Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle batterispørsmål => Emne startet av: elektrolux på onsdag 10. februar 2010, klokken 12:13

Tittel: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: elektroluxonsdag 10. februar 2010, klokken 12:13
Thinken jeg viser til, er en såkalt tørst bil. Dette går gjerne over dersom en fyller vann i tide noen ganger. At denne bilen framdeles ruller på originale blokker etter 30000 km og slik manglende vedlikehold er nok en fjør i hatten for værdens mest solide batteriteknologi.

Oppdatering på denne Thinken: Vannforbruket har holdt seg stabilt høyt, og bilen kommer på vannservice hver 1750-2000 km. Den er nå kjørt nesten 90000 km Det holdt liv i den helt til bakakslingen måtte byttes. Samtidig fikk den RoboMeter, og en 5V blokk måtte byttes. AX'en bruker enda minimalt med vann og kjører rundt på samme nøysomme batteri.

Egentlig imponerende prestasjoner av biler som nå er 13 år h.h.v. 17 år gamle. Riktignok den siste med 2004 blokker.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Kenonsdag 10. februar 2010, klokken 20:18
Du slo min rekord på 18 liter vann på en Think.

En ting jeg har tenkte på. Hvis noen celler har tatt kvelden så vil mer overlading gis til de cellene som er igjen pga at det må lades mer til å komme opp til spenningsgrensen. Disse pakker vil da drikke mer. Mangel på hvilespenning vil avsløre disse pakker.
Regner med at denne tråd blir flyttet. Best at du bestemme selv hvor den havner.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: hensonsdag 10. februar 2010, klokken 21:10
Min erfaring med det første Thinkbatteriet som smalt, var et vannforbruk på 12 liter når bilen varslet. Ved 35.000 kilometer begynte batteriet å bruke litt mer, ved 50.000 gikk det 15 liter. Umiddelbart etter sa det pang!
Denne bilen ble kjørt 2 fulle tømminger hver dag, på lange etapper.

Det er ganske brutalt å kjøre batteriet til det kan fylles 19 liter, når den frie elektrolytten over celletopp er ca 8 liter.
Å trekke ytterligere 11 liter ut av batteriet vil si at det er omtrent støvtørt!

All kjøring med et batteri som mangler mer enn 8 liter vann, vil skape varme flekker i batteriet fordi det ikke er noe fuktighet som kan absorbere varmen, ei heller lede den bort. Det er derfor stor fare for at dette batteriet kan ryke når som helst, litt spennende å se hva som skjer.

Har en mistanke om at denne bilen har blitt kjørt svært pent på flatt terreng, og korte turer.  Og hovedsaklig ladet fra 20-30 %...
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Tonytorsdag 25. februar 2010, klokken 09:35
Jeg sender saxon på vannservice hos Enviro ca 500km før egentlig 4000km. Det er enklere for meg enn å skaffe utstyr og tillbehør for vannpåfylling. Og 1375kr er en grei kostnad for bilen.

Er det noen som hvet om servicen kan skade batteriene når det er lite vann?
De overlader jo bilen ett vist anntall timer før de fyller vann.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Boogietorsdag 25. februar 2010, klokken 11:39
Sitat fra: Tony på torsdag 25. februar 2010, klokken 09:35
Er det noen som hvet om servicen kan skade batteriene når det er lite vann?
De overlader jo bilen ett vist anntall timer før de fyller vann.

Ja, desverre er det mulig.
Det beste er faktisk å sette i gang vannservice, og følge med på temperaturen.
Når denne er opp i ca 23C (bruk en garasje nå på vinteren, ellers kommer du ikke opp i denne temperaturen) så kan du ta vannservice. Husk å stoppe ladeprogrammet før du begynner å bruke bilen (og resette telleverket for vannservice).
På denne måten kan du klare å kjøre en vannservice med kun 20-30Ah overlading, mens normalen ligger på nesten 50Ah.
Dvs at det ikke er noe særlig mer belastning enn en vanlig lading eller en ballanseringslading.

