Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: fovea73 på onsdag 20. januar 2016, klokken 09:41

Tittel: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: fovea73onsdag 20. januar 2016, klokken 09:41
Rekkevidden anslås til ca 160 km ved fulladet bil. Kjøremønsteret har vært rolig bykjøring, delvis is og snøslaps i veibane. Ca -5 grader.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisonsdag 20. januar 2016, klokken 10:15
Det høres helt greit ut, forbruk nå på 1,6 kwh pr mil må jo være bra (du har 27 Kwh tilgjengelig). Tenker forbruket nå fort smeller opp mot 2 kwh pr mil og da snakker vi om 135 km.

Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Leifen1980onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: sjossangonsdag 20. januar 2016, klokken 13:10
Fovea73: fungerer telemetrien i din bil? Vi andre får ikke bilene pga problemer med at bilen ikke klarer å koble seg opp mot Nissans servere.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: fovea73onsdag 20. januar 2016, klokken 13:46
Ikke mulig å registrere chassisnr og registrere bilen på Carwings/NissanConnect. Selger sier at problemet ligger der. Ellers fungerer den normalt etter mine begreper.
De har levert 3 nye Leaf i Rogaland.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisonsdag 20. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Leifen1980onsdag 20. januar 2016, klokken 15:31
Ifølge Nissan EV (Carwings) så er snittbruk ca 24-25 kW/h på denne kjøringen. Totalt kjørt t/r er 115km.
Ladet da fra 17% til 86% på jobb. (Tidsbegrenset parkering ved biblioteket i Larvik)
Hadde da rundt 15% hjemme igjen.
Regner litt så blir dette ca 32kW/h brukt den dagen og et snitt på nærmere 28kW/h per 100km. Altså 3-4kW brukes til varme og annet. (Nissan EV måler da tydeligvis bare forbruk på fremdrift)

PS!
Jeg følger ikke hastigheten 110 sonen, men ser at prosentene kryper særdeles fortere ned ved å kjøre i reelle 110 kontra 97-98km/t.
Spørsmålet på nye Leaf er jo om det er noe mer rekkevidde å hente grunnet annen batterikjemi eller varme/isolering av batteriet. Skal bli kjekt å sjekke i 110 sonen. :)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: LeafSweonsdag 20. januar 2016, klokken 15:45
Sitat fra: bjoris på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!

När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: glibbefredag 22. januar 2016, klokken 11:17
rekkevidde på nye leaf har for meg vært ca 130 km i minus 20 grader.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisfredag 22. januar 2016, klokken 11:53
Fikk en god start i går ved henting, kjørte 47,5 km på 27% av batteriet, men bilen stod inne i salgslokalet og var varm selv om det var minus 7 ute. Full varme og helt normal kjøring, med det forbruket ville den gått 180 km.

Kjørte 40 km på de to første strekene; kult:) deilig å sitte på ferga og i køen med varme på uten tanke for å gå tom...:)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Leifen1980fredag 22. januar 2016, klokken 14:11
Sitat fra: glibbe på fredag 22. januar 2016, klokken 11:17
rekkevidde på nye leaf har for meg vært ca 130 km i minus 20 grader.

Stort sett bykjøring i 60-70km/t?
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 23. januar 2016, klokken 02:19
Nå står 30 Kwh Leaf i samme garasje og lader til nøyaktig samme tur som jeg gjorde i Soulen, før jul (demobil) (se rapport nedenfor). Kjører tidlig i morgen, det er samme temp og regn så dette bør bli rimelig sammenlignbart, dessverre får jeg ikke forvarmet Leafen pt så det blir ett minus, men skal se om jeg kan starte den med kabelen i og se om jeg kan forvarme på den måten. Hvis ikke så får vi starte med kald bil og så blir det ikke 100% likt.

Har fått LeafSpy til å fungere så dermed skal jeg få ut en del interessant info:)

Jeg kjørte så økonomisk som jeg klarte med Soulen og vil gjøre akkurat det samme med Leafen, blir spennende å se. Vel, stay tuned, ørlite nerdete dette, me litt gøy også, spes når en skal teste ny bil:)

Rekkeviddetest! Ganske imponert, kjørte 156 km før den sa "lad NÅ", 4% igjen i bilen og tre streker på km anslaget de siste 2 km; da turde jeg ikke mer! Tipper det er full stopp på 0%. Testen er gjort under veldig vanskelige forhold for en elbil. 2-3 grader, våt veibane, tidvis mye hagl og regn i tillegg! Holdt fartsgrensene, varme på 22 grader, driver only og selvsagt B mode! Må legge til at jeg er en erfaren elbileiere med mange bra "rekorder" fra Leaf og Tesla fra før!
E ingen eier, har en lånebil i helgen, står mellom Leaf 30 kw og Soul. Får en Tekna 30 til samme pris som en Soul, dog uten 6.6, men med app og mye større bagasjerom... Vanskelig, er nok vanskelig å komme unna bagasjerommet da vi nå skal bruke ny bil som bilnr 1 og mange hytteturer til fjells før vi på nytt kjøper Tesla... Ny 70D er bestilt, men dradd levering til august for å rettferdiggjøres en ny bil nr 2!
Men tilbake til Soulen, det er en veldig bra bil, flott opplevd kvalitet, stor overraskelse! Det hevdes at en har tilgjengelig 27 kw, jeg har ett snitt på 160 pr km, ganges dette med 156 frå en 25 kw, med 5% igjen stemmer det rimelig bra, men du er tøff om du tar ut de siste 2 kw, kanskje gjør tempen nå at det ikke går heller?
Bilen var ferdigladet til 100% rett før start og forvarmet, stod i garasje så var tørr og fin ved start!
Hurtigladingen nå er dog helt elendig, ligger på 60 A av 125! Må være kulden, men det var skuffende, tilsvarer 20 kw ca
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 23. januar 2016, klokken 10:47
Ja, da er testen gjort og bilen ladet opp igjen til 80% på samme hurtiglader som Soulen ble ladet på etter testen av den.

REKKEVIDDE Leaf/Soul
For de som tror at en 30 Kwh Leaf går mye lengre enn en Soul så har jeg en skuffelse komme med. Under svært like forhold på alle måter, både kjøremessig, nøyaktig samme strekning og veldig like værforhold så kjørte jeg 162,5 km på Leafen før både % og km anslag gikk i "---", på Soulen kjørte jeg 156 km før jeg fikk "charge now".

Det som var litt dumt var at forvarming ikke fungere på min Leaf enda så den startet jeg kald (2 grader), mens Soulen var forvarmet. Uansett syns jeg det går utrolig lite strøm til oppvarming på Leafen. Men så er jeg jo vant med 1. generasjon der det er helt ekstremt hvor mye strøm som går med til oppvarming av kald bil.

Jeg tror nok at Leafen hadde litt mer igjen enn Soulen hadde, men dette har jeg ikke noe god dekning for, bare at jeg tenker at det var ett stykke igjen til skilpadden på Leafen om det da tilsvarer "Charge Now" som jeg fikk på Soul?

Jeg hadde selvsagt ikke LeafSpy på Soulen, fikk bare 4% og "Charge Now" på den og kjørte litt etter det, 2-3 km. Iflg LeafSpy har jeg som en ser 1,7 kwh igjen, GIDS er vel mest nøyaktig og den er på 7,8% så de som har erfaring med å kjøre helt til skilpadden har kanskje en ide om hvor langt en kunne kjørt? Jeg tenker at en mil til skulle gått fint. Det stod 19 km/6% før den plutselig først slo over på "---" på % målingen og så på km anslaget på Soul var det 8 km før jeg fikk dette varslet.

