Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Livsløpsanalyser => Emne startet av: ragwo på onsdag 16. desember 2015, klokken 12:24

Tittel: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: ragwoonsdag 16. desember 2015, klokken 12:24
Både billig i innkjøp, drift og med lavt karbonavtrykk totalt gjennom livsløpet sammenlignet med en fossilbil. Kan det bli bedre?
http://m.tu.no/industri/2015/12/15/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil (http://m.tu.no/industri/2015/12/15/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil)
Tittel: Sv: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: Powerfluxonsdag 16. desember 2015, klokken 21:30
Etter diverse fullstendig absurde artikkler i TU rundt dette temaet er det sannelig på tide de kommer på banen med rene fakta, ikke bare teorier de ønsker skulle være sanne.......av en eller annen besynderlig grunn :o
Tittel: Sv: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: leafnoronsdag 16. desember 2015, klokken 22:27
Håper det stemmer ja, for så på svenke nyheter at kinesre kjøpt seg inn i gamle Saab og har som ambisjon å få frem 5 mill elbiler på 5 år. Det for at nå kan de ikke sette en fosilbil til å veien i Peking, da stopper pusten på alt og alle. Greit da at EL-Bil samlet sett ikke øket miljøfotavtrykket i forhold til fosilbiler.
Tittel: Sv: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: nr1raynertorsdag 17. desember 2015, klokken 21:04
Hvis alle disse professorene og forståsegpåerne som mener at elbiler er værre enn diesel kunne stukket nesen inn i eksosrøret på sin egen bil kort tid etter en kaldstart... Istedet for å bare regne med falske tall fra produsentene, så hadde det kanskje ikke vært noe å diskutere ;)
Tar meg selv i å slå av vifta (eller tenke å gjøre det) når jeg rygger rett etter kaldstart.
Tittel: Sv: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: tomrhlørdag 19. desember 2015, klokken 09:19
Takk for lenka! :) Nå har jeg noe ordentlig skyts å bruke i diskusjoner.
Tittel: Sv: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: nr1raynerlørdag 19. desember 2015, klokken 11:09
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 09:19
Takk for lenka! :) Nå har jeg noe ordentlig skyts å bruke i diskusjoner.
Litt snedig det der, har et par bekjente som gledelig sprer de mest negative artiklene med glede på FB.
Men når jeg enten kommer med min påstand, eller slenger inn en link som den over, nei da er de ikke så interessert i å svare..
Siden dieselbil visstnok er bedre enn elbil, bruker jeg å spørre om de har klippet ledningen til huset, og erstattet med diesel-aggregat. Har pr.d.d. enda ikke fått noe svar på mitt spørsmål. Merkelig at strømmen i hjemmet er ansett som ren, men straks den brukes til bil, nei da er den skitten som skitten sjøl...
Joda, ingen tvil om at det ikke er "zero emission" slik det står på Leafen, men uansett om man bruker strøm fra det verste brunkullet, er det vel lite tvil om at rensing av store stasjonære anlegg som er i drift 24/7 vil være mye mer effektivt enn en katalysator på hver enkelt bil. De glemmer at gjennomsnittlig kjøretur er på 4-5 km eller noe sånt, og det er vel mye mindre enn det som behøves for at katalysatoren i det hele tatt starter prosessen?
Tittel: Sv: Endelig! Leaf er miljøvennlig
Skrevet av: leafnorlørdag 19. desember 2015, klokken 13:05
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:09
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 09:19
Takk for lenka! :) Nå har jeg noe ordentlig skyts å bruke i diskusjoner.
Litt snedig det der, har et par bekjente som gledelig sprer de mest negative artiklene med glede på FB.
Men når jeg enten kommer med min påstand, eller slenger inn en link som den over, nei da er de ikke så interessert i å svare..
Siden dieselbil visstnok er bedre enn elbil, bruker jeg å spørre om de har klippet ledningen til huset, og erstattet med diesel-aggregat. Har pr.d.d. enda ikke fått noe svar på mitt spørsmål. Merkelig at strømmen i hjemmet er ansett som ren, men straks den brukes til bil, nei da er den skitten som skitten sjøl...
Joda, ingen tvil om at det ikke er "zero emission" slik det står på Leafen, men uansett om man bruker strøm fra det verste brunkullet, er det vel lite tvil om at rensing av store stasjonære anlegg som er i drift 24/7 vil være mye mer effektivt enn en katalysator på hver enkelt bil. De glemmer at gjennomsnittlig kjøretur er på 4-5 km eller noe sånt, og det er vel mye mindre enn det som behøves for at katalysatoren i det hele tatt starter prosessen?
EL-biler er kommet for å bli. Og ingen setter opp solceller, vindkraft etc som lager strøm, og bruke den til å dyrke grønnsaker som så blir til biodiesel og deretter brenner den i en forbrenningsmotor.
Da er det bedre å bruke den direkte fra batteri i EL-bil.
Forøvrig, Ferdinand Posches første bil var EL-bil: https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjKxt2T8OfJAhUo8XIKHaKlBsAQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.zercustoms.com%2Fnews%2FThe-First-Car-by-Ferdinand-Porsche.html&psig=AFQjCNEXFR2ANKhIkgXf0ieGL5Q_Mga0Ag&ust=1450612856872341
Dog utrolig langt fra hvordan en bil ser ut i dag. Dog har den en feature som nok kommer, den hadde navmotor. Det kommer på elbiler fremover, motor direkte i hjulet.