ i Oslo som jeg kjørte til Bergen forrige uke. En person og fire vinterhjul i bilen. Startet med fullt batteri og eco mode, den gikk da på strøm til Sollihøgda før batteriet var tomt.
Forbruksmåler ble nullstilt da batteriet var tomt og farten var stort sett fartsgrense + 5-10 km/t. Tørre veier hele strekningen ga ett forbruk på 0,57 l/mil noe jeg mener er bra for en bil av denne størrelsen.

Til daglig kjører jeg sjelden over 40-50 km uten lademuligheter så bensinmotor har ikke vært brukt etter turen over fjellet, perfekt bil til mitt bruksmønster.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: knutintorsdag 01. juni 2017, klokken 12:20
Hei.

Fikk min 2014 instyle+ for ei ukes tid siden. Godt fornøyd så langt, har ambisjoner om å komme ned på 0,6 l/mil?? Blir stort sett småkjøring til/fra jobb (ca 5 km en vei) etc og et par-tre turer til hytta i måneden, 40 km en vei.

Uansett alt blir bedre en forbruket på min 2005 Outlander med 2,4 liters motor, 160 hk og automat. Den ligger på omlag 1,3 l/mil med kjøremønstret som beskrevet over...  ;D
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3torsdag 01. juni 2017, klokken 14:09
Sitat fra: knutin på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:20
Hei.

Fikk min 2014 instyle+ for ei ukes tid siden. Godt fornøyd så langt, har ambisjoner om å komme ned på 0,6 l/mil?? Blir stort sett småkjøring til/fra jobb (ca 5 km en vei) etc og et par-tre turer til hytta i måneden, 40 km en vei.

Uansett alt blir bedre en forbruket på min 2005 Outlander med 2,4 liters motor, 160 hk og automat. Den ligger på omlag 1,3 l/mil med kjøremønstret som beskrevet over...  ;D
Med det kjøremønsteret kan du komme ned i 0,3-0,4 l/mil i langstidsgjennomsnitt.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Bjornlontirsdag 25. juli 2017, klokken 16:52
Kiel - Wittenberg ca 430 km med stort sett Autobahn men noe landevei. Endte på 7.7 l/ 100 km. 49 % EV. 4 personer og full bil. Bedre enn med min forrige diesel C4 Grand Picasso - den gikk på 8.0. B4-5 i nedover, ACC så langt mulig. Charge i hastigheter over 120. Ellers normalstilling. Brukte EV i byene.

