Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: PerBear på torsdag 26. november 2015, klokken 22:58

Tittel: Podbike
Skrevet av: PerBeartorsdag 26. november 2015, klokken 22:58
Forhåpentlig kommer det en ny og norsk velomobil på markedet om ikke alt for lang tid.
Den heter Podbike® og bygger på min masteroppgave samt praktisk erfaring med daglig bruk av en nederlandsk velomobil over fem år.

(http://www.podbike.com/img/podbike_3.png)

Mer info her, inkludert link til masteroppgaven (fri nedlasting): www.podbike.com (http://www.podbike.com)
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: Hansifredag 27. november 2015, klokken 09:05
Spennende :)

Har du noen ide om hva prisen vil bli?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxfredag 27. november 2015, klokken 22:03
Fantastisk design og perfekt for bilfrie byer!
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: Citroelmandag 30. november 2015, klokken 10:34
Spennende :)

Mye interessant å lese på lenkene. Takker.

Det store spørsmålet blir vel om denne sykkelen blir så mye mer attraktiv enn eksisterende velomobiler at den slår an. Til mitt bruk er velomobil uaktuelt tror jeg. Jeg pendler kort, og uten sykkelvei. Det er vel egentlig bare på sykkelvei velomobil hører hjemme. Kan sikker til nød kjøres i lav hastighet på fortau, men bredden vil gjøre det utfordrende å passere barnevogner. Forestiller meg at kjøring i veibanen er ubehagelig fordi man sitter så lavt og ikke får den samme oversikt som på vanlig sykkel.

Hydropneumatisk fjæring kjenner jeg fra mine Citroëner, og det er bra saker. Har ikke lest noe om nivåregulering, men om dette finnes, passer det veldig godt til en sykkel der totalvekten kan variere mye avhengig av last.

Hva er egentlig motorløsningen her? I den ene lenken er det to standard hub-motorer, i den andre er det omtalt en konstruksjon med to motorer som driver samme aksel.

Systemet med pedaldrevet generator er forsøkt på sykler, uten at det har slått igjennom. Hva er beregnet virkningsgrad?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearlørdag 05. desember 2015, klokken 10:38
Sitat fra: Hansi på fredag 27. november 2015, klokken 09:05
Spennende :)

Har du noen ide om hva prisen vil bli?

Vi jobber nå med utvikling og skal lage noen få prototyper.  De blir håndlaget og derfor kostbare men de fleste er allerede reservert til kunder. I masseproduksjon er målet å få prisen til kunde under 50 000 kr men det er veldig avhengig av salgsvolum.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearlørdag 05. desember 2015, klokken 11:16
Sitat fra: Citroel på mandag 30. november 2015, klokken 10:34
Forestiller meg at kjøring i veibanen er ubehagelig fordi man sitter så lavt og ikke får den samme oversikt som på vanlig sykkel.

Den er lav for å gi minimal luftmotstand og lavt tyngdepunkt. Men den er ikke lavere enn sportsbiler som Ford GT40, Lamborghini Countach, Lotus Super Seven, Fiat X1/9 etc. I tillegg bruker Podbike den hydropneumatiske fjæringen for å øke høyden på setet når du setter deg inn og når du går ut av kjøretøyet. Det gjør den mye enklere i bruk enn andre kjøretøy med lavt sete.

SitatHva er egentlig motorløsningen her? I den ene lenken er det to standard hub-motorer, i den andre er det omtalt en konstruksjon med to motorer som driver samme aksel.

Det er to motorer, et på hvert bakhjul. Det var opprinnelig beregnet navmotorer men vi ser for tiden på en annen motorløsning med samme effekt men med lavere vekt og bedre virkningskraft. Det er en helt ny motorkonstruksjon som er spesialtilpasset vårt formål. Dersom vi går for den løsningen vil vi få bedre regenerering i nedoverbakker samt at vi kan bruke samme motor som pedalgenerator. Det hjelper på økonomien å kjøpe motorer i større volum :)

Sitat
Systemet med pedaldrevet generator er forsøkt på sykler, uten at det har slått igjennom. Hva er beregnet virkningsgrad?

