Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Frodese på tirsdag 02. februar 2016, klokken 21:21

Tittel: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Frodesetirsdag 02. februar 2016, klokken 21:21
Endelig har vi fått Leaf'en. Tenkte vi måtte teste den på langtur med en gang, så vi la inn en Østersundstur, en tur som er ca 25 mil hver veg. Var litt skeptisk da det er vinter og vi må over fjellet for å komme dit, men var meldt varme temperaturer, så tok sjansen.

1. etappe var Trondheim-Storlien, drøye 10 mil med tøffe motbakker fra Meråker, Storlien ligger ca 600 meter over havet, vi hadde da brukt 71% av batteriet, dette syns jeg er meget bra, da jeg tidligere har tatt turen med en 24kWh det det ble en del 'stress'. Stoppet også på Åre for å fylle godt opp før siste 10 mil til Østersund. Her litt stress for å få ladet, trodde hurtiglader var gratis, men her måtte jeg på turistbyrå for å kjøpe Clever-kort, visstnok det siste de hadde igjen, flaks. Fylte ikke til full, men ankom Østersund med god margin, selv om trafikken gikk raskere her, gjerne 90-100 på isen. Forbruk ved ankomst var 1,60, syns dette er bra på vinterkjøring.

På hjemturen fikk vi også kjenne litt på rekkeviddeangst, da jeg ikke hadde kalkulert føret og stigningen godt nok, fylte bare kort på Åre, så ankom Storlien med 11%, det var litt lite, spesielt på fjellet, kunne jo bare ladet noen min ekstra.. Hjemturen var preget av tildels mye snø i veibanen og lavere temperaturer, likevel kom vi hjem med ca 1,67 i snitt. Utrolig fornøyd med bilen, i praksis så er lengre rekkevidde veldig kjekt, men det beste er etter min mening den kortere ladetiden, ofte trenger man ikke lade helt opp med det nye batteriet, der man på det gamle må ha mer, har også inntrykk av at den lader raskere (type 0-80%), men det vet jeg ikke. Virker også som varmepumpen er veldig effektiv, liker å ha det godt og varmt, så sparer ikke på dette, men mulig den store forskjellen i forbruk kommer når temperaturene er under -10. Totalt en kjempetur, med tildels krevende kjøreforhold, brukte vel 1-2 timer ekstra hver vei, men det er mye pga uerfarenhet og noe ventetid ved ladestasjoner.

Gleder meg veldig til disse blir utbygd med forhåpentligvis gode priser. Nå er det bare å planlegge neste tur:)
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjoristirsdag 02. februar 2016, klokken 21:32
Grattis, samme erfaring som vi andre har, og joda, den lader MYE raskere. 20 kwh på 30 minutter mot 12 kwh på min gamle US Leaf så det er en annen verden, dette kombinert med lengre rekkevidde gjør at langtur ikke blir en ekspedisjon lengre;)
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: leafnortirsdag 02. februar 2016, klokken 22:18
Overraskende lavt forbruk.
Ønsker meg en sånn 30kW'er jeg også. Men får stick to the plan, og kjøre langturer som ekspedisjoner.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Frodeseonsdag 03. februar 2016, klokken 07:11
Ja, jeg også overrasket over lavt forbruk, 1,67 var totalt på ca 55 mil, det ble jo litt høyere hjemover, men fortsatt bra, ser ut som den reelt går 15 mil på ok vinterføre, muligens lengre. Blir spennende å følge forbruket i vanlig kjøring, 4-5 mil for oss om dagen.

En utfordring med langkjøring og flere ladestopp er jo at ladekø, jeg havnet bak en gammel-leaf som måtte lade 50 min(jeg ventet 40 av disse...), da tar det tid, jeg hadde aldri behov for å lade mer enn maks 30 min på hurtiglader, syns også ladingen etter 80% et kjapp på 30kWh'en, sjelden jeg trenger 100%.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjorisonsdag 03. februar 2016, klokken 07:59
Neste steg nå MÅ bli flere ladepunkt, greit med utbredelse først, men nå begynner kø å ødlegge veldig for inntrykket.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: terjetorbonsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: leafnoronsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 03. februar 2016, klokken 17:34
På enkelte nye hurtigladere kan man ikke lese av ladestrøm, og det er irriterende. Men man kan vel se det med Leaf Spy.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: mo73roonsdag 03. februar 2016, klokken 18:44
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 07:59
Neste steg nå MÅ bli flere ladepunkt, greit med utbredelse først, men nå begynner kø å ødlegge veldig for inntrykket.

