Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Lyse Tanker på fredag 01. januar 2016, klokken 14:38

Tittel: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Lyse Tankerfredag 01. januar 2016, klokken 14:38
Nå man med en elbil kan reise tur-retur to personer fra et lite tettsted ca. 60 km til Oslo, for ca.20 kroner, mot å betale over femhundrekroner tur-retur med toget bare for å komme inn til byen og transporten i Oslo kommer i tillegg, blir valget veldig enkelt. Reiser man fire personer koster en søndagstur altså minst over tusen kroner bare i transport.
Selv om turen avvikles med en tradisjonell bil, vil 120 km koste under tohundre kroner i drivstoff og bompenger. Driftsutgiftene på bilene kommer selvfølgelig i tillegg, men er der uansett når man først har en bil.
Hvis myndighetene ønsker at folk skal bruke offentlig transport i langt større grad enn i dag så er de nødt til å bygge ut det offentlige transport tilbudet og sette prisene vesentlig ned. Slik som regnestykket ser ut i dag fremstår det offentlige tilbudet som et privat kommersielt drevet selskap, uten egentlig hensikt i å skape en mer forurensningsfri hverdag for folk flest i Oslo.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Riofredag 01. januar 2016, klokken 14:45
Men hvorfor skal andre subsidiere din togreise enda mer enn i dag? Hvis NSB skal kutte prisen, og ha flere avganger, betyr det jo bare at du ønsker at noen andre skal betale for deg?

Dersom man skal kutte ned på privatbilisme må den da bli dyrere, og ev. brukes til å subsidiere togene.

Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 01. januar 2016, klokken 16:37
Alle bilkm må nødvendigvis belastes sin andel av de faste kostnadene.
Bare belaste for de direkte kostnadene er å lure seg sjøl.

Få biler har totalkostnader under 5 kroner per km.
Det er tallet du må sammenligne togbilletten med.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Beckernfredag 01. januar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. januar 2016, klokken 16:37
Alle bilkm må nødvendigvis belastes sin andel av de faste kostnadene.
Bare belaste for de direkte kostnadene er å lure seg sjøl.

Få biler har totalkostnader under 5 kroner per km.
Det er tallet du må sammenligne togbilletten med.

Nja, det er jeg ikke enig i.
Mange har et primærformål for bilen der de er helt avhengig av denne, mens sekundærbehov som dreier seg om slike ting som hygge og underholdning ikke er nødvendige og der man benytter seg av bilen kun for at den alt er der. Man må selvsagt regne inn ekstra kostnader til service og reparasjoner, evt ekstra km på forsikring om det er relevant osv, men jeg synes det blir feil å ta inn grunnkostnaden i forsikring, service og avskrivninger, samt at årsavgift o.l. helt kan utelates.

Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: tuttifredag 01. januar 2016, klokken 19:25
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. januar 2016, klokken 16:37
Alle bilkm må nødvendigvis belastes sin andel av de faste kostnadene.
Bare belaste for de direkte kostnadene er å lure seg sjøl.

Få biler har totalkostnader under 5 kroner per km.
Det er tallet du må sammenligne togbilletten med.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/saa-mye-koster-bilen-deg/a/10111905/

Med reduserte løpende utgifter pga. elbil så kan man kanskje trekke fra 1 kr til drivstoff og 1 kr til bom pr km (i tillegg til årsavgift etc)., men fortsatt vil nok en elbil gjerne koste 3 kr km uansett kosekjøring eller annet.

I dette tilfelle vil nok en normal elbiltur kunne koste 3 kr x 120 km = 360 kr.

Dersom du pendler ca. 22 dager i mnd. og et mnd. kort på NSB koster ca. 2000 så utgjør elbil kanskje 360 kr x 22 dager = 7920 kr. Altså er kollektiv fortsatt veldig mye billigere.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: elbil-1fredag 01. januar 2016, klokken 20:39
det trådstarter satte opp her var EN tur til oslo, med bil kontra offentlig transport.

Det er ennå mer dårlig regnestykke når man regner en jobbtur nå og da til oslo for å ha et møte e.l.

Ekstrakostnaden med bil kan man marginalt regne til drivstoffkostnaden. De fleste har forsikring, avskrivinger m.m. beregnet ut fra f.eks. 20.000km i året, og en tur eller to ekstra til oslo gir ikke noe utslag på dette (les; lar man være å dra til oslo så blir det ingen kostnader spart)

Dermed kan man regne kun drivstoff, bom etc. som ekstra kostnad isolert sett for den turen til oslo.

Er man bare 1 person i bilen så blir det faktisk billigere å ta bilen til oslo kontra offentlig transport.
+ at man sparer masse tid med bil. (selv med kø inn til byen)

Samfunnet burde sette ned prisen på offentlig transport slik at en familie eller 4 personer kom seg rimelig avsted. Kan man subsidiere elbiler med gratis bom etc. så kan man også subsidiere bilettene...

Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: svingenfredag 01. januar 2016, klokken 20:59
er rimlig håpløst ja.
har svigerforeldre selv på gjøvik som er ca 12 mil med bil fra olslo.
Nsb koster ca 1000 kr tur/retur (2 voksne og 2 barn) koster meg 60 kr i hurtig lading + 20 kr i strøm (kjører liten trilling så greit og få ladet 10 min får og sikker på og ha nok strøm begge veier halveis) skal nå sies att dekk og slitasje på bilen osv men syns allikevel 1000 kr er mye penger, pluss att man må reise til speile tider osv.

skal til Finse fra Hønefoss i vinter det kom på 2600 kr tur/retur med 2 barn 2 voksen og pulk,ikke så veldig imponerende.
Flere i reise følge som eller kjører bil da nesten 3000 kr er litt mye syns dem i tog billet.


Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: elbil-1fredag 01. januar 2016, klokken 22:20
skal mer enn 10 personer reise fra oslo til fjells (geilo, hemsedal etc.) så er det billigere å leie egen buss enn å ta toget.. og da snakker vi 50 seters buss..

Det aller billigste er å kjøre egne biler.

Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Ferryfredag 01. januar 2016, klokken 23:39
Hadde det vært i England så kunne du kjøpt en buss og enda hatt penger til overs! For en stund tilbake var vi en gruppe på 15 personer som skulle fra London til Leeds med tog. Vi hadde kjøpt billetter på forhånd til en ganske grei pris, men pga. forsinket fly og tidsnød stod vi i fare for å måtte betale fullpris for nye billetter. Det kostet hele 1500,- pr. hode, totalt 22.500,- for gruppa. NSB er jo et kupp i forhold. Men noe skal Branson/Virgin leve av også. Det koster å leke i Formel 1. "How to make a small fortune in F1? Start with a big one".

For min egen del kjører jeg gjerne kollektivt om det gir meg noen fordeler, eller i det minste et minimum av ulemper. Hvis det blir for tungvint så hjelper det ikke hvor billig det er. Ikke engang gratis er godt nok da.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: arthurlørdag 02. januar 2016, klokken 09:15
Sitat fra: svingen på fredag 01. januar 2016, klokken 20:59
er rimlig håpløst ja.
har svigerforeldre selv på gjøvik som er ca 12 mil med bil fra olslo.
Nsb koster ca 1000 kr tur/retur (2 voksne og 2 barn) koster meg 60 kr i hurtig lading + 20 kr i strøm (kjører liten trilling så greit og få ladet 10 min får og sikker på og ha nok strøm begge veier halveis) skal nå sies att dekk og slitasje på bilen osv men syns allikevel 1000 kr er mye penger, pluss att man må reise til speile tider osv.

skal til Finse fra Hønefoss i vinter det kom på 2600 kr tur/retur med 2 barn 2 voksen og pulk,ikke så veldig imponerende.
Flere i reise følge som eller kjører bil da nesten 3000 kr er litt mye syns dem i tog billet.

Ikke uenig i prinsippet om at kollektivreiser må/bør gjøres billigere, men hvor mye billigere burde det være i dine eksempler i kroner og øre? Hvor mye vil dette bety i tapte inntekter for NSB på årsbasis hvis alle reiser skulle gjøres tilsvarende billigere og hvor skal man hente pengene? Sikkert greit å si at det tar man inn i flere reisende, men er det plass til det på togene i dag?
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 02. januar 2016, klokken 10:36
Mange måter å regne. De som jobber i hjemmesykepleien nekter ofte å bruke egen bil da de går i underskudd med statens satser til 4.10/4.2 bil/elbil/<10000 km, så det blir litt for enkelt å bare regne drivstoff. Ofte regner med at drivstoff for fossilbil er 1/4 av totalkost.