Vi har ikke ferdig noen prototyp enda så vi kan ikke gi nøyaktig beregnet virkningsgrad. Men vi kan si noe om hvilken virkningsgrad syklisten vil oppleve.  Vi bruker uttrykket "opplevd virkningsgrad" siden vi lager en elassistert velomobil, klassifisert som Pedelec/EPAC og følger EN 15194 standarden for europeiske elsykler. 
Det gjør at opplevd virkningsgrad ved hastigheter under 25 km/t er 200-300% avhengig av valgt assistanse fordi syklistens pedalkraft blir forsterket med energi fra batteri. Over 25 km/t bruker vi også litt batterienergi for å kompensere for lavere virkningsgrad til pedalgenerator. Men da er det ikke tillatt med hjelpemotor så da er opplevd virkningsgrad begrenset oppad inntil 100%. Så lenge vi ikke bidrar til høyere dreiemoment på bakhjulene enn det som syklisten bidrar med er vi innenfor EN 15194. Derved så slipper vi å bruke veldig dyre komponenter får å ha minst mulig tap i drivlinjen.

   
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: svingenlørdag 26. desember 2015, klokken 22:58
ser jo veldig artig ut.
det her blir altså en sykkel med "tak" kort forklart?
og mak hastigheten på 25km/t og vil da bli registert som en elsykkel? og kan brukes overalt som sykkler kan brukes?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxsøndag 27. desember 2015, klokken 17:45
Og rykter sier at den kan bli autonom, altså kan den rulle hjem igjen etter å ha syklet jr. til skole eller fritidsaktivitet. Eller pappa hjem etter en fuktig tur på byen ;D
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearlørdag 09. januar 2016, klokken 21:39
Sitat fra: svingen på lørdag 26. desember 2015, klokken 22:58
ser jo veldig artig ut.
det her blir altså en sykkel med "tak" kort forklart?
og mak hastigheten på 25km/t og vil da bli registert som en elsykkel? og kan brukes overalt som sykkler kan brukes?
Toppfarten på 25 km/t er elassistanse, du kan trø eller renne mye fortere. Og ja, det er en elsykkel så den kan brukes overalt det er lov å bruke en sykkel.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: tahustvedtfredag 05. august 2016, klokken 21:07
Dette er spennende. Hvordan går det med dette?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: petersvonsdag 17. august 2016, klokken 22:07
Ser det er litt oppdateringer her: https://www.facebook.com/Podbike-1073355732675131/
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxtirsdag 04. juli 2017, klokken 07:38
Mye nytt om Podbike her: http://www.podbike.com/
Bl.a en flott animasjon og nye designdetaljer. Dette lover bra!
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: JEGfredag 13. oktober 2017, klokken 16:06
Forsiden på DN er i dag preget av PodBike. Begynner å bli veldig spennende.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxfredag 13. oktober 2017, klokken 17:30
Denne er ordentlig morsom å kjøre. Kan nesten sammenlignes med en sportsbil.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearlørdag 14. oktober 2017, klokken 09:46
Vår første Podbike velomobil prototype «Knoll» var på forsiden av Finansavisen i går og på forsiden av Rogalands avis i dag. Beregner levering av de første testsyklene i januar.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: kjølholdtonsdag 18. oktober 2017, klokken 09:58
men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearlørdag 21. oktober 2017, klokken 09:32
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:58
men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Det er mulig siden pedalgeneratoren fortsatt er i drift, den stopper ikke å virke selv om batteriassist kobler ut ved 25 km/t.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: JEGsøndag 11. februar 2018, klokken 11:04
0-series er ute nå. Dette kan bli ganske spennende.

Pris og tilgjengelighet kan kanskje tale imot.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxmandag 12. februar 2018, klokken 05:20
Tilgjengelighet ja, men om prisen blir rundt 50K vil neppe det skremme vekk kunder. Husk dette er en sykkel minus de største ulempene med vanlig elsykkel:

- Vått og kaldt  ( Krever dyrt og egnet antrekk )
- Ekstremt utsatt for tyveri  ( frastjålet 2 dyre elsykler bare i 2017 )
- Ubehagelig sete ( Komisk gange etter sykkeltur, samt fare for kronjuvelene )
- Høy og utsatt sittestilling ( Langt ned til bakken og fare for asfalteksem )
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBeartirsdag 08. mai 2018, klokken 11:40
Vi har akkurat lagt ut en video av første prøvetur i Stavanger sentrum:
https://www.facebook.com/GoPodbike/videos/1923328701011159/?t=0 (https://www.facebook.com/GoPodbike/videos/1923328701011159/?t=0)

