Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: evole på fredag 04. desember 2015, klokken 19:57

Tittel: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: evolefredag 04. desember 2015, klokken 19:57
Jeg vurderer å bestille en Nissan Leaf Acenta (30 kWh) på nyåret.

I prislisten ser jeg 6,6 kW-lader står oppført til 7.500 kroner. Er virkelig kostnadsforskjellen mellom en 3,3 kW- og 6,6 kW-lader så stor? Eller har Nissan uforholdsmessig stor fortjeneste på oppgraderingen?

Jeg synes 3,3 kW er lite, men samtidig kommer jeg nesten aldri til å ha behov for noe mer. Jeg kommer aldri til å installere lademulighet hjemme som utnytter kapasiteten. Dermed blir det fort dyre brukstimer for å lade litt raskere.

Er 6,6 kW-lader verdt pengene?
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: leafnorfredag 04. desember 2015, klokken 20:07
Nei, ikke verdt pengene, når som du skriver, ikke har plan for å bruke det.
Det vil jo etter hvert bli så mange hurtigladere at du glatt finner en å bruke et kvarter på for å komme deg videre.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Electrixfredag 04. desember 2015, klokken 20:21
Det er jo mange forskjellige meninger om dette, da jeg kjøpte min Leaf var ikke dette en mulighet, men jeg ville valgt det idag selv om jeg så og si bare lader på 10A. Nesten alle hurtigladersteder er satt opp med 22kW AC kontakter i tillegg. Hvis du skal på langtur og likevel planlegger et litt lengre stopp for å spise kan du da lade  15 min på høy DC effekt og så lade videre på 6,6 kw til en lav pris (ihvertfall hos noen operatører) mens du spiserDersom du skulle komme til en defekt hurtiglader vil normalt 22kW stolpen ved siden av fungere og om du trenger 6,6 kWh for å rekke til neste lader så er 1 time mye kortere enn 2. Det er også såpass at det er verdt å ventelade om det skulle være kø på hurtigladeren. Jeg tror også at det vil komme en del type2 stolper rundt på kjøpesenter, fornøyelsesparker, alpinsenter, bysentrum ol. Om du bruker 3/4 av kapasiteten på å nå fram vil du da etter litt over 2 timer ha nok til å nå hjem igjen uten å stoppe for hurtiglading.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Hansifredag 04. desember 2015, klokken 21:16
Helt enig med Electrix, jeg syns definitivt det er verdt pengene. Jeg tror også det vil være noe bilkjøpere ser etter når du skal selge bilen.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Burgerfredag 04. desember 2015, klokken 21:43
Jeg måtte gå mange runder før jeg valgte elbil, men kom tilbake til hva bilen skulle brukes til.

Jeg pendler rundt 26k km i året, og da falgt valget på det billigste alternativet som duger.

Da ble det Nordic Leaf på augusttilbud. Dette er en bil som skal pendles i stykker, så pris i innkjøp og servicekostnader veide tyngre enn 'luksus' som 32A lading hjemme, adaptive cruisecontrol (E Golf), gjensalg etc. Nå viser det seg at jeg klarer meg med den orginale ladekabelen (10A ish) som nesten alltid står igjen hjemme i garasjen.

Neste bil når bensin stasjonsvogna skal pensjoneres blir nok mer luksus/tanke på langkjøring. Samt at jeg har erfaringa som elbilist slik at jeg faktisk kan velge bil på virkelige fakta enn hva jeg føler.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjølseth1fredag 04. desember 2015, klokken 21:52
Enig med leafnor, hatt elbil over 1 år (26000km) å har aldri savnet 6,6kw lader. Jeg tror heller ikke du får i gjenn de 7500 da du skal selge bilen i gjenn. Jeg vil heller tro bilen vil kansje være lettere å selge om x-antall år.
(Savner jeg noe så må det være flere hurtigladere.)
Hvis det blir ny leaf noen gang blir det uten 6,6 kw (så fremt ikke det følger med)
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: eivisafredag 04. desember 2015, klokken 22:56
Kjører 30000k. I året, og bruker 10amp fast hjemme og 16amp på tur.
Fungerer helt fint.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjorisfredag 04. desember 2015, klokken 23:15
Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha 6.6 lader, men de kunne ikke levere før i mars da og Nordic først i februar så det ble Tekna i januar i stedenfor. Ser vel også at selv om jeg har 32 a hjemme så er behovet lite, men det er klart at når vi skal på fjellet fredagskvelden så skulle vi gjerne hatt rask lading hjemme for å toppe opp bilen før avreise, men så ser jeg at vi uansett må lade på vei til fjells så det spørs hvor kritisk viktig dette blir.