Antar Nissan har gjort det slik at folk ikke tenker at det går greit å kjøre 19 km om det er 19 km igjen på guessometeret. Du kan jo ha mye høyere forbruk siste delen en det dette estimatet baserer seg på og folk tenker jo ikke like langt alltid så en ok metode syns jeg, men selvsagt litt dumt at jeg ikke turte å teste helt ut til skilpadde i dag, vanskelig å kjøre rundt å komme seg til lader når skilpadden kom. Vel, mer en fornøyd. Soul har omtrendt samme tilgjengelig kapasitet, men Leafen går litt rimeligere 1,59 Kwh/mil hadde jeg på Soul, 1,48 Kwh/mil på Leaf 30, men antar her er noe unøayktighet også, men stemmer bra med forbruket LeafSpy oppgir, men dette startet på 28 Kwh tilgjengelig, men var nede på ca 26.5 kwh som en ser til slutt, brukt+rest. Usikker på om det har med temp å gjøre? Startet med ca 5 grader på batteriet. Ser jeg hadde noe høyere snittfart på Leafen 63 mot 61,9 km/t.

Vel, det var gøy å prøve og også en god erfaring å ha med seg. Jeg fikk VELDIG tidlig varsel på batteriet i Soul, unødvendig tidlig syns jeg, det skaper usikkerhet for mange. Ser jeg kjørte ca 25 km lengrepå Leaf før første varsel kom, men så gikk det fortere mot slutten der så jeg trodde lenge forskjellen skulle bli større noe som også gjør at jeg tror det var mer i bunnen på Leafen, den er jo også HELT ny så kan være beregningene trenger litt kalibrering.

Vel, står til forventningene, gøy å kjøre 45 km på de to første strekene:)

HURTIGLADING
Så til ladingen, vi vet jo nå at 30 kwh lader mye fortere, men det er ekstremt mye fortere. Nedenfor har jeg lagt inn rimelig likt bildet fra hhv US Leaf 11 og 30 kwh. Begge var på Very Low Battery når jeg plugget i, temp og føre bare øreliten forskjell og dermed tror jeg også at batt temp var rimelig lik. Jeg ser at med mye raskere lading kommer også tempen høyere opp på batteriet, fikk faktisk 6 "varme streker" i dag enda det bare er 2 gr ute, det har jeg ikke sett på US Leafen. Der får vi normalt 5 og noe med 20 grader, her toppet det opp på 32 grader.

Som en ser stuper ladefarten på 1. gen Leaf, mens 3. gen holder 45 kwh jevnt helt til 70% og faller ikke vesentlig frem til 80% der jeg har fått på 20.3 kwh. På 30 min på 1. gen Leaf får jeg på 12 kwh. Prisen er den samme, men jeg har altså 8 kwh mer og kan kjøre 5-6 mil lengre, eller jeg kunne avsluttet ladingen langt tidligere. Dette er bra!

Hvordan dette er ifht 2. gen vet jeg jo ikke helt, kanskje 2015 mod med batteri som tåler mer varme lader fortere? Jeg ser jo at hurtigere lading som sagt gir mye varmere batteri, men det står i boken at dette ikke betyr noe og at systemet vil passe på å redusere ladehastig om temp blir for høy så bare tut og kjør tenker jeg.

Det hører med til historien at jeg fikk veldig dårlig fart på samme lader på Soulen etter samme test. Soul folket mente det var laderen, jeg tror Leaf batteriet lader raskere i slik temp, Soul skal også ha varming av batteriet, men jeg kjørte så forsiktig bruk av varme og belasning av bil den gangen at jeg tipper det ikke ble noe overskuddsvarme til batterioppvarming. Slik ble det jo også på Lefaen i dag, men den får full pupp, veldig bra! Nå er det jo generelt å båle litt på før lading om en har strøm til det i kaldt vær for å raskere lading, men ser ikke ut til å være noe problemet på Leaf 30.

Jeg ble positivt overrasket over kvalitetsfølelsen på Soul vs Leaf, men jeg ser jo nå at ny Leaf er VELDIG mye bedre skrudd enn 1. generasjon gått 50.000 km så nå sitter jeg igjen med litt hips om happ mellom bilene, er veldig happy med Leaf kjøpet til nå og hadde valgt likt igjen. Jeg skal innrømme jeg hadde håpt den gikk enda en mil og to mer en Soul, men det har vi egentlig ikke fått noe veldig godt svar på i dag, de er nok ganske like før det begynner å gå fort!




Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Arne_Mlørdag 23. januar 2016, klokken 11:22
Jeg fikk min aller første elbil på torsdag, valget falt på 30 kwh leaf da jeg antar den har klassens lengste rekkevidde, og jeg pendler fra Vestfold til Lysaker ca. 12 mil en vei.

Jeg hentet bilen i Sandvika på torsdag hadde 95% på batteriet og satte kursen hjemover ca 115 km noe forhandleren mente skulle gå helt fint, men han poengterte også at å ikke klare det heller ikke ville være noe problem ;).
Temperaturen lå på mellom -9 og -14, veibanen var bortimot tørr men ikke helt, satte klima på auto og 20 grader, men skrudde ned til 16 etter 6-7 mil.
Valgte eco mode og satte cruise controll på 100 km/t mesteparten av turen på E-18.
Det var litt kø kjøring de 10-15 første km'erene.
Da jeg kom til Tønsberg hadde jeg 20 km igjen i 50, 60 og 70 soner, bilen påstod jeg burde klare 42 km, og jeg tror det var ca 19% igjen på batteriet, men det siste er jeg ikke helt sikker på. Jeg tenkte at dette ikke skulle bli noe problem. Omtrent samtidig oppdaget jeg en kjølig trekk i bilen og det gikk en liten stund før jeg skjønte at det var bilen som strupte klima anlegget for å spare på strømmen.
Da jeg hadde ca 2 km igjen hadde bilen sluttet å vise antatt resterende kjørelengde og hvor mang % det var igjen på batteriet, jeg kom meg heldigvis helt hjem men jeg er litt overrasket over at antatt kjørelengde viste såpass mye i Tønsberg tatt i betraktning at jeg nettopp hadde kjørt ca 8 mil i høy hastighet på E18 ???

Som nybakt elbil sjåfør har jeg sikkert ikke kjørt optimalt for å tyne bilen til å gå lengst mulig, men jeg kjørte slik jeg kjører med diesel bilen når jeg forsøker å kjøre med lavest mulig forbruk, d.v.s defensiv kjørestil, cruise control, samt unngå akselerasjon og oppbremsing. Radioen var på hele tiden uten at jeg tror det påvirker rekkevidden i så fall helt neglisjerbart. Farten var nok i høyeste laget særlig med tanke på at temperaturen stort sette lå under -10. Dekktrykket er jo også viktig men det har jeg ikke sjekket så der har jeg det forhandler anbefaler, men jeg kommer nok til å øke det litt dersom det utgjør mye på rekkevidden.

Jeg som aldri har kjørt elbil før klarte altså 115 km med den nye leafen som var 95% ladet i kaldt vær og relativ høy hastighet. Jeg fikk også føle litt på rekkeviddeangst.
Jeg burde vel også nevne at bilen hadde stått inne hos forhandler og at temperaturmåleren til batteriet viste to eller tre streker over blått nivå.

Om det er noe jeg bør gjøre annerledes for å klare denne turen med litt bedre margin under tilsvarende forhold så blir jeg glad for gode tips:)

Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 23. januar 2016, klokken 11:54
Jeg opplevde også at det falt fort i dag fra 19 km til "---". Usikker på om dette er pga at bilene er helt nye og har lite data å beregne kapasitet på batteriet. Det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye  strøm du har på ett batteri.

Ser at jeg ladet 20.3 kwh fra 6% til 80% så det tilsvarer i overkant av 27 kwh med 100% så ser vel ut til å stemme bra, jeg tenker at estimatet var litt høyt hele veien. Tipper derfor jeg vil få ned estimatet etter denne turen. Den starter jo på optimistiske 204 km i dag og den holdt seg lenge på ca det samme om jeg la til kjørt distanse og estimert igjenværende, men så dabbet det av på slutten.

Fyll mer luft i dekkene, jeg fikk min med 2 kg og nå har jeg fylt i 3 kg. Jeg kjører ikke mye motorvei, men det er jo en kjent sak at forbruket stiger mye når farten blir høy så å redusere farten vil uansett hjelpe. Kald luft er "tettere" enn varm luft så antar det er enda viktigere når det er kaldt.