Det blir også mulighet til å test Podbike T0 på sykkelkonferansen om fire uker:
https://syklistene.no/aktuelt/fremtiden-kommer-til-den-nasjonale-sykkelkonferansen/ (https://syklistene.no/aktuelt/fremtiden-kommer-til-den-nasjonale-sykkelkonferansen/)

(https://syklistene.no/wp-content/uploads/2018/04/P%C3%A5-kaien-776x626.jpeg)

Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. mai 2018, klokken 10:12
Genialt produkt, og når det på toppen av det hele ser så bra ut må dette bli en suksess.

Til dem som ikke har prøvt en Podbike kan den beskrives som en mini sportsbil. Meget god komfort med 4 hjuls uavhengig fjøring, og perfekt sittestilling. Er faktisk et reelt alternativ til elbil til både barnehagetransporten og dagligvarehandelen.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: HalvorVonsdag 30. mai 2018, klokken 23:45
Podbike er spennende, uten tvil.
Men tre av argumentene under er rent sludder.

Tyveri, har du blitt frastjålet to dyre elsykler på ett år burde du se på rutinene dine for låsing, evt hvilket selskap du vanker i.
Sete, finn ett som passer din skrukk. Fjas om fare for kronjuveler... har du kronjuveler i klem når du sykler ville jeg sjekket meg hos fastlege, da er det noe galt med anatomien.
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet. Er du ofte utsatt for velt så ville jeg vurdert å sykle edru innimellom.

Men ja sitte skjermet på de sureste dagene kunne jo fristet på 4-5 av de verste dagene i Stavanger.
Men da tipper jeg kuppelen på Podbiken er så skitten/oppripet av en lang høst at du ikke ser 3m fremfor deg.

;)

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. februar 2018, klokken 05:20

- Vått og kaldt  ( Krever dyrt og egnet antrekk )
- Ekstremt utsatt for tyveri  ( frastjålet 2 dyre elsykler bare i 2017 )
- Ubehagelig sete ( Komisk gange etter sykkeltur, samt fare for kronjuvelene )
- Høy og utsatt sittestilling ( Langt ned til bakken og fare for asfalteksem )
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: hanchetorsdag 31. mai 2018, klokken 10:26
Dette begynner vel å bli noe off topic, men jeg kunne ikke dy meg for å svare på denne:

Sitat fra: HalvorV på onsdag 30. mai 2018, klokken 23:45
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet.

Ikke alle liggesykler er basert på at du sitter med rompa fem centimeter over asfalten. På denne her (https://www.hpvelotechnik.com/produkte/sm/gte/index_e.html), for eksempel, sitter du høyt, du er godt synlig, og min opplevelse av overblikk er i hvert fall mye bedre enn på en konvensjonell sykkel: På sistnevnte blir det fort til at man stirrer ned i bakken noen meter foran sykkelen, mens sittestillingen på liggesykkel naturlig fører til at man ser rett fram og får med seg trafikkbildet mye bedre.

For å bedre synligheten bakfra trer jeg en gul refleksvest over setet. Jeg tror også de fleste biler gir større avstand til en liggesykkel, kanskje fordi de ikke riktig skjønner hva dette er for noe rart, så de tar en ekstra bue utenom.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: Silkefottirsdag 05. juni 2018, klokken 15:02
Noen som vet antatt leveringstid for masseproduserte Podbikes? Forhåndsbestiller gjerne men skulle også gjerne hatt en dato (helst ikke av Tesla type) å forholde meg til
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBeartirsdag 18. september 2018, klokken 12:14
Sitat fra: Silkefot på tirsdag 05. juni 2018, klokken 15:02
Noen som vet antatt leveringstid for masseproduserte Podbikes? Forhåndsbestiller gjerne men skulle også gjerne hatt en dato (helst ikke av Tesla type) å forholde meg til
Vi skulle gjerne gitt deg en leveringsdato men vi mangler risikovillig kapital. Det eneste vi kan si er at vi kan levere sykler innen 12-18 mnd når vi har det.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBeartirsdag 18. september 2018, klokken 12:28
Sitat fra: hanche på torsdag 31. mai 2018, klokken 10:26
Dette begynner vel å bli noe off topic, men jeg kunne ikke dy meg for å svare på denne:

Sitat fra: HalvorV på onsdag 30. mai 2018, klokken 23:45
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet.
Ikke alle liggesykler er basert på at du sitter med rompa fem centimeter over asfalten. På denne her (https://www.hpvelotechnik.com/produkte/sm/gte/index_e.html), for eksempel, sitter du høyt, du er godt synlig, og min opplevelse av overblikk er i hvert fall mye bedre enn på en konvensjonell sykkel: På sistnevnte blir det fort til at man stirrer ned i bakken noen meter foran sykkelen, mens sittestillingen på liggesykkel naturlig fører til at man ser rett fram og får med seg trafikkbildet mye bedre.

Vår sykkel er 115 cm, dvs. høyere enn en vanlig velomobil og like høy som Tesla Roadster samt barn i 8-10 års-alderen på vanlig sykkel. Her er litt mer sykkeldata: http://www.dot.state.mn.us/bike/pdfs/manual/Chapter3.pdf

Her er høyden på sportsbiler sammenlignet med Podbike velomobil:
(//)


Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxfredag 04. oktober 2019, klokken 15:22
Verdenslansering av V4 Podbike:

https://www.youtube.com/watch?v=KygNxLNvWOw
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: chrgodtirsdag 19. november 2019, klokken 15:14
Podbike skal ha ros for å tørre å satse, og følge drømmen. Jeg laget mange skisser av slike liggesykler i 14-15 års alderen, men tok det aldri videre. :-)

Fordelen med lavere luftmotstand har stor betydning ved høyere hastigheter, og vil passe godt inn på den planlagte sykkelmotorveien mellom Stavanger og Forus. Moderne batterier og motorstyring vil også gjøre mye for å "gjenopplive" dette konseptet. Sparkesykkelen har jo hatt en renessanse etter at den fikk elmotor.  Tiden er nok mer moden i dag enn da Sinclair C5 ble lansert https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5 (https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5).

Det er et kult produkt. Ser ut som det er erfarne personer som står bak dette, så det er vel en skikkelig businessplan som ligger til grunn. Dessverre tror jeg markedet for slike til kr. 50 000+ er minimalt.

Hovedargumentet ser ut til å være "en holder seg tørr". En kan kjøpe mye bra regntøy for mellomlegget mellom en top range vanlig elsykkel og denne... En vanlig elsykkel vil vel også, på grunn av mindre vekt, ha lenger rekkevidde for samme batterier?

Det er nok også et "mentalt hinder" for mange. Kanskje fordi vanlig sykkel er velkjent, gir bedre oversikt, er mer fleksibel (lettere å komme opp og ned av fortauskanter. Enklere å parkere inntil husvegger og i garasjen), større kraft i pedalene (kan stå på pedalene) og er teknisk enklere, lettere og mye billigere.

Det finnes også gjennomsiktige stive "sykkelkalesjer," til tre-fire hundrelapper  som kan festes i en bue mellom styre og bagasjebrett og fungerer som et tak på en vanlig sykkel.

(https://wordlesstech.com/wp-content/uploads/2011/05/veltop-bikes-portable-roof-3.jpg)

Håper dog at jeg tar feil, og at dette er starten på et nytt sykkeleventyr i Stavanger/ Sandnes. Ønsker dem lykke til! :-)
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxfredag 22. november 2019, klokken 16:18
Kjøpergruppen for Podbike er ikke nødvendigvis syklister. Mer bilister med behov for bomfri transport som på toppen av det hele gir mulighet for litt trim på veien.

Med tanke på at en helt ordinær elsykkel koster rundt 20 000 kr tror jeg ikke denne blir så vanskelig å selge.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxtirsdag 28. januar 2020, klokken 22:46
Og her demonstreres sikkerheten i tilfelle en kommer ut for en usannsynlig velt:

https://youtu.be/2jJ2ZG2aDfU
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: HalvorVtorsdag 06. februar 2020, klokken 08:19
Hehe, betryggende  ;)
Skikkelig solide greier.