Veldig enig i dette. Spesielt merkes det nå vinterstid.

Jeg pleier å si at jeg ikke har rekkeviddeangst, men ladeangst. Jeg begynner å kjenne forbruket på bilen ganske godt, men å aldri vite om planlagt ladestopp kan gjennomføres enten på grunn av defekt lader eller kø, der kommer angsten  :P
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjorisonsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: eivind85onsdag 03. februar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.

Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjoristorsdag 04. februar 2016, klokken 08:54
Sitat fra: eivind85 på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.
Ilfg LeafSpy fikk jeg ut 24,9 kwh, reellt forbruk (om vi stoler mer på LeafSpy) blir dermed 1,53 kwh/mil. Hadde da 1,7 kwh igjen, altså under 27 kwh totalt. LeafSpy starter med over 28 kwh tilgjengelig, faktisk 28,7 Kwh har jeg sett, men har bare kjørt bilen ned så langt en gang. Usikker på om dette skyldes kulde, feil I LeafSpy (den starter f.eks opp med helt feil verdi, en må kjøre litt før riktig estimate kommer opp, startet opp med 9,5 Kwh!!)

Nå er det jo slik at for å få ut maks av ett batteri så må en både har riktig temperatur og dra ut forsiktig av batteriet, høyt trekk gir mindre ut totalt, mener på Tesla ser en at det kan variere med ca 5%, noe som I såfall ville vært over 1 Kwh her, MEN jeg kjørte forsiktig så litt rart. Uansett, til sommeren finner vi ut om en får ut mer da. Spennende om andre gjør det samme og får samme effekt! Startet altså med 28.7 kwh og fikk ut til slutt 26,6 altså 2,1 kwh mindre. Nå tror jeg 28.7 kwh er litt optimistisk! Hvis det er 27 kwht tilgjenglig er det ok, hvis det er 28 så var det litt mye en mistet!

Til slutt ser en hvordan det ser ut når LeafSpy sier at det er 1.7 kwh igjen, "---" på bade % og km... så da er det på tide å lade, men fikk ikke begrensning i effekt eller skilpadde så litt var det igjen...

Hadde ikke bilde av forbruket ved 162 km, men det gikk litt opp til 1,45 da jeg kjørte på raskere veier til slutt!
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: eivind85torsdag 04. februar 2016, klokken 12:40
Sitat fra: bjoris på torsdag 04. februar 2016, klokken 08:54
Sitat fra: eivind85 på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: bjoris på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:00
Sitat fra: leafnor på onsdag 03. februar 2016, klokken 17:03
Sitat fra: terjetorb på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:23
Jeg har nå hatt min Leaf 30 kwh i 2 dager, det er min første el-bil. Pendler 48 km hver vei til/ fra jobb, og har brukt 1,8 / pr mil iflg forbruksmåleren. Greit vinterføre, temperatur rundt 5 - 6 minus. kom hjem i går med 58 km gjenstående kjørelengde iflg bilen. Hadde muligens venta litt bedre resultat. Kjører jevnt, med varmeapparatet på auto, 21 grader i bilen, ikke bruk av cruisekontroll...
1,8 med 21 grader i bilen, og -6 ute er normalt å forvente i det været. Du vil oppleve langt lavere forbruk på tørt sommerføre.

I min rekkevidde test der jeg kjørte 162 km (30 kwh), hadde jeg 1,45 i snitt. Jeg tror nok derfor at du vil gå litt kortere enn disse 58 km, ser at den er i overkant optimistisk på siste strekene, syns den faller fort på slutten, dessverre.

