Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 14:25

Tittel: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 14:25
85kwh batteriet har bare 81kwh ser ut som nå...


http://electrek.co/2016/02/03/tesla-battery-tear-down-85-kwh/

In a new post on TMC this week, Hughes claims Tesla's advertised 85 KWh battery pack actually only has a capacity of up to 81 kWh and ~77 kWh usable range after accounting for 4 kWh of "anti-brick" buffer.

He pointed out that the battery cell counts in the now discontinued "60" kWh battery pack and the "85" kWh battery pack don't add up.

Hughes broke down the cell counts in each pack:

Tesla's "85" kWh pack consists of 16 modules of 444 cells for 7,104 total cells.
Tesla's "60" kWh pack consists of 14 modules of 384 cells for 5,376 total cells.
Based on this break down, the cells in the "60" kWh packs should contain 11.161 Wh of energy, while the "85" kWh packs should contain 11.965 Wh of energy, but when tested, cells from both packs averaged 11.36 Wh.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/61896-Tesla-s-85-kWh-rating-needs-an-asterisk-(up-to-81-kWh-with-up-to-77-kWh-usable)

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Cookie Monstermandag 08. februar 2016, klokken 14:50
Dette er da helt ok akkurat som det er ok å markedføre en modell målt med  0-100 tider og hk som er målt på en helt annen måte uten å oppgi det.

Tesla må få lov til å oppgi en annen type kWh sikkert beregnet når cellene er ladet til 4.35V som batteriene ikke tåler uten å poppe. Dette var for å kunne selge flere 85 kWh modeller som de tjener mer penger på enn 60 pakken som leverer som oppgitt.

Tar det som en selvfølge at ingen her vil klage på dette, selv om det nå også er dem selv som har blitt lurt av Tesla sin talltriksing for å kunne selge mer av modellene de tjener mer på :)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 14:52
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. februar 2016, klokken 14:50
Dette er da helt ok akkurat som det er ok å markedføre en modell målt med  0-100 tider og hk som er målt på en helt annen måte uten å oppgi det.

Tesla må få lov til å oppgi en annen type kWh sikkert beregnet når cellene er ladet til 4.35V som batteriene ikke tåler på den tidligere største pakken. Dette var for å kunne selge flere 85 kWh modeller som de tjener mer penger på enn 60 pakken som leverer som oppgitt.

Tar det som en selvfølge at ingen her vil klage på dette, selv om det nå også er dem selv som har blitt lurt av Tesla sin talltriksing for å kunne selge mer av modellene de tjener mer på :)


Ha ha ha ha ha ha , ler meg ihjel

Hvorfor er jeg ikke forbauset ..,
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 14:59
Genialt

Man selger en bil der man lover prestanda oppgradering gratis senere , når denne annonseres så krever man betaling av kundene for å oppgradere bilen til den prestanda som ble lovet i utgangspunkt

Samme med batteri , man selger kunden en 85kwh pakke som egentlig er en 81 kWh pakke .. Når en 85kwh pakke kommer på markedet selges denne som en 90 kWh pakke slik at kundene som trodde de hadde en 85 pakke kjøper denne og får en virkelig 85 pakke :-)

Ponzi done the Tesla way :-)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Djur1mandag 08. februar 2016, klokken 16:03
Hva med 70 kwh batteriet?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Lynetmandag 08. februar 2016, klokken 16:12
Alle som produserer en vare prøve å tøye grensene litt, spesielt reklameavdelingen!
De er vel ingen produsent av fossilbil som greier forbruket den er oppgitt til, eller akselerasjonstallene den skal ha? Men det er relativt lite støy rundt den saken, bortsett fra noen enkeltsaker.
Så at Tesla runder opp til 85kWh fra 81kWh spiller ingen rolle for meg. Det er ingen problem å gjøre den kjøringen jeg skal gjøre uansett. 
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 16:16
Sitat fra: Lynet på mandag 08. februar 2016, klokken 16:12
Alle som produserer en vare prøve å tøye grensene litt, spesielt reklameavdelingen!
De er vel ingen produsent av fossilbil som greier forbruket den er oppgitt til, eller akselerasjonstallene den skal ha? Men det er relativt lite støy rundt den saken, bortsett fra noen enkeltsaker.
Så at Tesla runder opp til 85kWh fra 81kWh spiller ingen rolle for meg. Det er ingen problem å gjøre den kjøringen jeg skal gjøre uansett.


Åja , da runder vi ned din lønn til nærmeste 10tusentall , hilsen arbeidsgiver

Greit at du synes disse små 4 kWh ikke betyr noe når tesla selv priset 5 kWh ekstra til 22000kr ( oppgradering fra 85 til 90)

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: gbzdocmandag 08. februar 2016, klokken 16:18
Så vidt jeg har skjønt var dette et batteri fra en av de første bilene med pakke med revisjon A eller B. Disse er nå oppe i F, og batteriet har tydeligvis vært lagret lenge. (Hadde vel kun gått i overkant av 2000 km).

Da kan man heller ikke forvente at dette batteriet gir det samme som en ny pakke. Selv om det ble lagret under optimale forhold vil det miste kapasitet. Og lagret med for høy eller lav SOC, eller for høy tempt vil gi enda mer tap.

Tar derfor denne testen med stor porsjon salt. Men interessant er det, og håper noen heller kan teste en pakke fra en så godt som ny bil som har blitt kondemnert. :)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Cookie Monstermandag 08. februar 2016, klokken 16:22
Sitat fra: gbzdoc på mandag 08. februar 2016, klokken 16:18
Så vidt jeg har skjønt var dette et batteri fra en av de første bilene med pakke med revisjon A eller B. Disse er nå oppe i F, og batteriet har tydeligvis vært lagret lenge. (Hadde vel kun gått i overkant av 2000 km).