Jeg har sansen for konseptet (selv om jeg stiller meg spørrende til om det vil være gjennomførbart til den lave prisen).
Men tror man skal være forsiktig med å selge den som et sikkert transportmiddel.
I en påkjørsel med feks en påfølgende rulling, vi man komme bedre fra det i denne kontra en på en vanlig sykkel?
Jeg tviler.


Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearfredag 21. februar 2020, klokken 07:08
Sitat fra: HalvorV på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:19
Hehe, betryggende  ;)
Skikkelig solide greier.

Jeg har sansen for konseptet (selv om jeg stiller meg spørrende til om det vil være gjennomførbart til den lave prisen).
Men tror man skal være forsiktig med å selge den som et sikkert transportmiddel.
I en påkjørsel med feks en påfølgende rulling, vi man komme bedre fra det i denne kontra en på en vanlig sykkel?
Jeg tviler.

Jeg har testet dette i praksis i en annen velomobil, Alleweder A4. Jeg syklet full fart ned en bakke og var ikke klar over at det var is i nederst i bakken da jeg skulle bremse. Jeg hadde garantert skadet meg på en vanlig sykkel men inni velomobilen tok karosseriet av for støtet. Jeg gikk rundt to ganger men var uten en skramme, fikk kun en rift i ytterjakken.

Karosseriet på Podbike sykkelen er selvsagt ikke et krasjbur på lik linje med kupé i en bil. Det gir allikevel god beskyttelse ved å spre kollisjonsenergi til sykkelen i stedet for til syklisten.
Det beskytter også ved velt - det har vi allerede fått testet. Dessuten har den fire hjul og lavt tyngdepunkt som gir mye mindre risiko for å velte som er trolig den største årsaken til alvorlige sykkelulykker. En syklist opplevde nettopp dette: Han syklet i Podbike på sommerdekk og mistet kontroll på glatt vei (is) og traff fortauskanten men veltet ikke. På en vanlig sykkel hadde han veltet.

Om ca et år vil vi gjennomføre krasjtester på noen av testsyklene som nå er i bruk og sammenligne med tilsvarende krasj på vanlige sykler og dokumentere resultatet.

Selv er jeg allerede overbevist: karosseriet hjelper definitivt mot skader ved ulykker og ikke bare som beskyttelse mot surt vær.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: bmw2002søndag 02. august 2020, klokken 23:54
 Når vil denne volumproduseres til kunder?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearonsdag 19. august 2020, klokken 07:22
Forsiktig oppstart av fabrikkproduksjon er beregnet til slutten av året med oppramping til full volumproduksjon over noen måneder.
De første serieproduserte syklene går trolig til våre testkunder i Rogaland deretter til resten av Norge. Så åpner vi for resten av Europa.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: bmw2002mandag 24. august 2020, klokken 21:10
Flott at det nærmer seg produksjon. Har lyst til å prøvekjøre etterhvert, synd mulighetene ble avlyst pga Corona.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: chrgodtorsdag 17. desember 2020, klokken 20:44
Fikk email om at prisliste for Podbike og ekstrautstyr skal komme ca slutten av januar. Levering til kunder er planlagt til våren.

Så til sommeren vil nok flere av disse suse rundt i Stavanger/Sandnes. Blir artig å følge denne historien.  :-)
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: chrgodmandag 16. mai 2022, klokken 18:39
Da er Podbike ute etter mer finansiering, og satser på folkefinansiering. Truffet av Covid, økte priser og komponentmangel.

http://podbike-25573977.hs-sites-eu1.com/we-are-crowdfunding

Prisen er nå 6250 Euro, ca 64000kr. Fortsatt «pre-order» og leveransestart i 2022. Har noen her inne bestilt?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: elektroluxtirsdag 30. august 2022, klokken 09:39
Gode tilbakemeldinger fra Podbike's viktigste marked Tyskland:

https://www.velostrom.de/probefahrt-velomobil-podbike-frikar-auf-der-eurobike/?utm_source=Newsletter%3A+English&utm_campaign=7b69f6bdd6-EMAIL_CAMPAIGN_2022_AUGUST&utm_medium=email&utm_term=0_85e6296dc4-7b69f6bdd6-140503510&mc_cid=7b69f6bdd6&mc_eid=1c32a80e69


Holder den oppsiktsvekkende velomobilen fra den norske produsenten Podbike det den lover?