Vel, nå vet du at om du hadde kjørt på veier med ett snitt på ca 63 km/t og rundt null grader så klarer du iallefall fint 150 km, tenker at om sommeren uten bruk av varme så vil det være rimelig enkelt å kjøre denne opp mot 200 km på landevei
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: moby666lørdag 23. januar 2016, klokken 20:05
Veldig interessant lesning ☺ Blir spennende å se hva vw og bmw kommer med, men tipper at disse 4 bilene (leaf 30 kWh,  i3 2017, egolf 2017 og Soul ) vil ha tilsvarende lik rekkevidde og at Bolt kommer til å bli klasse ledende
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 24. januar 2016, klokken 10:05
Det er vel antydet 35-37 kWh på VW og I3 så det blir bra, men til hvilken pris? Det er jo ran i dg med så kort rekkevidde og 300 som EGolfen fort havner på. Selv om Leafen ikke er i nærheten så sofistikert som EGolf så syns jeg jo 254 for Tekna 30 med vinter er mye mer fornuftig. Fortsatt en bra bil og mye bedre på rekkevidde og lading som gjør den svært mye mer egnet til lengre turer
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Leifen1980søndag 24. januar 2016, klokken 10:26
Nå ønsker de vel å utkonkurrere Leaf. Skal ikke se bortfra en kampanje der VW/BMW lanserer ny modell med 31kWh batteri og 260km rekkevidde ;)
Tipper også vi  ser en 20% økning av rekkevidde/batteristørrelse fremover (ca annet hvert år) og en prisstigning på 10-15% hver gang.
Tipper videre at Opel lanseres med 40kW batteri til en pris på i overkant av 300 000,- (Hvorfor lansere noe som koster mer når bilene uansett blir utsolgt fortere enn svint?) Alternativt 60kWh til nærmere 400k.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 24. januar 2016, klokken 11:32
Det har, meg bekjent, ikke vært snakk om noe mindre batt på Bolt? Ville selvsagt vært fornuftig, prisingen av Bolt blir veldig interessant i Norge og ikke minst når kommer den! Det er vel snakk om å produsere ett så lite antall at det har blitt hevdet at det bare vil dekke US markedet?

Legger Bolt seg på 299 i Norge så blir det ragnarokk i markedet, men med produksjonsbegrensning og overlegne rekkevidde overrasker det meg om de ikke prøver å ta ut en mye høyere pris, men det er klart at det kan få importen til å ta av, men pt med dagens kurs kan de jo ta ca 350 for innstegsmodellen uten at det vil være noe poeng å importere. Isåfall er en nok på 400 med met lakk, vinterhjul, hurtiglader og annet en Må ha med. Da nærmer en seg brukt Tesla S60...

Vel, det er spennende tider fremover på elbil området, jeg har tenkt som så at jwg tviler veldig sterkt på at en i nær fremtidig får lengre rekkevidden en Leaf 30 for i 250 klassen og valgte derfor å ikke vente med kjøp av ny bilnr 2. Er betydelig me usikker på bilnr 1...
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Øivind Woldtirsdag 26. januar 2016, klokken 11:09
När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
[/quote]
Stemmer dette ? Vil det si at hvis du har en garasje der det er litt varmere så vil du ha mer kwh tilgjengelig ?
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Trond.mtirsdag 26. januar 2016, klokken 11:16
Sitat fra: bjoris på søndag 24. januar 2016, klokken 10:05
Det er vel antydet 35-37 kWh på VW og I3 så det blir bra, men til hvilken pris? Det er jo ran i dg med så kort rekkevidde og 300 som EGolfen fort havner på. Selv om Leafen ikke er i nærheten så sofistikert som EGolf så syns jeg jo 254 for Tekna 30 med vinter er mye mer fornuftig. Fortsatt en bra bil og mye bedre på rekkevidde og lading som gjør den svært mye mer egnet til lengre turer
35-37 kWh høres mye ut. BMW harm antydet 50 % økning og vil da havne på 32-33 kwh brutto. VW har antydet 30 % , så da snakker vi vel om samme størrelse. Men ut i fra forbrukstall i dag, så vil vel i3 kunne få den lengste teoretiske rekkevidden av de tre.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: LeafSwetirsdag 26. januar 2016, klokken 12:22
Sitat fra: Øivind Wold på tirsdag 26. januar 2016, klokken 11:09
När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
Stemmer dette ? Vil det si at hvis du har en garasje der det er litt varmere så vil du ha mer kwh tilgjengelig ?
[/quote]

Ja, när batteriet är runt +20grader så finns 19,3kwh tillgängligt.
Jag räknar km körda gånger energy economy mätaren i bilen.

Har testat några nya Leaf(24kwh) också, ingen har haft över 20kwh från 100% till turtle om man kan lita på bilens förbrukningsmätare(kwh/100km) och trippmätaren(km)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjoristorsdag 28. januar 2016, klokken 20:42
Ny test i dag, Stord-Haugesund-Stord. En strekning fruen IKKE likte med den gml siden en var helt avhengig av å lade i flere timer for å være trygg på å komme hjem.

I dag droppet hun å lade etter ordre fra meg, og det gjkk brillefint. Det regnet og er 4 grader, men hun kom tilbake etter 118 km med 25% igjen/44 km igjen, dvs at den minst hadde gått 150 km. Litt imponert siden jeg ikke fikk mer enn 162 km på min testtur, men jeg drev heller ikke ekstrem økokjøring for det er ikke interessant for livet i den virkelige verden.

Hun kjørt da med god varme og sparte ikke som hun sa, men tempoet nedover til Haugesund er jo ca 70 km/t i snitt så sånn sett snilt for forbruket, men det er kaldt og vått så det ble kjørt god varme og defroster, men her er det sykt forskjell mellom vår 1. gen Leaf og denne, virker som det betyr lite for forbruket om du kjører på med varme, VP er nok på sitt mest effektive i disse temperaturene...

Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 06. februar 2016, klokken 11:46
Ett nytt eksempel fra hverdagen, vi er på fjellet for første gang med nyLeafen. Her har vi kjørt nøyaktig samme strekk med US Leafen før. Ladet til 98% kjørte hjem fra jobb og hadde da 80% når jeg kom hjem,etter 3 mil, lå da i 100 i øspøs da jeg tenker at tiden med lusekjøring og konstante rekkeviddeberegninger er over:)

Ladet da til 90% før vi kjørte og kjørte da 101 km til laderen i Etne, var innom båten på veien så va 7 km lengre enn vanlig. US Leafen har klart dette med minste mulige margin, uten disse 7 km ekstra. Då me litt hypermiling, nå kom vi inn med 32% og hadde kjørt med god varme og fulgt trafikken hele veien i vesentlig høyere tempo enn før. Rett og slett digg å kunne kjøre som vanlig uten å tenke på rekkevidden:)

Ladingen er nesten for rask, det kom en Leaf rett etter at vi plugget i Etne så vi tok bare en rask tur på butikken og wc, men jammen var det ikke 87% når vi kom ut igjen ca 20 min gikk det vel. Glemte å se hvor mye vi fikk inn, men så den hadde stupt på ladeeffekten på slutten, naturlig nok. Vel, siste 6 mil med mye stigning og tildels slaps gikk det mye strøm når en følger hyttetrafikken som kjører lovlig fort syns jeg, men kom opp med 40% og null stress. 90 km/t oppover i Rullestadtunellen er jo digg mot 60 før for å rekke frem:)

Nei, som vi vet allerede. Dette er en helt annen verden:)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Leafystirsdag 09. februar 2016, klokken 21:48
Testet 30 kWh Leafen på ruten Grunerløkka (Stolmakergata) til Barkåker (Flykafeen Fortum hurtiglader) sist lørdag.

- temp ca. 2-3 + grader
- fulgte fartsgrensen på E18 (på speedometeret)
- varme på 20 C

Avreise Grunerløkka (Stolmakergata) i Oslo med 99 % og estimert 190 km
- Liertoppen 76 % 115 km
- Kobbervikdalen 68 % 118 km
- Avkjøring til Holmestrand (under Marche) 47 % 67 km
- Flykafeen 22 %

Totalt 99,2 km kjørt. Splitter ny demobil.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Nyelbiltirsdag 09. februar 2016, klokken 22:44
Sitat fra: LeafSwe på onsdag 20. januar 2016, klokken 15:45
Sitat fra: bjoris på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!

När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.

-10 grader, kommer 8,5 mil, hvorav siste 5 km er bratt oppover mot hytta. Ligger da i mellom 90 og 100 på motorveien i 60 km, de siste 25 kilometerne i 80 km/t. Har kjørt 63 000 km. Om jeg hadde kjørt i 80-90 kunne nok bilen gått 10 mil i -10. Kjører alltid med varme på, men når jeg kommer halvveis må jeg begynne å skru varmen av og på. Kjenner bilen veldig godt.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Frodesesøndag 14. februar 2016, klokken 15:36
Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: leafnorsøndag 14. februar 2016, klokken 16:44
Sitat fra: Frodese på søndag 14. februar 2016, klokken 15:36
Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.
Forbruksmåler er med varme.
Derimot, hvor mye som forbrukes pga økt indre motstand i kaldt batteri kommer ikke med.
I minus 10 grader så hadde du trolig også et batteri som startet på minusgrader.
Og det krever sitt i form av at den indre motstanden i batteriet er høyere enn i "sommertemp"
Har testet litt, og noe erfaring gjengitt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449498.html#msg449498
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 14. februar 2016, klokken 18:12
Iflg Leaf Spy har en igjen ca 2 kWh når en får "---", det er jo 5-6%. Nå har ikke jeg teste lengre ned enn etter 6%, det kom ikke 5%, men "---" og da kjørt Jeg sikker under en km, da jeg stoppet var det 1,7 kWh igjen.

Om disse 1,7 kWh kunne brukes helt opp så kunne jeg kjørt minst 1 mil til i vanlig tempo. Tipper de har gjort dette bevisst da en blir litt skeptisk når det står "---" og de flest vil da søke lading umiddelbart! Det blir jo dermed slik at når 50% er brukt så har en ikke 50% igjen i praksis uten overhengende fare for å gå tom... 10% margin er minimum syns jeg.

Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Frodesesøndag 14. februar 2016, klokken 18:43
Helt enig mtp. margin, jeg ønsker ikke å kjøre så langt ned igjen, neste gang blir det 10 min med hurtiglading, altså om det er like kaldt, rundt 0 grader opplever jeg betydelig bedre rekkevidde.

Topp fornøyd med bilen, ble bare litt skuffet over reell 12 mil forsiktig kjørelengde når det ikke er ekstremkaldt. Det vil si at jeg ikke kan ta sjansen på en 12-milstur uten hurtiglademuligheter midtvinters, gidder ikke vente på 10a, da blir det fossil i stede. Regner med jeg får mer trening med Wattpedalen etterhvert, og at jeg kanskje neste vinter oppnår noe lengre rekkevidde. Gleder meg voldsomt til varmere vær og opptil 20 mils rekkevidde?:)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: leafnorsøndag 14. februar 2016, klokken 18:48
Sitat fra: bjoris på søndag 14. februar 2016, klokken 18:12
Iflg Leaf Spy har en igjen ca 2 kWh når en får "---", det er jo 5-6%. Nå har ikke jeg teste lengre ned enn etter 6%, det kom ikke 5%, men "---" og da kjørt Jeg sikker under en km, da jeg stoppet var det 1,7 kWh igjen.

Om disse 1,7 kWh kunne brukes helt opp så kunne jeg kjørt minst 1 mil til i vanlig tempo. Tipper de har gjort dette bevisst da en blir litt skeptisk når det står "---" og de flest vil da søke lading umiddelbart! Det blir jo dermed slik at når 50% er brukt så har en ikke 50% igjen i praksis uten overhengende fare for å gå tom... 10% margin er minimum syns jeg.
Den siste 0,5 kWt er ikke tilgjengelig til fremdrift eller varme. Kun strøm for å ha styring og brems, samt kunne sette bilen i "N".
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 14. februar 2016, klokken 18:56
Erfarer også at mange minus føre til vesentlig mer strømtrekket fra klima i tillegg til at luften blir tettere. Det å kjøre 400 høydemeter spiser rekkevidde som, regen girlangt fra alt tilbake!
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: eivind85onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: haavardwonsdag 17. februar 2016, klokken 14:35
Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

Vi heier på deg! Bring rapport.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Øyvind.honsdag 17. februar 2016, klokken 14:51
160km med 800 meter opp, full bil og taklast tror jeg ikke er realistisk i Leafen. Kanskje det går akkurat, men da med alt for små marginer ift konsekvens ved at det ikke går. Legg heller opp til ladepause :)
Kjørte Nordstrand-Haglebu med Teslaen, og mener jeg brukte ca 50%. Større bil, og tror jeg hadde takboks. Men Oppegård er lenger, og føret var bra når jeg kjørte.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisonsdag 17. februar 2016, klokken 15:03
Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

En må ikke overvurdere den nye Leafen, du har "bare" 6-7 kWh mer enn en 24. Dvs ca 3 mil ekstra om en bruker 2 kWh pr mil som en fort gjør med en del høydemeter

Vi har nå kjørt tre turer til vår leilighet på fjellet med 30 kWh, det er 155 km og 600 moh. Vi har ikke prøvd uten å mellomladet, men lader etter 90 km. Når vi kommer frem der (Stord-Etne) har vi brukt ca 60% og er fortsatt ved havnivå, men har kjørt en undersjøisk tunnel, den kommer etter 14 km så mister litt på at batteriet ikke tar mye lading pga at det nesten er fult da, videre er ganske flatt, men noen små "fjell-overganger" er det!

De resterende 65 km (Etne-Seljestad) tar ca 50%. Nå er dette kjøring med takbøyler, 4 i bilen og full last og vi har sluttet med hypermiling så vi følger trafikken, også oppover, dermed er det mulig å klare vesentlig mindre forbruk, men jeg tror uansett at det blir med hjerte i halsen å kjøre 160 km full-lastet og med ting på taket. Du skal også 200 flere høyde meter enn oss. Jeg hadde ikke satt mye penger på at det går selv med ultraforsiktig kjøring!

Så er det jo veldig dumt å ta en sånn risk når 10 min hurtiglading er nok til å slippe stresset:)

Godtur!

Ps ved normal kjøring og god varme har jeg en tommelfinger regel og det er minimum 1,5 km pr % på flat vei i 80-90 km/t. Og min 1 km pr % når en tar 100 høydemeter pr mil, merk at snittfarten faller på denne delen av veien for vår del pga dårlig vei så snitt ca 70 km/t, men feks 90 km/t i tunnellen etter Fjæra (Rullestadtunellen) og da kjørte jeg forbi en X5 også, bare på gøy (to felt, men da var det pedal i 30 sekunder og 110-120 km/t). Så for meg at bilene bak som måtte slippe lurte litt på den sorte Leafen som bare forsvant i motbakken på vei til fjells;)

Med gml Leafen måtte vi ligge i 60 km/t for å rekke frem:). Fruen trodde jeg var gal som kjørte så fort, men selvsagt gikk det bra, vi kom frem med 4 streker og 37% tror jeg det var, altså brukt 50% på 65 km, men kjørte da jevnt, men fortsatt økonomisk, uten å sløse veldig, med over nevnte unntak;)

Vi har gjort denne turen med en US Leaf med 85% batteri, helt annen kjørestil, med lading til 87% der har vi kommet opp med ca 15-20% typisk fått LBW batterivarsel i siste bakken.

