Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: als77 på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:44

Tittel: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: als77fredag 23. oktober 2015, klokken 17:44
Et dumt spørsmål kanskje, men hvorfor satser ikke COOP (som nå skal gjøre som KIWI og bygge ut semi-hurtige AC-ladere) på semi-hurtig DC-ladere? De fleste elbiler tar jo ikke imot så mye på AC-lading. Hadde vært stas å kunne smekke på en 11-22kW DC-lader når jeg er innom butikken :) (å koble til en 22kW som for meg lader 3,6kW er det lite eller ingen vits i)
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: automatfredag 23. oktober 2015, klokken 17:53
Fordi prisen på en DC-lader er mange ganger høyere enn prisen på et AC-ladepunkt?
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: pudderjagarfredag 23. oktober 2015, klokken 18:05
Eg håpar og trur at dette bare er ein begynnelse. Når butikkane ser at ladepunkt drar kundar så kjem da kraftigare DC ladare med tida slek som Kiwi gjer.

Ser og at der da er hurtiglader ved butikkar så stikker folk av når dei ladar og gløyme at bilen er ferdiglada. Hadde da vore fleire 11 kw eller 22 kw ladarar som alle kunne ha brukt så hadde da fungert betre.

Eg trur og at da vil koma fleire bilar med 7 og 11 kw AC lading i tillegg til DC lading.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: Riofredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
1) De kan ofte tilkoble den et eksisterende industristikk
2) De er langt billigere
3) De krever mindre plass.
4) De trenger gjerne ikke betale for ekstra effekt (nye kabler) inn til seg.

Nå som vinteren kommer med flere elbiler på veien enn noensinne (når det er kaldt kan "hurtiglading" ta en time, fordi bilen kan bare ta inn mindre effekt) vil det være langt mindre kø med 2 x 24 kW enn med 1 x 50 kW.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: RaBalderfredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: boxer72fredag 23. oktober 2015, klokken 22:37
Sitat fra: als77 på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:44
Et dumt spørsmål kanskje, men hvorfor satser ikke COOP (som nå skal gjøre som KIWI og bygge ut semi-hurtige AC-ladere) på semi-hurtig DC-ladere? De fleste elbiler tar jo ikke imot så mye på AC-lading. Hadde vært stas å kunne smekke på en 11-22kW DC-lader når jeg er innom butikken :) (å koble til en 22kW som for meg lader 3,6kW er det lite eller ingen vits i)
For å svare på spørsmålet ditt er det som det står her http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3649-na-satser-ogsa-coop-pa-lading-av-elbil (http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3649-na-satser-ogsa-coop-pa-lading-av-elbil) sikkert fordi Renault er med på spleiser på disse laderne.
Og Renault er jo en av bilene som kan utnytte disse semi-hurtige ladestolpene
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: pudderjagarlørdag 24. oktober 2015, klokken 09:42
Sitat fra: RaBalder på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)

Desse stasjonene tren ikkje vera så veldig dyre. Ved å bruke dynamisk regulering av effekt kan ein henge på både 4 og 6 uttak på ein 50 kw lader. Berre sjå korleis Tesla har gjort da.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: RaBalderlørdag 24. oktober 2015, klokken 10:35
Det koker ned til et par enkle spørsmål.

Vil butikken/kjeden tjener penger på å sette opp ladere eller tape penger på å gjøre det?

Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: hsa77lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:17
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:42
Sitat fra: RaBalder på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)

Desse stasjonene tren ikkje vera så veldig dyre. Ved å bruke dynamisk regulering av effekt kan ein henge på både 4 og 6 uttak på ein 50 kw lader. Berre sjå korleis Tesla har gjort da.
Det koster minst 250.000 kr for en dc-hurtiglader, dersom du skal ha flere uttak med dynamisk styring blir nok prisen mye høyere. Når et 22kw ac-punkt kan monteres for 25.000kr så er det vel en viss forskjell i pris... I dagligvarebransjen er det uhyre små marginer, å bruke flere hundre tusen for å tiltrekke seg noen få ekstra kunder lønner seg ikke. Ved å sette opp ac-punkt har alle en mulighet til ihvertfall å få ladet litt samtidig som butikken kan slå seg  på brystet og reklamere med at de er miljøvennlige.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: jkirkebolørdag 24. oktober 2015, klokken 12:43
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:42
Sitat fra: RaBalder på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)

Desse stasjonene tren ikkje vera så veldig dyre. Ved å bruke dynamisk regulering av effekt kan ein henge på både 4 og 6 uttak på ein 50 kw lader. Berre sjå korleis Tesla har gjort da.

Riktig i prinsippet at dette kan bli en del billigere pr. uttak, men når ingen foreløpig produserer en slik lader kan jo heller ikke butikkene installere den. De er tross alt prisgitt det som finnes på markedet i innkjøpsøyeblikket, og jeg kjenner ikke til en eneste kommersielt tilgjengelig hurtiglader med effektdeling på DC-siden.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: pudderjagarlørdag 24. oktober 2015, klokken 13:21
Då må du ta ein kikk på Tesla sone hurtigladara. Dei har da allerede.