Fikk noen rare blikk fra fotgjengere som nok ikke forventet en elektrisk SUV. El og hybrid er sjelden vare. Så en annen PHEV, svenske på tur til Kiel.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Phev S Editiontorsdag 27. juli 2017, klokken 21:23
Jeg sliter med å måle bensinforbruket over tid da jeg har oppdaget at bilen nullstiller gjennomsnittsmåleren på bensinforbruket. Jeg har gått inn i settings på bilen og stilt inn at en må gjøre dette manuelt. Men når jeg startet bilen igjen har den stilt seg selv på automatisk, og nullstilles forbruket etter at bilen har stått stille noen timer. Jeg har også prøvd å stille inn på manuell på MMCS, men her også går den tilbake til automatisk når jeg skrur av og på bilen. Hvordan løse dette? Gjør jeg noe feil, eller er det et software-problem?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3fredag 28. juli 2017, klokken 10:25
Jeg har gitt opp dette.
Uansett vises det her et teoretisk, beregnet bensinforbruk. Faktisk bensinforbruk måler du best ved å logge bensinfyllingene og beregne selv.
Mitt faktiske forbruk etter drøye 3 år og 50000 km er 0,41 l/mil  :D
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Chriantirsdag 01. august 2017, klokken 09:05
Jeg bruker trip B og nullstiller denne hver gang jeg fyller bensin, får da en noenlunde oversikt over forbruk.
Har etter to måneder med denne funnet ut at stigninger med hastighet på 60-70km/t uten strøm på batteriet gir ett høyt forbruk. Motoren går da på ett svært høyt turtall for å lage strøm til el motor. Så snart hastigheten passerer 70 og bensinmotor driver hjulene direkte avtar forbruket markant. Bruker derfor save knappen ofte på litt lengre turer når hastigheten ligger jevnt over 70 slik at jeg kan bruke strøm når hastigheten er under 70.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Svkmandag 14. august 2017, klokken 11:59
Kunne tenkt meg en slik. Men blir litt skeptisk når jeg leser dette. Min 7seter hybrid som ikke er plug in. Bruker 4-5dl på langtur
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3mandag 14. august 2017, klokken 13:35
Jeg får ofte høre slikt. "Min XX diesel bruker jo bare 0,5 l/mil. På langtur."
Men har du logget alt drivstofforbruket? Over et helt år, f.eks.? Fosil-biler bruker mest på småkjøring, lite på langkjøring. Med PHEV er det omvendt. Kjøremønsteret er avgjørende.
Jeg har et sammensatt kjøremønster, og har logget et totalt, gjennomsnittlig bensinforbruk på 0,41 l/mil. Gjennomsnitt over 3 år.
Andre har rapportert lavere forbruk, kommer som sagt an på kjøremønster.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: leafnormandag 14. august 2017, klokken 19:34
Når jeg regner om kWt forbrukt til bensin gjennom at det går 3 liter for å lade 10kWt til bilens batteri, er forbruket 0,63 l/mil.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: aaa3tirsdag 15. august 2017, klokken 08:05
Sitat fra: leafnor på mandag 14. august 2017, klokken 19:34
Når jeg regner om kWt forbrukt til bensin gjennom at det går 3 liter for å lade 10kWt til bilens batteri, er forbruket 0,63 l/mil.
??? Regne om strømforbruk til bensin? Hva skal det være godt for?
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik etirsdag 15. august 2017, klokken 19:48
Bensin forbruk på en slik bil er jo helt ( mer enn på bensin/diesel bil) avhengig av type bruk . Fullladet før hver tur ? ???????  At denne bilen bilen går vesentlig " billigere " enn tidligere modeller er sikkert.   Selv på langkjøring går denne mye mer sparsomt enn tidligere Outlandere med bensinmotor .
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Svktirsdag 15. august 2017, klokken 21:11
Virker genial til småkjøring. Men ser kanskje ut som diesel slår phev på langkjøring. Savner suv' n og elbilen jeg hadde. Tror outlander phev er det nærmeste jeg kommer. Må ha plass til 3 barneseter
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: kaiattirsdag 15. august 2017, klokken 21:33
Om dere vil ha noe å sammenligne med, så kjørte jeg nesten 3000 km med Outlander diesel i sommer. Forbruket på den endte på rundt 0,65. Det var en lånt bil og jeg er derfor ikke sikker på forbruket til vanlig, men det er vel rundt 0,8 tror jeg (en god del småkjøring). Jeg tror nok at en kommer bedre ut med PHEV'en totalt sett. Dog er nok dieselen bedre om du skal dra henger eller campingvogn (2000 kg hengervekt mot 1500 kg på PHEV) eller trenger flere enn fem seter av og til.

Dessverre ser vi det at med tre barn funker det dårlig med Outlander PHEV. Vi fikk ikke plass til to beltestoler og en pute i baksetet, men siden Outlanderen vi lånte var sjusetersversjonen, ble det ene setet plassert i tredje rad. Med omhyggelig pakking fikk vi inn all bagasje også.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Svktirsdag 15. august 2017, klokken 21:55
Da spørs det vel om jeg kan bruke en outlander phev. Har 2 beltestoler og et bakovervendt. Trodde outlander var brede i baksete, men da tok jeg visst feil
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: kaiatonsdag 16. august 2017, klokken 08:56
Outlander er merkelig smale i baksetet, jeg skjønner ikke hvorfor da bilen ellers er romslig. Jeg hadde selv PHEV'en øverst på lista mi over biler som skal vurderes ved neste bilbytte, men har gitt opp den tanken. Det blir nok dieselbil igjen tenker jeg.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Svkonsdag 16. august 2017, klokken 11:39
Kan anbefale prius+ om du ikke trenger 4x4 og hengerfeste
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: kaiattorsdag 17. august 2017, klokken 12:43
Prius+ var nr.2 på lista mi faktisk. Men jeg fikk klar beskjed fra fruen om at det ikke ble snakk om å kjøpe noen bil uten mulighet for hengerfeste siden jeg tross alt har tatt hengerlappen og deretter kjøpt stor tilhenger relativt nylig...
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Gofaonsdag 23. august 2017, klokken 22:06
Fra oktober 2015 og ett år fram brukte jeg i snitt 0,27 l/mil. 27km til jobb, lading på jobben og varme på kun når det var under 0 gr.C det  meste av tiden. - Litt sært, men det går jo sport i det.
Kjørte det meste av sommeren uten å fylle med unntak av langkjøring.