Selvfølgelig kan man lukke øynene og tenke at bilen har man jo allikevel, men da kunne man og tenke at man ikke hadde bil og regne deretter. Skal man sammenlikne tror jeg man mør sammenlikne epler og epler.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Amosslørdag 02. januar 2016, klokken 13:07
Da jeg for en del år tilbake bodde i Oslo observerte jeg at om man var mer enn en person som skulle forflyttes så skulle du reise rimelig langt før det ble billigere å ta buss/trikk enn å ta en Taxi. Og regner da med at alle utgifter er iberegnet i Taxi-prisen.

... men joda, å gå eller sykle hadde nok vært enda rimeligere (dette var før det kom tilbud om sykkelutleie).
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 02. januar 2016, klokken 15:55
Sitat fra: elbil-1 på fredag 01. januar 2016, klokken 20:39
det trådstarter satte opp her var EN tur til oslo, med bil kontra offentlig transport.
Dermed kan man regne kun drivstoff, bom etc. som ekstra kostnad isolert sett for den turen til oslo.
Dersom denne ene turen til Oslo, er de eneste km i løpet av året som ikke belastes faste kostnader, OK.
MEN, hva dersom slike Oslo-turer og andre "ekstraturer" utgjør 10, 25 eller 50% av de årlige km?
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: arthurlørdag 02. januar 2016, klokken 16:00
Det finnes mange eksempler på at regnesykkene gjerne lages slik at de passer best med den enkeltes preferanser og ønsker. Med andre ord starter man med fasiten og lager "regnestykket" deretter.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: elbil-1lørdag 02. januar 2016, klokken 16:43
Med et fåtall ekstra turer kan man i praksis beregne direkte utgifter som drivstoff og bompenger/parkering som utgiften man har.

Man sparer ingen faste kostnader på bilholdet ved å la være å ta turen (og det får heller ingen ekstrakostnader ved å ta den ekstraturen)

Blir det mange turer må man regne inn en del av de faste kostnadene.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Beckernlørdag 02. januar 2016, klokken 18:19
Sitat fra: arthur på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:15


Ikke uenig i prinsippet om at kollektivreiser må/bør gjøres billigere, men hvor mye billigere burde det være i dine eksempler i kroner og øre? Hvor mye vil dette bety i tapte inntekter for NSB på årsbasis hvis alle reiser skulle gjøres tilsvarende billigere og hvor skal man hente pengene? Sikkert greit å si at det tar man inn i flere reisende, men er det plass til det på togene i dag?

Tja, for lokaltrafikk kunne man begynne med å kutte enkelttur-prisene slik at de blir lit dyrere enn måneds/årskort. Hva vil det utgjøre, 70% reduksjon? Med apper og annet på plass er det den samme infrastrukturen som validerer månedekort og enkeltturer. Det er noe helt sykt med kvantumsrabatter i dag. I en tid da transaksjonskostnadene faller dramatisk eller faller helt bort så er likevel kvantumsrabattene bare blitt større og større. Bare tull. Deretter kan vi diskutere om kollektivtransport bør få mye høyere subsidier.  I stedet skal vel regjeringen ta ut utbytte fra NSB. Jeg gremmes, men kjører elbil til jobben hver dag så who cares.
Tittel: Og forurensningen må landets folkevalgte gjøre noe med .....
Skrevet av: Lyse Tankersøndag 03. januar 2016, klokken 01:40
Det jeg mener mangler er et virkelig ærlig forsøk fra Staten på gjøre det offentlige tilbudet så rimelig at det blir like interessant som for oss som har byttet til el-bil som det burde være for de som kjører diesel- og bensinbiler. Før jeg byttet til en tre år gammel Nissan Leaf, hadde jeg en nyere dieselbil som kostet meg syttitusen kroner i service og verditap på 15 mnd. For ikke å snakke om drivstoff-, parkering- og bomutgifter. Nå etter 18 mnd. med el-bilen som jeg kjøpte rimelig, har jeg ikke hatt andre utgifter enn forsikring og nedbetaling av bilen og selvfølgelig litt strømutgifter, det blir selvfølgelig et verditap senere som er en del av utgiftene ved å ha bil, men nedbetalingen av bilen koster det samme som et mnd. kort til Oslo. Og når man bor vekk fra storbyen er bilen en nødvendighet for å ha en hvis frihet. Mitt hovedanliggende er at en vesentlig subsidiering av det offentlige tilbudet vil skape en helt annen og renere hverdag for folk som bor i storbyene. Den forgiftningen av byenes befolkning som finner sted i dag, kan man nesten ikke bruke nok penger på for å begrense! Men tilbudet må selvfølgelig utvides slik at det favner tilstrømningen som vil komme ved reduserte priser. Alle detaljer i dette vil man med godvilje finne ut av og en ny og renere hverdag vil kunne komme til mennesker som i dag er levende filtre for for partikkelforurensning i storbyene.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: arthursøndag 03. januar 2016, klokken 08:25
Så en ytterligere subsidiering av kollektivreier er ok, men ikke noe svar på hvor mye og hvor pengene skal hentes fra? Helt som forventet det egentlig!
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Beckernsøndag 03. januar 2016, klokken 18:46
Sitat fra: arthur på søndag 03. januar 2016, klokken 08:25
Så en ytterligere subsidiering av kollektivreier er ok, men ikke noe svar på hvor mye og hvor pengene skal hentes fra? Helt som forventet det egentlig!
Det er så lett å svare på at det knapt er nødvendig:
Dropp skatteletten for de aller rikeste,
Sett opp prisen på bompasseringer i rushtiden.
Dropp utbytte fra NSB.
Dette er uansett småpenger i forhold til hva som trenges av investeringer på ny infrastruktur.
Flere busser og vognsett, massiv utbygging av P-plasser utenfor byene (10 doble farten i dag)
osv. Det MÅ til før de i det hele tatt har et kollektivtilbud for de som kjører diesel i dag.

Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 03. januar 2016, klokken 18:54
BTW
Kollektivtrafikken i Oslo har hatt mange ordninger svindyre både i innføring og i bruk.
Sannsynligvis ville det ikke ha kostet mer å gjøre reisene gratis.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: OlaMsøndag 10. januar 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Beckern på fredag 01. januar 2016, klokken 17:43


Nja, det er jeg ikke enig i.
Mange har et primærformål for bilen der de er helt avhengig av denne, mens sekundærbehov som dreier seg om slike ting som hygge og underholdning ikke er nødvendige og der man benytter seg av bilen kun for at den alt er der. Man må selvsagt regne inn ekstra kostnader til service og reparasjoner, evt ekstra km på forsikring om det er relevant osv, men jeg synes det blir feil å ta inn grunnkostnaden i forsikring, service og avskrivninger, samt at årsavgift o.l. helt kan utelates.

Det samme argumentet funker i favør av kollektivtransport. Hvis allikevel har månedskort fordi du pendler med toget er jo en søndagstur på samme kort helt gratis.
Tittel: Sv: Å reise kollektivt tur-retur til Oslo er for dyrt!
Skrevet av: Beckernmandag 11. januar 2016, klokken 15:03
Sitat fra: OlaM på søndag 10. januar 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Beckern på fredag 01. januar 2016, klokken 17:43


Nja, det er jeg ikke enig i.
Mange har et primærformål for bilen der de er helt avhengig av denne, mens sekundærbehov som dreier seg om slike ting som hygge og underholdning ikke er nødvendige og der man benytter seg av bilen kun for at den alt er der. Man må selvsagt regne inn ekstra kostnader til service og reparasjoner, evt ekstra km på forsikring om det er relevant osv, men jeg synes det blir feil å ta inn grunnkostnaden i forsikring, service og avskrivninger, samt at årsavgift o.l. helt kan utelates.

Det samme argumentet funker i favør av kollektivtransport. Hvis allikevel har månedskort fordi du pendler med toget er jo en søndagstur på samme kort helt gratis.

Ja, ikke sant. Men TS snakket altså om enkeltturer der man ikke har månedskort. Heldigvis jobber ikke alle i 10 mils omkrets (2,5mill) i Oslo. Men mange av dem ønsker å ta en tur inn dit likevel. Da hjelper det lite at månedskortreisen er gratis når enkeltturen for en familie koster tusner.
Andre som velger å ikke kjøpe månedskort men kjøre bil gjør det "kanskje"  pga lang reistid = bil * 1,75. Mange omveier som skoler og barnehager, lite regularitet = 1/h - 1/2h, ståplasser, mange bytter, behov for bil i arbeidet....
Har man mange nok av de faktorene så blir det til at man velger/må ha bil.