Grunnen til at har ladet til over 80% i Etne på den nye er rett og slett at vi rekker ikke å ha handle før den er langt over 80%;)

Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: eivind85onsdag 17. februar 2016, klokken 15:36
Sitat fra: bjoris på onsdag 17. februar 2016, klokken 15:03
Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

En må ikke overvurdere den nye Leafen, du har "bare" 6-7 kWh mer enn en 24. Dvs ca 3 mil ekstra om en bruker 2 kWh pr mil som en fort gjør med en del høydemeter

Vi har nå kjørt tre turer til vår leilighet på fjellet med 30 kWh, det er 155 km og 600 moh. Vi har ikke prøvd uten å mellomladet, men lader etter 90 km. Når vi kommer frem der (Stord-Etne) har vi brukt ca 60% og er fortsatt ved havnivå, men har kjørt en undersjøisk tunnel, den kommer etter 14 km så mister litt på at batteriet ikke tar mye lading pga at det nesten er fult da, videre er ganske flatt, men noen små "fjell-overganger" er det!

De resterende 65 km (Etne-Seljestad) tar ca 50%. Nå er dette kjøring med takbøyler, 4 i bilen og full last og vi har sluttet med hypermiling så vi følger trafikken, også oppover, dermed er det mulig å klare vesentlig mindre forbruk, men jeg tror uansett at det blir med hjerte i halsen å kjøre 160 km full-lastet og med ting på taket. Du skal også 200 flere høyde meter enn oss. Jeg hadde ikke satt mye penger på at det går selv med ultraforsiktig kjøring!

Så er det jo veldig dumt å ta en sånn risk når 10 min hurtiglading er nok til å slippe stresset:)

Godtur!

Ps ved normal kjøring og god varme har jeg en tommelfinger regel og det er minimum 1,5 km pr % på flat vei i 80-90 km/t. Og min 1 km pr % når en tar 100 høydemeter pr mil, merk at snittfarten faller på denne delen av veien for vår del pga dårlig vei så snitt ca 70 km/t, men feks 90 km/t i tunnellen etter Fjæra (Rullestadtunellen) og da kjørte jeg forbi en X5 også, bare på gøy (to felt). Med gml Leafen måtte vi ligge i 60 km/t for å rekke frem:). Fruen trodde jeg var gal som kjørte så fort, men vi kom frem med 4 streker og 37% tror jeg det var, altså brukt 50% på 65 km, men kjørte da jevnt, men fortsatt økonomisk, uten å sløse veldig, med over nevnte unntak;)

Ja det er nok litt på kanten å klare distansen uten å lade. Jeg regner med jeg kommer meg til Flå uten å lade (129km), så får jeg se hvor mye som er igjen. Derfra er det 36 km til hytta. Men er vanskelig å beregne forbruk når det er mye opp og ned. Skulle det knipe på vei til flå kan jeg jo lade på noresund eller sokna.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisonsdag 17. februar 2016, klokken 15:44
129 km går nok fint, hvor mange høydemeter er det dit? Men det er nok ikke veldig mye igjen om du kjører normalt og du har en del strekker med mer enn 60-70 km/t, går mye da når en er full lastet og har ting på taket i tillegg!
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Østfoldonsdag 17. februar 2016, klokken 18:50
Kjørte Fredrikstad-Oslo sentrum (ca. 9 mil) idag, tempen var mellom 1 og 2, 6 mil i 100 på cruisen (90 på GPS) - da hadde jeg omkring 45% igjen når jeg kom fram, men så var varmeapparatet helt av - klarte meg fint på setevarmer. Hadde bare meg i bilen, så jeg var langt fra fullastet.

Tror det blir langt med fullastet bil, men lykke til :-)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: LeafSweonsdag 17. februar 2016, klokken 19:53
Sitat fra: Frodese på søndag 14. februar 2016, klokken 15:36
Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.

Jag har med min 24kwh leaf ca 18kwh tillgängligt vid dessa temperaturer och med 25% större batteri borde bli som du skriver runt 23kwh tillgängligt på 30kwh Leaf
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisonsdag 17. februar 2016, klokken 22:44
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: LeafSwetorsdag 18. februar 2016, klokken 09:03
Sitat fra: bjoris på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:44
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...

Enligt denna blir det 20% reduktion vid -10grader

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295

När jag laddat 100% nollar jag energy economy. Om jag får en förbrukning på 20,0kwh/100km som är vanligt vintertid så kommer jag ungefär 9mil, då är batteriet helt tomt, bubblorna börjar försvinna eller till och med turtle. Detta när batteriet har några minusgrader.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: TMDF80torsdag 18. februar 2016, klokken 09:48
Kjørte min første tur til jobb i dag. Drøbak - AHUS Lørenskog 48 km. -5 grader. Startet med kald bil (fikk ikke til å forhåndsvarme). 68% av batteriet igjen ved ankomst :)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: eivind85torsdag 18. februar 2016, klokken 11:02
Sitat fra: LeafSwe på torsdag 18. februar 2016, klokken 09:03
Sitat fra: bjoris på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:44
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...

Enligt denna blir det 20% reduktion vid -10grader

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295

När jag laddat 100% nollar jag energy economy. Om jag får en förbrukning på 20,0kwh/100km som är vanligt vintertid så kommer jag ungefär 9mil, då är batteriet helt tomt, bubblorna börjar försvinna eller till och med turtle. Detta när batteriet har några minusgrader.

Utrolig at du får så lite rekkevidde ut av en 2014 Leaf! Jeg kom som regel 10-12 mil med min gamle Leaf vinterstid. Den absolutt laveste rekkevidden jeg oppnådde med 2014 Leaf var 9 mil, men da var det -20 gr og med oppvarming av cupè 2 ganger. (tur-retur askim).
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: TMDF80torsdag 18. februar 2016, klokken 18:26
Dagens totale kjørelengde ente på 124 km. Da fikk jeg low battery på vei opp en bratt bakke før huset mitt. Ca 15% av batteriet igjen. Er dette "greit" med tanke på dagens kjøreforhold på østlandet? -5 grader.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: leafnortorsdag 18. februar 2016, klokken 18:56
Sitat fra: TMDF80 på torsdag 18. februar 2016, klokken 18:26
Dagens totale kjørelengde ente på 124 km. Da fikk jeg low battery på vei opp en bratt bakke før huset mitt. Ca 15% av batteriet igjen. Er dette "greit" med tanke på dagens kjøreforhold på østlandet? -5 grader.

Eier ikke 30kWt Leaf, men synes dette virker greit det. Tilsvarer jo 24/30x124=99km i en 24kW leaf, og nær 10 mil i de ved -5 er nær normalen det.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjoristorsdag 18. februar 2016, klokken 23:28
Høres greit ut, du kjører nok 2 mil til før det er stopp og er da i nærheten av 1,5 km pr % som gir 150 km pr lading. Ser at jeg ganske lett klarer mer enn det, men så har jeg ikke prøvd i så my kulde. Kommer jo ann på mye, men viktigst er våt/tørr veibane, fart og høydemeter samt om bilen var forvarmet
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: TMDF80fredag 19. februar 2016, klokken 06:56
Fint, da kjører jeg vel helt ok strømøkonomimessig - jeg har ingen erfaring i det hele tatt med elbil. Bilen var ikke forvarmet, det fikk jeg ikke til :-X Se gjerne på spørsmålene mine i Leaf for dummies om noen gidder :-*
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: hauern75lørdag 20. februar 2016, klokken 16:00
I dag kjørte jeg fra Nordbysenteret, Svinesund og til BNH, Haraldrudveien i Oslo på en ladning. Hadde 92% strøm da jeg begynte i Sverige.

Hadde nok aldri klart det uten dårlige kjøreforhold og LeafSpy. Det gikk i maks 90km/t på motorveien og var ca. 0Celsius hele veien med 19C stilt inn i kupeen. Min første tur noen gang der jeg har brukt LeafSpy og når bilen sluttet i vise meg noe viste LeafSpy at det var igjen 8%SOC når jeg kom frem til BNH. Husker jeg ikke helt feil sluttet bilen å vise meg noe når LeafSpy hadde igjen ca. 20 - 25% SOC.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: LeafSwelørdag 20. februar 2016, klokken 20:45
Sitat fra: hauern75 på lørdag 20. februar 2016, klokken 16:00
I dag kjørte jeg fra Nordbysenteret, Svinesund og til BNH, Haraldrudveien i Oslo på en ladning. Hadde 92% strøm da jeg begynte i Sverige.

