Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: mack_ på torsdag 10. desember 2015, klokken 14:00

Tittel: D eller ikke?
Skrevet av: mack_torsdag 10. desember 2015, klokken 14:00
Jeg har lenge ønsket å kjøpe en X, men innser at prisen for en ny X kanskje har kommet opp i et slikt nivå at den rett og slett blir for dyr. På bruktmarkedet ligger 85D fortsatt så høyt i pris at jeg anser det like greit å kjøpe en ny. Grunnen til denne posten er at jeg nå lurer på om noen kan si meg noe om hvor stor fordel det er å ha firehjulstrekk på Model S. Jeg bor på et ganske ekstremt sted og kjører mange hundre høydemeter hver dag i all slags vær. Likevel ser jeg at mange kjører med tohjulsdrevne ICE'er uten problem. Så hvordan er egentlig fremkommeligheten på en Model s? Både 85 og P85. Hvis man ser prisene på bruktmarkedet skiller over 200 000 på en 2014 85 og en 2015 85D med relativt like specs. Skulle gjerne ha ventet til sommeren og fått bedre bruktpriser på 85D, men nå ser det ut til at motoren har røket på min gamle bil... Noen betraktninger fra personer som har kjørt begge på vinterføre?
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: cstrommetorsdag 10. desember 2015, klokken 14:36
Vi har S85, og vi hadde nok valgt uten D ved neste kjøp. Har riktignok piggdekk, men har aldri hatt en bil som har oppført seg så bra i dårlig vintervær. Var ute for det verste kjøreføre jeg har vært borti tidlig i år når vi kjørte Ålesund->Trondheim og tilbake, med stål-is mange steder og masse biler i grøftene, men bilen oppførte seg eksemplarisk.

Misforstå meg riktig, den er nok betraktelig bedre med 4-hjulsdrift, men tviler på om det er nødvendig for "folk flest". For oss er ikke oppgangen til D vært prisen, og i tillegg har vi grunnet dagens situasjon med 2 små unger behov for den ekstra plassen man får i frunken når man har kun bakhjulsdrift.

Har du dårlig råd så ville jeg heller kjøpt en ny S85 enn en brukt S85D.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: fonbergtorsdag 10. desember 2015, klokken 15:03
Støtter cstromme - TMS RWD er nok av det absolutt beste du får av tohjulsdrevne biler når det gjelder fremkommelighet på vinterføre. Samtidig merkes det at den er både stor og tung i nedoverbakker når det er glatt føre. Men ved nedbremsiing er jo ikke 4WD til særlig hjelp.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 10. desember 2015, klokken 15:18
Sitat fra: fonberg på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:03
Men ved nedbremsiing er jo ikke 4WD til særlig hjelp.
Større forskjell enn man skulle tro - det har nok med at regen er fordelt på alle fire hjul å gjøre. RWD kan være direkte ubehagelig og tildels skummel på ekstremt glatt føre selv med regen på low. Men det er slettes ikke alle som har vært uheldig nok til å ha prøvd det.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Sjøhyenetorsdag 10. desember 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:18
Større forskjell enn man skulle tro - det har nok med at regen er fordelt på alle fire hjul å gjøre. RWD kan være direkte ubehagelig og tildels skummel på ekstremt glatt føre selv med regen på low. Men det er slettes ikke alle som har vært uheldig nok til å ha prøvd det.