Frikaren (uttales: Frii-Kar) har surret rundt på åstedet en stund. På Spezialradmesse 2018 kunne jeg kjøre en tidlig prototype og ble veldig imponert over ytelsen. På Eurobike 2022 var to nesten-seriemodeller tilgjengelige for testturer. Lever velomobilen fra Norge opp til forventningene?

Hva er så spesielt med Frikaren?

Høsten 2021 var Podbike på en stor demo-turné med Frikar. Dessverre var det ingen ledig tid for meg, så jeg måtte klare meg uten prøvekjøring. Jeg var desto mer begeistret for at Podbike var der med to nesten-seriemodeller på Eurobike 2022 i Frankfurt.

To nesten-seriemodeller av Frikar er klare for testturer.
Frikar er en firehjuls, bakhjulsdrevet velomobil med et romslig bagasjerom som også passer til et barnesete.

Podbike-velomobilen bruker en seriell hybriddrift i stedet for en tradisjonell sykkeldrift, som overfører drivkraften fra bunnbraketten til bakhjulet via et kjede eller belte. Sveivene er festet til en slags generator som evaluerer pedalkraften og overfører den elektronisk til de to bakhjulsmotorene. Den åpenbare fordelen: Med utelatelse av kjedet er den vanlige slitasjen stort sett eliminert – og «engangsfaktoren» reduseres også: Uten smurt kjede, ingen utsmurte (bukse)bein.

Den andre fordelen er ikke fullt så åpenbar: Interiørdesignet til Frikar kan utformes mer fritt på grunn av den manglende kjettingtunnelen.

Ulempe: Hvis 877 Wh-batteriet er tomt, kan du ikke gå fremover. Podbike oppgir en rekkevidde på 50 til 80 kilometer. I praksis vil jeg heller anta den mindre verdien. Ett batteri er om bord som standard, men det er plass til et annet (tillegg, per 07/2022: €699).

Frikar: Hvordan kommer du deg inn?

Etter at den futuristiske panseret har svingt tilbake horisontalt, går du praktisk talt inn i velomobilen: Frikaren er bygget på et sandwichgulv som er så stabilt at du kan stå på det uten å nøle. Dette gjør det mye enklere å komme i gang. Frikaren er imidlertid veldig dyp, slik at du bør ha en viss grunnleggende fleksibilitet.
Når du setter deg ned holder du i et håndtak på pedalgeneratoren, når du går av er håndtaket enda mer praktisk. Setet var trukket med Ventisit-matte, alle som kjører velomobil vet at den definitivt har langdistansekvaliteter.

Blir det ikke for varmt i Frikaren?

Med begge henders grep bakover og oppover strekker man seg etter panseret og kan lukke den med liten innsats. "Mitt" testeksemplar hadde den helt lukkede panseret, som også var ønsket. For det som har opptatt meg siden konseptet ble kjent var temaene «oppheting om sommeren» og «tåketendens i regnet», som var et stort problem, spesielt med den vakre Go-One-velomobilen. Sistnevnte fikk jeg testet godt i sterkt solskinn og over 30 grader på Eurobike i Frankfurt, men ikke sistnevnte.

Med kalesjen lukket får du følelsen av å sitte i et seilfly, du har en utmerket panoramautsikt! Det ser du veldig godt i videoen her.

Men det blir også fort veldig varmt under "glasstaket". For å muliggjøre passiv ventilasjon kan panseret settes "på sprekken" i flere trinn. Ulempen: Du må ta en avgjørelse før du starter reisen, du kan ikke endre den mens du kjører. Under kjøring ledes luftstrømmen gjennom en ventilasjonskanal på innsiden av frontruten – jeg merket ikke mye til det gitt temperaturene i Frankfurt. Kanskje jeg bare var for treg for deg.