Da kan man heller ikke forvente at dette batteriet gir det samme som en ny pakke. Selv om det ble lagret under optimale forhold vil det miste kapasitet. Og lagret med for høy eller lav SOC, eller for høy tempt vil gi enda mer tap.

Tar derfor denne testen med stor porsjon salt. Men interessant er det, og håper noen heller kan teste en pakke fra en så godt som ny bil som har blitt kondemnert. :)

Hva med det at selve BMS systemet i bilen ikke vet om disse manglene 4 kWh. Hvordan forklarer man det? Og at 60 pakken går opp i det eller faktisk 2% mer, men ikke 85 som bruker samme celler?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: o.b.lixmandag 08. februar 2016, klokken 16:25
Jeg må få prisavslag siden 60 har fått mer enn den skulle!
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 16:27
Sitat fra: o.b.lix på mandag 08. februar 2016, klokken 16:25
Jeg må få prisavslag siden 60 har fått mer enn den skulle!

Ånei, ikke du igjen :-)

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 16:28
Begynner å bli mange skjelett i Tesla-skapet nå ...
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: thomandag 08. februar 2016, klokken 16:36
Uff ja. Et 5% skjelett. Avdekket av en person, ikke verifisert eller sjekket. For alt vi vet kan det være 5% feilmargin på kapasiteten til panasonic cellene. Det sises heller ikke noe om maks cellespenning?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 16:41
Sitat fra: tho på mandag 08. februar 2016, klokken 16:36
Uff ja. Et 5% skjelett. Avdekket av en person, ikke verifisert eller sjekket. For alt vi vet kan det være 5% feilmargin på kapasiteten til panasonic cellene.

Åja, inntil nylig fantes det et alternativ der tesla selv priset oppgradering av batteripakken med 5kwh til 22000kr ..

Du kan jo selv regne ut hva 4 kWh er verdt for å ikke snakke om tap i goodwill blandt  kundene så kort tid etter å blitt tatt med buksene nede for andre saker ( p85d kontroversen )

Dette ser mer ut som teslas foretaks policy enn tilfeldige abnormaliteter ...
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: HKSmandag 08. februar 2016, klokken 16:42
Dette kommer vel sikkert til å "koke" ned til en diskusjon om hvordan man måler effekt på batteriet. Er det hvor mye strøm man teoretisk kan lade opp under optimale forhold, eller er det hva man typisk ser under en opplading i et eller annet klima.

For min del er ikke dette avviket stort nok til at jeg klarer å engasjere meg helt.

Men er jo en god anledning for Teslanewbie (aka. The Firestarter) til å lage en ny tråd for å provosere litt! ;)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 16:45
Sitat fra: HKS på mandag 08. februar 2016, klokken 16:42
Dette kommer vel sikkert til å "koke" ned til en diskusjon om hvordan man måler effekt på batteriet. Er det hvor mye strøm man teoretisk kan lade opp under optimale forhold, eller er det hva man typisk ser under en opplading i et eller annet klima.

For min del er ikke dette avviket stort nok til at jeg klarer å engasjere meg helt.

Men er jo en god anledning for Teslanewbie (aka. The Firestarter) til å lage en ny tråd for å provosere litt! ;)

Mitt blodtrykk er helt stabilt :-)

Dere må jo være drømmekunder og drømmearbeidstakere , kan jo selge dere sand i Sahara og dere har fremdeles en god forklaring på hvorfor det var lurt å kjøpe :-)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: HKSmandag 08. februar 2016, klokken 16:50
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 16:45
Mitt blodtrykk er helt stabilt :-)

Dere må jo være drømmekunder og drømmearbeidstakere , kan jo selge dere sand i Sahara og dere har fremdeles en god forklaring på hvorfor det var lurt å kjøpe :-)
Det handler vel heller om å velge sine kamper med omhu...

Da blir blodtrykket stabilt normalt istedet for stabilt høyt! :D
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: o.b.lixmandag 08. februar 2016, klokken 16:53
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 16:45
Dere må jo være drømmekunder og drømmearbeidstakere , kan jo selge dere sand i Sahara og dere har fremdeles en god forklaring på hvorfor det var lurt å kjøpe :-)

Det finnes vel en del som trodde på VW og Jens om at dieseleksos var miljøvennlig også, men vi andre tok også dette med klype salt.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: thomandag 08. februar 2016, klokken 16:53
Vet vi noe om kapasiteten på 90-pakken? Blir jo bare spekulasjon om den er verdt 22k mer enn 85. Siden 85 er fjernet vil jeg anta at 90 og 70 har ny kjemi med høyere kapasitet per celle.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: thomandag 08. februar 2016, klokken 16:56
En ting til. Hadde det ikke vært bedre å klage på at Tesla påstår blien går 520km per lading? Det er i allefall drøyt.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: o.b.lixmandag 08. februar 2016, klokken 17:00
Sitat fra: tho på mandag 08. februar 2016, klokken 16:56
En ting til. Hadde det ikke vært bedre å klage på at Tesla påstår blien går 520km per lading? Det er i allefall drøyt.

Bjørn kjørte 728 km på en lading, så de er vel innenfor?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: weld77mandag 08. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: tho på mandag 08. februar 2016, klokken 16:56
En ting til. Hadde det ikke vært bedre å klage på at Tesla påstår blien går 520km per lading? Det er i allefall drøyt.