Kan skrive under på den. Syns det er merkelig at de ikke har en setting på regen - extra low eller eventuelt regen off.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: OleJAtorsdag 10. desember 2015, klokken 15:42
Er igang med min 3. Vinter med P85 og har enda til gode å kjøre meg fast. Kjører en god del til hytta på fjellet, og bor mer eller mindre I 'skiløypa'.
Hadde jo vært kjekt med AWD, men strengt tatt ikke noe jeg trenger, og vil ikke ofre frunken for dette.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: vnmtorsdag 10. desember 2015, klokken 15:46
De aller færreste trenger en AWD. Her går det mer på preferanser (trygghetsfølelse og kjøreegenskaper) og om du har råd til å legge ut for AWD. Når jeg skriver "legge ut" er det fordi jeg vil anta at du får igjen mesteparten av merkostnaden den dagen du selger bilen.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: MeTeslatorsdag 10. desember 2015, klokken 15:59
Jeg valgte D pga rekkevidde og annenhåndsverdi. Mer trøkk er jo også bra...
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: twinpeakstorsdag 10. desember 2015, klokken 18:01
Jeg fikk de fra Tesla komme innom hos meg for å prøve-parkere i forbindelse med bygging av Carport i vinter i fjor. Jeg har en ganske bratt oppkjørsel og Teslaen (vanlig 85) kom seg ikke opp igjen (var nødvendig med en hel sekk singel). Jeg hadde da min 85D i bestillingen. Til tross for at oppkjørsel har blitt enda noe brattere har den klart seg kjempebra i vinter hittil. Har heller aldri opplevd problemer med Skoda Octavia 4x4 som jeg hadde fra før. Piggfrie vinterdekk på begge to biler.
Jeg synes således at du burde gjør det avhengig av dine erfaringer. Hvis du har klart deg hittil med RWD-bil vil du sikker og gjøre det med Tesla i RWD-bil.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Bjoristorsdag 10. desember 2015, klokken 18:38
Kommer litt på om en liker at rompa slipper litt også, min fru trivdes ikke med Teslaen på glatt føre og ville helst kjøre Leaf når det var glatt. Vi velger altså AWD ikke bare for fremkommelighet som viste seg å være meget bra på RWDen også, men det er mer til dette enn om en kommer seg frem...

Mange velger 70D om dagen for å få AWD uten å blakke seg helt på en 85D som er hele 80.000 dyrere...
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: lunitikstorsdag 10. desember 2015, klokken 18:40
Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg kjøpte D. Det å kunne "luske" seg opp bratte skråninger i trygg forvissing om at hjul ikke spinner eller slipper er så latterlig deilig, og det merkes utrolig godt i disse dager. Har en Leaf som veier hundrevis av kilo mindre og som jeg sliter konstant med i alle de samme bakkene.

Når det er sagt har jeg aldri prøvd Tesla RWD så jeg har ingen oppfatning av hvor mye "verre" det måtte være. Å sammenligne Teslaen og Leafen er vel som å sammenligne, ja, what ever. Men jeg anbefaler uansett AWD på det varmeste


Edit: Bjoris' post tiltres
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Tuxedotorsdag 10. desember 2015, klokken 18:43
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:18
Større forskjell enn man skulle tro - det har nok med at regen er fordelt på alle fire hjul å gjøre. RWD kan være direkte ubehagelig og tildels skummel på ekstremt glatt føre selv med regen på low. Men det er slettes ikke alle som har vært uheldig nok til å ha prøvd det.

Kan skrive under på den. Syns det er merkelig at de ikke har en setting på regen - extra low eller eventuelt regen off.
De har jo forsåvidt det - det er bare å vippe den i N.  Men krever jo at man holder hodet kalt og kommer på det.  Det beste er å gjøre det før man setter utfor bakken.

Mener i tillegg at anti-spinn skal håndtere dette, dvs. at den kobler ut regen hvis rullehastighet på et av bakhjulene er forskjellig fra forhjulene.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 10. desember 2015, klokken 18:55
Det krever vel først og fremst at man har tenkt på det på forhånd.

Egenskaper med AWD slik jeg har opplevd dem så langt:

- Føles hakket mer stabil under kjøring
- Har betydelig mer motor/drivverksstøy om man sammenligner med RWD m/driveunit uten feil
- Bremser/regenererer mer stabilt, ingen nervøs logring eller sakte utglidning av bakenden.
- Tar uanstrengt løs uten å spinne hvor RWD blir stående
- Bakke med relativt dyp snø hvor RWD stopper etter 10 meter drar den rett opp hele veien (100m)

Dette må sees i lys av at RWD klarer seg svært godt på vinterføre den også. Tar seg bedre frem enn de fleste framhjulstrekkere, og sannsynligvis alle bakhjulstrekkere. Det er kult og bekymringsløst med firehjulstrekk, men prisen man betaler er at frunken går fra å være romslig til nesten ubrukelig.

Sko bilen skikkelig, kjør med vett så klarer du deg (nesten) garantert med RWD.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Elbil fundamentalisttorsdag 10. desember 2015, klokken 19:10
AWD fordeler dreiemomentet på 4 hjul istedenfor 2 = mye mindre dekkslitasje. AWD gir selvfølgelig skikkelig trøkk i akselerasjonen ettersom den har grep til å "ta av"

Men det er også moro å sladde rundt med RWD, og det er 3 ganger så stor frunk på RWD.