Sett gjerne bilen inn i garasjen et døgn før slik at vannpåfyllingsslangene rekker å tine, ellers får du ikke fyllt vann....
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Tonytorsdag 04. mars 2010, klokken 09:30
Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: elektroluxtorsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Sitat fra: Tony på torsdag 04. mars 2010, klokken 09:30
Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)

Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: hkaspenbergtorsdag 04. mars 2010, klokken 11:43
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.

Jeg spurte også om det den gangen jeg gjorde vannservice på Dorsken hos Enviro. Systemet de har for vannfylling er rett-fra-springen-gjennom-filter-og-rett-i-bilen. Så fyller de til det renner over... De kunne enkelt ha plassert en mengdegiver ett eller annet sted på slangen, men ser tydeligvis ikke nytteverdien av det.  :o

;-D Hans
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: elektroluxtorsdag 04. mars 2010, klokken 12:12
Er skeptisk til filtermetoden. Blir vannet kontinuerlig sjekket om det holder mål, eller kan gruff slippe gjennom.

Selv foretrekker jeg destilert vann.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Tonytorsdag 04. mars 2010, klokken 12:23
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Sitat fra: Tony på torsdag 04. mars 2010, klokken 09:30
Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)

Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.
jeg venter på robometer fra deg denne måneden her, så det får vel holde med ett overvåkingsystem i bilen.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: cratorsdag 04. mars 2010, klokken 12:30
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 04. mars 2010, klokken 11:43
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.

Jeg spurte også om det den gangen jeg gjorde vannservice på Dorsken hos Enviro. Systemet de har for vannfylling er rett-fra-springen-gjennom-filter-og-rett-i-bilen. Så fyller de til det renner over... De kunne enkelt ha plassert en mengdegiver ett eller annet sted på slangen, men ser tydeligvis ikke nytteverdien av det.  :o

;-D Hans

Eller, om de lar det renne over en gitt mende som de måler (merke av 1 liter i et kar, f.eks.) så er det bare å ta tiden på hvor lenge det tar å fylle en liter overløpsvann, (og samtidig ha tatt tida på hele fyllinga, så klart). Da kan man regne seg fram til omtrentlig forbruk, i alle fall.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Kentorsdag 04. mars 2010, klokken 21:42
Selvfølgelig kunne de finne en måte å måle vannbehov. Proffe verksteder er mer opptatt med å unngå å skremme kunder med sånne opplysninger og låte at alt er bra med bilen.
Dette er meget uansvarlig og jeg oppfordre brukerne til disse verksteder til å be om vannmåling og avlyse vannservice om de nekter. Forbruker makt heter det på godt Norsk.
Det er bedre å la bilen står fram til en faglig service enn å risikere batterihavari.
For de som ikke har valg er det best å måle km kjørt og ikke overstige 3000km mellom vannservice.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: El rayofredag 05. mars 2010, klokken 11:16
Sitat fra: Ken på torsdag 04. mars 2010, klokken 21:42
For de som ikke har valg er det best å måle km kjørt og ikke overstige 3000km mellom vannservice.
OBS! OBS! Th!nkeiere som bruker elektrisk varmeapparat har et langt høyere forbruk av vann - sannsynligvis opp til 50% mer. For disse er 2000 km maks kjørte km om vinteren for å være sikker på at det ikke blir for lite vann på batteriet.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Lanberlørdag 06. november 2010, klokken 08:17
Har ladet inne i oppvarmet garasje i natt, skal ut å fylle vann nå. 4500km siden sist.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Lanberlørdag 06. november 2010, klokken 09:10
Selvsagt har lading stoppet på 85% denne gangen, utsetter fylling til neste helg.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Lanbertirsdag 09. november 2010, klokken 10:25
Da har jeg fylt vann, gikk på 3 liter på 4500km. Det blir under 1,4dl pr batteri, tror jeg drøyer til vannservice lyset kommer på før jeg fyller neste gang.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Kenonsdag 10. november 2010, klokken 20:45
Det er sånn bilen min er også.  Husk at du får redusert lading og effekt hvis du drøye vannfylling etter 100Ah overlading etter at ladelampe lyser. Har du mulighet til å nullstille overladet Ah så behøver du aldri fylle vann igjen  :D
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Baltoronsdag 10. november 2010, klokken 20:58
Sitat fra: Ken på onsdag 10. november 2010, klokken 20:45
Har du mulighet til å nullstille overladet Ah så behøver du aldri fylle vann igjen  :D
Aldri?  :o
Kanskje noen her som ikke forstår humoren din Ken..
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: henstorsdag 11. november 2010, klokken 07:15
La deg ikke lure Lanber,
Elektrolyttnivået endres med ladetilstanden. Hvis batteriet ikke var helt nylig fulladet ved forrige vannfylling vil det ha gått på mer vann enn normalt. Da går det mindre vann denne gangen.