Hvor mye strøm brukte du på 162km? Hvis du sier du hadde et forbruk på 1,45 i snitt burde du klart over 19 mil.
Ilfg LeafSpy fikk jeg ut 24,9 kwh, reellt forbruk (om vi stoler mer på LeafSpy) blir dermed 1,53 kwh/mil. Hadde da 1,7 kwh igjen, altså under 27 kwh totalt. LeafSpy starter med over 28 kwh tilgjengelig, faktisk 28,7 Kwh har jeg sett, men har bare kjørt bilen ned så langt en gang. Usikker på om dette skyldes kulde, feil I LeafSpy (den starter f.eks opp med helt feil verdi, en må kjøre litt før riktig estimate kommer opp, startet opp med 9,5 Kwh!!)

Nå er det jo slik at for å få ut maks av ett batteri så må en både har riktig temperatur og dra ut forsiktig av batteriet, høyt trekk gir mindre ut totalt, mener på Tesla ser en at det kan variere med ca 5%, noe som I såfall ville vært over 1 Kwh her, MEN jeg kjørte forsiktig så litt rart. Uansett, til sommeren finner vi ut om en får ut mer da. Spennende om andre gjør det samme og får samme effekt! Startet altså med 28.7 kwh og fikk ut til slutt 26,6 altså 2,1 kwh mindre. Nå tror jeg 28.7 kwh er litt optimistisk! Hvis det er 27 kwht tilgjenglig er det ok, hvis det er 28 så var det litt mye en mistet!

Til slutt ser en hvordan det ser ut når LeafSpy sier at det er 1.7 kwh igjen, "---" på bade % og km... så da er det på tide å lade, men fikk ikke begrensning i effekt eller skilpadde så litt var det igjen...

Hadde ikke bilde av forbruket ved 162 km, men det gikk litt opp til 1,45 da jeg kjørte på raskere veier til slutt!
[/

Takk for info. Du kunne sikkert kjørt 1 mil til før det var tomt. Virker som et greit resultat vinterstid. Jeg får min 30kWh i morgen og skal kjøre Oslo-Skien på lørdag. Kjørte denne strekningen med 24kWh forrige helg så er spent på å se forskjellen i praksis.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjoristorsdag 04. februar 2016, klokken 13:29
Grattis, ja den nye er jo en annan verden, men husk at en kan bli litt for optimistisk, jeg fikk første varsel på 149 km og 15%. Derfra syns jeg det gikk farlig fort ned til "---" som kom etter 6%, dvs den kom ikke ved 0% som en kanskje hadde trodd, men jeg syns det er greit så en får litt panikk før det er 100 meter igjen;)

Ja, jeg tror også den hadde gått minst en mil til, men jeg hadde ikke baller eller tid til å sjekke det ut;)

GIDS virker å være nøyaktig samme målenhet som før og det er vel sagt at det er full stopp på 5GIDS igjen, dermed var det jo litt igjen, siden jeg her har 22 GIDS!
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: eivind85torsdag 04. februar 2016, klokken 17:01
Jeg har motsatt erfaring med min tidligere 24kWh Leaf. Der fikk jeg alltid flere km ut av de siste 10 prosentene enn jeg fikk f.eks. fra 80-70%. Eksempelvis kjørte jeg 25km fra 15% til 7% sommerstid. Visning av "---" har jeg hatt mange ganger på langkjøring og anser det som et normalområde dersom man skal utnytte bilens rekkevidde på lange turer.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Østfoldtorsdag 04. februar 2016, klokken 20:50
Kjørte flunka ny Leaf innom Strømstad idag fra Fredrikstad (Leaf noob). Gikk helt supert på E6 og brukte wopping 50% i minus 1, og med alt på og fartsgrensen og en dash over. Tok det roligere hjemover, og det var null stress, men så var det "bare" 10 mil t/r. Ladet på Fortum i Storgata, og fikk 5 mil på noen minutter så det var oppløftende. Så, erfaringen er at det går mye juice når du kjører fort og du får mye juice på kort tid når du trenger det (og det er ledig - var ikke ledig på vei hjem så da ble det hjemmelading).
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjoristorsdag 04. februar 2016, klokken 23:17
Jeg opplever ekstrem misvising av speedo, ca 90 km/t i bilen er 80 km/t... Det er for mye, men sikkert ikke lett å få gjort noe med, kan dette ha med 17 tommerene på sommer?
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: rockelyefredag 05. februar 2016, klokken 00:17
Sitat fra: bjoris på torsdag 04. februar 2016, klokken 23:17
Jeg opplever ekstrem misvising av speedo, ca 90 km/t i bilen er 80 km/t... Det er for mye, men sikkert ikke lett å få gjort noe med, kan dette ha med 17 tommerene på sommer?
Jeg har funnet ut at hvis speedo viser 88 ligger jeg egentlig i 80, 77=70, 66=60 osv.
Dette er målt ut i fra hva gps hastighet på tomtom på iPhone viser.
Ganske drøy misvising, men det funker greit i praksis så lenge jeg er klar over det.
Edit: Dette er med vinterdekk på 16" felger.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Einar_Sfredag 05. februar 2016, klokken 00:58
Beklager, men der er jeg uenig.
Jeg er redd jeg kan pådra meg en omgang med hastighetsskatt da jeg med Leafen har gitt opp å hoderegne på speedometeret og kjører på øyemål. Noe som ikke er helt patent med en bil der støynivået er noen hakk under det lokale biblioteket!