Med D
+ Bedre dekkøkonomi, vesentlig bedre grep og aks, mindre forventet verdifall iflg Leaseplan
- Liten frunk og litt motorlyd fra front i hastighet under 80km/t, høy pris

Uten D
+ Stor frunk og RWD kjøreegenskaper og helt tyst foran uten front motor, lavere pris
- dårligere aks enn AWD, dårligere fremkommelighet, "spiser" dekk ved aktiv kjøring, høyere prisfall?
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: GOStorsdag 10. desember 2015, klokken 19:41
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 10. desember 2015, klokken 19:10
+ Bedre dekkøkonomi, vesentlig bedre grep og aks, mindre forventet verdifall iflg Leaseplan

Jeg er ikke helt sikkert på at dette vil stemme. Med normal kjøring så vil dette med dekkøkonomi ved standard hjul/dekk utjevne seg i og med at en da kan skifte mellom bak-fremme ved dekkskifte. Så etter ett skifte slik at alle dekkene er brukt bak så tror jeg slitasjen er forholdvis lik.

Vi råner og burner da ikke hele dagen...
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 10. desember 2015, klokken 19:46
Jeg anser det som relativt veldokumentert her på forumet at dekkslitasjen er mindre på D-modellene. Og i følge et dekkverksted med bred TMS-erfaring sliter ikke rwd dekkene jevnt uansett hva man gjør med hjulvinklene. I tillegg til at momentet fordeles på fire istedet for to hjul, noe som i seg selv sannsynligvis gir lavere slitasje, er det nok gjort vesentlige forbedringer på hjulopphenget på D.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: GOStorsdag 10. desember 2015, klokken 20:00
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 19:46
Jeg anser det som relativt veldokumentert her på forumet at dekkslitasjen er mindre på D-modellene. Og i følge et dekkverksted med bred TMS-erfaring sliter ikke rwd dekkene jevnt uansett hva man gjør med hjulvinklene. I tillegg til at momentet fordeles på fire istedet for to hjul, noe som i seg selv sannsynligvis gir lavere slitasje, er det nok gjort vesentlige forbedringer på hjulopphenget på D.

Kan ikke se at det er veldokumentert på dette forumet. Dersom du holder skjevslitasjen som vel primært er knyttet til de med 21" felger så tyder det vel ikke på stor slitasje på RWD bilene, ref sist gang dette var diskutert på forumet rundt omkring tråden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.msg413799.html#msg413799

Da var det jo mer slitasje på D-bilene, men det skyldtes nok at de hadde dekke med annen gummi.
D-bilene har vel kanskje ikke blitt kjørt så langt at en kan trekke en konklusjonen enda.
Men som sagt; personlig tror jeg det blir særs liten forskjell i dekkutgifter på S85 RWD versus S85D med standard 19" felger.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: D.Otorsdag 10. desember 2015, klokken 20:58
Lån en bil å prøv. Jeg har hatt begge og solgte D versjonen til fordel for frunk og kjøreglede. Har ikke angret ett sekund. For 200K får du mye annet morsomt  :) bruker bilen både i jobb og fritid og kjører fra kyst til innland på alle fører og har aldri hatt bedre bil med trekk på kun 2 hjul. Aldri opplevd å stå fast(hakka 8). Men for all del må du ha 4x4 er saken grei
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: twinpeakstorsdag 10. desember 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 18:55
frunken går fra å være romslig til nesten ubrukelig.


Frunken i min 85D er helt perfekt for alt av ladeutstyr+ skøyteledninger, bilstøvsuger, nød-pakke og litt ekstra plass. Bagasjerom er til tross for at jeg har ekstra barneseter der stort nok for å ha med 2 barnesykler (16`og 20`) + bagasje for to uker hytteferie i Sverige forrige sommer. Det eneste er at det ble da litt mindre plass til harry-handel i Sverige, men det er kanskje greit nok på en familieferie med to 6 åringer.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Elektrafredag 11. desember 2015, klokken 06:24
I lunsjen på jobben blir det ofte diskutert bil og transport. Dette er nok fordi mange har sterke og klare meninger om dette temaet.
Hver vinter kommer diskusjonene om piggdekk eller piggfritt. Det samme gjør setninger som; "i dag var det glatt over Heiane, kom nesten ikke opp, mange biler på kryss og tvers".