Derfor: Fyll vann i tide!
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Lanbertorsdag 11. november 2010, klokken 11:33
Forrige gang vannfylling var bilen skikkelig overladet, temp var oppe i 40+ grader og spenningen på tur ned igjen.
Denne gangen fylte jeg med bare vanlig overlading, 107% på måler og 22 gr på batteriene.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: henstorsdag 11. november 2010, klokken 18:49
Miraklenes tid er visst ikke forbi. Om du har god rekkevidde på dette vannforbruket er du usedvanlig heldig. Jeg ville nesten tro at du har en lader som ikke overlader noe særlig, men da vil rekkevidden bli redusert.  Jeg må understreke at jeg ikke har noen erfaring med Kangoo.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Lanbertorsdag 11. november 2010, klokken 20:48
Batteriet får overlading (1-2 timer) bare annenhver gang, ca. Ikke alltid jeg har luksuses å vente.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: elektroluxfredag 12. november 2010, klokken 06:49
Jeg har en 2005 batteripakke som nesten ikke bruker vann!

Det er ikke p.g.a. bilens ladeprogram, men grunnet batteriene selv, som har en underlig ladekarakteristikk. De øker spenningen allerede etter 70-80 Ahr lading, og lurer laderen inn i fase 2 for tidlig. Resultatet ses på Robometeret som -1,5-0 Ahr på fulladet bil, og på utligningslading er +15 Ahr observert.

Batteriene ble først forsøkt montert i bilen som nå går under navnet Tupper, uten stor suksess. Men også uten at noen hadde røket. Så ble de montert inn i 5 seter Berlingoen, men tatt ut i forbindelse med salg. (Før det hadde en tatt kvelden, og blitt erstattet med en normal blokk.) Bytte til originale blokker på Berlingoen ble gjort etter kjøring ned til ca 50% etter en +15% utligningslading, som burde synkronisert selv disse 2005 blokkene.

Meget interresante utladekurver ble laget, som viser stor ujevnhet i kapasitet, og også noen utladekurver som viser at blokkene sliter med å levere høy strøm over tid. Sammenligningen med den ene normale blokken viser 2005 blokkene konstant underspenning, og forklarer treg bil. Bilen gikk likevel opp mot 90 km med disse batteriene.

Har sett lignende tendenser på både 2004 og 2007 blokker, og retunerte nylig et sett 2007 blokker av nettop denne grunn. Selgeren ble sur og lurte på hvordan jeg kunne underkjenne blokker med 95+ Ahr. Med alt arbeidet disse 2005 blokkene har gitt meg var det for meg en enkel avgjørelse.

Skal finne fram utladegrafen jeg laget, så kan dere se. Lavt vannforbruk er nødvendigvis ikke bare positivt.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Lanberfredag 12. november 2010, klokken 13:27
Jeg henter ut ca 105-108A fra min batteripakke
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: jornheimlørdag 13. november 2010, klokken 13:32
Har selv en pakke fra 2007 som opfører sig lidt på samme måde som den Elektrolux skriver om.

Laderen går for tidligt i fase 2, og Robometer viser ingen eller meget lidt overladning ved alm. ladning. Bilen har brugt meget lidt vand.

For at få lidt mere overladning aktiverer jeg nu af og til en ekstra udligningsladning ved hjælp af diagnoseinstrument (5A) og afbryder den efter behov.

Bilen forholder sig ellers helt normalt, den er gået rundt 10.000 km siden vi fik disse blokke (i juli/aug.2009).

Under kørsel viser Robometer fin synkronisering, uafhængig af belastning. Jeg har hidtils ikke haft anledning eller grund til at måle blokkene enkeltvis.
Burde jeg være mere forsiktig?
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Kenlørdag 13. november 2010, klokken 13:39
Sitat fra: Ken på onsdag 10. november 2010, klokken 20:45
. Har du mulighet til å nullstille overladet Ah så behøver du aldri fylle vann igjen  :D

Fy Ken! Selfølgelig skal man ikke gjør det. Hyppige vannfyllinger er  en sikring på at noen enkelte blokker som få mye mer overlading enn andre koker ikke tørre.

Meg pakTrakr nå ser jeg at en rekke med batterier har alltid noen feilmeldinger etter full opplading. Overcharge på flere blokker viser på displayet som betyr at spenningen  ikke er synkende ved ladestopp. I noen tilfeller vises "charge battery" som jeg antar som en blokk som ikke har økt i spenning i forhold til de øvrige ( større spennings frskjell enn "overcharge melding"

Under kjøring er alle blokker rimelig jevn og en vannfylling snart (om 2 liter forbruk kan kalles slikt) vill utbedre situasjonen.


Enig med Elektrolux at disse pakker ikke er idielle. Mine er fra 2000 tror jeg og en skikkelig rekondisjonering kunne hjelpe med rekkevidde og ladekarakteristikken.

Aktivert overlading er et greit verktøy når ujevnheter oppstår.
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: jornheimlørdag 13. november 2010, klokken 13:56
Hvis det var så enkelt var batteriovervågning jo sikkert også helt overflødigt...  ;D

Jeg er som sagt ikke bekymret, men husker at Elektrolux havde (mindst) en blok i denne pakke der fik Robometret til at hyle.

Husk "reneste recondisjonering":
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2867.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2867.0)
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Elmolørdag 13. november 2010, klokken 16:30
Sitat fra: Ken på lørdag 13. november 2010, klokken 13:39
Med pakTrakr nå ser jeg at en rekke med batterier har alltid noen feilmeldinger etter full opplading. Overcharge på flere blokker viser på displayet som betyr at spenningen  ikke er synkende ved ladestopp. I noen tilfeller vises "charge battery" som jeg antar som en blokk som ikke har økt i spenning i forhold til de øvrige ( større spennings frskjell enn "overcharge melding"

Slik er begge mine biler også. Jeg tror heller det er en indikasjon på at PakTrakr ikke er helt 100% på dette punktet enn at det er noe problem med blokkene.
Under kjøring har jeg ikke feilmeldinger (utenom den ene blokken jeg måtte bytte for litt siden - omtalt i en PakTrakr tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2969.msg24260#msg24260)).
Tittel: Sv: Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!
Skrevet av: Baltorlørdag 13. november 2010, klokken 17:26
Sitat fra: Ken på lørdag 13. november 2010, klokken 13:39
Enig med Elektrolux at disse pakker ikke er idielle. Mine er fra 2000 tror jeg og en skikkelig rekondisjonering kunne hjelpe med rekkevidde og ladekarakteristikken.

Jeg har kommet til at rekondisjonering er bra for å luke ut svake blokker, men at det ikke fører til at de som er greie nok blir merkbart bedre. I den ene Thinken (den med ekstern tilkobling til alle blokkene) har jeg prøvd full rekondisjonering og også sykling av enkeltblokker endel ganger, ingen av blokkene endret seg merkbart.
Tror rekondisjonering har blitt et mantra, vi håper på noe, og hvis vi ikke gjør eksakte målinger vil dette håpet få oss til å føle at det etterpå ble litt bedre.