Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Per Christian Horvath på onsdag 13. januar 2016, klokken 00:15

Tittel: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Per Christian Horvathonsdag 13. januar 2016, klokken 00:15
Heisann!

Spørsmål til dere med E-golf og disel/bensin varmer. Hvordan ligger bilene deres på forbruk på vinteren? :)

Og hvordan blir rekkevidden?
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Rådetorsdag 14. januar 2016, klokken 23:23
Kikk igjennom webasto/eber tråden til Ohm. De har sommerforbruk og -rekkevidde. Såvidt jeg forstår. (Og så er de varme. I dag satt jeg med dunjakke og teppe på vei til Gardermoen).
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: torgrandfredag 15. januar 2016, klokken 17:19
Jeg ligger på rundt 16-18, men kjører mye på motorveg (100- 105 på ACC). Største forskjellen er vel at det er varmt og komfortabelt i bilen....
Er strålende fornøyd med varmeren, den gjør at bilen fungerer uten noe angst frem og tilbake til jobb uten lading. (45km hver veg)
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Per Christian Horvathsøndag 17. januar 2016, klokken 14:02
Sitat fra: Råde på torsdag 14. januar 2016, klokken 23:23
Kikk igjennom webasto/eber tråden til Ohm. De har sommerforbruk og -rekkevidde. Såvidt jeg forstår. (Og så er de varme. I dag satt jeg med dunjakke og teppe på vei til Gardermoen).

Takk! Er det jeg er på jakt etter.. 7 - 8 mil blir litt snaut for min del..
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Per Christian Horvathsøndag 17. januar 2016, klokken 14:03
Sitat fra: torgrand på fredag 15. januar 2016, klokken 17:19
Jeg ligger på rundt 16-18, men kjører mye på motorveg (100- 105 på ACC). Største forskjellen er vel at det er varmt og komfortabelt i bilen....
Er strålende fornøyd med varmeren, den gjør at bilen fungerer uten noe angst frem og tilbake til jobb uten lading. (45km hver veg)

16 - 18 mil? Eller kw/h ?
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: torgrandsøndag 17. januar 2016, klokken 15:22
kWh/100km
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: elektroonsdag 20. januar 2016, klokken 20:19
Kan man få dette montert profesjonelt, eller må man gjøre dette selv? Hva koster det? Får man en fysisk knapp i bilen, hvor? Fjernkontroll og/eller timer?

Kan bilen bli ubderkjent ved en kontroll, ettersom den ikke er 100% utslippsfri lenger?
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Dexteronsdag 20. januar 2016, klokken 20:30
25K

elbilmek.no
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: torgrandtorsdag 21. januar 2016, klokken 08:22
Med unntak av sladden for deaktivering av ptz er dette noe de fleste verksteder som monterer dieselvarmer kan gjøre.
Det er vel ett verksted i Oslo som også markedsfører dette...

Bilen er helt lovlig i henhold til norske el-bil regler side. Diesel ikke brukes til varme.

Jeg satte bryter ved siden av lys-velgeren. Dette er også plasseringen som anbefales av eber forettermontering av dieselvarmer i fossil Golf 7. Da borrer man bare i dekselet, og man vil kunne tilbakeføre bilen uten store kostnader....

I dag holdt jeg god temperatur i -17 med forbruk på 16.4
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: gamer73torsdag 21. januar 2016, klokken 08:24
hvordan fyller man på besnin eller diesel? syntes det er noe gris og om man må fylel fra jerrykanne er jo det helt for jævlig gris...er det en fiffi løsning her?
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: pwbtorsdag 21. januar 2016, klokken 08:38
Sitat fra: elektro på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:19
Kan bilen bli ubderkjent ved en kontroll, ettersom den ikke er 100% utslippsfri lenger?

NEI. Kravet til elbil er at batteriet ikke skal kunne lades fra en motor som bruker drivstoff under drift, så du kan ha en svær V8 motor baki som lader batteriet når du har parkert eller som gir deg varme når det er kaldt, så det er ikke noe problem. Men det som er litt artig er at det er vel registrert noen renault el biler som har en liten motor som kan lade under drift.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: PokerFjessøndag 24. januar 2016, klokken 23:39
Sitat fra: Dexter på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:30
25K

elbilmek.no
De har selv sagt 16k på sin facebookside, men fikk beskjed idag at de ikke kan installere vannvarmer på bil med VP.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: EAKFmandag 25. januar 2016, klokken 08:20
Sitat fra: Dexter på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:30
25K