Det er jo slik at skal du lade når du er underveis er 6,6 kw uansett for lite og skal du lade når bilen står ja så er 3.3 kw nok...

Hadde 22 kw på Teslaen jeg solgt, men den nye bestiller jeg med standard 11 kw, det er sjelden vi har fått brukt 22 kw laderen, til og med mange steder der vi har ladet og det skulle vært 22 kw så har vi bare fått 11 kw.

Jeg har altså tilgang på 6,6 kw lading både hjemme og på jobb, uten at jeg syns det er kritisk å ikke ha det, men joda skulle jo gjerne hatt maks lademuligheter, det er jo en elbil...
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Fallskjermsøndag 06. desember 2015, klokken 19:31
Ja det er vært det synes jeg.

Jeg bruker 6.6 kw laderen hver dag. Lader med 10 amp kabel hjemme og 30 amp på jobben og er klar til å kjøre hjem etter ca 4 timer ( har seks timers dag, 80% stilling).
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjorismandag 07. desember 2015, klokken 14:04
6.6 kw har egentlig bare nytte om du stopper noen timer, har en slike case er det gull verdt, slipper kanskje å hurtiglade og kanskje slippe unna ladekø etc, men en må både ha slikt behov og tilgang på 32-1fase lading om det skal bli noe vits! Sett ifht menigmanns bruk av en slik bil vil det ikke være verd det for de fleste...
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: AmocoCadiztirsdag 08. desember 2015, klokken 01:13
Vil anbefale 6.6kW lader. Er flere scenarier hvor dette er lurt å ha.
Flere og flere steder som kjøpesenter osv.  setter opp AC lader på 32 A eller mer, da er en time eller to med lading under handling faktisk nyttig.
Eller ved lengre tur og hurtigladeren er nede, men AC laderne tilgjenglige, forskjellen på å lade 1-1og1/2 time og måtte vente 2-3 timer en kald og mørk vinterkveld er kjempestor...
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjoristirsdag 08. desember 2015, klokken 06:34
Enig i at det kan komme godt med, som backup er det jo også veldig bra, kan fort bli kø og du kan ha ett ledig type 2 uttak, selvsagt. Nissan burde gjort som Soul, hatt det som standard... Men 7.500 er mye for dette syns jeg, men jeg hadde også plan om å ta det med å droppe skinnsetene så jeg er ikke noe motstander mot dette tvert i mot, men har tenkt igjennom vår bruk og ser at det er ikke så relevant for vår bruk, dette på tross av at vi skal bruke bilen som nr 1 bil 1 års tid...
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Einar_Stirsdag 08. desember 2015, klokken 15:32
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. desember 2015, klokken 06:34
...  men jeg hadde også plan om å ta det med å droppe skinnsetene ....

Leaf (2015) finnes ikke med lyse skinnseter, så dropp det. Sorte skinnseter er noe du betaler for å slippe!

Om 6,6KW lader er fornuftig kommer an på ditt bruksmønster. Men ikke glem at for å nyte godt av det hjemme så trenger du også en ladestasjon til >10 000,- penger. Med 10A ladekladd slipper du unna med langt mindre for det påkrevde jordfeilvern. Installasjonskost blir vel ganske lik i begge tilfeller.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjoristirsdag 08. desember 2015, klokken 18:29
Sitat fra: Einar_S på tirsdag 08. desember 2015, klokken 15:32
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. desember 2015, klokken 06:34
...  men jeg hadde også plan om å ta det med å droppe skinnsetene ....