Dro 1300kg campingvogn non dager i ferien i sommer. Mye bratte bakker opp og ned og kun en lading i løpet av turen: Tønsberg-Tuddal-Rjukan-Veggeli-Uvdal-Geilo-Hardangervidda-Nesbyen-Eggedal-Tønsberg.
Anstrengt turtall med 7%stigning og mye regenerering nedover.
Snitt: 1,03 l/mil som er mindre enn min Mercedes ML 320 ville brukt UTEN campingvogn.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Kim-torsdag 24. august 2017, klokken 22:07
Sitat fra: Gofa på onsdag 23. august 2017, klokken 22:06
Fra oktober 2015 og ett år fram brukte jeg i snitt 0,27 l/mil. 27km til jobb, lading på jobben og varme på kun når det var under 0 gr.C det  meste av tiden. - Litt sært, men det går jo sport i det.
Kjørte det meste av sommeren uten å fylle med unntak av langkjøring.

Dro 1300kg campingvogn non dager i ferien i sommer. Mye bratte bakker opp og ned og kun en lading i løpet av turen: Tønsberg-Tuddal-Rjukan-Veggeli-Uvdal-Geilo-Hardangervidda-Nesbyen-Eggedal-Tønsberg.
Anstrengt turtall med 7%stigning og mye regenerering nedover.
Snitt: 1,03 l/mil som er mindre enn min Mercedes ML 320 ville brukt UTEN campingvogn.

Vil si at det snittet med campingvognen din er veldig bra. Fikk min på torsdag og foreløpig har jeg fortsatt full tank etter nesten 400km. Tur fra Bergen-Gol om noen helger, ca 300km så det blir interessant å se forbruk da.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: OHIRlørdag 23. september 2017, klokken 00:23


Sitat fra: Bjornlon på tirsdag 25. juli 2017, klokken 16:52
Charge i hastigheter over 120.

Hvorfor bruker du Charge i hastigheter over 120?
Hilsen fersk Outlander PHEV-eier

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: Bjornlonmandag 25. september 2017, klokken 20:45
I hastigheter over 110-120 øker ikke bensinforbruket målbart ved bruk av charge - det kan du sjekke på kjørecomputeren. Så da kan man sikre seg strøm "på billigsalg" til man igjen trenger el-motorene, som f.eks i by eller ved køkjøring. Eller opp bratte bakker, som f.eks 24 % stigning opp små fjellveier i Østerrike. Batteriet gikk tomt nesten oppe, og turtallet var som på et fly under take-off. Skvatt skikkelig da den startet opp...
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik emandag 25. september 2017, klokken 21:49
Tror ikke det er "billigsalg" på strøm ( ikke helt rett benevnelse vel) selv om det kjøres over 120 km/t.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: leafnortorsdag 05. oktober 2017, klokken 20:18
Trondheim-Gävle i dag, via Sundsvall-

Snar stopp på COOP-Ekstra på Stolien, og hurtigladet 50% før en E-golf kom, og jeg brøt. (Han kadde mer bruk for strømmen)
Rundt 10 grader, noe regn av og til.
0,56 til Østersund. Totalforbruk 0,70. Greit det synes jeg.
Min forige bil, 2,0 bensin Tucson (2005) brukte presis 1,00 l/mil på samme tur og hastighet.
Tittel: Sv: Bensinforbruket
Skrevet av: erik etorsdag 05. oktober 2017, klokken 20:48
Se det,dette har erik e greie på.