Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: Soulbolle på lørdag 03. oktober 2015, klokken 13:40
Hei, skal legge om til vinterdekk på min nye Soul men er litt usikker hvordan det skal gjøres. Er litt redd å skade noe. Det er jo ikke noe jekk med i bilen. Leste i en gammel tråd at noen bare kjøpte seg en jekk på Biltema. Hva slags jekk skal brukes og hvor skal den settes på? Har noen av dere erfaring med dekkomlegging på Soul EV, evtl bilder?
Takk på forhånd
Slik skifter du hjul:
http://www.tv2.no/a/2933794 (http://www.tv2.no/a/2933794)
En god jekk (du bør kjøpe den blå som går til 1.5 tonn):
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Saksejekk-mekanisk-2000017059/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Saksejekk-mekanisk-2000017059/)
Kanskje du trenger et hjulkryss til å løsne og feste boltene/muttrene:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Hjulkryss-2000017055/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Hjulkryss-2000017055/)
Og så er det viktig å plassere jekken riktig.
Plasserer du den under batteriet kan bilen bli kondemnert.
Skifte hjul selv er sååå 1997:)
Takk for alle svar. :)
Jeg har jo skifta hjul før på mine andre biler, er bare litt usikker på den nye elektriske - man har ja ikke lyst å ødelegge noe.
Hilsen, Soulbolle
Sitat fra: madsskon på søndag 04. oktober 2015, klokken 14:27
Skifte hjul selv er sååå 1997:)
Javel? ;)
For min del er det praktiske grunner til å skifte selv, i tillegg til de økonomiske. Å skifte selv tar meg ca. 40 minutter, å kjøre til/fra dekkhotell og vente på omlegging tar minst det dobbelte. I tillegg kan jeg skifte selv når det passer meg (f.eks en søndag morgen) mens dekkhotellet kun kan fikse det i åpningstiden.
Er det noen her som faktisk har lagt om hjul på en Kia Soul selv?
Utfordringen er selvsagt hvor en skal plassere jekken, ikke hvordan man skal vaske hjulene etterpå, Har krøpet under min Soul, og det kan se ut som jeg kan plassere jekken under hjulfestene foran, men bak finner jeg ikke noen grei logisk plassering.
Trenger altså tips :)
Sitat fra: Bjoe på søndag 11. oktober 2015, klokken 16:14
Er det noen her som faktisk har lagt om hjul på en Kia Soul selv?
Utfordringen er selvsagt hvor en skal plassere jekken, ikke hvordan man skal vaske hjulene etterpå, Har krøpet under min Soul, og det kan se ut som jeg kan plassere jekken under hjulfestene foran, men bak finner jeg ikke noen grei logisk plassering.
Trenger altså tips :)
Jeg skiftet i våres, og skal bytte nå når det begynner å bli litt kaldere. Du burde se jekkepunktene under bilen, ca der hvor alle andre biler har jekkepunktene :P Er likt både foran og bak! Hvis det ikke hjelper å se under bilen, sjekk i brukermanualen, der står det enkelt og tydelig med bilde og alt :)
Tall Ona IX, jeg har sett disse sporene, var usikker på om det var dette stedet som skulle brukes - får finne noe jeg kan legge inn i sporene, jeg har vanlig hydraulisk jekk type Biltema.
Men jeg er overrasket over at du siker du har funnet dette i bruker-manualen, der finner jeg ingen ting .....?
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene. ::)
Sitat fra: Bjoe på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:23
Men jeg er overrasket over at du siker du har funnet dette i bruker-manualen, der finner jeg ingen ting .....?
Det kan være jeg tar feil! Jeg sjekket brukermanualen (fra canada, så litt forskjellig) og der stod det ikke. Min norske har jeg i bilen, og litt for sent på søndagskvelden til å gå ut og sjekke :P Men skal se om jeg finner det imorgen/tirsdag! Syntes å huske jeg så det i brukermanualen ???
Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:35
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene. ::)
Jeg kjøpte også en saksejekk på biltema, hvis det er samme modell anbefaler jeg å slå den ut og inn en god del ganger før du bruker den under bilen, første gangene var min utrolig stiv, så jeg måtte bruke all makt på hver eneste omdreining, løfte første hjulet tok meg 15 minutter nesten! Ble jo helt utslitt
OK - men flott Ona. Jeg har en hydraulisk jekk, må bare finner noe å putte i sporene, det viktigste er at jeg vet hvor det er meningen at jeg skal løfte. Takker og bukker ;)
Ok. takk for tipset Ona. Skal prove det med å slå han ut og inn og kanskje smøre han litt før jeg går i gang. ;)
Tenkte å levere min inn for å få gjort det.. Regner med de har vært bortpå lignende før. Leaf har jo rullet rundt her i noen år.
