Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Jørgen Jevne på Fredag 20. November 2015, klokken 09:49
-
Helt ny på forumet her og til elbil for øvrig.
Kjøpte helt ny (demobil) C-Zero i går og kom hjem. Den ladet fint hjemme i natt uten problemer. Da jeg kom på jobb ble jeg helt forskrekket over at laderen ikke aktiveres når jeg setter den inn i ladestolpen (kommunal plass) uten for jobb. Jeg vet at denne fungerer da min kollega bruker samme stolpe på en E-Golf uten problemer. Jeg kjører videre til neste ladestasjon - samme problem.
Derfra tar jeg med laderen inn og sjekker den i vanlig stikkontakt og laderen lyser som forventet.
Er det jeg som har misset noe vesentlig fra forhandler eller i researchen før jeg kjøpte denne bilen? Kan jeg med andre ord ikke lade med medfølgende lader på offentlige ladestasjoner? Dette er jo i så fall en deal-breaker av dimensjoner, da det er nettopp muligheten for å lade (gratis) på jobb og minimal lading hjemme som gjorde at jeg kjøpte bilen :( >:( :o
Takknemlig for veiledning og svar.
-
Sikringen er "på" og det er ikke en av stolpene som bare gir strøm med lokket igjen? Bruker offentlige sakteladingspunkter veldig sjelden, men har opplevd å måtte slå på sikringen igjen og vet enkelte stolper krever at lokket er lukket.
-
Jaggu. Låsemekanismen hadde blitt ødelagt, så jeg måtte ut å kjøpe en strikk for å "holde lokket" inntil på, og da begynte den jammen meg å lade. Det var gode nyheter.
Nå er egentlig spørsmålet:
- Hvorfor lader den bare på 8A? Mulig å få den opp til 16A og få litt fortgang i dette?
- Nå prøvde jeg å henge opp "klædden" i strikken, men er jo ganske tung, så står og drar fælt i strikken. Andre gode løsninger?
-
Med en magnet kan en få den til å lade med 14A, men det går ikke på de stolpene.. Jeg har kjøpt en 6-16a ladekabel som løser dette, også henger 8/14 kladden fast i garasjen.
-
Med en magnet kan en få den til å lade med 14A, men det går ikke på de stolpene.. Jeg har kjøpt en 6-16a ladekabel som løser dette, også henger 8/14 kladden fast i garasjen.
Joda, det går på de stolpene :)
Jeg bruker en rund magnet fra Clas Ohlson som jeg vanligvis holder inntil pluggen når jeg ønsker å starter lading på 14A, men på de stolpene med bryter i dekslet så må jeg feste magneten med en strikk før jeg lukker lokket.
(http://)
mvh
Hugo
Gratulerer med fin og fornuftig bil forresten, Jørgen!
-
Kan dere vennligst utdype litt hvordan jeg går frem og hvilke alternativer jeg evt. har?
En magnet fra Clas Ohlson hørtes unektelig ut som det enkleste aktuelt :)
-
Tar av meg hatten for goggo. ;D Jeg brukte en teleskopisk magnet (verktøy) og da kommer jeg ikke til inni de offentlige stolpene. Som sagt bruker jeg en justerbar ladekabel:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=56417012 og er fornøyd med det.
Fordelen er at en kan justere hvor raskt bilen skal lades i intervallene 6-16A. (Men siden bilen max nyttegjør seg i underkant av 15A blir dette begrensningen.)
-
Hei, hva er dette magnet greine? Noen som har en link til litt forklaring på dette? Spør sikkert utrolig dumt men...
-
Hei, hva er dette magnet greine? Noen som har en link til litt forklaring på dette? Spør sikkert utrolig dumt men...
Langvarig høy belastning på vanlige stikkontakter kan medføre varmgang. Derfor er ladekladden til c-zero og ion begrenset til 8A (I nye elinstallasjoner skal vanlig stikkontakt for elbillading sikres med maks 10A).
Men ladekladden tillater 14A strømtrekk hvis den kobles til spesielle uttak som dette:
http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product (http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product)
Ved å holde en magnet på et bestemt punkt på støpselet ved tilkobling, lurer man ladekladden til å tro at den er koblet til et slikt uttak.
Bruk trikset med forsiktighet, og kun på "friske" stikkontakter.
-
Hei, hva er dette magnet greine? Noen som har en link til litt forklaring på dette? Spør sikkert utrolig dumt men...