Leaf (2015) finnes ikke med lyse skinnseter, så dropp det. Sorte skinnseter er noe du betaler for å slippe!

Om 6,6KW lader er fornuftig kommer an på ditt bruksmønster. Men ikke glem at for å nyte godt av det hjemme så trenger du også en ladestasjon til >10 000,- penger. Med 10A ladekladd slipper du unna med langt mindre for det påkrevde jordfeilvern. Installasjonskost blir vel ganske lik i begge tilfeller.

Hehe, jeg ville aldri hatt noe annet enn sorte seter enten de er skinn eller ikke. Har hatt sorte skinnseter i de to siste bilene og har vært fornøyd med det, men skinseter i bilnr 2 var ikke nødvendig, men pga leveringstid ble det slik, vi kunne vente 5 uker til for å få en Nordic, men fortsatt uten 6,6 kw lader, da var det ytterligere 4 uker og dermed ble det Tekna, sort, med sorte skinnseter:)

Mja, billigste type 2 stasjon får du vel for 4000? Men da må du skru litt selv om en tørr. Jens Kr Kirkebø her på forumet selger disse, gjorde iallefall.

Jeg har en 16 a kladd jeg fikk oppgradert i USA og den får duge, det er VELDIG kjekt å ha på den Leafen vi har nå, da det faktisk kommer inn litt strøm på en times tid og to før en skal ut igjen med bilen...

Denne står fast i garasjen og jeg byttet til blå industrikontakt på kladden slik at vi slipper Shucko problemet med 16 a ,det kan bli varmt...
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Glidermantirsdag 08. desember 2015, klokken 19:17
Kjøpte byggesett til 32A ladestasjon av Jens Kr Kirkebø for rundt 5 laks inkl energimåler. Har ikke angret på hverken den eller 6,6kw lader i bilen. Fikk lagt ut en 32A kurs i garasjen og plugget inn en byggsentral som funker som fordeling til alt som skal lades.

Mvh
Svein Erik
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: evolesøndag 13. desember 2015, klokken 13:29
Mange gode innspill her.

Per i dag synes jeg AC-lading faller innunder to kategorier:
1) Gratis, som ofte vil si ladepunktet er opptatt.
2) Overpriset, som vil si det er uaktuelt å lade der uavhengig om bilen støtter 3,3 kW eller 6,6 kW.

Min ladestrategi med trillingen er derfor å normallade hjemme og hurtiglade ellers. Type 2-kabelen ligger ubrukt i bilen.

Potensialet for gunstig AC-lading er derimot stort, så jeg håper dette vil fungere bedre i fremtiden. I så fall blir nytteverdien av 6,6 kW-lader betydelig større.

Kanskje jeg får kjøpe en Soul i stedet, så slipper jeg hele problemstillingen  :)
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: irondukeonsdag 23. desember 2015, klokken 09:12
Har bestilt 30kWh inkl. 6,6-lader. Følger det med kabel slik at jeg kan lade på en Type2 32A, eller er dette noe jeg må kjøpe som ekstrautstyr?
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Mazzbotonsdag 23. desember 2015, klokken 10:29
Spørr Nissan ? Det er vel standard hvis du kjøper norsk leaf å få med en type 2 kabel ? Hvis ikke du får med så koster den ikke mer enn 1490 hos elbilhjelpen.no
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjorisonsdag 23. desember 2015, klokken 12:39
Sitat fra: ironduke på onsdag 23. desember 2015, klokken 09:12
Har bestilt 30kWh inkl. 6,6-lader. Følger det med kabel slik at jeg kan lade på en Type2 32A, eller er dette noe jeg må kjøpe som ekstrautstyr?