Må plutselig på jobbreise og kona treng vintersko på Soulen. Har prøvd å få time for skifte av dekk hos Kia forhandlar - uten hell.
Ser difor ut til at Biltemas saksejekk vert løysninga. Har frå før hydraulisk jekk - men litt skeptisk til å bruke denne då eg ikkje har kikka under bilen enda.
Spørsmålet er då om saksejekken frå Biltema fungerer fint - eller om det er fare for deformering av kanal/jekkepunkt.
Er det gode jekkepunkter under bilen for vanlig hydraulisk jekk?
Kan alle dekkforhandlerar bytte dekk på Soul EV - eller er det fare for manglande kunnskap der? Sikkert eit dumt spørsmål - men har ikkje lyst å skade/lage merker på nyebilen.
Gikk helt fint med saksejekken fra Biltema. Den har en gummiknott med spor og passer perfekt.
Gammal tråd, men høgaktuellt tema...
Noen som har bytta dekk med "vanlig" jekk på Kia, eller er saksejekk med spor som nevnt tidligere i tråden det beste?
Jeg byttet i helgen, brukte "vanlig" godt stor garasje jekk, ved å jekke fremme fikk jeg enkelt opp både fremme og bak i en operasjon. Min jekk er på størrelse med denne https://www.nordic-lift.no/jekk-ac-dk20hlq
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. oktober 2015, klokken 15:54
Sitat fra: madsskon på søndag 04. oktober 2015, klokken 14:27
Skifte hjul selv er sååå 1997:)
Javel? ;)
For min del er det praktiske grunner til å skifte selv, i tillegg til de økonomiske. Å skifte selv tar meg ca. 40 minutter, å kjøre til/fra dekkhotell og vente på omlegging tar minst det dobbelte. I tillegg kan jeg skifte selv når det passer meg (f.eks en søndag morgen) mens dekkhotellet kun kan fikse det i åpningstiden.
Og da er ikke tilfredstillelsen av å ha fikset noe selv nevnt, og muligheten til å ta en kjapp smøring av bremsene.
Men lev gjerne i tråd med tiden der folk går i luksusfella, og knapt vet hvordan en skifter filter på egen støvsuger. ::)
Sitat fra: Ona IX på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:35
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene. ::)
Jeg kjøpte også en saksejekk på biltema, hvis det er samme modell anbefaler jeg å slå den ut og inn en god del ganger før du bruker den under bilen, første gangene var min utrolig stiv, så jeg måtte bruke all makt på hver eneste omdreining, løfte første hjulet tok meg 15 minutter nesten! Ble jo helt utslitt
Det fine med den blå saksejekken til biltema er at den har gummiblokk som passer godt over falsen der hvor jekkfestet er.
Til de som ikke vet, så er jekkfestet foran bakhjulet og bak forhjulet på den falsen som løper langs bilen. Det forsterkede punktet er innlemmet mellom to små hakk i falsen. Jekk ikke opp bilen utenfor disse forsterkede områdene.
Alternativt går det ann å bruke innfestningspunkter til understell, men for biler som er understellsbehandlet kan dette føre til at man lager hull i behandlingen.
Hvis man kapper av veiva på den jekken så man sitter igjen med en 15 cm lang pinne med tverrtappen i enden. Da kan man bruke batteridrillen til å sveive jekken, fremfor muskelkraft.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Eller man kan gjøre sånn:
(http://i.imgur.com/Os66Fn2.png)
Hvordan fjerner man pluggene foran mutterne?
Noen som kan legge ut noe bilder så folk gjør ting riktig? :)
Er det kanskje lurt å kjøpe sånt gummi klos man setter mellom bil og jekk.
Jeg brukte vanlig garasjejekk med sånn tjukk gummikloss mellom, funka greit
Biltema har en sveivejekk med spor som passer men den jekken har feil utveksling på en såpass tung bil så jeg gikk tilbake til garasjejekken
Sitat fra: stromifokus på tirsdag 22. august 2017, klokken 18:59
Hvordan fjerner man pluggene foran mutterne?
Kjøpte en plastklype på Tesla Servicesenter til å dra de av med.
Da holder det med jekk som tåler 1.5 tonn? Eller veier Soulen mer?
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36463.0 her var min erfaring med Biltema jekk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk