Elbilforum.no
Bilmerker => Ford => Focus => Emne startet av: Porsgrunn på fredag 11. desember 2015, klokken 03:48
Vet ikke når og om den kommer til Norge, men den skal komme til Europa
http://www.greencarreports.com/news/1101359_updated-2017-ford-focus-electric-100-mile-range-dc-fast-charging
Så Ford skal altså komme med en bilteknologi som tilsvarer det konkurrentene har allerede i 2015 i 2017??
Var innom en Ford forhandler. Denne kommer til Norge til sommeren.. Med en hel del nye oppgradering.. Rekkevidden trodde selgeren kommer til å ligge på mellom 200-250km..
Kan jo bli interessant å se hva de kommer med. Tror vel egentlig toget har gått for elektrisk utgave av dagens Focus. Løsningen med å fylle bagasjerommet med batteri og dermet lavt akseltrykk foran er jo ikke akkurat genial ;) Men ellers er det jo en fin og komfortabel elbil. De som kjøpte de første for 300.000 har vel dessverre hatt et høyt verditap, så de står vel ikke akkurat i kø for å bytte til en ny Focus.
Den som vil vite status for Ford Focus bør følge med på pressemeldinger fra fabrikken.
http://www.plugincars.com/ford-takes-incremental-approach-ev-range-131650.html
Fabrikken er klar på sin strategi for elektriske biler og har valgt å ikke være markedsleder når det gjelder ladekapasitet og kjørelengde av praktiske årsaker. De sier også at bensinprisene er så lave i USA at elbil ikke har noe stort salgsvolum der. Men for meg som er en veldig fornøyd bruker av Ford Focus Electric så spiller det ingen rolle. Jeg har selv mange biler å velge mellom på ulike drivstoff, men Ford Focus er førstevalget siden den er god å kjøre, lett å parkere, ser bra ut og jeg suser forbi i kollektivfeltet. Elektriske biler er kommet for å bli, og Ford er en del av denne omformingen av samfunnet.
Focus 2017 får 33,5 kwh batteri. Det er 46% mer enn dagens versjon. Med en tilsvarende økning i kjørelengde vil den legge seg rundt Ionic og Leaf med ca 175 km EPA-rekkevidde.
Den får også 50kw CCS hurtiglader.
Plutselig ble Focus mye mer interessant som elbil...
Får håpe de har valgt en litt bedre plassering av batteriet denne gangen. Hvis ikke så er nok det fortsatt en deal breaker for mange :o
Får håpe ford treffer litt bedre på pris denne gang. Rundt 250 bør være ok, så sant ikke bagasjerommet er fult av batterier
Tror de må presse prisen lavere enn 250k, har vanskelig for å se at den kan hevde seg i det norske markedet på noe annet enn pris. Dagens versjon begynner på 206k, håper på maks 230k for denne om den skal selge noe annet enn et symbolsk antall.
Sitat fra: moby666 på fredag 19. august 2016, klokken 22:44
Får håpe ford treffer litt bedre på pris denne gang. Rundt 250 bør være ok, så sant ikke bagasjerommet er fult av batterier
De kan vel ikke unngå batterier i bagasjerommet, med mindre de bygger en helt ny bil ?. Siden de samtidig skal øke rekkevidden klarer de vel heller ikke å redusere de fysike målene på batteriet. Men hvis de klarer det, så blir jo Focus El et aktuelt alternativ for mange.
http://pushevs.com/2016/11/16/2017-ford-focus-electric-now-online/
At de skal øke kapasiteten så mye var nytt for meg, men:
"If you don't mind the battery taking up some space in the trunk"
Så nei, da blir den dessverre ikke aktuell for min del selv om den hadde kommet med enda større batteri >:(
Focus EV hadde vært høyaktuell med god rekkevidde og normalt bagasjerom :D
Leste en gang om krav til elbilkonstuksjon og batteri skulle plasseres mellom akslingene.
Mulig Ford slipper gjennom grunnet typegodkjenning før denne regelen ble ratifisert. Omtrent som Renault4 kunne fortsette produksjonen selv etter at et visst nivå av kollisjonssikkerhet ble et krav.
Ser at nye Ford Focus Electric får en pris på 239. Noen som har testet den? Bør jo være grei konkurrent til Leaf i hvert fall. Større batteri og CCS lader er på plass.
Da fikk denne tullebilen en brå sorti av Ford. Ingen vil vel savnet dette misfoster av en tullebil?
Bra. Dårlige biler gir elbilmotstandere vann på mølla. Fint at de forsvinner.
http://www.autoblog.com/2017/04/12/ford-focus-ev-europe-production-ends/
Bare produksjonen i Europa som legges ned ifølge artikkelen Lars linker til. Vi får i stedet biler fra USA.
Focus Electric har solgt sånn noenlunde i USA pga. bedre batterikjøling enn Leaf, noe som mange regner som et pluss i varme stater som Arizona. I tillegg kan det være skralt med hurtigladere der borte, så mange amerikanere bryr seg ikke så mye om hurtiglading. Også er den jo amerikansk da. Akkurat det er viktig for en del "over there" som vi vet.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 13. april 2017, klokken 20:39
http://www.autoblog.com/2017/04/12/ford-focus-ev-europe-production-ends/
Utrolig...61 solgte eksemplarer i 2016 er som artikkelen skriver sjokkerende lavt. Men med gunstig pris, 33 kW batteri og hurtiglading ville den være aktuell for mange. Det er jo forståelig at de vil konsentrere den lille produksjonen på en fabrikk. Om den selger vil vil nok avhenge mye av importør og forhandlere. Bilen er neppe noe dårlig kjøp til dagens pris.