Da er heller ikkje problem å få da til på vanlege DC ladarar heller. Dei finnst på markedet men er desverre ikkje komen skikkeleg i bruk enno.

Siste problemet med AC lading er at 2,3 og 3,6 kw er litt for lite til at da kan lokke kunder til ein enkelt matbutikk med lading.  Ein får ikkje mange km på 1 time og lengre giddar ikkje folk å vera i butikken. 7 kw er tilgjengeleg i ein del bilar men kostar ekstra og veldig mange førstegangskjøpere av elbil ser ikkje at dette er ei god investering før dei kjøper elbil nr 2.

Men at da vil koma i framtida er eg ikkje i tvil om og me vil sjå både 11 kw og 22 kw stolpar poppe opp. Når da vært nok bilar som tek imot denne hastigheta så tener både butikkar og kundar på tilbudet. Mens DC lading vil vera til dei som er på farten og ikkje ønsker å stoppe meir enn nødvendigt.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: Riolørdag 24. oktober 2015, klokken 16:23
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:21
Då må du ta ein kikk på Tesla sone hurtigladara. Dei har da allerede.

Men de er ikke tilgjengelig til kjøp, og heller ikke med en offentlig standard (CHAdeMO eller CCS).
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: pudderjagarlørdag 24. oktober 2015, klokken 21:54
Da stemmer at dei ikkje er tilgjengelege for allmenheten. Men teknologien finnst og da finst komersielle aktørar med sleke.

Men eg vil no håpa at da kjem 11 kw ladarar i bilane så vil da løysa problemet og ikkje minst så vil da poppa opp ladestolpar ganske fort.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: spacemanlørdag 24. oktober 2015, klokken 22:48
DC-lading er mye dyrere å tilby enn AC-lading uansett om det er hurtig eller semihurtig. AC-laderen sitter jo alltid i elbilen mens DC-laderen sitter i ladestasjonen. Dette er den rimeligste semihurtige DC-laderen jeg har sett til nå: http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
Denne kan du jo til og med kjøre rundt med i bagasjerommet og benytte på 22kw AC uttak:)
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: Riolørdag 24. oktober 2015, klokken 23:41
Sitat fra: spaceman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:48
DC-lading er mye dyrere å tilby enn AC-lading uansett om det er hurtig eller semihurtig. AC-laderen sitter jo alltid i elbilen mens DC-laderen sitter i ladestasjonen. Dette er den rimeligste semihurtige DC-laderen jeg har sett til nå: http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
Denne kan du jo til og med kjøre rundt med i bagasjerommet og benytte på 22kw AC uttak:)

Joda, men poenget er jo at nettopp fordi det er dyrt så er det bedre å ha noen få HLere ved siden av veien, som brukes ofte, enn i baggasjerommet på hver bil, og som blir brukt en gang i måneden.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: Elmosøndag 25. oktober 2015, klokken 00:02
Kan ikke være noen særlig tvil om at det er som boxer72 sier tidligere i tråden.
Renault sponser utbyggingen, og hvorfor skulle Renault sponse utbygging av DC ladere når elbilene deres ikke kan DC_lades ???

Renault gjør dette av samme grunn som at de levere type2 ladestasjon ferdig montert hjemme med Zoe. Altså rett og slett for å bøte på ladeproblemene Zoe har hatt på vanlig schuko på IT-nett i Norge.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: pudderjagarsøndag 25. oktober 2015, klokken 14:31
Ser ikkje grunnen for at Renault skulle sponse DC lading eigentleg. Men dei har vært med å sponse når Nissan har sponsa sine ladestasjonar og så har vel Fortum sponsa CCS uttaket.

At dette har noko med ladeproblema knutta til da gamaldagse nettet me har i Norge trur eg har liten betydning. Da kjem ladekladd til Zoe også så da er ein enklare måte å løyse dei problema på.

Da er nok berre ein god måte å markedsføre seg på. Vil tru at da står "sponsa av Renault" på stolpane og då har dei jo gratis reklame så lenge stolpen står.
Tittel: Sv: Semi-hurtig DC-lading?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 26. oktober 2015, klokken 12:18
Prisene for ladestasjoner kan være så ymse.
Oslo kommune bruker vel flere hundre tusen kroner på hver schuko-kontakt eller type 2-uttak.

Jeg vil anta at mange hurtigladere kan ha dyre vedlikeholdsavtaler og ulike driftskosnader. Betalingsløsninger og kundeservice kan koste penger.
Klarer man å lage enkle semihurtige Chademo, kan prisen bli noe helt annet. Det finnes jo mobile Chademo-løsninger, så det er nok visse enkle løsninger.