Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: lifern på tirsdag 24. november 2015, klokken 20:26

Tittel: Lading med varme på
Skrevet av: liferntirsdag 24. november 2015, klokken 20:26
Mulig det er nevnt før, men jeg fant det ikke igjen.

Satt i bilen mens jeg ladet på 16A vanlig kontakt med varme på.
Gikk fint.
Ca 6 min pr %.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: lifernonsdag 25. november 2015, klokken 23:51
I minusgrader hvar det litt verre.Da trekker varmeapperatet mer strøm enn det som kommer inn.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnortorsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Sitat fra: lifern på onsdag 25. november 2015, klokken 23:51
I minusgrader hvar det litt verre.Da trekker varmeapperatet mer strøm enn det som kommer inn.
Yepp.
Men på hurtiglading går det greit. Et par langturer bak meg i kaldt vær, og da pleid å sette varmeapparat på maks for å varme bilen maksimalt de 15-20 minutter jeg står å hurtiglader.
Da går det å kjøre et stykke etter hurtiglading uten bruk av strøm før temp er så lav igjen i bilen at det kommer på "kjøreturtemperatur"
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: tomrhtorsdag 26. november 2015, klokken 08:57
Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Men på hurtiglading går det greit.
Ikke med nesten flatt batteri. Hurtigladet på Værnes i går fra 0 streker, ikke mye varme å få.
Hvor mange strek må man ha igjen for å få varme?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: Powerfluxtorsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Sitat fra: tomrh på torsdag 26. november 2015, klokken 08:57
Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Men på hurtiglading går det greit.
Ikke med nesten flatt batteri. Hurtigladet på Værnes i går fra 0 streker, ikke mye varme å få.
Hvor mange strek må man ha igjen for å få varme?
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: tomrhtorsdag 26. november 2015, klokken 10:25
Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Trykket auto, den setter på AC + resirk. Har gjort dette flere ganger nå og fått varme. Sist gang før den i går begynte jeg på 4 streker, og da ble det varmt. Jeg mener å ha lest noe om at det må være et minimum antall streker på batteriet for at det skal bli varme?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: liferntorsdag 26. november 2015, klokken 10:35
Jeg ladet fra 40-80% med varme på.
Da var det 3-4 minus.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnortorsdag 26. november 2015, klokken 17:22
Sitat fra: tomrh på torsdag 26. november 2015, klokken 10:25
Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Trykket auto, den setter på AC + resirk. Har gjort dette flere ganger nå og fått varme. Sist gang før den i går begynte jeg på 4 streker, og da ble det varmt. Jeg mener å ha lest noe om at det må være et minimum antall streker på batteriet for at det skal bli varme?
Hei.
Ja, stemmer det. Opplevde det på noen hurtigladinger på turen til Oslo forleden, mener å huske det var så at varme kom først på når strek tre eller fire. Vifte gikk, men den tappet ikke energi til å lage noe varme. All strøm gikk til å lade batteri.

Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: nr1raynertorsdag 26. november 2015, klokken 18:46
Hmm, hva med den skrekkelige advarselen "hold bilen avslått under QC"...?
Er det bare tomme trusler?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnortorsdag 26. november 2015, klokken 18:49
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 26. november 2015, klokken 18:46
Hmm, hva med den skrekkelige advarselen "hold bilen avslått under QC"...?
Er det bare tomme trusler?
Aldri fått med meg. Hvor står/kommer det fra?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: shaukaassøndag 29. november 2015, klokken 11:39
Fikk beskjed fra Fortum, per telefonsamtale ifm problemer med laderen, om at jeg ikke måtte åpne noen av dørene på bilen mens denne hurtigladet... Hun jeg snakket med var svensk, så det er mulig at kunnskapen om elbiler i nabolandet er hakket dårligere enn her på berget?  :o
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: 3irikursøndag 29. november 2015, klokken 11:56
Sitat fra: shaukaas på søndag 29. november 2015, klokken 11:39
Fikk beskjed fra Fortum, per telefonsamtale ifm problemer med laderen, om at jeg ikke måtte åpne noen av dørene på bilen mens denne hurtigladet... Hun jeg snakket med var svensk, så det er mulig at kunnskapen om elbiler i nabolandet er hakket dårligere enn her på berget?  :o