elbilmek.no

Det var jeg som fant på "sladden" som muliggjør utkobling av bilens elektriske varmeelement ved montering av fossilvarmer. Denne brukes av flere av de som har satt inn fossilvarmer, og alle er kjempefornøyde. Jeg monterer fossilvarmer på min egen eGolf nå, men venter på alle delene jeg trenger. Jeg lager egen elektronikk for integrering av fossilvarmer i eGolfen's eksisterende varmesystem, litt mer avansert enn det som ruller rundt i dag (de som har sladd mk1), og den vil være mikrokontrollerbasert. "Sladden mk1" kommer i en nyere versjon, med litt ekstra i forhold til den første versjonen. Jeg ser for meg at jeg lager en "elektro-pakke" for eGolf både med og uten varmepumpe, som jeg kommer til å tilby de som ønsker det. Kan hende kan jeg hjelpe til med 100% montering for de som ønsker det. (elektro, tank, braketter, slanger, ventiler osv.)
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: PokerFjesmandag 25. januar 2016, klokken 09:23
Sitat fra: gamer73 på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:24
hvordan fyller man på besnin eller diesel? syntes det er noe gris og om man må fylel fra jerrykanne er jo det helt for jævlig gris...er det en fiffi løsning her?
Må jo ikke ha en 20l jerrykanne :), men en liten løsning med ei pumpe på 12v hadde vært smekkert.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: siforkomandag 25. januar 2016, klokken 18:04
Det høres veldig bra ut, kunne være av stor interesse


Sitat fra: EAKF på mandag 25. januar 2016, klokken 08:20
Sitat fra: Dexter på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:30
25K

elbilmek.no

Det var jeg som fant på "sladden" som muliggjør utkobling av bilens elektriske varmeelement ved montering av fossilvarmer. Denne brukes av flere av de som har satt inn fossilvarmer, og alle er kjempefornøyde. Jeg monterer fossilvarmer på min egen eGolf nå, men venter på alle delene jeg trenger. Jeg lager egen elektronikk for integrering av fossilvarmer i eGolfen's eksisterende varmesystem, litt mer avansert enn det som ruller rundt i dag (de som har sladd mk1), og den vil være mikrokontrollerbasert. "Sladden mk1" kommer i en nyere versjon, med litt ekstra i forhold til den første versjonen. Jeg ser for meg at jeg lager en "elektro-pakke" for eGolf både med og uten varmepumpe, som jeg kommer til å tilby de som ønsker det. Kan hende kan jeg hjelpe til med 100% montering for de som ønsker det. (elektro, tank, braketter, slanger, ventiler osv.)
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: e-curiousmandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

For en tid siden kom dette opp på listen over tilbehør hos web-butikken til VW, er dette løsningen?
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: SteinarSunmandag 25. januar 2016, klokken 21:21
Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

For en tid siden kom dette opp på listen over tilbehør hos web-butikken til VW, er dette løsningen?

Er sikkert samme gjengen som programmerer butikken som drifter car-net ....
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: torgrandmandag 25. januar 2016, klokken 22:39
Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

Jeg fører den ned under bilen like foran venstre fremhjul... :)
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Ohmonsdag 27. januar 2016, klokken 15:24
Sitat fra: torgrand på mandag 25. januar 2016, klokken 22:39
Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

Jeg fører den ned under bilen like foran venstre fremhjul... :)
Samme her, hender det lukter litt surt, men det er jo noe av sjarmen med dieselvarmer. Ellers er jeg godt fornøyd, men da det var minus 20, ble 4 kw litt snaut, så jeg måtte supplere med litt strøm innimellom. Men det fungerer bra, har lavt elforbruk og grei rekkevidde.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: stefseonsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: EAKFonsdag 27. januar 2016, klokken 19:38
Det var litt diskusjon rundt dette i fjor vår da "Torgrand" planla sitt fossilbrenner-prosjekt. Fordeler som taler for etanol er allerede nevnt. Det som taler mot etanol er at skulle man kræsje og søle noen liter ren sprit foran (dersom tanken er foran) vil det brenne svært godt, nærmest eksplosivt. Diesel vil kanskje ikke ta fyr i det hele tatt.

Ellers, så har "PokerFjes" vært hjemme hos meg på besøk med sin eGolf med VP, og vi utforsket noen teorier om hvordan det kan la seg gjøre å montere fossilbrenner med tanke på det elektriske og slanger osv. Vi målte en del på hvordan styringen fungerte og landet på noe som så langt virker svært lovende. eGolf med VP er betydelig mer komplisert enn eGolf uten VP med tanke på PTC og VP-styringen, men ikke umulig med tanke på fossilbrenner, ser det ut som. Oppdatert staus om "PokerFjes" sitt prosjekt vil komme fremover.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: stefseonsdag 27. januar 2016, klokken 20:04
Interessant prosjekt vi gjerne hører mer fra. Dieselrøyk er dog bannlyst for min del!
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Ohmonsdag 27. januar 2016, klokken 20:24
Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Enig i at etanol er bedre på mange måter, det kan vi jo tross alt til og med drikke. MEN, effekten er langt lavere enn på diesel, det må man ha i tankene. Diesel har 10,1 kw/l, Mentanol, som er omtrent det samme som etanol, har bare 4,5 kw/l. Dette tror jeg resulterer i enten lavere effekt men i hvert fall langt høyere forbruk av drivstoff rent fysisk. Tar man med mulighetene for å fylle dette, tror jeg ikke dette er spesielt egnet. Ville heller vurdert bensin, som har 12 kw/l. Ekstrem brannfare på sprit og bensin kontra diesel.