Blir det for varmt under kjøring, kan du slå på en vifte med en knapp på venstre styreende. Viften som er montert foran pedalgeneratoren med åpningen mot skiven blåser luften mer eller mindre støyende under skiven, avhengig av innstilt styrke.

Hvordan styres Frikaren?

Styringen til Frikaren er på gulvet når du kommer inn: Det er to styreender til høyre og venstre for setet, som du bare tar tak i. Begge er koblet til hverandre, slik at du også kan kjøre med én hånd. Frikarens styring virket litt indirekte for meg, men jeg er sikker på at det er et spørsmål om å venne seg til det.

De vanlige bremsespakene finnes i hver ende av styret, samt en slags mikro-joystick i venstre ende, som kan brukes til å betjene indikatorene. Knappen for ringeklokken er på høyre side av styrehornet. Du leste riktig: Frikaren er en sykkel og trenger derfor en ringeklokke.

Operasjonen avsløres raskt etter en kort briefing. Det ville vært mer praktisk om setet kunne legges frem med én hånd i stedet for å måtte betjene en spak på høyre og venstre side. Oppbevaringsplassen kan imidlertid også nås fra utsiden via en låsbar klaff, slik at du sannsynligvis ikke trenger å folde setet fremover like ofte som i min eOrca for eksempel.

Hvordan kjører Frikaren?

«Frikar farh'n er som når du flyr» – det gjelder i alle fall utsikten, som du kan se i videoen her. Føttene er i en behagelig høyde på pedalene, setet er justerbart for å imøtekomme ulike høyder (Podbike snakker om 1,50m til 2m høyde), og panseret er buet så høyt at jeg med skostørrelse 46 ikke kan røre den når jeg tråkker støtt. Det er annerledes med Milan Velomobile.

Når du starter, føles det veldig tungt å tråkke i starten. Dette er fordi generatoren trenger en viss tid for å overføre pedalprosessen som et signal til de to bakhjulsmotorene. Men så går ting kraftig fremover – men også støyende. Det irriterer meg litt, for motorene er utenfor kuppelen - støyen kommer sannsynligvis fra beltet til pedalgeneratoren. Misforstå meg rett: støyen er ikke øredøvende. På dette tidspunktet i videoen kan du høre den i originalen.

Drivverket til Frikar har ingen kjede, derfor ingen gir. Den individuelle reguleringen av tråkkfrekvens (rotasjon av sveiven) og belastning kan imidlertid reguleres. Kadensen har forrang. Hvis den valgte verdien ikke nås (oppoverbakke), regulerer drivverket lasten ned. Hvis tråkkfrekvensen overskrides (nedoverbakke), økes pedalbelastningen.

Sluttkjøringen med e-støtte av Frikar er begrenset til 25 km/t i henhold til loven. Pedalgeneratoren kan imidlertid også brukes i godt over 25 km/t. Av sikkerhetsmessige årsaker bremses Frikaren i 60 km/t, overflødig kinetisk energi omdannes til elektrisk energi og føres inn i batteriene. Du kan også komme deg ved å tråkke bakover og bremse velomobilen på denne måten.

Jeg var langt unna begge verdiene på Eurobike-testbanen. Dessverre var innkjørselen til parkeringshuset stengt, så jeg kan ikke si noe om Frikarens "oppoverbakkeprestasjon".

På jevnt underlag er velomobilen fra Norge overraskende lett å håndtere etter kort tid, og kan knipses rundt hjørner om nødvendig. Fjæringsjusteringen er mer på den sporty siden. Dette yter også rettferdighet til det dynamiske utseendet til velomobilen.

Bremsene var ikke til å bli flaue under den korte prøvekjøringen, temperaturene i kupeen holdt seg på et tålelig nivå takket være viften. Vil det også være tilfelle med en distanse på 30 kilometer? Jeg kan (ennå) ikke si noe om "tåketendens" og "sikt i regn".

Bearbeidingen er allerede god, i serieproduksjonssammenheng vil det helt sikkert bli enda mer rutine.

Hvor stor og tung er Frikaren?
Podbike setter Frikars lengde på 2 300 mm, bredde på 839 mm og høyde på rundt 1 100 mm til 1 500 mm (økt). Du kan slå sammen speilene, da er bredden kun 84 cm - du må selvfølgelig ut av bilen. Avhengig av utstyr er egenvekten ca 90 kg, tillatt totalvekt er 200 kg.