Hadde nok aldri klart det uten dårlige kjøreforhold og LeafSpy. Det gikk i maks 90km/t på motorveien og var ca. 0Celsius hele veien med 19C stilt inn i kupeen. Min første tur noen gang der jeg har brukt LeafSpy og når bilen sluttet i vise meg noe viste LeafSpy at det var igjen 8%SOC når jeg kom frem til BNH. Husker jeg ikke helt feil sluttet bilen å vise meg noe når LeafSpy hadde igjen ca. 20 - 25% SOC.

Du kan ha varit mycket nära turtle om du bara kollade SOC i leafspy. Kolla GIDs % istället.
GIDs % motsvarar nästan exakt % mätaren i bilen.
Turtle kommer alltid vid 2% GIDs (vilket kan vara 5-15% SOC)

God tur :-)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: sjossangsøndag 21. februar 2016, klokken 22:59
Og vi kjørte tur/retur til Nordby i dag (108km en vei). Brukte 75% av batteriet på vei ned. Hurtigladet til 85% og klarte å lade opp til 99% via 16A-lader, før vi kjørte hjem igjen med 29% strøm i reserve ved ankomst. Fulgte fartsgrensen hele tiden, med noen få forbikjøringer. (Våt vei på vei ned, men tørre veier på vei hjem).

Tre voksne og mye varer i bagasjerommet :)

Elsker den nye bilen!
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 21. februar 2016, klokken 23:16
Må si meg enig med Sjossang her, bilen er veldig kjekk og den ekstra rekkevidden gjør den store forskjellen. Tre turer til fjells er allerede unnagjort, ikke mange Leafer å se i Røldal, men, men. Noen syns nok vi er litt sprø, men sannheten er at det er null offer, vi stopper å handler uansett så det er bare når det er kø blir det kjiipt.

I dg var en Golf rett foran oss i Ølen, vi kjørte derfor til Aksdal selv om det er en omvei på 14 km, bedre å kjøre enn å vente. Jeg innså da at med full ladet bil ved avreis hadde vi kommet oss hjem. Iallefall til hurtigladerene 10 km før vi er hjemme.

160 km er litt på kanten, men da starter vi på 600 moh, siden vi fort er nede ved havnivået får en ikke utnyttet dette så godt med full ladet bil, men til tross for at vi holdt følge med trafikken, kjørte forbi to biler og var søklasta  var det ikke mye om å gjøre at vi hadde klart det! I Aksdal ladet vi 6,5 kWh på 9 min og kom da hjemme med 18% uten å spare på noe som helst.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: eivind85mandag 22. februar 2016, klokken 11:07
Liten rapport fra turen til fjells i helgen. Distansen var altså Oppegård - Haglebu som ble totalt 172km. Kjørte med fullastet bil med både alpinutstyr og langrenn, samt pulk og barnevogn og 4 pers i bilen. Hytta vi kjørte til ligger på 900 moh. Med taklast, høydemetere og 5-6 minusgrader var dette en bra test.

Jeg regnet med å klare meg til Flå (129km). Da jeg ikke hadde kjørt strekningen med elbil før og var usikker på bakker osv. den siste biten, ladet jeg 5 min på Sokna for å være sikker. Men det viste seg at jeg akkurat hadde klart distansen uten lading. På flå ble det hurtiglading mens jeg handlet inn mat til hytteturen. Siste halvtimen (40km) opp til 900 moh gikk selvfølgelig fint da bilen ladet seg opp til 95% mens jeg handlet. Men brukte nesten 40% på de 40km pga. de ca. 750 høydemeterne.

På vei ned dro jeg samtidig med en annen familie med bensinbil. Hadde det ikke vært for taklasten som gav merkbart større vindmotstand skulle jeg klart de 172 km uten å lade. Men jeg måtte se meg nødt til å lade 10 min på Sokna (50%-75%). De som kjørte bensinbil stoppet for å kjøpe kaffe, noe som også tok 10 min. Dermed kom vi frem samtidig til Oppegård.

Hele turen gikk egentlig knirkefritt, og selv med taklasten og minusgradene var rekkevidden helt topp. Men det er vanskeligere å forutse faktisk rekkevidde under forhold med høydemetere og større forbruk pga. taklast. Kjører man på flat vei, kan man som regel sette = tegn mellom det du har brukt den siste timen og det du kommer til å bruke den neste. Slik blir det ikke på fjellet.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorismandag 22. februar 2016, klokken 15:34
Jeg tenker at vinterstid så er 1,5 km pr % på flatvei og 1 km pr % i motbakke gir en god peikepinne, men er jo ingen fasit.

Jeg kjørte fra Aksdal til Stord, 58 km og brukte 44%, det gir 1,3 km pr %, men da var vi 4 i bilen og tenkte ikke forbruk så 1,5 vil normalt gå helt fint. 1-1 i motbakke er også ganske raust...
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: ironduketirsdag 23. februar 2016, klokken 09:00
I går kveld kjørte jeg på elendig brøytet vei i -1 grader. Lett kupert terreng. Brukte da ganske nøyaktig 19% på 19 km, som da gir 1 km pr. %. Virker ikke som ubrøytede veier med 10-20 cm nysnø er Leafens beste venn.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: kodalsetirsdag 23. februar 2016, klokken 10:43
Slike korte turer gir ingen anslag på lengre turer.
Slik er det med alle biler, Leaf, i3, S, Golf at jo kortere tur du regner ut fra desto høyere er forbruket.
19% på 19km sier bare at i startfasen vil forbruket være adskillig høyere enn ved lengre kjøring.
Selv "ødsler" jeg med forbruket og ender på 2,1 - 2,5kW/t pr mil ved kortkjøring.
Likevel henter jeg 14 mil fra +10 grader og oppover på "Gammel-Leafen".
Det er forskjell på kjørestilen på korte turer og på lengre turer.
For Leafen har jo en fantastisk morsom aksellerasjon i byen!
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Erl_endtorsdag 25. februar 2016, klokken 20:36
Fått testet rekkevidde litt i dag da jeg har vært på kundemøter og kjørt tilsaman 310km. Har løst dette med planlegging og to hurtigladinger, samt ett lite stopp på Spar Sundvollen som har fått 2x22kw som ikke står på ladekart.
Startet med forvarmet bil 97% og med -11 grader i dag tidli fra "hjerte av Østfold"  ;)
Planen har vært og lade til 80 på hurtigladingene.
Ladet på 23 min fra 41 til 80% på Fortum sin lader utenfor Sandvika Rådhus, før turen gikk over Sollighøgda, rundt Tyrifjorden og ned til Grønn Punkt sin lader på Hokksun. Hadde 17% igjen og satt bilen til lading, og gikk for og spise lunch. Etter 35 min gikk jeg og så etter status, og bilen var på 93% og ble overrasket over hvor mye som var kommet på av strøm. Turen derfra gikk via Oslofjordtunellen og parkerte hjemme med 23% igjen
Har vært innom kunder på veien.. ;)
18 grader og auto stort sett hele veien på klima og ett forbruk på 16,4 noe jeg nesten ikke trodde skulle gå.
Fra 17 til 93% på 35 min er vel bra.? Hvis det er Grønn Punkt standard skal jeg time inn disse laderene. Noen som vet.?
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjoristorsdag 25. februar 2016, klokken 21:16
Bilen lader meget bra, men min erfaring er at du må ha lav SOC når du starter, de få gangene jeg har prøvd med ca nært halvt batteri så går det ikke så fort fra 50-70 som det gjør på samme del når du starter lavere, litt irriterende når en bare trenger litt ekstra og hurtigladeren står slik at en MÅ ta ladingen tidlig...
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: TMDF80fredag 26. februar 2016, klokken 16:15
I dag fikk jeg ny rekord :D Lørenskog-Drøbak - 50 km. Startet med fulladet batteri. Ingen forvarme. Klima på auto 20 grader. Kjørte uten tanke på strømsparing. Ankom Drøbak med 74% batteri igjen :D Så 20 mil på sommeren må jo absolutt være innenfor rekkevidde tenker jeg.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: irondukefredag 26. februar 2016, klokken 20:08
Brukte først 35% (60 til 25) på 40 km og så 50% (65 til 15) på 60 km. Syns dette var overraskende mye. (Tilsvarer vel forbruk på 23.3 kWh/100 km. )Spesielt siden forbruket står på 16.8 kWh/100 km. Dette er riktig nok målt over litt lengre distanse,  men det gikk ikke noe særlig opp i løpet av disse distansene. Det hadde det vel gjort med forbruk på 23.3 siste 6 mil.