Det er ikke Teslas feil at europeisk testsyklus er meningsløs. Etter amerikansk testmetode oppgir de 400km som er realistisk. De viser jo konkret til en måleprosedyre for de ulike angivelsene for rekkevidde.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Sjøhyenemandag 08. februar 2016, klokken 17:16
Sitat fra: tho på mandag 08. februar 2016, klokken 16:56
En ting til. Hadde det ikke vært bedre å klage på at Tesla påstår blien går 520km per lading? Det er i allefall drøyt.

Nei, etter min mening er dette helt legitimit da det er fullt mulig å oppnå 520 under riktige omstendigheter (ihht til test normene).
85kwh er det derimot aldri mulig å få ut av batteriet, ikke teoretisk en gang, men mindre man plukker batteripakken fra hverandre.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: AppleKnockermandag 08. februar 2016, klokken 17:19
Jeg regner meg som en forholdsvis kritisk Tesla eier, og ikke en som støtter Musk uansett hva han gjør. Men akkurat hvor mange kwh batteriet mitt har, betyr nix nada. Med unntak av de som kjøpte tidlig og usett, så har man som kjøper god anledning til å sette seg inn i bilens rekkevidde. Den er jo ikke 502km, men heller 250-600km etter min erfaring. At rekkevidden varierer kan man lett lese seg til på Tesla sine sider. I tillegg vil de fleste oppgående kjøpere lese en test eller to. Så lenge rekkevidden under ulike forhold er greit kommunisert og kjent, spiller det liten rolle om bilen er drevet av en reaktor eller et lommelyktbatteri.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Toonstermandag 08. februar 2016, klokken 17:40
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 08. februar 2016, klokken 17:19
Jeg regner meg som en forholdsvis kritisk Tesla eier, og ikke en som støtter Musk uansett hva han gjør. Men akkurat hvor mange kwh batteriet mitt har, betyr nix nada. Med unntak av de som kjøpte tidlig og usett, så har man som kjøper god anledning til å sette seg inn i bilens rekkevidde. Den er jo ikke 502km, men heller 250-600km etter min erfaring. At rekkevidden varierer kan man lett lese seg til på Tesla sine sider. I tillegg vil de fleste oppgående kjøpere lese en test eller to. Så lenge rekkevidden under ulike forhold er greit kommunisert og kjent, spiller det liten rolle om bilen er drevet av en reaktor eller et lommelyktbatteri.

Word!
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Tuxedomandag 08. februar 2016, klokken 18:00
Samme her.  Jeg kjøpte bilen i den tro at jeg skulle klare 40 mil på landeveiskjøring sommerstid, og det går med grei margin.  Da er kWh-tallet ganske uinterressant.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Cookie Monstermandag 08. februar 2016, klokken 18:08
Er akkurat derfor jeg ikke forstår hvorfor Tesla ikke bare kunne oppgi 80. Bedre å ha litt mer enn under. Virker som de da mente at forskjellen så for liten ut og det ga mer gevinst på topplinjen med å runde opp til 85 siden det ser enda mer ut enn 60.

Regner med Tesla ordner opp i dette ved å bytte navn på 90 til 85 og alle 85 biler får 81 emblem på neste service  ;D

Sånn litt mer seriøst så gidder jeg ikke bry meg mer enn at det er gøy med litt diskusjon rundt det ; ) For er jo fra før klar over at de er litt fantasifulle på markedsavdelingen hos Tesla.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: weld77mandag 08. februar 2016, klokken 18:16
Det er antall km man kan kjøre som er interessant, ikke antal kWh. Men om det viser seg at det faktisk bare er 81 så føyer det seg jo inn i et slags mønster for hva de påstår kontra hva de leverer.

Jeg kjøpte basert på at jeg kan kjøre ca 400km om sommeren og ca 300 om vinteren, og det stemmer jo ganske bra.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanmandag 08. februar 2016, klokken 18:17
Det er helt klart et poeng at bilene klarer oppgitt rekkevidde. Men det hadde de gjort uansett om batteriet var markedsført som 85kWh eller 81kWh. Så rekkevidden holder.

Imidlertid er det bra å ha mest mulig tilgjengelig energi f.eks. om man skulle unne seg en forvarming uten å være tilkoblet, eller ved venting/kolonnekjøring nå på vinteren. Hvis det stemmer at batteriet er markedsført med 4kWh mer enn reelt ville jo bilen hatt bedre egenskaper der om pakka holdt offisiell spec.

Forutsatt at dette stemmer (og mye tyder på det) synes jeg ikke noe om det. Batteriet er bilens dyreste del, og når man faktisk setter pris på en oppgradering med 5kWh har man samtidig satt en pris på oversalget. Hva man velger å kalle det får bli opp til hver enkelt.

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 18:36
Sitat fra: Muffinman på mandag 08. februar 2016, klokken 18:17
Batteriet er bilens dyreste del, og når man faktisk setter pris på en oppgradering med 5kWh har man samtidig satt en pris på oversalget. Hva man velger å kalle det får bli opp til hver enkelt.

Nettopp! Forbrukerombudet neste ( igjen ) ? :-)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: lunitiksmandag 08. februar 2016, klokken 18:51
Forbrukerkjøpsloven § 16:

"Tingen har en mangel dersom:
(...)
c)   den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
(...)
Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."

Problemstillinger: (1) Svarer bilen til Teslas opplysninger? (2) Har Tesla rettet opplysningene tydelig før kjøpet? (3) Har opplysningene innvirket på kjøpet ditt? (4) Kjente eller måtte du selv kjenne til forholdet fra før av?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: turfsurfmandag 08. februar 2016, klokken 18:58
Det finnes egentlig bare en grunn til å oppgi tilgjengelig kapasitet forskjellig på bunn og toppmodell, og det er såkalt up-sell. Samme som med P85D greia. Tjener mest penger på toppmodellene. Men de må må jo få frem 85kWh tallet på ett hvis. De greide jo i det minste det med P85D.

