Elbilforum.no

Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Mitsubishi Outl. PH => Emne startet av: Fiffik78 på fredag 30. oktober 2015, klokken 21:33

Tittel: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: Fiffik78fredag 30. oktober 2015, klokken 21:33
Kjører nå ved 225/60/17 på vinter og originale 225/55/18 Toyo på sommer. Det skal være tilnærmet samme rulleomkrets.

Jeg synes bilen blir ekstremt svampete med vinterdekkene og jeg har også en innbilt vibrering, men lurer på om det  bare er supermyke Michelin X-Ice som er problemet.

Jeg vurderer sterkt å gå over til original 18 dim på vinter, men er nysgjerrig på deres erfaringer her, både dimensjoner og dekkmerker.

Personlig synes jeg bilen hadde kledd 235 i bredde, men jeg finner ingen god alternativ dimensjon der.
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: erik elørdag 31. oktober 2015, klokken 09:17
Lufttrykk ?  Øk med 0,2-0,3 bar.  Feks. 2,6 bar
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: koveraasenlørdag 31. oktober 2015, klokken 10:09
Jeg fikk også den litt svampete følelsen med mer vibrering etter jeg byttet til vinterdekkene. Føles ut som den har blitt enda mer følsom for underlaget. Samme dimensjon som deg, men Yokohama dekk. Vanligvis synes jeg det er mer behagelig å kjøre på piggfrie vinterdekk enn sommerdekk, men på denne bilen var det motsatt.

Jeg har bruker 2.5 bar i dekkene
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: Fiffik78lørdag 31. oktober 2015, klokken 21:43
Ja, skal øke trykket, men hadde det i fjor også, og da var egentlig problemet det samme. Vinterdekk i org dim er jo igjen latterlig dyrt også, så usikker på hvordan jeg skal løse dette. Mistenker at jeg kjøpte for billige felger.
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: leafnortirsdag 20. juni 2017, klokken 22:40
Hadde 225/55-18.  Toyo R37 originaldekk på min 2014. Det var mye mønste rmidt på, men slitt på kantene. Virker som forrige eier kjørt med for lite luft jevnt over.
Med omlag 2,6 ble de harde og bilen føltes ikke god. Rullekarrakter på de er elendige E.

Kjøpte nye billigdekk, SAILUN ATREZZO ELITE. Gikk opp 5 i profil, til 225/60R18.
Og helt ny bil! Det ble langt mykere kjøreopplevelse. Toyodekkene var som "stein" å kjøre på i forhold.

Dekkene er noe større i og med 60 profil, men OK i forhold til +-5% omkrest. Målt med GPS ble speedometer kun med avvik 1 km/t. Aksellerasjonen ble no dårligere kjentes det ut som, men jeg synes den er grei. Kan blir noe tøffere å dra tung henger. men det skal jeg kunne leve med de få gangene jeg gjør det.

Rullemotstand klasse B på disse dekkene, så skal bli morro å se om forbruket blir noe lavere.
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: ghabbetorsdag 22. juni 2017, klokken 14:38
Mine Toyo-dekk er også slitt på kantene selv om jeg kjører med 2,6 i trykk, så dette er nok fordi det er en tung bil. Har kjørt ca. 65.000 km på mine dekk. Har også en 2014-mod.
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: leafnortorsdag 22. juni 2017, klokken 21:04
Min er gått 78.000, så de originale dekkene står distansen, men komforten var i alle fall ikke god i forhold til de jeg har i dag. Støyer lite, føles å rulle lett, og som nevnt, helt annen komfort.

Update: Bilen rapporterer 10% mer kjørelengde på ren EL nå med de nye dekkene.
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: TeddyGtirsdag 04. juli 2017, klokken 22:21
Jeg har 2014 modell, 55000km , Toyo R37 dekk. Ca.2.8 mm igjen. Opplever veldig mye støy. Er det bilen som er dårlig isolert m.h.t støy eller er Toyo dekkene kilden til alt ?
Tittel: Sv: Dekkdimensjoner og erfaringer
Skrevet av: Gordon Retrievertirsdag 04. juli 2017, klokken 22:37
I likhet med endel andre biler i klassen har Outlander noe å gå på mht. støydemping.  Dette merkes spesielt godt når dekkene blir eldre, slitte og støyende, og du bør merke en forbedring ved å bytte til nye dekk.  Når mønsterdybden er under 3 mm er nye dekk en god idé uansett. :)