Eg har selv hatt firhjulsdrift på de siste bilene, quattro og nå DualMotor. Eg sitter da ofte som et spørsmålstegn, for eg tenkte ikkje på det så masse om det var glatt eller ei.

De som klager på at det er glatt, er stort sett de samme som forklarte i høst at "tohjulsdrift holder fint for meg".

Eg har mitt eget syn på dette, og det er om eg har lyst til å "kunne" stå fast en eller annen gang og forklare min bedre halvdel; "vi sparte iallefall pengene for firehulsdriften, de kan vi bruke på tauing nå".

Videre har eg undersøkt litt løst om quattro (tidligere Audi frelst) og bruktpriser på Finn. og ser at det omtrent er et likt påslag for firehjulstrekk modeller som omtrent er likt påslaget når bilen var ny. + 40-50000.- Eg vil tørre å tippe at når tiden går så vil DualMotor bilene ligge på +30-40 000,- mot tilsvarende RWD biler.

Har enda ikke fått anledning til å teste DualMotor mer enn litt på nysnø og 0-føre, men det gikk helt fint på hytta. Traktor med piggdekk hadde problem i samme bakken tidligere på dagen, men den kom opp den også altså.
Venter selv spent på en skikkelig 4X4 test med ulike to-hjulstrekk og firhjulstrekk biler.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Bjorisfredag 11. desember 2015, klokken 11:34
Sitat fra: D.O på torsdag 10. desember 2015, klokken 20:58
Lån en bil å prøv. Jeg har hatt begge og solgte D versjonen til fordel for frunk og kjøreglede. Har ikke angret ett sekund. For 200K får du mye annet morsomt  :) bruker bilen både i jobb og fritid og kjører fra kyst til innland på alle fører og har aldri hatt bedre bil med trekk på kun 2 hjul. Aldri opplevd å stå fast(hakka 8). Men for all del må du ha 4x4 er saken grei

Det trenger ikke å koste 200.000 for å få AWD på en Tesla, selv koster det meg kr. 99.000,-, solgte min S85 for 560 med utslitte dekk (10.000) så for 669.000 får jeg en 70D og mellomlegget blir 99.000,-, jeg får da i tillegg til AWD følgende:

- 2 år nyere bil, 2 år mer garanti og den er da kjørt 43.500 km mindre
- autopilot
- mye bedre bremser
- bedre støyisolering
- Next gen seter (jeg likte ikke de gml)
- Sort alcantara trekk (smaken som baken, jeg syns det er pent og tror ikke det blir skitten som på vår gml)
- Alvorlig mange forbedringer på bilen siden vår gml ble bygd:) (20 pr uke sier Elon så dermed er det 1560 forbedringer på min nye, haha;)
- ny type takluke

Siden vi nå drar leveringen til Aug 2016 håper jeg også på;

- bedre lys
- enda bedre seter
- oppdatert HW på Autopilot
- Facelift
- Bedre isolert frontmotor
- Nye dørhåndtak¨

Ja, det er lov å håpe kan bli alt eller ingenting... Noen tror ikke S får noe særlig oppgraderinger fremover pga X og M3, men jeg tror de vil slite bigtime med å selge S om ikke den følger utviklingen og den går fort, når Bolt lanseres med lang rekkevidde, selvparkering etc til halve prisen så må det komme nyheter på S om ikke salget skal dabbe av ganske kraftig...

Men AWD, ikke mye å stusse på spør du meg;) Joda, jeg får en bil uten Hifi, dobbeltlader og luft og noen mil kortere rekkevidde (men husk at 70D går rimeligere enn 85S så forskjellen i rekkevidde er ikke så stor som 15 kw som kan antyde 8-10 mil, det snakkes om mer 3-4 mil in reallife og benyttet rangemode på begge bilene...
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: toravfredag 11. desember 2015, klokken 12:47
Hei,
min erfaring (har en 85 og en 85D) er at 85D er utrolig stabil, kvikk og presis på veien. Den har en utrolig akselerasjon. Det eneste negative er at kraften av og til kan være vanskelig å porsjonere ut, når jeg skal lukeparkere i bratte bakker, spesielt rygge inn, så er det litt krevende å styre kreftene.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: vnmfredag 11. desember 2015, klokken 13:17
Sitat fra: torav på fredag 11. desember 2015, klokken 12:47
Hei,
min erfaring (har en 85 og en 85D) er at 85D er utrolig stabil, kvikk og presis på veien. Den har en utrolig akselerasjon. Det eneste negative er at kraften av og til kan være vanskelig å porsjonere ut, når jeg skal lukeparkere i bratte bakker, spesielt rygge inn, så er det litt krevende å styre kreftene.
Har noen ganger tenkt på det samme i forbindelse med manøvrering og parkering der det er veldig trangt. Jeg kjører uten Creep Mode (fordi jeg er vant til at elbiler står stille når man ikke bruker pedalen). Ser at verkstedene har en tendens til å skru på Creep Mode, trolig fordi det er lettere å styre farten med bremsepedalen enn med gassen.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Cobosfredag 11. desember 2015, klokken 18:04
Jeg har hatt Creep aktivert siden jeg fikk bilen og det er i all hovedsak for rygging og veldig saktegående kø hvor det er nyttig. Anbefales å prøve, da har man 100% kontroll ved parkering, med unntak hvis det er veldig helling.