Selv om det hadde vært kjekt med de ekstra kWh-ene så føler jeg meg ikke akkurat lurt. Men klart, kan jeg velge en gratis/billig oppgradering til 85kWh så gjør jeg jo det :)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanmandag 08. februar 2016, klokken 20:21
Et aspekt ved dette er jo at P85D med all kontroversen rundt akselerasjon også har 85(81)kWh batteri   8)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: RaBaldermandag 08. februar 2016, klokken 20:26
En ting er i alle fall sikkert.

Tesla mister troverdighet på dette her.
Det lar seg ikke gjøre å vinkle dette til noe positivt for Tesla.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: turfsurfmandag 08. februar 2016, klokken 20:26
Da kan jo P85D eierne trøste seg med at 85D eierne også ble lurt, bare ikke fullt så mye  ;D
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: turfsurfmandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 20:59
Disse savnede 4 kWh  hadde kanskje ikke vært det store for folk flest hvis ikke tesla så storslått hadde gått ut og annonsert 90kwh pakken med 24000 prispåslag for 5kwh ekstra. Dette setter saken i litt annet lys..

Begynner å bli lei av uærligheten .

Hva blir neste skjelett ?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Øyvind.hmandag 08. februar 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)

Dokumentasjon på at han har fått sparken som kommunikasjonssjef for Tesla Skandiavia? I følge Linkedin besitter han fortsatt denne stillingen.

Det er riktignok ansatt en norsk kommunikasjonssjef for Tesla Norge, men når du skriver at han har fått sparken er det flott om du også legger ut kilde.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)

Dokumentasjon på at han har fått sparken som kommunikasjonssjef for Tesla Skandiavia? I følge Linkedin besitter han fortsatt denne stillingen.

Det er riktignok ansatt en norsk kommunikasjonssjef for Tesla Norge, men når du skriver at han har fått sparken er det flott om du også legger ut kilde.

Ble referert på det danske forumet .
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: amundmandag 08. februar 2016, klokken 22:18
Det som hadde gjort ting litt spennende var hvis en annen bilprodusent kom med en sammenlignbar bil, 85 kWh batteri, sammenlignbar pris, men beviselig har BRUKBARE 85 kWh. Hva sier dere da? Bryr dere fortsatt ikke om hvor mange kWh du har fått vs hvor mange du  har betalt for?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Øyvind.hmandag 08. februar 2016, klokken 22:20
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)

Dokumentasjon på at han har fått sparken som kommunikasjonssjef for Tesla Skandiavia? I følge Linkedin besitter han fortsatt denne stillingen.

Det er riktignok ansatt en norsk kommunikasjonssjef for Tesla Norge, men når du skriver at han har fått sparken er det flott om du også legger ut kilde.

Ble referert på det danske forumet .

Så kilden din er en påstand på et dansk forum? Ingenting annet??
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 22:22
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 22:20
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)

Dokumentasjon på at han har fått sparken som kommunikasjonssjef for Tesla Skandiavia? I følge Linkedin besitter han fortsatt denne stillingen.

Det er riktignok ansatt en norsk kommunikasjonssjef for Tesla Norge, men når du skriver at han har fått sparken er det flott om du også legger ut kilde.

Ble referert på det danske forumet .

Så kilden din er en påstand på et dansk forum? Ingenting annet??


Tesla uden talsmand
14. januar 2016 - Af Allan Bauer
Esben Pedersen, der etablerede Teslas salgskontor i Danmark, har forladt firmaet.




http://m.motormagasinet.dk/article/view/235702/tesla_uden_talsmand?red=b2b&ret=%2Fportal-b2b%2Farticle%2Fview%2F235702%2Ftesla_uden_talsmand%3Fcom.ocpsoft.vP_0%3D235702%26com.ocpsoft.vP_0%3Dtesla_uden_talsmand%26com.ocpsoft.vP_0%3D#.VrkG4EW5SnM

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Øyvind.hmandag 08. februar 2016, klokken 22:26
Det var bedre :) Får bare opp ingress, så jeg ser ikke artikkelen. Men Motormagasiner er uten tvil en bedre kilde enn en påstand på et forum. Man må vel anta artikkelforfatter har gode kilder.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Toonstermandag 08. februar 2016, klokken 22:29
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 22:20
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)

Dokumentasjon på at han har fått sparken som kommunikasjonssjef for Tesla Skandiavia? I følge Linkedin besitter han fortsatt denne stillingen.

Det er riktignok ansatt en norsk kommunikasjonssjef for Tesla Norge, men når du skriver at han har fått sparken er det flott om du også legger ut kilde.

Ble referert på det danske forumet .

Så kilden din er en påstand på et dansk forum? Ingenting annet??

vanntett
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: jazzwheelmandag 08. februar 2016, klokken 22:33
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 20:59
Disse savnede 4 kWh  hadde kanskje ikke vært det store for folk flest hvis ikke tesla så storslått hadde gått ut og annonsert 90kwh pakken med 24000 prispåslag for 5kwh ekstra. Dette setter saken i litt annet lys..

Begynner å bli lei av uærligheten .

Hva blir neste skjelett ?

Kanskje vindusheisen ikke er elektrisk, men operert av et marsvin - som har gode og dårlige dager?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Toonster på mandag 08. februar 2016, klokken 22:29
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 22:20
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. februar 2016, klokken 21:41
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 20:30
Sant nok RaBalder - Det trengs en opprydding i corporate culture hos Tesla, i det minste PR avdelingen.