Dette høres tullete ut. Skal man stå på utsiden og fryse i 40 minutter da?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnorsøndag 29. november 2015, klokken 12:03
Sitat fra: shaukaas på søndag 29. november 2015, klokken 11:39
Fikk beskjed fra Fortum, per telefonsamtale ifm problemer med laderen, om at jeg ikke måtte åpne noen av dørene på bilen mens denne hurtigladet... Hun jeg snakket med var svensk, så det er mulig at kunnskapen om elbiler i nabolandet er hakket dårligere enn her på berget?  :o
I all dager. Skal man stå ute fryse i mange blå da kanskje.

Nei, det her må være et og annet slags symtombehandling, dvs hold deg unna bilen mest mulig når det hurtiglades, da blir det kanskje færre feil. Folk kan fikle med masse rart innen ladingen er i gang etc, så kanskje derfor. Jeg klarte å trykke startknapp to ganger før lader var ferdig med "initiering", og da ble det stopp. Så kanskje det de tenker skal unngår med å ikke åpne døren?
Har nå nær 30 hurtigladinger bak meg i to ulike Leaf, og alltid satt på bilen etter hurtiglading startet. Det for å se hvor mye det lades (På display og leafspy), og  ikke minst nå på vinter, fyre som rakkern for å dra videre med så varm bil som mulig. Spesielt på min Gen1 bil kommer en seg nesten en mil før det igjen tappes fra batteriet for å holde varmen. 
Forøvrig, en kollega fortalte at på E-Golf går det ikke å ha varme på samtidig med lading. Glad jeg kjører Leaf ;D
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: tomrhlørdag 19. desember 2015, klokken 09:17
Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 17:22
Sitat fra: tomrh på torsdag 26. november 2015, klokken 10:25
Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Trykket auto, den setter på AC + resirk. Har gjort dette flere ganger nå og fått varme. Sist gang før den i går begynte jeg på 4 streker, og da ble det varmt. Jeg mener å ha lest noe om at det må være et minimum antall streker på batteriet for at det skal bli varme?
Hei.
Ja, stemmer det. Opplevde det på noen hurtigladinger på turen til Oslo forleden, mener å huske det var så at varme kom først på når strek tre eller fire. Vifte gikk, men den tappet ikke energi til å lage noe varme. All strøm gikk til å lade batteri.
Har også testet nå at varme kommer f.o.m. strek tre.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: Trond Arvelørdag 19. desember 2015, klokken 14:29
Et knep jeg har tenkt på er å ha en vifteovn liggende i leafen på vinteren. Da kan man bruke evt vanlige ladepunkter ved siden av hurtigladeren til å holde varmen i bilen mens man hurtiglader. Forøvrig kunne man jo ønske seg innendørs hurtigladere... hadde gladelig betalt litt ekstra for litt lunk og kanskje tilogmed en kaffe  ;D
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnorlørdag 19. desember 2015, klokken 16:44
Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Sitat fra: lifern på onsdag 25. november 2015, klokken 23:51
I minusgrader hvar det litt verre.Da trekker varmeapperatet mer strøm enn det som kommer inn.
Yepp.
Men på hurtiglading går det greit. Et par langturer bak meg i kaldt vær, og da pleid å sette varmeapparat på maks for å varme bilen maksimalt de 15-20 minutter jeg står å hurtiglader.
Da går det å kjøre et stykke etter hurtiglading uten bruk av strøm før temp er så lav igjen i bilen at det kommer på "kjøreturtemperatur"
Med den innoverte varmestyring på min Gen1 Leaf der temperatur i vannkrets kan strupes til et minimum har jeg ved et par anledninger forsøkt på følgende strategi i den tro at jeg kunne spare tid på ladingen:

- Noen km før ankomst økt setpunkt på varmeapparat til 26 og skrudd opp temperatur i varmekretsen noe  så jeg får det varmere i bilen (Sitter ikke å fryser før det heller!)
- Starter hurtiglading og fulgte med på LeafSpy hvordan ladeeffekten inn på bilen gikk.
- Når ladeeffekt avtok slo jeg på varmeapparat. Fyrte på 26 grader og med maks varme på vannkretsen. Når varmen kom på så jeg at lader ga mer effekt inn på bilen igjen, som må være at den nå ga effekt som gikk til varmeapparatet ut over det som ble til lading.
- Før jeg gikk ut av bilen for å avslutte hurtiglading, slo jeg av varmeapparat og samtidig på innovasjonen på varmeapparat.