Cobos
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: lunitikslørdag 12. desember 2015, klokken 07:17
På vei O.T. her, men det verste med creep (eller er det uavhengig av creep, kanskje?) er ved rygging, når man skal tilbake i Drive igjen og har litt momentum bakover etter ryggingen, så vil Tesla at jeg skal ha en "myk" overgang til Drive. Som i praksis betyr at bilen fortsetter å rygge litt før man begynner å trille forover. Livsfarlig. Jeg vil at bilen skal direkte i D og opphøre med enhver bakoverlengs bevegelse når jeg drar i hendelen!
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 12. desember 2015, klokken 09:12
Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 07:17
På vei O.T. her, men det verste med creep (eller er det uavhengig av creep, kanskje?) er ved rygging, når man skal tilbake i Drive igjen og har litt momentum bakover etter ryggingen, så vil Tesla at jeg skal ha en "myk" overgang til Drive. Som i praksis betyr at bilen fortsetter å rygge litt før man begynner å trille forover. Livsfarlig. Jeg vil at bilen skal direkte i D og opphøre med enhver bakoverlengs bevegelse når jeg drar i hendelen!

Det ønsker jeg absolutt ikke for min bil. Når jeg snur utenfor huset vipper jeg girspaken fra R til D uten å stoppe bilen/ha foten på bremsen. Bråstopp når jeg snur slik jeg gjør ville bli svært ubehagelig. Men det kan være overgangen kunne vært litt mindre myk enn den er.
Leafen er for øvrig lik og lar meg også hoppe fra R til D i lav fart uten bråstopp.
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: lunitikslørdag 12. desember 2015, klokken 10:07
Det er selvfølgelig ikke momentan bråstopp jeg vil ha, men å få vekk opplevelsen av at bilen faktisk gir på bakover etter at jeg har satt den i D. Mange nær-bulk-opplevelser når jeg har snudd i min oppkjørsel
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Muffinmanlørdag 12. desember 2015, klokken 10:29
Anbefaler i den sammenhengen å erstatte disse med nær-bremsen-opplevelser ;)
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: SunSeekerlørdag 12. desember 2015, klokken 10:52
Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 10:07
Det er selvfølgelig ikke momentan bråstopp jeg vil ha, men å få vekk opplevelsen av at bilen faktisk gir på bakover etter at jeg har satt den i D. Mange nær-bulk-opplevelser når jeg har snudd i min oppkjørsel

Er vel mest skånsomt for bilen om du bruker bremsen ja. Om du trykker bremsepedalen hardt nok inn, aktiveres vel auto-hold. Da ruller den heller ikke verken forover eller bakover
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: Sandvikalørdag 12. desember 2015, klokken 12:28
Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 10:07
Det er selvfølgelig ikke momentan bråstopp jeg vil ha, men å få vekk opplevelsen av at bilen faktisk gir på bakover etter at jeg har satt den i D. Mange nær-bulk-opplevelser når jeg har snudd i min oppkjørsel
Samme erfaring selv, men skulle ønske det ble med "nær bulk opplevelse" for min del. Men har da lært å bytte diffuser og støtfanger selv  ::)
Tittel: Sv: D eller ikke?
Skrevet av: N00blørdag 12. desember 2015, klokken 14:04
Siste vinterene har jeg hatt S/P85 og satt på LOW i regenerering på vinteren, like greit å få trimmet bremsene litt også i alt saltet.
Da slipper man aha opplevelser.