Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: larsk på mandag 19. oktober 2015, klokken 13:46

Tittel: Kjørelengde motorvei i-Miev
Skrevet av: larskmandag 19. oktober 2015, klokken 13:46
En ganske "ikke-vitenskapelig" minitest av det jeg fra nå av vil kalle "langtur med trilling"

Ski-Sarpsborg-Ski, ca 75km hver vei. Med ca 1 time tilgjengelig til lading i Sarpsborg.
Det ble kjørt så og si 100% på motorvei.

Ski-Sarp ble gjort tidlig på ettermidagen. Start ca 13.30. Forvarmet bil.
Det var lite trafikk, men en god del lastebiler og trailertrafikk i høyre felt. Vi kjørte i høyrefelt bak lastebiler. Mye av turen gikk i 80-85 km/t. Noe varme på i ny og ne. Måler sto på 40km igjen ved ankomst. Dette lovet jo godt for hjemturen.

Hurtigladet til noe over 90% med Chademo. Det sto da 110km på måleren. Dette stemmer sjelden, men likevel, dette bør holde fint.

Turen Sarp-Ski gikk i noe raskere tempo. Begge filer beveget seg raskt, og det føltes helt unaturlig å ligge noe særlig under 90km/t. Ble konstant forbikjørt av ALT som kom bakfra. Det var ingen lastebiler å se noe sted, så ingen "drafting-hjelp" å få. Måleren tikket særdeles raskt ned, så raskt at jeg måtte begynne å hoderegne på om dette kom til å holde helt frem. Jeg hadde egentlig ikke tid til å lade på Vestby, men det ville være bedre å "nødlade" og komme for sent frem, enn å stå strømtom 3 km før "mål". Etter flere runder med hoderegning og økende rekkeviddeangst, og kaldere og kaldere kupe, tar vi avgjørelsen; joda, dette skal holde med ca 5-10km margin. Fingre krysses, og vi passerer Vestby. Vi tar av mot Ski, passerer McDonalds (der er det også lader), og stopper i Ski med 8km igjen på måleren.

Samme kjørelengde, samme vei (eller motsatt vei, alt ettersom hvordan man ser det :) ), noen tilfeldigheter som avgjør fart osv... men med totalt forskjellig resultat.

Jeg kjørte modellbil når jeg var barn. Da var det konsekvent slik at ved langtidslading så varte batteriet(NiCd??) lenger enn ved hurtighlading. Sånn opplevdes det på denne turen også. Ut fra Sarp gikk km-måleren nedover uhyre kjapt.


75km er helt på grensen av hva jeg kommer til å ta med denne på. 50km blir nok en slags "praktisk" grense.
Planen var å bruke denne bilen til 5-10km turer i lokalmiljøet flere ganger om dagen, hver dag. Til akkurat det er den helt genial. 70-80km turer; not so much :D