Når kjøretur så startet satte jeg på omluft og senket til ønsket temp i bilen. Det gikk da flere km før det igjen ble tatt energi ut av batteriet for å holde varmen i bilen.

Nivå på batteri var og ned på den røde sonen, så varme kunne jeg ikke fått startet uansett før på strek tre.

Tanken er at om en kan utsette å bruke varme under lading til det punkt ladeeffekten avtar pga hvor raskt batteriet vil ta til seg energi, så optimeres sekvensen slik at batteri får den effekt det makter å ta til seg.

Sparer da kanskje 1 minutt :o, på å utsette varme, og kanskje 1 minutt på forvarmingen, og er du på langtur og lader 10 ganger før du er fremme så tar man all tid en sparer imot med glede.
For 20 minutter kortere kjøretid på tur til Oslo fra Trondheim på en tur som blir over 10 timer, er gode 20 minutter. Tro meg!
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: tomrhonsdag 20. januar 2016, klokken 23:12
Kjekt å vite at effekt fra hurtiglader skrus opp når varmeapparat skrus på, så går ikke varme på bekostning av ladetid ihvertfall. Hva skjer med effekten når varmen skrus av igjen? Har du klart å "lure" hurtigladeren til å gi mer effekt?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnoronsdag 20. januar 2016, klokken 23:25
Sitat fra: tomrh på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:12
Kjekt å vite at effekt fra hurtiglader skrus opp når varmeapparat skrus på, så går ikke varme på bekostning av ladetid ihvertfall. Hva skjer med effekten når varmen skrus av igjen? Har du klart å "lure" hurtigladeren til å gi mer effekt?
Testet hurtiglader i kulde her forleden, på Kiwi Nardo. Husker ikke temp i batteriet, men var like under null.
Tok bilder av ladefarten. Startet på 30 kW, men sank raskt. Etter ca 400sec slo jeg på bilen, og varmen. Da økte effekt fra 17,7 kw til nesten 20. Slo av varme og da sank den til 16kW. Så ladeprosessen går uavhengig av effekt som plukkes opp av varmeapparatet.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: HenrikRHtorsdag 21. januar 2016, klokken 01:16
Sitat fra: Trond Arve på lørdag 19. desember 2015, klokken 14:29
Et knep jeg har tenkt på er å ha en vifteovn liggende i leafen på vinteren. Da kan man bruke evt vanlige ladepunkter ved siden av hurtigladeren til å holde varmen i bilen mens man hurtiglader. Forøvrig kunne man jo ønske seg innendørs hurtigladere... hadde gladelig betalt litt ekstra for litt lunk og kanskje tilogmed en kaffe  ;D

Tips til deg, bruk fjernkontroll i form av Nissan EV. Skru på klimakontroll da, så styrer bilen resten =)
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: liferntorsdag 21. januar 2016, klokken 09:09
Det gikk fin å lade med varme på når jeg hadde lav temperatur.
18 gr i bilen, vifte på maks 2.
-6 ute.ladet med 16A.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: Electrixtorsdag 21. januar 2016, klokken 09:46
Interessant test Leafnor, jeg vurderer en langtur i vinter med min 2012 Leaf med den enkle innovasjonsløsningen (3pos bryter). Vi blir 5 i bilen så jeg må nok kjøre varmevifte på mesteparten av turen for komfort og hindre dugg.

Første etappe, 60 km, kjører jeg med maks fart og god varme for å varme opp batteriet, dessuten når jeg ikke neste hurtiglader uansett da denne er 107 km unna hjemmet.