Espen Pedersen fikk fyken en tid tilbake ( som forventet)

Dokumentasjon på at han har fått sparken som kommunikasjonssjef for Tesla Skandiavia? I følge Linkedin besitter han fortsatt denne stillingen.

Det er riktignok ansatt en norsk kommunikasjonssjef for Tesla Norge, men når du skriver at han har fått sparken er det flott om du også legger ut kilde.

Ble referert på det danske forumet .

Så kilden din er en påstand på et dansk forum? Ingenting annet??

vanntett


Dette som ble referert , ganske vanntett i mine øyne :

http://m.motormagasinet.dk/article/view/235702/tesla_uden_talsmand?red=b2b&ret=%2Fportal-b2b%2Farticle%2Fview%2F235702%2Ftesla_uden_talsmand%3Fcom.ocpsoft.vP_0%3D235702%26com.ocpsoft.vP_0%3Dtesla_uden_talsmand%26com.ocpsoft.vP_0%3D#.VrkG4EW5SnM
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanmandag 08. februar 2016, klokken 22:36
Sitat fra: jazzwheel på mandag 08. februar 2016, klokken 22:33
Kanskje vindusheisen ikke er elektrisk, men operert av et marsvin - som har gode og dårlige dager?
AHA!
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.msg451935.html#msg451935
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiemandag 08. februar 2016, klokken 22:43
Sitat fra: Muffinman på mandag 08. februar 2016, klokken 22:36
Sitat fra: jazzwheel på mandag 08. februar 2016, klokken 22:33
Kanskje vindusheisen ikke er elektrisk, men operert av et marsvin - som har gode og dårlige dager?
AHA!
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.msg451935.html#msg451935

Ha ha , der fikk du svaret :-)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: jazzwheelmandag 08. februar 2016, klokken 23:04
:)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: eriksumandag 08. februar 2016, klokken 23:16
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience."

Vel talt og svært bra sitat, dette burde flere tenke på :)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbieonsdag 10. februar 2016, klokken 07:24
Det snakkes om saksøking av tesla i USA .
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanonsdag 10. februar 2016, klokken 08:29
Uten at det nødvendigvis betyr noe. I dobbeltmoralens høyborg saksøker man hverandre for det meste.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Sjøhyeneonsdag 10. februar 2016, klokken 08:36
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 20:59
Disse savnede 4 kWh  hadde kanskje ikke vært det store for folk flest hvis ikke tesla så storslått hadde gått ut og annonsert 90kwh pakken med 24000 prispåslag for 5kwh ekstra. Dette setter saken i litt annet lys..

Er dette som er viktig sånn jeg ser det.
60 og 70 batteriet har kapasitet veldig nært det oppgitte. Mens 85 og 90 ligger 4-5 under. Når de da tar såpass mye betalt for differansen fra f.eks 70 til 90 så burde det være tall som er sammenliknbare. Kjempe stor forskjell på om man får 15kwh ekstra eller 20kwh ekstra, i mine øyne. Når man betaler f.eks 150k ekstra.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: fonbergonsdag 10. februar 2016, klokken 13:35
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:36
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 20:59
Disse savnede 4 kWh  hadde kanskje ikke vært det store for folk flest hvis ikke tesla så storslått hadde gått ut og annonsert 90kwh pakken med 24000 prispåslag for 5kwh ekstra. Dette setter saken i litt annet lys..

Er dette som er viktig sånn jeg ser det.
60 og 70 batteriet har kapasitet veldig nært det oppgitte. Mens 85 og 90 ligger 4-5 under. Når de da tar såpass mye betalt for differansen fra f.eks 70 til 90 så burde det være tall som er sammenliknbare. Kjempe stor forskjell på om man får 15kwh ekstra eller 20kwh ekstra, i mine øyne. Når man betaler f.eks 150k ekstra.

Differansen mellom 70 og 90 er vel ca. 110k, ikke så mye som 150k. Men enig i at differansen er stor; snart får man vel en OK brukt Leaf til en pris som tilsvarer differansen mellom TMS 70 og 90.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Sjøhyeneonsdag 10. februar 2016, klokken 14:00
Sitat fra: fonberg på onsdag 10. februar 2016, klokken 13:35
Differansen mellom 70 og 90 er vel ca. 110k, ikke så mye som 150k. Men enig i at differansen er stor; snart får man vel en OK brukt Leaf til en pris som tilsvarer differansen mellom TMS 70 og 90.

Har ikke fulgt med på prisene siste to åra så er sikkert riktig det. Men om det er 100k eller 150k er mindre viktig. Poenget mitt er at Tesla tydeligvis ønsker å blåse opp forskjellen mellom topp og bunn akkurat som de har gjort med Performance vs Standard.
Syns det er en uærlig strategi og skulle gjerne sett at de sluttet med sånn triksing umiddelbart. De har jo en konge bil så burde være unødvendig.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: sigurditorsdag 11. februar 2016, klokken 07:28
Etter litt målinger av 70D kan det se ut som det med sine 84 cellemoduler ligger rundt 71 kWh om hver enkelt celle har samme kapasitet som 81? :-)

sigurdi
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbietorsdag 11. februar 2016, klokken 08:14
Som hevdet av mange viser det det seg at de minste batteripakkene fra tesla  gir mest value for money.  Dvs at 70kwh pakken har 71kwh og 85kwh pakken har 81kwh ..


Målt i penger er dette ca 20000kr som kundene har betalt for men ikke fått levert.

Hvorfor tesla jukser slik er rart , de har vel regnet med at folk ikke går dem i sømmene.


Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: sigurditorsdag 11. februar 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:14
Som hevdet av mange viser det det seg at de minste batteripakkene fra tesla  gir mest value for money.  Dvs at 70kwh pakken har 71kwh og 85kwh pakken har 81kwh ..


Målt i penger er dette ca 20000kr som kundene har betalt for men ikke fått levert.

Hvorfor tesla jukser slik er rart , de har vel regnet med at folk ikke går dem i sømmene.
I en teknologi verden som man lever i dag så må man regne med dette.
Men har nok skjedd i tidlig fase og bedriften sliter innand med å innrømme feil og svare oppover i systemet.

Hadde de hatte en lederstil som aksepterte og var åpen for dialog og kommentarer oppover i systemet for å løse saker på et lavere nivå hadde nok Telsa ungått mange slike saker.

Nå holder arbeiderene kjeft om de finner noe for de er redd for jobbene sine.

Ser det helt ned på produksjons staidet, knekte fester på et leddlys resulterer i smarte løsnigner som strips og tape for å fikse der og da istede for å ta en ny ledd og få klage på svinn.
Samme kan sies om det meste som er manuellt montert i bilen med tanke på nøyaktighet og finish.
Glatter heller over en å sette inn nytt, holde produksjons takten oppe uansett.

sigurdi
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbietorsdag 11. februar 2016, klokken 09:13
Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:14
Som hevdet av mange viser det det seg at de minste batteripakkene fra tesla  gir mest value for money.  Dvs at 70kwh pakken har 71kwh og 85kwh pakken har 81kwh ..


Målt i penger er dette ca 20000kr som kundene har betalt for men ikke fått levert.

Hvorfor tesla jukser slik er rart , de har vel regnet med at folk ikke går dem i sømmene.
I en teknologi verden som man lever i dag så må man regne med dette.
Men har nok skjedd i tidlig fase og bedriften sliter innand med å innrømme feil og svare oppover i systemet.

Hadde de hatte en lederstil som aksepterte og var åpen for dialog og kommentarer oppover i systemet for å løse saker på et lavere nivå hadde nok Telsa ungått mange slike saker.

Nå holder arbeiderene kjeft om de finner noe for de er redd for jobbene sine.

Ser det helt ned på produksjons staidet, knekte fester på et leddlys resulterer i smarte løsnigner som strips og tape for å fikse der og da istede for å ta en ny ledd og få klage på svinn.
Samme kan sies om det meste som er manuellt montert i bilen med tanke på nøyaktighet og finish.
Glatter heller over en å sette inn nytt, holde produksjons takten oppe uansett.

sigurdi

Frykt kultur som råder på tesla med andre ord. Det er ikke bra!  Det legger grunn til mange feil og dårlig kvalitet.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Andreas #2316torsdag 11. februar 2016, klokken 23:59
Jeg ser at trådstarter (i kjent stil) allerede i tittelfeltet konkluderer med at Tesla har lurt oss igjen. Og før noen anklager meg for atter å senke takhøyden i Tesla-menigheten og gå i strupen på en objektiv Tesla-kritiker, så har ikke jeg tenkt å bare påstå at trådstarter tar feil. I stedet vil jeg legge frem noen synspunkter og så kan hver enkelt konkludere.

Til saken:
En fyr som har fått tak i et 85kWh Tesla batteri, antyder (men påstår ikke) at batteriet kan ha bare 81kWh kapasitet. Han har målt celler fra batteriet og funnet at de har i snitt en kapasitet på 11,36Wh.

7104 celler * 11,36Wh = 80,7kWh (Skandale av dimensjoner, vi er blitt lurt, det er det jeg alltid har sagt osv.)

Før vi hiver oss på bloggen, kan det være nyttig gjøre egne regneøvelser først for å se om dette stemmer:
Tesla bruker celler som tilsvarer Panasonic NCR18650B, visstnok med noen modifikasjoner. Eksakte data på disse er det vel kun Tesla som har. Men, vi kan regne med Panasonic data og synse litt:
NCR18650B er oppgitt med kapasitet på 3400mAh og nominell spenning på 3.6V.
Forenklet blir dette 12,24Wh pr celle, dvs:

7104 celler * 12,24Wh = 86.95kWh   (Kan jeg ikke føle meg snytt allikevel...).

Hvordan kan dette ha seg?  Jo, den energien man får ut av en celle er avhengig av strømuttaket. Oppgitt kapasitet på en celle er så og si alltid målt med en svært lav utladestrøm. Det gir lavt spenningfall/høyest cellespenning under utlading og gjør at det kan ta ut noen flere mAh før cutoff (2.75V for disse cellene).
Total energi er produkt av spenning, strøm og tid. Høy utladestrøm, betyr lavere energi.

Så, hvis John Broder (husker han fra NewYork Times?) skulle gjort en utladetest på en Tesla celle (i stedet for en hel bil), ville han dratt til og tømt cella så fort som mulig.

Her er en test gjort på nye NCR18650B 3400mAh celler fra 2012:
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20%28Green%29%20UK.html (http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20%28Green%29%20UK.html)

10,296Wh @ 5A
11,856Wh @ 0,5A

Med 5A:
7104 celler * 10,296 = 73,1 kWh   (Ahh, der var vi kjempe snytt igjen, herlig).

På den annen side, med 0,5A ser det bedre ut (ev. dårligere avhengig av hva man ønsker å oppnå):

7104 celler * 11,856Wh = 84.2 kWh   (Ikke fullt 85kWh, men heller ikke den skandalen jeg hadde håpet på)

Med en cellespenning på 3.6V og 0.5A og 7104 celler, tilsvarer dette et effektuttak på 12.8kW, som anslagvis tilsvarer crusing speed 80km/t med litt medvind og kjøttkaker til middag. Ikke helt urealistisk med andre ord.