Den er nok kalibrert med møbeltrinser som bedekkning. Det er nok de samme optimistene som programmerte Km gjettometeret som har slikket på finger'n og tenkt på et tall.

Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: bob-bobfredag 05. februar 2016, klokken 10:33
Sitat fra: bjoris på torsdag 04. februar 2016, klokken 23:17
Jeg opplever ekstrem misvising av speedo, ca 90 km/t i bilen er 80 km/t... Det er for mye, men sikkert ikke lett å få gjort noe med, kan dette ha med 17 tommerene på sommer?
Vi har hatt 1 tekna med 17 tommer og har fortsatt en acenta med 16 tommer.
Jeg har målt 8 km/t avvik med 17 tommer hjul og eksakt 10 km/t avvik med 16 tommer.
Ved samtale med Nissan sier de at dette kan ikke justeres , og er lagt inn fra fabrikk.
Avviket var omtrent det samme i alle hastigheter. 
( GPS data i bilens egen kjørecomputer viser korrekt hastighet ! )

Ganske gøy.... :(
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjorislørdag 06. februar 2016, klokken 20:41
Da rundet vi 1000 km på vei til fjells i går. Av negative ting så har jeg følgende:

- førersete er for høyt for meg i nederste posisjon, bare såvidt jeg ser de blå "boblene" i displayet, med rattet på maks høyde. Noen som vet om hele sete kan justeres ned?

- regnsensoren er for ivrig på hyppigste trinn og altfor treg på nest hyppigste

- ene nøkkelen e noe galt med hjalp ikke å skifte batterie, må inntil start knappen for å få kontakt med bilen, allerede avtalt å få ny

- hvine lyd i bremser ved rygging, går seg nok til, men litt flaut med helt ny bil med høy lyd i bremsene

- automatikken på klima ser ut til å trekke mye strøm og gi rare utslag, kjøre med manuell vifte så syns jeg det fungerer bra og bruker utrolig lite strøm. I dg full-ladet jeg bilen ved ett uhell, siden 80% mangler regnet jeg litt feil å våknet til 100% ladet bil og siden den ikke skal kjøres mye før vi skal ned igjen prøvde jeg å "tømme" ned til 80% ved å sette på klima, det gikk på 1, 2, 3 på gml Leafen, men her tok det evigheter så vi måtte kjøre oss en lengre tur med mange høyde meter før vi kom ned til 80%:)

Det bringer oss over på rekkevidden og ladetiden som fortsetter å imponere, fra å måtte lade 35-40 min og hypermile for å komme oss til fjells går det nå med 15 min lading og da uten tanke for forbruk, følger trafikken og lå i pluss 100 km/t som alle andre i tunellene, ganske digg ifht før å måtte nesten single kjøre:) Når en da fortsatt har mye i reserve blir det veldig stor forskjell!

Videre syns jeg den den virker godt skrudd og er støysvak og fin på veien. Litt knot med Maps, men finner vel ut av det. Feks skulle jeg lagre hyttelokasjonen, men den komme med uforståelig tekst, som jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne endre/slette... Må vek frem med boka, men burde ikke vært nødvendig. Elles syns jeg infotainmenten er grei nok!

Alt i alt, veldig fornøyd, når en tar med prisen!

Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Yeyeyesøndag 07. februar 2016, klokken 12:34
Det punktet med regnsensorern har vi reagert på også, er det mulig med gammeldags interval?
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Bjorissøndag 07. februar 2016, klokken 18:00
Ja, mener trinnet etter er vanlig intervall? Jeg driver å justerer litt på sensitiviteten i stedenfor, men merkverdig at de ikke har fått dette bedre til... Har ikke sett om en kan justere noe i menyen? Kunne tenkt meg å justert ned litt så hadde høyeste sensivitet vært helt ok, men slik det er nå blir det for voldsomt...

Erfarte eller lavere ladehastighet enn jeg likte når jeg startet hurtiglading på 46%...:( Men kan være lader, får studere det mer
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: eivind85mandag 08. februar 2016, klokken 11:05
Da har jeg fått min nye 30kWh Leaf og vil dele min erfaring etter første langtur.

Kjørte lørdag morgen fra Oppegård til Skien via Moss-Horten ferga. Total distanse er 142km og 90% av turen er motorvei (90-110km/t). Været var vått med litt motvind og 1-3 plussgrader. 4 i bilen med barnevogn og bagasje.

Startet turen med 170km estimert rekkevidde (varme på). Hele turen hadde jeg 20-21 gr i kupèen. Da jeg kom ut på E6 satte jeg cruise kontrollen på 95km/t og lå jevnt rundt den farten helt til fergekaien i Moss. Det er nøyaktig 50km. Hadde da 69% batteri og 125km estimert rekkevidde igjen.

Kjørte av fergekaien i Horten og satte kurs mot E18 via Rv19. Siste etappe til Skien var på 90km. Lå mellom 95km/t og 105km/t hele veien på E18, fortsatt med 20+ i kupèen. Ankom Skien med -- på batterimeteret, men antar at det var 5% igjen. Kjørte ikke spesielt økonomisk siste strekningen da jeg så at dette kom til å gå fint.

På Søndag kjørte jeg samme strekning tilbake igjen. Startet da med 183km estimert rekkevidde. Kjørte litt fortere på motorveien enn på lørdagen, lå jevnt mellom 100 og 110km/t. Ankom Horten fergekai 92 km senere med 47% batteri. Kjørte av i Moss og holdt 105 km/t på E6. Ankom Oppegård med 6%. Kunne ankommet med noe mer dersom jeg hadde kjørt litt mer økonomisk den siste biten. Totalt tok turen med ferge 2,5 timer.

Jeg er storfornøyd med kapasiteten på det nye batteriet sammenlignet med min tidligere 2014 modell. Tilsvarende tur tok jeg med 2014 Leaf helgen før og måtte da lade på Fokserødkrysset for å komme meg helt til Skien. Nå testet jeg den nye Leafen under forhold som ikke er spesielt gunstig for å kjøre økonomisk. Dersom jeg hadde kjørt en tur på litt blandet vei med lavere fartsgrenser er nok ikke 17 mil med moderate vintertemperaturer usannsynlig å kunne oppnå. Og på sommeren bør man fint klare opp mot 20 mil.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: tomrhtirsdag 09. februar 2016, klokken 08:26
Den har visst en "tragisk mangel": http://www.adressa.no/bil/article685688.snd
Forsiden av Adressa: "Norsk elbil-favoritt med tragisk mangel". ;D

Vel, denne overskriften gjør at man bare MÅ lese artikkelen da for å finne ut hva denne mangelen er. God skjult reklame. :)
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Mazzbottirsdag 09. februar 2016, klokken 09:58
Det er akkurat det jeg liker med leaf , den er praktisk , enkel og dekker alle mine behov ☺ det er en god førstebil ,men blir aldri leaf igjen ^^ ! For mye plast .

Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Magtirsdag 09. februar 2016, klokken 10:12
Det med regnsensorer plager meg også. Og førersete kunne bli litt høyere for meg men ellers er jeg veldig fornøyd med bilen.
Tittel: Sv: Erfaring nye Leaf 30kWh
Skrevet av: Leontirsdag 09. februar 2016, klokken 10:43
Har samme "problem" med regnsensor på min 2013 modell Tekna, så dette er nok ikke et 2016 modell problem. Litt irriterende at det er så stor forskjell mellom maks og trinnet under, men man venner seg til det meste...