På de første 100 km brukte jeg for øvrig 63%. Noe som er en del bedre. Det tilsvarer vel 1.6 km pr. prosent.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 27. februar 2016, klokken 02:09
Ser på LeafSpy at forbruket rapporter av bilen er ca 10% for lavt, men du hadde ett heftig forbruk her. Fruen kjørte 65 km med 54% forbruk opp til hytta, det var med 600 meter stigning!! Men da kjørte hun nok i ca 70 km/t
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: haavardwsøndag 28. februar 2016, klokken 19:50
Hentet bilen på tirsdag og fikk først testet den litt i dag.
Helt uerfaren som elbilist. Kjørte på en 140km lang søndagstur med ungene i dag, og kom hjem med 28% igjen.

Kjørte primært småveier i 60-70-80, men også et par mil i 100 på motorveien. Rekkevidden og kjørekomforten overgår forventningene vi hadde, og den lille rekkeviddefobien vi hadde er nå vekk. Med såpass god reell rekkevidde holder Leaf både som bil nummer én og to til vårt bruk.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: irondukesøndag 28. februar 2016, klokken 20:02
Sitat fra: bjoris på lørdag 27. februar 2016, klokken 02:09
Ser på LeafSpy at forbruket rapporter av bilen er ca 10% for lavt, men du hadde ett heftig forbruk her. Fruen kjørte 65 km med 54% forbruk opp til hytta, det var med 600 meter stigning!! Men da kjørte hun nok i ca 70 km/t

Temperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: leafnorsøndag 28. februar 2016, klokken 20:28
Sitat fra: ironduke på søndag 28. februar 2016, klokken 20:02
Sitat fra: bjoris på lørdag 27. februar 2016, klokken 02:09
Ser på LeafSpy at forbruket rapporter av bilen er ca 10% for lavt, men du hadde ett heftig forbruk her. Fruen kjørte 65 km med 54% forbruk opp til hytta, det var med 600 meter stigning!! Men da kjørte hun nok i ca 70 km/t

Temperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.
Forbruk på vinter med kald bil, våt veg (litt, middels, plaskvått), kaldt driftsbatteri, ugjenvn fart,  blir jo-jo forbruk.
Med fuktig veg, varme på, kaldt batteri, da er ikke noe problem å forbruke over 2 kWt/mil.
Forbruket vist på bilen er ut fra hva som forbrukes av varme og driftsmotor, mens prosent er på hva som finnes på batteriet. Og med kaldt batteri forsvinner mye til indre varme.
Ser på LeafSpy på min at det glatt forsvinner 15% mer energi enn hva forbruket på bilen sier. Slik som i kveld, et par tremilsturer som hevet batteritemp fra 2 til 6 grader. Bilen sier 1,8 i forbruk, LEafSpy viser det er forsvunnet energi tilsvarende 2,1.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: eivind85mandag 29. februar 2016, klokken 13:33
Sitat fra: TMDF80 på fredag 26. februar 2016, klokken 16:15
I dag fikk jeg ny rekord :D Lørenskog-Drøbak - 50 km. Startet med fulladet batteri. Ingen forvarme. Klima på auto 20 grader. Kjørte uten tanke på strømsparing. Ankom Drøbak med 74% batteri igjen :D Så 20 mil på sommeren må jo absolutt være innenfor rekkevidde tenker jeg.

Hei. Jeg hadde noe tilsvarende tur i går. Kjørte Åros - Tårnåsen (litt over 40 km) på 23%. Altså jeg hadde 23% da jeg startet i åros og gamblet på at det gikk. Ble skilpaddemodus siste 300 meterne.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: jsa061mandag 29. februar 2016, klokken 18:09
SitatTemperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.

Husker du å nullstille forbruksmåleren før du kjører?
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: TMDF80mandag 29. februar 2016, klokken 18:25
Det skal ikke mange minusgradene til forbruket går VELDIG opp synes jeg. I dag kjørte jeg ca 12 mil, og jeg fikk skilpadde ca 1 km hjemmenifra. Skrudde av all varme ca 3 mil hjemmenifra fordi batteriet gikk faretruende ned.. Temp -10 om morgenen, -2/-5 ettermiddag.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: ironduketirsdag 01. mars 2016, klokken 08:35
Sitat fra: jsa061 på mandag 29. februar 2016, klokken 18:09
SitatTemperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.

Husker du å nullstille forbruksmåleren før du kjører?

Nullstilte før ja. Dette var en tur på 216 km.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjoristirsdag 01. mars 2016, klokken 09:19
Sitat fra: TMDF80 på mandag 29. februar 2016, klokken 18:25
Det skal ikke mange minusgradene til forbruket går VELDIG opp synes jeg. I dag kjørte jeg ca 12 mil, og jeg fikk skilpadde ca 1 km hjemmenifra. Skrudde av all varme ca 3 mil hjemmenifra fordi batteriet gikk faretruende ned.. Temp -10 om morgenen, -2/-5 ettermiddag.

Dette tror jeg skjer med alle biler, ser også på den gml Leafen at når det krøp ned mot 10 minus her vestpå så opplevde jeg så kort rekkevidde jeg aldri før hadde sett. Det er jo flere problemer med kulde, effekt forsvinner fra batteriet om det er kaldt (Løsning: lade rett før start gir noe mer batterivarme), så har du tettere luft som gir mer luftmotstand (løsning: redusert fart, men om klima går for fult pga kulden vil det gå relativt mer til oppvarming pga at det tar lengre tid) så har du mer friksjon i hjullager mv (dette vil gå seg til etterhvert som en får kjørt noen mil)

En bra ting for oss i Norge er at den nye ladere fortere på hurtiglader og det gir også mer varme i batteriet sånn at en hurtiglading vil hjelpe mer på driftstemperaturen på batteriet enn på 24 kwh. MEN, det er godt mulig at batteriet vil slite med å ta særlig høy lading når det er så kaldt.

Når jeg i neste uke skal over fjellet så kan det fort bli 10-15 grader kaldere, men jeg tenker at det skal ha lite å si siden jeg kommer til å hurtigladet 2 ganger før jeg skal over fjellet og jeg har også varm bil/lagre etc, men luftmotstanden vil stjele sitt, en må bare redusere fart for å utligne dette...

Med VP så forsvinner mye av effekten med varmepumpen ned mot 10 minus så en vil nok merke større forskjell på dette også på en VP bil enn en uten, min gml er uten VP, men også der går mye mer strøm til oppvarming når det er så kaldt, men jeg tror forskjellen er mindre enn det vil være på VP bil, jeg ser at når det er noen minus så ser det ut til at varmeapparatet trekker røfflig det samme på disse to, men i området 0-10 pluss er det veldig stor forskjell...
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: leafnortirsdag 01. mars 2016, klokken 16:54
Sitat fra: bjoris på tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:19
Sitat fra: TMDF80 på mandag 29. februar 2016, klokken 18:25
Det skal ikke mange minusgradene til forbruket går VELDIG opp synes jeg. I dag kjørte jeg ca 12 mil, og jeg fikk skilpadde ca 1 km hjemmenifra. Skrudde av all varme ca 3 mil hjemmenifra fordi batteriet gikk faretruende ned.. Temp -10 om morgenen, -2/-5 ettermiddag.
Med VP så forsvinner mye av effekten med varmepumpen ned mot 10 minus så en vil nok merke større forskjell på dette også på en VP bil enn en uten, min gml er uten VP, men også der går mye mer strøm til oppvarming når det er så kaldt, men jeg tror forskjellen er mindre enn det vil være på VP bil, jeg ser at når det er noen minus så ser det ut til at varmeapparatet trekker røfflig det samme på disse to, men i området 0-10 pluss er det veldig stor forskjell...
Har kjørt en del med jobbens 2014 Leaf og VP, på samme strekninger som min 2012 private og med varmeregulering http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html  (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html), og jeg får til å bruke mindre energi til varme med min gamle Leaf.
I og med den nyere med VP og har Contiviking 5 dekk med langt større rullemotsstand en de #6 jeg har på privat leaf, så bruker min mindre strøm på eller lik tur.
Varmestyring og riktige dekk/dekktrykk har svært mye å si.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjoristirsdag 01. mars 2016, klokken 21:58
En kan ikke bruke Auto på VP modellen om en skal få lavt strømforbruk på klima... Av en eller annen grunn går det veldig mye mer da...
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: jsa061torsdag 03. mars 2016, klokken 08:37
SitatNullstilte før ja. Dette var en tur på 216 km.

Man må vel egentlig nullstille etter hver lading slik at forbruket tilsvarer den "tanken" man er på.

For å ta et ekstremt eksempel. La oss si man kjører 20 mil med 1.5 kwh/mil ( gjerne med en liten hurtigladning underveis). Så kjører man 4 mil med et forbruk på 3 kwh.

Regnestykket blir da: (20*1,5 + 4*3)/ 24 = 1,75.

Moralen er: Nullstill måleren etter hver lading :)

Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: elitentorsdag 03. mars 2016, klokken 21:13
Har 30 kw leaf tekna. Kjørte i fra Ullensaker til Charlottenberg, og tilbake til Kongsvinger. Hadde igjen 17 km etter å ha kjørt 156 km. Ladet på Kongsvinger på Grønn Kontakt opp til 90%. Holdt stort sett fartsgrensene + 10% fordi spedometeret viser 10% for lite. (Stort sett i riktig reel fart, men med et par forbikjøringer) Temperaturen lå i mellom -4 til +3 på hjemvegen, og våt vegbane. Er fornøyd med bilen så langt etter 1,5 mnd og ca 4000 km. Hadde 126 km igjen når jeg kom hjem. (Med 9 dager innlagt på sykehus i denne perioden i fra jeg fikk bilen.)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 06. mars 2016, klokken 14:36
Ok rekkevidde i dg, dog start på 600 moh og stopp på 50 moh, men 155 km på 78% er estimer 198 km på 100%! Startet med 98% da jeg hadde feilberegnet litt, siste del av ladingen tar veldig lang tid. Jeg liker ikke at bilen blir stående full ladet så jeg hadde lagt inn ein time fra lading skulle være ferdig til avreise, men det var ikke nok!

Klart en får gode resultat av å starte på fjellet, men her kjører en rett ned til havnivået på de første 20 km får dermed minimalt med regen pga fult batteri.

Det som likevel imponerer meg er at vi er full bil 4 stk, fult bagasjerom og vi fulgte trafikken hele veien og fikk 75 km/t i snitt, brukte akkurat to timer (Jeg har forbarmet meg over at jeg ikke skal sinke trafikke med den nye Leafen;) Så med det i mente er dette veldig bra!

Først var det isdekke, så slaps og etterhvert m tørr vei og det hjelper, helt klart;) kjørte først lav temp på klima, men så at det kom til å gå fint så da hadde vi 20 grader og full komfort;) vi hadde mellom 0 og + 3 hele veien!

Det som er supert bra for oss her er at vi nå ser at vi ganske greit kommer oss hjem uten å lade på søndagskvelden og det hjelper på motivasjonen i heimen, opp går det ikke, har heller ikke prøvd, men da skal vi handle uansett og lader samtidig!
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: irondukemandag 07. mars 2016, klokken 08:54
Sitat fra: ironduke på fredag 26. februar 2016, klokken 20:08
Brukte først 35% (60 til 25) på 40 km og så 50% (65 til 15) på 60 km. Syns dette var overraskende mye. (Tilsvarer vel forbruk på 23.3 kWh/100 km. )Spesielt siden forbruket står på 16.8 kWh/100 km. Dette er riktig nok målt over litt lengre distanse,  men det gikk ikke noe særlig opp i løpet av disse distansene. Det hadde det vel gjort med forbruk på 23.3 siste 6 mil.

På de første 100 km brukte jeg for øvrig 63%. Noe som er en del bedre. Det tilsvarer vel 1.6 km pr. prosent.

Samme tur denne helgen. Denne gang med 1,5 passasjer og tilhørende baggasje. Startet med 100%. Brukte nå 51% på første 88 km (hurtigladet til 93%) og så 73% på siste 116 km. Temperatur i området -2 til +3. Klimaanlegg +18 grader. Tørr asfalt.

Tilsvarer vel 1,67 km pr. %. Noe som ville gitt en rekkevidde på 167 km? GOM mente jeg kunne kjøre over 200 km.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorismandag 07. mars 2016, klokken 10:21
Ser at over 150 km på tørr asfalt ikke er noe en må streve for å oppnå selv ned mot null grader så regelen 1.5 km pr % gir normalt litt margin. Ned fra fjellet fikk jeg en faktor på 1.99 km pr %, men det hadde ikke gått uten at det var nedoverbakke først 20 km, men jeg har kjørt dette strekket med Tesla mange ganger og ser at forbruket når en kommer hjem ikke har vært så ekstremt mye bedre enn vanlig landevei og da har jeg aldri full-ladet den slik at jeg også har fått regen nedover med Tesalen så veldig happy med dette forbruket...

Gleder meg til langturen jeg skal på nå torsdag ca 1.200 km da jeg håper å være hjemme natt til mandag en gang:)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: ironduketirsdag 08. mars 2016, klokken 22:20
Hvor realistisk er forbruksberegningen når man bruker navigasjonen i Leafen, evt. ruteplanleggeren på Nissan sine nettsider?
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: Bjorisonsdag 09. mars 2016, klokken 08:26
Sitat fra: ironduke på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:20
Hvor realistisk er forbruksberegningen når man bruker navigasjonen i Leafen, evt. ruteplanleggeren på Nissan sine nettsider?

Den er grunnleggende optimistisk, men jeg ser at vi ofte klarer å komme frem med en strek mindre enn angitt i navigasjonen. Skal få testet dette mer på min 1200 km lange helgtur kommende helg:)
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: leafnoronsdag 09. mars 2016, klokken 17:17
Sitat fra: bjoris på onsdag 09. mars 2016, klokken 08:26
Sitat fra: ironduke på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:20
Hvor realistisk er forbruksberegningen når man bruker navigasjonen i Leafen, evt. ruteplanleggeren på Nissan sine nettsider?

Den er grunnleggende optimistisk, men jeg ser at vi ofte klarer å komme frem med en strek mindre enn angitt i navigasjonen. Skal få testet dette mer på min 1200 km lange helgtur kommende helg:)
For the record, hvilke dekk har du på bilen.
Tittel: Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
Skrevet av: irondukeonsdag 09. mars 2016, klokken 21:00
Sitat fra: bjoris på onsdag 09. mars 2016, klokken 08:26
Sitat fra: ironduke på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:20
Hvor realistisk er forbruksberegningen når man bruker navigasjonen i Leafen, evt. ruteplanleggeren på Nissan sine nettsider?

Den er grunnleggende optimistisk, men jeg ser at vi ofte klarer å komme frem med en strek mindre enn angitt i navigasjonen. Skal få testet dette mer på min 1200 km lange helgtur kommende helg:)

Har aldri opplevd den optimistisk :-) kjørte en rute i dag som den anslo til å bruke 9 streker. Resultatet ble 6 streker og 50%. (80 km. En stigning på 0-600moh. Rundt 0 grader. Tørr asfalt.)