Hvor mye koster en Frikar?
Gjeldende pris (08/2022) med Frikar starter på €7 436 (pluss fraktkostnader) i standardversjonen. Men velomobilen er bare veldig morsom med "Plus"-utstyrslinjen. Den inneholder to utvendige speil, innvendig teppe, innvendig lys for kabin og bagasjerom, to sidelommer, den (etter min mening) uunnværlige viften og et alarmsystem.

Bakfra av Frikar. Ta en god titt: låsbar tilgang til lasteområdet.
Så, stort sett fornuftig, pyntet, er Frikar i prislisten til €8 210 (også pluss fraktkostnader). Jeg ville også bestilt vindusviskeren (tillegg: 179€), med den store frontruten og basert på min erfaring med Leitra, etter min mening uunnværlig.

Ved første øyekast er det mye penger, men for en velomobil av denne kvaliteten ikke urimelig mye: En omtrent sammenlignbar Quatrevelo (så langt min drømmevelomobil) fra velomobil.nl koster fra €10 300 – uten e-støtte!

De første forhåndsbestillingene av Frikar er planlagt sendt senere i år, med alle forhåndsbestillinger planlagt innen 2023. Ytterligere forhåndsbestillinger er mulig på Podbike-nettstedet.

Konklusjon:

En ny drømmevelomobil!

Podbike Frikar oppfyller forventningene mine, bortsett fra oppoverbakkeytelsen, som jeg ikke klarte å teste: Den er like lett å komme på som med min eOrca, sittestillingen og romfølelsen er enda bedre. Oppbevaringsplassen i Frikaren er også lett tilgjengelig fra utsiden takket være den låsbare luken. Behandlingen er allerede på et høyt nivå.

Støyutviklingen er forskjellig, men du kan sikkert venne deg til det, samt til den annerledes tråkkefølelsen. At Frikaren har fire hjul i stedet for tre øker stabiliteten i kurver. Understellet er sporty, men ikke altfor hardt, velomobilen er lettkjørt. Når den er lukket, er værbeskyttelsen like god som med en bil og – takket være den svingende panseret, selv ved inn- og utstigning – bedre enn med min Orca.

For mange vil det være en ulempe, til og med et helligbrøde, at Fricaren praktisk talt ikke kan kjøres uten strøm. I praksis tar jeg imidlertid hensyn til batterinivået når jeg sykler på el-sykkel. Siden Frikar også er ment som et pendlerkjøretøy, bør ikke spørsmålet om rekkevidde ha samme prioritet som om det var en turvelomobil. Ikke desto mindre bør tilleggsavgiften for det andre batteriet vurderes avhengig av bruksscenarioet. Du kan forøvrig også reise med elektrisk velomobil, som jeg har bevist.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: HalvorVtorsdag 06. april 2023, klokken 20:13
Det skjer da noe
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearonsdag 12. april 2023, klokken 23:45
Nå har jeg endleig fått min egen Podbike FRIKAR!
Skal snart hjem. Det er skikkelig surt vær med regn og vind.
Gleder meg! ;D
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: HalvorVonsdag 27. september 2023, klokken 09:23
Sitat fra: PerBear på onsdag 12. april 2023, klokken 23:45Nå har jeg endleig fått min egen Podbike FRIKAR!
Skal snart hjem. Det er skikkelig surt vær med regn og vind.
Gleder meg! ;D

Var det grunn til gleding?
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: PerBearonsdag 06. mars 2024, klokken 18:40
Har nå vært i Tyskland og overlevert Podbike FRIKAR til kunder. De vi leverer der er bygget etter tysk produktsikkerhetsstandard for lastesykler, DIN 79020:2020. Det har vært en lang reise og stor utfordring men i går ble de første syklene levert!

FRIKAR er eneste kjøretøy som serieproduseres i Norge og hvor chassis, karosseri, hjuloppheng og drivlinje også er utviklet her.
Tittel: Sv: Podbike
Skrevet av: turfsurfonsdag 06. mars 2024, klokken 19:02
Gratulerer og lykke til!