Ja, det står i listen (nedenfor) at det er standard så jeg kommer til å kreve å få med dette med den kabelen selv om den ikke er så dyr og jeg har en i den andre Leafen, de må forholde seg til hva de annonserer:)

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.28199.File.dat/LEAF_Kundeprisliste_MY16_01-10-15_0725d.pdf
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Trond.monsdag 23. desember 2015, klokken 13:17
Nissan svarte dette i november:

"Svaret på det andre spørsmålet kan bli funnet i spesifikasjoner på nettsiden. EVSE og modusen 3 32 Amp. Kabelen er standard i alle klassetrinn, men 6,6 kWh / 32A lader kan kjøpes til i Acenta, nordiske og Tekna"

Men det må legges til at BNH sa at kabel kun var inkludert med Nordic, og de sa at de hadde sjekket dette med Nissan Norge. Kabelen koster jo nesten 2000 kr, så vi må forvente at det er med i samsvar med spesifikasjonene på nett.

Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Yeyeyeonsdag 23. desember 2015, klokken 22:41
Vi venter vår 30kWh Tekna 11.januar, og forventer selvsagt at den kabelen følger med som det står i utstyrslisten. Vil håpe å tro at vi slipper noen krangel ved overlevering :)
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: irondukeonsdag 13. januar 2016, klokken 09:35
Hvilken ladehastighet kan man forvente på en Type2 32A-lader når man har innebygd 6,6kW? Mener jeg har lest en plass 3-4 timer for 0-100%?
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjorisonsdag 13. januar 2016, klokken 11:22
24 kwh batteriet har plass til 21 kwh så en vil ha full-ladet batteri på ca 3 timer med 6.6 kw lader, du vil jo "aldri" ha mindre enn 3 kwh igjen på batteriet og du får inn ca 6 kw pr time, 10% forsvinner i tap. 30 kwh batteriet har 6 kwh mer kapasitet og vil derfor ta 1 time mer å lade opp...

Har ellers fått bekreftet at type 2 ladekabel er inkludert på min 3.3 kw Tekna iallefall... dvs du får med to ladekabler, den vanlige og type 2.

Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: stiansim80onsdag 27. januar 2016, klokken 14:20
Hva slags kabel benytter man til 6,6kw?
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjorisonsdag 27. januar 2016, klokken 15:22
Sitat fra: stiansim80 på onsdag 27. januar 2016, klokken 14:20
Hva slags kabel benytter man til 6,6kw?

Type 2 type 1, den følger med bilen. Alle biler frå nå inkl type 2 kabel. Ser at den som fulgte med min nok er maks 20 A, men det er helt sikkert en for 32 A på de som har 6.6 kwh lader. Jeg har en 32 A type 2 kabel i andre Leafen, men likte at det var tynnere og mer medgjørlig kabel på denne:)

6.6 lader er ok, men jeg ser at en er avhengig av å finne steder med 32A type 2 og det er jo langt fra alle steder. Vi har f.eks nedenfor oss, på en høyskole fått, har det kommet opp 10 stk type 2, med hele 11 kwh kapasitet, men disse er 400 volt 16 A så en 6,6 kwh lader ville ikke hjulpet.

Du vil her frå 3,3 Kwh selv om du har 6,6 kwh lader og stolpen gir 11 kwh...
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: eltexonsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Homecastonsdag 27. januar 2016, klokken 20:33
Sitat fra: eltex på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?

Hurtiglading er noe annet igjen. Da skal du søke på Chademo, dette er 50kW (teoretisk ihvertfall)
6,6 kW punkt er ikke hurtiglading.

Chademo er det på bilen uansett om det er 3,7 eller 6,6 kW
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: leafnoronsdag 27. januar 2016, klokken 20:39
Sitat fra: eltex på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?
Der det er ført opp:
400V 16A
220V 32A
Type 2 7,7/11/22 kW

er det mulig å få til å benytte seg av 6,6 lader.

Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Homecastonsdag 27. januar 2016, klokken 20:59
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:39
Sitat fra: eltex på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?
Der det er ført opp:
400V 16A
220V 32A
Type 2 7,7/11/22 kW

er det mulig å få til å benytte seg av 6,6 lader.

400V 16A. skrivefeil? mener vel 400V 32 A?
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Mazzbotonsdag 27. januar 2016, klokken 21:09
Korriger meg hvis jeg tar feil men når man har 6.6 KW lader så kan man i prinsippet lade på

230V 32A  - 7.4 KW
400V 16A - 11 KW
400V 32A - 22kw

Men du får jo maks 6.6kw.  Stemmer ikke alt dette ? Blir jo som å lade 10A på 16A sikring .
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Griffelonsdag 27. januar 2016, klokken 21:12
Fra 400V 16A kan en Leaf  trekke 230V 16A. I likhet med alle andre biler med 1faslader med lader som kan trekke så mye eller mer.

Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:39
Der det er ført opp:
400V 16A
220V 32A
Type 2 7,7/11/22 kW

er det mulig å få til å benytte seg av 6,6 lader.
For enfaslading er:
400V 16A = 230V 16A
Type 2 11kW = 230V 16A
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: leafnoronsdag 27. januar 2016, klokken 21:25
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:12
Fra 400V 16A kan en Leaf  trekke 230V 16A. I likhet med alle andre biler med 1faslader med lader som kan trekke så mye eller mer.

Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:39
Der det er ført opp:
400V 16A
220V 32A
Type 2 7,7/11/22 kW

er det mulig å få til å benytte seg av 6,6 lader.
For enfaslading er:
400V 16A = 230V 16A
Type 2 11kW = 230V 16A
Oppklart.
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: leaf-newbeonsdag 27. januar 2016, klokken 22:01
svaret på om en skal velge 6,6 lader eller ikke så er det helt klart JA om man skal ha full glede og frihet med bilen.
flere og flere offentlige ladeplasser får type2 plugger med 32A. i oslo er det sagt at alle nye og defekte shuko ladeplasser som byttes ut skal byttes til type2 og høyes mulig ladestrøm. i tillegg så har de satt ned parkerings tiden til 3 timer på offentlige ladeplasser i oslo noe som i verste fall gir under 3 mil med lading på 10A.
da er 6,6 lader gull verd som kan gi opp til 0 til 80% på 3 timer.
og i tillegg så er mange av type2 plassene gratis i motsettning til hurtiglading som kan koste opp til 240 pr lading.
i tillegg så vil jeg tro at det vil være lettere å selge en bil med 6,6 lader en en uten. 
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Bjorisonsdag 27. januar 2016, klokken 23:02
Ja, det var ikke min mening å disse laderen, skulle gjerne hatt den selv, men ble for lang ventetid. MEN, det er viktig å vite at du ikke får nyttet den på alle type 2 ladestasjoner. Dette er jo for nerder helt gresk opplever jeg for folk flest, de sliter veldig med å skjønne forskjellen mellom hurtiglading og vanlig lading så når det blir A og V på samme kontakt så kortslutter det for de fleste...

Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Erl_endonsdag 27. januar 2016, klokken 23:10

Sitat
Type 2 type 1, den følger med bilen. Alle biler frå nå inkl type 2 kabel. Ser at den som fulgte med min nok er maks 20 A, men det er helt sikkert en for 32 A på de som har 6.6 kwh lader. Jeg har en 32 A type 2 kabel i andre Leafen, men likte at det var tynnere og mer medgjørlig kabel på denne:)


Står AC 250C 32A Delphi på min bjoris.
Har ikke fått testet noe annet en 10A laderen enda da.. :)
Tittel: Sv: 7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?
Skrevet av: Homecasttorsdag 28. januar 2016, klokken 08:55
REdigert: ops, var vist forklart tidligere, leit å svare på side 2 når side 3 allerede er full av forklaringer =)