Så er spørsmålet om Teslas celler er dårlige en de testede Panasonic cellene?
Selvsagt, de må jo være det, med dårlig amerikansk kvalitetskontroll, frykt kultur osv...
Eller, kanskje de er litt bedre (f.eks noe høyere spenning ved høyere strømuttak)?

Hvem vet? Det jeg håper de fleste kan se, er at Panasonic testen i linken over er mye bedre dokumentert en artikkelen denne tråden baserer seg på.

Uansett, hver og en står fritt til å føle seg så snytt man bare vil. Det er bare å velge de dårligste tallene ovenfor.

Eventuellt velge et regnestykke som ikke ser så galt ut, senke skuldrene, slappe av, puste rolig, slå av PC'en og ta seg en tur ut. Har dere lagt merke til at det blir mer og mer dagslys på ettermiddagen? Det er snart vår...
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Bowersfredag 12. februar 2016, klokken 00:43
@Andreas

Meget godt skrevet.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Cookie Monsterfredag 12. februar 2016, klokken 00:53
Hvordan forklarer du da at feks 60 pakken har 61 kWh? Har den også enda mer da? Da kunne de jo solgt den som 65.
Eller er det bare 85 pakken som må måles på på en spesiell måte for å klare de 85 som Tesla har oppgitt? Greit å finne på alt mulig unnskyldinger og vri til man får resultatet man ønsker som funker begge veier. Men stoler på de faktiske tallene som de er testet til, hva som er lest ut av kWh via CAN osv. Eller er ikke det gode nok bevis? Har Tesla bare skrevet det på tull i koden til BMS også? Når 76.4 kWh er tilgjengelig, 4 kWh energy buffer. Hvor er resten mener du?

Denne rapporten er heller ikke enig.
http://www.totalbatteryconsulting.com/industry-reports/Tesla-report/Extract-from-the-Tesla-battery-report.pdf

De oppgir 80 kWh. Og bare klarer 85 kWh når ladet til 4.35V noe Tesla aldri kunne gjort med tanke på levetid og at cellene begynner å bli ødelagt over 4.3V som wk057 har testet.

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: N00bfredag 12. februar 2016, klokken 02:58
@Andreas.

Du bygger hele argumentasjonen din på at det er B celler som er brukt av Tesla. Det er det ikke. Cellene oppfører seg noe midt mellom A og B.

Det er dårligere motstand og mer varmeutvikling i Tesla sine celler enn B cellene du referer til.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: o.b.lixfredag 12. februar 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 12. februar 2016, klokken 00:53
De oppgir 80 kWh. Og bare klarer 85 kWh når ladet til 4.35V noe Tesla aldri kunne gjort med tanke på levetid og at cellene begynner å bli ødelagt over 4.3V som wk057 har testet.

Aha! Så batteriene kan levere 85 kWh, men Tesla velger å ikke gjøre det for å spare batteriet?
Nei og nei, Tesla svindler oss, vi forbeholder oss retten til å ødelegge batteriet!

Når du forøvrig sammenligner 60 og 85, husk at 60 har garanti maks 200.000 km, mens 85 har ubegrenset antall km (innefor 8 år i begge tilfeller)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanfredag 12. februar 2016, klokken 09:06
Nei, batteriene kan ikke levere 85kWh. Ved forsøk på å lade til så høy spenning popper cellene øyeblikkelig.

Å ha en agenda er en ting, men å argumentere uten å forstå enkle saksfakta blir for dumt.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: sigurdifredag 12. februar 2016, klokken 09:21
@Andreas #2316

Argumentasjonen din er helt super den, men det er en ulempe.

wk057 kjører A og B celler paralellt i testbenken sammen med Tesla celler og som N00b skrev de oppfører seg mellom de cellene.

Tesla har aldri oppgitt kapasiteten på cellene sine og alle målinger gjort av wk057 sier at de ligger mellom A og B celler slik som målingene viser. 

Men på det positive ser det ut som at Tesla cellene har mindre tap over tid og begynner nå å ta igjen B cellene på kapasitet etter X antall syklusser.

Jeg vil tro Tesla har prioritert levetid forran kapasitet og at det er dette som har gitt dem noe problemer.

Kan være at de har oppdaget at B cellene ikke har samme levetid og måttet gå for noen med mindre kapasitet men da etter at 85 navnet hadde blitt lansert. ;-(

Roadster har helt annen celle kjemi.

w057 har ikke testet en kort periode og han demonterte de første batteriene sommeren 2014 og original posten hans er lagt ut som en info tråd ikke slik som denne med negativt fortegn.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34934-Pics-Info-Inside-the-battery-pack

Testen har pågått en lengre periode allerede, men det jeg setter størst spørsmålstegn til er at dette er bare nok en opp/ned ladings test som ikke sier oss så veldig mye om hvordan batteriene blir påvirket av alder.

wk057 bruker og Tesla celler i sitt solcelle anlegg i boligen. ;-)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanfredag 12. februar 2016, klokken 10:42
Sitat fra: sigurdi på fredag 12. februar 2016, klokken 09:21
wk057 bruker og Tesla celler i sitt solcelle anlegg i boligen. ;-)
Og det er råstilig. Hvis jeg ikke tar feil har denne herremannen koblet seg av strømnettet og er helt selvforskynt med strøm.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: jkirkebofredag 12. februar 2016, klokken 11:05
Sitat fra: o.b.lix på fredag 12. februar 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 12. februar 2016, klokken 00:53
De oppgir 80 kWh. Og bare klarer 85 kWh når ladet til 4.35V noe Tesla aldri kunne gjort med tanke på levetid og at cellene begynner å bli ødelagt over 4.3V som wk057 har testet.

Aha! Så batteriene kan levere 85 kWh, men Tesla velger å ikke gjøre det for å spare batteriet?
Nei og nei, Tesla svindler oss, vi forbeholder oss retten til å ødelegge batteriet!

BMW "svindlet" meg på 90-tallet, kjøpte en 318TDS som var oppgitt å ha 1,7l dieselmotor. Ved nærmere inspeksjon av vognkortet hadde den bare 1,66l motor ;)

Forøvrig komfortmessig den beste 4-syl dieselmotoren jeg har kjørt. Langt lavere støynivå og vibrasjonsnivå enn kaklegreiene fra VW.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Griffelfredag 12. februar 2016, klokken 11:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2016, klokken 11:05
BMW "svindlet" meg på 90-tallet, kjøpte en 318TDS som var oppgitt å ha 1,7l dieselmotor. Ved nærmere inspeksjon av vognkortet hadde den bare 1,66l motor ;)
Dette følger av vanlige avrunningsregler for tall bak komma.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. februar 2016, klokken 12:27
Det er bare toppen av isfjellet. Den dras mye lenger enn det Jens.
BMW 528i leveres vel som 2 liter om ikke jeg husker feil.
Og Mercedes E250 er 2,2 liter.

Sånn sett har vel kanskje Tesla senket seg ned på tyskernes nivå ved å oppgi S81 som S85 :D
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Luriumfredag 12. februar 2016, klokken 12:31
Når dere kjøper en målstokk er det også greit da at den er 95cm?

Jeg var under oppfatningen at Tesla opererte med kwh som alle andre men de har tydeligvis sin egen Tesla watt timer basert på følelser :)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanfredag 12. februar 2016, klokken 12:32
BMW sine tall er modellbetegnelser, ikke angivelse av slagvolum. Det var vel det en gang i tiden, men det er lenge siden.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. februar 2016, klokken 12:44
Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 12:32
BMW sine tall er modellbetegnelser, ikke angivelse av slagvolum. Det var vel det en gang i tiden, men det er lenge siden.

Klar over at modellbetegnelsen ikke lenger nødvendigvis stemmer. Men det blir som "modellår" som andre produsenter driver med. "Neste års modell" kan du kjøpe allerede midten av inneværende år, noe som gir deg opplevelse av å kjøpe noe mer enn du gjør.

Slagvolum er dog noe som tilhører fortiden, heldigvis :)
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanfredag 12. februar 2016, klokken 12:51
Fremdeles relevant på soverommet. I likhet med turtall  ;D
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: amundfredag 12. februar 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 12. februar 2016, klokken 00:53
Hvordan forklarer du da at feks 60 pakken har 61 kWh? Har den også enda mer da? Da kunne de jo solgt den som 65.

En ting som slo meg, 60 har færre celler å fordele belastningen på. Om vi tar utgangspunkt om at både 60 og 85 trenger like mye strøm for å cruise en gitt hastighet (minus en liten promille pga lavere vekt muligens), betyr det at vi må trekke mer strøm fra hver celle i 60'en. Det betyr også at vi får høyere spenningsfall, og dermed færre kWh, i direkte utregning.

I tillegg leverer de fleste batterier færre Ah ved høyere A. Så det KAN være en ærlig forskjell mellom 60 og 85. Just a thought.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Teslanewbiefredag 12. februar 2016, klokken 18:52
Har jeg fått Dette feil ? Heter ikke modellene 60,70, 85 , 90 på grunn av ar dette skal  indikere batterikapasiteten ?

Kul Andreas at mitt innlegg inspirerte deg til å skrive et fanboy innlegg .. :-)

Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: jkirkebofredag 12. februar 2016, klokken 18:52
Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 09:06
Nei, batteriene kan ikke levere 85kWh. Ved forsøk på å lade til så høy spenning popper cellene øyeblikkelig.

Å ha en agenda er en ting, men å argumentere uten å forstå enkle saksfakta blir for dumt.

Battericellene kan visst levere 85kWh alikevel, selv om man bare lader til 4.20V. Sjekk denne tråden:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=67721

3300mAh ved utlading helt ned. Og det ødelegger ikke cellene(!). Han som testet ladet en celle helt ut til 0V og lagret den over et halvt år. Etterpå ladet han den opp igjen og testet kapasiteten. Cellen leverte 94% av det det gjorde før forsøket.

Så, 3300mAh ganger 3,6 volt ganger 7104 celler er 84,4kWh.

Dette betyr også at vi neppe trenger å være veldig nervøse for å kjøre batteriet ned til 0tkm eller under. Disse cellene tåler dyputlading veldig, veldig bra.
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: Muffinmanfredag 12. februar 2016, klokken 21:17
Blir det riktig å bruke 3,6v ved utregning av kapasitet når man kjører cella helt ned til 0v?
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: mr_Utopiafredag 12. februar 2016, klokken 21:34
Her må det integreres...
Tittel: Sv: Tear down av batteri viser at 85Kwh batteriet bare har 81 Kwh
Skrevet av: jkirkebofredag 12. februar 2016, klokken 22:51
Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 21:17
Blir det riktig å bruke 3,6v ved utregning av kapasitet når man kjører cella helt ned til 0v?

Du kan evt. bruke en måler som måler energien og ikke antall ampere. Men det er lite å hente under 3V så jeg tror ikke det påvirker gjennomsnittlig spenning mye.