Etter at ladeeffekten er under ca 40kW (hvis den noen gang klarer å komme så høyt på vinteren) setter jeg opp vanntemp til fullt og setter varme i bilen til litt ekstra, gjerne 22 grader. I tillegg til lading av batteriet får jeg da "ladet" varmesystemet til topp også varmet bilen litt ekstra.

Etter lading setter jeg vannvarmen av og viften ned, siden bilen er gjennomvarmet en del så trenger jeg ikke så mye varme, og i tillegg kan jeg kjøre et stykke på vannet som nå er varmt. Når det begynner å bli kaldt kan jeg sette vannvarmen på lav temp en stund og evnt skru den av igjen hvis det blir varmt nok.

Denne taktikken burde gi høyest gjennomsnittsfart
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnortorsdag 21. januar 2016, klokken 17:33
Sitat fra: Electrix på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:46
Interessant test Leafnor, jeg vurderer en langtur i vinter med min 2012 Leaf med den enkle innovasjonsløsningen (3pos bryter). Vi blir 5 i bilen så jeg må nok kjøre varmevifte på mesteparten av turen for komfort og hindre dugg.

Første etappe, 60 km, kjører jeg med maks fart og god varme for å varme opp batteriet, dessuten når jeg ikke neste hurtiglader uansett da denne er 107 km unna hjemmet.

Etter at ladeeffekten er under ca 40kW (hvis den noen gang klarer å komme så høyt på vinteren) setter jeg opp vanntemp til fullt og setter varme i bilen til litt ekstra, gjerne 22 grader. I tillegg til lading av batteriet får jeg da "ladet" varmesystemet til topp også varmet bilen litt ekstra.

Etter lading setter jeg vannvarmen av og viften ned, siden bilen er gjennomvarmet en del så trenger jeg ikke så mye varme, og i tillegg kan jeg kjøre et stykke på vannet som nå er varmt. Når det begynner å bli kaldt kan jeg sette vannvarmen på lav temp en stund og evnt skru den av igjen hvis det blir varmt nok.

Denne taktikken burde gi høyest gjennomsnittsfart

Det vil virke. Samme som jeg har gjort på langturer vinters tid: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25138.msg434409.html#msg434409
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: tomrhtirsdag 26. januar 2016, klokken 19:19
Raskest hurtiglading får man om man kobler fra og kobler til igjen. Laderen skrur aldri opp ladefarten underveis, bare ned. Første etappe får opp batteritemp, og da starter andre etappe med vesentlig høyere effekt. Testet det ut i går kveld.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leaf-newbeonsdag 27. januar 2016, klokken 21:49
Må man da starte en ny lade syklus på hurtigladeren også? (les Betale en gang til om det ikke er gratis?)
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnoronsdag 27. januar 2016, klokken 22:01
Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:49
Må man da starte en ny lade syklus på hurtigladeren også? (les Betale en gang til om det ikke er gratis?)
Ikke der du har abonnement eller betaler minuttpris.
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: leafnoronsdag 27. januar 2016, klokken 22:11
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 19:19
Raskest hurtiglading får man om man kobler fra og kobler til igjen. Laderen skrur aldri opp ladefarten underveis, bare ned. Første etappe får opp batteritemp, og da starter andre etappe med vesentlig høyere effekt. Testet det ut i går kveld.
Hvor lenge ladet du i første etappe?
Tittel: Sv: Lading med varme på
Skrevet av: tomrhonsdag 27. januar 2016, klokken 22:23
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:11
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 19:19
Raskest hurtiglading får man om man kobler fra og kobler til igjen. Laderen skrur aldri opp ladefarten underveis, bare ned. Første etappe får opp batteritemp, og da starter andre etappe med vesentlig høyere effekt. Testet det ut i går kveld.
Hvor lenge ladet du i første etappe?
Husker ikke helt, startet vel på to streker, og ca. da den fjerde kom noterte jeg meg omtrent hvor fort kWh-telleren på Efacec-laderen telte, samtidig som den femte temperaturstreken kom. Koblet fra, startet ny økt og kWh-telleren gikk dobbelt så fort.