Uansett, gå for en brenner på 5 kw og som har to effekttrinn.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Ohmonsdag 27. januar 2016, klokken 20:27
Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Forøvrig, i følge eber norge, skal den ikke sote igjen hvis den brukes riktig. Serviceintervallet er 2000 timer, noe som tilsier ca 83 døgn brenntid.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: EAKFonsdag 27. januar 2016, klokken 21:39
Jeg vil også nevne at i følge den lokale eber-selgelen i Stokke, bør det være et kjølevæske-reservoar på 5-10 liter, et volum, tilsvarende en normal forbrenningsmotor, slik at fossilbrenneren ikke veksler mellom lav/høy effekt for hurtig. Når den først er på max, bør den få varmet seg opp skikkelig, før den går på lav effekt igjen. Hvis ikke soter den igjen mye raskere. Han anslo at å ikke ha reservoar omtrent halverte levetiden..

Men passer man på å bruke PTC'en når man kjører kort og lokalt er jo det en stor fordel i forhold til en fossil-bil.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: stefseonsdag 27. januar 2016, klokken 21:53
Sitat fra: Ohm på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:24
Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Enig i at etanol er bedre på mange måter, det kan vi jo tross alt til og med drikke. MEN, effekten er langt lavere enn på diesel, det må man ha i tankene. Diesel har 10,1 kw/l, Mentanol, som er omtrent det samme som etanol, har bare 4,5 kw/l. Dette tror jeg resulterer i enten lavere effekt men i hvert fall langt høyere forbruk av drivstoff rent fysisk. Tar man med mulighetene for å fylle dette, tror jeg ikke dette er spesielt egnet. Ville heller vurdert bensin, som har 12 kw/l. Ekstrem brannfare på sprit og bensin kontra diesel.

Uansett, gå for en brenner på 5 kw og som har to effekttrinn.
Brennverdien for bensin er 9MJ/l så du får ikke mer utav samme tankvolum bensin som diesel. Jo tykkere brennolje jo mer energi får du med i tanken, men jo tettere og mer uraffinert oljen er, jo vanskeligere er den å oksidere. Da får man altså sot, røyk, stank mv.
Før fikk man kjøpt E85 på pumpe, nå er det litt verre, må kjøpes på kanne/fat eller Sverige. Brannfarlig vil det være uansett drivstoff, etanol er riktignok mer hissig enn diesel.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: Ohmtorsdag 28. januar 2016, klokken 14:07
Sitat fra: EAKF på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:39
Jeg vil også nevne at i følge den lokale eber-selgelen i Stokke, bør det være et kjølevæske-reservoar på 5-10 liter, et volum, tilsvarende en normal forbrenningsmotor, slik at fossilbrenneren ikke veksler mellom lav/høy effekt for hurtig. Når den først er på max, bør den få varmet seg opp skikkelig, før den går på lav effekt igjen. Hvis ikke soter den igjen mye raskere. Han anslo at å ikke ha reservoar omtrent halverte levetiden..

Men passer man på å bruke PTC'en når man kjører kort og lokalt er jo det en stor fordel i forhold til en fossil-bil.
Min erfaring er at brenneren går ganske lenge før den går over i trinn 2, så det er ikke noe problem på eGolfen min i hvert fall. Er det kaldt, går den bare på full spiker hele tiden.
Enig i at man bør bruke strøm på korte turer, så man slipper start/stopp med dertil nedsoting.
Tittel: Sv: Erfaringer med diesel/bensin varmer?
Skrevet av: torgrandtorsdag 28. januar 2016, klokken 16:00
Jeg vil si det er mye mer snill kjøring på en varmer slik vi bruker den på en elbil enn automatiske  tillegsvarmerene brukt på mange dieselbiler. De starter og stopper for hver lille tur når det litt kaldt.
Det er jo særlig med start og sopp før de har blitt ordentlig varme at slike ryker og lukter.
Jeg tror svært få som ser min bil i det dagelige vil kunne si at jeg har dieselvarmer, så lite ryker, lukter og bråker den.

Jeg var som nevnt litt i tvil før montering om jeg skulle gå får etanol eller diesel, men er veldig glad for at det ble diesel. Med bare 2,5 liter tank kan det være greit å kunne fylle på ethvert hjørne om man har glemt det....

En annen ting er at etanolvarmeren fra eber er mye mer kresen på monteringsvinkel og plassering, mens dieselvarmen kan nesten monteres både liggende, stående og på høykant.