Youtube-video. (https://www.youtube.com/watch?v=VS3bHyXT6Bo)
Kort fortalt smekker du en liten, kraftig magnet (neodym) på støpselet som beskrevet i videoen, så plugger du kladden til strøm mens magneten sitter der. Til sist plugger du inn bilen, stadig med magneten på pluggen. Når bilen har startet lading kan du fjerne magneten igjen.
-
Hm, kunne vært spennende å prøvd, men kjenner jeg er litt skeptisk til Shuko og slik høy effekt, men når folk bruker det, så er det vel tegn på at det pleier å gå bra ;-)
-
Er i utgangspunktet også skeptisk til å lade med så stør strøm på en schuko kontakt, men;
- Fra "tom" til fulladet tar det 4,5 timer, så tiden med høy belastning noe kortere
- Jeg sjekker stikkontakten før bruk
- Jeg lader på denne måten når jeg må, stort sett lader jeg med 8A kladden over natta og den reelle
strømmen er da langt nede på 7 tallet (har målt)
-
Hvis lokket på ladestolpen ikke holder seg igjen, så holder det jo bare å holde inne den lille knappen som lokket trykker mot, hold den inne til ladelyset på kladden lyser så er det bare å slippe den. Dette gjør det også enkelt med magnet, bare å holde magneten mot kontakten, trykke inn knappen til den lader og så slippe knappen og ta bort magneten. Gjør dette ofte selv.
-
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60888457&searchclickthrough=true&searchQuery=ladekabel+til+elbil (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60888457&searchclickthrough=true&searchQuery=ladekabel+til+elbil)
Jeg sjekket litt på FINN, og fant denne over. Men den koster jo mye mindre (2500,-) enn mange av de andre jeg fant (>4000,-).
Det jeg er ute etter er en kabel jeg kan lade med 16A, og som ikke har "kladden". Er denne innafor eller har jeg oversett noe?
-
2500,- er ikke prisen for en kabel for schuko-lading, men en variant for den nye typen ladestolper!
Kabelen du tenker på er 3850,-.
http://elbilkabler.eu/en/14-type-1
-
(I nye elinstallasjoner skal vanlig stikkontakt for elbillading sikres med maks 10A).
Jeg har et anlegg fra 2015. Stikkontakten i garasjen leverer fint 16A døgnkontinuerlig uten varmgang.
-
Jeg har et anlegg fra 2015. Stikkontakten i garasjen leverer fint 16A døgnkontinuerlig uten varmgang.
[/quote]
Det er bare forde stikket ikke er ødelagt eller utslitt. ::)
Er stikket i orden blir det ikke varmt selv på 16A ladingt.
-
Er det bare jeg som er ufatterlig dum, eller er laderen som medfølger så klumpete at på en stor del av de offentlige ladestolpene så får man ikke lukket lokket etter man har plugget den i, og følgelig ikke ladet?
Lokalt har jeg to typer ladestolper, en hvor man kommer under i fra og stikker kontakten inn, og følgelig enkelt å lukke, mens andre er mer som allminnelige stikkontakter innendørs, og følgelig blir "klumpen" byggende altfor langt ut og man får ikke lukket lokket.
Noen måte rundt dette eller er det lost cause? I så fall ekstremt dårlig service fra Citroen med at man skal ut og kjøpe ny lader kun for å få ladet offentlig.
-
Er det bare jeg som er ufatterlig dum, eller er laderen som medfølger så klumpete at på en stor del av de offentlige ladestolpene så får man ikke lukket lokket etter man har plugget den i, og følgelig ikke ladet?
Lokalt har jeg to typer ladestolper, en hvor man kommer under i fra og stikker kontakten inn, og følgelig enkelt å lukke, mens andre er mer som allminnelige stikkontakter innendørs, og følgelig blir "klumpen" byggende altfor langt ut og man får ikke lukket lokket.
Noen måte rundt dette eller er det lost cause? I så fall ekstremt dårlig service fra Citroen med at man skal ut og kjøpe ny lader kun for å få ladet offentlig.
Det er en mikrobryter bak lokket på disse stolpene. Åpne lokket, plugg i ladekabelen, plugg den i bilen og trykk deretter inn mikrobryteren. Bilen starter å lade. Nå kan du slippe mikrobryteren og bilen lader fint videre med åpent lokk.
Sånn fungerer ihvertfall de aller fleste stolpene i Oslo.
-
På laderen min står det bare 10A (orginalleadere til i-On 2011). Er det mulig å lure denne til å levere 14A også?
-
Nei. Denne er fast 10A
-
Hvilke kabler er det som lar seg lure på denne måten?
-
Hvilke kabler er det som lar seg lure på denne måten?
8/14-kladden lar seg lure med en magnet.